Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.589.2024.3.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.589.2024.3.KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz użytkowników. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 grudnia 2024 r. (data wpływu 10 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„Wnioskodawca” lub dalej „Spółka” prowadzi działalność gospodarczą w zakresie badań i rozwoju nowych produktów, wytwarzania produktów farmaceutycznych i substancji aktywnych oraz produkcji i dystrybucji w szczególności następujących produktów:

  • produktów leczniczych w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 686, dalej: „ustawa PF”), wydawanych zarówno na podstawie recepty (Rp) i bez recepty (OTC),
  • suplementów diety w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1448, dalej: „UBŻ”),
  • środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w rozumieniu UBŻ,
  • środków spożywczych powszechnie używanych,
  • kosmetyków w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2227),
  • wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 30 marca 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 974 ze zm.), - dalej: „Produkty”.

Wnioskodawca zamierza stworzyć platformę (dalej: „Platforma”) skierowaną do magistrów farmacji (dalej: „Farmaceuci”) oraz techników farmacji (dalej: „Technicy”), dokonujących czynności fachowych w związku z działalnością gospodarczą lub zatrudnionych w aptece na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, określanymi łącznie jako „Użytkownicy”. Użytkownicy nie są pracownikami Wnioskodawcy, ani nie są osobami pozostającymi z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Celem Platformy będzie promocja, edukacja i szkolenie Farmaceutów i Techników na temat Produktów znajdujących się w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy. Platforma będzie typowym narzędziem o charakterze reklamowym i szkoleniowym, którego celem będzie informowanie Użytkowników o posiadanej w sprzedaży gamie Produktów oraz zwiększanie ich świadomości i wiedzy odnośnie tych Produktów. Osiągnięcie powyższych celów Platformy ma przełożyć się na zbudowanie zaufania do Wnioskodawcy i jego Produktów, a w konsekwencji pośrednio wpłynąć na zwiększenie wolumenu sprzedawanych przez Wnioskodawcę Produktów (a co za tym idzie na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy). Korzystanie przez Użytkowników z Platformy będzie dobrowolne oraz nie będzie powodować konieczności ponoszenia przez nich jakichkolwiek kosztów.

Platforma będzie zawierać szkolenia dotyczące Produktów, a Użytkownicy poprzez udział w tych szkoleniach będą mieć możliwość zdobycia punktów za aktywność na Platformie. Następnie, zdobyte punkty będą mogły zostać wymienione na nagrody wskazane w katalogu nagród (dalej: „Nagrody”). System będzie automatycznie naliczać Użytkownikom punkty za odbyte szkolenia i zaliczone testy. Wartość jednej Nagrody za odbyte szkolenia dotyczące Produktów na Platformie nie przekroczy 100 zł, będzie ona związana z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, a także opatrzona znakiem reklamującym Wnioskodawcę lub Produkt co pozostaje w zgodzie z przepisami art. 58 ust. 3 ustawy PF.

Spółka planuje zlecić obsługę techniczną związaną z zakupem oraz dostarczeniem Nagród do Użytkowników podmiotowi zewnętrznemu (dalej: „Koordynator”). W przypadku skorzystania z usług Koordynatora, Nagrody będą wydawane Użytkownikom bezpośrednio przez Koordynatora, jednakże ciężar ekonomiczny związany z zakupem Nagród będzie ciążyć na Wnioskodawcy, ponieważ na koniec każdego miesiąca Koordynator obciąży Spółkę kosztem Nagród za pomocą odpowiedniego dokumentu (np. notą księgową lub fakturą). Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że nie dokona zlecenia obsługi technicznej związanej z nabywaniem oraz dostarczaniem Nagród Koordynatorowi, lecz samodzielnie będzie koordynować ten proces. W takim przypadku, Nagrody będą nabywane bezpośrednio przez Spółkę, Spółka będzie ponosić ekonomiczny ciężar nabycia Nagród oraz będzie dysponować odpowiednim dokumentem poświadczającym zakup.

