Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymane przez Fundację na podstawie umowy darowizny od Fundatora Wierzytelności z Umów oraz otrzymanie przez Fundację faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm.; dalej "ustawa o fundacji rodzinnej"). Fundator jest osobą fizyczną posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będącą polskim rezydentem podatkowym, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Beneficjentami Fundacji są poza Fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrażonym w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej. Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz, a także pomnażanie mienia Fundacji oraz zapewnienie sprawnej sukcesji w ramach rodziny Fundatora i jego spadkobierców. Cele statutowe Fundacji mają przede wszystkim zapewnić ciągłość i sprawność działania wszystkich podmiotów gospodarczych i przedsiębiorstw utworzonych, współtworzonych, nabywanych uprzednio przez Fundatora jak też nabywanych i tworzonych przez Fundację.
Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji, majątek Fundacji może być w każdym czasie powiększony o wkłady Fundatora, beneficjentów lub osób trzecich. Dodatkowo, ustawa o fundacji rodzinnej w artykule 28 przewiduje możliwość powiększenia majątku fundacji rodzinnej w drodze darowizny.
Wnioskodawca planuje (na mocy zawarcia odrębnych umów darowizny) otrzymanie od Fundatora wybranej (w zależności od ostatecznej decyzji Fundatora), minimum jednej, wierzytelności z umów pożyczkowych lub umów inwestycyjnych, których stroną są spółki kapitałowe, w których Fundacja posiada udziały albo akcje (dalej: „Umowy”).
Wierzytelności z Umów obejmują roszczenia do zwrotu Fundatorowi, jako pożyczkodawcy, kwoty głównej udzielonych pożyczek (dalej: „Kwota główna"), roszczenia do zapłaty odsetek od kwoty głównej (dalej: „Odsetki”), a także w niektórych przypadkach, roszczenia do zapłaty zryczałtowanej kwoty umówionego wynagrodzenia przysługującego za korzystanie z kapitału - w wysokości uzależnionej od momentu spłaty (dalej: „Wynagrodzenie”).
Kwota główna, Odsetki i Wynagrodzenie (o ile zostało w konkretnej Umowie zastrzeżone) nazywane są łącznie w dalszej części wniosku jako: „Wierzytelność”.
Umowy, na podstawie których zostało udzielone finansowanie, opiewają na różne kwoty, różne są też ich oprocentowania, warunki oraz terminy, do których ma nastąpić spłata. Żadna umowa, na podstawie której zostało udzielone finansowanie, nie jest wymagalna i nie będzie wymagalna w momencie zawarcia umowy darowizny.
Niniejszy wniosek dotyczy konsekwencji podatkowych zdarzeń przyszłych:
1)otrzymania przez Wnioskodawcę od Fundatora Wierzytelności na podstawie zawartej umowy darowizny, wynikających z Umów, których stroną są spółki kapitałowe, w których Fundacja posiada udziały albo akcje;
2)otrzymania przez Wnioskodawcę faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów, których stroną są spółki kapitałowe, w których Fundacja posiada udziały albo akcje.
W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy zawarcie umowy darowizny, mocą której otrzyma Wierzytelność z Umowy oraz w następstwie otrzyma faktyczną jej spłatę będzie stanowiło z perspektywy Wnioskodawcy przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Pytania
1.Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę na podstawie umowy darowizny od Fundatora Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2.Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Otrzymanie przez Wnioskodawcę na podstawie umowy darowizny od Fundatora Wierzytelności z Umów będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem przychodu, zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
2.Otrzymanie przez Wnioskodawcę faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem przychodu, zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej. Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.
Jednymi z celów statutowych Fundacji Wnioskodawcy jest gromadzenie i pomnażanie mienia. Nie ulega wątpliwości, że przywołane cele statutowe mają przede wszystkim zapewnić ciągłość i sprawność działania wszystkich podmiotów gospodarczych i przedsiębiorstw utworzonych, współtworzonych i nabywanych uprzednio przez Fundatora jak też nabywanych i tworzonych przez Fundację, a także zapewnić ochronę interesów materialnych beneficjentów Fundacji.
