Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności w zakresie wynajmu oraz dzierżawy Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 9 października 2024 r. (wpływ 14 października 2024 r.), a także – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ 2 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2024 r.)
A (dalej: „Fundator”) ustanowił (…) 2024 roku Fundację Rodzinną - B Fundacja Rodzinna w organizacji (dalej: „Fundacja Rodzinna”, „Wnioskodawca”).
Fundacja Rodzinna posiada nadany numer REGON oraz numer NIP.
Beneficjentami Fundacji Rodzinnej, poza Fundatorem, są członkowie najbliższej rodziny Fundatora.
Fundator prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która polega w szczególności na wynajmie oraz wydzierżawianiu nieruchomości (PKD (…)).
Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała w sposób trwały działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę w zakresie wynajmu oraz wydzierżawiania nieruchomości.
W ramach planowanej czynności Fundator zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej, część przedsiębiorstwa obejmującą nieruchomości wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej będą wydzielone składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w części obejmującej wynajem i wydzierżawienie nieruchomości.
Każda z nieruchomości jest aktualnie przedmiotem umów najmu pomiędzy Fundatorem a jego kontrahentami.
Fundacja Rodzinna będzie właścicielem następujących nieruchomości:
a) nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem biurowym jako budynek handlowo-usługowy (przedmiotem najmu jest niezależny lokal parterowy);
b) nieruchomość usługowa - murowany budynek magazynowy wraz z magazynami (przedmiotem Najmu jest lokal o powierzchni (…) m2);
c) budynek administracyjno-biurowy jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, stanowiący zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych do prowadzenia działalności gospodarczej (przedmiotem najmu są poszczególne lokale w budynku);
d) nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem (przedmiotem najmu jest znajdujący się na nieruchomości w pełni wyposażony budynek o łącznej powierzchni wynajmowanej (…) m2 wraz z przynależnym do budynku wyznaczonym terenem zewnętrznym o powierzchni (…) m2)
(łącznie „Nieruchomości", „Mienie”, „Majątek”).
Fundacja Rodzinna ustali czynsz najmu na zasadach rynkowych. Umowy najmu Nieruchomości będą zawarte na okres nie krótszy niż 6 miesięcy.
Po nabyciu Nieruchomości Fundacja Rodzinna będzie w szczególności prowadzić:
-działalność w zakresie najmu krótkoterminowego lokali;
-działalność obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (kod PKD (…)).
Wszystkie Nieruchomości pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia Nieruchomości. Przeznaczone są dla jej potrzeb i są w niej w pełni wykorzystywane.
Fundacja Rodzinna będzie właścicielem powyższych Nieruchomości. Fundacja Rodzinna będzie prowadziła działalność w zakresie wynajmu oraz dzierżawy przedmiotowych Nieruchomości.
Jednym z głównych przedmiotów działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.
Główne cele Fundacji Rodzinnej założonej przez Wnioskodawcę to, w szczególności:
a)zapewnienie ciągłości oraz sukcesji działalności gospodarczej i mienia należącego do Fundatora;
b)zabezpieczenie sukcesji oraz transferu pokoleniowego;
c)zarządzenie aktywami Wnioskodawcy w celu pomnażania majątku rodzinnego;
d)finansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy i pozostałych beneficjentów, jak również realizacja innych świadczeń na ich rzecz;
e)konsolidacja rodziny oraz biznesu.
Intencją Fundatora jest wniesienie majątku związanego z prowadzoną przez siebie jednoosobową działalnością gospodarczą polegającą na wynajmie oraz wydzierżawianiu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej tak, aby Fundacja Rodzinna kontynuowała działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lub wydzierżawieniu Nieruchomości w taki sam sposób, w który dotychczas prowadził ją Fundator. Tym samym intencją Wnioskodawcy jest, aby ciągłość działalności gospodarczej była zabezpieczona, a tym samym zabezpieczony został interes sukcesorów.
Zgodnie z intencją Fundatora, po wniesieniu Nieruchomości do Fundacji Rodzinnej będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność gospodarczą w niezmienionym kształcie i zakresie wynajmu lub wydzierżawienia Nieruchomości lub ich części, w tym lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości. Zamiar kontynuowania takiej działalności zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu w majątek Fundacji Rodzinnej.
Kontynuowanie dotychczasowej działalności wynajmu i zarządzania Nieruchomościami po wniesieniu tychże do Fundacji Rodzinnej będzie możliwe bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów materialnych i organizacyjnych.
Przed dokonaniem wniesienia Nieruchomości na rzecz Fundacji Rodzinnej Fundator nie planuje rozwiązania umów najmu z dotychczasowymi najemcami, w konsekwencji czego Fundacja Rodzinna stanie się stroną dotychczasowych umów.
Zgodnie z regułami określonymi w Kodeksie Cywilnym, prawa i obowiązki z tytułu umów o zarządzanie nieruchomościami przejdą na Fundację Rodzinną.