Spółka podkreśla, że zgodnie z regulaminem Platformy, ciąży na niej obowiązek dostarczenia Nagrody pod wskazany przez Użytkownika adres dostawy. Użytkownik dysponuje Nagrodą dopiero po jej odbiorze i właśnie moment odbioru Nagrody kwalifikowany jest jako moment wykonania ciążących na Spółce zobowiązań (tj. wydanie Nagrody na rzecz Użytkownika). Wnioskodawca będzie dysponować dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego do otrzymania Nagrody, a także potwierdzeniem odebrania Nagrody przez nagrodzonych Użytkowników lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych Nagród.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Celem Platformy będzie promocja, edukacja i szkolenie Farmaceutów i Techników na temat Produktów znajdujących się w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy. Platforma będzie typowym narzędziem o charakterze reklamowym i szkoleniowym, którego celem będzie informowanie Użytkowników o posiadanej w sprzedaży gamie Produktów oraz zwiększanie ich świadomości i wiedzy odnośnie tych Produktów. Osiągnięcie powyższych celów Platformy ma przełożyć się na zbudowanie zaufania do Wnioskodawcy i jego Produktów, a w konsekwencji pośrednio wpłynąć na zwiększenie wolumenu sprzedawanych przez Wnioskodawcę Produktów (a co za tym idzie na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z zakupem Nagród, a przeznaczone do przekazania Użytkownikom odbywającym szkolenia na Platformie wykazują pośredni związek z uzyskaniem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Zbudowanie świadomości Użytkowników o dostępnych Produktach Wnioskodawcy oraz zbudowanie zaufania do Wnioskodawcy i jego Produktów (będące efektem zaznajomienia się Użytkowników z materiałami merytorycznymi dostępnymi na Platformie, obejmującymi m.in. szczegółowe wyjaśnienie sposobu działania i zakresu stosowania Produktów) powinno zachęcić Użytkowników do częstszego polecania Produktów Wnioskodawcy pacjentom/klientom, a w konsekwencji prowadzić do zwiększonej sprzedaży tych Produktów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka planuje zlecić obsługę techniczną związaną z zakupem oraz dostarczeniem Nagród do Użytkowników podmiotowi zewnętrznemu (dalej: „Koordynator”). W przypadku skorzystania z usług Koordynatora, Nagrody będą wydawane Użytkownikom bezpośrednio przez Koordynatora, jednakże ciężar ekonomiczny związany z zakupem Nagród będzie ciążyć na Wnioskodawcy, ponieważ na koniec każdego miesiąca Koordynator obciąży Spółkę kosztem Nagród za pomocą odpowiedniego dokumentu (np. notą księgową lub fakturą).

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że nie dokona zlecenia obsługi technicznej związanej z nabywaniem oraz dostarczaniem Nagród Koordynatorowi, lecz samodzielnie będzie koordynować ten proces. W takim przypadku, Nagrody będą nabywane bezpośrednio przez Spółkę, Spółka będzie ponosić ekonomiczny ciężar nabycia Nagród oraz będzie dysponować odpowiednim dokumentem poświadczającym zakup. Z powyższego wynika, że niezależnie od wybranego przez Wnioskodawcę scenariusza nabywania i przekazywania Użytkownikom nagród, każdorazowo ciężar ekonomiczny Nagród zostanie poniesiony przez Spółkę. Wydatki związane z zakupem Nagród nie zostaną w jakikolwiek sposób zwrócone Spółce.

Pytania (pytanie nr 2 przeformułowane w uzupełnieniu)

1)Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz Użytkowników będą stanowiły dla Spółki podatkowe koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 ustawy o CIT?

2)Czy wydanie Nagrody Użytkownikowi w ramach prowadzonej Platformy o wartości nieprzekraczającej jednorazowo 100 zł, przy założeniu, że Użytkownik nie prowadzi działalności gospodarczej, spowoduje powstanie po stronie Spółki obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytania nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz Użytkowników będą stanowiły dla Spółki podatkowe koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Warunki ogólne uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższy przepis stanowi, że podatnik jest uprawniony do odliczenia dla celów podatkowych tych kosztów, które są bezpośrednio bądź pośrednio związane z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wysokość osiąganego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tym samym, kosztami takimi są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Niemniej, podatnik nie ma prawa uznać za koszty uzyskania przychodu kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, kosztem uzyskania przychodów będzie taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że:

  • wydatki na nabycie Nagród będą pokrywane przez Wnioskodawcę, ponieważ w sytuacji zlecenia procesu zakupu i obsługi Nagród Koordynatorowi, Wnioskodawca zostanie obciążony przez Koordynatora kosztem tych Nagród, a w sytuacji niedokonania zlecenia obsługi procesu związanego z wydawaniem Nagród Koordynatorowi Wnioskodawca będzie nabywać je samodzielnie - w ostatecznym rozrachunku to Wnioskodawca będzie ponosić ekonomiczny ciężar zakupu Nagród,
  • koszt nabycia Nagród poniesiony przez Wnioskodawcę nie zostanie mu w żaden sposób zwrócony, będzie to koszt definitywnie obciążający Wnioskodawcę,
  • wydatki na nabycie Nagród będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą - uwzględniając fakt, że celem Platformy będzie promocja, edukacja i szkolenie Farmaceutów i Techników z informacji o Produktach znajdujących się w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy oraz zwiększanie ich świadomości i wiedzy odnośnie tych Produktów, stwierdzić należy, że poniesione wydatki będą ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
  • przedmiotowe wydatki zostaną, w ocenie Wnioskodawcy, poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów - celem funkcjonowania Platformy jest bowiem szerzenie wiedzy o Produktach Spółki, a w konsekwencji budowanie zaufania Użytkowników Platformy do Spółki oraz jej Produktów, co w sposób pośredni wpłynie na zwiększenie wolumenu sprzedawanych Produktów,
  • wydatki na nabycie Nagród będą także należycie udokumentowane, ponieważ Spółka będzie posiadać odpowiedni dokument księgowy dokumentujący ich nabycie (np. notę księgową lub fakturę),
  • jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, analizowane wydatki nie spełniają również żadnej z przesłanek wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, których zaistnienie oznaczałoby, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, co Wnioskodawca szczegółowo argumentuje poniżej.

Wydatki na nabycie Nagród jako niestanowiące kosztów reprezentacji

Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej pojęcia „reprezentacja”. Niemniej, na gruncie orzecznictwa i stanowisk organów podatkowych przyjęło się, że dla celów podatku dochodowego reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku.

Takie rozumienie pojęcia „reprezentacja” przedstawione jest m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11, zgodnie z którym:

  • celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności,
  • wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia. Ponownie podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy,
  • dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego należy kierować się w tym zakresie (brak definicji ustawowej oraz wnioski płynące z analizy zmiany poglądów na tle poszczególnych przypadków) posłużyć się również dynamiczną wykładnię funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej - uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu.

W zakresie tak rozumianego pojęcia „reprezentacja” nie mieszczą się, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na nabycie Nagród, które mają być przekazywane Użytkownikom Platformy w zamian za odbyte szkolenia dotyczące Produktów znajdujących się w aktualnej ofercie Wnioskodawcy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem nabycia Nagród jest ich wręczenie Technikom i Farmaceutom w zamian za punkty uzyskane na skutek odbycia szkoleń produktowych umieszczonych na Platformie. Efektem jaki Wnioskodawca zamierza więc uzyskać dzięki funkcjonowaniu Platformy jest budowanie świadomości i zwiększanie poziomu wiedzy osób ze środowiska farmaceutycznego w zakresie Produktów Wnioskodawcy, co w konsekwencji ma przełożyć się na zwiększenie zaufania Techników i Farmaceutów do tych Produktów i częstsze polecanie ich nabycia pacjentom. Co za tym idzie, celem Wnioskodawcy nie jest kreowanie wśród Użytkowników Platformy pozytywnego wizerunku Spółki, lecz ich edukowanie na temat swojej aktualnej oferty sprzedażowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na nabycie Nagród należy traktować jako wydatki poniesione na cele reklamowe, a nie związane z reprezentacją. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (https://sjp.pwn.pl/), „reklama” oznacza działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. W podobny sposób o wydatkach na cele reklamowe wypowiedział się m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 14 września 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 692/22, w którym stwierdził, że:

