Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku z uzyskaniem zagranicznego numeru podatkowego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną w Polsce jako podatnik VAT czynny. Spółka dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych znany jako estoński CIT.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży (...) na rzecz innych podmiotów gospodarczych w Polsce i za granicą. Firma nawiązała relacje biznesowe z włoskimi kontrahentami, którzy są zainteresowani zakupem naszych produktów. Składane zamówienia od włoskich klientów będą wymagały od Spółki zakupu surowej ryby, która następnie będzie przetwarzana na zlecenie Wnioskodawcy w zakładach polskich producentów. Wystawiane na Spółkę faktury za usługę przerobu będą zawierać podatek od wartości dodanej, który Spółka zamierza wykazywać jako VAT naliczony (do zwrotu) w JPK VAT. Następnie gotowe produkty będą transportowane z magazynów Spółki zlokalizowanych w Polsce bezpośrednio do nabywców końcowych we Włoszech.
Wewnętrzne regulacje włoskich służb sanitarno-weterynaryjnych wymagają zgłoszenia towaru wprowadzającego na terytorium tego kraju przez firmę posiadającą włoski nr podatkowy. Z tego powodu Spółka zamierza uzyskać włoski numer podatkowy, który będzie pojawiał się na fakturach dokumentujących sprzedaż Spółki. Faktury sprzedaży Spółki będą więc zawierać włoski podatek od towarów i usług, a lokalne biuro rachunkowe będzie dokonywać w imieniu Spółki rozliczenia tego podatku we Włoszech. Spółka nie zamierza tworzyć oddziału w tym kraju, a na danych potrzebnych do uzyskania numeru podatkowego Spółka poda polski adres firmy widoczny w odpisie z Rejestru Przedsiębiorców.
Spółka dołączyła do wniosku odpowiedzi na pytania z wezwania do wniosku złożonego w lipcu 2024 r.
1.Czy jesteście Państwo zarejestrowani w Polsce jako podatnik VAT UE, jeśli tak to od kiedy?
Odpowiedź:
Nasza firma jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE od co najmniej 5 lat.
2.W jaki sposób będzie przebiegała transakcja nabycia ryb przez Państwa; należy opisać:
a) jakie podmioty będą uczestniczyć w tej transakcji (od kogo Spółka będzie nabywała ryby
Odpowiedź:
Surowa ryba jest najczęściej kupowana u zagranicznych dostawców (np. z Norwegii) Następnie będą przetwarzana na nasze zlecenie w zakładach polskich producentów.
b) pomiędzy jakimi krajami będzie transportowany towar (ryby),
Odpowiedź:
Przetworzona ryba będzie transportowana z Polski do Włoch.
c) który uczestnik transakcji będzie transportował towar (dostawca, Spółka czy inny podmiot),
Odpowiedź:
Nasz spółka będzie odpowiadać za organizację transportu. Zamierzamy wykorzystywać w tym celu współpracują z nami firmy logistyczne.
d) gdzie/w jakim kraju Spółka będzie nabywała prawo do rozporządzenia towarem jak właściciel,
Odpowiedź:
Przetworzona ryba staje się naszą własnością po przekazaniu przez producenta w Polsce.
e) jeśli ryby będą transportowane do Polski spoza Unii Europejskiej należy dodatkowo wskazać:
- w jakim kraju odbędzie się odprawa celna,
- który podmiot będzie odpowiadał za dokonanie odprawy celnej,
- w jakim kraju nastąpi dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej,
- na którym podmiocie będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Odpowiedź:
Surowa ryba może być bezpośrednio importowana w Polsce, lub być wprowadzona na teren Unii Europejskiej w Danii lub Szwecji.
W Polsce odprawę dokonuje nasza Spółka natomiast w innych krajach Unii robią to nasi dostawcy.
Nie jest to jednak towar, który odsprzedajemy bezpośrednio do Włoch. Jest to surowiec wykorzystywany do produkcji towarów zgodnie z oczekiwaniami włoskich klientów.
Proces produkcji odbywa się na terenie Polski, w zakładach współpracujących ze Spółką producentów.
W przypadku importu w Polsce cło jest uiszczane przez wyznaczą przez naszą spółkę Agencję Celną. Następnie wydatek jest refakturowany na naszą firmę. W przypadku importu w innych krajach Unii Europejskiej jak Dania, Szwecja, tego typu opłaty ponosi nasz dostawca.
3.Czy usługa przerobu ryb będzie realizowana przez polskich producentów na terytorium Polski?
Odpowiedź:
Tak.
4.Z czego wynika fakt, że polscy producenci w fakturach wystawianych na Państwa rzecz za usługę przerobu będą wskazywali podatek od wartości dodanej a nie polski podatek od towarów i usług - proszę opisać zdarzenie,
Odpowiedź:
W rozumieniu ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r. będzie to podatek od towarów i usług. Zwrot został poprawiony w obecnej wersji wniosku.
5.Jakim numerem identyfikacji podatkowej będą się Państwo posługiwać nabywając usługę przerobu od polskich producentów - polskim czy włoskim?
Odpowiedź:
Polskim.
6.Jaki adres Spółki będą Państwo wskazywać jako miejsce odbioru usługi przerobu - polski czy włoski?
Odpowiedź:
Usługa przerobu będzie świadczona w Polsce.
7.Czy będą Państwo posiadać na terytorium Włoch stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które będzie uczestniczyło w nabywaniu usług przerobu od polskich producentów?
Odpowiedź:
Nie zamierzamy tworzyć oddziału w tym kraju. Usługi przerobu będą nabywane przez spółkę ze polskim numerem podatkowym.
