Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.615.2024.4.PC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 24 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

-udzielenie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Systemu poręczeń w zakresie spłaty przyznanych im Limit w Dziennych będzie prowadziło do powstania dla Wnioskodawcy przychód w z tyt. nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;

-dokonywane w ramach Systemu transfery sald pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem Koordynatora, celem ich późniejszego przeniesienia na Rachunek pomocniczy i zwrotu następnego dnia nie będą powodowały powstania przychód w ani koszt w podatkowych po stronie Koordynatora na gruncie przepis w ustawy o CIT, natomiast odsetki płacone/otrzymywane przez Koordynatora w ramach Systemu stanowić będą koszty uzyskania przychód w lub odpowiednio przychody podatkowe Koordynatora na zasadzie kasowej.

Uzupełnili go Państwo - pismem z 6 grudnia 2024 r. (data wpływu 9 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 12 grudnia 2024 r. (data wpływu 16 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 6 grudnia 2024 r.)

A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) należy do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa A.”) specjalizującej się w działalności z obszaru odnawialnych źródeł energii.

Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami powiązanymi należącymi do Grupy A. (dalej łącznie: „Uczestnicy”), tj. (…) i innymi, zamierza zawrzeć z bankiem podmiotem niepowiązanym z siedzibą na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski (dalej: „Bank”) umowę, w ramach której utworzony zostanie system zarządzania płynnością finansową, tzw. Cash Pooling (dalej: „System”) oferowany przez Bank. Wnioskodawca zakłada zwiększenie liczby Uczestnik w przyszłości.

Celem Systemu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez Uczestników poprzez zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i minimalizację kosztów odsetkowych poprzez lepsze wykorzystanie środków dostępnych w ramach Grupy A.

System nie obejmuje zarządzania środkami na rachunkach VAT.

- System Cash Poolingu jest tzw. cash poolingiem rzeczywistym.

- W ramach Systemu Cash Poolingu:

- Wnioskodawca będzie pełnić funkcję tzw. koordynatora.

- Bank będzie prowadził dla Wnioskodawcy i pozostałych Uczestników rachunki bankowe, które będą używane przez Uczestników i Wnioskodawcę w ciągu każdego dnia roboczego do realizacji transakcji płatniczych (dalej: „Rachunki operacyjne”).

- Bank będzie prowadził dla koordynatora dodatkowo:

- rachunek bankowy, który będzie wykorzystywany dla celów zerowania (bilansowania) Rachunków operacyjnych na koniec każdego dnia roboczego (dalej: „Rachunek koordynatora”) oraz

- rachunek bankowy, na którym kumulowane będą środki finansowe pochodzące z poszczególnych Rachunków operacyjnych Uczestników w związku z transakcjami polegającymi na zerowaniu (bilansowaniu) Rachunków operacyjnych (dalej: „Rachunek pomocniczy”).

- Bank zezwoli Uczestnikom na powstawanie w ciągu dnia roboczego zadłużeń śróddziennych w Rachunkach operacyjnych tytułem wykorzystania tzw. Limitów Dziennych.

Limity Dzienne stanowić będą zadłużenie śróddzienne w Rachunkach operacyjnych Uczestników dozwolone przez Bank dla poszczególnych Uczestników.

Dostępność i łączna wartość wykorzystania Limitów Dziennych przez każdego z osobna i wszystkich łącznie Uczestników w każdym momencie dnia roboczego nie może być większa niż tzw. Dostępne Środki w Grupie, rozumiane jako: (i) suma dostępnych w danym momencie środków pieniężnych Uczestników przechowywanych na Rachunkach operacyjnych lub na Rachunku pomocniczym, (ii) pomniejszona o sumę wykorzystanych w danym momencie dnia Limitów Dziennych i (iii) powiększona o środki udostępnione Koordynatorowi i Uczestnikom przez Bank tytułem udostępnienia dodatkowego finansowania przypisanego do Rachunku pomocniczego (o ile takie finansowanie zostanie udzielone).

Dla poszczególnych Uczestników zostanie równocześnie określony tzw. Limit Indywidualny, tj. maksymalna wysokość Limitu Dziennego, którym dany Uczestnik może dysponować.

Bank zezwoli Uczestnikom na powstanie w ciągu dnia roboczego zadłużenia w Rachunku koordynatora tytułem wykorzystania tzw. Debetu Technicznego.

