Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy posiadanie przez Wnioskodawcę wkładów w Banku Spółdzielczym, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT - możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2024 r. (data wpływu do Organu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką komandytową. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest produkcja (…).

Spółka ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wspólnikami Spółki są: A (komplementariusz), M (komandytariusz) oraz R (komplementariusz) (dalej: „Wspólnicy”). Wspólnikami reprezentującymi Spółkę są A i R.

Spółka posiada 10 wkładów (10 Genossenschaftsanteilen) w niemieckim banku spółdzielczym (…) (dalej: „Bank Spółdzielczy”). Ze względu na specyfikę funkcjonowania banku spółdzielczego, posiadanie wkładów jest warunkiem koniecznym do prowadzenia w nim rachunku rozliczeniowego, który jest Spółce potrzebny do dokonywania rozliczeń z niemieckimi kontrahentami. Zatem posiadanie przedmiotowych wkładów nie wiąże się z jakimikolwiek celami inwestycyjnymi. Istnieje możliwość wypowiedzenia uczestnictwa w Banku Spółdzielczym. Jest ono dokonywane zawsze na dzień 31 grudnia danego roku, jednak chęć wystąpienia musi wpłynąć do Banku Spółdzielczego przed końcem czerwca - czyli co najmniej 6 miesięcy wcześniej. Wypłata kwoty oraz dywidendy następuje w maju/czerwcu roku następnego po Zgromadzeniu Walnym.

Spółka rozważa skorzystanie z opodatkowania Ryczałtem. Aktualnie Spółka nie złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. ZAW-RD. Wnioskodawca wskazuje, że na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania Spółka spełni warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT oraz nie znajdą zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy w przypadku wyboru przez Spółkę opodatkowania w formie Ryczałtu w rozumieniu Ustawy CIT, posiadanie przez Wnioskodawcę wkładów w Banku Spółdzielczym, nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

W piśmie z 5 grudnia 2024 r., będącym uzupełnieniem wniosku, wskazali Państwo, że:

1)Bank Spółdzielczy, zgodnie z publicznie dostępnymi informacjami, jest niemieckim bankiem spółdzielczym (Genossenschaftsbank), który prowadzi działalność bankową, zgodnie z zasadami, jakie obowiązują instytucje tego typu. Jako spółdzielnia, bank ten jest własnością swoich członków, którzy są jednocześnie klientami i współwłaścicielami. Model ten opiera się na wartościach takich jak wspólnota, solidarność oraz współdecydowanie.

Kluczowe informacje o Banku Spółdzielczym:

1.Forma prawna: Bank Spółdzielczy działa jako bank spółdzielczy, co oznacza, że jest częścią sieci niemieckich banków spółdzielczych (…).

2.Działalność bankowa: Oferuje pełen zakres usług bankowych, takich jak:

-Konta osobiste i firmowe,

-Kredyty i pożyczki,

-Usługi inwestycyjne i oszczędnościowe,

-Finansowanie nieruchomości.

3.   Zasada działania: Współwłaściciele (członkowie banku) mają prawo głosu na walnych zgromadzeniach i mogą uczestniczyć w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących banku.

Dzięki spółdzielczej strukturze, Bank Spółdzielczy koncentruje się na lokalnej społeczności i klientach, oferując bardziej spersonalizowane podejście w porównaniu z komercyjnymi bankami. Działa również w ramach systemu ochrony instytucjonalnej, co zwiększa bezpieczeństwo depozytów klientów.

2)Niemiecki bank spółdzielczy (…), zgodnie z publicznie dostępnymi informacjami, spełniadefinicję spółdzielni zgodnie z zasadami prawa spółdzielczego w Niemczech. Jest to dobrowolne zrzeszenie osób, które współdziałają w prowadzeniu wspólnej działalności gospodarczej w celu realizacji interesów swoich członków. Charakterystyka odpowiada podstawowym zasadom niemieckich banków spółdzielczych:

Kluczowe cechy Banku Spółdzielczego jako spółdzielni:

1.Dobrowolne członkostwo:

- Każda osoba fizyczna lub prawna może zostać członkiem banku, przystępując dobrowolnie i wnosząc określony wkład kapitałowy (udział).

2.Zmienny skład osobowy:

- Liczba członków nie jest stała - zmienia się w zależności od przystąpień i rezygnacji członków.

3.Zmienny fundusz udziałowy:

- Fundusz udziałowy również jest zmienny i zależy od liczby członków oraz wniesionych udziałów. Każdy członek wnosi określony wkład kapitałowy, co buduje bazę finansową banku.

