Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia:
-czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Spółkę Dotacja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,
-w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód zwolniony z opodatkowania CIT w przypadku otrzymania zaliczki na Dotację.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Podatkowa Grupa Kapitałowa X (dalej: „Wnioskodawca” lub „PGK”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Spółką reprezentującą Wnioskodawcę jest Y S.A.
Podstawowym przedmiotem działalności spółek wchodzących w skład PGK jest prowadzenie działalności w zakresie: (…).
Jedna ze spółek wchodzących w skład PGK, tj. Z sp. z o. o., (dalej: „Spółka”), zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej Umowę o udzielenie dotacji (dalej: „Umowa”). Umowa dotyczy projektu pod nazwą A.
Poza Spółką, która jest beneficjentem dofinansowania, w Umowie wskazani są również inni beneficjenci. Umowa wskazuje też Koordynatora - podmiot z Grecji. Spółka, dodatkowo, jest stroną Umowy konsorcjum zawartej z pozostałymi beneficjentami (dalej: „Umowa konsorcjum”).
Zgodnie z Umową, dofinansowanie zostaje przyznane na realizację działania A (dalej: „Dotacja”) w ramach Programu Ramowego Unii Europejskiej B, który jest programem w ramach badań naukowych i innowacji (dalej: „Program”).
Projekt A przyczynić się ma do rozwoju doskonałości w badaniach nad technologiami (…). Projekt ten ma na celu opracowanie zestawu narzędzi (…).
W ramach projektu A powstanie (…). Podstawową funkcjonalnością (…).
Polski demonstracyjny system zaimplementować ma zaawansowany technicznie system pomiarowy i sekcję przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, która oceni różne scenariusze pracy oraz wybierze najlepszy w ramach określonych kryteriów - analizę wielowariantową i wielokryterialną, z aktualizacją i przetwarzaniem danych w czasie rzeczywistym.
(…).
Poszczególne etapy, na podstawie których zbudowane zostaną polskie urządzenia i rozwiązania demonstracyjne, dotyczą (…).
W efekcie prowadzonych prac powstać może wartość niematerialna i prawna (prace rozwojowe) podlegająca amortyzacji. Nie jest jednak wykluczone, że taka wartość niematerialna i prawna nie powstanie.
Zgodnie z Umową, Dotacja przyznawana jest na koszty zryczałtowane, tj. według wcześniej ustalonych wartości poszczególnych kosztów/wydatków (kosztów kwalifikowanych).
Spółka otrzymuje środki po spełnieniu określonych warunków: poniesieniu wydatków/kosztów, odpowiednim ich udokumentowaniu lub po spełnieniu warunków dotyczących wypłaty zaliczki.
Zgodnie z Umową, płatności mają być dokonywane w ramach:
- płatności zaliczkowych (75%),
- płatności końcowej w wysokości 25% refundacji - po zakończeniu projektu i zatwierdzeniu sprawozdania końcowego.
Zgodnie z zawartą Umową, płatności zaliczkowe pozostają własnością UE do czasu płatności końcowej. Płatność końcowa uzależniona jest od zatwierdzenia końcowego sprawozdania okresowego i dokonywana jest ona zgodnie z harmonogramem.
Spółka może być zobowiązana do zwrotu Dotacji w przypadku nienależnie pobranych kwot lub naruszenia innych postanowień Umowy.
Dotacja przekazywana jest na rachunek Koordynatora, który następnie przekazuje i przekazywać ma środki na rachunek innych beneficjentów (w tym Spółki). Podmiot ten na podstawie Umowy Konsorcjum zobowiązany jest do przekazania środków do poszczególnych podmiotów.
