Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.697.2024.2.MF

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-    wydatek poniesiony przez Spółkę na nabycie towarów, które będą przedmiotem sprzedaży premiowej za cenę (…) PLN brutto za sztukę (zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej), Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich sprzedaży jako koszt własny sprzedaży (koszt bezpośredni), zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych;

-    przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie (…) PLN brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2024 r. (data wpływu 20 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (zwaną dalej: „Spółką” bądź „Wnioskodawcą”) będącą polskim rezydentem podatkowym i na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzącą działalność, której przeważającym przedmiotem działalności jest produkcja (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W warunkach gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, Spółka podejmuje ustawicznie działania marketingowe zmierzające do zwiększenia jej rozpoznawalności oraz sprzedawanych przez nią wyrobów i towarów, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na dotychczasowym poziomie. Działania marketingowe (w tym sprzedaż premiowa) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku.

W celu wsparcia prowadzonej sprzedaży produkowanych przez siebie towarów, Spółka zorganizowała akcję promocyjną (dalej: „Akcja”), w ramach której po spełnieniu określonych w regulaminie Akcji warunków, jej uczestnicy mogą zakupić przedmioty sprzedaży premiowej za symboliczną cenę (…) PLN brutto za sztukę.

Szczegółowe zasady uczestnictwa w Akcji określone zostały w regulaminie akcji promocyjnej. Z regulaminu tego wynika między innymi, że:

1)organizatorem Akcji jest Wnioskodawca,

2)Akcja organizowana jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a brać w niej udział mogą (...),

3)uczestnikiem Akcji może być (...):

(...)

4)    uczestnikowi Akcji, który (...), przysługuje prawo (...),

5)czas akcji promocyjnej jest określony w regulaminie (w załączniku do regulaminu),

6)Wnioskodawca ma prawo (...),

7)w regulaminie znajduje się (...).

Jak wynika z regulaminu Spółka kieruje akcję promocyjną do (…).

Uczestnictwo w akcji promocyjnej (zgodnie z regulaminem promocji) polega na zakupie (...). Za przekroczenie(...), uczestnik promocji może nabyć za (…) PLN brutto za sztukę (…).

Reasumując, możliwość zakupu nagród rzeczowych w cenie (…) PLN brutto za sztukę w ramach sprzedaży premiowej stanowi (…). Możliwość zakupu przedmiotu sprzedaży premiowej po cenie (…) PLN brutto ma spowodować wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę wyrobów (towarów), a co za tym idzie - wzrost osiąganych przez Spółkę przychodów. Powyższe założenia znajdują potwierdzenie w zainteresowaniu kontrahentów w otrzymaniu - a co za tym idzie, zwiększeniu zamówień w taki sposób by realizowały określone w regulaminie promocji (...). Działania te podejmowane są tylko i wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki, pozyskania nowych kontrahentów oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę.

Okoliczność, czy warunki akcji promocyjnej zostały przez kontrahenta spełnione i nabył on prawo do zakupu produktów w cenach promocyjnych, będzie weryfikowana przez Wnioskodawcę na podstawie dokumentów księgowych (dokumenty magazynowe, faktury) potwierdzających dokonanie sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta objętego akcją promocyjną Produktu w okresie trwania Akcji, z uwzględnieniem ilości sprzedanego Produktu.

Przedmioty sprzedaży premiowej, tj. (…).

Kontrahenci - uczestnicy promocji, którzy uzyskają prawo zakupu towarów w ramach sprzedaży premiowej, (…).

Wydatki na zakup przez Wnioskodawcę towarów, które następnie zostaną sprzedane w cenach promocyjnych, zostaną sfinansowane z własnych zasobów finansowych Wnioskodawcy i nie zostaną w jakikolwiek sposób Wnioskodawcy zwrócone. Wydatki te będą finansowane z posiadanych przez Wnioskodawcę własnych środków obrotowych.

Przy sprzedaży premiowej Wnioskodawca będzie wystawiał nabywcy fakturę dokumentującą sprzedaż towarów w cenach promocyjnych. Na fakturze tej Wnioskodawca będzie wskazywał między innymi nazwę towaru, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów, cenę jednostkową netto równą (…) zł, stawkę VAT 23%, kwotę podatku VAT, i inne wymagane prawem dane.

W przypadku realizowanej przez Spółkę akcji promocyjnej, pomiędzy Spółką a nabywcami nagród nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. powiązania rodzinne lub kapitałowe.

