Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy w zakresie dochodów jakie Fundacja będzie osiągała z działalności w zakresie wynajmu Nieruchomości będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia ich z podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania Fundacji rodzinnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu (...) 2024 roku przed notariuszem Fundator, Pan A.A., działając jako jedyny Fundator ustanowił na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 dalej jako „Ustawa o Fundacji Rodzinnej”) fundację rodzinną pod nazwą: A Fundacja Rodzinna („Fundacja”) oraz przyjął i ustalił statut tej Fundacji. Fundacja została zarejestrowana pod numerem REGON: (...) i numerem NIP: (...) oraz wpisana jest w rejestrze fundacji rodzinnych prowadzonym przez Sąd Okręgowy w (...) I Wydział Cywilny pod numerem (...). Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony, a jej celem jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie Beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz Beneficjentów. Obecnie do groma Beneficjentów powołany jest Fundator, jego małżonka oraz syn jednak grono to może za jakiś czas ulec powiększeniu.
Celami szczegółowymi Fundacji są:
i.ochrona majątku Fundatora oraz zapewnienie mechanizmu sukcesji majątku rodzinnego,
ii.Zabezpieczenie interesów rodziny Fundatora i zapewnienie sprawiedliwej wypłaty świadczeń Beneficjentom, zgodnie z intencjami Fundatora,
iii.realizacja innych celów założonych przez Fundatora, w szczególności:
(a) wsparcie Beneficjentów w chorobie;
(b) prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację w zakresie dozwolonym przez prawo, tj. zgodnie z Ustawą o Fundacji Rodzinnej.
Zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1.zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia,
2.najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie,
3.przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach,
4.nabywania i zbywania papierów wartościowych oraz udziałów i ogółu praw i obowiązków w spółkach handlowych, do których przystąpiła wcześniej Fundacja, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze,
5.udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których Fundacja posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których Fundacja uczestniczy jako wspólnik,
c) Beneficjentom,
6.obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do Fundacji w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej,
7.produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu,
8.gospodarki leśnej,
przy czym działalność, o której mowa w pkt (vii) i (viii), Fundacja może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie ze statutem i z Ustawą o Fundacji Rodzinnej Fundacja może prowadzić działalność w zakresie najmu nieruchomości. W chwili obecnej zarząd Fundacji rozważa dokonanie inwestycji i zakup nieruchomości położonej w miejscowości (...) (" Nieruchomość"). Nieruchomość jest zabudowana domem jednorodzinnym (połowa bliźniaka), który od (...) 2024 jest przedmiotem umowy najmu z osobami fizycznymi (umowa najmu została zawarta przez obecnych właścicieli Nieruchomości). Umowa najmu został zawarta na okres 24 miesięcy i kończy się z 31 marca 2026. Zawierając umowę kupna Nieruchomości Fundacja wstąpi z mocy samego prawa w stosunek prawny wynikający z umowy najmu. Fundacja jest zainteresowana kontynuacją stosunku najmu i nie planuje wypowiedzenia tej umowy, chyba że dochodziłoby do naruszenia warunków umowy najmu. Najemcy wynajmują Nieruchomość na cele mieszkalne, a Nieruchomość został oddana do wynajmu z pełnym wyposażeniem.
Zgodnie z umową najmu Nieruchomości najemca zobowiązany jest do uiszczania na rzecz wynajmującego miesięcznego czynszu, który po roku obowiązywania umowy może podlegać waloryzacji. Ponadto najemca zobowiązany jest do opłacania opłat eksploatacyjnych takich jak: opłata za wodę i kanalizację, opłata za wywóz nieczystości stałych, opłata za energię, opłata za ochronę, internet i TV.
W związku z zawarciem umowy najmu dotychczasowy właściciel Nieruchomości pobrał od najemcy kaucję, która będzie rozliczona pomiędzy sprzedającym a Fundacją w przypadku zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości.
Jak wskazano powyżej, o ile Najemca będzie respektował postanowienia umowy najmu Fundacja nie zamierza wypowiadać tej umowy. Po zakończeniu umowy najmu Fundacja podejmie rozmowy w celu dalszego wynajmowania Nieruchomości temu samemu najemcy, oczywiście w przypadku jeśli będzie się on wywiązywał z obowiązków wynikających z umowy najmu. Jeśli umowa najmu z obecnym najemcom nie zostanie przedłużona lub z powodu niewywiązywania się z obowiązków nałożonych umową najmu zostanie ona rozwiązana to Fundacja podejmie starania, aby wynająć Nieruchomość nowemu najemcy. Z uwagi na charakter Nieruchomości, tj. dom bliźniak w Konstancinie pod Warszawą, nie będzie to jednak najem krótkoterminowy (np. kilkudniowy), ale najem na okres minimum 6 miesięcy. Zawsze w związku z takim wynajmem Fundacja będzie pobierała od przyszłego najemcy kaucję w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń.