4.Wspólna działalność gospodarcza:

- Bank prowadzi działalność gospodarczą (bankową) w interesie swoich członków, oferując usługi finansowe, kredyty i oszczędnościowe dostosowane do ich potrzeb.

5.Demokratyczne zarządzanie:

- Każdy członek ma prawo głosu na zasadzie „jeden członek - jeden głos”, niezależnie od liczby posiadanych udziałów.

6.Cel działalności:

- Bank działa przede wszystkim na rzecz członków, a nie w celu maksymalizacji zysków. Wspieranie lokalnej gospodarki i społeczności jest jednym z priorytetów.

Podstawa prawna:

Bank Spółdzielczy, podobnie jak inne banki spółdzielcze w Niemczech, działa na podstawie przepisów niemieckiego Prawa Spółdzielczego (Genossenschaftsgesetz) oraz jest częścią systemu niemieckich banków spółdzielczych (…), które ściśle przestrzegają tych zasad.

W praktyce oznacza to, że Bank Spółdzielczy jest klasycznym przykładem instytucji, która prowadzi działalność bankową na zasadach spółdzielczych, mając na celu wspieranie interesów swoich członków i społeczności lokalnej.

3)Tak, członek banku spółdzielczego, takiego jak Banku Spółdzielczego, jest zobowiązany do wniesienia wpisowego oraz zadeklarowanych udziałów zgodnie z postanowieniami statutu banku. Jest to standardowa praktyka w niemieckich bankach spółdzielczych.

Szczegóły dotyczące opłat członkowskich:

1.Wpisowe:

- Wpisowe jest jednorazową opłatą pobieraną przy przystąpieniu do spółdzielni. Ma na celu pokrycie kosztów administracyjnych związanych z rejestracją nowego członka.

2.Udziały:

- Każdy członek jest zobowiązany do zadeklarowania i wniesienia co najmniej jednego udziału kapitałowego. Wysokość udziału oraz liczba wymaganych udziałów są określone w statucie banku,

- W wielu przypadkach możliwe jest wniesienie większej liczby udziałów, co może wpływać na potencjalny udział w zyskach banku (dywidenda).

3.Statut:

- Szczegółowe zasady dotyczące wpisowego, udziałów oraz innych obowiązków członkowskich są zapisane w statucie banku, który reguluje prawa i obowiązki członków.

4.Zwrot udziałów:

- Po rezygnacji z członkostwa (lub rozwiązaniu spółdzielni) udziały są zwracane członkowi, o ile nie zostały obciążone stratami banku.

Pytanie

Czy posiadanie przez Wnioskodawcę wkładów w Banku Spółdzielczym, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT- możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, posiadanie wkładów w Banku Spółdzielczym nie wyłącza – w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT - możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzony został do polskiego systemu podatkowego nowy sposób opodatkowania tj. ryczałt od dochodów spółek - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Model opodatkowania Ryczałtem jest dla podatnika fakultatywny, co oznacza, że podatnik samodzielnie decyduje czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania swoich dochodów. Ten sposób opodatkowania został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych, ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w Ryczałcie.

W myśl art. 28j ust. 1 Ustawy CIT, opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zatem formę opodatkowania Ryczałtem może wybrać podatnik, który spełnia powyższe warunki określone w Ustawie CIT.

Mając na uwadze powyższe przepisy, jeżeli spółka posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki, tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. Ustawy CIT.

Powyższe wynika jednoznacznie z wykładni językowej przedmiotowej regulacji. Natomiast - jak wskazano w opisie zdarzenia - Wnioskodawca posiada wkłady w Banku Spółdzielczym.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwości czy posiadane przez niego wkłady w Banku Spółdzielczym, wyłączają możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Na podstawie art. 4a pkt 21 Ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WEL 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Bank Spółdzielczy jest jednostką zagraniczną (działającą w Niemczech) i instytucją kredytową działającą w formie spółdzielni. W Polsce do banków spółdzielczych odnoszą się przepisy zawarte w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 352, dalej: „Ustawa bankowa”), zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o banku spółdzielczym należy przez to rozumieć bank będący spółdzielnią, do którego w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2488) zwaną dalej: „ustawą - Prawo bankowe”, stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648 oraz z 2023 r. poz. 1450) zwaną dalej: „ustawą - Prawo spółdzielcze”.

