Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.607.2024.1.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.607.2024.1.RK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wnoszonych wkładów na realizację międzynarodowego Projektu finansowego.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również „Bank”) jest bankiem (...), który ma siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność bankową zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz.U. 2023 poz. 2488 z późn. zm.).

Wnioskodawca pragnie rozwijać swoją działalność finansową m.in. poprzez:

a)wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań zarówno w celu realizacji potrzeb własnych, jak i potrzeb klientów,

b)zatrudnianie najlepszych specjalistów,

c)poszerzanie swojego portfela usług finansowych,

d)pozyskanie nowych klientów zarówno na rynku (...)

e)zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku polskim i zagranicznym.

W tym celu Wnioskodawca przystąpił do projektu powołania w Polsce międzynarodowego centrum finansowego nowej generacji (dalej: „Projekt”) realizowanego przez powołaną w tym celu Fundację (dalej: „Fundacja”). Projekt będzie realizowany przy wsparciu i we współpracy z uczestnikami rynku finansowego reprezentującymi zarówno sektor publiczny jak i sektor prywatny.

Celem Projektu jest:

(...)

Podejmowane w ramach Projektu działania będą obejmowały:

(...)

Szczegółowy zakres działań służących realizacji Projektu określa każdorazowo dla powoływanej w ramach Fundacji specjalizacji (na posiedzeniach) Rada Strategiczna Projektu na wniosek Zarządu Fundacji.

Projekt będzie przynosić realne korzyści dla uczestników (w tym, Wnioskodawcy), takie jak:

(...)

Umowa na realizację Projektu została zawarta na czas nieokreślony. Projekt finansowany jest ze środków wpłacanych przez Partnerów. Wnioskodawca z tytułu przystąpienia do Projektu zobowiązał się do corocznego wnoszenia wkładu finansowego w określonej w umowie wysokości. Przy czym, dopuszczona została możliwość zmiany wysokości wkładu finansowego, w szczególności w przypadku wzrostu bądź zmniejszeniu szacowanego rocznego kosztu realizacji Projektu. W przypadku niewydatkowania całości wkładu w danym roku, niewydatkowana część środków zostanie przeznaczona na realizację Projektu w kolejnym roku trwania Projektu, z takim zastrzeżeniem, że w przypadku wypowiedzenia umowy przez którąkolwiek ze stron, niewydatkowane środki podlegają zwrotowi. W przypadku niewydatkowania w całości wkładu w roku jego wniesienia, w kolejnym roku trwania Projektu wkład jest nienależny, przy zachowaniu wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy pomiędzy Wnioskodawcą i Fundacją.

Przez okres roczny rozumie się okres od 1 października danego roku do 1 października roku kolejnego. Wszelkie przyszłe zyski uzyskane przez uczestników Projektu, w tym przyszłe zyski Wnioskodawcy z tytułu realizacji Projektu są należne uczestnikowi Projektu, który je wypracował. Fundacja zobowiązała się gromadzić wkłady na realizację Projektu wniesione przez poszczególnych partnerów, w tym wkład Wnioskodawcy, na osobnym rachunku bankowym oraz do wydatkowania przedmiotowych środków (w tym również ewentualnych odsetek od kwot zgromadzonych na rachunku przeznaczonym dla Projektu) wyłącznie na realizację Projektu.

Fundacja zobowiązała się po zakończeniu każdego roku realizacji Projektu przedstawić Wnioskodawcy rozliczenie środków przekazanych w danym roku na realizację Projektu. Wnioskodawca ma prawo wnieść uwagi i zastrzeżenia do sposobu wydatkowania środków, co pozwoli na kontrolę celowości wydatkowania wniesionych przez Wnioskodawcę wkładów. Fundacja zobowiązała się uwzględnić uwagi Wnioskodawcy, które mogą być potencjalnie składane w odniesieniu do jakiejś grupy wydatków. Wydatki niezaakceptowane przez Wnioskodawcę będą wyeliminowane z realizacji Projektu w danym roku i w tej części zostaną uznane za niewydatkowane. W związku z wniesieniem wkładu finansowego Wnioskodawca uzyskał tytuł Partnera Projektu bez prawa zasiadania w Radzie Strategicznej Projektu. 

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym Bank jest uprawniony do zaliczenia ponoszonych wkładów finansowych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wnoszone przez Bank wkłady finansowe na realizację Projektu stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury, stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Jednocześnie ze względu na to, że wkład dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka jego część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowi koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Niezależnie od kwalifikacji wydatków do kosztów bezpośrednich czy pośrednio związanych z przychodem, każdy wydatek musi spełniać przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, żeby móc uznać go za koszt uzyskania przychodu.