Debet Techniczny stanowił będzie debet dostępny w Rachunku koordynatora w celu umożliwienia wyzerowania Rachunków operacyjnych Uczestników.

Limity Dzienne i Debet Techniczny będą wymagalne i automatycznie spłacane w całości na koniec danego dnia roboczego, w którym zostały wykorzystane, w drodze czynności związanych z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych i Rachunku koordynatora. Limity Dzienne i Debet Techniczny będą dostępne ponownie następnego dnia roboczego.

Na koniec każdego dnia roboczego Bank dokonywał będzie faktycznego zerowania (bilansowania) sald Rachunków operacyjnych poprzez:

-w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie ujemna, obciążenie Rachunku pomocniczego i uznanie Rachunku koordynatora kwotą wartości bezwzględnej sumy sald Rachunków operacyjnych lub, w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie dodatnia, obciążenie Rachunku koordynatora i uznanie Rachunku Pomocniczego kwotą odpowiadającą sumie sald Rachunków operacyjnych, a następnie,

-transfer sald Rachunków operacyjnych (zarówno ujemnych jak i dodatnich) na Rachunek koordynatora, tak aby po dokonaniu tych operacji salda na poszczególnych Rachunkach operacyjnych oraz na Rachunku koordynatora były równe zeru.

Powyższe operacje dokonywane będą w związku z transakcjami polegającymi na:

a)przejęciu przez Wnioskodawcę zobowiązań Banku wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda dodatnie, w związku z czym Bank uzna Rachunek Koordynatora kwotą przejętych zobowiązań,

b)przeniesieniu przez Bank na Wnioskodawcę wierzytelności przysługujących Bankowi wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda ujemne, w związku z czym Bank obciąży Rachunek koordynatora kwotą przejętych wierzytelności,

c)przeniesieniu salda Rachunku operacyjnego Wnioskodawcy na Rachunek koordynatora.

Po dokonaniu operacji, o których mowa powyżej (w punktach a oraz b), opartych o tzw. mechanizm subrogacji, salda Rachunków operacyjnych oraz saldo Rachunku koordynatora będą równe zero, natomiast saldo Rachunku pomocniczego odpowiadało będzie wartości netto sumy środków finansowych Uczestników.

Transfery środków będą dokonywane wyłącznie między Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem koordynatora lub Rachunkiem koordynatora a Rachunkiem pomocniczym. Nie będzie dochodziło do transferów pomiędzy Rachunkami operacyjnymi Uczestników, ani pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem pomocniczym.

Możliwe jest zawarcie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą, poza Systemem, dodatkowego porozumienia, na podstawie którego Bank udostępni Wnioskodawcy linię kredytową przypisaną do Rachunku pomocniczego, dzięki czemu zwiększeniu ulegnie pula środków finansowych dostępnych Uczestnikom, w celu realizacji transakcji płatniczych (zwiększenie Dostępnych Środków w Grupie).

Na początku każdego kolejnego dnia roboczego będzie dochodziło do automatycznego zwrotu środków (sald dodatnich / ujemnych) na Rachunki operacyjne poszczególnych Uczestników z Rachunku pomocniczego.

W przypadku jeśli na koniec danego dnia po przeniesieniu sald z Rachunków operacyjnych na Rachunek pomocniczy:

-saldo Rachunku pomocniczego będzie dodatnie - Bank naliczy od kwoty dodatniego salda Rachunku pomocniczego odsetki należne Wnioskodawcy od Banku;

-saldo Rachunku pomocniczego będzie ujemne (tj. wykorzystane zostanie dodatkowe finansowanie udostępnione przez Bank) - Bank naliczy, od kwoty stanowiącej ujemne saldo Rachunku pomocniczego, odsetki należne Bankowi od Wnioskodawcy.

Rozliczenie odsetek, o których mowa wyżej, następować będzie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą w okresach miesięcznych.

Od sumy sald środków, które w związku z operacjami zerowania sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będą przenoszone z Rachunków operacyjnych Uczestników innych niż Wnioskodawca na Rachunek pomocniczy Wnioskodawcy kalkulowane będą odsetki:

-należne danemu Uczestnikowi od Wnioskodawcy - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie dodatnia,

-należne Wnioskodawcy od danego Uczestnika – w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie ujemna.