  • „(...) podstawowym problemem przy rozgraniczeniu wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na cele reprezentacji jest ich odróżnienie od wydatków ponoszonych przez nich na inne, niekiedy bardzo zbliżone sfery ich działalności, np. wydatki na cele reklamowe. Ustawodawca wprowadzając tak diametralne zróżnicowanie w zakresie kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców w zależności o tego, czy są to koszty reprezentacji, czy reklamy, nie podjął zarazem żadnej próby legalnego zdefiniowania obu tych pojęć”,
  • „(...) nie są wydatkami na reprezentację wydatki związane z działaniami, które mają na celu dostarczenie informacji o produktach lub towarach oferowanych przez podatnika do sprzedaży, gdyż wydatki te są nakierowane na zainteresowanie potencjalnych klientów konkretnymi przedmiotami znajdującymi się w ofercie handlowej podatnika a nie na stworzenie ogólnego pozytywnego wizerunku działalności podatnika i jego firmy. Opisane we wniosku o wydanie interpretacji wydatki związane z kosztami uczestnictwa klientów w szkoleniu z bezpiecznej jazdy mają znamiona wydatków, których celem jest dostarczenie potencjalnym nabywcom informacji o samochodach oferowanych przez Spółkę do sprzedaży, poprzez zaprezentowanie: możliwości technicznych poszczególnych pojazdów, systemów bezpieczeństwa, itp. Informacje te mają wykazać zalety tych samochodów i stanowić zachętę do ich nabycia. Oznacza to, że w trakcie uczestnictwa w szkoleniach z technik bezpiecznej jazdy klienci mogą zapoznać się z własnościami technicznymi samochodów i warunkami bezpieczeństwa odbywając nimi jazdy. Okoliczności te stanowią przesłankę do sformułowania oceny, że celem omawianych działań jest stworzenie u potencjalnych nabywców pozytywnego obrazu konkretnych towarów handlowych oferowanych do sprzedaży a nie pozytywnego wizerunku firmy sprzedawcy. Celem tych działań nie jest stworzenie pozytywnego wizerunku Spółki jako kontrahenta profesjonalnego i wykazującego dbałość o ogólną jakość kontaktów gospodarczych z kontrahentami. Wobec tego należało stwierdzić, że wydatki związane z udziałem potencjalnych nabywców samochodów w programie szkoleniowym w zakresie bezpiecznej jazdy nie stanowią wydatków na reprezentację, które objęte są zakresem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.”.

Mając powyższe na uwadze, z punktu widzenia Spółki, zagadnieniem decydującym o prawie do zaliczenia wydatków na zakup Nagród do kosztów uzyskania przychodów jest zdefiniowanie celu poniesienia tych wydatków.

Jak Wnioskodawca wskazał we wcześniejszej części uzasadnienia, celem działań opisanych w zdarzeniu przyszłym jest szerzenie wiedzy i informacji o Produktach Wnioskodawcy wśród Użytkowników Platformy, a nie kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki, podkreślenie jej zasobności czy profesjonalizmu. Potwierdzeniem tego jest także przyjęty przez Spółkę limit wydatków przeznaczonych na jedną Nagrodę (jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, cena zakupu brutto pojedynczej Nagrody nie będzie przekraczać 100 zł), co pozwala na uznanie, że działania Spółki polegające na przekazywaniu Nagród mieszczą się w kategorii akceptowalnych i stosowanych powszechnie na rynku zachowań reklamowych, a nie są nakierowane na kreowanie wizerunku Wnioskodawcy jako zasobnej, hojnej firmy.

W zaprezentowanym kontekście, szczególnego znaczenia nabierają także działania marketingowe podejmowane przez podatnika przy wykorzystaniu znaków towarowych, którymi oznaczane są oferowane przez niego towary lub usługi, względnie znaku towarowego, pod którym podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Należy podkreślić, że funkcja reklamowa jest obecnie uznawana za jedną z podstawowych funkcji pełnionych przez znaki towarowe (obok funkcji oznaczania pochodzenia oraz funkcji gwarancyjnej). Nie ulega wątpliwości, że działania mające na celu promowanie znaków towarowych, którymi posługuje się podatnik, a także ich utrwalanie w świadomości odbiorców towarów lub usług oferowanych przez podatnika, kształtują w sposób bezpośredni popyt na przedmiotowe towary lub usługi. Jednym z przykładów wskazanych powyżej działań jest dostarczanie przez Spółkę, zgodnie z regulaminem Platformy, Nagród opatrzonych znakami towarowymi wykorzystywanymi przez Spółkę w toku prowadzonej działalności gospodarczej, które to działania bez wątpienia kwalifikować należy jako działania reklamowe w powszechnym znaczeniu tego pojęcia. Ponadto, znakowane Nagrody zachęcają wprost do odbywania szkoleń dotyczących Produktów, których głównym celem jest informowanie i edukowanie Użytkowników Platformy w zakresie Produktów oraz popularyzacja oferty handlowej.