Z ugruntowanego podejścia prezentowanego w doktrynie i orzecznictwie w zakresie interpretacji art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wynika, że kosztem uzyskania przychodów będzie taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

a)został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;

b)jest definitywny (rzeczywisty);

c)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

d)poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

e)został właściwie udokumentowany;

f)nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wkład finansowy na pokrycie kosztów Projektu został wniesiony z własnych zasobów majątkowych Wnioskodawcy i nie ma charakteru zwrotnego. Ewentualny zwrot wniesionego niewydatkowanego wkładu może nastąpić jedynie w wyjątkowej sytuacji, tj. w przypadku rozwiązania umowy z Fundacją w związku z naruszeniem przez Fundację postanowień umowy. Jest swoistym zabezpieczeniem Wnioskodawcy przed wydatkowaniem środków projektowych na cel niezgodny z realizowanym Projektem, a także zabezpieczeniem Wnioskodawcy przed finansowaniem projektu, w którym Wnioskodawca nie uczestniczy. W takich okolicznościach, ewentualny zwrot niewydatkowanego wkładu w związku z rozwiązaniem umowy - swoim charakterem jest bardziej zbliżony do kary umownej ponoszonej przez Fundację.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, wniesiony w danym roku wkład na Projekt stanowi definitywne obciążenie majątku Wnioskodawcy. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. Co do zasady, należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ustawy o CIT nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Przedmiotowy wydatek bezsprzecznie pozostaje w związku z prowadzoną przez Bank działalnością gospodarczą oraz jest poniesiony w celu zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy.

Jak już wyżej wskazano, Wnioskodawca pragnie rozwijać swoją działalność finansową m.in. poprzez:

(...)

W tym właśnie celu Wnioskodawca przystąpił do Projektu. Podmioty uczestniczące w Projekcie wspólnymi siłami będą dążyły do:

(...)

Zdaniem Wnioskodawcy, współpraca Banku z Fundacją w ramach Projektu ma charakter wspólnego przedsięwzięcia. Celem uczestników Programu są bowiem wspólne działania nad budową centrum finansowego nowej generacji w Polsce, która w swoich założeniach będzie stanowić dynamiczną i nowoczesną platformę, skoncentrowaną na rozwoju sektora finansowego, którego aktywnym uczestnikiem jest Wnioskodawca. Jego celem będzie nie tylko stworzenie centralnego punktu dla instytucji finansowych, ale przede wszystkim tworzenie innowacyjnego systemu, który wspiera rozwój gospodarczy, technologiczny uczestników Projektu - w tym Wnioskodawcy.

Przystępując do wspólnej inicjatywy, Bank uzyskuje korzyści związane z promocją i wzmocnieniem przekazu marketingowego - jako nowoczesnego dostawcy usług finansowych. Bank jako uczestnik Projektu może także uzyskać korzyści związane z poprawą warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez przyciągnięcie uwagi globalnych inwestorów, partnerów biznesowych oraz utalentowanych specjalistów.

Konsekwentnie, w rozumieniu Wnioskodawcy - dzięki uczestnictwu w Projekcie rynek finansowy w Polsce istotnie się rozwinie, Polska będzie mogła stać się atrakcyjnym centrum finansowym, w związku z czym, Bank będzie miał szansę osiągać dodatkowe przychody. Ustawodawca jednocześnie nie wskazał, w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, że finansowanie wspólnych przedsięwziąć jest wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Nie można również uznać, że wydatek związany z ponoszonym wkładem na finansowanie Projektu jest kosztem reprezentacji. Celem kosztów reprezentacji jest bowiem stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacji, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacji. Natomiast zgodnie z opisanym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym, Wnioskodawca przystąpił do Projektu w celu rozwoju i unowocześnienia własnej działalności. Wnioskodawca wraz z innymi uczestnikami Projektu pragnie m.in. podnieść innowacyjność sektora finansowego (poprzez zastosowanie najnowszych technologii), zapewnić dostęp do zróżnicowanych opcji finansowania pozwalających na rozwój i ekspansję - co niewątpliwie w ocenie Wnioskodawcy przyczyni się w przyszłości do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy z działalności finansowej.

Należy również wskazać, że wydatek z tytułu wniesionego wkładu na finansowanie Projektu zostanie właściwie udokumentowany. Mianowicie, dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku jest umowa Wnioskodawcy z Fundacją oraz potwierdzenie dokonania płatności w związku z tą umową. Stosownie do art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki Banku związane z zapłatą wkładu na Projekt spełniają wszystkie opisane warunki dla zaliczenia ich do kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W tym przypadku Wnioskodawca nie otrzyma od Fundacji faktury, gdyż Fundacja nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług w ramach Projektu. Stąd też właściwym będzie ujęcie kosztu na podstawie umowy z Fundacją wraz z potwierdzeniem zapłaty wkładu finansowego w danym roku.

Dodatkowo Wnioskodawca nie będzie ujmował w księgach wydatku z tytułu wkładu jako rezerwy albo biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów. Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód).

Natomiast do kosztów pośrednich (tj. kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami) zalicza się racjonalnie uzasadnione wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, których nie można przypisać do konkretnego przychodu (tak np.: DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.189. 2023.1.MR1, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 marca 2014 r. sygn. akt II FSK 739/12 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 marca 2022 r. sygn. I SA/Bd 814/21).

Zdaniem Wnioskodawcy wniesiony do Projektu wkład finansowy nie można uznać za koszt bezpośredni, gdyż nie można go przypisać do określonych przychodów. Wniesiony wkład finansowy należy uznać za koszt pośredni, gdyż nie pozostaje w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami Wnioskodawcy. Brak jest bowiem możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nim przychód. Wydatek ten dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy (od 1 października danego roku do 1 października roku kolejnego) i nie jest możliwe określenie, jaka jego część dotyczy danego roku podatkowego, w związku z tym zdaniem Wnioskodawcy powinien być rozpoznany w kosztach uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawa prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.