Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.619.2024.4.MR1

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • A. Sp. z o.o. ma prawo i nadal będzie miała prawo do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w roku podatkowym za miesiąc grudzień każdego roku podatkowego, mimo tego, że przekazywanie (transfer) zaliczek na podatek dochodowy do właściwego organu podatkowego następuje do 20. dnia następnego miesiąca (tj. do 20 stycznia następnego roku podatkowego), pod warunkiem, że A. Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych osiągającym dochody inne niż dochody z zysków kapitałowych, który za rok podatkowy wykazuje stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego mu w roku podatkowym na podstawie art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe;
  • koszty składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczają się do kosztów składek na ubezpieczenia społeczne naliczone od należności (składników wynagrodzenia) zapłacone przez A. Sp. z o.o. jako pracodawcę, w części, w jakiej czas poświęcony na działalność badawczo-rozwojową pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, które stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz mogą być odliczone od podstawy opodatkowania przy stosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania ulgi badawczo – rozwojowej oraz ulgi na innowacyjnych pracowników.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 11  grudnia 2024 r. (data wpływu 11  grudnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) z siedzibą przy (…) , (…), zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla (…) pod numerem KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…), jest osobą prawną zarejestrowaną zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka, jest polskim rezydentem podatkowym, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z całości swoich dochodów w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21, poz. 86, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, z 2024 r. poz. 232, 584; dalej jako: ustawa o CIT). Jedynym wspólnikiem Spółki jest B. – osoba prawna, która jest zarejestrowana w Państwie (…) i działa zgodnie z jego prawem. A. Sp. z o.o. oraz B. są częścią Grupy C., której siedzibą jest D. – osoba prawna, która jest zarejestrowana w Państwie Izrael i działa zgodnie z jego prawem. Z kolei C. (w tym sama Spółka A. Sp. z o.o.) jest częścią międzynarodowej grupy spółek E..

Głównym przedmiotem działalności A. Sp. o.o. jest świadczenie na podstawie Umowy o świadczenie usług Nr (…) z dnia (…) r. na rzecz kontrahenta – B.(położona oraz zarejestrowana w Państwie (…)) usług związanych z tworzeniem nowych gier komputerowych oraz obsługą aktywnych gier komputerowych, w tym, przykładowo: dostawą i obsługą oprogramowania; usług w zakresie tworzenia przedmiotów własności intelektualnej i przenoszenia praw majątkowych; usług w zakresie umieszczania i przetwarzania informacji na stronach internetowych; wsparcia technicznych oraz doradczych dla użytkowników końcowych gier komputerowych.

Spółka jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.; dalej: Kodeks pracy). Zgodnie ze stanem na dzień dzisiejszy liczba pracowników A. Sp. o.o. wynosi (…) osoby. Po wprowadzeniu do polskiego prawa pracy przepisów dotyczących pracy zdalnej niektórzy pracownicy Spółki wykonują pracę częściowo bądź całkowicie zdalnie.

Spółka prowadzi swoje księgi rachunkowe zgodnie z wymogami Ustawy o rachunkowości Rzeczypospolitej Polskiej oraz Krajowymi Standardami Rachunkowości.

Pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od 10 listopada 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku. Wszystkie kolejne lata obrotowe odpowiadają oraz będą odpowiadały latom kalendarzowym.

A. Sp. z o.o. nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu art. 17 Ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Spółka nie stosuje ulg podatkowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt. 34 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka jako pracodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconych wynagrodzeń. Spółka oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy w tej Spółce (lub stosunku pokrewnego) na zasadach określonych w art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rok obrotowy 2023 w Spółce odpowiadał roku kalendarzowemu (okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.).

