Interpretacja indywidualna - stanowisko jest nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.639.2024.1.KW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko jest nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka będzie uprawniona do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązana do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczący ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązana do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym wchodzącym w skład międzynarodowej grupy A. będącej (...). Grupa A. posiada około (...) zakładów produkcyjnych w ponad 50 krajach i jest właścicielem takich marek jak (…).

B. jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie produkcji wyrobów (...). Spółka jest podatnikiem podatku CIT i rozlicza się z całości swoich dochodów w Polsce. Rok podatkowy Wnioskodawcy odpowiada rokowi kalendarzowemu, tzn. trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Dnia (…) 2022 r. zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. wydał na rzecz Wnioskodawcy decyzję o wsparciu nr (…) (dalej: „Decyzja o wsparciu”). Decyzja o wsparciu została wydana na działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu określoną przy pomocy poniższych pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  • 10.51 - mleko i przetwory mleczne,
  • 10.71 - pieczywo; świeże wyroby ciastkarskie,
  • 10.72 - suchary i herbatniki; konserwowane wyroby piekarnicze,
  • 10.82 - kakao, czekolada i pozostałe wyroby cukiernicze,
  • 10.85 - gotowe posiłki i dania,
  • 10.86 - przetwory homogenizowana oraz żywność dietetyczna,
  • 10.89 - pozostałe artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 11.07 - napoje bezalkoholowe; wody mineralne i pozostałe wody butelkowane,
  • 38.11.5 - odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu,
  • 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów.

W ramach Decyzji o wsparciu Spółka została m.in. zobowiązana do poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 7 Ustawy o WNI i § 8 Rozporządzenia w terminie do 31 grudnia 2023 r. Jako termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez B nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane została również wskazana data 31 grudnia 2023 r.

Po otrzymaniu Decyzji o wsparciu B. przystąpiła do realizacji inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związanej ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Inwestycja objęta Decyzją o wsparciu została ukończona do 31 grudnia 2023 r. Do 31 grudnia 2023 r. B. poniosła wymaganą ilość kosztów kwalifikowanych. Jednocześnie zauważenia wymaga, że wszystkie środki trwałe, które zostały nabyte lub zmodernizowane w ramach realizacji nowej inwestycji zostały przyjęte przez Spółkę do ewidencji środków trwałych.

W związku ze spełnieniem obowiązków warunkujących korzystanie z pomocy publicznej B. przyjęła, że od dnia następującego po dniu zakończenia inwestycji, tj. 1 stycznia 2024 r., dochody dotyczące działalności objętej Decyzją o wsparciu będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego.

Działalność Spółki prowadzona na podstawie Decyzji o wsparciu polega na produkcji przetworów (...) (dalej razem jako: „Przetwory (...)”). W toku prowadzonej przez B. produkcji Przetworów (...) powstają ścieki, które podlegają obowiązkowi zagospodarowania. W celu spełnienia wymagań dotyczących poziomu zanieczyszczeń ścieków odprowadzanych przez B., a także optymalizacji części procesów wodnych Wnioskodawca posiada własną oczyszczalnię ścieków (dalej: „Oczyszczalnia ścieków” lub „Oczyszczalnia”), w której poddaje się filtracji ścieki powstałe w toku produkcji Przetworów (...). Oczyszczalnia znajduje się poza terenem zakładu produkcyjnego, tj. na działce, która nie sąsiaduje z działkami objętymi decyzją o wsparciu. Na terenie działek objętych decyzją o wsparciu znajduje się jedynie zbiornik uśredniający ścieki, który stanowi część integralną instalacji Oczyszczalni. Ścieki w pierwszej kolejności trafiają do zbiornika uśredniającego, a następnie do Oczyszczalni. Instalacja prowadząca do oczyszczalni znajduje się na terenie działek różnych właścicieli, w związku z czym koniecznością było ustalenie służebności przesyłu.

