Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.573.2024.2.PK.

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.573.2024.2.PK.

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy z tytułu zawarcia Umowy oraz przekazania w jej ramach na rzecz B. świadczeń pieniężnych z przeznaczeniem m.in. na zwiększenie potencjału (...) oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych Klubu rozumianych w sposób wskazany w Umowie Spółka będzie miała prawo do skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej przewidzianej w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 2 grudnia 2024 r. (wpływ do organu 5 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Działalność Spółki polega na produkcji i sprzedaży (…) oraz elementów dodatkowych służących do bezpiecznego posadowienia (…) na gruncie oraz umożliwiających (…) (…)”. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, z której osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Część działalności Wnioskodawcy jest objęta zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT w związku z otrzymaniem przez Spółkę decyzjami o wsparciu wydanymi przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną (dalej: „Decyzje o wsparciu”).

Wnioskodawca w ramach swojej działalności realizuje strategię i działania w obszarze zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility, dalej "CSR"), w tym poprzez wspieranie klubów sportowych. W ramach CSR Wnioskodawca zamierza sponsorować (…) S.A. (dalej: „B.” lub „Klub”) będącą klubem sportowym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048 dalej jako: „ustawa o sporcie”), prowadzącym (...). Podstawowym przedmiotem działalności B. jest działalność sklasyfikowana pod kodem PKD 93.12.Z - działalność klubów sportowych.

W celu sformalizowania sponsoringu, (…) 2024 r. Wnioskodawca oraz B. zawarły umowę sponsoringu właściwego nazywaną przez nie umową o współpracy (dalej: „Umowa"). Strony umowy w sposób wyraźny przedstawiły okoliczności oraz cele zawarcia Umowy w preambule do niej. Pośród celów przyświecających Spółce przy zawarciu Umowy wymienione zostały zwiększenie potencjału (...) oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych Klubu, a także utrzymanie na stanowisku trenera (...) dotychczasowego trenera, co w ocenie Wnioskodawcy zapewnia zwiększenia potencjału i rozwój drużyny. Dzięki sponsoringowi Klubu zapewni Wnioskodawcy szeroką i odpowiednią ekspozycję logotypów i firmy oraz marki Spółki. Zwiększenie potencjału pierwszej drużyny (...) dzięki środkom płynącym ze sponsoringu oraz utrzymanie na stanowisku dotychczasowego trenera przełoży się na efektywność zwycięstw Klubu na arenie polskiej i (ewentualnie) europejskiej, co przyniesie lepsze efekty dla Wnioskodawcy poprzez zwiększanie zasięgów ekspozycji jego marki.

Świadczenia Wnioskodawcy i B. powinny być traktowane jako wzajemne. W celu zachowania odpowiedniej ekwiwalencji pomiędzy świadczeniami obu stron, po zakończeniu sezonu B. będzie przedstawiać przygotowany przez niezależną instytucję monitorującą media oraz rynek reklamy raport opierający się o określone wskaźniki marketingowe. Wskaźniki te będą wykorzystywane w celu określenia jakie korzyści przynoszą Spółce działania marketingowe Klubu.

Na podstawie Umowy B. będzie zobowiązana do świadczenia określonego zakresu usług między innymi do:

  • ekspozycji logo Spółki na strojach sportowych oraz ubraniach zawodników,
  • umieszczenia oznaczeń Spółki na parkiecie boiska drużyny,
  • ekspozycji band elektronicznych LED dostarczonych przez Wnioskodawcę na terenie stadionu,
  • emisji spotu reklamowego dostarczonego przez Spółkę na bandach LED w czasie rozgrywek krajowych i zagranicznych emitowanych w telewizji, a także podczas spotkań zawodników z kibicami,
  • emisji spotu reklamowego na telebimie,
  • umieszczenia logo na ściankach konferencyjnych i telewizyjnych,
  • ekspozycji roll-up’ów na hali,
  • ekspozycji logo wraz z możliwością nadania nazwy (…) na wszelkiego rodzaju spotkaniach i imprezach z zawodnikami lub kibicami poza halą,
  • emisji 5 sek. billboardu sponsorskiego dostarczonego przez Wnioskodawcę przed i po każdej relacji wideo przygotowanej przez Klub i emitowanej w kanałach klubowych
  • przekazania karnetów VIP na mecze,
  • przekazania biletów na mecze zespołu,
  • zapewnienia miejsc parkingowych przy stadionie,
  • zapewnienia możliwości wykorzystania wizerunku wszystkich zawodników w tym trenera oraz materiałów przygotowanych przez Klub do celów marketingowych Spółki,
  • przyznania prawa do posługiwania się tytułem „Sponsor B. ”,
  • przekazywania komunikatu na temat współpracy w mediach,
  • organizacji konferencji prasowej w związku z podpisaniem umowy z udziałem zawodników oraz głównego trenera,
  • umieszczenia logo Wnioskodawcy na oficjalnej stronie Klubu, billbordach i materiałach poligraficznych w pasku sponsorskim,
  • przekazania puli gadżetów klubowych, koszulek meczowych oraz koszulek z autografami zawodników i trenera pierwszej drużyny,
  • umieszczenia logo oraz reklamy w gazecie wydawanej przez Klub,
  • możliwości uczestniczenia dzieci pracowników Spółki w eskorcie dziecięcej.