Bank będzie dokonywał kalkulacji oraz rozliczenia odsetek, o których mowa wyżej pomiędzy Wnioskodawcą, a pozostałymi Uczestnikami. Kalkulacja odsetek będzie dokonywana na bazie dziennej podczas gdy samo ich rozliczenie następować będzie w okresach miesięcznych.

Kalkulacja odsetek, o których mowa wyżej następować będzie:

  - w oparciu o trzy stopy procentowe tj.:

- stawkę według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Wnioskodawcy przez Uczestników w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald dodatnich) oraz według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Uczestnikom przez Wnioskodawcę w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald ujemnych); WACC

- stawkę właściwą dla oprocentowania nadwyżek środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie zostaną wykorzystywane na pokrycie niedoborów finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto Grupa Prime będzie dodatnie) oraz stawkę właściwą dla oprocentowania niedoborów środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie będą mogły zostać pokryte z nadwyżek finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto Grupa Prime będzie ujemne).

Transakcje rejestrowane na Rachunkach operacyjnych będą odzwierciedlane w historii tych rachunków. Dodatkowo transakcje związane z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych będą widoczne w raportach sporządzanych przez Bank, dzięki którym możliwe będzie ujęcie na każdy moment rzeczywistej sytuacji finansowej każdego z Uczestników Systemu Cash Poolingu.

Wszystkie transfery zerujące salda Rachunków operacyjnych będą widoczne w historii tych rachunków oraz w historii Rachunku koordynatora i będą służyły do kalkulacji zakumulowanej pozycji finansowej poszczególnych Uczestników (w tym Wnioskodawcy).

W przypadku, gdy któryś z Uczestników innych niż Wnioskodawca zechce opuścić System Cash Poolingu, dojdzie do rozliczenia zobowiązań subrogacyjnych pomiędzy tym Uczestnikiem a Wnioskodawcą i do odpowiedniego transferu środków finansowych od Wnioskodawcy do danego Uczestnika lub w przeciwnym kierunku (w zależności od tego czy Wnioskodawca na moment rozliczenia będzie dłużnikiem czy też wierzycielem w stosunku do danego Uczestnika).

Bank będzie przekazywał Uczestnikom okresowe informacje dotyczące rozliczenia odsetek oraz rozliczania wszelkich opłat związanych z Systemem Cash Poolingu.

Uczestnicy udzielą Wnioskodawcy zgody na spłatę Bankowi długów poszczególnych Uczestników wynikających z: (i) wykorzystanych Limitów Dziennych oraz (ii) wszelkich innych zadłużeń danego Uczestnika wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu. Jednocześnie Wnioskodawca udzieli pozostałym Uczestnikom zgody na spłatę Bankowi długów wynikających z: (i) Debetu Technicznego (ii) wykorzystanego Limitu Dziennego oraz (lii) wszelkich innych zadłużeń Koordynatora wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu.

Uczestnicy usługi dokonają wzajemnego poręczenia względem Banku, w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych oraz Debetu Technicznego.

-Poza odsetkami od ewentualnego negatywnego salda Rachunku pomocniczego, o których mowa wyżej, Bank będzie pobierał od Uczestników comiesięczne wynagrodzenie za alokację i dystrybucję odsetek pomiędzy Uczestnikami. Dodatkowo Bank może pobrać od Uczestników jednorazową opłatę za wdrożenie Systemu Cash Poolingu.

-Wnioskodawca nie będzie pobierał od Banku ani od pozostałych Uczestników żadnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora w ramach Systemu Cash Poolingu.

-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i będącymi polskim rezydentami podatkowymi.

-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu stosują tzw. podatkową metodę rozliczania różnic kursowych dla celów podatku CIT (tj. w oparciu o przepisy art. 15a ustawy o CIT).

-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są czynnymi podatnikami VAT.

Ponadto w piśmie z 6 grudnia 2024 r., wskazali Państwo, że:

a)Spółka nie będzie zaciągała pożyczek w rozumieniu art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, ani nie będzie przyjmowała środków w depozyt nieprawidłowy w rozumieniu art. 845 ww. Kodeksu;

b)Bank wykonywał będzie na rzecz Spółki szereg czynności szczegółowo opisanych we wniosku i załącznikach do wniosku;

c)z tytułu pełnienia koordynatora Systemu Spółka nie będzie otrzymywała jakiegokolwiek wynagrodzenia od banku, ani od pozostałych podmiotów uczestniczących w Systemie;

d)w ramach opisanego Systemu Spółka nie będzie zawierała z bankiem ani z innymi uczestnikami Systemu dodatkowych umów.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 grudnia 2024 r.)

