Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1, które zostały otrzymane w drodze darowizny od Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych- jest prawidłowe;
- przychód Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, ze sprzedaży Udziałów w Spółce nr 1 stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r., a co za tym idzie czy przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania Fundacji rodzinnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
MS (dalej jako: „Wnioskodawczyni” lub „Fundatorka”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni planuje utworzenie fundacji rodzinnej (dalej jako: „Fundacja”), przy czym na dzień złożenia niniejszego wniosku nie został jeszcze złożony wniosek o rejestrację Fundacji do właściwego sądu rejestrowego. Fundacja będzie działała na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej w skrócie u.f.r.).
Jedynym fundatorem Fundacji będzie Wnioskodawczyni (art. 11 u.f.r.). Beneficjentami Fundacji będą: Fundatorka, A.A., B.B., C.C., wnukowie Fundatorki.
Fundatorka zamierza wnieść do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w formie pieniężnej i w łącznej kwocie 100.000,00. zł (art. 17 u.f.r.). Zgodnie z planowaną treścią statutu Fundacji, źródłem dochodów i majątku Fundacji będą w szczególności spadki, zapisy i darowizny na rzecz Fundacji.
Wnioskodawczyni planuje zawrzeć z Fundacją bądź z Fundacją w organizacji umowę darowizny w rozumieniu przepisu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Okoliczność czy ww. umowa darowizny zostanie zawarta z Fundacją, czy z Fundacją w organizacji nie jest jeszcze znana na dzień składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Mieniem wnoszonym przez Fundatorkę do Fundacji lub Fundacji w organizacji na podstawie umowy darowizny będzie:
1)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 1 - 5,625% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 1”);
2)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 2 - 98% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 2”);
3)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 3 - 91% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 3”).
Fundacja lub Fundacja w organizacji niedługo po tym jak otrzyma Udziały w Spółce nr 1 w drodze darowizny od Wnioskodawczyni zbędzie je - Udziały w Spółce nr 1 zostaną zatem nabyte przez Fundację lub Fundację w organizacji w celu ich dalszego zbycia.
Udziały w Spółce nr 2 oraz Spółce nr 3, nabyte w drodze ww. darowizny, mają na dzień składania niniejszego wniosku pozostać częścią majątku Fundacji lub Fundacji w organizacji. Środki uzyskane w drodze sprzedaży Udziałów w Spółce nr 1 pozwolą Fundacji lub Fundacji w organizacji na rozwój swojej działalności, a także działalności spółek, których Udziały nabędzie w ramach ww. umowy darowizny, a które pozostaną w jej majątku, tj. Spółki nr 2 oraz Spółki nr 3.
Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest ustalenie konsekwencji podatkowych dla Fundacji oraz Fundacji w organizacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sprzedaży Udziałów w Spółce nr 1, które zostaną otrzymane przez Fundację lub Fundację w organizacji w drodze darowizny od Wnioskodawczyni.
Pytania
1.Czy po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1, które zostały otrzymane w drodze darowizny od Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2.Czy przychód Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, ze sprzedaży Udziałów w Spółce nr 1 stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r., a co za tym idzie czy przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Pani stanowisko w sprawie
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie: „u.p.d.o.p.”).
Na podstawie przepisu art. 4a pkt 36 u.p.d.o.p. ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to „fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326)”.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. „Zwalnia się od podatku fundację rodzinną”.
W ślad natomiast za przepisem art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p. „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Na podstawie przepisu art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p. „Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji”.
Przepis art. 24r ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi z kolei, że „W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania”.
Natomiast art. 24r ust. 3 u.p.d.o.p. stanowi, że „Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f”.
Zasady działania fundacji rodzinnej określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej w skrócie u.f.r.).
Zgodnie z art. 1 u.f.r. „Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta”.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.r. „Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej”.
W ślad natomiast za przepisem art. 23 ust. 3 i 6 u.f.r. stwierdzić należy, że: „Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana” oraz że „Do fundacji rodzinnej w organizacji w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące fundacji rodzinnej”.
Na podstawie z kolei przepisu art. 5 ust. 1 i 2 u.f.r. „Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4”.
Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 3 u.f.r. „Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4".