Równocześnie, do Oczyszczalni trafiają ścieki komunalne z gminy (…), a także w przyszłości będą trafiać ścieki z innego znajdującego się w okolicy zakładu produkcyjnego. Ścieki dostarczane przez podmioty trzecie, co do zasady mieszają się ze ściekami produkowanymi przez Bi są przetwarzane za wynagrodzeniem.

Oczyszczalnia jest własnością Spółki i dokonywane są odpisy amortyzacyjnych od jej wartości początkowej. Oczyszczalnia ścieków znajduje się co do zasady poza terenem objętym Decyzją o wsparciu.

Do dnia 31 sierpnia 2024 r. Spółka pozostając właścicielem Oczyszczalni wydzierżawiała ją podmiotowi niepowiązanemu, który zajmował się zarówno procesem oczyszczania ścieków, jak również zarządzaniem i konserwacją Oczyszczalni. Z dniem 1 września 2024 r. Spółka przejęła funkcję zewnętrznej firmy i zaczęła zarządzać Oczyszczalnią oraz samodzielnie prowadzić proces oczyszczania trafiające do Oczyszczalni ścieki.

Wnioskodawca podkreśla, że w Oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem realizacji inwestycji nie odbywa się żaden z procesów produkcyjnych Przetworów (...) (procesy te są i będą przeprowadzane na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu).

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązany do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązany do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Ustawa o WNI”), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowało się stanowisko, zgodnie z którym spełnienie warunku zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu nie może odbywać się wyłącznie poprzez kryterium geograficzne. Sądy administracyjne podkreślają jednocześnie, że korzystanie z towarów lub usług dostarczanych / świadczonych przez podmioty spoza lokalizacji wskazanej w decyzji o wsparciu nie może prowadzić do utraty przez daną działalność charakteru działalności prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu. Mając na uwadze powyższe, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem judykatury, w celu ustalenia czy dochód z tytułu sprzedaży towarów produkowanych na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu uwzględniający towary lub usługi pochodzące od podmiotów prowadzących działalność poza terenem wskazanym w decyzji o wsparciu może korzystać ze zwolnienia wymaga każdorazowo oceny jaki charakter miały tzw. "zewnętrzne" materiały lub usługi wykorzystane do zasadniczego procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wskazanych w decyzji o wsparciu oraz jak duży jest udział zakupionych towarów i usług od zewnętrznych kontrahentów.

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że jedynie towary i usługi nabywane od podmiotów „zewnętrznych” posiadające charakter pomocniczy (subsydiarny) względem działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę w ramach otrzymanej decyzji o wsparciu mogą korzystać ze zwolnienia, ponieważ istotnym jest aby działalność nie utraciła przymiotu "prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu" (tak wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2020 r., sygn. II FSK 1319/18, wyrok NSA z dnia 29 października 2019 r., sygn. II FSK 809/18, wyrok NSA z dnia 5 marca 2019 r., sygn. II FSK 780/17 oraz wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 1440/16, wyrok NSA z dnia 10 września 2015 r, sygn. II FSK 1766/13). Wskazuje się również, że działalność pomocnicza nie powinna stanowić działalności przesądzającej o wartości dodanej produktu końcowego. Działalnością pomocniczą może być zatem działalność dotycząca kwestii poprodukcyjnych niezwiększających wartości dodanej dla klienta. Nie powinna być kluczowa z punktu widzenia wartości wyrobu gotowego oraz istotności procesu produkcyjnego (tak NSA w wyroku z 16 lutego 2024 r., sygn. akt: II FSK 707/21).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy dla oceny możliwości skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia z tytułu prowadzenia działalności na podstawie Decyzji o wsparciu nie powinien mieć zastosowania wymóg, aby cały proces produkcyjny/cała działalność danego podmiotu gospodarczego na każdym etapie i w odniesieniu do każdego użytego materiału czy usługi odbywała się na terenie określonym w Decyzji o wsparciu. Tym niemniej, w celu ustalania czy dochód z Oczyszczalni ścieków może zostać objęty zwolnieniem należy ustalić czy oczyszczanie ścieków ma pomocniczy (subsydiarny) charakter względem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach otrzymanej Decyzji o wsparciu.