Działalność prowadzona oraz czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy o świadczenie usług nr (…) z dnia (…) r. zawartej z B. stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt. 26 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia Spółkę do korzystania z ulgi podatkowej określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT. Takie stanowisko zostało również potwierdzone na wniosek Spółki w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 11 stycznia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.573.2023.3.AZ) oraz później w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 25 września 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.458.2024.1.AZ) . Wnioskodawca dokonuje rozliczeń z tytułu ulgi badawczo-rozwojowej, zgodnie z art. 18d Ustawy o CIT, przy czym w szczególności zaznacza, że: nie prowadzi i nie prowadził działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub Polskiej Strefy Inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu i nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT; wymienione w tym wniosku koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone i nie będą zwrócone w jakiejkolwiek formie ani odliczone od podstawy opodatkowania, nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

W związku z tym, że w rozumieniu przepisów podatkowych w roku 2023 Spółka prowadziła działalność badawczo-rozwojową (B+R), Spółka zdecydowała się przeznaczyć niewykorzystaną część odliczeń na pomniejszenie podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (pracowników) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową na zasadach określonych w art. 18db Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21, poz. 86, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805; dalej – ustawa o CIT). Spółka zaczęła zastosowanie odliczeń w celu pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwietnia 2024 r. A. Sp. z o.o. ciągle prowadzi ewidencję kosztów kwalifikowanych zgodnie z przyjętym w Spółce Regulaminem procedury ewidencji kosztów kwalifikowanych na działalność badawczo-rozwojową A. Sp. z o.o., który stanowi załącznik do Polityki Rachunkowości Spółki. Na podstawie niniejszego Regulaminu Spółka wprowadziła mechanizm ewidencjonowania czasu pracy pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, który pozwala na wyodrębnienie czasu poświęconego na inne zadania niezwiązane z działalnością badawczo-rozwojową. Na podstawie sporządzonych miesięcznych i rocznych zbiorczych raportów zostało sporządzone, uzgodnione i zatwierdzone Ostateczne roczne obliczenie kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową w A. sp. z o.o. za rok 2023, zawierające Obliczenie nr (…) kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową (B+R). Niniejsze Obliczenie stanowiło podstawę do sporządzenia zeznania podatkowego CIT-8 (wraz z informacją CIT/BR) za poprzedni rok podatkowy. W dniu 26 marca 2024 r., w terminie przewidzianym przez przepisy ustawy o CIT, Spółka złożyła do organu podatkowego w formie elektronicznej zeznanie podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy 2023 (CIT-8) wraz z informacją o odliczeniach od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (CIT/BR), w związku z tym A. Sp. z o.o. jest uprawniona, począwszy od kwietnia 2024 r., do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (pracowników) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT. Poprzez złożenie zeznania podatkowego CIT-8 wraz z informacją CIT/BR Spółka wykazała tym samym kwotę kosztów kwalifikowanych za rok podatkowy 2023 oraz kwotę odliczenia przysługującego na podstawie art. 18d ustawy o CIT. Kwota odliczenia przewyższa kwotę dochodu osiągniętego za niniejszy okres podatkowy, w związku z czym Spółka planuje stosować przepisy art. 18db ustawy o CIT i obniżać zaliczki na PIT pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową od kwietnia do grudnia 2024 r. W terminie przewidzianym przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej (do 31 stycznia 2025 r.) Spółka złoży deklarację PIT-4R określającą pobranie i odprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy za rok 2024, w której m.in. wykaże w Części D kwoty pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową na podstawie art. 18db ustawy o CIT. Na gruncie przepisów prawa powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej nie ma obowiązku zawiadamiania organu podatkowego o braku przekazywania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, jednak w celu zapewnienia zrozumienia przesłanek prawnych takiego zastosowania w przedmiotowej sytuacji, w dniu 8 kwietnia 2024 r. Spółka poinformowała na piśmie właściwy organ podatkowy (…) o zastosowaniu przepisów art. 18db Ustawy o CIT w zakresie zastosowania odliczeń w celu pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej jako: podatek PIT) poprzez wysłanie stosownego pisma przesłanego za pośrednictwem ePUAP. Na pismo z dnia 8 sierpnia br. Spółka nie uzyskała odpowiedzi. W kolejnych latach, Spółka również planuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy do końca następującego po nim roku podatkowego, do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w następnym roku podatkowym, w razie spełnienia przesłanek z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z niniejszym przepisem podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Ponadto Spółka potwierdziła swoje stanowisko w przedmiotowej interpretacji indywidualnej w zakresie kosztów składek na ubezpieczenia społeczne naliczone od należności (składników wynagrodzenia) zapłaconych przez A. Sp. z o.o. jako pracodawcę, w części, w jakiej czas poświęcony na działalność badawczo-rozwojową pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją. Te koszty składek stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz mogą one być odliczone od podstawy opodatkowania przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową.

