Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na:
- zakup eleganckiej odzieży firmowej trwale oznaczonej logo spółki, w widocznym miejscu odzieży - jest prawidłowe,
- zakup eleganckiego obuwia do firmowej odzieży oraz torebki nie opatrzonych firmowym logo - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup eleganckiej odzieży firmowej trwale oznaczonej logo spółki w widocznym miejscu odzieży oraz zakup eleganckiego obuwia do firmowej odzieży i torebki nie opatrzonych firmowym logo.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 9 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zdarzenie przyszłe nr 1
Wnioskodawca lub dalej: „Spółka” jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się obsługą celną przedsiębiorców. Przedstawiciele spółki (członkowie zarządu) aktywnie uczestniczą w wielu konferencjach branżowych i targach branżowych. Przedstawiciele spółki biorą również czynne udziały w panelach dyskusyjnych oraz są panelistami na targach, konferencjach, naradach. Biorąc pod uwagę fakt iż spółka posiada (poza wieloma pozwoleniami celnymi) status aeo - status przedsiębiorcy zaufanego i rzetelnego przyznawany przez krajową administrację skarbową.
Podczas kongresów/ targów/ konferencji przedstawiciele spółki spotykają potencjalnych oraz aktualnych klientów w związku z czym wygląd zewnętrzny oraz utożsamianie członków zarządu z marką, którą reprezentują jak i budowanie rozpoznawalności marki są kluczowym elementem działalności zmierzającym do zwiększenia przychodów spółki i poszerzenia bazy klientów. W związku z powyższym podatnik zamierza zakupić dla przedstawicieli spółki elegancką odzież firmową, wykorzystywaną do udziału w w/w eventach. Odzież ta będzie trwale oznaczona logo spółki, w widocznym miejscu odzieży - kołnierzyki lub mankiety koszul, klapy marynarek, górna i przednia część sukienek itp. naniesienie logo na w/w odzież pozbawi jej charakteru osobistego i przyporządkuje ją bezpośrednio do działalności firmowej.
Zdarzenie przyszłe nr 2
Biorąc pod uwagę identyczne argumenty oraz wyjaśnienia ze zdarzenia przyszłego nr 1 -podatnik zamierza zakupić eleganckie obuwie do firmowej odzieży oraz torebki. Z uwagi na problem z naniesieniem logo firmy na obuwie oraz torebki- nie będą one oznaczone. Koszty wyprodukowania obuwia oraz torebek z indywidualnie naniesionym logo byłyby bardzo wysokie i w ocenie podatnika nieuzasadnione ekonomicznie pod względem wydatków.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Opisana we wniosku odzież będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - zarówno w miejscach prowadzenia działalności gospodarczej, jak i poza miejscami prowadzenia działalności gospodarczej, np. na targach - gdzie Spółka będzie reklamowała swoje usługi, kongresach - na których pracownicy Spółki będą prowadzić prelekcje oraz na spotkaniach z potencjalnymi klientami Spółki.
Spółka świadczy usługi z zakresu obsługi celnej przedsiębiorców. Posiada swoje miejsca prowadzenia działalności zarówno na granicy Unii Europejskiej, jak i wewnątrz kraju. Zarząd Spółki kładzie ogromny nacisk na wysoką jakość świadczenia usług celnych (obsługi importerów i eksporterów) co ma swoje odbicie w cenach usług Spółki. Spółka dąży do zwiększenia portfela swoich klientów, którzy są skłonni zapłacić odpowiednią cenę za usługę o wysokiej jakości. Spółka, w celu potwierdzenia jakości swoich usług, uzyskała z Krajowej Administracji Skarbowej, najwyższy możliwy do uzyskania w KAS „certyfikat jakości” - Świadectwo AEO - świadectwo wiarygodnego, rzetelnego i wypłacalnego przedsiębiorcy.
Elegancki ubiór, opatrzony widocznym LOGO firmy, na targach, kongresach czy spotkaniach z klientem, będzie dodatkowym potwierdzeniem jakości Spółki. W myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą” wygląd zewnętrzny jest wizytówką firmy. Reklamując nasze usługi, jako podmiot AEO, nasz wygląd zewnętrzny uwiarygodni bardziej naszą rzetelność i naszą jakość, dzięki czemu grono naszych klientów się zwiększy, a co za tym idzie zwiększą się nasze przychody. Wygląd zewnętrzny naszych reprezentantów musi iść w parze z jakością (w domyśle również ceną) naszych usług. Uczestnicząc w różnych targach czy wydarzeniach branżowych obserwujemy większe zainteresowanie na stoiskach firm, których reprezentanci są elegancko ubrani w dobrze skrojonych strojach. Osoby takie wzbudzają większe zaufanie. Dodatkowo ubiór z LOGO Spółki zwiększy rozpoznawalność marki i będzie działał jak reklama.