Przepisy Ustawy o CIT, Ustawy o WNI, jak również przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji nie definiują pojęcia działalności pomocniczej.

Została ona wprowadzona w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (dalej: "Rozporządzenie EWG”). Zgodnie z treścią Sekcji II lit. C pkt 6 Rozporządzenia EWG działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim. Dodatkowo, zgodnie z Sekcją IV lit. B pkt 1 Rozporządzenia EWG, za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

  • służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
  • porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
  • wytwarza usługi lub wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
  • wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Oczyszczalni ścieków wpisuje się w przedstawioną powyżej definicję działalności pomocniczej. Odnotowania wymaga bowiem, że działalność Oczyszczalni ścieków jest bezpośrednio związana z produkcją - wytworzone w trakcie produkcji Przetworów (...) ścieki są poddawane procesom filtracji w Oczyszczalni.

Równocześnie, podkreślenia wymaga, iż na terenie gminy, na której znajduje się zakład produkcyjny Spółki, nie funkcjonuje inna oczyszczalnia ścieków. Brak dostępności oczyszczalni ścieków zobligowałby Spółkę do zawarcia umowy o wywóz ścieków z oczyszczalnią znajdującą się na terenie innej gminy, co w konsekwencji, z uwagi na dużą ilość produkowanych ścieków, generowałoby wysokie koszty po stronie Spółki. Należy jednocześnie wskazać, że oczyszczanie własnych ścieków przemysłowych przez zakłady produkcyjne stanowi normalną praktykę, która wynika z określonego prawnie zakresu obowiązków tego typu podmiotów lub kalkulacji ekonomicznej. Oczyszczalnia świadczy swoje usługi w przeważającej mierze na rzecz działalności z zakresu produkcji Przetworów (...). Usługi świadczone przez Oczyszczalnie na rzecz okolicznej gminy a w przyszłości również na rzecz innego zakładu mają charakter uboczny i służą zapewnieniu możliwości prawidłowego funkcjonowania Oczyszczalni w oparciu o odbiór odpowiedniego wolumenu ścieków.

Działalność Oczyszczalni ścieków stanowi uzupełnienie działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu i jest integralnym elementem procesu produkcyjnego, bowiem pomiędzy działalnością Oczyszczalni ścieków, a działalnością produkcyjną objętą zakresem Decyzji o wsparciu istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek. Należy bowiem zauważyć, że pominięcie działalności Oczyszczalni ścieków uniemożliwiłoby produkcję Przetworów (...), tym samym pozbawiłoby Spółkę przychodu.

W odniesieniu do pozostałych warunków wskazanych w Sekcji IV lit. B pkt 1 Rozporządzenia EWG, Spółka pragnie podkreślić, że działalność Oczyszczalni ma charakter wtórny w stosunku do procesu produkcji. Oczyszczalnia ścieków przemysłowych nie generuje wartości dodanej ani nie wpływa na percepcję wartości końcowego produktu przez przeciętnego konsumenta przetworów (...). Z perspektywy łańcucha wartości dodanej oraz wartości produktu końcowego, utylizacja ścieków jest jedynie elementem pomocniczym procesu produkcyjnego.

Technicznie rzecz biorąc, oczyszczanie ścieków jest procesem niezbędnym z punktu widzenia zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska oraz utrzymania standardów higienicznych w zakładzie produkcyjnym. Jednakże, ten proces nie wpływa bezpośrednio na jakość ani funkcjonalność produktu końcowego, jakim są przetwory (...). Oczyszczalnia ścieków nie przyczynia się do zwiększenia wartości dodanej produktu, ponieważ nie wpływa również na jego cechy użytkowe, smakowe ani wizualne, które są kluczowe dla konsumentów. W związku z tym, z ekonomicznego punktu widzenia, działalność oczyszczalni jest kosztem funkcjonowania procesu produkcji, a nie elementem generującym wartość dodaną w łańcuchu produkcyjnym wyrobów Wnioskodawcy.

Dodatkowo należy zauważyć, że wynikiem działalności Oczyszczalni ścieków nie jest wytworzenie nowych środków trwałych jednostki, czy też produktów wchodzących w skład środków trwałych Spółki, a koszty działalności Oczyszczalni ścieków stanowią bieżące koszty działalności.