Fundacja nie planuje nabyć Nieruchomości w celach czysto spekulacyjnych, tj. licząc na szybki wzrost jej wartości i następnie jej szybką sprzedaż. Nieruchomość nie jest w stanie developerskim, jest w pełni wykończona i wyposażona, a zamiarem Fundacji nie jest prowadzenie tzw. flipingu. Innymi słowy, Fundacja nie zamierza nabyć Nieruchomości w celu jej odsprzedaży, ale w celu generowania stabilnego czynszu najmu.
Obecnie Fundacja nie posiada żadnej nieruchomości.
Tytułem uzupełnienia Fundacja wskazuje, że nie wyklucza, iż w 2025 roku lub później nabędzie jeszcze jedną nieruchomość, którą będzie dom lub apartament w Stanach Zjednoczonych (dalej jako " Nieruchomość USA"). Nieruchomość USA również będzie nabyta z zamiarem jej wynajmu. Razem z niniejszym zapytaniem interpretacyjnym dotyczącym zasad opodatkowania dochodów z Nieruchomości Fundacja skieruje do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej osobne zapytanie dotyczące opodatkowania dochodów z Nieruchomości USA, szczególnie w kontekście Polsko-Amerykańskiej Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Niemniej jednak Fundacja podkreśla, że przedmiotem niniejszego zapytania jest wyłącznie kwestia opodatkowania dochodów z najmu długoterminowego Nieruchomości.
Pytanie
Czy w zakresie dochodów jakie Fundacja będzie osiągała z działalności w zakresie wynajmu Nieruchomości będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia ich z podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Fundacji dochody które będzie ona osiągała z działalności, którą zamierza prowadzić w zakresie wynajmu Nieruchomości będą uprawniały ją do korzystania ze zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z postanowieniami z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
UZASADNIENIE
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 Ustawy o Fundacji Rodzinnej ustawa ta reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 Ustawy o Fundacji Rodzinnej fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Stosownie do art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zatem, Fundacja, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q. Treść art. 6 ust. 7 ustawy o CIT wskazuje natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w Ustawie o Fundacji Rodzinnej.
Z kolei art. 6 ust. 8 Ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Stosownie do art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o Fundacji Rodzinnej stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o Fundacji Rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Wynajem nieruchomości jest więc jednym z "dozwolonych" zakresów działalności gospodarczej fundacji rodzinnej. W konsekwencji, nabycie Nieruchomości i prowadzenie działalności przez Fundację Rodzinną w zakresie jej wynajmowania na cele mieszkaniowe obecnego lub przyszłego najemcy znajduje się w zakresie "dozwolonej" działalności fundacji rodzinnej. Dodatkowo, biorąc pod uwagę charakter nabywanego aktywa, tj. Nieruchomość, nie ma wątpliwości, że przedmiotem planowanej działalności Fundacji Rodzinnej nie będzie najem/dzierżawy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowana część. Przedmiotem umowy najmu nie będą też składniki majątku przedsiębiorstwa służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z Fundacją, Beneficjentem lub Fundatorem. W związku z tym wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 8 Ustawy o CIT nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Ustaliwszy, że do rozważanego stanu przyszłego nie ma zastosowania ograniczenie z art. 6 ust. 8 Ustawy o CIT i jednocześnie Fundacja nabywając Nieruchomość wstąpi w zawartą już przez dotychczasowych właścicieli umowę najmu istotne jest potwierdzenie, że umowa ta jest faktycznie umową najmu oraz, że umowy które Fundacja będzie zawierała w stosunku do Nieruchomości również będą odpowiadały charakterystyce tej umowy.
Zgodnie z art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
§ 1 Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
§ 2 Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, a do zawarcia umowy najmu dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu, okres najmu i czynsz. Na podstawie umowy najmu najemca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy w zamian za zapłatę czynszu. Umowa najmu może być zawarta na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu (jak to ma miejsc e w przypadku umowy najmu w którą Fundacja wstąpi z mocy samego prawa po dokonaniu zakupu Nieruchomości), określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony. Z perspektywy wymogów formułowanych przez kodeks cywilny bez znaczenia jest to czy umowa najmu zawierana jest z osobą fizyczną czy podmiotem gospodarczym oraz czy umowa ta jest zawierana w związku z koniecznością zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych danej osoby czy też na cel prowadzenia w danej nieruchomości działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że opisaną we wniosku działalność, która będzie polegała na długoterminowym najmie Nieruchomości można uznać za mieszczącą się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o Fundacji Rodzinnej. Umowa najmu w którą Fundacja wstąpi z mocy prawa w charakterze wynajmującego w związku z planowanym nabyciem Nieruchomości odpowiada wskazanym powyżej warunkom wynikającym z Kodeksu cywilnego. Umowa ta charakteryzuje się bowiem stosunkowo dużym sformalizowaniem, a w samej umowie zostały określone prawa i obowiązki najemcy oraz wynajmującego przykładowo dotyczące zasad opłacania czynszu, zasad opłacania kosztów eksploatacyjnych, zasad pobrania i zwrotu kaucji, etc. W umowie najmu określono okres najmu na 2 lata, a umowy najmu które Fundacja zamierza zawierać po zakończeniu obecnej umowy (o ile nie da się jej przedłużyć z obecnym najemcom) również będą zawierane na okres minimum 6 miesięcy. Wskazane powyżej cechy najmu wykazują na usługi najmu długoterminowego.
