Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.650.2024.1.KM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

czy wydatki związane z realizacją projektów stanowią koszty uzyskania przychodów;

czy dotacja z C stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”);

jeżeli organ oceni stanowisko w zakresie pytania nr 2 jako negatywne, to czy dotacja z C nie stanowi przychodu podatkowego w związku z tym, że z dofinansowania zostaną pokryte wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

INFORMACJE OGÓLNE

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Szpital” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną z siedzibą i zarządem zlokalizowanymi w Polsce, polskim rezydentem podatkowym, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów. 100% udziałów w Spółce posiada B.

Spółka jest podmiotem leczniczym, który działa w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r. poz. 991 z późniejszymi zmianami).

Wnioskodawca jest podmiotem (…). Prowadzone przez Spółkę szpitale udzielają świadczeń zdrowotnych w bardzo szerokim zakresie (…).

Szpital zawarł dwie umowy z C z siedzibą w W. (dalej: „C”) o dofinansowanie projektów na (...) oraz (…). Szczegółowe informacje dotyczące samych projektów (cel ich realizacji, zakres wydatków, itd.) są przedstawione w dalszej części wniosku o interpretację.

OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI UMÓW Z C

W ramach zawartych umów z C Spółka zobowiązała się do realizacji wspomnianych projektów i wykorzystania dofinansowania zgodnie z umowami oraz obowiązującymi przepisami prawa. Spółka otrzymuje dofinansowanie z C na wyodrębnione rachunki bankowe (osobno dla każdego projektu). Ponadto Wnioskodawca zapewnia rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i dofinansowaniem projektów, (…).

Wnioskodawca prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową kosztów projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją projektu.

Spółka jest zobowiązana zapisami umów do składania dokumentów umożliwiających monitorowanie, sprawozdawczość oraz weryfikację poprawnej realizacji umów przez C. Realizacja zadań wskazanych w umowach podlega kontroli C lub podmiotów wskazanych przez (…) w sposób przedstawiony w samych umowach.

Raporty składają się z części merytorycznej (…) oraz z części finansowej (…). Jakość danych dostarczana do C przez Szpital jest poddawana audytowi przez C lub podmiot wskazany przez C w celu weryfikacji.

C przekazuje Spółce dofinansowanie w transzach, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem. Dofinansowaniem objęte są wydatki, które Spółka jest zobowiązana dokonywać w sposób celowy i oszczędny, (…).

W tym zakresie Wnioskodawcę obowiązują przepisy oraz wewnętrzne procedury w zakresie dokonywania zamówień publicznych.

D – opis projektu

Przedmiotem pierwszej umowy jest realizacja projektu pod nazwą (…).

C przyjął wniosek Spółki o udzielenie dofinansowania projektu uwzględniając potencjał naukowy, kadrowy, techniczny, finansowy oraz doświadczenie Spółki. W strukturze Szpitala działa (…). Wnioskodawca, (…).

Projekt zakłada (…) (D). Jego głównym celem jest (…).

Dodatkowo, zakłada się (…).

Realizacja projektu i zakres ponoszonych w związku z tym wydatków podzielone są na następujące zadania:

Zadanie 1: (…)

Zadanie 2: (…).

Zadanie 3: (…)

Zadanie 4: (…)

Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł, dofinansowanie obejmuje 100% wartości wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z realizacją projektu, spełniających następujące warunki: (…).

Szpital realizuje ten projekt niekomercyjnie, w ramach działań spoza zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, co jest wprost podkreślone w umowie z C. Spółka nie będzie wykorzystywała D do świadczenia komercyjnych usług (…), za które otrzymywałaby wynagrodzenie. Ideą stojącą za realizacją projektu jest (…).

Działanie komercyjne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczałoby dla Szpitala naruszenie obowiązków Wnioskodawcy, konieczność zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami.

E – opis projektu

Przedmiotem drugiej umowy zawartej z C jest realizacja projektu pod nazwą „E”, przy czym dla potrzeb rozliczeń Wnioskodawca używa pojęcia E.

Podobnie jak przy D, C zaakceptował wniosek Spółki o dofinansowanie projektu, biorąc pod uwagę (…).

W ramach umowy Szpital otrzymuje od C dofinansowanie przeznaczone na (…).

Istotą projektu jest (…).

Projekt zakłada (…).

Działania Szpitala (…).

Inwestycja w E będzie intensywnie wykorzystywana (…).