W zamian za realizację określonych w Umowie świadczeń, Wnioskodawca zobowiązał się do zapłaty B. świadczenia pieniężnego. Wymaga podkreślenia, że stosownie do postanowień Umowy przekazanie świadczenia pieniężnego do B. nastąpi przy zachowaniu celów określonych w preambule Umowy, zgodnie z którymi współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a B. ma służyć zwiększeniu potencjału pierwszej drużyny (...), a także wsparciu B. w realizacji jej celów i założeń. Ponadto, Umowa zobowiązuje Klub do wykorzystania środków uzyskanych od Wnioskodawcy na konkretne cele. Zapłata wynagrodzenia odbywać się będzie w kilku transzach, których płatność będzie następować w miesięcznych odstępach. W przypadku braku wykonania celów opisanych w preambule Umowy Spółka ma prawo wstrzymania każdej z wypłat do czasu uzyskania zgodności oraz wykonania / realizacji celów. W przypadków nieprzywrócenia pożądanego stanu, po uprzednim skierowaniu do Klubu wezwania do usunięcia uchybień wraz z zakreśleniem odpowiedniego terminu, Spółka ma prawo do rozwiązania Umowy w trybie natychmiastowym poprzez złożenia jednostronnego oświadczenia B.

Spółka będzie mogła również przyznać klubowi B. premię za realizację określonych sukcesów sportowych, które podnoszą efekt marketingowy i zasięg reklamy, którą Wnioskodawca nabywa od klubu. Wymogi wydatkowania niniejszych środków będą takie same jak w przypadku regularnego wynagrodzenia.

Należy podkreślić, iż Umowa zawiera definicję kosztów zwiększenia potencjału pierwszej drużyny biorącej udział w (…) stanowiącą cel, na który przyznawane są środki w ramach Umowy. Zgodnie ze wspomnianą definicją stanowią one w szczególności:

1)koszty szkolenia sportowego kadry zespołu,

2)koszty wynagrodzeń i premii kadry szkoleniowej i sportowej,

3)koszty zakupu sprzętu sportowego,

4)koszty korzystania z obiektów sportowych,

5)koszty ubezpieczeń sportowych,

6)koszty rehabilitacji i leczenia zawodników,

7)koszty aprowizacji zespołu,

8)koszty organizacji zawodów sportowych,

9)koszty wyjazdów szkoleniowo treningowych oraz wyjazdów na mecze lub zawody sportowe,

10)koszty uzyskania licencji i pozwoleń koniecznych do występowania w (…).

- poniesione w celu poprawy warunków uprawiania sportu przez członków B. lub zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub.

Uzupełnienie

Na pytanie czy B., której Spółka przekaże środki finansowe w ramach sponsoringu jest:

a) klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488), Wnioskodawca odpowiedział:

Jak stanowi art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488, dalej: Ustawa o sporcie), Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.".

Jednocześnie należy wskazać, iż spełnianie definicji klubu sportowego wskazanej w powyżej, stanowi jedną z przesłanek zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT. Biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, ustanawia przesłankę ulgi, tj. niedziałanie w celu osiągnięcia zysku przez klub sportowy.

Spółka w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazała, iż stosownie do postanowień Umowy zawartej z B. (dalej jako: Umowa), przekazanie świadczenia pieniężnego do B. nastąpi przy zachowaniu celów określonych w preambule Umowy. Zgodnie z treścią preambuły Umowy współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a B. ma służyć zwiększeniu potencjału pierwszej drużyny (...), a także wsparciu B. w realizacji jej celów i założeń. Ponadto, Umowa zobowiązuje Klub do wykorzystania środków uzyskanych od Wnioskodawcy na konkretne cele. Zapłata wynagrodzenia odbywać się będzie w kilku transzach, których płatność będzie następować w miesięcznych odstępach. W przypadku braku wykonania celów opisanych w preambule Umowy Spółka ma prawo wstrzymania każdej z wypłat do czasu uzyskania zgodności oraz wykonania / realizacji celów. W przypadków nieprzywrócenia pożądanego stanu, po uprzednim skierowaniu do Klubu wezwania do usunięcia uchybień wraz z zakreśleniem odpowiedniego terminu, Spółka ma prawo do rozwiązania Umowy w trybie natychmiastowym poprzez złożenia jednostronnego oświadczenia B.

Jednocześnie Wnioskodawca przedstawił stanowisko dotyczące spełnienia przesłanki z art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie w punkcie III. Stanowisko Spółki wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Na uwagę zasługuje to, że zgodnie z art. 14d ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm. dalej: Ordynacja Podatkowa, lub OP) interpretacja indywidualna zwiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Tym samym, odpowiadając jednoznacznie na wskazane w Wezwaniu pytanie, Spółka musiałaby przedstawić swoją ocenę, czy B. jest klubem sportowym o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, a nie fakt z tym związany. Tym samym, zgodnie z pouczeniem zawartym Wezwaniu, Spółka nie powinna udzielać odpowiedzi bazując na swojej własnej opinii bowiem ona zawarta jest w stanowisku Spółki i uzasadnieniu do niego, a co za tym idzie, nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na niniejsze pytanie bez wyrażenia opinii, gdyż Spółka nie wie - a więc nie może przedstawić faktu - czy klub ten spełniania ww. przesłanki.

Uwzględniając powyższe rozważania Spółka oczekuje więc, że organ analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe dokona jego oceny prawnej i odniesie się do stanowiska przedstawionego przez Spółkę. Jak wskazano bowiem w Wyroku NSA z dnia 1.06.2023 r., sygn. akt II FSK 1165/22 „Przyjęcie poglądu organu interpretacyjnego prowadziłoby do podważenia sensu wydawania interpretacji podatkowych, jeśli sam wnioskodawca miałby udzielić odpowiedzi na zadane przez siebie organowi pytanie.