W przypadku obuwia i torebek uzasadnienie będzie takie samo jak wyżej, punkt 2.
Obuwie i torebka (w przypadku kobiety) jest nieodłącznym elementem ubioru. Niektórzy uważają, że to buty właśnie mówią wszystko o człowieku z jakim mamy do czynienia. Całość musi ze sobą współgrać i być spójne. Opatrzenie obuwia czy torebki trwałym LOGO jest trudne do wykonania i generuje koszty - wysokie koszty. Dodatkowo, umieszczając LOGO na cholewce buta (bez względu na to czy cholewka jest poniżej czy powyżej kostki), nie koniecznie to logo będzie widoczne (przy spodniach z dłuższą nogawką LOGO prawdopodobnie będzie zakryte - więc rodzi się pytanie czy jest sens ponosić takie koszty (czy jest to ekonomicznie uzasadnione).
Wydatki ponoszone zarówno na odzież, jak i buty czy torebki będą właściwie dokumentowane. Dodam raz jeszcze, że Spółka posiada status AEO i jest regularnie audytowana przez funkcjonariuszy KAS - również pod kątem właściwego dokumentowania transakcji oraz właściwego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na zakupione elementy stroju będą potwierdzenia w postaci faktur, będą również faktury na zakup LOGO do umieszczenia na odzieży. Spółka będzie również prowadziła rejestr zakupionej oraz przekazanej odzieży, obuwia, torebek.
Przedstawiciel będzie zobowiązany zwrócić do Spółki strój służbowy, jeżeli stosunek pracy zostanie rozwiązany o ile odzież nie zostanie w tym czasie zużyta i będzie się nadawała do dalszego wykorzystania. Odzież służbowa przekazana pracownikowi przez Spółkę, będzie własnością Spółki.
Pytania (przeformułowane w uzupełnieniu)
1)Biorąc pod uwagę zdarzenia przyszłe nr 1 oraz nr 2 czy podatnik może zaliczyć poniesione wydatki jako koszty uzyskania przychodu?
2)Jeżeli pracownik otrzyma odzież służbową, to czy powinien potraktować ten fakt jako część przychodu i odprowadzić podatek od wartości otrzymanej odzieży?
3)Jeżeli pracownik otrzyma obuwie bądź torebkę to czy powinien potraktować ten fakt jako część przychodu i odprowadzić podatek od wartości otrzymanych elementów ubioru?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pozostałych pytań dotyczących dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdarzenie przyszłe nr 1
Podatnik uważa, że zakup odzieży oznaczonej logo firmy, w miejscach widocznych, pozbawia tę odzież charakteru osobistego i wydatki poniesione na ten zakup będą stanowiły koszty uzyskania przychodu.
Kluczową tutaj kwestią jest fakt iż podatnik uczestniczy w branżowych eventach /konferencjach/targach, dodatkowo na tych wydarzeniach bywa panelistą oraz prelegentem co tym bardziej jest działaniem polegającym na budowaniu znajomości i rozpoznawalności marki co bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia przychodów spółki.
Zdarzenie przyszłe nr 2.
Podatnik uważa, że zakup obuwia oraz torebek wykorzystywanych jako uzupełnienie firmowego ubioru na wydarzeniach branżowych będzie stanowił koszt uzyskania przychodu. Obuwie oraz torebka - mimo braku naniesienia logo (z uwagi na wysokie koszty) jest uzupełnieniem stroju firmowego i jego nieodłącznym elementem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na:
- zakup eleganckiej odzieży firmowej trwale oznaczonej logo spółki, w widocznym miejscu odzieży - jest prawidłowe,
- zakup eleganckiego obuwia do firmowej odzieży oraz torebki nie opatrzonych firmowym logo - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, ze zm. dalej „updop”),
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby zatem wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy oceniać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.
Z opisu sprawy wynika, Spółka jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się obsługą celną przedsiębiorców. Przedstawiciele spółki aktywnie uczestniczą w wielu konferencjach, targach branżowych oraz naradach. Spółka posiada status aeo - status przedsiębiorcy zaufanego i rzetelnego.
