Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wspólnota Mieszkaniowa ma prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie w jakim uzyskane wynagrodzenie przeznaczy na gospodarkę mieszkaniową Wspólnoty – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów przeznaczonych na gospodarkę mieszkaniową Wspólnoty.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 12 grudnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
Wspólnota Mieszkaniowa jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w (…)
Wspólnota Mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Posiada NIP (…). Wspólnota nie jest zarejestrowana czynny ani jak bierny podatnik VAT.
Posiada dwuosobowy zarząd. Zarządzaniem zajmuje się firma zewnętrzna: Administracja Wspólnot Mieszkaniowych (…) We Wspólnocie jest (…) mieszkań, jeden garaż samodzielny, którego właścicielem jest osoba nie mająca mieszkania, 9 właścicieli, którzy nie mają mieszkań tylko miejsca w garażu wielostanowiskowym, pozostałe miejsca w garażu wielostanowiskowym należą do właścicieli, którzy mają również mieszkania.
Każdy z właścicieli lokali ma udziały w częściach wspólnych.
Na części wspólne składa się grunt tj. działka (…) ( tereny mieszkaniowe); działka (…) (ZURBANIZOWANE TERENY NIEZABUDOWANE LUB W TRAKCIE ZABUDOWY ); oraz działka (…) (ZURBANIZOWANE TERENY NIEZABUDOWANE LUB W TRAKCIE ZABUDOWY ). Działki gruntu mają łącznie powierzchnię (…) HA.
Powstały one w wyniku podziału nieruchomości położonej w (…) w obrębie Nr (…), oznaczonej w rejestrze ewidencji gruntów i budynków jako działka nr (…) o pow. (…) ha, polegający na wydzieleniu następujących działek: działki nr (…) o pow. (…) ha; działki nr (…) o pow. (…) ha i działki nr (…) o pow. (…) ha.
Podział dokonany był decyzją (…) z dnia (…) r, Nr (…). Przed podziałem grunt miał status gruntu mieszkaniowego. Postępowanie w sprawie podziału nieruchomości oznaczonej w rejestrze ewidencji gruntów i budynków jako działka nr (…) położonej w (…) w obrębie (…) przy ul. (…) zostało wszczęte z urzędu na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, który stanowi, że podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli jest on niezbędny do realizacji celów publicznych.
Działka nr (…) o pow. (…) ha jest zabudowana budynkami wspólnoty. Działki nr (…) o pow. (…) ha i działki nr (…) o pow. (…) ha są niezabudowane.
Działki, która mają być przedmiotem wykupu nie były nigdy wydzierżawiane ani wynajmowane i nigdy nie były zabudowane. Grunty po ich otrzymaniu były przez wspólnotę użytkowane w ramach swoich zasobów mieszkaniowych. Podział działki nr (…) został wszczęty z urzędu, tj. bez wniosku współwłaścicieli, gdyż jest on niezbędny do realizacji celu publicznego. Zamierzenie inwestycyjne dotyczy budowy publicznie dostępnych samorządowych ciągów pieszych.
Dla działki nr (…) prowadzona jest (…) księga wieczysta – (…). Na działce nr (…) jest fragment sieci kanalizacji deszczowej o długości około (…) m wraz z dwiema studzienkami kanalizacyjnymi. Celem przedmiotowego podziału była realizacja ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie budowy publicznie dostępnych samorządowy ciągów pieszych.
Wartość wykupu łącznie to kwota (…) zł.
W związku z powyższym Gmina - Miasto (…) złożyła ofertę nabycia przedmiotowych działek wraz z częścią sieci kanalizacji deszczowej za łączną cenę (…) zł (słownie: (…)). Gmina nie wskazała czy zaproponowana kwota to cena z podatkiem Vat czy też bez niego.
Wspólnota zamierza przeznaczyć uzyskane wynagrodzenie na cele związane z utrzymaniem swoich zasobów mieszkaniowych. Uzyskane wynagrodzenie nie będzie dzielone pomiędzy jej członków.
Budynek został nieprawidłowo wybudowany. Musi powstać ekspertyza. Naprawa źle wybudowanego budynku może kosztować nawet kilka milionów. Posadzka miejsc postojowych na minus jeden są zalewane przy silnych opadach. Studzienki znajdujące się w garażu wielostanowiskowym nie odbierają wody, odpływy poziome nadają się do wymiany bo nie spełniają swoich wymogów. Garaże zewnętrzne nie są używane przez właścicieli ze względu na źle wykonany dach. Windy przy silnych opadach w szybach są zalewane, następuje wyłączenie wind. Naprawa i rozruch wind to są duże koszty. Balkony mimo, że budynek niedawno wybudowany też niektóre winne być naprawiane. Na te pieniądze Wspólnota bardzo czeka. Zaproponowana cena jest wyższa niż limit zwolnienia podmiotowego w kwocie (…) zł.
