Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.546.2024.3.IN 0114-KDIP3-1.4011.786.2024.3.MS2

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w kwestii dotyczącej:

  • skuteczności zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek – jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
  • mozliwości złożenia zawiadomienia ZAW-RD i dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r. – jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych wskazuję, że w związku z uznaniem pytania nr 1 za nieprawidłowe w podatku dochodowym od osób prawnych odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej; Wnioskodawca) zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem NIP: (…) oraz REGON (…) posiada siedzibę działalności gospodarczej przy ul. (…), (…) oraz jest opodatkowana zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2023, poz. 2805; dalej: ustawa o CIT). Wnioskodawca w dniu 31.01.2024 r. złożył zawiadomienie o zamiarze opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek. W treści ZAW-RD wskazane zostało, iż Wnioskodawca wybiera ww. formę opodatkowania w okresie od 01.01.2024 r. do 31.12.2027 r.

Biuro rachunkowe prowadzące księgi Wnioskodawcy nie wywiązało się z umowy i nie sporządziło sprawozdania finansowego za rok 2023 r. Wnioskodawca podejrzewa, że pomimo zawarcia umowy podmiot nie prowadził ksiąg rachunkowych za ten okres. Spółka ma problem z odzyskaniem dokumentacji pozwalającej na zamknięcie ksiąg rachunkowych za rok 2023. Wnioskodawca ma zamiar podjąć kroki prawne w celu odzyskania niezbędnych dokumentów oraz przygotować wymaganą prawem dokumentację za ww. okres.

Wnioskodawca posiada odpowiednią strukturę przychodów oraz zatrudnienia wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT.

Wspólnikami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie sporządza sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Pytania

1.Czy w związku ze złożonym ZAW-RD Wnioskodawca skutecznie wszedł na ryczałt od dochodów spółek opisany w art. 28c-28t ustawy o CIT i może stosować tę formę opodatkowania od 01.01.2024 r.?

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1

2.Czy w momencie wypłaty wynagrodzenia w formie dywidendy zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024, poz. 226; dalej; ustawa o PIT) będzie mógł zostać pomniejszony o odliczenie wskazane w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT?

3.Czy gdy Wnioskodawca odzyska niezbędne dokumenty, złoży zaległe sprawozdanie finansowe za 2023 r. oraz w sprawozdaniu finansowym za rok kiedy to odzyskał niezbędne dokumenty wydzieli kwotę zysków podzielonych oraz niepodzielonych wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz kwotę zysku wypracowaną w okresie bycia na ww. formie opodatkowania to wypłacając zysk za lata, kiedy to był on na ryczałcie od dochodów spółek będzie mógł zastosować odliczenie z art. 30a ust. 19 ustawy o PIT?

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1

4.Czy Wnioskodawca może do 31.01.2025 r. złożyć ZAW-RD, w którym wykaże okres stosowania ryczałtu od dochodów spółek od 01.01.2025 r. do 31.12.2028 r. i skutecznie rozpocząć stosowanie tej formy opodatkowania od 2025 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy w związku ze złożonym ZAW-RD Wnioskodawca skutecznie wszedł na ryczałt od dochodów spółek opisany w art. 28c – 28t ustawy o CIT i może stosować tę formę opodatkowania od 01.01.2024 r. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym kluczowe znaczenie ma to czy wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych przed wejściem na ryczałt od dochodów spółek uniemożliwia stosowanie tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT: Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Powyższy przepis wskazuje jedynie na obowiązek dokonania określonej czynności nie kreując jednocześnie żadnej sankcji. Brak wydzielenia zysków nie został w żadnym z przepisów ustawy o CIT wskazany jako negatywna przesłanka uniemożliwiająca stosowanie ryczałtu od dochodów spółek. Jedyny przepis powodujący negatywne skutki braku dokonania ww. czynności to art. 30a ust. 19 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:

1) 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo

2) 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Brak wydzielenia zysków nie pozwala na ustalenie czy dana dywidenda pochodzi z zysków z okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a w konsekwencji nie jest możliwe zastosowanie ww. odliczenia. Zdaniem Wnioskodawcy art. 7aa ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT nie kreuje więc braku możliwości wejścia na ryczałt od dochodów spółek, art. 30a ust. 19 ustawy o PIT wskazuje jedynie na określone sankcję przy wypłacie zysku.