Analizując powyższe należy uznać, że najem długoterminowy Nieruchomości mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o Fundacji Rodzinnej. Zatem zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT dochody Fundacji z prowadzonej działalności w zakresie najmu długoterminowego Nieruchomości będą w całości podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm., dalej: „prawo przedsiębiorców”). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Zgodnie z art. 5 ufr:
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Natomiast, w myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak wynika z opisu sprawy, Pan A.A., działając jako jedyny Fundator ustanowił na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej, fundację rodzinną pod nazwą: A Fundacja Rodzinna oraz przyjął i ustalił statut tej Fundacji. Biorąc pod uwagę, że zgodnie ze statutem i z Ustawą o Fundacji Rodzinnej Fundacja może prowadzić działalność w zakresie najmu nieruchomości w chwili obecnej zarząd Fundacji rozważa dokonanie inwestycji i zakup nieruchomości położonej w miejscowości …. Nieruchomość jest zabudowana domem jednorodzinnym (połowa bliźniaka), który od (...) 2024 jest przedmiotem umowy najmu z osobami fizycznymi. Umowa najmu został zawarta na okres 24 miesięcy i kończy się z 31 marca 2026. Fundacja jest zainteresowana kontynuacją stosunku najmu i nie planuje wypowiedzenia tej umowy, chyba że dochodziłoby do naruszenia warunków umowy najmu. Najemcy wynajmują Nieruchomość na cele mieszkalne, a Nieruchomość została oddana do wynajmu z pełnym wyposażeniem. Zgodnie z umową najmu Nieruchomości najemca zobowiązany jest do uiszczania na rzecz wynajmującego miesięcznego czynszu, który po roku obowiązywania umowy może podlegać waloryzacji. Ponadto najemca zobowiązany jest do opłacania opłat eksploatacyjnych takich jak: opłata za wodę i kanalizację, opłata za wywóz nieczystości stałych, opłata za energię, opłata za ochronę, internet i TV. Po zakończeniu umowy najmu Fundacja podejmie rozmowy w celu dalszego wynajmowania Nieruchomości temu samemu najemcy, oczywiście w przypadku jeśli będzie się on wywiązywał z obowiązków wynikających z umowy najmu. Jeśli umowa najmu z obecnym najemcom nie zostanie przedłużona lub z powodu niewywiązywania się z obowiązków nałożonych umową najmu zostanie ona rozwiązana to Fundacja podejmie starania, aby wynająć Nieruchomość nowemu najemcy. Fundacja nie planuje nabyć Nieruchomości w celach czysto spekulacyjnych, tj. licząc na szybki wzrost jej wartości i następnie jej szybką sprzedaż. Obecnie Fundacja nie posiada żadnej nieruchomości. Fundacja wskazuje, że nie wyklucza, iż w 2025 roku lub później nabędzie jeszcze jedną nieruchomość, którą będzie dom lub apartament w Stanach Zjednoczonych. Nieruchomość USA również będzie nabyta z zamiarem jej wynajmu.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w zakresie dochodów jakie Fundacja będzie osiągała z działalności w zakresie wynajmu Nieruchomości będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia ich z podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji jest, wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
W tym przypadku ustawodawca również dokonał pewnego ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop.
Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, nie ma zastosowania na gruncie niniejszej sprawy.
W związku z tym ocena stanowiska Wnioskodawcy wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność najmu Nieruchomości mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr działalności w zakresie najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca. Do zawarcia umowy najmu dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu i czynsz. Na podstawie umowy najmu, najemca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy w zamian za zapłatę czynszu. Najem może być zawarty na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
Wymieniony w tym przepisie najem charakteryzuje się stosunkowo dużym sformalizowaniem – zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy oraz wynajmującego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (domu, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.
Jak wskazali Państwo, okres na jaki została wynajęta nieruchomość to 24 miesiące, a minimalny okres na jaki zostanie wynajęta w przyszłości nieruchomości to sześć (6) miesięcy. Nieruchomości mają charakter mieszkalny i będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, tj. nie będą wynajmowane na godziny lub doby.
Analizując powyższe, należy zgodzić się z Państwem, że opisany we wniosku najem nieruchomości (domów jednorodzinnych) podmiotom niepowiązanym z Fundacją mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, w związku z czym dochód (przychód) Fundacji z tytułu tego wynajmu będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Tym samym stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).