Sposób zarządzania wynajmem Nieruchomości nie zmieni się po wniesieniu do Fundacji. Nastąpi zmiana podmiotowa po stronie wynajmującego/wydzierżawiającego. Tam, gdzie czynności zarządcze lub porządkowe wykonywał Fundator - nadal je będzie de facto wykonywał pełniąc funkcję prezesa fundacji. Tam, gdzie czynności zarządcze wykonywały podmioty trzecie zarządzające nieruchomościami - stosowne umowy przeniesione zostaną na Fundację, a te podmioty nadal będą wykonywać dotychczasowe czynności.
Poprzez powołanie Fundacji Rodzinnej oraz wniesienie do niej majątku Fundatora zostanie zrealizowany cel polegający na sukcesji jego działalności gospodarczej zakresie wynajmu lub wydzierżawienia Nieruchomości oraz zabezpieczeniu majątku Fundatora w interesie jego rodziny.
Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Fundatora i nie zostanie ona zmieniona na inny rodzaj działalności. W związku z powyższym po wniesieniu Nieruchomości Fundacja Rodzinna będzie prowadzić działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami.
Schemat graficzny opisywanego zdarzenia przyszłego znajduje się poniżej: (…)
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
-Fundacja Rodzinna będzie wynajmować/wydzierżawiać nieruchomości, o których mowa we wniosku w ramach najmu długoterminowego oraz krótkoterminowego.
-A prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która polega w szczególności na wynajmie oraz wydzierżawianiu nieruchomości (…).
Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała w sposób trwały działalność prowadzoną przez Fundatora w zakresie wynajmu oraz wydzierżawiania nieruchomości.
W ramach planowanej czynności Fundator zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej, część przedsiębiorstwa obejmującą nieruchomości wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Po nabyciu przedsiębiorstwa i pozostałych składników majątku Fundacja Rodzinna będzie prowadzić działalność w zakresie najmu, wydzierżawienia i zarządzania nieruchomościami.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej będą wydzielone składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w części obejmującej wynajem i wydzierżawienie nieruchomości.
Fundator nie będzie prowadził już działalności w zakresie najmu, wydzierżawienia i zarządzania nieruchomościami.
W związku z powyższym nieruchomości, które Fundacja rodzinna będzie wynajmowała lub dzierżawiła nie będą służyły prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.
Pytanie
Czy dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności w zakresie wynajmu oraz dzierżawy Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności w zakresie wynajmu i dzierżawy Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
UZASADNIENIE
Zagadnienia ogólne – Fundacja Rodzinna.
Fundacja rodzinna jest nową instytucją w systemie prawa, mającą służyć zapewnieniu polskim przedsiębiorcom sukcesji międzypokoleniowej. Celem fundacji rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Co do zasady, Fundacja Rodzinna nie jest instrumentem do prowadzenia działalności gospodarczej, z wyjątkiem obszarów działalności wyraźnie wskazanych w ustawie o FR. Działalność gospodarcza, którą może wykonywać fundacja rodzinna, objęta jest tzw. numerus clausus (zamkniętą listą) działalności gospodarczej.
Jednakże, Fundacja Rodzinna zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o FR może prowadzić działalność gospodarczą m.in. w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Opodatkowanie Fundacji Rodzinnej – Ustawa o CIT.
Ustawodawca przewidział określone preferencje podatkowe dla fundacji rodzinnej – fundacja jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie to: „nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Stosownie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie „w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania”.
Ustawodawca wprowadza zamkniętą listę rodzajów aktywności gospodarczej fundacji rodzinnej. Ma to zapewnić fundacji rodzinnej ograniczenie ryzyka gospodarczego w celu ochrony majątku fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Dozwolona zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o FR działalność to najem, dzierżawa lub udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie. Dochody Fundacji Rodzinnej uzyskane z najmu są więc zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
Przedmiotem działalności Fundacji Rodzinnej może być działalność gospodarcza w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie (art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o FR). Oznacza to, że dotyczy ona wszelkich składników majątkowych posiadanych przez fundację rodzinną – przykładowo mogą to być nieruchomości, inne środki trwałe, ale również wartości niematerialne i prawne. Omawiana regulacja nie wskazuje w tym zakresie żadnych ograniczeń, nie wskazuje też na żadne, specyficzne warunki, jakie powinien spełniać najem, dzierżawa czy też udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie (takie jak np. długość trwania takiego stosunku umownego). Oznacza to, że zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, powinny być objęte wszelkie dochody uzyskane z najmu nieruchomości.
Prawną podstawą umów najmu są przepisy ogólne dotyczące najmu zawarte w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 659 Kodeksu Cywilnego:
§ 1 Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
§ 2 Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się, że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
W analizowanej sprawie Fundator planuje wniesienie całego majątku związanego z prowadzoną przez Fundatora jednoosobową działalnością gospodarczą w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia Nieruchomości do Fundacji Rodzinnej. Intencją Fundatora jest wniesienie majątku do Fundacji Rodzinnej, aby kontynuowała działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lub wydzierżawieniu w taki sam sposób, w jaki dotychczas Fundator ją prowadził. Po wniesieniu Nieruchomości do Fundacji Rodzinnej będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność gospodarczą w niezmienionym kształcie i w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia ww. Nieruchomości. Zamiar kontynuowania takiej działalności zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu fundacji w majątek.