Końcowo, Spółka pragnie wskazać, że w przeszłości organy podatkowe wydawały interpretacje w podobnych stanach faktycznych, zgodne w prezentowanym w niniejszym wniosku stanowiskiem Wnioskodawcy. W interpretacjach tych wskazywano bowiem, że podmioty prowadzące działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej / terenie wskazanym w decyzji o wsparciu są uprawnione do uwzględnienia w wyniku z działalności zwolnionej również takich elementów działalności, które są prowadzone na terenie nieobjętym zezwoleniem / decyzją o wsparciu, w przypadku gdy działalność ta ma charakter pomocniczy względem zasadniczej działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę w ramach zezwolenia strefowego / decyzji o wsparciu.

Dla przykładu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z dnia 16 maja 2024 r., znak 0114-KDIP2-1.4010.159.2024.2.KS wskazał, że:

„Z uwagi na to, że realizowany przez Państwa poza obszarem objętym decyzją o wsparciu montaż stanowi integralną część działalności prowadzonej na obszarze wskazanym w decyzji o wsparciu nie wymaga on wyodrębnienia dla potrzeb rozliczenia zwolnienia na postawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. Skoro użytkowanie dostarczanych przez Państwa maszyn/urządzeń bez specjalistycznego montażu jest niemożliwe, należy zgodzić się z Państwem, że czynności polegające na montażu (...) oraz (...) poza obszarem objętym decyzją o wsparciu (tj. w miejscu wskazanym przez klienta) mogą zostać uznane za działalność pomocniczą. Działalność ta stanowi uzupełnienie działalności prowadzonej w ramach i na terenie objętym decyzją o wsparciu i prowadzi do sprzedaży kompletnego urządzenia. Wykonywanie montażu oferowanych przez Państwa maszyn w ramach działalności objętej decyzją o wsparciu, które z obiektywnych przyczyn muszą być wykonane poza obszarem objętym decyzją o wsparciu, są czynnościami pomocniczymi. Pomiędzy tymi czynnościami a działalnością podstawową Spółki istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek a zatem stanowią one integralną część prowadzonej przez Państwa działalności w oparciu o posiadaną decyzję o wsparciu”. 

Wskazane stanowisko można odnieść do sytuacji Wnioskodawcy, w której działalność Oczyszczalni stanowi integralną część działalności objętej zakresem decyzji o wsparciu.

Podobne wnioski można wyinterpretować z:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 października 2022 r. znak 0114-KDIP2-1.4010.76.2022.1.KS,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 maja 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.145.2022.1.IZ,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 września 2021 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.272.2021.1.BM,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 marca 2017 r., znak 2461-IBPB-1-2.4510.20.2017.1.AK.

Mając na uwadze powyższą argumentacje, jak również w/w rozstrzygnięcia organów podatkowych a także sądów administracyjnych, zdaniem Wnioskodawcy zasadnym jest przyjęcie, że B będzie uprawniona do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązany do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT.

W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowiska i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 17 ust. 6a ustawy o CIT:

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 17 ust. 6aa ustawy o CIT:

Przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 6b ustawy o CIT:

Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

- przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

- kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 updop:

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.). W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością z nowej inwestycji określoną w decyzji o wsparciu oraz pozostałą działalnością podatnika.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje Wnioskodawcy uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Analizując opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego pod kątem kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodu należy zwrócić uwagę na wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop. Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, podatnik korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy.

Przedsiębiorca strefowy, ustalając podstawę opodatkowania, jest zatem obowiązany do wyodrębnienia przychodów i kosztów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz przychodów i kosztów ze źródeł, z których dochód jest z opodatkowania zwolniony.