Dotacja, którą ma otrzymać Spółka ma charakter bezzwrotny, tj. Spółka nie jest zobowiązana do zwrotu otrzymanego wsparcia jak to ma miejsce w przypadku np. pożyczki, czy też kredytu.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Spółkę Dotacja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód zwolniony z opodatkowania CIT w przypadku otrzymania zaliczki na Dotację?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
W opinii Spółki, otrzymana przez Spółkę Dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze: w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Jak wynika z powyższego przepisu, aby możliwe było zwolnienie z opodatkowania konieczne jest spełnienie następujących warunków:
- dochody powinny zostać uzyskane od np. organizacji międzynarodowych,
- środki przyznane powinny być na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze,
- przekazanie środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
- środki powinny pochodzić z bezzwrotnej pomocy.
W opinii Spółki, wszystkie powyżej warunki należy uznać za spełnione.
Program B, z którego pochodzą środki uregulowany jest Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (…).
Rozporządzenie określa pulę środków przeznaczonych na realizację Programu oraz kwestie związane z udzieleniem dotacji.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Umowa zawarta została z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej.
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) utworzona została Decyzją Wykonawczą Komisji (UE) 2021/173 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającą Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylająca decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE.
Jak wynika zatem z powyższego, istotną rolę przy przyznawaniu środków dla poszczególnych krajów odgrywa Komisja Europejska (za pośrednictwem CINEA) oraz w związku z faktem, że kwestie Programu reguluje Parlament Europejski i Rada, również te organy. Dochody te (dotacja) pochodzą zatem od organizacji międzynarodowej (UE).
W efekcie Traktatu akcesyjnego podpisanego w dniu 16 kwietnia 2003 r. w Atenach (o przystąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej), Polska stała się członkiem Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. Tym samym, można uznać, że otrzymanie środków jest konsekwencją zawarcia umów międzynarodowych pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a poszczególnymi krajami członkowski/organizacją międzynarodową. Na zwolnienie środków pochodzących z UE wskazują również interpretacje indywidualne. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 5 lutego 2010 r. (sygn. DD6/033/74/MNX/09/PK-334): „W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności nie mamy do czynienia z brakiem zwolnienia od podatku dochodowego od otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania dotyczącego projektów rozpoczętych w latach 2004-2006. Otrzymywane przez Wnioskodawcę dofinansowania bezpośrednio z Komisji Europejskiej w ramach „6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego” oraz „Funduszu Badawczego Węgla i Stali” podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przyznane środki finansowe nie pochodzą bowiem z funduszy strukturalnych, do których przepis ten w latach 2004-2006 nie miał zastosowania.”
Na zwolnienie środków pochodzących z instytucji europejskich wskazuje również inna interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES).
Jak wskazano w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przekazanie środków następuje za pośrednictwem odrębnego podmiotu - Koordynatora. Podmiot ten jednak przekazuje tylko środki otrzymane od Komisji (CINEA) do poszczególnych beneficjentów. Podmiot ten na podstawie Umowy Konsorcjum zobowiązany jest do przekazania środków do poszczególnych podmiotów.
Jak wynika z zacytowanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, zwolnienie obejmuje również te sytuacje, gdzie przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Tym samym, przekazanie środków przez Koordynatora nie wyłącza zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Dodatkowo, dochody otrzymywane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter. Spółka otrzymuje je po spełnieniu określonych warunków np. po poniesieniu określonych wydatków/kosztów/zrealizowaniu określonego celu lub po spełnieniu warunków dotyczących wypłaty zaliczki. Środki te nie podlegają zwrotowi jak np. kredyty czy pożyczki.
W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania należy uznać za spełnione.
Potencjalnie (ale tylko w zakresie wartości niematerialnych i prawnych w postaci prac rozwojowych) może mieć zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wymaga, aby dofinansowanie dotyczyło środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
a)produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
b)techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
c)z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.
Ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, mogłaby skorzystać część dofinansowania przeznaczona na przeprowadzenie prac rozwojowych Spółki, o ile prace te zakończyły się wynikiem pozytywnym i spełnione są pozostałe warunki przewidziane w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
Zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, ma szerszy zakres, tj. nie obejmuje wyłącznie zakupu i wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ale i również dochody (dofinansowania) przeznaczone na inne wydatki/koszty. Zastosowanie przez Spółkę zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT jest o tyle istotne, że w efekcie prac wykonywanych przez Spółkę mogą nie powstać wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.
