Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.603.2024.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy:

-    przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, należy uwzględnić noty obciążeniowe które są zwrotem za zakupione nagrody;

-    jak powinna być określona data powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych w kontekście ich ewidencji podatkowej: czy należy ją rozpoznać w miesiącu wystawienia dokumentu, czy też w miesiącu faktycznej jej zapłaty przez klienta.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca: A Sp. z o.o., z siedzibą w (…), wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy w (…), podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Przedmiot Działalności: A Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w następujących obszarach:

(…)

Zakres Usług: A Sp. z o.o. świadczy usługi w ramach organizacji akcji promocyjnych tj. konkursów, programów motywacyjnych, obejmujące:

-Opracowywanie materiałów graficznych,

-Dostosowywanie komunikacji do strategii marketingowej klienta,

-Obsługa techniczna, w tym tworzenie stron internetowych oraz aplikacji,

-Przygotowanie wszelkich niezbędnych materiałów do realizacji umowy,

-Wydawanie nagród,

-Zbieranie protokołów odbioru nagród,

-Rozliczenie i odprowadzanie podatków, jeżeli występują.

Firma współpracuje z klientami na podstawie umów lub zleceń, które precyzują szczegółowy zakres świadczonych usług oraz warunki płatności.

A Sp. z o.o. organizuje akcje promocyjne, takie jak konkursy oraz programy motywacyjne, na zlecenie swoich klientów. Klienci zlecają Wnioskodawcy przygotowanie oraz kompleksowe przeprowadzenie tych akcji, co obejmuje stworzenie materiałów graficznych, zakup i wydanie nagród, a także rozliczenie podatkowe oraz zachowanie protokołów odbioru nagród. Każda akcja ma szczegółowy regulamin, który określa zasady udziału. Wnioskodawca jest formalnym organizatorem tych akcji, co oznacza, że odpowiada za cały proces.

W ramach umowy współpracy lub zlecenia Wnioskodawca przygotowuje na zlecenie klientów akcje promocyjne, w których uczestnicy akcji promocyjnej mają równe szanse na wygranie nagród, a ich wartość oraz warunki przyznania szczegółowo określone są w regulaminie. Wypłata nagród następuje dopiero po spełnieniu wszystkich zawartych w regulaminie warunków, a weryfikacja tych warunków realizowana jest przez komisję konkursową lub przez organizatora, tj. Wnioskodawcę. Uczestnicy biorący udział w konkursie, nie są związani z wnioskodawcą żadnymi relacjami, co oznacza, że nie są pracownikami, współpracownikami ani podmiotami wykonującymi jakiekolwiek zadania na rzecz organizatora a do akcji promocyjnej przystępują dobrowolnie i bezpłatnie.

W szczególności, Wnioskodawca jako organizator akcji promocyjnych (tj. konkursów oraz programów motywacyjnych) dokonuje zakupu nagród, zarówno pieniężnych, jak i rzeczowych, które następnie wydaje zwycięzcom. Środki na zakup nagród są wyłożone przez Wnioskodawcę z własnych zasobów, a następnie zwracane przez klientów zgodnie z ustalonym harmonogramem. Klient zwraca te środki na podstawie noty obciążeniowej, wystawianej przez Wnioskodawcę, która opiewa na dokładnie taką kwotę jaka została wydana na nagrody. Nota obciążeniowa jest stosowana w sytuacjach, w których wydatki na nagrody nie wynikają ze standardowej umowy o współpracy, lecz są związane z kosztami zakupu nagród dla uczestników. Klient nie staje się właścicielem towarów na żadnym etapie. Wnioskodawca dokonuje zakupu nagród we własnym imieniu i przekazuje je bezpośrednio zwycięzcom. Rola klienta ogranicza się do zwrotu kosztów zakupu nagród. Klient ponosi osobno opłatę za organizację akcji, zgodnie z wystawioną fakturą, co jest szczegółowo określone w umowie. Zapłata faktury dotyczy zrealizowanego zlecenia, czyli organizacji akcji promocyjnej, natomiast zapłata noty obciążeniowej jest zwrotem wydatków na nagrody.

Wnioskodawca jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie nagród pod kątem podatkowym, w tym za opodatkowanie nagród pieniężnych oraz rzeczowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Firma dba o sporządzenie wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym protokołów odbioru nagród przez uczestników.

Umowy między Wnioskodawcą a klientami szczegółowo określają warunki współpracy, w tym wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi, harmonogram realizacji oraz szczegóły dotyczące zwrotu środków wyłożonych na zakup nagród.

Pytania

1.  Czy przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej stawki podatku dochodowego tj. 9% od osób prawnych, należy uwzględnić noty obciążeniowe które są zwrotem za zakupione nagrody?