Zatem, zarówno przepis art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jednoznacznie wskazują na bezwarunkowy związek miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (objętej zezwoleniem) z możliwością korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Nie podlegają natomiast zwolnieniu z opodatkowania - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochody uzyskane z działalności, która wykonywana jest poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, jak również dochody, które nie zostały objęte zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

We wniosku wskazali Państwo, że Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie produkcji wyrobów (...). (…) 2022 r. zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. wydał na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr (…). Inwestycja objęta Decyzją o wsparciu została ukończona do 31 grudnia 2023 r. Wszystkie środki trwałe, które zostały nabyte lub zmodernizowane w ramach realizacji nowej inwestycji zostały przyjęte przez Spółkę do ewidencji środków trwałych. W toku prowadzonej przez B. produkcji Przetworów (...) powstają ścieki, które podlegają obowiązkowi zagospodarowania. W celu spełnienia wymagań dotyczących poziomu zanieczyszczeń ścieków odprowadzanych przez B., a także optymalizacji części procesów wodnych Wnioskodawca posiada własną oczyszczalnię ścieków. Oczyszczalnia znajduje się poza terenem zakładu produkcyjnego, tj. na działce, która nie sąsiaduje z działkami objętymi decyzją o wsparciu. Na terenie działek objętych decyzją o wsparciu znajduje się jedynie zbiornik uśredniający ścieki, który stanowi część integralną instalacji Oczyszczalni. Ścieki w pierwszej kolejności trafiają do zbiornika uśredniającego, a następnie do Oczyszczalni. Instalacja prowadząca do oczyszczalni znajduje się na terenie działek różnych właścicieli, w związku z czym koniecznością było ustalenie służebności przesyłu. Równocześnie, do Oczyszczalni trafiają ścieki komunalne z gminy (…), a także w przyszłości będą trafiać ścieki z innego znajdującego się w okolicy zakładu produkcyjnego. Ścieki dostarczane przez podmioty trzecie, co do zasady mieszają się ze ściekami produkowanymi przez B. i są przetwarzane za wynagrodzeniem. Oczyszczalnia jest własnością Spółki i dokonywane są odpisy amortyzacyjnych od jej wartości początkowej. Do dnia 31 sierpnia 2024 r. Spółka pozostając właścicielem Oczyszczalni wydzierżawiała ją podmiotowi niepowiązanemu, który zajmował się zarówno procesem oczyszczania ścieków, jak również zarządzaniem i konserwacją Oczyszczalni. Z dniem 1 września 2024 r. Spółka przejęła funkcję zewnętrznej firmy i zaczęła zarządzać Oczyszczalnią oraz samodzielnie prowadzić proces oczyszczania trafiające do Oczyszczalni ścieki.

Ze złożonego wniosku oraz sformułowanego pytania wynika, że Państwa wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy Spółka będzie uprawniona do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązana do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT.

Ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy podkreślić należy, że aby zakwalifikować dochód jako podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy, dochód ten musi spełniać łącznie dwa zasadnicze warunki:

  • musi być uzyskany w ramach działalności określonej (objętej) w zezwoleniu,
  • prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji o wsparciu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

A contrario, jeżeli działalność gospodarcza nie jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania.

Analogicznie, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w treści decyzji o wsparciu, a także, jeżeli działalność taka nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w decyzji o wsparciu, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, jako wynikający z działalności odrębnej niż wskazana w decyzji o wsparciu.

Należy wskazać, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy ma charakter przedmiotowy. Odnosi się ono bowiem do dochodów uzyskanych z określonego źródła (działalności gospodarczej), z zastrzeżeniem, że działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i na podstawie decyzji o wsparciu, a więc w jego ramach oraz w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w decyzji o wsparciu.

Oznacza to, że tylko i wyłącznie dochód z działalności gospodarczej Spółki określonej wyraźnie w decyzji o wsparciu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dochód „uzyskany” z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w decyzji o wsparciu.

Zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie decyzji o wsparciu, lecz tylko tych dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej w ramach decyzji o wsparciu, a więc działalności określonej w decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Spółka uzyskując przychód z tytułu wykonywania działalności pomocniczej Oczyszczania ścieków poza terenem SSE, otrzymuje przychód z tytułu działalności niewymienionej w decyzji o wsparciu.

