Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku z bezpłatnym świadczeniem składowej usługi w postaci dostępu do sieci Internet do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 listopada 2024 r. (data wpływu 29 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej: "Wnioskodawca", "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, co jest potwierdzone stosownym wpisem w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Spółka planuje uruchomienie nowej usługi, której częścią będzie udostępnienie, na czas określony przez Spółkę, bezpłatnego dostępu do sieci Internet (o ograniczonej i niskiej prędkości transmisji danych do 512 kb/s za pomocą Karty SIM zainstalowanej w Urządzeniu Telekomunikacyjnym (dalej jako „Usługa”). Usługa będzie skierowana do pełnoletnich osób fizycznych, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, które będąc zainteresowanymi uzyskaniem bezpłatnego dostępu do sieci Internet zawrą umowę ze Spółką (w dalszej części wniosku zwanych „Korzystającymi”).
Usługa umożliwia transmisję danych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w technologii udostępnionej w zasięgu i w ramach Sieci Telekomunikacyjnej Wnioskodawcy.
Korzystający jako jedyni będą mieli możliwość odpłatnego nabycia usługi dostępu do Internetu z pełną prędkością dostępną w sieci Spółki, w określonych parametrach komercyjnych, na określony z góry czas. Innymi słowy, Korzystający będą korzystali z odpłatnych ofert Spółki innych niż dostępne dla pozostałych klientów Spółki. Po upływie ustalonego przez Spółkę okresu, prędkość transmisji danych będzie przywracana do „wyjściowej”, ograniczonej prędkości.
Celem wprowadzenia składowej Usługi w postaci bezpłatnego dostępu do sieci Internet jest umożliwienie potencjalnym lub aktualnym klientom Wnioskodawcy bezpłatnego wypróbowania usługi dostępu do sieci Internet (w ograniczonym zakresie), promocja i reklama Spółki oraz zachęcenie Korzystających do nabycia odpłatnej usługi dostępu do sieci Internet (w pełnym zakresie bez ograniczenia prędkości transmisji danych) lub innych (odpłatnych) usług z oferty Spółki.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Urządzenie Telekomunikacyjne o którym mowa we wniosku może być każdym urządzeniem obsługującym karty SIM. Z punktu widzenia Spółki oraz przedmiotu wniosku nie ma znaczenia czy Urządzenie Telekomunikacyjne będzie stanowiło własność Korzystającego czy innego podmiotu, w szczególności Spółka nie będzie zawężała możliwości skorzystania z Usługi do Urządzeń Telekomunikacyjnych nabytych od Spółki. Spółka nie oferuje usługi udostępniania Urządzeń Telekomunikacyjnych za odpłatnością, a jedynie je sprzedaje.
Skorzystanie z Usługi nie wiąże się z koniecznością nabycia innej usługi lub towaru z oferty Spółki.
Klienci inni niż Korzystający będą mogli korzystać z usługi odpłatnego dostępu do Internetu z pełną prędkością.
W ocenie Spółki korzystanie z Usługi będzie pełniło funkcję próbki produktów Spółki. Klient korzystający z Usługi będzie miał możliwość sprawdzenia czy usługa dostępu do Internetu oferowana przez Spółkę funkcjonuje dobrze w miejscach gdzie zwykle przebywa (faktyczna przepustowość usługi dostępu do Internetu różni się zależnie od konkretnej lokalizacji) oraz przekonać się o jej jakości. Klient który uzna Usługę za odpowiednią dla swoich potrzeb może być bardziej skłonny skorzystać z odpłatnej, „lepszej” wersji usługi dostępu do Internetu, oraz będąc już przekonanym o jakości produktów Spółki, może zechcieć nabyć inne produkty Spółki. Oferując Usługę Spółka odwołuje się do mechanizmów powszechnie stosowanych w odniesieniu do różnych produktów na rynku, gdzie niejednokrotnie oferuje się potencjalnemu klientowi możliwość „wypróbowania” produktu w celu zachęcenia go do jego nabycia (np. jazdy próbne, próbne zajęcia dodatkowe dla dzieci, nieodpłatne, ograniczone czasowo, wersje aplikacji, itd.).
Wartość świadczenia uzależniona jest od długości okresu bezpłatnego korzystania z usługi (okresu ważności konta). Okres ten bez korzystania z oferty płatnej nie może przekroczyć roku. Biorąc pod uwagę ograniczenie prędkości transmisji danych do 512kb/s, wartość miesięczna świadczenia jest niższa od jakiejkolwiek oferty płatnej transmisji danych oferowanej na rynku telekomunikacyjnym. Najtańszy zidentyfikowany przez Spółkę na dzień sporządzenia odpowiedzi pakiet to pakiet podstawowy od B - 10 GB za (…) zł. Oferty łączone (Internet, telefon, SMS) bez limitu prędkości dostępne są w przedziale cenowym 10-20zł/mies. W żadnym wypadku wartość świadczenia PLK nie przekroczy więc 200 złotych w okresie obowiązywania Umowy, w sytuacji nie skorzystania przez danego abonenta z oferty płatnej.