W opinii Spółki, w stosunku do całego dofinansowania znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT. Nie ma przy tym znaczenia, czy dofinansowanie to dotyczy prac rozwojowych, czy innych kosztów/wydatków oraz czy prace te zakończyły się wynikiem pozytywnym.
Podsumowanie:
W związku z powyższym, w opinii Spółki, otrzymana przez nią Dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Ad. 2.
Zgodnie z Umową, płatności mają być dokonywane w ramach:
- płatności zaliczkowych,
- płatności końcowej (po otrzymaniu sprawozdania końcowego).
Zgodnie z zawartą Umową, płatności zaliczkowe pozostają własnością UE do czasu płatności końcowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodem są m.in. otrzymane pieniądze.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3. uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1)wystawienia faktury albo
2)uregulowania należności.
Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ustawy o CIT).
Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ustawy o CIT).
Za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw (art. 12 ust. 3f ustawy o CIT).
Jednocześnie, na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie znajdzie zastosowania zacytowany powyżej art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT. Nie mamy w przedstawionym przypadku do czynienia z wpłatami lub należnościami na poczet dostaw towarów lub usług. Wpłata Dotacji nie jest warunkowana wykonaniem przez Spółkę konkretnej usługi lub dokonaniem dostawy towarów. Przedsięwzięcie realizowane przez Spółkę jest co prawda dofinansowane, jednakże Spółka nie jest zobowiązana do realizacji świadczenia wzajemnego w formie dostawy towarów lub wykonania usługi.
Tym samym, nie można mówić o realizacji czegokolwiek (przez Spółkę) w następnych okresach sprawozdawczych.
Otrzymana Dotacja, analogicznie jak i inne podobne dofinansowania jest przychodem o specyficznym charakterze - ma charakter nieodpłatny i bezzwrotny. Korzystanie z Dotacji regulowane jest co prawda szczegółowo w zawartej Umowie gdzie określone są obowiązki wszystkich stron, nie nakładają one jednak na Spółkę obowiązków związanych z dostawami i usługami. Zamiast tego, realizowany jest Projekt Spółki, w związku z którym wypłacane jest na jej rzecz dofinansowanie.
Zdaniem Spółki, brak jest argumentów, które potwierdzałyby stanowisko, że przychód otrzymany przez Spółkę w formie zaliczki nie ma charakteru definitywnego i dopiero z momentem dostawy towaru/realizacji usługi zaliczki/innym momentem nabywają cechy definitywności. Jak wskazano powyżej, nie ma tu wykonania usługi, czy też dostawy towarów.
W opinii Spółki, nie można wskazać innego momentu powstania przychodu z tytułu zaliczki niż data jej otrzymania. Zarówno przepisy ustawy o CIT, jak i zapisy Umowy, nie wskazują na inne momenty powstania przychodu w CIT. W takim przypadku, jedynym momentem, który możliwy jest do zidentyfikowania (dla potrzeb powstania przychodu zwolnionego z CIT), jest data otrzymania Dotacji. Wszelkie inne wybrane momenty miałyby charakter jedynie przypadkowy.
Podsumowanie:
W opinii Spółki, w związku z wypłatą na jej rzecz zaliczki na Dotację, jest ona zobowiązana do rozpoznania przychodu zwolnionego z CIT w dacie jej otrzymania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Spółki, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, otrzymana Dotacja, o której mowa we wniosku, również – co do zasady – stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT:
wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Zwolnienie przewidziane ww. art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, ma zatem zastosowanie, gdy wsparcie:
-pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
-jest przyznawane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.
W rozpatrywanej sprawie, Spółka wchodząca w skład PGK, tj. Z sp. z o. o., (dalej: „Spółka”), zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej Umowę o udzielenie dotacji (dalej: „Umowa”). Umowa dotyczy projektu pod nazwą A. Zgodnie z Umową, dofinansowanie zostaje przyznane na realizację działania A (dalej: „Dotacja”) w ramach Programu Ramowego Unii Europejskiej B, który jest programem w ramach badań naukowych i innowacji (dalej: „Program”). Umowa wskazuje też Koordynatora - podmiot z Grecji. Spółka, dodatkowo, jest stroną Umowy konsorcjum zawartej z pozostałymi beneficjentami (dalej: „Umowa konsorcjum”).