1)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym udzielenie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Systemu poręczeń w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych będzie prowadziło do powstania dla Wnioskodawcy przychodów z tyt. nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)

2)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dokonywane w ramach Systemu transfery sald pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem Koordynatora, celem ich późniejszego przeniesienia na Rachunek pomocniczy i zwrotu następnego dnia nie będą powodowały powstania przychodów ani kosztów podatkowych po stronie Koordynatora na gruncie przepis w ustawy o CIT, natomiast odsetki płacone/otrzymywane przez Koordynatora w ramach Systemu stanowić będą koszty uzyskania przychodów lub odpowiednio przychody podatkowe Koordynatora na zasadzie kasowej? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4)

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 grudnia 2024 r.)

1)Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przez Koordynatora oraz Uczestników sobie nawzajem poręczeń w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych nie będzie prowadziło do powstania dla Koordynatora przychódów z tyt. nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

2)Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane w ramach Systemu transfery sald pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem Koordynatora, celem ich przeniesienia na Rachunek pomocniczy i zwrotu kolejnego dnia nie będą powodowały powstania przychodów ani kosztów podatkowych po stronie Koordynatora na gruncie przepisów w ustawy o CIT, natomiast odsetki płacone/otrzymywane przez Koordynatora w ramach Systemu stanowić będą koszty uzyskania przychodów lub odpowiednio przychody podatkowe Koordynatora na zasadzie kasowej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) z dnia 31 grudnia 2019 r. sygn. 0111-KDIB2-2.4014.51.2019.1.SK; kolejno w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2018 r. sygn. 0111-KDIB4.4014.279.2018.1.MCZ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB4.4014.210.2018.1.DK, czy interpretacji indywidualnej DKIS sygn. 0111-KDIB1-3.4010.134.2023.2.PC z dnia 4 maja 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

– pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) - w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),

– pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) - w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Przedmiotem Państwa wątpliwości, w zakresie objętym pytaniem Nr 2, jest kwestia ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dokonywane w ramach Systemu transfery sald pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem Koordynatora, celem ich późniejszego przeniesienia na Rachunek pomocniczy i zwrotu następnego dnia nie będą powodowały powstania przychodów ani kosztów podatkowych po stronie Koordynatora na gruncie przepisów ustawy o CIT, natomiast odsetki płacone/otrzymywane przez Koordynatora w ramach Systemu stanowić będą koszty uzyskania przychodów lub odpowiednio przychody podatkowe Koordynatora na zasadzie kasowej.

Odnosząc się do pierwszej części Państwa wątpliwości wskazać należy, że katalog przysporzeń wymienionych w art. 12 ustawy o CIT, ma charakter przykładowy i wskazane w nim kategorie przychodów również muszą charakteryzować się definitywnością i trwałością. Dodatkowo, wymienione są w nim również takie okoliczności, które same w sobie przysporzenia majątkowego nie powodują, ale powodują przychód ze względu na to, że stanowiły dla celów podatku dochodowego od osób prawnych koszt uzyskania przychodów na wcześniejszym etapie (np. wartość należności umorzonych, przedawnionych lub odpisanych jako nieściągalne w tej części, od której dokonane odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów). Jednocześnie, art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, reguluje zamknięty katalog przysporzeń, które nie stanowią dla podatnika przychodu, pomimo że mogą mieć trwały i definitywny charakter.

Wskazać należy, że cash-pooling jest formą zarządzania finansami stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób, sprowadzającą się do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu „korzyści skali”.