Zatem, otrzymany przychód z tytułu wykonywania działalności pomocniczej Oczyszczania ścieków nie jest następstwem działalności gospodarczej wynikającej z posiadanej decyzji o wsparciu. Decyzja o wsparciu w posiadaniu której jest Spółka nie obejmuje swym zakresem wykonywania działalności pomocniczej Oczyszczania ścieków. Tym samym nie zostanie spełniony warunek zawarty w cyt. wyżej art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem dochód z usługi Oczyszczania ścieków nie stanowi dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W rezultacie, w obliczu tak przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że skoro decyzja o wsparciu Spółki na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie obejmuje swym zakresem rozpatrywanego przychodu z tytułu wykonywanych usług Oczyszczania ścieków, to nie można uznać, by wchodził on w zakres działalności strefowej i podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a w zw. z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowej sprawie podstawowe znaczenie ma art. 17 ust. 1 pkt 34a ww. ustawy, określający przedmiotowy zakres zwolnienia, a przez bezpośrednie odesłanie do decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy strefowej, jednoznacznie przesądzony został zakres i warunki korzystania z określonego tymi przepisami zwolnienia. Podkreślić przy tym należy, że również art. 12 ustawy strefowej ściśle wiąże zwolnienie od podatku dochodowego przewidziane w przepisach podatkowych z decyzją o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, wydanej na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Dla ustalenia warunków korzystania ze zwolnienia zasadnicze znaczenie ma bowiem zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy sformułowanie „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.”. To właśnie decyzja o wsparciu, której treść ściśle określa art. 16 ust. 2 ustawy strefowej, stanowi podstawę do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych) (por. wyrok NSA z dnia 17 marca 2010 r. sygn. akt II FSK 2080/09). Innymi słowy, z treści przywołanych unormowań wynika, że dochody uzyskane z innej, niż określona w zezwoleniu, działalności gospodarczej, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem.

Zatem, dochód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany przez aktywność przedsiębiorcy, którą można nazwać działalnością gospodarczą. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem decyzji o wsparciu.

W tym miejscu należy skazać, że niewątpliwie istnieje różnica zakresów pojęciowych wyrażeń „dochód z działalności gospodarczej” oraz „dochód związany z wykonywaniem działalności gospodarczej” - nakazująca traktowanie pierwszego z wymienionych pojęć jako węższego względem drugiego wyrażenia. Zatem należy podkreślić, że zwolnieniu podatkowemu podlegają wyłącznie dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie decyzji o wsparciu.

Zgodnie z pkt 10 Załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r., Nr 251, poz. 1885 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”), działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:

  • służy wyłącznie jednostce,
  • nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki,
  • efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.

Tym samym za działalność pomocniczą uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.

Nie można zatem przyjąć argumentacji Państwa, że działalność Oczyszczalni ścieków wpisuje się w przedstawioną powyżej definicję działalności pomocniczej.

Czynności mają charakter pomocniczy, gdy:

  • są wykonywane przez podatnika, tj. podmiot, któremu przysługuje prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z tytułu sprzedaży wyrobów strefowych,
  • pozostają w bezpośrednim powiązaniu przyczynowo-skutkowym z działalnością strefową podatnika objętą w decyzji o wsparciu,
  • nie są samodzielne gospodarczo i nie byłyby podejmowane przez podmiot, gdyby nie prowadziły do sprzedaży wyrobów strefowych,
  • są nieodłącznym elementem procesu gospodarczego, bez którego podmiot nie mógłby w pełni realizować podstawowego celu działalności prowadzonej w SSE - tj. osiągania przychodów ze sprzedaży wyrobów strefowych.

Przypomnieć należy, że działalność strefowa Spółki jest prowadzona w zakresie produkcji wyrobów (...). W przedmiotowym wniosku wskazano, że w celu spełnienia wymagań dotyczących poziomu zanieczyszczeń ścieków odprowadzanych przez B., a także optymalizacji części procesów wodnych Spółka posiada własną oczyszczalnię ścieków, w której poddaje się filtracji ścieki powstałe w toku produkcji Przetworów (...). Oczyszczalnia znajduje się poza terenem zakładu produkcyjnego, tj. na działce, która nie sąsiaduje z działkami objętymi decyzją o wsparciu. Na terenie działek objętych decyzją o wsparciu znajduje się jedynie zbiornik uśredniający ścieki, który stanowi część integralną instalacji Oczyszczalni. Ścieki w pierwszej kolejności trafiają do zbiornika uśredniającego, a następnie do Oczyszczalni.

