Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2024 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką akcyjną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W dniu 18 maja 2022 r. Spółka złożyła do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie na formularzu ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. Estoński CIT). Jako okres opodatkowania ryczałtem Wnioskodawca wskazał okres od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2026 r.
Spółka na dzień 1 maja 2022 r. oraz przez cały dotychczasowy okres korzystania z tej formy opodatkowania spełniała warunki uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek, przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o PDOP”).
W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa możliwość rezygnacji z dniem 31 grudnia 2024 r. z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek i powrotu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Jednocześnie, przed ewentualną rezygnacją z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie wystąpi żadna z przesłanek utraty prawa do opodatkowania ryczałtem o której mowa w art. 28l ust. 1 pkt 3-4 ustawy o PDOP.
Pytanie
Czy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.
Zgodnie z ogólna zasadą wynikającą z regulacji art. 28f ustawy o PDOP opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu ZAW-RD (art. 28f ust. 1 ustawy o PDOP). Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji (CIT-8E) składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem (art. 28f ust. 2 ustawy o PDOP).
Natomiast zgodnie z art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP „podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem: roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku, gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem”.
Z powołanych powyżej regulacji wynika, że formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wybiera się, co do zasady, na okresy czteroletnie. Jednocześnie opodatkowanie w tej formie przedłuża się na kolejny analogiczny okres, jeśli podatnik nie złoży oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Oświadczenie składa się w tym przypadku w deklaracji (CIT-8E) składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik podlegał opodatkowaniu ryczałtem.
Z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można jednak zrezygnować w dowolnym momencie (w tym w trakcie wskazanego powyżej 4-letniego okresu), przy czym utrata prawa do opodatkowania w tej formie skuteczna jest z końcem roku podatkowego, w którym podatnik złożył informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Powyższe wynika wprost z regulacji powołanego powyżej art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, w którym wskazane zostało, że prawo do opodatkowania ryczałtem ustaje z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 (tj. okresu bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych). W przypadku, gdyby intencją ustawodawcy było, aby prawo do rezygnacji z opodatkowania ryczałtem przysługiwało jedynie na koniec 4-letniego okresu odwoływanie się w treści powołanej regulacji do „końca roku podatkowego okresu” byłoby całkowicie zbędne.
W tym kontekście, należy w szczególności wskazać, iż przywołany przepis art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP miał inne brzmienie do końca roku 2021. Zgodnie z jego treścią, podatnik opodatkowany ryczałtem tracił prawo do tego opodatkowania z końcem ostatniego roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Biorąc pod uwagę, iż art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nie wskazuje, że utrata prawa do opodatkowania ryczałtem następuje z końcem ostatniego roku podatkowego okresu (jak przed nowelizacją tego przepisu), a z końcem roku podatkowego okresu, w ocenie Wnioskodawcy intencją ustawodawcy było rozszerzenie możliwości zakończenia korzystania z tej formy opodatkowania również na koniec każdego z lat podatkowych 4-letniego okresu wskazanego przez podatnika w zawiadomieniu ZAW-RD.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez niego stanowisko zostało potwierdzone we wcześniejszych interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności:
1)w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.62. 2024.1.EJ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można zrezygnować w dowolnym momencie, przy czym rezygnacja musi nastąpić z końcem roku obrotowego (podatkowego). Rezygnacja z ryczałtu w trakcie 4-letniego opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Powyższe wynika z dyspozycji art. 28I ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., zgodnie z którym z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego”.
2)w interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.218. 2023.3.BJ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Przed dokonaniem ostatecznej decyzji o rezygnacji należy mieć jednak na uwadze, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może wiązać się z pewnymi konsekwencjami”.
Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.106.2023.3.IZ oraz interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.569.2023.1.BS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 28f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.
W myśl art. 28r ww. ustawy:
1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
3. Podatnik, z zastrzeżeniem art. 28t ust. 2, który osiągnął dochód z tytułu zysku netto i w okresie następującym po zakończeniu stosowania opodatkowania ryczałtem rozdysponuje tym dochodem w całości lub w części, jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w ust. 1, i wpłacić ryczałt należny od wartości rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w terminie do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym ta dyspozycja została dokonana.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.
We wniosku wskazują Państwo, że 18 maja 2022 r. Spółka złożyła do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie na formularzu ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Jako okres opodatkowania ryczałtem Wnioskodawca wskazał okres od 1 maja 2022 r do 31 grudnia 2026 r. Spółka na dzień 1 maja 2022 r. oraz przez cały dotychczasowy okres korzystania z tej formy opodatkowania spełniała warunki uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek, przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 ustawy o CIT. W chwili obecnej Spółka rozważa możliwość rezygnacji z dniem 31 grudnia 2024 r. z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek i powrotu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Jednocześnie, przed ewentualną rezygnacją z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie wystąpi żadna z przesłanek utraty prawa do opodatkowania ryczałtem o której mowa w art. 28l ust. 1 pkt 3-4 ustawy o CIT.
Odnosząc się zatem do powyższej wątpliwości wskazać należy, że co do zasady, estoński CIT wybiera się na okresy czteroletnie. Po tym okresie możliwa jest rezygnacja z tej formy opodatkowania albo możliwość jej kontynuowania.
Z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można zrezygnować w dowolnym momencie. Rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E(3). Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5.
Powyższe wynika z dyspozycji art. 28l ust. 1 pkt 1 w związku z art. 28f ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji o rezygnacji należy mieć jednak na uwadze, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może wiązać się z pewnymi konsekwencjami podatkowymi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik nie złoży informacji o rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT w deklaracji rocznej CIT-8E(3) składanej za rok podatkowy, w którym był opodatkowany ryczałtem, to nadal będzie opodatkowany ryczałtowo, aż do czasu złożenia informacji o rezygnacji z tej formy opodatkowania, albowiem brak złożenia ww. zawiadomienia skutkuje automatycznym przedłużeniem tej formy opodatkowania na kolejne 4 lata podatkowe, o czym stanowi wprost art. 28f ust. 2 ustawy o CIT.
Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).