Pierwotnie w roku podatkowym 2023 Spółka uznała, że składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych podlegają również odliczeniu w ramach ulgi B+R. Składniki wynagrodzenia wymienione w pytaniach nr 2 niniejszego wniosku są traktowane jako przychód pracowników ze stosunku pracy i jako takie znajdują odzwierciedlenie w złożonych zeznaniach (deklaracjach) podatkowych.

Poza umowami o pracę zawartymi z każdym pracownikiem, stosunki pracy pomiędzy A. Sp. z o.o. (pracodawcą) a pracownikami reguluje Regulamin pracy, Regulamin wynagradzania pracowników oraz inne akty prawa zakładowego (lokalne akty) Spółki. Zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników A. Sp. z o.o. oraz zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej składnikami wynagrodzenia wypłacanymi przez Spółkę są m.in.:

1)wynagrodzenie zasadnicze;

2)dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych;

3)dodatek za pracę w porze nocnej;

4)premia uznaniowa;

5)ekwiwalent za niewykorzystaną część urlopu.

Poniżej znajduje się opis każdego z wymienionych składników wynagrodzenia, które wchodzą w zakres przedmiotowego wniosku:

1)wynagrodzenie zasadnicze to wynagrodzenie za wykonaną pracę, którego wysokość, termin i tryb wypłaty określa zawarta umowa o pracę.

2)dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to świadczenie pieniężne za godziny nadliczbowe pracy wykonywanej przez pracownika, wypłacane w przypadkach i wysokości określonych zgodnie z art. 151[1] Kodeksu pracy.

3)dodatek za pracę w porze nocnej to świadczenie wypłacane przez Spółkę pracownikowi wykonującemu obowiązki pracownicze w porze nocnej, w postaci dodatku do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów (zgodnie z art. 151[8] Kodeksu pracy).

4)premia uznaniowa: pracownikom mogą być wypłacane premie uznaniowe w wysokości ustalonej według uznania Spółki w zależności od wyników pracy pracownika. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracodawca (Spółka) lub osoba działająca w imieniu pracodawcy na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika. Na wysokość przyznanej premii mają wpływ możliwości finansowe Spółki, staranność wykonywanej pracy przez pracownika oraz przestrzeganie dyscypliny pracy. Premia uznaniowa może być wypłacana wyłącznie pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

5)ekwiwalent za niewykorzystaną część urlopu to świadczenie pieniężne przysługujące pracownikowi, który nie wykorzystał przysługującego mu urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy (art. 171 Kodeksu pracy).

Innymi słowy, wszystkie składniki będące przedmiotem niniejszego wniosku są traktowane jako przychód pracowników, o którym mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wchodzą do podstawy opodatkowania pracowników, chyba że podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Z uwagi na fakt, że wszystkie wypłaty traktowane są jako przychód pracowników Spółki, od większości z nich odprowadzane są składki na ubezpieczenie społeczne. Składki te są potrącane tylko w przypadkach, w których przepisy o ubezpieczeniach społecznych przewidują zwolnienie z ich opłacania. Przez wydatki na wynagrodzenia pracowników rozumieć należy poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Spółka również uważa, że składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych również są należnościami określonymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Spółka opłaca należności z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń wraz z ubezpieczeniami społecznymi jedną wpłatą na przydzielony przez Zakład numer rachunku składkowego zgodnie z art. 47 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W dniu 30 lipca br. w nawiązaniu do prowadzonych czynności sprawdzających dotyczących zapytania w sprawie CIT-8 za 2023 rok zainicjowanego przez Panią R.S. (…) została również przez nią skierowana prośba o odpowiedź na pytanie, czy w ramach odliczeń kosztów związanych z działalnością badawczo rozwojową dokonano odliczeń składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W dniu 31 lipca br. w odpowiedzi na zapytanie Spółka skierowała pismo z wyjaśnieniami, zgodnie z którym Spółka wyjaśniała, dlaczego w 2023 roku A. Sp. z o.o. w ramach odliczeń kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową dokonywała odliczeń składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Mimo tego, w dniu 12 sierpnia 2024 r. (…) Pani R.S. poinformowała o tym, że “w nawiązaniu do poniższej korespondencji oraz odliczenia składek Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, odliczeniu w ramach ulgi B+R nie podlegają składki Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jako składki nie na ubezpieczenia społeczne, ale na fundusze pozaubezpieczeniowe”, w związku z czym również poprosiła o przesłanie informacji na temat przewidywanego terminu złożenia korekty zeznania CIT-8.

