Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.595.2024.1.ASK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.595.2024.1.ASK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania czy Spółka nadal będzie spełniała warunek poziomu zatrudnienia wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) w okresie 2022-2025 wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, spełniając jednocześnie wszystkie warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) (dalej ustawa o CIT).

Spółka posiada status małego podatnika określony w art. 4a pkt 10 ustawy CIT. Rok obrotowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Od pierwszego roku opodatkowania ryczałtem spółka zatrudniała 3 osoby (niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, w związku z tym spełniała warunki zatrudnienia określone w art. 28j ust. 1 pkt 3 w związku z art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy CIT.

W październiku 2024 pracownik Wnioskodawcy poinformował o planowanym urlopie bezpłatnym w okresie od 10 listopada 2024 r. do 30 listopada 2025 r. W okresie urlopu bezpłatnego spółka nie zamierza zatrudniać dodatkowego pracownika. Stan zatrudnienia (na umowę o pracę) w roku 2024 oraz 2025, z uwzględnieniem pracownika, który będzie przebywał na urlopie bezpłatnym, będzie wynosił trzy osoby w przeliczeniu na pełne etaty.

Pytanie

Czy do limitu określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wlicza się pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy przebywają na urlopach bezpłatnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka w stanie faktycznym oraz opisie zdarzenia przyszłego wskazała, że w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów zatrudnia 3 osoby na podstawie umowy o pracę, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika. Osoby zatrudnione są w pełnym wymiarze czasu w okresie 300 dni w roku.

Zgodnie z art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej jedną osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie. Natomiast w kolejnych latach należy zatrudnić na podstawie umowy o pracę trzy osoby.

Według Wnioskodawcy urlop bezpłatny pracownika trwający w okresie 10 listopada 2024 r. do 30 listopada 2025 r. i nie zatrudnienie przez spółkę dodatkowej osoby, nie będzie skutkowało uznaniem, że spółka nie spełnia warunków określonych w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT w roku podatkowym 2024 oraz 2025. Wobec pracownika przebywającego na urlopie bezpłatnym nadal zachodzi stan zatrudnienia przez pracodawcę, w tym nadal wiąże go umowa o pracę z pracodawcą. Świadczy o tym m. in. to, że pracodawca może przy spełnieniu pozostałych warunków z Kodeksu pracy odwołać pracownika z urlopu bezpłatnego z ważnych przyczyn. Ponadto o tym, że pracownik przebywający na urlopie bezpłatnym jest zatrudniony można wywnioskować z treści przepisów szczególnych, które regulują określone obowiązki pracodawców. Przykładowo, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do liczby pracowników, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych (...). Wynika z tego, że ustawodawca traktuje pracownika przebywającego na urlopie bezpłatnym jako osobę zatrudnioną, gdyż dla wyrażenia określonego obowiązku/ uprawnienia w danej ustawie decyduje się na stworzenie przepisu szczególnego, który dla potrzeb tego obowiązku/uprawnienia wyłącza taką osobę z grona pracowników.

W ocenie Wnioskodawcy nie ma przepisu, który powodowałby, że osoba na urlopie bezpłatnym przestaje być pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę. Mimo, iż pracownik w trakcie zatrudnienia będzie przebywał na urlopie bezpłatnym, co będzie oznaczało, że nie będzie wykonywał pracy w danym okresie na rzecz spółki, to nie oznacza to jednak że umowa o prace została rozwiązana.

Zatem, do warunku zatrudnienia, o którym mowa powyżej, są wliczani również pracownicy którzy w danym roku korzystają z urlopów bezpłatnych co potwierdza między innymi interpretacja z dnia 10.07.2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.245.2023.1.IN.

Wobec powyższych w ocenie spółki do limitu określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy CIT wlicza się pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym, a tym spółka będzie spełniała warunki określone w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W szczególności przedmiotem interpretacji nie jest kwestia oceny czy spełniają Państwo pozostałe przesłanki uprawniające do opodatkowania estońskim CIT, wynikające z art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani czy nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 28k ww. ustawy.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W myśl art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1)lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie.

Do minimalnego poziomu zatrudnienia, o którym mowa w powyższych przepisach nie wlicza się udziałowców Spółki.

Aby skorzystać z ryczałtu podatnik powinien zatem zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących udziałowcami, co najmniej przez okres 300 dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu.

Do minimalnego poziomu zatrudnienia wlicza się zarówno osoby fizyczne, które podatnik zatrudniał przed przystąpieniem do Ryczałtu od dochodów spółek jak i osoby, które zostały zatrudnione przez podatnika już w trakcie opodatkowania Ryczałtem. Innymi słowy nie jest konieczne, aby podatnik zwiększał zatrudnienie, jeśli kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT jest spełnione w momencie przystąpienia do Ryczałtu i utrzymane w roku podatkowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w okresie 2022-2025 wybrali Państwo opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Spełniają Państwo jednocześnie wszystkie warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Spółka posiada status małego podatnika określony w art. 4a pkt 10 ustawy CIT. Rok obrotowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Od pierwszego roku opodatkowania ryczałtem spółka zatrudniała 3 osoby (niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. W październiku 2024 r. Państwa pracownik poinformował o planowanym urlopie bezpłatnym w okresie od 10 listopada 2024 r. do 30 listopada 2025 r. W okresie urlopu bezpłatnego spółka nie zamierza zatrudniać dodatkowego pracownika. Stan zatrudnienia (na umowę o pracę) w roku 2024 oraz 2025, z uwzględnieniem pracownika, który będzie przebywał na urlopie bezpłatnym, będzie wynosił trzy osoby w przeliczeniu na pełne etaty.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy będą Państwo dalej spełniać warunek zatrudnienia wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji gdy Państwa pracownik skorzysta we wskazanym terminie z urlopu bezpłatnego.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że w przypadku zatrudniania pracownika w oparciu o umowę o pracę, aby uznać za spełniony wymóg dla opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek istotnym jest, aby zatrudnione były na podstawie takiej umowy co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.

Z przepisu art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT nie wynika, aby pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę musiał świadczyć tą pracę w danym okresie. Ustawodawca wskazał tylko na wymóg zatrudnienia na umowę o pracę. Dla oceny spełnienia warunku zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, brani są pod uwagę również pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę przebywający w trakcie roku podatkowego na urlopie bezpłatnym. Zatem, Państwa pracownik przebywający we wskazanym terminie na urlopie bezpłatnym, spełnia wymóg zatrudnienia, ponieważ przez cały ten okres pozostaje w stosunku pracy (w stosunku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę).

Podstawowy warunek dotyczący liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w związku z opodatkowaniem ryczałtem od dochodów spółek zostanie zatem spełniony, pomimo przebywania jednego z trzech pracowników na urlopie bezpłatnym, bowiem umowa o pracę dalej trwa i stosunek pracy nie ustał, zatem pracownik ten dalej jest wliczany do stanu zatrudnienia. Tym samym będą Państwo dalej spełniali warunek zatrudnienia wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.