Grono Korzystających będzie nieograniczone, tj. Korzystającym będzie mogła być każda osoba fizyczna, która zawrze ze Spółką stosowną umowę, a Spółka nie będzie ograniczała możliwości zawarcia umowy do określonych kategorii potencjalnych klientów.
Każdy Korzystający będzie korzystał z Usługi na tych samych zasadach.
Spółka nie wyklucza, że wśród grona Korzystających będą również pracownicy lub osoby związane ze Spółką umową cywilnoprawną jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale Spółka nie będzie weryfikować tej kwestii w związku ze świadczeniem Usługi. Ewentualni Korzystający będący pracownikami lub osobami związanymi ze Spółką umową cywilnoprawną jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będą korzystać z Usługi na takich samych zasadach jak inni Korzystający.
Spółka nie wyklucza żadnych kategorii klientów z możliwości korzystania z Usługi, więc potencjalnie Korzystającymi będą również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Wydatki związane ze świadczeniem Usługi nie będą w sposób szczególny wydzielone, więc będą udokumentowane fakturami, rachunkami, umowami itp. zależnie od tego jakiego rodzaju wydatki będą ponoszone w celu zapewnienia klientom, w tym Korzystającym, możliwości korzystania z dostępu do Internetu.
Koszty świadczenia Usługi nie będą w sposób szczególny wydzielone, więc będą ponoszone tak samo jak koszty świadczenia usługi dostępu do Internetu dla innych klientów Spółki, czyli ze środków własnych Spółki.
W ocenie Spółki korzystanie z Usługi będzie pełniło funkcję próbki produktów Spółki, pozwalając Korzystającym nie tylko przekonać się czy w odniesieniu do ich zwykłych lokalizacji dostęp do Internetu działa bezproblemowo, ale też przekonać się o jakości produktów Spółki, co będzie stanowiło zachętę do nabycia „pełnowartościowej” usługi dostępu do Internetu od Spółki, jak również zachętę do nabycia innych produktów Spółki.
Pytania
1.Czy w związku z bezpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu - informacji o przychodach z innych źródeł , o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm. - dalej jako „ustawa o PIT”)?
2.Czy wydatki Wnioskodawcy ponoszone w związku z bezpłatnym świadczeniem składowej Usługi w postaci dostępu do sieci Internet będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. - dalej jako „ustawa o CIT”)?
3.Czy Wnioskodawca, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających?
4.Czy Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z dnia 13.03.2024 r. z późn. zm. ; dalej: ustawa o VAT) związanego z wydatkami ponoszonymi w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie 2
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z bezpłatnym świadczeniem składowej Usługi w postaci dostępu do sieci Internet będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.
Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
- wydatek musi być definitywnie dokonany (pokryty z zasobów majątkowych podatnika w sposób ostateczny);
- wydatek musi mieć na celu uzyskanie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów;
- wydatek powinien mieć związek z działalnością gospodarczą podatnika;
- wydatek powinien być właściwie udokumentowany.
Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie wymienione warunki.
Usługa bezpłatnego dostępu do sieci Internet jest ściśle powiązana z podstawowym przedmiotem działalności Spółki w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej. Wnioskodawca będzie świadczył usługę za pomocą posiadanych zasobów oraz infrastruktury, jakie wykorzystuje również m. in. do świadczenia odpłatnych usług dostępu do sieci Internet.
Koszty świadczenia usług dostępu do sieci Internet są w całości finansowane ze środków Spółki.
Należy również podkreślić, że z uwagi na zastosowane ograniczenia parametrów dostępu do Internetu (ograniczenie przepływności usługi dostępu do sieci Internet oraz ograniczony czas korzystania z niej) usługa bezpłatnego dostępu do sieci Internet świadczona będzie znacznie poniżej rynkowych standardów płatnych usług tego typu, które takich limitów nie posiadają lub posiadają je na znacznie wyższym poziomie. Celem wprowadzenia Usługi jest umożliwienie potencjalnym lub aktualnym klientom Wnioskodawcy zapoznania się z usługą dostępu do sieci Internet, bezpłatnego jej wypróbowania (w ograniczonym zakresie) oraz promocja i zwiększenie popularności usług Wnioskodawcy.