W sytuacji, w której Fundacja otrzymuje mienie od Fundatora, realizowany jest więc wspomniany ustawowy cel jej powołania w polegający na gromadzeniu mienia.
Stosowanie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. W związku z tym jest ona co do zasady objęta zwolnieniem podmiotowym od podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT przywołane zwolnienie nie ma zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Oznacza to, że niestanowiące działalności gospodarczej działania podejmowane przez fundacje rodzinne w ramach ustawy o fundacji rodzinnej i statutu korzystają ze zwolnienia z CIT.
Ustawa o fundacji rodzinnej nie zawiera definicji działalności gospodarczej - zatem w celu ustalenia zakresu pojęcia działalności gospodarczej należy odwołać do przepisów ogólnych, czyli ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 - dalej „Prawo Przedsiębiorców”). Zgodnie z art. 3 Prawa przedsiębiorców: „Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imienin i w sposób ciągły”.
Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymanie przez Wnioskodawcę Wierzytelności od Fundatora w ramach umowy darowizny nie stanowi przejawu działalności gospodarczej, w tym sensie, że nie jest to zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Jest to czynność typowa dla podmiotu, którym jest fundacja rodzinna, polegająca na gromadzeniu mienia na cele statutowe. Powyższe znajduje potwierdzenie w art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia.
Zgodnie żart. 44 Kodeksu Cywilnego: „Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe”. Pojęcia mienia zdefiniowane zostało w art. 44 Kodeksu cywilnego jako własność oraz inne prawa majątkowe. Wierzytelność jest prawem majątkowym - stanowi więc „mienie”, które może zostać darowane przez Fundatora na rzecz Fundacji na realizację celów Fundacji.
Otrzymanie przez Wnioskodawcę Wierzytelności od Fundatora w postaci darowizny nie stanowiłoby zarobkowej działalności wykonywanej w sposób zorganizowany. Byłoby wyrazem woli Fundatora i przejawem dozwolonego statutowego działania Fundacji pozbawionego cechy „zorganizowania” - wymaganego do uznania działalności w celu gromadzeniu mienia za działalność gospodarczą. Nie można również mówić o ciągłości takiego działania, gdyż otrzymanie Wierzytelności, przekazanych w postaci darowizny przez Fundatora, będzie zdarzeniem o charakterze incydentalnym, uzależnionym wyłącznie od ostatecznej i dobrowolnej decyzji Fundatora jako darczyńcy.
Z uwagi na powyższe nie sposób więc przyjąć, że otrzymywanie darowizn od Fundatora jest działalnością gospodarczą.
Analogiczne wnioski można wyciągnąć ze stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) wyrażonego w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KD1B 1-1.4010.75.2024.1.MF, uznając, że „Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej wierzytelności z tytułu pożyczki udzielonej spółce powiązanej z fundatorem będzie zatem czynnością neutralną podatkowo”.
DKIS zajął analogiczne stanowisko w następujących interpretacjach indywidualnych dotyczących otrzymania przez fundacje rodzinna wierzytelności wynikających z umów pożyczkowych:
- z dnia 23 lutego 2024 r., sygn. 0111-KD1B 1-2.4010.11.2024.1.AK, w którym potwierdził, że wniesienie wierzytelności pożyczkowej do fundacji rodzinnej będzie neutralne podatkowo: „Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym wniesienie przez Spółkę do Fundacji rodzinnej majątku pod tytułem darmym w postaci wierzytelności oprocentowanej niewymagalnej pożyczki nie będzie generowało przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”
- z dnia 23 lutego 2024 r., sygn. 011I-KD1B 1-2.4010.12.2024.1.AK , w której DKIS uznał: „Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 u.p.d.o.p., jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny. Tym samym otrzymanie przez fundację rodzinną majątku nie powoduje, po stronie fundacji rodzinnej, powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem należy się z Państwem zgodzić, że wniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji darowizny w postaci wierzytelności pożyczki wraz z umownymi odsetkami niewymagalnej na dzień wniesienia nie będzie generować po stronie Wnioskodawcy będącego spółką z o. o. dochodu (przychodu) .”