Realizacja projektu i zakres ponoszonych w związku z tym wydatków podzielone są na następujące zadania:

Zadanie 1: (…)

Zadanie 2: (…)

Zadanie 3: (…)

Zadanie 4: (…)

Zadanie 5: (…)

Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł, dofinansowanie obejmuje 100% wartości kosztów kwalifikowanych ponoszonych w związku z realizacją projektu, spełniających następujące warunki (…).

Szpital realizuje ten projekt niekomercyjnie, w ramach działań spoza zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, co jest wprost podkreślone w umowie z C. Spółka podkreślała, że będzie wykorzystywała E do celów naukowych, wsparcia w optymalizacji projektów badawczych, itd. Wnioskodawca nie prowadzi projektu w celu osiągania przychodów z działalności gospodarczej, nie będzie wykorzystywał wyników podjętych działań do celów (…). Ideą stojącą za realizacją projektu jest (…).

Działanie komercyjne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczałoby dla Szpitala naruszenie obowiązków Wnioskodawcy, konieczność zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami.

W tak opisanym stanie faktycznym po stronie Spółki powstały wątpliwości, co do skutków przekazania Szpitalowi dofinansowania z C na gruncie PDOP.

Pytania

 1. Czy wydatki związane z realizacją projektów stanowią koszty uzyskania przychodów?

 2. Czy dotacja z C stanowi przychód zwolniony z PDOP?

 3. Jeżeli organ oceni stanowisko w zakresie pytania nr 2 jako negatywne, to czy dotacja z C nie stanowi przychodu podatkowego w związku z tym, że z dofinansowania zostaną pokryte wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym:

 1. Wydatki związane z realizacją projektów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ są przeznaczone wyłącznie na działalność niekomercyjną,

 2. Dotacja z C stanowi przychód zwolniony z PDOP, ponieważ środki pochodzą z budżetu państwa,

 3. Jeśli organ oceni stanowisko nr 2 jako nieprawidłowe, to dotacja z C nie stanowi przychodu, ponieważ pokrywa wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 1

Kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Definicja ta nie jest precyzyjna, lecz z ugruntowanej praktyki organów podatkowych i sądów administracyjnych wynika, że aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące warunki:

     1.    Powinien być poniesiony w celu uzyskania, zabezpieczenia lub zachowania przychodów,

2.Nie może być wymieniony w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów wprost na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP,

3.Musi być odpowiednio udokumentowany,

4.Ma być pokryty przez podatnika (to znaczy z jego zasobów majątkowych),

5.Musi być definitywny, co oznacza, że nie podlega zwrotowi,

6.Pozostaje w związku z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca chce zwrócić szczególną uwagę na warunki nr 1 i 6, których analiza jest według Szpitala najistotniejsza w przedmiotowej sprawie.

Odnosząc się do pierwszego warunku, dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, gdy można wykazać związek wydatku z przychodami. Może on mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O koszcie bezpośrednim mówimy, gdy służy on osiągnięciu przychodów, to znaczy, że jego poniesienie generuje przychód, tak jak przykładowo nabycie towaru handlowego, materiałów do produkcji, usług podwykonawcy, itd. Natomiast koszty pośrednie to koszty służące zachowaniu przychodów albo zabezpieczeniu źródła przychodów, na przykład koszty ogólne zarządu (trudno je przypisać do konkretnego przychodu, ale niewątpliwie mają związek z ogółem osiąganych przychodów).

Wydatki opisane w stanie faktycznym nie spełniają tego warunki, ponieważ nie są ponoszone w celu osiągnięcia przez Spółkę przychodów. Wnioskodawca podkreślał, że realizacja projektów D oraz E jest dokonywana w celach niekomercyjnych, naukowych i badawczych. Ponoszone wydatki nie mają i nie będą mieć również pośredniego związku z przychodami, nie są ponoszone w celu zachowania przychodów albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie istnieje więc związek przyczynowy między poniesieniem wydatków opisanych w stanie faktycznym a faktycznym lub potencjalnym uzyskaniem przychodów, ich zachowaniem lub zabezpieczeniem. Intencją Wnioskodawcy nie było ponoszenie tych wydatków w celu przynoszenia jakichkolwiek korzyści finansowych.