Należy zaznaczyć, iż w związku z zakupem towarów przeznaczonych do sprzedaży premiowej, Spółka zamierza odliczać VAT naliczony zgromadzony na fakturach VAT dokumentujących ww. transakcję w momencie jej dokonania.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 18 grudnia 2024 r., wskazali Państwo, że Uczestnik promocji może nabyć za (…) PLN brutto za sztukę przedmioty sprzedaży premiowej obejmujące tylko rzeczowe (…), zawarte w katalogu towarów oferowanych do sprzedaży premiowej.

Pytania

1.   Czy wydatek poniesiony przez Spółkę na nabycie towarów, które będą przedmiotem sprzedaży premiowej za cenę (…) PLN brutto za sztukę (zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej), Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich sprzedaży jako koszt własny sprzedaży (koszt bezpośredni), zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.  Czy przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie (…) PLN brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek VAT? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 grudnia 2024 r.)

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 grudnia 2024 r.)

Ad. 1

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dodatkowo, jak wskazuje art. 15 ust. 4 tej ustawy, koszty bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami, aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki pozytywne: wydatek musi zostać poniesiony (odpis kosztowy musi być dokonany), celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz warunek negatywny: wydatek (odpis) nie może znajdować się w katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. W opinii Spółki, ww. akcja promocyjna bez wątpienia służy zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodu, a także uzyskiwaniu przychodu. Działania promocyjne prowadzone przez Spółkę wobec (…), prowadzą do zwiększenia przychodów Spółki. W praktyce, dzięki (…), kontrahent może zakupić towar ((…)) w cenie (…) PLN brutto (…).

Według powyższego, wydatki związane z zakupem towarów ((…)), które będą sprzedawane zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej ((…) PLN brutto za sztukę) będzie można uznać w całości za koszty uzyskania przychodów, ponieważ:

1)działania w ramach sprzedaży premiowej będą mieć charakter motywacyjny, a tym samym będą związane z pozyskaniem klienta i uzyskaniem większego przychodu,

2)wydatki te będą udokumentowane:

a)regulaminem sprzedaży premiowej,

b)dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla możliwości zakupu towaru,

c)będącego przedmiotem sprzedaży premiowej,

d)potwierdzeniem odebrania towaru (…),

e)wystawioną fakturą sprzedaży w kwocie brutto (…) PLN za sztukę.

W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup towarów - (…) (w kwotach netto), które następnie będą przedmiotem sprzedaży premiowej w kwocie (…) PLN brutto za sztukę, należy uznać za koszty uzyskania przychodu Spółki w miesiącu ich sprzedaży.

Ad. 2

Państwa zdaniem, w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, zgodnie z  art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Zgodnie z uzgodnieniami dokonywanymi pomiędzy Spółką i jej kontrahentami, sprzedaż towarów promocyjnych (…)), będących przedmiotem sprzedaży premiowej, następuje w cenie (…) PLN brutto. Zatem, cenę promocyjną należy uznać za cenę określoną w umowie, która zgodnie z przytoczonym przepisem, odpowiada wysokości przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, w konsekwencji, przychód podatkowy powinien zostać rozpoznany w wysokości ceny promocyjnej netto wskazanej na fakturze sprzedaży, tj. w wysokości (…) PLN.

Ponadto, niezależnie od powyższego, zgodnie z analizowanym przepisem, wysokość przychodu ustala się z uwzględnieniem udzielonych każdorazowo rabatów. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie jak ustawa o podatku od towarów i usług, nie zawiera definicji bonifikaty i skonta. W efekcie, należy odwołać się do definicji słownikowej tych pojęć. Jak Spółka wskazała wcześniej, stosowane przez nią akcje promocyjne spełniają definicję bonifikaty. Jednocześnie, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera ograniczeń co do możliwości stosowania przez podatników bonifikat oraz ich wielkości.

W rezultacie, należy uznać, że Spółka postępuje zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznając przychód w wysokości ceny netto umieszczonej na fakturze.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 3a wskazanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydanie rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Zdaniem Spółki, przychód wystąpi na dzień wydania rzeczy ((…)) w kwocie netto (bez podatku VAT), to jest w kwocie (…) PLN za sztukę. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Przychód ten należy doliczyć do pozostałych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W większości przypadków związek kosztu z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

-    „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

-    „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

-    „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że jesteście Państwo spółką prowadzącą działalność produkcyjną.

W warunkach gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, podejmujecie Państwo ustawicznie działania marketingowe zmierzające do zwiększenia Państwa rozpoznawalności oraz sprzedawanych przez Państwa wyrobów i towarów, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na dotychczasowym poziomie. Działania marketingowe (w tym sprzedaż premiowa) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku.