Z powołanych przepisów u.p.d.o.p. wynika, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji są zwolnione z podatku CIT, przy czym zwolnienie to odnosi się wyłącznie do przychodów z działalności gospodarczej fundacji rodzinnej lub fundacji rodzinnej w organizacji, która została wymieniona we wskazanym powyżej przepisie art. 5 u.f.r. (z zastrzeżeniem, że fundacja rodzinna w organizacji traci zwolnienie w przypadku opisanym w przepisie art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p).
Jeśli fundacja rodzinna lub fundacja rodzinna w organizacji osiągają przychody z działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r., to przychody te nie są objęte zwolnieniem z podatku CIT. Tego typu przychody są opodatkowane podatkiem CIT, a stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania. W związku z powyższym, w celu udzielenia odpowiedzi na pytania postawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, konieczne jest ustalenie czy sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1 przez Fundację bądź Fundację w organizacji, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od Wnioskodawczyni mieści się w zakresie określonym w art. 5 u.f.r.
W ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1, które zostaną otrzymane przez Fundację bądź Fundację w organizacji w drodze darowizny od Fundatorki, mieści się w zakresie wskazanym w przepisie art. 5 u.f.r., w związku z czym przychód z takiego zbycia będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p., z zastrzeżeniem w przypadku Fundacji w organizacji treści przepisu art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p.
Należy bowiem wskazać, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji mogą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, w tym zatem także do spółek z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.) oraz w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, w tym również udziałów w spółkach z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.).
Zdaniem Wnioskodawczyni sytuacja w której Fundacja lub Fundacja w organizacji stanie się właścicielem Udziałów w spółkach z o.o. w związku z otrzymaniem ich w drodze darowizny od Wnioskodawczyni powinna zostać uznana za „przystąpienie” do spółek z o. o. w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r., a ewentualnie, w razie braku takiej kwalifikacji przez tut. Organ, za „nabycie” udziałów w spółkach z o.o. w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r., w związku z czym zbycie Udziałów w Spółce nr 1 po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ze wspomnianym już zastrzeżeniem przepisu art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p.
Oba powołane wyżej zwroty nie zostały zdefiniowane na gruncie u.f.r., więc należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem językowym. W ślad za Słownikiem Języka Polskiego PWN trzeba stwierdzić, że „przystąpić” to zacząć jakąś czynność, działalność albo przyłączyć się do jakiejś grupy, organizacji lub wziąć w czymś udział, natomiast „nabyć” to otrzymać coś na własność albo zyskać coś lub zdobyć. Oba te zwroty można odnosić do Udziałów w spółkach z o.o., które mają zostać darowane Fundacji lub Fundacji w organizacji przez Wnioskodawczynię, które tym samym staną się własnością Fundacji lub Fundacji w organizacji.
W drugiej kolejności należy podnieść, że fundacja rodzinna lub fundacja rodzinna w organizacji mogą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, ale z wyjątkiem mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia (art. 5 ust. 1 pkt 1 u.f.r.).
Tym samym fundacja rodzinna lub fundacja rodzinna w organizacji nie mogą prowadzić działalności handlowej, czyli działalności w zakresie nabywania i zbywania mienia. Ograniczenie to nie dotyczy jednak nabywania i zbywania udziałów w spółkach z o.o. (art. 5 ust. 3 u.f.r.). Niezależnie zatem od tego, czy Udziały w spółkach z o.o., które Fundatorka daruje na rzecz Fundacji lub Fundacji w organizacji zostaną uznane za przystąpienie do spółek z o.o. w myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r., czy za nabycie udziałów w spółkach z o.o., zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r., to zbycie Udziałów w Spółce nr 1 mieścić się będzie w zakresie określonym w art. 5 u.f.r., a zatem nie będzie podlegało po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza szereg interpretacji indywidualnych, wydawanych przez tut. Organ.
Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął bowiem w następujących interpretacjach indywidualnych:
- Interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2023 r., (Znak: 0111-KDIB1- 2.4010.451.2023.2.DP), w której Organ uznał, że „(...) Zatem, zdaniem Organu, zbycie Udziałów wniesionych do Fundacji przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. (...)”;
- Interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2023 r., (Znak: 0111- KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP), w której Organ wskazał, jak wyżej że „(...) Zatem, zdaniem Organu, zbycie Udziałów wniesionych do Fundacji przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. (...)”;
- Interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2023 r., (Znak: 0111- KDIB1-2.4010.620.2023.1.EJ), w której organ zajął stanowisko zgodnie z którym „(...) Zatem, zdaniem Organu, zbycie udziałów w sp. z o.o. oraz akcji w spółce akcyjnej wniesionych do Fundacji w drodze darowizny mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. (...)”;
- Interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2024 r., (Znak: 0111- KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD) w której Organ wskazał, iż „(...) Mając na względzie powyższe, po stronie Fundacji Rodzinnej sprzedaż Udziałów/Akcji nabytych/objętych przez fundację nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód uzyskany ze sprzedaży tych Udziałów/Akcji będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zatem, Państwa stanowisko zgodnie z którym, przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe. (...)”;
- Interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2024 r., (Znak: 0111-KDIB1-1.4010.386.2024.1.MF), w której Organ wskazał, że „(...) Zatem, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.”.
- Interpretacji indywidualnej z dnia 10.09.2024 r., (Znak: 0114-KDIP2-1.4010.269.2024.4.KW), w której Organ wskazał, że „(...) zdaniem organu w sytuacji gdy sprzedaż udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem darowizny nastąpi przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru (tj. w momencie, gdy Fundacja będzie fundacją rodzinną w organizacji), otrzymane przez Fundację przysporzenie korzystać będzie ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 - przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie wpisu Fundacji do rejestru”.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od Fundatorki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., przy czym powyższe zwolnienie w przypadku Fundacji w organizacji uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w przepisie art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p., a zatem przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie wpisu Fundacji w organizacji do rejestru.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Zgodnie z art. 23 ust. 3 ufr:
1.Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem fundacja rodzinna, jako osoba prawna, podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Powyższe, odnosi się także do fundacji rodzinnej w organizacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Natomiast, w myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 złotych.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia ustaleni czy:
- po stronie Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, sprzedaż Udziałów w Spółce nr 1, które zostały otrzymane w drodze darowizny od Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- przychód Fundacji lub Fundacji w organizacji, przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie jej wpisu do rejestru, ze sprzedaży Udziałów w Spółce nr 1 stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r., a co za tym idzie czy przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów w spółce z o.o. wniesionych do fundacji rodzinnej, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planuje Pani utworzenie fundacji rodzinnej. Jedynym fundatorem Fundacji będzie Pani. Beneficjentami Fundacji będą: Fundatorka, A.A., B.B., C.C., wnukowie Fundatorki. Fundatorka zamierza wnieść do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w formie pieniężnej i w łącznej kwocie 100.000,00. Zł. Planuje Pani zawrzeć z Fundacją bądź z Fundacją w organizacji umowę darowizny. Mieniem wnoszonym przez Fundatorkę do Fundacji lub Fundacji w organizacji na podstawie umowy darowizny będzie:
1)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 1 - 5,625% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 1”);
2)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 2 - 98% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 2”);
3)ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 3 - 91% udziałów (dalej jako: „Udziały w Spółce nr 3”).
Fundacja lub Fundacja w organizacji niedługo po tym jak otrzyma Udziały w Spółce nr 1 w drodze darowizny od Wnioskodawczyni zbędzie je - Udziały w Spółce nr 1 zostaną zatem nabyte przez Fundację lub Fundację w organizacji w celu ich dalszego zbycia.
Udziały w Spółce nr 2 oraz Spółce nr 3, nabyte w drodze ww. darowizny, mają na dzień składania niniejszego wniosku pozostać częścią majątku Fundacji lub Fundacji w organizacji.
Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów w Sp. z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Wobec powyższego, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w Spółce 1 otrzymanych przez Fundację od Fundatora, która nastąpi przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru, tj. w momencie, gdy Fundacja będzie fundacją rodzinną w organizacji lub już po wpisie bez względu na upływ czasu pomiędzy wniesieniem a sprzedażą inwestorowi, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
Zatem, gdyby do zbycia udziałów w Spółce 1 doszło jeszcze w fazie przedrejestracyjnej, nie powoduje to dla fundacji rodzinnej w organizacji innych skutków prawnych niż dla fundacji rodzinnej nie posiadającej już tego statusu.
W konsekwencji przysporzenie Fundacji, otrzymane w związku ze sprzedażą opisanych udziałów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
W świetle powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).