Tożsamy pogląd wyraził również WSA w Bydgoszczy w Wyroku z dnia 9.05.2023 r., sygn. akt I SA/Bd 141/23, gdzie wskazano, że „Organ nie może żądać od podatnika ubiegającego się o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, aby we własnym zakresie rozstrzygnął wątpliwości natury prawno-podatkowej. Ewentualne wezwanie do sprecyzowania wniosku może prowadzić jedynie do żądania sprecyzowania faktów/zdarzeń opisanych we wniosku. ”

Nadmienić także należy, że w oparciu o utrwalony pogląd wyrażony w orzecznictwie - por. Wyrok NSA z 23 listopada 2021 r. sygn. II FSK 1049/21 - organy podatkowe, powinny dokonać wykładni przepisów innych ustaw, jeśli to od tej wykładni zależy możliwość zastosowania danej normy prawnej zwartej już stricte w ustawie podatkowe. Fakt ten został jednoznacznie wyrażony w uzasadnieniu do ww. wyroku NSA, mianowicie „Słusznie stwierdził Sąd pierwszej instancji, że z akt sprawy, wniosku o wydanie interpretacji, wezwania organu, doprecyzowania wniosku i uzasadnień stanowiska organów wynika, że skarżący podkreślał, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do działalności badawczo-rozwojowej, odsyła bezpośrednio do przepisów ustaw pozapodatkowych. Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. Ze względu na bezpośrednie odwołanie się do tej ostatniej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i wyraźne wskazanie, że definicję tą należy rozumieć w konkretny sposób, tj. przedstawiony w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przedmiotowe zapisy są elementem systemu prawa podatkowego. Nie może ulegać wątpliwości, iż powinny być rozpatrywane przez organ w kontekście oceny prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, skoro zakres wniosku do tego wprost nawiązuje. Z tego powodu stwierdzenie organu o wymijającej odpowiedzi skarżącego odnoszącej się do pytania na które oczekiwał odpowiedzi od organu interpretacyjnego, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjne świadczy o tym, że to organ uchylił się od ustosunkowani się przedstawionego stanu faktycznego (do tego uzupełnionego przez skarżącego), domagając się od niego odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie."

b) wpisany do ewidencji klubów sportowych i uczniowski klubów sportowych prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu i turystyki z dnia 18 października 2011. W sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. Nr 243 poz. 1449), Wnioskodawca odpowiedział:

Zgodnie z uzyskanymi przez Spółkę informacjami B. nie jest wpisana do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu i turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. Nr 243 poz. 1449).

c) Nie działa w celu osiągnięcia zysku? Czy w statucie/umowie ww. klubu znajduje się zapis, że klub nie działa w celu osiągnięcia zysku, jego działalność jest działalnością inną niż zarobkowa, itp., Wnioskodawca odpowiedział:

Jak wynika ze znanych Spółce faktów, w statucie/umowie B. nie znajduję się zapis, że klub nie działa w celu osiągnięcia zysku, ani że jego działalność nie ma charakteru zarobowego. Jednocześnie w ramach zawartej umowy sponsoringowej B. uzyskuje środki na realizację celów określonych w opisie zdarzenia przyszłego. Klub jest zobowiązany wykorzystać środki na określone cele. W przypadku braku wykonania celów opisanych w preambule Umowy Spółka ma prawo wstrzymania każdej z wypłat do czasu uzyskania zgodności oraz wykonania / realizacji celów. W przypadków nieprzywrócenia pożądanego stanu, po uprzednim skierowaniu do Klubu wezwania do usunięcia uchybień wraz z zakreśleniem odpowiedniego terminu, Spółka ma prawo do rozwiązania Umowy w trybie natychmiastowym poprzez złożenia jednostronnego oświadczenia B. Wskazane cele określone w Umowie to między innymi zwiększenie potencjału sportowego drużyny B. oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych klubu. W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podkreślił, że Umowa zawiera definicję kosztów zwiększenia potencjału pierwszej drużyny biorącej udział w (…) stanowiącą cel, na który przyznawane są środki w ramach Umowy. Zgodnie ze wspomnianą definicją stanowią one w szczególności:

1)koszty szkolenia sportowego kadry zespołu,

2)koszty wynagrodzeń i premii kadry szkoleniowej i sportowej,

3)koszty zakupu sprzętu sportowego,

4)koszty korzystania z obiektów sportowych,

5)koszty ubezpieczeń sportowych,

6)koszty rehabilitacji i leczenia zawodników,

7)koszty aprowizacji zespołu,

8)koszty organizacji zawodów sportowych,

9)koszty wyjazdów szkoleniowo treningowych oraz wyjazdów na mecze lub zawody sportowe,

10)koszty uzyskania licencji i pozwoleń koniecznych do występowania w (…).

- poniesione w celu poprawy warunków uprawiania sportu przez członków B. lub zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub.

d) Na jakie cele będzie przeznaczone finansowanie ww. klubu przekazane przez Państwa, w szczególności, czy będą to cele, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Wnioskodawca odpowiedział:

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, wynagrodzenie będzie przekazywane w celu zwiększenia potencjału sportowego drużyny B. oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych klubu. Wynagrodzenie to może być wykorzystane między innymi na:

1)koszty szkolenia sportowego kadry zespołu,

2)koszty wynagrodzeń i premii kadry szkoleniowej i sportowej,

3)koszty zakupu sprzętu sportowego,

4)koszty korzystania z obiektów sportowych,

5)koszty ubezpieczeń sportowych,

6)koszty rehabilitacji i leczenia zawodników,

7)koszty aprowizacji zespołu,

8)koszty organizacji zawodów sportowych,

9)koszty wyjazdów szkoleniowo treningowych oraz wyjazdów na mecze lub zawody sportowe,

10)koszty uzyskania licencji i pozwoleń koniecznych do występowania w (…).