Według Wnioskodawcy zastosowania nie będzie mieć przepis art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto.

Przepis ten odnosi się do podmiotów, którzy są opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek, a nie podmiotów, którzy chcą wejść w tę formę opodatkowania. Oznacza to, że brak prowadzenia ksiąg rachunkowych albo brak możliwości określenia wyniku finansowego netto odnosi się do okresu bycia w tej formie opodatkowania, a nie przed wejściem w ten reżim. Wnioskodawca w ww. okresie prowadzi już księgi rachunkowe, rok przed wejściem w tę formę opodatkowania pojawiły się problemy, które ma zamiar rozwiązać.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Wnioskodawcy w związku ze złożonym ZAW-RD Wnioskodawca skutecznie wszedł na ryczałt od dochodów spółek opisany w art. 28c – 28t ustawy o CIT i może stosować tę formę opodatkowania od 01.01.2024 r.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1

Ad 2

Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną w odpowiedzi na pytanie 1 zdaniem Wnioskodawcy w momencie wypłaty wynagrodzenia w formie dywidendy zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT nie będzie mógł zostać pomniejszony o odliczenie wskazane w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy gdy odzyska on niezbędne dokumenty, złoży zaległe sprawozdanie finansowe za 2023 r. oraz w sprawozdaniu finansowym za rok kiedy to odzyskał niezbędne dokumenty wydzieli kwotę zysków podzielonych oraz niepodzielonych wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz kwotę zysku wypracowaną w okresie bycia na ww. formie opodatkowania to wypłacając zysk za lata, kiedy to był on na ryczałcie od dochodów spółek będzie mógł zastosować odliczenie z art. 30a ust. 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 30 ust. 19 ustawy o PIT: Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:

1) 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowemu udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany – w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo

2) 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowemu udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany – w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W powyższej sprawie kluczowe znaczenie będzie miało następujące sformułowanie „jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą.

Aby móc zastosować odliczenie niezbędne jest wyodrębnienie w kapitale własnym spółki zysków uzyskanych za okres bycia na ryczałcie od dochodów spółek. Wnioskodawca ma zamiar w przyszłości odzyskać dokumenty, których aktualnie nie posiada. Dodatkowo przygotuje sprawozdanie finansowe za 2023 r. oraz w sprawozdaniu finansowym kiedy to ww. dokumenty uzyska wydzieli zyski za lata przed wejściem na ryczałt od dochodów spółek oraz po wejściu w tę formę opodatkowania. W ten sposób w sprawozdaniu finansowym wskazane zostaną informacje o wartości zysków w podziale na odpowiednie okresy.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy do momentu dokonania wydzielenia nie może on zastosować odliczenia z art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, jednak gdy odzyska on niezbędne dokumenty, złoży zaległe sprawozdanie finansowe za 2023 r. oraz w sprawozdaniu finansowym za rok kiedy to odzyska niezbędne dokumenty wydzieli kwotę zysków podzielonych oraz niepodzielonych wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz kwotę zysku wypracowaną w okresie bycia na ww. formie opodatkowania to wypłacając zysk za lata, kiedy to był on na ryczałcie od dochodów spółek będzie mógł zastosować odliczenie z art. 30a ust. 19 ustawy o PIT.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1

Ad 4

W sytuacji, gdyby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 jest nieprawidłowe. Wnioskodawca chciałby wiedzieć czy obowiązuje go okres karencji w zakresie wejścia na ryczałt od dochodów spółek.

Zdaniem Wnioskodawcy w takim przypadku może on do 31.01.2025 r. złożyć ZAW-RD, w którym wykaże okres stosowania ryczałtu od dochodów spółek od 01.01.2025 r. do 31.12.2028 r. i skutecznie rozpocząć stosowanie tej formy opodatkowania od początku 2025 r.

Zgodnie z art. 28I ust. 2 ustawy o CIT: W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Przepis ten odnosi się do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, czyli do sytuacji, gdy podatnik był na ryczałcie od dochodów spółek i utracił możliwość jego stosowania. Taka sytuacja w przedstawionej sytuacji jednak nie nastąpi. Jeżeli organ interpretacyjny wskaże, że Wnioskodawca nigdy nie rozpoczął stosowania ryczałtu od dochodów spółek to nie będzie możliwe zastosowanie tego przepisu. Brak wejścia w ten reżim wyklucza możliwość utraty prawa do jego stosowania zgodnie z art. 28l ust. 2 ustawy o CIT.