Z uwagi na brak możliwości natychmiastowego potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska oraz żądania złożenia korekty zeznania CIT-8 w jak najszybszym terminie, Spółka dostosowała się do tego żądania i złożyła w dniu 19 sierpnia 2024 r. korektę zeznania CIT-8 za rok 2023, o czym również poinformowała mailowo (…) Panią R.S.. W związku z powyższym opisem A. Sp. z o.o. ma praktyczną potrzebę uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej w przedmiotowej kwestii.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego

Pismem z  11 grudnia 2024 r. (data wpływu 11 grudnia 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

1.Spółka odprowadza i będzie nadal odprowadzać wobec zatrudnionych pracowników zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka wypełnia obowiązki płatnika polegające na obliczeniu, pobraniu i odprowadzaniu zaliczek na podatek dochodowy zgodnie z ww. przepisami.

2.Prowadzona przez Spółkę ewidencja spełnia warunki ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W celu zastosowania odliczenia określonego w art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka wyodrębnia w ewidencji księgowej wydatki na działalność badawczo-rozwojową w sposób opisany poniżej.

Spółka zatwierdziła i wprowadziła w życie Regulamin ewidencji kosztów poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową A.Sp. z o.o., który stanowi aneks do Zasad (Polityki) Rachunkowości Spółki.

Jest to główny dokument wewnętrzny Spółki, który reguluje m.in.:

a)rodzaje raportów z poniesionych wydatków związanych z działalnością badawczo-rozwojową;

b)tryb, terminy i zasady sporządzania, uzgodnienia i zatwierdzania raportów;

c)uprawnienia pracowników odpowiedzialnych za sporządzanie raportów i inne.

Ewidencja opiera się na rodzajach wydatków ponoszonych przez Spółkę. Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy (finansowy). Wydatki na badania i rozwój są ewidencjonowane w sposób ciągły. Jednakże, w zależności od rodzaju wydatków i częstotliwości ich ponoszenia, raporty mogą być sporządzane w oparciu o wyniki miesiąca kalendarzowego, kwartału, półrocza lub roku kalendarzowego.

A. Sp. z o.o. uzyskała w dniu 11 stycznia 2024 r. (sygn. akt: 0114-KDIP2-1.4010.573.2023.3.AZ) oraz w dniu 25 września 2024 r. (sygn. akt: 0114-KDIP2-1.4010.458.2024.1.AZ) indywidualne interpretacje podatkowe, w których Organ potwierdził prawidłowość stanowiska co opisu działalności badawczo-rozwojowej Spółki, który zawierał m.in. dokładny opis ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.Prowadzona ewidencja pozwala określić, czy czas pracy przeznaczony przez każdego z pracowników na działalność B+R spełnia limit 50 % przewidziany w art. 18db ust. 3 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. czy czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%). Ewidencja jednoznacznie wykazuje, że czas pracy przeznaczony przez każdego pracownika na działalność B+R w danym miesiącu stanowi co najmniej 50% ogólnego czasu pracy.

Na gruncie indywidualnych interpretacji podatkowych z dnia 11 stycznia 2024 r. (sygn. akt: 0114-KDIP2-1.4010.573.2023.3.AZ) oraz z dnia 25 września 2024 r. (sygn. akt: 0114-KDIP2-1.4010.458.2024.1.AZ) Spółka otrzymała indywidualne wyjaśnienie, co należy rozumieć przez "łączną liczbę godzin pracy w danym miesiącu", oraz że kryterium "co najmniej 50%" czasu pracy poświęconego na działalność badawczo-rozwojową jest jedynym warunkiem pozwalającym na zakwalifikowanie pracowników do zastosowania ulgi ustanowionej w art. 18db ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie wpływa na wysokość uwzględnianej przez Spółkę zaliczki uwzględnianej przy obliczaniu tej ulgi.