W związku z planowanym odkupieniem przez Gminę (…) dwóch działek z częścią sieci kanalizacji deszczowej pojawiły się wątpliwości co do podatku VAT oraz podatku dochodowego. Dotyczą one tego czy Wspólnota mieszkaniowa stanie się podatnikiem tego podatku przy jednorazowej transakcji zbycia, która to transakcja została Wspólnocie narzucona przez gminę. Oraz czy Wspólnota ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 12 grudnia 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Na wstępie Wspólnota wskazała, iż działki nr (…) oraz (…) powstały w wyniku podziału. W momencie powstawania Wspólnoty Mieszkaniowej nie stanowiły one odrębnych nieruchomości.
Podział dokonany był decyzją (…). Przed podziałem grunt miał status gruntu mieszkaniowego. Postępowanie w sprawie podziału nieruchomości oznaczonej w rejestrze ewidencji gruntów i budynków jako działka nr(…) położonej w (…) w obrębie Nr (…) przy ul. (…) zostało wszczęte z urzędu na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, który stanowi, że podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli jest on niezbędny do realizacji celów publicznych.
I. Przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, które mają być przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych to: art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych
II.
1. Grunt działki (…), działki (…) stanowi w całości zasoby mieszkaniowe Wspólnoty.
Do tego dochodzi jeszcze działka nr (…) także stanowiąca w całości zasoby mieszkaniowe Wspólnoty. Ale działka ta nie będzie przedmiotem zbycia na Rzecz Gminy (…).
Działki te przed podziałem z urzędu stanowiły jedną działkę oznaczoną nr (…).
2. Działki nr (…) oraz (…) zarówno przed podziałem jak i po podziale były i są wykorzystywane tylko na potrzeby wspólnoty.
Zasadniczo jako nieutwardzony teren wokół budynku. Działka nr (…) powstała po podziale oprócz posadowienia na niej budynku jest wykorzystywana dla potrzeb utwardzonych opasek wokół budynku służących jako chodnik, który stanowi dojście do klatek. Wszystko dla potrzeb korzystania z lokali znajdujących się w budynku oraz jego części wspólnych.
3. Nieruchomość gruntowa niezabudowana stanowiąca obecnie działki (…) oraz (…), którą Wspólnota zamierza zbyć gminie (…) na jej wniosek, wykorzystywana jest wyłącznie do utrzymania Państwa zasobów mieszkaniowych/gospodarowania zasobami mieszkaniowymi.
Stanowią one część wspólną nieruchomości nielżącą do właścicieli lokali będących członkami Wspólnoty w częściach stosownie do wielkości powierzchni ich lokali wg przepisów
Jest ona od początku z całą nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym z udziałami w częściach wspólnych właścicieli lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, będących członkami wspólnoty
4. Ani Wspólnota ani jej członkowie jak dotychczas nie otrzymali z tytułu zbycia działek (…) oraz (…) jakiegokolwiek wynagrodzenia.
Wynagrodzenie to ma być dopiero uzyskane.
Powodem zbycia jest wniosek gminy (…) o sprzedaż wskazanych działek (…) oraz (…) po ich wydzieleniu z urzędu. Grunt objęty działkami (…) oraz (…) jest niezbędny gminie (…) do realizacji celów publicznych.
5. Środki uzyskane tytułem wynagrodzenia ze zbycie działek (…) oraz (…) (na wniosek gminy (…)) przeznaczone będą m.in. na:
1) naprawę izolacji wokół budynku w celu wyeliminowania zalewania garaży i szybów windowych, zasadniczo przez jej wymianę;
2) naprawy garaży na poziomie 1, które również są źle wykonane,
3) naprawa balkonów,
4) naprawy garaży na poziomie budynku , które źle zostały wybudowane,
5) naprawa opaski wokół budynku służącej jako dojścia do klatek schodowych,
6) utrzymanie bieżące części wspólnych nieruchomości (mury, klatki schodowe, windy, szyby wentylacyjne, dach, elewacja, instalacje wspólne),
7) utrzymanie czystości i porządku części nieruchomości,
8) zainstalowanie monitoringu części wspólnych nieruchomości,
9) zainstalowanie fotowoltaiki,
Mówiąc ogólnie- utrzymanie w stanie niepogorszonym, naprawy budynku mieszkalnego wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże; urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynek, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z uksztaltowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),
W uzupełnieniu wniosku Wspólnota zajęła stanowisko w zakresie pytania nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytania
1. Czy w opisanej sytuacji zbycia działek na skutek odkupienia ich przez gminę w celu realizacji zadań publicznych Wspólnota stanie się podatnikiem podatku VAT i powinna się rejestrować dla tego celu jako czynny podatnik VAT?