Podczas kongresów/ targów/ konferencji przedstawiciele spółki spotykają potencjalnych oraz aktualnych klientów w związku z czym wygląd zewnętrzny oraz utożsamianie członków zarządu z marką, którą reprezentują jak i budowanie rozpoznawalności marki są kluczowym elementem działalności zmierzającym do zwiększenia przychodów spółki i poszerzenia bazy klientów.
W związku z powyższym podatnik zamierza zakupić dla przedstawicieli spółki elegancką odzież firmową, wykorzystywaną do udziału w ww. eventach. Odzież ta będzie trwale oznaczona logo spółki, w widocznym miejscu odzieży - kołnierzyki lub mankiety koszul, klapy marynarek, górna i przednia część sukienek itp. naniesienie logo na ww. odzież pozbawi ją charakteru osobistego i przyporządkuje ją bezpośrednio do działalności firmowej.
Opisana we wniosku odzież będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zdaniem Spółki wygląd zewnętrzny uwiarygodni bardziej jej rzetelność i jakość, dzięki czemu grono klientów Spółki się zwiększy, a co za tym idzie zwiększą się jej przychody. Dodatkowo ubiór z logo Spółki zwiększy rozpoznawalność marki i będzie działał jak reklama.
Państwa wątpliwość dotyczy możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup eleganckiej odzieży opatrzonej logo firmy.
Jak wynika z powyższego, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Ocena prawna danego wydatku wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 updop.
Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;
W niniejszej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy wydatki poniesione na zakup eleganckiej odzieży służbowej opatrzonej logo Spółki stanowi dla niej wydatki związane z reklamą czy też wydatki związane z reprezentacją i w związku z tym czy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć: „reprezentacja” czy „reklama”. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie odsyła również do innych przepisów prawa w tym zakresie. Brak ustawowej definicji tych pojęć nie uprawnia jednak do dowolnego określenia zakresu znaczeniowego wskazanych terminów.
Reprezentację należy rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.
Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa). Zgodnie z ugruntowanym poglądem, koszty reklamy zalicza się do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów.
Okolicznościami nie bez znaczenia dla kwalifikacji prawnej przedmiotowych kosztów zakupu eleganckiej odzieży będą również jakość i cena jednostkowa odzieży wydawanej pracownikom. O ile bowiem koszt zakupu eleganckich strojów o standardowej jakości, wykorzystywanych przez pracowników firmy podczas uczestnictwa w konferencjach, targach branżowych oraz naradach, może stanowić racjonalnie uzasadniony wydatek reklamowy, o tyle koszt nabycia ekskluzywnej odzieży, której wykorzystywanie wiąże się z okazałością, wytwornością w reprezentowaniu Spółki w celu wywołania jak najlepszego wrażenia na Jej partnerach w oficjalnych kontaktach handlowych będzie stanowił wydatek na reprezentację, wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.
Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).
Od reprezentacji należy odróżnić działania mające charakter reklamy, czy też promocji.
Reklama firmy, bądź oferowanych przez nią usług może być prowadzona również poprzez określone prezentowanie logo danego przedsiębiorcy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych (por. J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera; Wydawnictwo FELBERG SJA, 2000 r., s. 621). Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana jest bowiem z daną firmą oraz oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.
Stroje z logo firmy jednoznacznie kojarzone są z firmą i wyróżniają pracowników firmy spośród innych osób. Zakupiona przez Wnioskodawcę tak oznaczona odzież, jako pozbawiona waloru osobistego, nie będzie nadawała się do wykorzystania w innym miejscu niż w pracy w firmie prowadzonej przez Wnioskodawcę, a stanowi swoiste dodatkowe narzędzie do osiągnięcia przez Spółkę przychodu w przyszłości i zabezpieczenia przychodu osiąganego obecnie.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że wydatki ponoszone są na rzecz Państwa pracownika – członka zarządu. Pracodawca może bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko te wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że wydatki które poniosą Państwo na zakup odzież służbowej, oznaczonej logo firmy w widocznym miejscu, będą mogły być uznane za wydatki reklamowe. Odzież ta kojarzy się bowiem z firmą poprzez oznaczenie jej logo Spółki. Taki strój wyróżnia pracowników firmy spośród innych osób i jest formą promocji służącą pozyskaniu innych klientów. Tak oznaczona odzież, jako pozbawiona waloru osobistego, nie będzie nadawała się do wykorzystania w innym miejscu niż w pracy w firmie prowadzonej przez Państwa. Odzież oznaczona logo firmy stanowi swoiste dodatkowe narzędzie do osiągnięcia przez Państwa przychodu w przyszłości i zabezpieczenie przychodu osiąganego.