Wnioskodawca pragnie jednocześnie zauważyć, że w zakresie kwalifikacji prawnej powyższych celów za pomocą przesłanek o których mowa w art. 28 ust. 2 Ustawy o Sporcie, wnioskodawca wyraził swoje stanowisko w tym zakresie w punkcie „IV Uzasadnienie Stanowiska” przedmiotowego wniosku o interpretacje indywidulną, która stanowi element stanowiska własnego Wnioskodawcy. Pozostała argumentacja dotycząca sposobu udzielenia odpowiedzi jest tożsama z argumentacją wyrażaną dla odpowiedzi dotyczącej pkt I lit. a) niniejszego Wezwania.

e) na co przeznaczone zostaną środki finansowe, które przekażą Państwo B. w ramach umowy sponsoringu, jeżeli całość tych środków nie będzie przeznaczona na realizację celów statutowych związanych z działalnością sportową, Wnioskodawca odpowiedział:

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, celami na jaki zostaną przekazane środki finansowe jest zwiększenie potencjału sportowego pierwszej drużyny (...) i wsparciu B. w realizacji jej celów i założeń określonych w aktach wewnętrznych klubu. Ponadto umowa między B., a Spółką przewiduje, że koszty zwiększenia potencjału pierwszej drużyny powinny być poniesione w celu poprawy warunków uprawiania sportu przez członków B. lub zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Umowa nie będzie przewidywać możliwości przeznaczenia kwot przekazywanych przez Wnioskodawcę na inne cele, w szczególności na cele pozasportowe.

f) czy przekazane przez Państwa środki finansowe do B. wpłynie na poprawę warunków uprawianego sportu przez jego członków lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez podmiot, Wnioskodawca odpowiedział:

Zgodnie z postanowieniami Umowy kwoty uzyskiwane przez B. stanowią, że wydatki, na które może być przeznaczone wynagrodzenie za świadczone przez ten klub usługi, muszą być poniesione w celu poprawy warunków uprawiania sportu przez członków B. lub zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Celem dodatkowych postanowień Umowy było wprowadzenie zabezpieczenia ponoszenie wydatków w odpowiednim celu poprzez mechanizm wskazany przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego polegający na możliwości wstrzymania wypłat określonych transzy i możliwości domagania się zwrotu przekazanych kwot w przypadku braku realizacji wyznaczonych celów.

g) jakie postanowienia odnośnie przeznaczenia środków wypłacanych B. będzie zwierać umowa sponsoringu, Wnioskodawca odpowiedział:

Umowa określa, że środki wypłacane B. będą przeznaczone na zwiększenie potencjału pierwszej drużyny w tym między innymi mogą to być koszty: szkolenia sportowego kadry zespołu, wynagrodzeń i premii kadry szkoleniowej i sportowej, zakupu sprzętu sportowego, korzystania z obiektów sportowych, ubezpieczeń sportowych, rehabilitacji i leczenia zawodników, aprowizacji zespołu, organizacji zawodów sportowych, wyjazdów szkoleniowo-treningowych oraz wyjazdów na mecze lub zawody sportowe, a także uzyskania licencji i pozwoleń koniecznych do występowania w (…). Środki te mają na celu poprawę warunków uprawiania sportu przez członków B. oraz zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub.

Jednocześnie Wnioskodawca ma możliwość weryfikacji na co są wydawane pieniądze, a w przypadku braku realizacji wyznaczonych celów, Wnioskodawca może nie wypłacać kolejnych transzy wynagrodzenia, żądać zwrotu dotychczasowego wynagrodzenia i rozwiązać umowę.

h) czy akty prawne regulujące działalność B. (w tym statut) dopuszczają możliwość przeznaczenia/wypłaty/przekazania zysku klubu na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz członków/udziałowców/akcjonariuszy lub innych podmiotów (jakich). Wnioskodawca odpowiedział:

Jak wynika ze znanych Spółce faktów, statut B. przewiduje możliwość wypłaty dywidendy wspólnikom. Jednocześnie należy wskazać, że Umowa zawarta z Wnioskodawcą uniemożliwia przekazania środków pochodzących od Wnioskodawcy, na cele wypłaty dywidend, środki przekazywane B. muszą być wykorzystane na cele określone w umowie pod rygorem ich zwrotu.

i) czy w zamian za otrzymane przez klub środki pieniężne, otrzymują Państwo ekwiwalentne świadczenie wzajemne, Wnioskodawca odpowiedział:

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w zamian za uzyskane wynagrodzenie B. jest zobowiązania do wykonania następujących świadczeń:

  • ekspozycji logo Spółki na strojach sportowych oraz ubraniach zawodników,
  • umieszczenia oznaczeń Spółki na parkiecie boiska drużyny,
  • ekspozycji band elektronicznych LED dostarczonych przez Wnioskodawcę na terenie hali podczas rozgrywek krajowych nieemitowanych w telewizji,
  • emisji spotu reklamowego dostarczonego przez Spółkę na bandach LED w czasie rozgrywek krajowych i zagranicznych emitowanych w telewizji, a także podczas spotkań zawodników z kibicami,
  • emisji spotu reklamowego na telebimie, umieszczenia logo na ściankach konferencyjnych i telewizyjnych, ekspozycji roll-up’ów na hali,
  • ekspozycji logo wraz z możliwością nadania nazwy (…) na wszelkiego rodzaju spotkaniach i imprezach z zawodnikami lub kibicami poza halą,
  • emisji 5 sek. billboardu sponsorskiego dostarczonego przez Wnioskodawcę przed i po każdej relacji wideo przygotowanej przez Klub i emitowanej w kanałach klubowych
  • przekazania karnetów VIP na mecze,
  • przekazania biletów na mecze zespołu,
  • zapewnienia miejsc parkingowych przy stadionie,
  • zapewnienia możliwości wykorzystania wizerunku wszystkich zawodników w tym trenera oraz materiałów przygotowanych przez Klub do celów marketingowych Spółki,
  • przyznania prawa do posługiwania się tytułem „Sponsor B. ”,
  • przekazywania komunikatu na temat współpracy w mediach
  • organizacji konferencji prasowej w związku z podpisaniem umowy z udziałem zawodników oraz głównego trenera,
  • umieszczenia logo Wnioskodawcy na oficjalnej stronie Klubu, bilbordach i materiałach poligraficznych w pasku sponsorskim,
  • przekazania puli gadżetów klubowych, koszulek meczowych oraz koszulek z autografami zawodników i trenera pierwszej drużyny,
  • umieszczenia logo oraz reklamy w gazecie wydawanej przez Klub,

Świadczenia Wnioskodawcy i B. są traktowane jako wzajemne. Po zakończeniu sezonu B. będzie przedstawiać przygotowany przez niezależną instytucję monitorującą media oraz rynek reklamy raport opierający się o określone wskaźniki marketingowe. Wskaźniki te będą wykorzystywane w celu określenia jakie korzyści przynoszą Spółce działania marketingowe Klubu. Dzięki temu Spółka będzie miała możliwość dokładnego określenia korzyści płynących z współpracy z B. Jednocześnie Spółka uznaje, że usługi świadczone na podstawie umowy mają charakter ekwiwalenty, do wynagrodzenia, bowiem po obu stronach transakcji można zaobserwować wyraźne korzyści wynikające ze świadczenia przedmiotowych usług.

Spółka potwierdza, że uzyskuje przychody inne niż z zysków kapitałowych a kwota odliczenia ulgi nie przekroczy dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Koszty wynikające z umowy sponsoringowej będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodu, bowiem będą spełniały wszystkie przesłanki o których mowa w art. 15 ust.1 ustawy o CIT, przy jedoczesnym braku wystąpienia przesłanek negatywnych przewidzianych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Koszty, o których mowa we wniosku będą odliczone w zeznaniach za lata podatkowe w których będą poniesione.

Pytanie

Czy z tytułu zawarcia Umowy oraz przekazania w jej ramach na rzecz B. świadczeń pieniężnych z przeznaczeniem m.in. na zwiększenie potencjału pierwszej drużyny (...) oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych Klubu rozumianych w sposób wskazany w Umowie Spółka będzie miała prawo do skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej przewidzianej w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu zawarcia Umowy oraz przekazania w jej ramach na rzecz B. świadczeń pieniężnych z przeznaczeniem m.in. na zwiększenie potencjału pierwszej drużyny (...) oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych Klubu rozumianych w sposób wskazany w Umowie Spółka będzie miała prawo do skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej przewidzianej w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT.

Stosowanie do art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Podstawowym warunkiem zastosowania powyższej ulgi jest poniesienie kosztów, będący kosztami uzyskania przychodu poniesionymi na działalność sportową. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W świetle powyższego, powszechnie wymienia się następujące przesłanki uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryły z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, w ramach umów sponsoringowych obwiązuję zasada ekwiwalentności, co oznacza, iż aby uznać dane świadczenie za koszt podatkowy podatnik musi otrzymać w zamian ekwiwalentne świadczenie wzajemne.

Stosowanie do powyższych tez Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że wskazane koszty wynikające z Umowy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, bowiem będą one poniesione przez Wnioskodawcę w celu zwiększenia rozpoznawalności produktów Spółki, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie sprzedaży. Wydatek ten będzie definitywny, zostanie udokumentowany przy pomocy faktur i nie będzie znajdował się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Natomiast ekwiwalencja świadczeń zostanie zachowana poprzez badanie określonych korzyści marketingowych, jakie przyniesie Spółce współpraca z B. za pomocą przygotowanych przez niezależną instytucję monitorującą media oraz rynek reklamy raportów obrazujących określone wskaźniki marketingowe, przedstawionych przez Klub.

Jak stanowi art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały.

Natomiast w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie wskazano, że przedmiotowa dotacja ma służyć realizacji sportowego celu publicznego i może być przeznaczona w szczególności na:

1)realizację programów szkolenia sportowego,

2)zakup sprzętu sportowego,

3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4)pokrycie kosztów korzy stania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Powyższe oznacza, że w celu zastosowania ulgi przewidzianej w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT należy spełnić dodatkowe warunki:

1)koszty powinny dotyczyć finansowania klubu sportowego będącego jednostką niedziałającą w celu osiągnięcia zysku,

2)środki powinny zostać przeznaczone na publiczny cel sportowy.

