Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia fundacji rodzinnej z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz braku obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek i ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1.Zainteresowany będący stroną postępowania
A. Fundacja Rodzinna
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
AB.
3.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
AC.
4.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
AD.
Opis zdarzenia przyszłego
AB. (dalej: Fundator) ustanowił 12 października 2023 r. fundację rodziną (dalej: Fundacja rodzinna, Fundacja, Wnioskodawca), o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm., dalej: u.f.r.). Fundacja ma nazwę „A. Fundacja Rodzinna” i została już wpisana do rejestru fundacji rodzinnych, o którym mowa w art. 4 u.f.r. Zgodnie ze Statutem, fundusz założycielski Fundacji wynosi 100.000 PLN i został przez Fundatora pokryty w całości przed dokonaniem wpisu do rejestru fundacji rodzinnych. Fundacja jest podmiotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT), stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: Ustawa o CIT).
Beneficjentami Fundacji jest Fundator oraz m.in. AC. i AD. (AC. i AD. określani są dalej jako Beneficjenci). Fundator oraz Beneficjenci posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy od całości swoich dochodów w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT).
Zgodnie ze statutem Fundacji, sporządzonym w formie aktu notarialnego (dalej: Statut), Fundacja realizuje następujące cele:
1)gromadzenie oraz zarządzanie mieniem Fundacji w interesie jej beneficjentów, w szczególności poprzez podejmowanie działań mających na celu pomnażanie mienia oraz zwiększanie jego wartości,
2)zaspokajanie potrzeb beneficjentów Fundacji poprzez spełnianie świadczeń na ich rzecz,
3)nadzór właścicielski nad spółkami prawa handlowego, w których Fundacja rodzinna posiada udziały lub akcje lub uczestniczy jako wspólnik.
Zgodnie z art. 61 ust. 3 u.f.r. i statutem Fundacji Fundator, powołał pierwszy zarząd Fundacji. Następnie członkowie zarządu są powoływani i odwoływani uchwałą zgromadzenia beneficjentów. Fundator, jak i Beneficjenci nie pełnią osobiście funkcji członka zarządu Fundacji. Do zadań zarządu Fundacji należy w szczególności:
(i) prowadzenie spraw Fundacji rodzinnej oraz reprezentowanie jej,
(ii) realizacja celów Fundacji rodzinnej określonych w Statucie,
(iii)podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności Fundacji rodzinnej,
(iv)realizacja świadczeń na rzecz Beneficjentów oraz informowanie ich o przysługujących im świadczeniach,
(v) tworzenie, prowadzenie oraz aktualizowanie listy beneficjentów,
(vi)aktualizowanie spisu mienia Fundacji.
Zgodnie ze Statutem, Fundator, jak i Beneficjenci mogą kierować do organów Fundacji rodzinnej uwagi, opinie lub zalecenia dotyczące jej działalności, przy czym nie ma to charakteru więżących poleceń. Rada nadzorcza Fundacji nie została powołana.
Fundator wraz z AC. są członkami zgromadzenia beneficjentów. W przyszłości, po spełnieniu warunków określonych Statutem Fundacji, do członków zgromadzenia beneficjentów dołączy AD., jak również zstępni AD. Uchwały zgromadzenia beneficjentów wymagają w szczególności następujące sprawy:
(i) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Fundacji za poprzedni rok obrotowy,
(ii) udzielenie absolutorium członkom organów Fundacji z wykonania przez nich obowiązków,
(iii)podział lub pokrycie wyniku Finansowego netto,
(iv)wybór firmy audytorskiej, w przypadku, gdy sprawozdanie finansowe Fundacji podlega badaniu biegłego rewidenta,
(v) podjęcie uchwały określającej kwotę świadczeń podlegających wypłacie na rzecz Fundatora i Beneficjentów,
(vi)powoływanie i odwoływanie członków zarządu, oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
(vii)rozwiązanie Fundacji rodzinnej,
(viii) zmiana Statutu.
Fundator dotychczas bezpośrednio kontrolował udziały w szeregu podmiotów. Obecnie, Fundator jest zainteresowany wdrożeniem skutecznej sukcesji majątkowej (międzypokoleniowej), której nadrzędnym celem ma być zapewnienie prawnych rozwiązań gwarantujących, że po śmierci Fundatora, kontrola nad podmiotami zależnymi i ich funkcjonowanie pozostaną niezakłócone, a zgromadzony majątek w nierozdrobnionej formie pędzie pracować na rzecz przyszłych pokoleń Istotne przy tym jest, aby wdrażane rozwiązanie pozwalało na uniknięcie turbulencji w funkcjonowaniu podmiotów zależnych na wypadek śmierci lub długotrwałej niezdolności do podejmowania czynności prawnych przez Fundatora. Ponadto, w ramach realizowanej strategii sukcesji. Fundator zainteresowany jest skupieniem w Fundacji aktywów finansowych, które obecnie rozproszone są w różnych podmiotach zależnych, poprzez odkupienie tych aktywów od tych podmiotów przez Fundację lub wydanie tych aktywów do Fundacji jako majątku likwidacyjnego.