Finalnie, warto podkreślić, że zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 11 grudnia 2018 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.460.2018.1.NL wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Obecność drobnych upominków jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. W konsekwencji ww. wydatki nie będą podlegać wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów”.

Pojęcie reklamy na gruncie przepisów ustawy PF

Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy PF, reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Art. 52 ust. 2 pkt 2 ustawy PF stanowi, że reklama produktów leczniczych obejmuje w szczególności reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Uzupełnieniem powyższych przepisów odnoszących się do reklamy produktów leczniczych jest art. 58 ustawy PF.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 i 2 ustawy PF, zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania, a także zabrania się przyjmowania przedmiotowych korzyści. Jednocześnie jednakże, zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy PF, powyższe przepisy nie dotyczą dawania lub przyjmowania przedmiotów o wartości materialnej nieprzekraczającej kwoty 100 zł, związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy.

Należy zwrócić uwagę, że powyższa legalna definicja reklamy produktu leczniczego jest stosunkowo szeroka i może obejmować swoim zakresem wiele działań. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych, reklamą produktu leczniczego w rozumieniu art. 52 ust. 1 ustawy PF jest każda działalność, niezależnie od konkretnego, indywidualnego sposobu i metody jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków, jeśli celem tej działalności jest zwiększenie sprzedaży reklamowanego produktu leczniczego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 grudnia 2005 r., sygn. I SA/Wa 584/05).

Jak wynika z powyższego, przekazywanie na rzecz Użytkowników Platformy, biorących udział w szkoleniach Produktów przedmiotów o wartości materialnej nieprzekraczającej 100 zł, oznaczonych logo Spółki lub Produktu, uznawane jest na gruncie przepisów ustawy PF, za dozwoloną formę reklamy produktów leczniczych.

Jak podkreślono w opisie zdarzenia przyszłego, za udział w szkoleniach Produktów, Spółka planuje przekazywać na rzecz Użytkowników Nagrody związane z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzone logo Spółki lub Produktu Spółki, których cena zakupu brutto nie będzie przekraczać 100 zł. Przedmiotowe Nagrody będą przekazywane na rzecz osób uprawnionych tj. Użytkowników Platformy. Działania podejmowane przez Spółkę w ww. zakresie stanowią reklamę produktów leczniczych, dopuszczalną na gruncie przepisów ustawy PF.

Należy podkreślić, że pomimo, że zakres regulacji ustawy PF jest odmienny od zakresu regulacji ustawy o CIT, w praktyce zarówno Minister Finansów (dalej: „MF”), organy podatkowe, jak również sądy administracyjne prezentują zgodne stanowisko, w świetle którego celem oceny, czy określone kategorie wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców farmaceutycznych mogą być kwalifikowane jako koszty reklamy na gruncie ustawy o CIT (a tym samym nie powinny być uznawane za koszty reprezentacji), w pełni uzasadnione jest stosowanie wykładni systemowej i odwoływanie się do definicji reklamy produktów leczniczych zawartej w przepisach ustawy PF.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w piśmie MF z 7 maja 2002 r., sygn.: PB3/24/GM-8214-8/02, w którym MF stwierdził m.in., że:

  • „Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera legalnej definicji reklamy. Tym samym należy posługiwać się pojęciem reklamy w znaczeniu nadanym przez słownik języka polskiego oraz unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych,
  • (...) przy określaniu skutków podatkowych wynikających z działalności polegającej na reklamie produktu leczniczego powinny być brane pod uwagę przepisy art. 52-64 prawa farmaceutycznego. Przepisy te definiują bowiem czynności, które uznawane są za reklamę produktów leczniczych”.

Analogiczny pogląd prezentowany jest w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych. Tytułem przykładu przytoczyć można fragment wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 października 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 2038/13: „Zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 5 Prawa farmaceutycznego, przytoczonym przez Skarżącą, który wskazuje, że reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mającą na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych, sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi w tym sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych. Skoro przepis ustawy podatkowej nie zawiera definicji reklamy, zainteresowany może posłużyć się pojęciami z innej obowiązującej ustawy, która nie stoi w sprzeczności ze stosowaną ustawą podatkową. Tak też koszty reklamy stanowią koszty podatkowe”.