Ad. 1

Niedziałanie w celu osiągnięcia zysku oznacza sytuację, której przeważającym celem działalności klubu jest realizacja określonych zadań statutowych. W orzecznictwie wskazuję się, że działalność prowadzona w celu innym niż uzyskanie zysku, nie wyklucza prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza, która jest prowadzona przez podmiot nie działający w celu osiągnięcia zysku powinna mieć jednak charakter pomocniczy względem głównej działalności - działalność ta nie może być głównym celem, lecz jedynie środkiem umożliwiający m klubom sportowym prowadzenie głównej działalności (J. Blicharz (w:) J. Blicharz, A. Huchla, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz, Warszawa 2008, s. 37.)

Podkreśla się również, że prowadzenie działalności nienakierowanej na zysk nie oznacza, że podmiot ten musi spełnić przesłanki organizacji pożytku publicznego. Prezentowane są różnice pomiędzy zakresem zastrzeżeń aktywności klubów sportowych w ustawie o sporcie oraz ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. z 27 marca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 571 ze zm.). Artykuł 28 ust. 1 ustawy o sporcie odnosi się wyłącznie do "niedziałania w celu osiągnięcia zysku", natomiast art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zastrzega, że działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Powyższe prowadzi do wniosku, że gdyby Ustawodawca planował ograniczyć krąg podmiotów, których finansowanie może prowadzić do skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej określonej w art. 18ee ustawy o CIT wyraźnie by to wyartykułował w przepisie, do którego referuje. Tymczasem, art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odnosi się art. 18ee ust.2 pkt 1 ustawy o CIT stanowa wyłącznie, że klub sportowy nie powinien działać w celu osiągnięcia zysku. Jeżeli więc wymóg przeznaczania wszystkich zysków klubów sportowych na realizację celów statutowych oraz nieprzeznaczania zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników' nie jest wymagany w przypadku dotacji celowych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego to tym bardziej biorąc pod uwagę zasadę lege non distinguere nie może być wymagany w przypadku finansowania klubu w obliczu tzw. ulgi na sponsoring.

Wreszcie, zastrzeżenie finansowania klubów sportowych niedziałających w celu osiągnięcia zysku nie oznacza, że jego statut nie może przewidywać wypłaty zysków. Prawidłowo wskazuję E. J. Krześniak (E. J. Krześniak [w:] Ustawa o sporcie. Komentarz, Warszawa 2020, art. 28.), iż w zakresie zastosowania art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie:

„A contrario należy uznać, że przeznaczanie całości dochodu na realizację celów statutowych i nieprzeznaczanie zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników jest wprawdzie niezbędne, aby dany klub (prowadzony w dowolnej formie prawnej, także spółki z o.o. lub spółki akcyjnej) mógł ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego, ale nie jest niezbędne, aby ubiegać się o dotację gminy lub innej jednostki samorządu terytorialnego. ”

Co więcej, w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej tzw. ulgę na sponsoring (Druk sejmowy nr 1537 Sejmu IX kadencji.) wskazano, że:

" Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność".

Analiza przytoczonego powyżej fragmentu prowadzi do wniosku, że poza literalnym określeniem wymogów jakie stawiane są w ramach cytowanych przepisów, także intencją Ustawodawcy odczytywaną poprzez wykładnie celowościową było wspieranie klubów sportowych, natomiast z uwagi na fakt, iż istotna ich część będąca spółkami akcyjnymi posiada postanowienia o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy, przyjęcie tezy o braku możliwości skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej w stosunku do kosztów finansowania klubów sportowych, których statuty przewidują podział zysku prowadziłoby do praktycznie całkowitego ograniczenia stosowania ulgi, a w konsekwencji ograniczenia promowania idei sponsoringu. Tym samym należy uznać, że intencją Ustawodawcy nie było wykluczenie z zakresu tzw. ulgi sponsoringowej wspierania klubów sportowych, które działają w ramach spółek kapitałowych.

Podkreślić należy, iż art. 18ee ustawy o CIT nie ma w zakresie tzw. ulgi sponsoringowej charakteru wyłącznego i należy go stosować wraz z odpowiednimi przepisami ustawy o sporcie. W celu prawidłowego wyznaczenia kręgu podmiotów, których finansowanie może polegać tzw. uldze sponsoringowej konieczne jest zastosowanie wykładni systemowej, która na podstawie wyżej przytoczonych argumentów pozwala przyjąć, że przewidzenie w statucie klubu sportowego postanowień dotyczących podziału zysku nie przekreśla możliwości skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej. Liczy się bowiem ogólny charakter działalności klubu sportowego, a także cel na jaki są przekazywane środki.

Powyższe potwierdza ugruntowane orzecznictwo między innymi:

Wyrok WSA w Gliwicach z. dnia 19.03.2024 r., sygn. akt I SA/GI 1025/23, gdzie podkreślono, że:

„Zatem słusznie wywodzi skarżąca, że w świetle powyższego uznanie, iż na gruncie ustawy o sporcie, w samym określeniu niedziałania w celu osiągnięcia zysku mieszczą się również pozostałe dwie oddzielnie wskazane w art. 3 ust. 3 pkt 4 u.o.d.p.p. przesłanki oznaczałoby, że ich wskazanie w treści tej drugiej ustawy jest zbędne, gdyż samo określenie niedziałania w celu osiągnięcia zysku zawierałoby w sobie przesłankę o konieczności przeznaczania całości dochodu na realizacje celów statutowych oraz nieprzeznaczanie zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników."