W związku z powyższym, otrzymanie Wierzytelności z Umów w ramach darowizny nie będzie opodatkowane podatkiem CIT przez Fundację.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy przychody uzyskane w związku z otrzymaniem faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wyrażonemu w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Uzyskanie faktycznej spłaty Wierzytelności w związku z posiadaniem nieodpłatnie nabytych Wierzytelności nie stanowi działalności gospodarczej. Nie jest to bowiem skutek zorganizowanej działalności zarobkowej Wnioskodawcy, wykonywanej przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Otrzymanie przez Wnioskodawcę faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów nastąpi w wyniku realizacji działalności statutowej Fundacji (gromadzenie mienia i zarządzanie nim) stanowiącej jej obowiązek określony w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej.
W konsekwencji, przychód ten nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, lecz z działalności innej niż gospodarcza, ale dozwolonej przez ustawy o fundacji rodzinnej. Oznacza to, że spłata Wierzytelności stanowi przychód Wnioskodawcy zwolniony z opodatkowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim, to w rozpatrywanym przypadku spłacane odsetki od pożyczki nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do odsetek nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu.
W kontekście odsetek otrzymywanych przez spółkę z tytułu wniesionych do niej wierzytelności pożyczkowych stanowisko zajął DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.75.2024.1.MF: „Do odsetek nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu”.
DKIS zajął analogiczne stanowisko w następujących interpretacjach indywidualnych dotyczących otrzymania przez fundacje rodzinna faktycznej spłaty wierzytelności wynikających z umów pożyczkowych:
- z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.166.2024.1.KW, w której stwierdził, że:
- „Do odsetek oraz kwoty nominalnej nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki i kwota nominalna nie powinny podlegać opodatkowaniu. ”, a także w dalszej części uzasadnienia
- „Nieodpłatne otrzymanie przez Fundację Wierzytelności lub Wierzytelności spadkowych, kwoty nominalnej pożyczki oraz odsetek nie stanowi wykonywania przez Fundację działalności gospodarczej;
- z dnia 26 kwietnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.65.2024.2.KW, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego mienia w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (...), to w rozpatrywanym przypadku spłacane odsetki od pożyczki nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do odsetek nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu.
W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody Fundacji uzyskane w związku ze spłatą Wierzytelności z Umów będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swoich stanowisk.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W świetle powyższego, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24r ustawy o CIT:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Natomiast zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
1. Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
W art. 24q ust. 2 ustawy o CIT natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz, a także pomnażanie mienia Fundacji oraz zapewnienie sprawnej sukcesji w ramach rodziny Fundatora i jego spadkobierców.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski.
Pojęcia mienia zdefiniowane zostało w art. 44 Kodeksu cywilnego jako własność oraz inne prawa majątkowe. Z kolei wierzytelność z tytułu pożyczki, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji jest prawem majątkowym.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie:
- czy otrzymane przez Fundację na podstawie umowy darowizny od Fundatora Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- czy otrzymanie przez Fundację faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, iż Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej.
Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej wierzytelności z umów pożyczkowych lub umów inwestycyjnych, których stroną są spółki kapitałowe, w których Fundacja posiada udziały albo akcje będzie zatem czynnością neutralną podatkowo.
Tym samym, wniesienie Wierzytelności do Fundacji nie będzie opodatkowane podatkiem CIT na moment jej wniesienia do Fundacji.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego mienia w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (…), to w rozpatrywanym przypadku spłacane wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie powinny podlegać opodatkowaniu.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy otrzymane przez Fundację na podstawie umowy darowizny od Fundatora Wierzytelności z Umów oraz otrzymanie przez Fundację faktycznej spłaty Wierzytelności z Umów będzie dla Fundacji przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).