2.  Jak powinna być określona data powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych w kontekście ich ewidencji podatkowej: czy należy ją rozpoznać w miesiącu wystawienia dokumentu, czy też w miesiącu faktycznej jej zapłaty przez klienta?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, noty obciążeniowe nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca uzasadnia to tym, że nota obciążeniowa nie generuje przychodu, lecz stanowi dokument potwierdzający zwrot poniesionych przez podatnika wydatków.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), art. 12 ust. 1 definiuje przychód jako „wartość rzeczywiście uzyskaną przez podatnika”. Oznacza to, że tylko wartości, które wpływają na wynik finansowy, mogą być traktowane jako przychody.

Wydatki związane z notami obciążeniowymi są zwracanymi kosztami, a nie przychodami, dlatego nie powinny być wliczane do limitu przychodów.

Jednakże warto zauważyć, że art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym prawnych rzeczywiście odnosi się do wartości pieniężnych, które podatnik otrzymuje. W przypadku Wnioskodawcy, kwoty z tytułu not obciążeniowych są rzeczywiście otrzymywane, co mogłoby sugerować, że są to przychody. Niemniej jednak, art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do przychodów z działalności gospodarczej i podkreśla, że w przypadku not obciążeniowych mamy do czynienia jedynie z transferem pieniędzy na pokrycie kosztów działalności, a nie z przychodami za świadczone usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zgodnie z interpretacją wydaną Wnioskodawcy dnia 16 stycznia 2016 r. w Bielsku Białej Znak: IBPP1/4512-793/15/LSz przekazując środki pieniężne uczestnikom akcji promocyjnych, występuje on w roli pośrednika. Czynność w przedmiotowej sprawie, zdaniem wnioskodawcy, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i nie jest też czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, o której mowa w art. 86 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca podkreśla, że przy ustalaniu limitu przychodów należy brać pod uwagę jedynie wartości rzeczywiście wpływające na wynik finansowy podatnika, a zwroty kosztów nie spełniają tej definicji. Dlatego też uwzględnianie not obciążeniowych w obliczeniach limitu przychodów nie określa rzeczywistego przychodu podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, do określenia daty powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych zastosowanie powinien znaleźć przepis art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który odnosi się do momentu wystawienia faktury. Wnioskodawca argumentuje, że w przypadku not obciążeniowych moment powstania przychodu należy ustalać analogicznie jak w przypadku faktur VAT, tj. w miesiącu wystawienia dokumentu.

Przepis art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przychód należny powstaje w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, ale zastrzega również, że powstaje także z chwilą wystawienia faktury. Dokument ten powinien być rozumiany szeroko i nie ograniczać się wyłącznie do faktur w rozumieniu przepisów o VAT. W praktyce może zaistnieć sytuacja, w której podatnik zwolniony z obowiązku wystawiania faktur VAT ma obowiązek wystawienia rachunku na podstawie art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej. Dlatego brak faktury VAT nie wyklucza możliwości uznania przychodu należnego na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dokument noty obciążeniowej spełnia kryteria dla uznania go za fakturę, gdyż potwierdza, że dany podmiot ma prawo do określonego świadczenia. Jeśli to świadczenie jest związane z działalnością gospodarczą, wystawienie noty implikuje powstanie przychodu. W konsekwencji, przychód z tytułu not obciążeniowych powinien być rozpoznawany przez wnioskodawcę w miesiącu ich wystawienia, a nie w miesiącu faktycznej zapłaty przez klienta. Takie podejście jest zgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z zasadą memoriałową, która przewiduje rozpoznawanie przychodu w momencie wystawienia odpowiednich dokumentów, niezależnie od terminu faktycznej płatności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1

Państwa wątpliwości dotyczą zinterpretowania czy przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej stawki podatku dochodowego, tj. 9% od osób prawnych, należy uwzględnić noty obciążeniowe które są zwrotem za zakupione nagrody.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności, wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Literalna wykładnia powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Z kolei, w świetle art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca organizuje akcje promocyjne, takie jak konkursy oraz programy motywacyjne, na zlecenie swoich klientów. W ramach umowy współpracy lub zlecenia Spółka przygotowuje na zlecenie klientów akcje promocyjne, w których uczestnicy akcji promocyjnej mają równe szanse na wygranie nagród, a ich wartość oraz warunki przyznania szczegółowo określone są w regulaminie. W szczególności, Wnioskodawca jako organizator akcji promocyjnych (tj. konkursów oraz programów motywacyjnych) dokonuje zakupu nagród, zarówno pieniężnych, jak i rzeczowych, które następnie wydaje zwycięzcom. Środki na zakup nagród są wyłożone przez Wnioskodawcę z własnych zasobów, a następnie zwracane przez klientów zgodnie z ustalonym harmonogramem. Klient zwraca te środki na podstawie noty obciążeniowej, wystawianej przez Wnioskodawcę, która opiewa na dokładnie taką kwotę jaka została wydana na nagrody. Nota obciążeniowa jest stosowana w sytuacjach, w których wydatki na nagrody nie wynikają ze standardowej umowy o współpracy, lecz są związane z kosztami zakupu nagród dla uczestników. Klient nie staje się właścicielem towarów na żadnym etapie. Spółka dokonuje zakupu nagród we własnym imieniu i przekazuje je bezpośrednio zwycięzcom. Rola klienta ogranicza się do zwrotu kosztów zakupu nagród. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie nagród pod kątem podatkowym, w tym za opodatkowanie nagród pieniężnych oraz rzeczowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Firma dba o sporządzenie wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym protokołów odbioru nagród przez uczestników.