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11.04.2024 r., sygn. akt I SA/GI 1038/23, w którym wskazano, że:

„Zdaniem Sądu, konkludując powyższe należy uznać, że w przypadku klubów sportowych pojęcie "niedziałający w celu osiągnięcia zysku" w rozumieniu art. 18 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. w zw. z art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. należy rozumieć jako klub sportowy nie prowadzący działalności gospodarczej, ale i taki który prowadzi taką działalność, jednakże zysk przeznacza na cele statutowe. W drugim przypadku istotne jest bowiem to na jaką część działalności następuje wypłata przez podatnika (czy na działalność statutową czy też nie). Tymczasem w niniejszej sprawie natomiast organ interpretacyjny uznał, że sam fakt, że w statucie przewidziana została możliwość przeznaczenia osiągniętego zysku klubu na dywidendę dla akcjonariuszy, pozostałe kapitały i fundusze oraz inne cele, wpływa na możliwość stwierdzenia, że klub sportowy nie spełnia kryterium do uznania go za klub sportowy w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, poprzez stwierdzenie, iż działa on w celu osiągnięcia zysku. Uczynił to przy tym bez uwzględnienia faktu, że w statutach w sposób bezpośredni wskazano, że kluby te nie działają w celu osiągnięcia zysku. Z uwagi na powyższe, Sąd uznał za zasadny zarzut skargi w zakresie naruszenia art. 18ee ust. 2pkt 1 u.p.d.o.p. w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie ”.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca podkreśla, że B., z którą zawarta zostanie Umowa, nie będzie działała w celu osiągnięcia zysku, bowiem głównym celem Klubu jest realizacja swoich celów statutowych. Stanowi o tym również postanowienie statutu B. dotyczące zysku Klubu, które przewiduje możliwość jego przeznaczenia na inne cele niż wypłata i podział pomiędzy akcjonariuszy. Natomiast w kontekście niniejszej transakcji B. tym bardziej nie będzie działa w celu osiągnięcia zysku bowiem wszystkie środki, które uzyska od Wnioskodawcy zobowiąże się wydatkować w sposób pozwalający na realizację celów określonych w preambule do Umowy.

Ad. 2

Drugim warunkiem skorzystania z ulgi jest przekazanie środków w celu realizacji publicznego celu sportowego, wskazanego w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Warto podkreślić, iż niniejszy katalog celów zawarty w przepisie stanowi katalog otwarty, co oznacza, że klub sportowy może pozyskać wskazane środki na realizację również innych niż wskazane w przepisie cele, jeżeli tylko wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Spółka pragnie zauważyć, że wymaga od B. wydatkowania przekazanych środków na publiczne cele sportowe, które poprawiają warunki uprawiania sportu przez zawodników Klubu. Należy wskazać, że wydatki takie jak: koszty szkolenia sportowego kadry zespołu, koszty wynagrodzeń i premii kadry szkoleniowej i sportowej, koszty zakupu sprzętu sportowego, koszty korzystania z obiektów sportowych, koszty organizacji zawodów sportowych, w ujęciu celowościowym pokrywają się bezpośrednio z celami wymienionymi w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.

W zakresie rekompensat kosztów wyjazdów szkoleniowo-treningowych oraz wyjazdów na mecze, lub zawody sportowe, kosztów uzyskania licencji i pozwoleń koniecznych do występowania w (…), kosztów ubezpieczeń sportowych, kosztów rehabilitacji i leczenia zawodników, a także, kosztów aprowizacji zespołu, wydatki te, są bezpośrednio powiązane z realizacją działalności sportowej klubu, objawiającej się przez uprawianie sportu na wysokim poziomie.

Zapewnianie odpowiedniej aprowizacji i obsługi medycznej umożliwi członkom klubu, bezpieczny udział w rywalizacji sportowej, a także utrzymanie odpowiednio wysokiego poziomu gry poprzez treningi sportowe. Ubezpieczenia sportowe podobnie jak odpowiedni poziom opieki medycznej, zmniejszą poziom ryzyka sportowego, co przeniesie się na poprawę warunków gry na boisku i mniejszy poziom stresu zawodników. Należy również wskazać, iż poniesienie kosztu odpowiednich licencji czy pozwoleń warunkuje możliwość uprawiania sportu na dostosowanym do zawodników poziomie.

Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28.11.2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.524.2023.2.JG, gdzie wskazano, że:

”W świetle powyższego należy zauważyć, że ponoszone przez Państwa wydatki na finansowanie działalności sportowej Klubu sportowego, w części w jakiej środki te przeznaczane są przez Klub na:

  • organizację zawodów sportowych,
  • realizację szkolenia sportowego,
  • zakup sprzętu sportowego,
  • uczestnictwo w zawodach,
  • pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
  • sfinansowanie stypendiów sportowych,
  • wynagrodzenie kadry szkoleniowej,

będą stanowić koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT w zw. z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków Klubu sportowego, który otrzyma środki, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub.

Podobnie należy ocenić wydatki poniesione na utrzymanie zawodników, w części dotyczącej kosztów:

  • wynagrodzenia i premii wypłacanych uczestnikom zawodów (zawodnikom);
  • zakupu sprzętu dla zawodników,
  • ubezpieczenia NNW,
  • wyjazdów szkoleniowo-treningowych organizowanych przez Klub,
  • uzyskania licencji przez zawodnika wydawanych przez Zarząd (…)”.

Wnioskodawca uważa, że w odpowiedni sposób zabezpieczył przeznaczenie środków na publiczny cel sportowy, poprzez możliwość wstrzymania wypłaty kolejnych transz, a nawet wypowiedzenie Umowy.