Podsumowując, w ocenie Spółki, nie powinno ulegać wątpliwości, że planowane do poniesienia przez Spółkę wydatki na zakup Nagród, które następnie będą przekazywane Użytkownikom Platformy, stanowią wydatki spełniające warunki uznania za koszt uzyskania przychodu w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie, z uwagi na przedstawiony cel poniesienia tych wydatków jakim jest szerzenie wiedzy o Produktach znajdujących się w aktualnej ofercie Spółki wśród Użytkowników Platformy, do wydatków tych nie należy stosować wyłączenia zawartego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca powołuje interpretacje indywidualne wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 dnia grudnia 2008 r., sygn.: ILPB3/423-561 /08-4/MC oraz z dnia 27 kwietnia 2009 r., sygn.: ILPB3/423-117/09-4/MC;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. IBPB-1-1/4510-63/15/NL;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 2 dnia września 2009 r., Znak: IPPB5/423-451/09-2/JC; z 13 czerwca 2014 r., Znak: IPPB5/423-1244/11/14-7/S/JC.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 28 października 2019 r. wydał pozytywną interpretację przepisów prawa podatkowego sygn. 0111-KDIB1-3.4010.382.2019.2.MBD w analogicznym stanie faktycznym, zgodnie z którą: „Stwierdzić należy, że poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a ich celem jest budowanie zaufania do Spółki i jej Produktów, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedawanych Produktów, co sprawia, że związek przyczynowo -skutkowy, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., jest spełniony.

Ponieważ wydatki ponoszone przez Spółkę, jako wydatki na reklamę, nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., należy stwierdzić, że stanowią one koszty uzyskania przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów będą mogły być zaliczone wydatki poniesione przez Spółkę w ramach szkoleń produktowych skierowanych do magistrów farmacji zwanych dalej „Farmaceutami” oraz techników farmacji zwanych dalej „Technikami”, na zakup Nagród wydawanych w ramach Platformy.”

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na zakup Nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz Użytkowników będą stanowiły dla Spółki podatkowe koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, ze zm. dalej „updop”),

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby zatem wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy oceniać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie wydatku ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 updop.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a)„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b)„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c)„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie badań i rozwoju nowych produktów, wytwarzania produktów farmaceutycznych i substancji aktywnych oraz produkcji i dystrybucji w szczególności następujących produktów: produktów leczniczych wydawanych zarówno na podstawie recepty i bez recepty, suplementów diety, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia, środków spożywczych powszechnie używanych, kosmetyków, oraz wyrobów medycznych.

Spółka zamierza stworzyć platformę, której głównym celem będzie rozpowszechnianie informacji o produktach znajdujących się w ofercie sprzedaży Spółki. Platforma skierowana będzie do magistrów oraz techników farmacji. Ww. użytkownicy platformy nie są pracownikami Spółki, ani nie są osobami pozostającymi z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Platforma będzie typowym narzędziem o charakterze reklamowym i szkoleniowym, którego celem jest informowanie użytkowników o posiadanej w sprzedaży gamie Produktów oraz zwiększanie ich świadomości i wiedzy odnośnie tych produktów. Celem Platformy będzie promocja, edukacja

i szkolenie farmaceutów i techników na temat produktów znajdujących się w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy.

Platforma umożliwi użytkownikom podnoszenie kompetencji zawodowych i zdobywanie punktów w ramach procesu kształcenia ustawicznego oraz odbywanie szkoleń produktowych. Przedkłada się to na budowanie zaufania do Spółki i jej produktów, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedawanych produktów. Ww. szkolenia produktowe będą dawały możliwość zdobycia punktów za aktywność na Platformie poprzez udział w szkoleniach, które będzie można wymienić na nagrody wskazane w katalogu. Wartość jednej nagrody za odbyte szkolenie nie przekroczy kwoty 100 zł. System automatycznie nalicza użytkownikowi punkty za odbyte szkolenie i zaliczony test. Każda nagroda opatrzona będzie znakiem reklamującym Spółkę.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka planuje zlecić obsługę techniczną związaną z zakupem oraz dostarczeniem nagród do Użytkowników podmiotowi zewnętrznemu. W przypadku skorzystania z usług podmiotu zewnętrznego, nagrody będą wydawane użytkownikom bezpośrednio przez niego, jednakże ciężar ekonomiczny związany z zakupem nagród będzie ciążyć na Spółce, ponieważ na koniec każdego miesiąca podmiot zewnętrzny obciąży Spółkę kosztem nagród za pomocą odpowiedniego dokumentu (np. notą księgową lub fakturą).