Należy wskazać, że Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) utworzona została Decyzją Wykonawczą Komisji (UE) 2021/173 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającą Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylająca decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE, w której wskazano m.in., że „KOMISJA EUROPEJSKA, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi, w szczególności jego art. 3, a także mając na uwadze, co następuje: (1) Na podstawie art. 6 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja może przekazać agencjom wykonawczym uprawnienia do wykonania całości lub części programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność, a na podstawie art. 3 tego rozporządzenia Komisja może podjąć decyzję o ustanowieniu i, w stosownych przypadkach, likwidacji agencji wykonawczej”.
Na podstawie art. 3 ww. Decyzji, ustanawia się następujące agencje, których kadencja trwa od dnia 1 kwietnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.: a) Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (…) ustanawiającym program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji B (…) (dalej: „Rozporządzenie”), celem ogólnym Programu jest osiągnięcie naukowego, technologicznego, gospodarczego i społecznego oddziaływania w wyniku inwestycji Unii w badania naukowe i innowacje, aby wzmocnić bazę naukową i technologiczną Unii i przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Unii we wszystkich państwach członkowskich, w tym w jej przemyśle, zrealizować strategiczne priorytety Unii i przyczynić się do realizacji strategii politycznych i celów Unii, sprostać globalnym wyzwaniom, w tym osiągać cele zrównoważonego rozwoju poprzez kierowanie się zasadami Agendy 2030 i porozumienia paryskiego, a także wzmocnić EPB. Celem Programu jest zatem maksymalne zwiększenie unijnej wartości dodanej przez skoncentrowanie się na celach i działalności, których skuteczna realizacja przez państwa członkowskie nie jest możliwa samodzielnie, lecz poprzez współpracę (…).
Zatem, otrzymane przez Państwa środki finansowe pochodzą z programów ramowych badań Unii Europejskiej.
Odnosząc wskazane uregulowania prawne na grunt przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zgadzam się z Państwem, że otrzymana przez (Q) Sp. z o.o. Dotacja stanowi przychód podatkowy, który korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Spółkę Dotacja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości objętych pytaniem oznaczonym nr 2 tj. w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód zwolniony z opodatkowania CIT w przypadku otrzymania zaliczki na Dotację należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje – poprzez przykładowe wyliczenie – rodzaje podlegających opodatkowaniu tym podatkiem przysporzeń majątkowych.
Zgodnie z cytowanym już art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że otrzymanie pieniędzy skutkuje obowiązkiem wykazania ich jako przychód podatkowy. Momentem, w którym należy ten przychód wykazać jest moment ich otrzymania. W przedmiotowej sprawie, część Dotacji, która jest Państwu wypłacana w formie płatności zaliczkowych powinna więc stanowić przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w momencie ich otrzymania.
Przysporzenie, które Państwo otrzymują ma charakter definitywny. Jak wynika z wniosku, wypłaty z UE nie mają charakteru zwrotnego, jak ma to miejsce chociażby w przypadku pożyczek czy kredytów. Korzystają Państwo z otrzymanych pieniędzy jak właściciel, finansując wydatki ponoszone na koszty kwalifikowane zgodnie z umową z UE. Tak więc, formalna własność środków przez UE do czasu płatności końcowej nie ma znaczenia, skoro płatność zaliczkowa jest wypłacana Państwu, jak wynika z wniosku „po spełnieniu warunków dotyczących wypłaty zaliczki”.
Państwa stanowisko, zgodnie z którym w związku z wypłatą zaliczki na Dotację, są Państwo zobowiązani do rozpoznania przychodu zwolnionego z CIT w dacie jej otrzymania, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).