Mając na względzie powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że przychody wynikające z not obciążeniowych nie powinny być uwzględnianie przy ustalaniu limitu, który umożliwia skorzystanie z obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Wskazać należy, że limit przychodów, który uprawnia Państwa do zastosowania 9% stawki został określony w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Przepis ten odwołuje się pojęcia „przychodów”, a zatem do wszystkich przychodów, które zostaną osiągnięte przez Państwa w danym roku podatkowym.

Z wniosku wynika, że otrzymane przez Państwa środki wynikające z not obciążeniowych będące zwrotem wydatków za nagrody stanowią dla Państwa przychód, gdyż mają prawo Państwo do ich otrzymania (są należne) oraz będą dla Państwa stanowić trwałe przysporzenie majątkowe.

Wobec powyższego, przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych należy uwzględniać noty obciążeniowe, które są zwrotem za zakupione nagrody.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia jak powinna być określona data powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych w kontekście ich ewidencji podatkowej: czy należy ją rozpoznać w miesiącu wystawienia dokumentu, czy też w miesiącu faktycznej jej zapłaty przez klienta.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W świetle art. 12 ust. 3a ustawy o CIT,

za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

W świetle ww. przepisu o powstaniu przychodu podatkowego decyduje zaistnienie najwcześniejszego momentu w nim wyznaczonego, a więc dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi. Jeżeli jednak podatnik przed tym dniem wystawił fakturę lub otrzymał należność to przychód powstaje w tym dniu.

Powyżej powołany przepis art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia ww. zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.

Na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy CIT,

przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z opisu sprawy wynika, że nota obciążeniowa jest stosowana w sytuacjach, w których wydatki na nagrody nie wynikają ze standardowej umowy o współpracy, lecz są związane z kosztami zakupu nagród dla uczestników. Klient nie staje się właścicielem towarów na żadnym etapie. Wnioskodawca dokonuje zakupu nagród we własnym imieniu i przekazuje je bezpośrednio zwycięzcom. Rola klienta ogranicza się do zwrotu kosztów zakupu nagród. Klient ponosi osobno opłatę za organizację akcji, zgodnie z wystawioną fakturą, co jest szczegółowo określone w umowie. Zapłata faktury dotyczy zrealizowanego zlecenia, czyli organizacji akcji promocyjnej, natomiast zapłata noty obciążeniowej jest zwrotem wydatków na nagrody.

Zatem, mając na uwadze powyższy opis oraz powołane przepisy wskazać należy, że przychód z tytułu not obciążeniowych, które są zwrotem za zakupione nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe powstanie w momencie wyznaczonym w art. 12 ust. 1 pkt 3e ustawy o CIT, tj. w momencie otrzymania zapłaty od Klienta.

Wskazać należy, że przychód z tytułu not obciążeniowych jest związany z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Przychód ten nie powstanie jednak na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, gdyż z wniosku wynika, że w przypadku wydania uczestnikowi nagrody w formie pieniężnej lub w formie rzeczowej nie dochodzi do wykonania usługi, wydania rzeczy. Nie dochodzi również do wystawienia faktury, co również wynika z wniosku.

Zatem, przychód z tytułu not obciążeniowych, które są zwrotem za zakupione nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe, w sposób opisany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, powstanie w momencie wyznaczonym w art. 12 ust. 1 pkt 3e ustawy o CIT, tj. w momencie otrzymania zapłaty od Klienta.

Wobec powyższego nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że do określenia daty powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych zastosowanie powinien znaleźć przepis art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który odnosi się do momentu wystawienia faktury.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

-    czy przy ustalaniu limitu przychodów, który umożliwia skorzystanie z obniżonej stawki podatku dochodowego tj. 9% od osób prawnych, należy uwzględnić noty obciążeniowe które są zwrotem za zakupione nagrody – jest nieprawidłowe;

-    jak powinna być określona data powstania przychodu z tytułu not obciążeniowych w kontekście ich ewidencji podatkowej: czy należy ją rozpoznać w miesiącu wystawienia dokumentu, czy też w miesiącu faktycznej jej zapłaty przez klienta – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Dodatkowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Organ przyjął w niniejszej interpretacji, że w przypadku wydanie uczestnikowi nagrody w formie pieniężnej oraz w formie rzeczowej nie dochodzi do wykonania usługi oraz wydania rzeczy, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które nastąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w tym zakresie.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w innej sprawie, zatem nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).