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że nie dokona zlecenia obsługi technicznej związanej z nabywaniem oraz dostarczaniem nagród ww. podmiotowi, lecz samodzielnie będzie koordynować ten proces. W takim przypadku, nagrody będą nabywane bezpośrednio przez Spółkę, Spółka będzie ponosić ekonomiczny ciężar nabycia Nagród oraz będzie dysponować odpowiednim dokumentem poświadczającym zakup.

Zatem, niezależnie od wybranego przez Spółkę scenariusza nabywania i przekazywania użytkownikom nagród, każdorazowo ciężar ekonomiczny nagród zostanie poniesiony przez Spółkę. Wydatki związane z zakupem nagród nie zostaną w jakikolwiek sposób zwrócone Spółce.

Państwa wątpliwość dotyczy możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz użytkowników.

Jak wynika z powyższego, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało.

Natomiast, jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy, o którym mowa powyżej, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. - w pkt 28 tego przepisu - koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć: „reprezentacja” czy „reklama”. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie odsyła również do innych przepisów prawa w tym zakresie. Brak ustawowej definicji tych pojęć nie uprawnia jednak do dowolnego określenia zakresu znaczeniowego wskazanych terminów.

Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

W zakresie tak rozumianego pojęcia „reprezentacji”, nie mieszczą się ponoszone przez Spółkę wydatki ponoszone na zakup nagród w związku ze stworzonym przez nią Platformą tj. systemem szkoleń.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawierają definicji pojęcia „nagroda”, wobec czego w celu jej określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN nagroda jest to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

W powszechnym rozumieniu, nagroda to korzyść materialna lub niematerialna o wartości uznaniowej i funkcji motywacyjnej, przysporzona w wyrazie uznania za określone osiągnięcie (czynność bądź rezultat), niezwiązana z wartością świadczenia, za które jest przyznawana (tzn. niebędąca wynagrodzeniem, jak np. płaca za ekwiwalent świadczeń wykonanych lub będących do wykonania, ani zaliczką na poczet wynagrodzenia, przyszłych umów, ani korzyści przyszłych i niepewnych, które nie spełniają przesłanek i funkcji nagrody).

W tym miejscu należy również wyjaśnić co należy rozumieć pod pojęciem reklama. Reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Wobec braku definicji pojęcia reklamy należy w tym względzie odwołać się do znaczenia tego terminu w języku potocznym. W świetle objaśnień zawartych w „Słowniku języka polskiego” opracowanym pod redakcją M. Szymczaka (Warszawa 1994, tom III), reklama to: „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”.

Reklama firmy, bądź oferowanych przez nią usług może być prowadzona również poprzez określone prezentowanie logo danego przedsiębiorcy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych (por. J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera; Wydawnictwo FELBERG SJA, 2000 r., s. 621). Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana jest bowiem z daną firmą oraz oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Nadmienić należy również, że przekazywanie użytkownikom nagród jest formą promowania firmy. Należy jednak zwrócić uwagę na odpowiednie oznakowanie nagród, ponieważ do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki za zakup nagród przekazywanym użytkownikom, jeśli posiadają one oznakowanie reklamujące podatnika.

W świetle powyższego kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup nagród należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 15 ust. 1 updop.

Stwierdzić należy, że poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a ich celem jest budowanie zaufania do Spółki i jej produktów, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedawanych produktów, co sprawia, że związek przyczynowo -skutkowy, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 15 ust. 1 updop, jest spełniony. Ponieważ wydatki ponoszone przez Spółkę, jako wydatki na reklamę, nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 updop, należy stwierdzić, że stanowią one koszty uzyskania przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów będą mogły być zaliczone wydatki poniesione przez Spółkę na zakup nagród wydawanych w ramach Platformy na rzecz użytkowników na podstawie art. 15 ust.1 ustawy o CIT.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.