Z tych samych względów nie zostaje spełniony szósty warunek, ponieważ wykonywane zadania w ramach D oraz E nie są związane z usługami świadczonymi przez Spółkę. Spółka realizuje projekty w interesie publicznym, więc powstające D oraz E służą realizacji celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Szpital wskazywał wprost, że celem realizacji opisanych zadań jest wzrost innowacyjności polskiego systemu ochrony zdrowia i zasadniczo taki niekomercyjny charakter działań był warunkiem otrzymania dofinansowania z C.

Mając na względzie te ustalenia, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na realizację projektów D oraz E nie spełniają dwóch z sześciu kryteriów stawianych przed wydatkami dla uznania ich za koszty uzyskania przychodów na gruncie PDOP. Reasumując, Spółka uważa, że opisane we wniosku wydatki związane z realizacją projektów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 2

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP zwolnione od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zwolnienie z podatku zależy więc od źródła (pochodzenia) otrzymanej dotacji, przy czym przepisy ustawy o PDOP nie definiują pojęcia „dotacji” ani nie wskazują na to, jak identyfikować pochodzenie tych środków.

W interpretacji indywidualnej z 6 sierpnia 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.231.2018.1.MG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP dotyczy „dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe, czy też celowe. Nie ma również znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego. (...) Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy o finansach publicznych w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych”.

Stosując się do tego stanowiska organu podatkowego, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

(…).

Mając na względzie (…), w ocenie Wnioskodawcy otrzymane od C dofinansowanie związane z realizacją zadań publicznych, podlegającą szczególnych zasadom rozliczania na podstawie (…), stanowi dotację, o której mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, (…).

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 3

Ustawa o PDOP nie zawiera legalnej definicji przychodów podatkowych, wymienia natomiast przykładowe kategorie przysporzeń stanowiących przychody. Generalnie przychodem w PDOP są wszelkie przychody uzyskane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, powiększające majątek przedsiębiorstwa, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Ustawodawca zdecydował jednak o wyłączeniu niektórych przysporzeń z kategorii przychodów podatkowych, ich wykaz znajduje się w art. 12 ust. 4 ustawy o PDOP. Dla przykładu, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów (tak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o PDOP).

Przepis ten należy zdaniem Wnioskodawcy rozumieć w ten sposób, że jeżeli podatnik poniósł określony wydatek, ale tego wydatku nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów (czyli nie obniżył tym wydatkiem podstawy opodatkowania), a następnie uzyskał zwrot tego wydatku, taki zwrot nie będzie przychodem do opodatkowania.

W ocenie Spółki niniejszy przepis znajdzie zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Spółka ponosi bowiem określone wydatki na realizację projektów związanych z D oraz E, które nie spełniają warunków do uznania ich za koszty uzyskania przychodów (zgodnie z opisem uzasadnienia Spółki do stanowiska w zakresie pytania nr 1).

Dofinansowanie otrzymane z C na podstawie umowy, będzie służyło sfinansowaniu 100% wydatków kwalifikowanych projektu, to znaczy takich kosztów, które:

Są niezbędne do zrealizowania celów i wskaźników projektu oraz zostały poniesione w związku z realizacją projektu,

Są zgodne z umową i wnioskiem o dofinansowanie,

Są zaksięgowane i udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz polityką rachunkowości stosowaną u Wnioskodawcy i z niniejszą umową,

Zostały faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym w okresie realizacji projektu wskazanym w umowie, z wyłączeniem kosztów pośrednich,

Zostały poniesione w sposób racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

Zostały poniesione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa PZP”), jeśli ma zastosowanie oraz przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej (jeżeli dotyczy).

Podsumowując, przedmiotem dofinansowania z C są konkretne, identyfikowalne wydatki o uzgodnionym w umowach zakresie i wartości, które spełniają powyższe kryteria.