Mając powyższe na uwadze zdaniem Wnioskodawcy w takim przypadku może on do 31.01.2025 r. złożyć ZAW-RD, w którym wykaże okres stosowania ryczałtu od dochodów spółek od 01.01.2025 r. do 31.12.2028 r. i skutecznie rozpocząć stosowanie tej formy opodatkowania od początku 2025 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • skuteczności zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek – jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) ;
  • mozliwości złożenia zawiadomienia ZAW-RD i dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r. – jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się tylko do sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ad 1

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Dodatkowo art. 28k ww. ustawy wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

I tak, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W świetle art. 28j ust. 5 cytowanej ustawy:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 27 ust. 2 ustawy o CIT:

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki – także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że Spółka będzie uprawniona do zmiany formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Nadmienić należy, że sprawozdanie finansowe sporządzane na dzień zmiany formy opodatkowania, nie jest tożsame ze sprawozdaniem rocznym. Sprawozdanie takie, nie wymaga zatwierdzania ani złożenia go w sądzie rejestrowym.

W myśl art. 28e ust. 2 ustawy CIT:

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Z kolei zgodnie z art. 52 ust. 1 w zw. z ust. 3 pkt 1 uor:

kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.

Niezależnie czy sprawozdanie finansowe sporządzane jest za cały rok czy za część roku obrotowego, podatnik przed przystąpieniem do opodatkowania w formie ryczałtu ma obowiązek dokonania ewidencyjnych wyodrębnień w kapitale własnym na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka 31 stycznia 2024 r. złożyła zawiadomienie o zamiarze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W treści ZAW-RD wskazała, że dokonuje zmiany formy opodatkowania na okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Biuro rachunkowe prowadzące księgi Spółki nie wywiązało się z umowy nie sporządziło sprawozdania finansowego za 2023 r. Spółka podejrzewa, że pomimo zawarcia umowy podmiot nie prowadził ksiąg rachunkowych za ten okres. Spółka ma problem z odzyskaniem dokumentacji pozwalającej na zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2023 r.

Zauważyć należy, że aby Spółka mogła dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

Jak wynika z treści wniosku biuro rachunkowe prowadzące księgi rachunkowe Spółki nie sporządziło sprawozdania finansowego za 2023 r. Zatem pomimo złożenia w dniu 31 stycznia 2024 r. przez Spółkę zawiadomienia ZAW-RD nie został spełniony warunek przewidziany w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że Spółka nie sporządziła sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem tj. na 31 grudnia 2023 r. Bez znaczenia pozostaje fakt, że wykonać miał to podmiot zewnętrzny w postaci biura rachunkowego. Tym samym złożone przez Państwa zawiadomienie ZAW-RD było bezskuteczne.

W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Spółka nie nabyła prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r., bowiem nie został spełniony warunek określony w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 2-3

Uzależnili Państwo odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 od stanowiska organu w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tzn. oczekują Państwo odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3 jedynie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe. W związku z tym, że Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 1 uznałem za nieprawidłowe, odstępuje od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3.

Ad 4

Istotą Państwa wątpliwości jest również kwestia przyjęcia, że Spółka może złożyć zawiadomienie ZAW-RD i wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że złożone 31 stycznia 2024 r. zawiadomienie ZAW-RD było bezskuteczne, oznacza to tym samym, że nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r. Tym samym art. 28l ust. 2 ustawy o CIT nie będzie miał w Państwa sprawie zastosowania.

Jak stanowi art. 28l ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Jak wskazano powyżej, skoro zawiadomienie ZAW-RD nie zostało przez Państwa skutecznie złożone, to nie byli Państwo uprawnieni do opodatkowywania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek. Zatem nie będzie Państwa obowiązywał okres 3 lat podatkowych do ponownego złożenia zawiadomienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że nie utracili Państwo prawa do opodatkowania ryczałtem, bowiem zawiadomienie, które złożyli Państwo 31 stycznia 2024 r. było bezskuteczne.

Zatem, aby mogli Państwo skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., musicie Państwo przede wszystkim wypełnić warunki z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a więc na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe. Ponadto musicie Państwo również spełniać pozostałe warunki określone w art. 28j ust. 1 i art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który przedstawili Panstwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).