2. Czy w opisanej sytuacji Wspólnota Mieszkaniowa w razie uznania jej za podatnika VAT- skorzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie w jakim uzyskane wynagrodzenie przeznaczy na gospodarkę mieszkaniowa Wspólnoty?
3. Czy w opisanej sytuacji Wspólnota Mieszkaniowa ma prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie w jakim uzyskane wynagrodzenie przeznaczy na gospodarkę mieszkaniowa Wspólnoty?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 oraz nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości powstałej po podziale (działki (…) oraz (…)) w części w jakiej będzie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będzie podlegał zwolnieniu wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, zwolnione z podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W konsekwencji dla zastosowania tego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz muszą zostać przeznaczone na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedaż części nieruchomości wspólnej będącej współwłasnością członków wspólnoty może być traktowana jako przychód Wspólnoty. Jest to również przychód/dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Warunek drugi nie budzi wątpliwości w przedstawionym stanie faktycznym tj. w zakresie w jakim dochody uzyskane ze sprzedaży części nieruchomości zostaną przeznaczone na cele remontu nieruchomości mieszkaniowych Wspólnoty, warunek będzie spełniony. Pozostała część dochodu, która może pozostawać z różnicy pomiędzy ceną ustaloną za nieruchomość, a kosztem remontu będzie opodatkowana.
W języku potocznym pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przepisu - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka. Tak więc mieszkaniowy, mieszkaniowych określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem. W sposób rzeczywisty, ale i prawny z zasady superficies solo cedit wynika, że z mieszkaniem nierozerwalnie należy łączyć prawo do nieruchomości wspólnej. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od członków Wspólnoty oraz pokrywanie kosztów z tej nieruchomości. Opłaty te kalkulowane są w wysokości corocznie podejmowanych przez członków wspólnoty uchwał, aby zarówno pokrywały koszty utrzymania nieruchomości wspólnej oraz koszty ich zarządzania. Gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje również przychody uzyskiwane ze sprzedaży nieruchomości.
Takie stanowisko zajął już dawno temu m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wydając interpretację indywidualną w imieniu Ministra Finansów z 5 marca 2010 r. znak IPPB3/423- 930/09-2/EŹ uznając, że zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych są przychody wspólnoty mieszkaniowej uzyskane z tytułu sprzedaży pomieszczeń strychu stanowiących część nieruchomości wspólnej, przeznaczone na fundusz remontowy budynku wspólnoty. Zgodnie z prezentowanym stanowiskiem każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu. W myśl art. 3 ustawy o własności lokali grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokali do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródła przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W przypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów na kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeśli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę dochodów (winno być przychodów), różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć: znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np. dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże, pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe, urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo- kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Na zasoby mieszkaniowe składają się, co zostało powiedziane wyżej, nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia, jak piwnice, sutereny, strychy oraz grunty wspólne. Źródłem powstania przychodu ze sprzedaży gruntu na cel publiczny po jego podziale dokonanym przez miasto bez wiedzy wspólnoty, są zatem posiadane przez Wspólnotę Mieszkaniową zasoby mieszkaniowe jako, że grunty stanowią części wspólne. Grunt podzielony do czasu sprzedaży, stanowił część zasobów mieszkaniowych wchodzących w skład nieruchomości należącej do Wspólnoty Mieszkaniowej. Właściwy jest więc pogląd Wspólnoty Mieszkaniowej, że przychód uzyskany ze wydzielonej działki gruntu stanowiącej części wspólne , jest przychodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty - w tym wypadku, na fundusz remontowy w celu remontu budynku mieszkalnego Wspólnoty
Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu. W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnoty mieszkaniowej, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną, przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże, pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np. spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe, urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., składają się m.in. wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia oraz grunty wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.
Przez "zasoby mieszkaniowe" należy zatem rozumieć:
1) budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
2) pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,
3) urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),
4) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne. Wyliczone wyżej obiekty i grunty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Opłaty (czynsze) związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu u.p.d.o.p. (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.).
Reasumując, przychody uzyskane z tytułu sprzedaży wydzielonej części wspólnych nieruchomości, pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma więc wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W konsekwencji środki pieniężne z tego tytułu stanowią przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informujemy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo tutejszy Organ zauważa, że przeanalizował powołaną przez Państwa we wniosku interpretację indywidualną. Wskazać należy, że została wydana w innym stanie faktycznym i jest wiążąca tylko dla podmiotu, którego sprawa dotyczy oraz przestawionego przez niego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art.
14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na
§ 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.