Tak jak było wskazane powyżej, Spółka prowadzi ewidencję kosztów kwalifikowalnych zgodnie z przepisami prawa podatkowego oraz Regulaminem ewidencji kosztów poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową A. Sp. z o.o. Wydatki na działalność badawczo-rozwojową są dokumentowane poprzez sporządzanie raportów. Głównym raportem końcowym, stanowiącym podstawę do wypełnienia CIT/BR, jest Roczny raport o kosztach kwalifikowanych poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową.

Niniejszy raport składa się m.in. z części finansowej, która zawiera w sobie obliczenie kosztów kwalifikowalnych poniesionych w związku z działalnością badawczo-rozwojową w oparciu o wskaźniki wszystkich sporządzonych w ciągu roku raportów i zawierających m.in. informacje co do spełnienia limitu 50% przewidzianego w art. 18db ust. 3 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

4.Spółka nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne. Nie, Spółka nie utraciła statusu zakładu pracy chronionej w ostatnich 5 latach oraz Spółce nie przysługuje zwrot gotówkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z art. 18da Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

5.Spółka nie zamierza korzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników również w przypadku zaliczek przekazanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy o PIT z uwagi na to, że ww. zasady nie dotyczą Spółki. A. Sp. z o.o. nie jest ani zakładem pracy chronionej, ani zakładem aktywności zawodowej. Spółka nigdy nie miała, a w związku z czym też nie utraciła statusu zakładu pracy chronionej.

6.Zgodnie z § 13 ust. 2 Regulaminu wynagradzania dla pracowników A. Sp. z o.o., miesięczne wynagrodzenie brutto wypłaca się w złotych polskich (PLN) ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, za który wynagrodzenie przysługuje.

Zaliczka na podatek dochodowy pobierana jest i będzie przez płatnika w momencie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi zgodnie z art. 31 i art. 38 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Terminem przekazania pobranych z wypłaconego wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego jest 20. dzień następnego miesiąca.

7.W tym roku wypłata wynagrodzenia za grudzień w grudniu powinna nastąpić w dniu 30 grudnia 2024 r. Terminem pobrania z wypłaconego wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy za grudzień będzie tak samo 30 grudnia 2024 r., ponieważ zaliczka na podatek dochodowy pobierana jest przez płatnika w momencie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi.

Jeśli chodzi o termin przekazania pobranych z wypłaconego wynagrodzenia za miesiąc grudzień zaliczek na podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego, to zaliczka musi być przekazana do 20 stycznia 2025 r.

8.Spółka potwierdza, że A. Sp. z o.o. zamierza prowadzić w latach następnych działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach. W razie jakichkolwiek zmian Spółka będzie zobowiązana do złożenia nowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zawierającego opis stanu faktycznego odzwierciedlającego aktualne okoliczności.

Pytania

1.Czy A. Sp. z o.o. ma prawo i nadal będzie miała prawo do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w roku podatkowym za miesiąc grudzień każdego roku podatkowego, mimo tego, że przekazywanie (transfer) zaliczek na podatek dochodowy do właściwego organu podatkowego następuje do 20. dnia następnego miesiąca (tj. do 20 stycznia następnego roku podatkowego), pod warunkiem, że A. Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych osiągającym dochody inne niż dochody z zysków kapitałowych, który za rok podatkowy wykazuje stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego mu w roku podatkowym na podstawie art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy koszty składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczają się do kosztów składek na ubezpieczenia społeczne naliczone od należności (składników wynagrodzenia) zapłacone przez A. Sp. z o.o. jako pracodawcę, w części, w jakiej czas poświęcony na działalność badawczo-rozwojową pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, które stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz mogą być odliczone od podstawy opodatkowania przy stosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania nr 1

Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Na podstawie art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Art. 18db ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3)praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Z kolei art. 18db ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Spółka może korzystać w roku podatkowym 2024 z ulgi określonej w art. 18db ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na następujących warunkach i zasadach:

1)A. Sp. z o.o. uzyskała za rok podatkowy 2023 stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego jej w roku podatkowym na podstawie art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)Obniżenie kwot zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych nastąpi począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy 2023 do końca roku podatkowego 2024;

3)obniżenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jest dokonywane w odniesieniu do pracowników, których czas pracy poświęcony na działalność badawczo-rozwojową stanowi co najmniej 50% łącznego (ogólnego) czasu pracy w danym miesiącu.