Powyższe, ma natomiast na celu przede wszystkim pozyskanie nowych klientów oraz zachęcenie aktualnych do nabycia odpłatnej usługi dostępu do sieci Internet (w pełnym zakresie bez ograniczenia prędkości transmisji danych) lub innych (odpłatnych) usług z oferty Spółki.
W konsekwencji, wprowadzenie bezpłatnej usługi dostępu do sieci Internet może realnie przyczynić do zwiększenia przychodów Spółki. Wydatki - jako planowany koszt marketingowy - są także uwzględnione pośrednio w cenie innych usług z oferty Wnioskodawcy.
W ocenie Spółki, wydatki ponoszone z związku ze świadczeniem bezpłatnej usługi dostępu do sieci Internet mają zatem niewątpliwy związek z podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności, są gospodarczo i racjonalnie uzasadnione, a ich poniesienie ma na celu zwiększenie przychodów Spółki z tytułu sprzedaży jej produktów.
Podobne stanowisko zostało potwierdzone w wyroku NSA z dnia 24 kwietnia 2014 r. II FSK 1205/12 „[...] z perspektywy Spółki projekt urządzenia placów zabaw dla dzieci został zaplanowany jako całościowa akcja marketingowa, nastawiona na ukształtowanie wizerunku firmy oraz zwiększenie popularności jej produktów. W związku z tym poszczególne czynności podejmowane w ramach tej akcji tj. informowanie o prowadzonym projekcie poprzez telewizję, radio, prasę czy internet, przeprowadzenie konkursu, zawarcie odpowiednich umów z wykonawcami i przekazanie nakładów na urządzenie placów zabaw na rzecz właścicieli, nie stanowią celu samego w sobie, lecz są elementem całej akcji marketingowej.
Ocena charakteru wydatków na realizację projektów społecznych musi mieć charakter zindywidualizowany i będzie uzależniona każdorazowo od okoliczności faktycznych danej sprawy.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedstawione w rozpoznawanej sprawie okoliczności faktyczne uzasadniają twierdzenie Sądu pierwszej instancji, że wydatki na powyżej przedstawioną akcję marketingową mają związek z prowadzoną działalnością Spółki, są gospodarczo i racjonalnie uzasadnione, a ich poniesienie ma budować pozytywny wizerunek firmy i w konsekwencji powodować zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Spółka ponosi zatem wydatki spełniające kryterium z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.”.
W opinii Wnioskodawcy, wydatki te będą zatem stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą powinien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Jednocześnie należy zauważyć, że w złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym - dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.
Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego prowadzą Państwo działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej. Spółka planuje uruchomienie nowej usługi, której częścią będzie udostępnienie, na czas określony przez Spółkę, bezpłatnego dostępu do sieci Internet. Usługa ta będzie skierowana do pełnoletnich osób fizycznych, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, które będąc zainteresowanymi uzyskaniem bezpłatnego dostępu do sieci Internet zawrą umowę ze Spółką. Usługa umożliwia transmisję danych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Korzystający z usługi będą mieli możliwość odpłatnego nabycia usługi dostępu do Internetu z pełną prędkością dostępną w sieci Spółki, w określonych parametrach komercyjnych, na określony z góry czas. Po upływie ustalonego przez Spółkę okresu, prędkość transmisji danych będzie przywracana do ograniczonej prędkości. Koszty świadczenia usługi będą finansowane ze środków własnych spółki.
Celem wprowadzenia składowej Usługi w postaci bezpłatnego dostępu do sieci Internet jest:
- umożliwienie potencjalnym lub aktualnym klientom Spółki bezpłatnego wypróbowania usługi dostępu do sieci Internet (w ograniczonym zakresie);
- promocja i reklama Spółki;
- zachęcenie Korzystających do nabycia odpłatnej usługi dostępu do sieci Internet (w pełnym zakresie bez ograniczenia prędkości transmisji danych) lub innych (odpłatnych) usług z oferty Spółki.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W związku z bezpłatnym świadczeniem składowej usługi w postaci dostępu do sieci Internet stwierdzić należy, że wydatki te stanowić mogą koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wskazane we wniosku wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną przez Państwa działalnością, są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione. Również mają na celu wypromowania i zareklamowania Spółki oraz zachęcenie korzystających do nabycia odpłatnej usługi dostępu do sieci Internet lub innych odpłatnych usług z oferty Spółki. Tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Wydatki te umożliwiają zapoznanie się z usługą dostępu do sieci Internet i będzie właściwie udokumentowany bowiem, będą udokumentowane fakturami, rachunkami czy umowami. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego ww. wydatki zostaną sfinansowane ze środków własnych Spółki.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się tylko do sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo odnosząc się do powołanego wyroku sądu, wskazać należy, że dotyczy on konkretnej indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące, zatem nie może przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).