Skoro więc dofinansowanie efektywnie stanowi zwrot dla Spółki tych właśnie wydatków kwalifikowanych poniesionych w celu realizacji projektów dotyczących D oraz E, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, to spełniony zostaje warunek do wyłączenia otrzymanych środków pieniężnych od C z przychodów podatkowych. W związku z tym Spółka uznała, że jeśli organ oceni stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 jako nieprawidłowe, to dotacja z C nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka zawarła dwie umowy z C z siedzibą w W. (dalej: „C”) o dofinansowanie projektów na (…) oraz (…). W ramach zawartych umów z C Spółka zobowiązała się do realizacji wspomnianych projektów i wykorzystania dofinansowania zgodnie z umowami oraz obowiązującymi przepisami prawa. Spółka otrzymuje dofinansowanie z C na wyodrębnione rachunki bankowe (osobno dla każdego projektu). Ponadto Wnioskodawca zapewnia rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i dofinansowaniem projektów, (…). Wnioskodawca prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową kosztów projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją projektu. Spółka jest zobowiązana zapisami umów do składania dokumentów umożliwiających monitorowanie, sprawozdawczość oraz weryfikację poprawnej realizacji umów przez C. Realizacja zadań wskazanych w umowach podlega kontroli C lub podmiotów wskazanych przez (…) w sposób przedstawiony w samych umowach. Raporty składają się z części merytorycznej (…) oraz z części finansowej (…). Jakość danych dostarczana do C przez Szpital jest poddawana audytowi przez C lub podmiot wskazany przez C w celu weryfikacji. C przekazuje Spółce dofinansowanie w transzach, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem. Dofinansowaniem objęte są wydatki, które Spółka jest zobowiązana dokonywać w sposób celowy i oszczędny, (…).

Ad. 1

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii ustalenia, czy wydatki związane z realizacją projektów stanowią koszty uzyskania przychodów.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Nie ulega wątpliwości, że nie wszystkie koszty, które ponosi podatnik prowadzący działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (pomijając przy tym, co oczywiste, te, które ustawodawca wprost wyłączył z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Wymogiem, który musi być bezwzględnie spełniony, nie jest, co wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 15 ust. 1, związek kosztów z działalnością gospodarczą tylko z uzyskaniem przychodów, lub też z zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła.

Powyższą tezę potwierdza utrwalony pogląd judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. akt II FPS 2/11).

Z wniosku wynika, że Państwa Spółka zawarła dwie umowy z C z siedzibą w W. (dalej: „C”) o dofinansowanie projektów na (…) oraz (…). W ramach zawartych umów z C Spółka zobowiązała się do realizacji wspomnianych projektów i wykorzystania dofinansowania zgodnie z umowami oraz obowiązującymi przepisami prawa. Wnioskodawca prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową kosztów projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją projektu.

W świetle powyższego, wskazać należy, że wydatki związane z realizacją ww. projektów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem nie spełniają dwóch z sześciu warunków, które muszą być spełnione, aby dany wydatek można było uznać za koszty uzyskania przychodów. Ww. wydatki nie są poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów ani nie mogą mieć wpływu na wielkość osiągniętych przychodów. Jak zostało wskazane we wniosku:

—  w odniesieniu do projektu D – „Szpital realizuje ten projekt niekomercyjnie, w ramach działań spoza zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, co jest wprost podkreślone w umowie z C. Spółka nie będzie wykorzystywała D do świadczenia komercyjnych usług (…), za które otrzymywałaby wynagrodzenie. Ideą stojącą za realizacją projektu jest (...)”;

—  w odniesieniu do projektu E – „Szpital realizuje ten projekt niekomercyjnie, w ramach działań spoza zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, co jest wprost podkreślone w umowie z C. Spółka podkreślała, że będzie wykorzystywała E do celów naukowych, wsparcia w optymalizacji projektów badawczych, itd. Wnioskodawca nie prowadzi projektu w celu osiągania przychodów z działalności gospodarczej, nie będzie wykorzystywał wyników podjętych działań do celów świadczenia usług z zakresu (…). Ideą stojącą za realizacją projektu jest (...)”.

Ponadto Wnioskodawca zapewnia rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i dofinansowaniem projektów, (…).

Powyższe wydatki również nie pozostają w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z wniosku, Szpital realizuje te projekty niekomercyjnie, w ramach działań spoza zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, co jest wprost podkreślone w umowie z C. Działanie komercyjne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczałoby dla Szpitala naruszenie obowiązków Wnioskodawcy, konieczność zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami.

Zatem skoro brak jest związku pomiędzy wydatkami poniesionymi z ww. tytułów, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, nie mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, wydatki związane z realizacją projektów wskazanych we wniosku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów Państwa Spółki. Nie spełniają bowiem dwóch podstawowych warunków do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Ad. 2

Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 dotyczą kwestii ustalenia, czy dotacja z C stanowi przychód zwolniony z PDOP.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zawartej w pytaniu Nr 2 konieczne jest wyjaśnienie, czy do wskazanego we wniosku dofinansowania, które Państwo otrzymali zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej: „u.f.p.”) w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Stosownie do art. 126 u.f.p.:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Określone w ww. przepisie dotacje, to środki przeznaczone na cele służące dobru całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości (na cel dostępny lub przeznaczony dla wszystkich). Uznanie otrzymanych środków za „dotację” w rozumieniu ww. ustawy warunkuje przeznaczenie tych środków na cele wartościowe, korzystne lub pożądane przez całe społeczeństwo lub jakąś jego zbiorowość.