Spółka będzie mogła korzystać w kolejnych latach z niniejszej ulgi w razie ponownego spełnienia wyżej wymienionych warunków i zasad.

Stanowisko Spółki w tym zakresie zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 25 września 2024 r. (sygn. sprawy 0114-KDIP2-1.4010.458.2024.1.AZ).

Tym samym, A. Sp. z o.o. ma prawo, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy 2023 do końca roku podatkowego 2024 oraz w latach kolejnych, do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w roku podatkowym 2024, pod warunkiem że A. Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych osiągającym dochody inne niż dochody z zysków kapitałowych, który za rok podatkowy 2024 wykazuje stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego mu w roku podatkowym 2024 na podstawie art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Spółka ma prawo do zastosowania ulgi polegającej na obniżeniu wysokości zaliczek na podatek dochodowy pod warunkiem i na zasadach określonych w art. 18db Ustawy o CIT również za miesiąc grudzień, mimo tego, że przekazanie (transfer) pobranych zaliczek na podatek dochodowy do właściwego organu podatkowego następuje do 20. dnia następnego miesiąca (tj. do 20 stycznia następnego roku podatkowego), chociaż zaliczki te zostały naliczone i pobrane jeszcze w grudniu. W związku z tym również niniejsza zaliczka odnosi się do wynagrodzenia pracownika naliczonego i wypłaconego za miesiąc grudzień (ostatni miesiąc roku podatkowego). Koniec roku podatkowego oznacza w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT właśnie miesiąc grudzień. W tym przypadku znaczenie ma miesiąc, za który nalicza się zaliczka, lecz nie miesiąc przekazania (transferu) zaliczki na konto bankowe urzędu skarbowego. Przepis ten należy interpretować w świetle art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT, który określa, iż podatnik jest zobowiązany do złożenia rocznego zeznania podatkowego w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po zakończeniu roku podatkowego.

W związku z tym, uprawnienie do obniżenia zaliczek na PIT o niewykorzystane koszty kwalifikowane powstaje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik złożył roczne zeznanie podatkowe, i trwa do końca tego samego roku podatkowego. Takie ujęcie regulacji daje możliwość obniżenia miesięcznych zaliczek na PIT w bieżącym roku podatkowym, umożliwiając pełne wykorzystanie ulgi przewidzianej na działalność badawczo-rozwojową.

Stanowisko do pytania nr 2

Przepis art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT stanowi, że za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Zgodnie z tym przepisem, składki te można odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach ulgi badawczo-rozwojowej w części odpowiadającej proporcji czasu poświęconego na działalność badawczo-rozwojową do całkowitego czasu pracy pracownika w danym miesiącu. Składkami na ubezpieczenia społeczne, określonymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT, należnymi z tytułów wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT i finansowanymi (w całości lub w części) przez płatnika, są składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe.

Jednak składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych również są należnościami określonymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Spółka opłaca należności z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń wraz z ubezpieczeniami społecznymi jedną wpłatą na przydzielony przez Zakład numer rachunku składkowego zgodnie z art. 47 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 32 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w zakresie: ich poboru, egzekucji, wymierzania odsetek za zwłokę i dodatkowej opłaty, przepisów karnych, dokonywania zabezpieczeń na wszystkich nieruchomościach, ruchomościach i prawach zbywalnych dłużnika, odpowiedzialności osób trzecich i spadkobierców oraz stosowania ulg i umorzeń stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące składek na ubezpieczenia społeczne. W ten sposób przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych potwierdzają, że składki te, choć formalnie dotyczące innych funduszy, funkcjonują w systemie ubezpieczeń społecznych, co uprawnia do traktowania ich jako „składek na ubezpieczenia społeczne”.

Interpretacja ta jednoznacznie potwierdza, że składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należy traktować jako element składowy systemu ubezpieczeń społecznych, co przekłada się na ich kwalifikowalność w zakresie zastosowania art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT.

Mając na uwadze systemowy i funkcjonalny charakter przepisów dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej, należy uznać, iż składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z racji ich bezpośredniego powiązania z systemem ubezpieczeń społecznych, mogą być uznane za koszty kwalifikowane w ramach art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT.