W efekcie, Fundator podjął decyzję o wniesieniu do Fundacji w drodze darowizny posiadanych udziałów w wybranych podmiotach, w tym 100% udziałów w Spółce Zagranicznej. Spółka Zagraniczna posiada siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Spółka Zagraniczna nie posiada siedziby ani zarządu, ani rejestracji w państwie znajdującym się na liście krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową ani w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Spółka Zagraniczna posiada formę prawną, która jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka Zagraniczna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w kraju swojej siedziby (jest rezydentem podatkowym tego kraju). Spółka Zagraniczna ma trzech członków zarządu, przy czym jeden członek zarządu będzie mieć rezydencję podatkową w Polsce, natomiast dwóch pozostałych członków zarządu będzie osobami niebędącymi rezydentami podatkowymi w Polsce. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Fundator nie będzie już członkiem zarządu Spółki Zagranicznej. Spółka Zagraniczna dokonała inwestycji m.in. w aktywa o charakterze finansowym, z których może czerpać w przyszłości dochody. W efekcie dokonanej darowizny, Fundacja stanie się jedynym udziałowcem Spółki Zagranicznej i będzie jej przysługiwać 100% praw głosu w Spółce Zagranicznej.
Fundator oraz pozostali beneficjenci Fundacji, nie otrzymają w zamian za darowiznę żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które będą dawać im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku. Beneficjenci będą jedynie uprawnieni do otrzymywania świadczeń pieniężnych z dochodu Fundacji, zgodnie z zasadami określonymi w Statucie. Dochód Fundacji do wypłaty na rzecz Beneficjentów będzie pochodził z jej działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z ramami wyznaczonymi przez art. 5 u.f.r.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku spełnienia przez Spółkę Zagraniczną, po jej wniesieniu do Fundacji, definicji zagranicznej jednostki kontrolowanej, o której mowa w 24a ust. 3 pkt 3-5 Ustawy o CIT, Fundacja będzie zwolniona z obowiązku zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT, od dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, jak i dla Fundacji nie powstanie obowiązek spełnienia wymogów, o których mowa w art. 24a ust. 13-13a tejże ustawy, tj. prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w Spółce Zagranicznej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w odniesieniu do dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, po wniesieniu 100% je, udziałów do Fundacji, dla Fundatora i Beneficjentów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, jak i zobowiązanie do spełnienia obowiązków raportowych i ewidencyjnych, o których mowa w art. 30f ust. 15 i 15a Ustawy o PIT w odniesieniu do Spółki Zagranicznej?
Poniższa interpretacja dotyczy wyłącznie odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, zwalnia się od CIT fundację rodzinną. Wyjątki od możliwości zastosowania zwolnienia wskazane zostały w art. 6 ust. 6-9 Ustawy o CIT Zgodnie z tymi przepisami, zwolnienie z CIT nie ma zastosowania:
- do podatku od przychodów z budynków, o którym mowa w art. 24b,
- do podatku od świadczenia lub mienia przekazanego lub pozostawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną, o którym mowa w art. 24q,
- do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r.,
- do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%,
- w przypadku gdy fundacja rodzinna w organizacji nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Uwzględniając powyższe, fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 Ustawy o CIT, jednak nie obejmują wniesienia mienia do fundacji w postaci udziałów, w tym w Spółce Zagranicznej będącej odpowiednikiem spółki z o.o. W szczególności, art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. wprost przewiduje, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Wnioskodawca jednocześnie podkreśla, że mienie zostanie wniesione po zarejestrowaniu Fundacji w rejestrze fundacji.
W myśl art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Stosownie do art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT, stawka podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, wynosi 19%.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24a ust. 13 Ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek. Z kolei zgodnie z art. 24a ust. 13a Ustawy o CIT, podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 6 tej ustawy, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych.