8.Czy wywóz towarów (gotowego produktu) z Polski do Włoch nastąpi w wyniku dostawy dokonanej przez Spółkę na rzecz konkretnego nabywcy, znanego Państwu na moment rozpoczęcia wysyłki/transportu tych towarów?
Odpowiedź:
Przewidujemy oba warianty. Część towaru będzie wysyłana bezpośrednio do klienta. Aby jednak zapewnić szybkość dostaw w tym kraju (przewidując potrzeby lokalnych klientów), część towarów będzie kierowana do magazynu we Włoszech. W obu przypadkach nabywca dokona zakupu krajowego w oparciu o przepisy obowiązujące we Włoszech.
9.W jaki sposób zamierzają Państwo udokumentować wywóz towarów (gotowego produktu) z Polski do Włoch, jakie dane adresowe dostawcy i nabywcy, jaki nr identyfikacji podatkowej dostawcy i nabywcy będzie zawierał ten dokument, jaką stawkę podatku Państwo zastosują itp.?
Odpowiedź:
Podstawowym dowodem wywozu będzie Międzynarodowy List Przewozowy, który został opracowany na podstawie Konwencji CMR.
Stawka podatku będzie wynikać z włoskiej ustawy o podatku od towarów i usług. Za jej wybór będzie odpowiadać lokalne biuro rachunkowe, którego usługi zostaną wynajęte przez Spółkę.
10.Co należy rozumieć przez sformułowanie, że „regulacje włoskich służb sanitarno- weterynaryjnych wymagają zgłoszenia importowanego towaru przez firmę posiadającą włoski numer podatkowy”, skoro z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, aby gotowy produkt był przez Państwa transportowany do Włoch z państwa trzeciego - prosimy opisać zdarzenie.
Odpowiedź:
Z perspektywy włoskich służb sanitarno-weterynaryjnych nie ma znaczenia skąd towar jest wprowadzany na terytorium Włoch. Zwrot „import towar” jest przez nie rozumiany w sensie ogólnym zarówno jako import z krajów Unii Europejskiej (WNT), jak i spoza. W omawianym przypadku zamierzamy transportować towar z Polski do Włoch. We wniosku zamieniliśmy zwrot „Import towaru” na „towar wprowadzany na terytorium kraju”.
Pytania
1)Czy w związku z planowaną dostawą towarów z Polski na terytorium Włoch, udokumentowaną fakturami wystawianymi przez Spółkę z włoskim numerem podatkowym, które to dostawy podlegają opodatkowaniu włoskim podatkiem od towarów i usług, Spółka zachowa prawo do obniżenia kwoty podatku VAT za zamówione uprzednio usługi przerobu tych produktów w polskich zakładach?
2)Czy w związku z planowaną dostawą towarów z Polski na terytorium Włoch, udokumentowaną fakturami wystawianymi przez Spółkę z włoskim numerem podatkowym, które to dostawy podlegają opodatkowaniu włoskim podatkiem od towarów i usług, Spółka nie będzie zobowiązana do wykazywania takiej dostawy w JPK VAT w żadnej formie (ani jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, ani też jako wysokość podstawy opodatkowania wynikającej z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju)?
3)Czy fakt uzyskania włoskiego numeru podatkowego nie wpłynie na utratę prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT)?
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3). W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1 i 2) wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Państwa stanowisko w sprawie
Według Wnioskodawcy fakt uzyskania włoskiego numeru podatkowego nie przełoży się na stworzenie osobnej spółki, w której Wnioskodawca miałby udziały bądź był wobec niej podporządkowany. W związku z tym Wnioskodawca nie naruszy warunków opodatkowania ryczałtem wymienionych w ust. pdop art. 28j. 1.5.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z wniosku wynika, że są Państwo polską spółką, która nawiązała relacje biznesowe z włoskimi kontrahentami. Ze względu na wewnętrzne regulacje włoskich służb sanitarno-weterynaryjnych zamierzają Państwo uzyskać włoski numer podatkowy, który będzie pojawiał się na fakturach dokumentujących Państwa sprzedaż.
W związku z powyższym mają Państwo wątpliwości, czy w związku z uzyskaniem numeru podatkowego utracą Państwo prawo do opodatkowania CIT estońskim. Uważają Państwo, że nie utracą Państwo tego prawa.
Utrata prawa do opodatkowania CIT estońskim może nastąpić na skutek zaistnienia jednej z okoliczności wskazanych w art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z ww. przepisem:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o CIT:
Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4–6.
W przepisach o ryczałcie ustawodawca w sposób enumeratywny wymienił sytuacje i okoliczności, w których podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem. W przepisie art. 28l ustawy o CIT wskazano moment utraty prawa do opodatkowania ryczałtem m.in. w przypadku zaistnienia zdarzeń związanych z naruszeniem warunków stosowania tej formy opodatkowania, tj. określonych warunków organizacyjno‑prawnych podmiotu, obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych czy warunków związanych z restrukturyzacją podmiotów.
Jednym z warunków, który należy spełnić, aby skorzystać z opodatkowania ryczałtem, jest brak udziałów w innych spółkach oraz innych podobnych praw majątkowych (art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT).
Uzyskanie przez Państwa numeru podatkowego w innym kraju oznacza, że mają Państwo obowiązki podatkowe w tym innym kraju.
W związku z pozyskaniem włoskiego numeru podatkowego nie nabywają Państwo:
- udziałów (akcji w kapitale innej spółki);
- tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania;
- ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;
- praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Na skutek otrzymania włoskiego numeru podatkowego na potrzeby dokonywania transakcji na rynku włoskim nie utracą więc Państwo prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Uzyskanie włoskiego numeru podatkowego nie spowoduje również utraty prawa do opodatkowania CIT estońskim na podstawie pozostałych przepisów art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko jest więc prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).