Co do zasady, przyznanie dotacji skutkuje możliwością poniesienia w dalszej kolejności określonych wydatków na realizację zadania publicznego, które następuje po otrzymaniu takiej dotacji. Beneficjentem ww. dotacji może być m.in. osoba prawna, realizująca zadania, których celem jest ogólny interes publiczny, czy też Fundusz celowy, realizujący zadanie publiczne w postaci przyznawania rekompensat określonej grupie podmiotów.

Zwolnienie ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej kategorii – dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Z zastrzeżeniem ww. dopłat, dla zakresu omawianego zwolnienia nie ma znaczenia rodzaj dotacji ani system jej przekazywania i rozliczania. Istotne pozostaje natomiast źródło pochodzenia środków, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

(…)

Należy podkreślić, że w prawie podatkowym obowiązuje zasada, zgodnie z którą przepisy odnoszące się do zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, tym samym otrzymane przez Państwa umowne dofinansowanie projektu nie może stanowić dotacji z budżetu państwa i nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT.

Mając powyższe na uwadze, otrzymaną kwotę środków pieniężnych jesteście Państwo zobowiązani uznać za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko (…), należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3

Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 3 dotyczą kwestii ustalenia, czy jeżeli organ oceni stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jako negatywne, to czy dotacja z C nie stanowi przychodu podatkowego w związku z tym, że z dofinansowania zostaną pokryte wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym podkreślić, że cytowany przepis odnosi się wyłącznie do poniesionych i zwróconych podatnikowi wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kategorii „innych wydatków”, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, konieczne jest, by „wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów” oraz by wydatek został wcześniej przez podatnika poniesiony, a następnie zwrócony podatnikowi. Przy czym wydatek poniesiony powinien być odpowiednikiem wydatku zwróconego. Tak więc „wydatek zwrócony” to ten sam, a nie taki sam wydatek, który został poniesiony.

W odniesieniu zatem do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka otrzymuje dofinansowanie z C na wyodrębnione rachunki bankowe (osobno dla każdego projektu). Ponadto Państwa Spółka zapewnia rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i dofinansowaniem projektów, (…). Państwa Spółka prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową kosztów projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją projektu. C przekazuje Spółce dofinansowanie w transzach, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem. Dofinansowaniem objęte są wydatki, które Spółka jest zobowiązana dokonywać w sposób celowy i oszczędny, (…).

W tym zakresie Spółkę obowiązują przepisy oraz wewnętrzne procedury w zakresie dokonywania zamówień publicznych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, nie będzie miał zastosowania w Państwa sprawie. Z wniosku nie wynika, aby Spółka musiała pokrywać wydatki związane z realizacją projektów (D i E) z własnych środków, a następnie C zwracałaby Spółce te środki. Z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że dotyczy on zwróconych wydatków. Dofinansowanie otrzymane przez Państwa od C nie jest zwróconym wydatkiem. Są to środki pieniężne, z których finansowane będą projekty. Spółka otrzymuje dofinansowanie z C na wyodrębnione rachunki bankowe (osobno dla każdego projektu). Ponadto Spółka zapewnia rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i dofinansowaniem projektów, (…).

Raporty składają się z części merytorycznej (…) oraz z części finansowej (…). Jakość danych dostarczana do C przez Szpital jest poddawana audytowi przez C lub podmiot wskazany przez C w celu weryfikacji. C przekazuje Spółce dofinansowanie w transzach, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem.

Zatem, skoro otrzymywane przez Państwa dofinansowanie na realizację projektów wskazanych we wniosku nie stanowi wydatku zwróconego, to art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w Państwa sprawie.

Odnosząc się do ww. wątpliwości należy odnieść się do uzasadnienia zawartego do pytania w pytaniu Nr 2, w którym wskazano, że otrzymaną kwotę środków pieniężnych jesteście Państwo zobowiązani uznać za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że dotacja z C nie stanowi przychodu, ponieważ pokrywa wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże organu w sprawie będącej przedmiotem Państwa wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).