Podatnikiem podatku od zagranicznej jednostki kontrolowanej jest polski rezydent podatkowy, który jest „kontrolującym” w stosunku do danej jednostki kontrolowanej. W opisanym zdarzeniu „kontrolującym” będzie Fundacja. Jak już wskazano wyżej, fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 Ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy żaden z wymienionych w Ustawie o CIT wyjątków nie znajdzie zastosowania w zdarzeniu będącym przedmiotem niniejszego wniosku, w szczególności, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestniczyć w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r ). Jednocześnie, podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, określony w art. 24a Ustawy o CIT, nie został wymieniony w art. 6 ust. 6 Ustawy o CIT obok podatków wyłączonych z możliwości zastosowania zwolnienia tj. podatku od przychodów z budynków czy do podatku od świadczenia lub mienia przekazanego lub pozostawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną. Zatem, zakładając racjonalność ustawodawcy. Ustawa o CIT nie wyłącza z możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego fundacji rodzinnej do podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Tym samym Fundacja nie będzie miała również obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych z tym związanych tj. obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 Ustawy o CIT, czy zaewidencjonowania zdarzeń w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym mowa w art. 24a ust. 13a Ustawy o CIT.
Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę odnośnie do pytania 1 znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, wydanych w podobnych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, m.in.:
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 7 czerwca 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.157.2024.2.DP,
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 16 maja 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.145.2024.1.SJ,
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.617.2023.3.SP,
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 9 stycznia 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.522.2023.3.SP,
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 9 stycznia 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.517.2023.4.RK/KW,
- indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 21 grudnia 2023 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.581.2023.2.AK.
Podsumowując w przypadku spełnienia przez Spółkę Zagraniczną, po jej wniesieniu do Fundacji, definicji zagranicznej jednostki kontrolowanej, o której mowa w 24a ust. 3 pkt 3-5 Ustawy o CIT, Fundacja będzie zwolniona z obowiązku zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT, od dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, jak i dla Fundacji nie powstanie obowiązek spełnienia wymogów, o których mowa w art. 24a ust. 13-13a Ustawy o CIT, tj. prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w Spółce Zagranicznej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania nr 1).
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jak stanowi art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Fundacja na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie zwolniona z określonego w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz czy Fundacja nie będzie zobowiązana do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek.
W myśl art. 24a ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 24a ust. 13 ustawy o CIT:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a, a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.
Fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednak, co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Powyższe zwolnienie nie ma jednak charakteru bezwzględnego. Na podstawie art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT, zwolnienie to nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q oraz do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1-4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
(…)
W analizowanej sprawie wskazano, że Fundacja Rodzinna realizuje cele statutowe, na które składają się: gromadzenie oraz zarządzanie mieniem Fundacji w interesie jej beneficjentów, w szczególności poprzez podejmowanie działań mających na celu pomnażanie mienia i zwiększanie jego wartości, zaspokajania potrzeb beneficjentów Fundacji poprzez spełniania świadczeń na ich rzecz, nadzór właścicielski nad spółkami prawa handlowego, w których Fundacja posiada udziały/akcje lub uczestniczy jako wspólnik. Fundacja jest podmiotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Beneficjenci oraz Fundator posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Fundator jest zainteresowany wdrożeniem skutecznej sukcesji majątkowej, której nadrzędnym celem ma być zapewnienie prawnych rozwiązań gwarantujących, że po jego śmierci kontrola nad podmiotami zależnymi i ich funkcjonowanie pozostaną niezakłócone, a zgromadzony majątek w nierozdrobnionej formie będzie pracować na rzecz przyszłych pokoleń. Fundator wniósł do Fundacji w drodze darowizny posiadane udziały w wybranych podmiotach, w tym 100% w Spółce Zagranicznej. Spółka Zagraniczna posiada siedzibę na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Ponadto nie posiada siedziby ani zarządu, ani rejestracji w państwie znajdującym się na liście krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową ani w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Spółka Zagraniczna posiada formę prawną, która jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w kraju swojej siedziby (jest rezydentem podatkowym tego kraju). W efekcie dokonanej darowizny, Fundacja stanie się jedynym udziałowcem Spółki Zagranicznej i będzie jej przysługiwać 100% praw głosu w ww. Spółce. Zakłada się, że Spółka Zagraniczna spełniać będzie warunki do uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3-5 ustawy o CIT.
Opisana działalność inwestycyjna Fundacji Rodzinnej przedstawiona w zdarzeniu przyszłym mieści się w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Ustawodawca na mocy w art. 6 ust. 6 ustawy o CIT wyłączył fundację rodzinną ze zwolnienia podmiotowego – poprzez enumeratywne wymienienie – w zakresie podatku, o którym mowa w art. 24b oraz art. 24q ustawy o CIT. Wyłączeniem nie objęto podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, określonego w art. 24a ustawy o CIT.
W konsekwencji na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Fundacja Rodzinna będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT. Konsekwencją zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT jest brak obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
A. Fundacja Rodzinna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.