Z tego wynika, że bank spółdzielczy jest spółdzielnią prowadzącą działalność bankową. Zgodnie z art. 1 § 1 i § 2 Ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2024 r. poz. 593, dalej: „Prawo spółdzielcze”), Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia może prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.

Natomiast art. 19 § 1 Prawa spółdzielczego stanowi, że członek spółdzielni obowiązany jest do wniesienia wpisowego oraz zadeklarowanych udziałów stosownie do postanowień statutu.

Bank Spółdzielczy nie jest żadnym z podmiotów, które zostały wymienione w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT. W szczególności nie jest spółką, która została zdefiniowana w art. 4a pkt 21 Ustawy CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, także udział członkowski członka spółdzielni nie może być uznany za prawo majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Bank Spółdzielczy nie został wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT jako podmiot, w którym posiadanie udziałów (akcji) uniemożliwia skorzystanie z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w 28c i nast. Ustawy CIT. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy, tym bardziej posiadanie przez niego wkładów w Banku Spółdzielczym mającym siedzibę w Niemczech, nie wyłącza możliwości wyboru opodatkowania w formie Ryczałtu.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy, posiadanie wkładów w Banku Spółdzielczym nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Powyższe potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których Organ uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym:

-z 31 stycznia 2023 r. o znaku 0111-KDIB1-2.4010.29.2023.1.AK: „Bank Spółdzielczy nie został wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 5 jako podmiot, w którym posiadanie udziałów (akcji) uniemożliwia skorzystanie z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT. Zatem, posiadanie przez Wnioskodawcę udziałów członkowskich w Banku Spółdzielczym nie wyłącza na podstawie 28j ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p. możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.”

-z 25 sierpnia 2022 r. o znaku 0111-KDIB1-1.4010.139.2022.1.BS: „Status prawny oraz zasady funkcjonowania banków spółdzielczych zostały uregulowane w szczególności w ustawie z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 102, z późn. zm.). Zgodnie z jej art. 2 pkt 1, ilekroć w ustawie jest mowa o banku spółdzielczym - należy przez to rozumieć bank będący spółdzielnią, do którego w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896) zwaną dalej: „ustawą - Prawo bankowe", stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2020 r. poz. 275, 568, 695 i 875) zwaną dalej: „ustawą - Prawo spółdzielcze". Z przytoczonego przepisu wynika więc jednoznacznie, iż banki spółdzielcze są spółdzielniami, posiadającymi odrębny i charakterystyczny status prawny, odróżniający je od innych podmiotów funkcjonujących w obrocie prawnym, w szczególności zaś od spółek, funduszy inwestycyjnych, instytucji wspólnego inwestowania, fundacji, trustów czy też innych podmiotów o charakterze powierniczym. Mając na uwadze powyższe, nie budzi więc wątpliwości, iż fakt posiadania przez Wnioskodawcę udziałów członkowskich w Banku Spółdzielczym, jako podmiocie niewymienionym w art. 28j ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p., nie wyłącza możliwości korzystania przez Wnioskodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. ”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2803 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Z powyższego przepisu wynika zatem wprost, że jeżeli spółka posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki, tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT. Na powyższe wskazuje jednoznacznie językowa wykładnia przedmiotowej regulacji.

Natomiast – jak wskazano w opisie sprawy oraz uzupełnieniu wniosku – Wnioskodawca posiada 10 wkładów (10 Genossenschaftsanteilen) w niemieckim Banku Spółdzielczym (…) („Bank Spółdzielczy”).

Bank Spółdzielczy, zgodnie z publicznie dostępnymi informacjami, jest niemieckim bankiem spółdzielczym (Genossenschaftsbank), który prowadzi działalność bankową, zgodnie z zasadami, jakie obowiązują instytucje tego typu. Jako spółdzielnia, bank ten jest własnością swoich członków, którzy są jednocześnie klientami i współwłaścicielami. Model ten opiera się na wartościach takich jak wspólnota, solidarność oraz współdecydowanie.

Niemiecki bank spółdzielczy (…), zgodnie z publicznie dostępnymi informacjami, spełnia definicję spółdzielni zgodnie z zasadami prawa spółdzielczego w Niemczech. Jest to dobrowolne zrzeszenie osób, które współdziałają w prowadzeniu wspólnej działalności gospodarczej w celu realizacji interesów swoich członków. Charakterystyka odpowiada podstawowym zasadom niemieckich banków spółdzielczych.