W celu wsparcia prowadzonej sprzedaży produkowanych przez siebie towarów, zorganizowali Państwo akcję promocyjną, w ramach której po spełnieniu określonych w regulaminie Akcji warunków, jej uczestnicy mogą zakupić przedmioty sprzedaży premiowej za symboliczną cenę (…) PLN brutto za sztukę.

Szczegółowe zasady uczestnictwa w Akcji określone zostały w regulaminie akcji promocyjnej.

Jak wynika z regulaminu kierujecie Państwo akcję promocyjną do kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży (…).

Uczestnictwo w akcji promocyjnej (zgodnie z regulaminem promocji) polega na zakupie określonych towarów, za określoną sumę wskazanych w regulaminie promocji. Za przekroczenie (…), uczestnik promocji może nabyć za (…) PLN brutto za sztukę przedmioty sprzedaży premiowej obejmujące (…).

Możliwość zakupu przedmiotu sprzedaży premiowej po cenie (…) PLN brutto ma spowodować wzrost sprzedaży oferowanych przez Państwa wyrobów (towarów), a co za tym idzie - wzrost osiąganych przez Państwa przychodów. Powyższe założenia znajdują potwierdzenie w zainteresowaniu kontrahentów w otrzymaniu - a co za tym idzie zwiększeniu zamówień w taki sposób by realizowały określone w regulaminie promocji (...). Działania te podejmowane są tylko i wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności Państwa produktów, pozyskania nowych kontrahentów oraz utrzymania określonej pozycji na rynku.

Przedmioty sprzedaży premiowej, tj. (…).

Ponadto z wniosku wynika, iż uczestnicy promocji, którzy uzyskają prawo zakupu (…).

Wydatki na zakup przez Państwa towarów, które następnie zostaną sprzedane w cenach promocyjnych, zostaną sfinansowane z Państwa własnych zasobów finansowych i nie zostaną w jakikolwiek sposób Państwu zwrócone. Wydatki te będą finansowane z posiadanych przez Państwa własnych środków obrotowych. Przy sprzedaży premiowej będziecie Państwo wystawiać nabywcy fakturę dokumentującą sprzedaż towarów w cenach promocyjnych.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 budzi kwestia ustalenia, czy wydatek poniesiony przez Państwa na nabycie towarów, które będą przedmiotem sprzedaży premiowej za cenę (…) PLN brutto za sztukę (zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej), możecie Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich sprzedaży jako koszt własny sprzedaży (koszt bezpośredni), zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatku na nabycie towarów - (…), które to zbywane są za cenę (…) PLN, wszystkie przesłanki dotyczące uznania tego wydatku za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT będą spełnione.

Z wniosku jednoznacznie wynika, że (…), sprzedawane są w promocyjnej cenie (…) PLN za sztukę tylko w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków wynikających z zasad określonych w regulaminie promocji. Sprzedaż towarów, po cenie (…) PLN brutto, ma wpłynąć na uzyskanie przychodów Państwa Spółki ze sprzedaży towarów przez nią oferowanych.

Bez wątpienia zatem w przedstawionych we wniosku sytuacjach istnieje związek pomiędzy poniesieniem wskazanych we wniosku wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednocześnie ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do treści powołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT nie ulega wątpliwości, że koszty nabycia towarów - (…), które będą przedmiotem sprzedaży premiowej za cenę (…) PLN brutto za sztukę (zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej), możecie Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich sprzedaży jako koszt własny sprzedaży (koszt bezpośredni), zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Pojęcie przychodu nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, a przepis art. 12 ustawy o CIT zawiera listę jedynie niektórych kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 1  pkt 1 ustawy o CIT:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Należy zauważyć, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów w podatku CIT decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.

Otrzymane świadczenie może być bowiem uznane u podatnika za przychód w podatku CIT, jeżeli ma ono charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na mocy ww. przepisów, przychodem z działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym zasadniczo o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.

Art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wymienia natomiast przychody nie zaliczane do przychodów na gruncie ustawy o CIT.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia, czy przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie (…) PLN brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek VAT.

Opisane we wniosku okoliczności wskazują, że stosowanie przez Państwa preferencyjnych cen sprzedaży towarów, na potrzeby realizacji działań marketingowych tj. sprzedaży premiowej, ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, Państwa przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży ww. towarów, za cenę (…) PLN brutto za sztukę w okolicznościach opisanych przez Państwa, powinna być cena Państwu należna za ww. towary, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej ww. towarów. W opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych towarów.

Biorąc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że kwota należna (bez podatku VAT) z tytułu sprzedaży towarów, stanowi dla Państwa przychód podatkowy. Tym samym w przypadku sprzedaży towarów z upustem - za cenę (…) PLN - Państwa przychodem będzie kwota (…) PLN, pomniejszona o podatek VAT.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).