Zatem, wydatki na zakup eleganckiej odzieży firmowej trwale oznaczonej logo spółki, w widocznym miejscu odzieży będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji Państwa stanowisko dotyczące zdarzenia przyszłego nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.
Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy możliwości zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup eleganckiego obuwia oraz torebki nie opatrzonych logo firmy.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka planuje zakupić eleganckie obuwie do firmowej odzieży oraz torebki. Obuwie oraz torebki nie będą one oznaczone firmowym logo. Obuwie i torebka zdaniem Wnioskodawcy jest nieodłącznym elementem ubioru. Całość musi ze sobą współgrać i być spójna. Opatrzenie obuwia czy torebki trwałym logo jest trudne do wykonania i generuje wysokie koszty. Poza tym umieszczając logo na cholewce buta, nie koniecznie to logo będzie widoczne (przy spodniach z dłuższą nogawką logo prawdopodobnie będzie zakryte). Zdaniem Spółki nie będzie to uzasadnione ekonomicznie.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że wydatki na zakup eleganckiego obuwia oraz torebki nie oznaczonych logiem firmy, że nie można uznać za działanie w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła.
Organ nie kwestionuje racjonalności podejmowanych przez Spółkę decyzji gospodarczych, bada natomiast celowość wydatku w granicach wyznaczonych przez art. 15 ust. 1 updop, tj. czy konkretny wydatek został poniesiony w związku z dążeniem do osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła.
Jak już wskazano powyżej, reklama firmy bądź oferowanych przez nią towarów lub usług może być prowadzona poprzez określone prezentowanie logo danego przedsiębiorcy. Tylko w takiej sytuacji, spełnia ono swoją reklamową funkcję. Strój oraz akcesoria oznaczone logo i barwami danej firmy wyróżnia pracowników firmy czy też inne osoby noszące go, spośród innych osób, a więc nie można mu odmówić charakteru reklamowego. Prezentowanie logo zwiększa rozpoznawalność marki firmy na rynku i może tym samym wpływać na wielkość jej sprzedaży. Zauważyć należy, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach wydatków na reklamę pod warunkiem jednak wykazania, że odzież utraciła charakter odzieży osobistej z uwagi na opatrzenie jej cechami charakterystycznymi dla firmy (logo, krój, kolor). W przeciwnym wypadku są to wydatki typowo osobiste. Aby ubiór lub jego część, bądź akcesoria miał charakter reklamowy muszą niezaprzeczalnie wskazywać, że pochodzi z danej firmy. Jak już wskazano powyżej ww. elementy stroju bądź strój powinny być opatrzone logo w sposób widoczny, aby mogło być dostrzeżone przez odbiorców, spełniając swoją reklamową funkcję.
W ocenie organu wydatki związane z zakupem obuwia oraz torebki bez firmowego logo, nie stanowią wydatków o charakterze reklamowym.
Wskazana we wniosku odzież - tj. obuwie i torebka, to odzież o charakterze osobistym, którą można używać zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym w oparciu o obowiązujące zasady życia społecznego. Wskazane elementy ubioru są zatem zwykłymi elementami garderoby, które nie wyróżniają się w żaden sposób trwałymi cechami indywidualizującymi je w stosunku do ogólnie dostępnych i stosowanych do celów prywatnych ubrań.
Ubiór służbowy to specjalna odzież noszona tylko w związku z wykonywaną pracą np. mundur, toga, odzież reprezentacyjna charakterystyczna dla firmy poprzez barwę, krój, logo itp.
Wskazane we wniosku elementy stroju w postaci obuwia i torebki nie charakteryzują się natomiast takim stopniem wyróżnienia by niecelowe lub utrudnione było jej używanie dla potrzeb prywatnych - czyli nie posiada tak zindywidualizowanych elementów, przez które traci przymiot odzieży o charakterze osobistym (nie ma trwałych oznaczeń firmowych np. w postaci logo).
Zatem jak wynika z powyższego - wydatki, poniesione na zakup eleganckiego obuwia do firmowej odzieży oraz torebki nie spełnią przesłanek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co oznacza, że poniesione przez Spółkę ww. wydatki nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
W konsekwencji Państwa stanowisko dotyczące zdarzenia przyszłego nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za nieprawidłowe.
Mając zatem na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup:
- eleganckiej odzieży firmowej trwale oznaczonej logo w widocznym miejscu odzieży, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zaś
- eleganckiego obuwia do firmowej odzieży oraz torebki nie opatrzonych firmowym logo Spółka nie będzie mogła uznać za koszty uzyskania przychodów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.