Kluczowe cechy Banku Spółdzielczego jako spółdzielni, to:

1.Dobrowolne członkostwo:

- Każda osoba fizyczna lub prawna może zostać członkiem banku, przystępując dobrowolnie i wnosząc określony wkład kapitałowy (udział).

2.Zmienny skład osobowy:

- Liczba członków nie jest stała - zmienia się w zależności od przystąpień i rezygnacji członków.

3.Zmienny fundusz udziałowy:

- Fundusz udziałowy również jest zmienny i zależy od liczby członków oraz wniesionych udziałów. Każdy członek wnosi określony wkład kapitałowy, co buduje bazę finansową banku.

4.Wspólna działalność gospodarcza:

- Bank prowadzi działalność gospodarczą (bankową) w interesie swoich członków, oferując usługi finansowe, kredyty i oszczędnościowe dostosowane do ich potrzeb.

5.Demokratyczne zarządzanie:

- Każdy członek ma prawo głosu na zasadzie „jeden członek - jeden głos”, niezależnie od liczby posiadanych udziałów.

6.Cel działalności:

- Bank działa przede wszystkim na rzecz członków, a nie w celu maksymalizacji zysków. Wspieranie lokalnej gospodarki i społeczności jest jednym z priorytetów.

Bank Spółdzielczy, podobnie jak inne banki spółdzielcze w Niemczech, działa na podstawie przepisów niemieckiego Prawa Spółdzielczego (Genossenschaftsgesetz) oraz jest częścią systemu niemieckich banków spółdzielczych (…), które ściśle przestrzegają tych zasad.

W praktyce oznacza to, że Bank Spółdzielczy jest klasycznym przykładem instytucji, która prowadzi działalność bankową na zasadach spółdzielczych, mając na celu wspieranie interesów swoich członków i społeczności lokalnej.

Członek banku spółdzielczego, takiego jak Bank Spółdzielczy, jest zobowiązany do wniesienia wpisowego oraz zadeklarowanych udziałów zgodnie z postanowieniami statutu banku. Jest to standardowa praktyka w niemieckich bankach spółdzielczych.

Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.

Zgodnie z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT:

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21.

W myśl art. 4a pkt 21 ustawy o CIT:

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Przyjmując zatem jako podstawową wykładnię językową omawianego przepisu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wskazuję, że Bank Spółdzielczy nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. W szczególności nie jest spółką, której definicję zawiera art. 4a pkt 21 ustawy o CIT oraz nie jest spółką niebędącą osobą prawną.

Posługując się sformułowaniem zawartym w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, „tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania” należy również przyjąć, że ustawodawca odniósł się wyłącznie do uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, a nie do wkładu w Banku Spółdzielczym.

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych posługuje się definicją pojęcia „tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub w instytucjach wspólnego inwestowania”, to jednak definicji legalnej tego terminu nie zawarto w jej przepisach. Zatem, zasadne jest sięgnięcie do przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t .j. Dz.U. z 2024 r. poz. 722).

W myśl art. 1 ust. 1 ww. ustawy:

ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

ilekroć w ustawie jest mowa o tytułach uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania - rozumie się przez to wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Zatem, wkład w Banku Spółdzielczym nie może też być uznany za uczestnictwo w funduszach inwestycyjnych lub w instytucjach wspólnego inwestowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):

mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład  i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Jak wynika z treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli nie posiada (…) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Jak literalnie wynika z treści przepisu, w sytuacji posiadania przez podatnika praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji, nie może on skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodu spółek. Ustawodawca wiąże więc brak możliwości wyboru ryczałtu z istnieniem uprawnienia (prawa majątkowego) przysługującego podatnikowi do otrzymania określonego świadczenia majątkowego w związku z byciem beneficjentem fundacji.

Tym samym, wkład w Banku Spółdzielczym nie może też być uznany za prawo majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Zatem, odnosząc się do ww. wątpliwości Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że Bank Spółdzielczy nie został wymieniony w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, jako podmiot, w którym posiadanie wkładów uniemożliwia skorzystanie z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT.

Gdyby racjonalny ustawodawca chciał wyłączyć z kręgu podatników podmioty posiadające wkłady w Banku Spółdzielczym, to wyraźnie wyartykułowałby to w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, lub po prostu wskazał, że dotyczy to podmiotów, które taki tytuł posiadają.

Zatem, posiadanie przez Wnioskodawcę wkładów w Banku Spółdzielczym mającym siedzibę w Niemczech nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwości wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy posiadanie przez Państwa wkładów w Banku Spółdzielczym, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT - możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).