Intencją ustawodawcy przy wprowadzeniu ulgi B+R było stworzenie preferencyjnych warunków podatkowych dla pracodawców inwestujących w działalność badawczo-rozwojową, co obejmuje także odciążenie finansowe związane z kosztami pracy ponoszonymi przez pracodawcę w ramach szeroko rozumianych składek na ubezpieczenia społeczne. W tym zakresie formułując własne stanowisko, Wnioskodawca wychodził z literalnej wykładni przepisów prawa i obiektywnej oceny opisywanego stanu faktycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop,

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Powyższe oznacza, że w przypadku gdy podatnik poniósł stratę ze swojej działalności albo osiągnął dochód niższy niż przysługujące odliczenie z tytułu ulgi B+R, ma prawo przenieść na kolejne 6 lat koszty kwalifikowane w celu ich późniejszego uwzględnienia w zeznaniu rocznym, obniżając tym podstawę opodatkowania.

W myśl natomiast art. 18d ust. 9 updop,

przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop,

Przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1) stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2) wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3) praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1) pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2) przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Zdaniem tut. Organu kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop,

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

W myśl art. 18db ust. 5 updop,

przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:

1) zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.

Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop,

jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.

Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1  jest ustalenie, czy A. Sp. z o.o. ma prawo i nadal będzie miała prawo do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w roku podatkowym za miesiąc grudzień każdego roku podatkowego, mimo tego, że przekazywanie (transfer) zaliczek na podatek dochodowy do właściwego organu podatkowego następuje do 20. dnia następnego miesiąca (tj. do 20 stycznia następnego roku podatkowego), pod warunkiem, że A. Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych osiągającym dochody inne niż dochody z zysków kapitałowych, który za rok podatkowy wykazuje stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego mu w roku podatkowym na podstawie art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 18db ust. 4 updop:

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że jeżeli Spółka złożyła zeznanie CIT-w marcu 2024 r., to uprawnienie do pomniejszenia zaliczek, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, przysługiwało jej od miesiąca kwietnia 2024 r. (tj. od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła CIT-8).

Z cytowanego powyżej art. 18db ust. 4 updop wynika, że Ulgę można stosować do końca roku podatkowego.

Z kolei, z ww. przepisu art. 18db ust. 2 ustawy o pdop, wynika że art. 18db ust. 1 ustawy o CIT „ (…) ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów osób fizycznych (…)” .

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z § 13 ust. 2 Regulaminu wynagradzania dla pracowników A. Sp. z o.o., miesięczne wynagrodzenie brutto wypłaca się w złotych polskich (PLN) ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, za który wynagrodzenie przysługuje. Zaliczka na podatek dochodowy pobierana jest i będzie przez płatnika w momencie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi zgodnie z art. 31 i art. 38 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Terminem przekazania pobranych z wypłaconego wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego jest 20. dzień następnego miesiąca.

W tym roku wypłata wynagrodzenia za grudzień w grudniu powinna nastąpić w dniu 30 grudnia 2024 r. Terminem pobrania z wypłaconego wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy za grudzień będzie tak samo 30 grudnia 2024 r., ponieważ zaliczka na podatek dochodowy pobierana jest przez płatnika w momencie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi.

Jeśli chodzi o termin przekazania pobranych z wypłaconego wynagrodzenia za miesiąc grudzień zaliczek na podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego, to zaliczka musi być przekazana do 20 stycznia 2025 r.

Ponadto Spółka potwierdziła, że zamierza prowadzić w latach następnych działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach. W razie jakichkolwiek zmian Spółka będzie zobowiązana do złożenia nowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zawierającego opis stanu faktycznego odzwierciedlającego aktualne okoliczności.

W związku z powyższym wynagrodzenia za grudzień wypłacone w grudniu, od których jak Państwo wskazują także w grudniu jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy PIT będą ostatnimi wynagrodzeniami w stosunku do których Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania Ulgi.