Równocześnie, do Oczyszczalni trafiają ścieki komunalne z gminy (…), a także w przyszłości będą trafiać ścieki z innego znajdującego się w okolicy zakładu produkcyjnego. Ścieki dostarczane przez podmioty trzecie, co do zasady mieszają się ze ściekami produkowanymi przez B. i są przetwarzane za wynagrodzeniem.

Oczyszczalnia jest własnością Spółki i dokonywane są odpisy amortyzacyjnych od jej wartości początkowej. Oczyszczalnia ścieków znajduje się co do zasady poza terenem objętym Decyzją o wsparciu.

Do dnia 31 sierpnia 2024 r. Spółka pozostając właścicielem Oczyszczalni wydzierżawiała ją podmiotowi niepowiązanemu, który zajmował się zarówno procesem oczyszczania ścieków, jak również zarządzaniem i konserwacją Oczyszczalni. Z dniem 1 września 2024 r. Spółka przejęła funkcję zewnętrznej firmy i zaczęła zarządzać Oczyszczalnią oraz samodzielnie prowadzić proces oczyszczania trafiające do Oczyszczalni ścieki.

Spółka podkreśla, że w Oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem realizacji inwestycji nie odbywa się żaden z procesów produkcyjnych Przetworów (...) (procesy te są i będą przeprowadzane na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu).

Nie występuje zatem w tym przypadku ścisły, nierozerwalny i funkcjonalny związek, wymagany przy uznaniu ww. działalności Oczyszczalni ścieków za pomocniczą. Wręcz przeciwnie, Oczyszczalnia ścieków jest samodzielna gospodarczo, działalność może więc być realizowana niezależnie od działalności wytwórczej Spółki i w żadnym razie nie jest niezbędna do wytworzenia wyrobu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, że z tytułu oczyszczania ścieków, Oczyszczalnia będzie wykazywać przychody. Z powyższego należy wywnioskować, że w analizowanej sprawie, wykonywanie działalności Oczyszczania ścieków przez Spółkę nie może zostać uznane za działalność pomocniczą.

Uwzględniając zatem przede wszystkim okoliczność, że decyzja o wsparciu Spółki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie obejmuje swym zakresem rozpatrywanego przychodu, nie można uznać, by wchodził on w zakres działalności strefowej.

Skoro ustawowo określona decyzja o wsparciu precyzuje przedmiot i warunki, od spełnienia których uzależnione jest korzystanie ze zwolnienia podatkowego, to mając na uwadze, że uzyskana przez Spółkę decyzja o wsparciu dotyczy działalności strefowej w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu, stwierdzić należy, że zwolnienie podatkowe, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów z działalności gospodarczej, mającej za przedmiot określoną wyżej działalność prowadzoną na terenie strefy na podstawie decyzji o wsparciu.

W konsekwencji, przychody uzyskane z Oczyszczalni ścieków przetwarzane za wynagrodzeniem należnym Spółce za wykonane usługi - jako nie objęte decyzją o wsparciu na prowadzenie działalności na terenie SSE - nie mogą wpłynąć na dochody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie strefy, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy również wskazać, że zaproponowane przez Spółkę rozwiązanie prowadziłoby do sprzeczności z normami zawartymi w przepisach ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (w szczególności art. 12 i 16 tej ustawy) i w konsekwencji naruszałoby przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 tej ustawy).

Przychód z ww. tytułu będzie wpływać na działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Zatem, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona do uwzględniania w kalkulacji wyniku działalności podlegającej zwolnieniu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT działalność pomocniczą Oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie zobowiązana do wydzielenia przychodów i kosztów podatkowych Oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 17 ust. 6a Ustawy o CIT.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).