Mając na uwadze powyższą argumentację - kierując się zarówno wykładnią przepisów dotyczących tzw. ulgi na sponsoring przewidzianej w art. 18ee ustawy o CIT, a także tezami zawartymi w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidulanych i orzeczeniach sądów administracyjnych oraz stanowiskami przedstawicieli piśmiennictwa, zasadnym jest przyjęcie, że kontekście zawieranej Umowy Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowiska i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową

- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2) stypendium sportowego;

3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 616).

Zgodnie z art. 18ee ust. 8, ust. 9, ust. 10, ust. 11 ustawy o CIT,

8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488, dalej: „ustawa o sporcie”):

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ustawy o sporcie:

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Jak stanowi Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie ewidencji klubów sportowych z dnia 18 października 2011 r. (Dz.U. Nr 243, poz. 1449):

Na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.) zarządza się, co następuje: § 1 Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, zwanych dalej „klubami sportowymi”, oraz dane podlegające wpisowi do tej ewidencji.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie:

Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT:

Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Należy wskazać, że zawarte w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oznacza, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku.

Z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego. (…) Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy o CIT (Druk sejmowy Nr 1532).

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Dokonując wykładni regulacji art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT należy zauważyć że adresatem tego odliczenia są podmioty wspierające kluby sportowe niedziałające w celu osiągniecia zysku które na podstawie uchwały jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać określone w ustawie o finansach publicznych dotacje. Literalna wykładnia tego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18) w art. 151 określa że:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Na tej podstawie funkcjonują w obrocie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działające „non profit”, czyli nie w celu osiągania zysków.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571):

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Aby dany podmiot określić mianem „spółki non profit” - czyli niedziałającej w celu osiągania zysku - należy w akcie założycielskim wskazać/wpisać:

  • inny niż zarobkowy cel spółki,
  • zakaz dzielenia wypracowanego zysku pomiędzy wspólników, członków zarządu, pracowników, radę nadzorczą czy komisję rewizyjną oraz
  • obowiązek przeznaczania zysku na określony umową spółki cel społeczny.

Takie ukształtowanie zasad dotyczących przeznaczenia ewentualnie wypracowanego zysku umożliwia art. 191 § 2 kodeksu spółek handlowych (w odniesieniu do spółek z o.o.) oraz art. 347 § 3 kodeksu spółek handlowych (w odniesieniu do spółek akcyjnych) zgodnie z którymi:

Umowa spółki może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem przepisów art. 192-197.

Statut może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem art. 348, art. 349, art. 351 § 4 oraz art. 353.

Spółki non profit najczęściej powoływane są dla celów badawczych i naukowych, do prowadzenia klubów sportowych, a także w celu wykonywania szeroko rozumianej działalności o charakterze społecznym. Zatem sam fakt, że Klub sportowy jest prowadzony w formie spółki akcyjnej nie wyłącza możliwości zastosowania ulgi o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że działalność Spółki polega na produkcji i sprzedaży (…) oraz elementów dodatkowych służących do bezpiecznego posadowienia (…) na gruncie oraz umożliwiających (…)”. W ramach swojej działalności realizują Państwo strategię i działania w obszarze zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym poprzez wspieranie klubów sportowych. W ramach CSR zamierzają Państwo sponsorować B. S.A. będącą klubem sportowym, o który m mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048 dalej jako: „ustawa o sporcie”), prowadzącym (...). Podstawowym przedmiotem działalności B. jest działalność sklasyfikowana pod kodem PKD 93.12.Z - działalność klubów sportowych. W celu sformalizowania sponsoringu, 27 sierpnia 2024 r. Spółka oraz B. zawarły umowę sponsoringu właściwego nazywaną przez nie umową o współpracy. Strony umowy w sposób wyraźny przedstawiły okoliczności oraz cele zawarcia Umowy w preambule do niej. Pośród celów przyświecających Spółce przy zawarciu Umowy wymienione zostały zwiększenie potencjału pierwszej drużyny (...) oraz wsparcie jej w realizacji celów i założeń sportowych Klubu, a także utrzymanie na stanowisku trenera (...) dotychczasowego trenera. Dzięki sponsoringowi Klubu zapewni Spółce szeroką i odpowiednią ekspozycję logotypów i firmy oraz marki Spółki. W zamian za realizację określonych w Umowie świadczeń, Wnioskodawca zobowiązał się do zapłaty B. świadczenia pieniężnego. Spółka będzie mogła również przyznać klubowi B. premię za realizację określonych sukcesów sportowych, które podnoszą efekt marketingowy i zasięg reklamy, którą Wnioskodawca nabywa od klubu.

Zdaniem Organu sponsorowany przez Państwa B. nie jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT.

Należy podkreślić, że B. nie jest wpisana do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. Nr 243 poz. 1449).

Ponadto w statucie/umowie B. nie znajduje się zapis, że klub nie działa w celu osiągnięcia zysku, ani że jego działalność nie ma charakteru zarobkowego. Ponadto wskazali Państwo, że jak wynika ze znanych Spółce faktów, statut B. przewiduje możliwość wypłaty dywidendy wspólnikom.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z klubem sportowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, o którym mowa w ww. art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.

Możliwość wypłaty dywidendy akcjonariuszom Klubu oraz brak odpowiednich zapisów w akcie założycielskim świadczy o tym, że Klub, o którym mowa we wniosku nie spełnia warunków do ulgi sponsoringowej, ponieważ działa w celu osiągnięcia zysku.

Tym samym pomimo, że opisane we wniosku działania Państwa stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany przez Państwa B. nie jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, gdyż ma charakter zarobkowy i zysk może być wypłacany akcjonariuszom, nie mogą Państwo skorzystać z ulgi na finansowanie działalności sportowej na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Państwa we wniosku. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).