W konsekwencji, Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w stosunku do wynagrodzeń za miesiąc grudzień każdego roku podatkowego  wypłaconych Pracownikom w grudniu każdego roku podatkowego oraz w stosunku do których także w grudniu została pobrana z tego tytułu zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym w sytuacji gdy za ostatni miesiąc roku podatkowego wynagrodzenie za ten miesiąc zostanie wypłacone w tym miesiącu oraz w tym też miesiącu zostaną pobrane z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie) za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 tj. że A. Sp. z o.o. ma prawo i nadal będzie miała prawo do obniżenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, określonych w art. 18db ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczenia i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w roku podatkowym za miesiąc grudzień każdego roku podatkowego, mimo tego, że przekazywanie (transfer) zaliczek na podatek dochodowy do właściwego organu podatkowego następuje do 20. dnia następnego miesiąca (tj. do 20 stycznia następnego roku podatkowego), pod warunkiem, że A. Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych osiągającym dochody inne niż dochody z zysków kapitałowych, który za rok podatkowy wykazuje stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia przysługującego mu w roku podatkowym na podstawie art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na  działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 updop.

Na podstawie art. 18d ust. 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się m.in.:

1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

1a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

Zgodnie z art. 18d. ust. 5 updop:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Natomiast zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do  kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów

Zgodnie z art. 18d ust. 7 updop:

Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

W myśl art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z uwagi na powołane przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

1.   podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,

2.   koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT,

3.   koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT,

4.   ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,

5.   jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,

6.   w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

7.   podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

8.   kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawy o CIT,

9.   koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 wniosku jest ustalenie czy koszty składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczają się do kosztów składek na ubezpieczenia społeczne naliczone od należności (składników wynagrodzenia) zapłacone przez A.Poland Sp. z o.o. jako pracodawcę, w części, w jakiej czas poświęcony na działalność badawczo-rozwojową pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, które stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz mogą być odliczone od podstawy opodatkowania przy stosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową.

W tym miejscu stwierdzić należy, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane m.in. należności z tytułu wynagrodzeń pracownika, który realizuje wskazany cel, tj. wykonuje prace badawczo-rozwojowe. Istotne jest, aby pracownik wykonywał zadania będące realizacją prac badawczo-rozwojowych, wówczas wynagrodzenie takiego pracownika oraz koszty świadczeń poniesionych na jego rzecz będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany w całości.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy działalność prowadzona oraz czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy o świadczenie usług nr (…) z dnia (…) r. zawartej z B. stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt. 26 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia Spółkę do korzystania z ulgi podatkowej określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Pierwotnie w roku podatkowym 2023 Spółka uznała, że składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych podlegają również odliczeniu w ramach ulgi B+R. Składniki wynagrodzenia wymienione w pytaniach nr 2 niniejszego wniosku są traktowane jako przychód pracowników ze stosunku pracy i jako takie znajdują odzwierciedlenie w złożonych zeznaniach (deklaracjach) podatkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że obowiązek i zasady odprowadzania składek na Fundusz Pracy nakłada na  pracodawców ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz.U. z  2023 r. poz. 735 ze zm.). Składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych uregulowane są w ustawie z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1087 ze zm.). Zatem, składki te nie zostały uregulowane w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych z  dnia 13  października 1998 r. , a tylko takie mogą stanowić koszty kwalifikowane, w  rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 1 updop. W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych w niektórych artykułach są tylko wskazane sytuacje, w których do składek na Fundusz Pracy i  Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stosuje się tę ustawę, ale składki te  nie są  przepisami tej ustawy określone.

Wobec powyższego nie mogą Państwo zaliczyć do kosztów kwalifikowanych ulgi na  działalność badawczo-rozwojową sfinansowanych przez Państwa składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń.

Należy jeszcze raz podkreślić, że w art. 18d ust. 2pkt 1 i 1a ustawodawca wyraźnie wskazał, że kosztami kwalifikowanymi w ramach ulgi badawczo -rozwojowej są sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Składkami, o których mowa wyżej są składki na  ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe.

Z uwagi na wskazane przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie można zgodzić się z Państwem, iż składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z racji ich bezpośredniego powiązania z systemem ubezpieczeń społecznych, mogą być uznane za koszty kwalifikowane w ramach art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 tj. ustalenia czy koszty składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczają się do kosztów składek na ubezpieczenia społeczne naliczone od należności (składników wynagrodzenia) zapłacone przez A. Sp. z o.o. jako pracodawcę, w części, w jakiej czas poświęcony na działalność badawczo-rozwojową pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz mogą być odliczone od podstawy opodatkowania przy stosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy     rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).