Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Fundacji pochodzące z opłat za przekazywane na rzecz uczniów, studentów i absolwentów licencje, przeznaczone następnie na działalność statutową Fundacji będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2024 r. (data wpływu 9 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ogólne informacje

A. P. i J. C. są fundatorami Fundacji (…) (dalej: „Wnioskodawca" lub „Fundacja”).

Fundacja jest podmiotem posiadającym siedzibę w Polsce.

Celem Fundacji jest m.in. (...).

Fundacja realizuje swe cele w szczególności poprzez: (...)

Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności mogą pochodzić w szczególności z:

a)darowizn, spadków i zapisów z kraju lub z zagranicy;

b)dotacji, subwencji i grantów;

c)zbiórek i imprez publicznych, sponsoringu i akcji promocyjnych;

d)programów Unii Europejskiej i innych organizacji europejskich i międzynarodowych;

e)przychodów z działalności odpłatnej;

f)dochodów z działalności gospodarczej;

g)innych działań prawem dopuszczalnych.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza prowadzona jest wyłącznie jako działalność dodatkowa w stosunku do działalności pożytku publicznego.

Fundacja może prowadzić swoją działalność przez:

a)nieodpłatną działalność pożytku publicznego;

b)odpłatną działalność pożytku publicznego;

c)działalność gospodarczą.

Działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest m.in. w zakresie:

(…)

A spółka cywilna (dalej: „Spółka”) jest podmiotem posiadającym siedzibę i miejsce działalności gospodarczej w Polsce.

Wspólnikami Spółki są: A. P. i J. C.

Spółka planuje wnieść do Fundacji w formie darowizny część posiadanych przez siebie licencji do pakietów (...), które stanowią specjalistyczne oprogramowanie do obróbki materiałów graficzno-filmowych.

Darowizna oprogramowania odbędzie się w taki sposób, że wyłącznym właścicielem licencji do oprogramowania będzie Fundacja, co będzie zgodne z umowami łączącymi Spółkę ze sprzedawcą oprogramowania.

Następnie, w ramach realizacji celów Fundacji poprzez realizację zadań statutowych Fundacja będzie przydzielała jednorazowo wybranym uczniom, studentom lub absolwentom, którzy chcą rozwijać się, pracować w zawodach kreatywnych, tj. grafik komputerowy, filmowiec, twórcy gier etc. przedmiotowe licencje na okres jednego roku w zamian za opłatę w wysokości wynoszącej 1/3 ceny komercyjnej (znacznie poniżej kwoty stanowiącej sumę kosztu nabycia przez Spółkę i jej standardowej marży).

Udostępnianie licencji uczniom, studentom lub absolwentom będzie dokonywane w takiej formie, że płacona przez nich opłata będzie stanowiła nadwyżkę nad kwotę wolną od opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn – zasadniczo wartość darowizny nie przekroczy kwoty zwolnienia. Innymi słowy, Fundacja w ramach darowizny przekaże cześć praw do użytkowania licencji (w części nieprzekraczającej kwoty wolnej od opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn), a część ewentualnie przewyższająca tę kwotę będzie dopłacana przez studentów i uczniów partycypujących w programie.

Pytanie

Czy dochody Fundacji pochodzące z opłat za przekazywane na rzecz uczniów, studentów i absolwentów licencje, przeznaczone następnie na działalność statutową Fundacji będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji pochodzące z opłat za przekazywane na rzecz uczniów, studentów i absolwentów licencje, przeznaczone następnie na działalność statutową Fundacji będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust. 1c, do którego odnosi się zacytowany powyżej przepis nie ma zastosowania do fundacji, toteż nie będzie ograniczał stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 w niniejszym przypadku.

Bez względu na cele prowadzonej działalności, ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT, tj.:

a)przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

b)przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

c)samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia określonych warunków. Po pierwsze, podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach - jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej.

Warunkiem zwolnienia dochodu jest także przeznaczenie go na cel statutowy tożsamy z jednym z celów wymienionych w tym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie powinno być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie „cel statutowy” to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu (pogląd wyrażony w piśmie z 9 kwietnia 2024 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0114-KDIP2-1.4010.120.2024.1.MR1).

Zgodnie ze statutem, wśród zadań Fundacji wyróżnić należy realizację zadań z zakresu nauki, szkolnictwa, edukacji, oświaty i wychowania, co odpowiada wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 4 działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, w tym również polegająca na kształceniu studentów.

Ponadto, warunkiem umożliwiającym skorzystanie ze zwolnienia jest fakt, że podatnik zamierza przeznaczyć dochód bez względu na jego źródło oraz będzie wydatkował go, bez względu na termin, na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Dodatkowo zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez podatnika także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Zwolnienie, o którym mowa w omawianym przepisie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu za wyjątkiem dochodu wskazanego w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy z darowizn. Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione zostało nie tylko od przeznaczenia, ale również od wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe.

Należy zauważyć, iż na gruncie polskiego prawa nie została sformułowana definicja legalna działalności naukowej, naukowo - technicznej, jak i oświatowej. W związku z powyższym uzasadnionym jest odwołanie się do wykładni językowej, będącej podstawową metodą wykładni dla prawa podatkowego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) „oświata” to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Przez oświatę, zgodnie z definicją słownikowa, należy także rozumieć instytucje zajmujące się upowszechnianiem »kształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością.

„Nauka” według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), jest to ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości; jest to również zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, „nauka” to także uczenie się lub uczenie kogoś.

Przytoczona powyżej wykładnia językowa pojęć przewidzianych w katalogu art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT jest powszechnie przyjętym sposobem interpretacji zarówno przez organy administracji podatkowej (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 października 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.383.2023.1.DP oraz z dnia 27 czerwca 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.271.2023.1.MR1, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 kwietnia 2015 r., Znak: IBPB1/2/4510-36/15/k.p.).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zgodnie z zapisami Statutu, celami statutowymi Fundacji jest realizacja zadań z zakresu nauki, szkolnictwa, edukacji, oświaty i wychowania, rozwoju gospodarki i nauki oraz rozwoju innowacyjności, co będzie osiągane poprzez realizację zadań Fundacji, w szczególności:

(...)

Cele Stowarzyszenia są zatem tożsame z wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Fundacje z opłat za przekazywane na rzecz studentów i absolwentów licencje z przeznaczeniem ich na działalność statutową i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Fundacji, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.