W związku z powyższym dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności wynajmu Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W ocenie Wnioskodawcy, najem nieruchomości mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o FR. W związku z tym, dochody Fundacji Rodzinnej z ww. działalności podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Fundacja rodzinna może wykonywać tzw. dozwoloną działalność gospodarczą w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Ustawodawca nie ogranicza zakresu pojęcia najmu. Prawną podstawą umów najmu są przepisy ogólne dotyczące najmu zawarte w Kodeksie cywilnym.
Stanowisko Fundacji Rodzinnej jest potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2024 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.483.2023.7.DD wskazującej, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT dochody fundacji z prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu najmu będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W interpretacji jest wskazane, iż Ustawodawca w żaden sposób nie ogranicza bowiem pojęcia najmu.
Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Gd 219/24, iż „w ocenie Sądu brak podstaw do różnicowania skutków podatkowych najmu i najmu krótkoterminowego w odniesieniu do fundacji rodzinnych, albowiem w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.f.r. nie zastrzeżono kryteriów zwyczajowego zawarcia umowy w formie pisemnej, uiszczenia kaucji zabezpieczającej oraz dłuższych okresów czasowych. Wskazany przepis, w którym przewidziano dopuszczalny zakres działalności polegającej również na udostępnianiu mienia do korzystania na innej podstawie niż najem lub dzierżawa potwierdza brak podstaw do wyłączenia z tej działalności krótkoterminowego najmu lokali. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w sytuacji wynajmowania przez Fundację apartamentów na zasadach opisanych we wniosku, działalność taka będzie stanowiła działalność dozwoloną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.f.r. i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu 25% stawką podatku, o której mowa w art. 24 r.u.p.d.o.p.”
W związku z powyższym dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności wynajmu nieruchomości mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 i 8 updop:
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności w zakresie wynajmu oraz dzierżawy Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, ż po nabyciu Nieruchomości Fundacja Rodzinna będzie w szczególności prowadzić działalność w zakresie najmu krótkoterminowego lokali oraz działalność obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (kod PKD 55.20.Z). W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Fundacja zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie najmu/dzierżawy krótkoterminowego i długoterminowego Nieruchomości opisanych we wniosku. W tym celu, Fundator rozważa wniesienie do Fundacji całego majątku związanego z prowadzoną przez siebie jednoosobową działalnością gospodarczą, w którym znajdują się nieruchomości usługowe, biurowe, usługowo-biurowo-mieszkalne oraz 19 lokali mieszkalnych z przeznaczeniem na wynajem/dzierżawę długo- i krótkoterminowy na rzecz podmiotów niepowiązanych z Fundatorem, Beneficjentami oraz Fundacją osób fizycznych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji jest, wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
W tym przypadku ustawodawca również dokonał pewnego ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop.
Z treści wniosku wynika, że wyłączenie, o którym mowa w ww. przepisie, w Państwa sprawie nie ma zastosowania.
W związku z tym ocena stanowiska Wnioskodawcy wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność w zakresie najmu/dzierżawy Nieruchomości mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr dozwolonej działalności fundacji rodzinnej w zakresie najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 659 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Z kolei w myśl art. 693 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
Odnosząc się do dochodów uzyskanych przez Fundację Rodzinną z najmu długoterminowego, należy wskazać, iż taka działalność jako wprost wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr jest działania dozwoloną, z tytułu której fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.
Jednak działalności polegającej na krótkoterminowym najmie, nie można uznać za mieszczącą się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr.
Wymienione w tym przepisie najem czy dzierżawa charakteryzują się stosunkowo dużym sformalizowaniem – zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy/dzierżawcy oraz wynajmującego/wydzierżawiającego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca/dzierżawca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (domu, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem czy dzierżawę wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.
Powyższych cech najmu czy dzierżawy nie wykazują usługi najmu krótkoterminowego. Nie można również uznać ich za udostępnianie mienia fundacji do korzystania na innej podstawie. Należy bowiem mieć na uwadze, że działalność fundacji nie może wykroczyć poza dopuszczalny zakres działalności określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, ograniczający się tylko do najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Ustawodawca, mówiąc o dozwolonej działalności w zakresie najmu, wyraźnie wskazuje, że może to być tylko ściśle taka działalność, a nie także taka działalność, która polega na świadczeniu innej usługi, z którą w jakikolwiek sposób związane jest udostępnienia mienia fundacji, lecz usługa nie ogranicza się jedynie do udostępnienia tego mienia. Podkreślenia wymaga, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego, musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.
Analizując powyższe stwierdzić należy, że najem krótkoterminowy nie mieści się w działalności dozwolonej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr i dochody uzyskane z tego tytułu nie będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym dochody Fundacji Rodzinnej z prowadzonej działalności w zakresie wynajmu i dzierżawy Nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- w zakresie najmu krótkoterminowego jest nieprawidłowe,
- w zakresie najmu (dzierżawy) długoterminowego jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanego przez Państwa wyroku należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).