Podstawowym walorem cash-poolingu jest możliwość koncentracji środków kilku podmiotów oraz kompensowania przejściowych nadwyżek wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Istotą umowy cash-poolingu nie jest jednak przenoszenie na własność biorącego określonej ilości pieniędzy i późniejszy ich zwrot, ale zarządzanie płynnością finansową poszczególnych podmiotów wchodzących w skład grupy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że dokonywane w ramach Systemu transfery sald pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem koordynatora, celem ich przeniesienia na Rachunek pomocniczy i zwrotu kolejnego dnia nie będą powodowały powstania przychodu ani kosztów podatkowych po stronie Koordynatora na gruncie przepisów w ustawy o CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości, w zakresie objętym pytaniem Nr 2, jest również kwestia ustalenia, czy odsetki płacone/otrzymywane przez Koordynatora w ramach Systemu stanowić będą koszty uzyskania przychodów lub odpowiednio przychody podatkowe Koordynatora na zasadzie kasowej.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że w zakresie powstania przychodu związanego z odsetkami przysługującymi/obciążającymi Wnioskodawcę na podstawie Umowy zwrócić należy uwagę na przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 oraz art. 12 ust. 3 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT.

Zgodnie z tymi regulacjami, warunkiem zaliczenia odsetek do przychodów podatnika podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest ich faktyczne otrzymanie lub kapitalizacja. Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania ogólna zasada kwalifikowania, jako przychodów z działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu wszelkich przychodów należnych, niezależnie od ich rzeczywistego uzyskania. W konsekwencji odsetki należne Wnioskodawcy na podstawie umowy, jako świadczenia, które są definitywnym przysporzeniem na rzecz Wnioskodawcy, winny być przez nią zaliczane do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z chwilą ich faktycznego otrzymania lub kapitalizacji, w związku z tymi transferami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT,

do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się naliczonych lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Powołane przepisy wskazują, że odsetki nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu lub odpowiednio kosztów uzyskania przychodów, o ile nie są faktycznie otrzymane lub zapłacone.

Z powyższego wynika, że odsetki naliczone nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów/przychodów podatkowych do momentu, gdy nie zostaną zapłacone/otrzymane. Wskazać należy, że przez zapłatę/otrzymanie należy rozumieć także kapitalizację, ponieważ wywołuje ona ten sam skutek prawny, tj. zmniejszenie kwoty odsetek do zapłaty/otrzymania. W dacie kapitalizacji lub faktycznej zapłaty odsetek, uprzednio naliczone odsetki należne Uczestnikowi Systemu staną się jej przychodem podatkowym, zaś uprzednio naliczone odsetki obciążające Uczestnika Systemu staną się jego kosztem uzyskania przychodów.

Zatem, odsetki przysługujące/obciążające Wnioskodawcę jako Uczestnika Systemu (koordynatora) w związku z realizacją cash poolingu z chwilą zapłaty lub kapitalizacji, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 oraz 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT. Ponadto, w dacie kapitalizacji lub faktycznej zapłaty odsetek, uprzednio naliczone Uczestnikowi Systemu odsetki, które są należne Wnioskodawcy, staną się jego przychodem podatkowym.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości, w zakresie objętym pytaniem Nr 1, jest kwestia ustalenia, czy udzielenie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Systemu poręczeń w zakresie spłaty przyznanych im Limit w Dziennych będzie prowadziło do powstania dla Wnioskodawcy przychód w z tyt. nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Świadczenia występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi ze sobą umową cash poolingu (poręczenia) nie mają charakteru świadczeń nieodpłatnych (częściowo odpłatnych) w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wskazać należy, że warunkiem przystąpienia do Umowy było udzielenie poręczenia wszystkim pozostałym Uczestnikom przez Uczestników, a tym samym zwiększenie efektywności działalności gospodarczej. Poręczenia te mają charakter wzajemny (każdy z uczestników, w tym wnioskujący, poręcza spłatę zadłużenia pozostałych uczestników, w tym Wnioskodawcy) i ekwiwalentny (poszczególni Uczestnicy Systemu, w tym Wnioskodawca, nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udzielonego poręczenia, ale uzyskują w zamian takie same zabezpieczenie od pozostałych Uczestników Systemu, w tym Wnioskodawcy).

Mając na uwadze powyższe zgodzić się należy z Państwem, że udzielenie przez Koordynatora Uczestnikom Systemu poręczeń w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych nie będzie prowadziło do powstania dla Koordynatora przychodów z tyt. nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności  cywilnoprawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Przepisy Ordynacji podatkowej nakazują korespondencję do osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej kierować na adres siedziby tego podmiotu.

W związku z powyższym w Państwa sprawie mamy obowiązek przesyłania korespondencji na adres siedziby spółki, a nie na adres, który wskazali Państwo jako adres do korespondencji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).