Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.598.2024.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką komandytową. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest produkcja mebli kuchennych.

Spółka ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wspólnikami Spółki są: A. L. (komplementariusz), M. L. (komandytariusz) oraz M. L. (komplementariusz) (dalej: „Wspólnicy”). Wspólnikami reprezentującymi Spółkę są A. L. i M. L.

Spółka rozważa skorzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez TFI. Usługa asset management to zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych. Usługa, polega na podejmowaniu i realizacji przez TFI decyzji inwestycyjnych w imieniu i na wyłączny rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji TFI środków pieniężnych. Usługa jest indywidulaną strategią inwestycyjną ustalaną zgodnie z oczekiwaniami Klienta w ramach wybranych instrumentów finansowych zgodnych z preferencjami klienta. Wszystkie instrumenty i operacje odzwierciedlone w raportach przekazywanych przez TFI Klientom instytucjonalnym będą ujęte w księgach rachunkowych Klienta.

Spółka wskazuje, że za koniecznością skorzystania z usługi asset management przemawiają następujące argumenty. Po pierwsze rynek obligacji wymaga od osób zarządzających Spółką specjalistycznej wiedzy. Należy zrozumieć jakie są rodzaje obligacji, wiążące się z nimi ryzyka oraz mechanizmy ich funkcjonowania na rynku. Spółka wskazuje także na czasochłonność inwestowania, które wymaga monitorowania rynku, analizowania danych finansowych oraz śledzenia zmian stóp procentowych i pozostałych czynników ekonomicznych. Ponadto osoby zarządzające Spółką bez wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania są narażone na podejmowanie błędnych decyzji, co z kolei może doprowadzić do strat finansowych Spółki. Mając na uwadze te ryzyka Spółka chce nawiązać współpracę z TFI w ramach w/w umowy asset management.

Spółka planuje inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych (mogą to być przykładowo obligacje wyemitowane przez A S.A.). Jeśli Spółka zdecyduje się na inne instrumenty finansowe w ramach zarządzania aktywami, będą to wyłącznie instrumenty zgodne z art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, co oznacza, że nie będą to udziały w kapitale innych spółek. Możliwe dodatkowe instrumenty finansowe, działania w ramach usługi asset management to lokaty bankowe. Rodzaj instrumentów finansowych które mogą być nabywane w ramach usługi asset management precyzyjnie określa umowa zawierana z TFI.

Jednocześnie usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, a jedynie zlecenie świadczenia usług typu asset management wybranemu TFI przez pojedynczego klienta.

Spółka rozważa skorzystanie z opodatkowania Ryczałtem. Aktualnie Spółka nie złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. ZAW-RD. Wnioskodawca wskazuje, że na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania Spółka spełni warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT oraz nie znajdą zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy w przypadku wyboru przez Spółkę opodatkowania w formie Ryczałtu w rozumieniu Ustawy CIT, korzystanie przez Wnioskodawcę z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Pytanie

Czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT- możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, nie wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”) - możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzony został do polskiego systemu podatkowego nowy sposób opodatkowania tj. ryczałt od dochodów spółek - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Model opodatkowania Ryczałtem jest dla podatnika fakultatywny, co oznacza, że podatnik samodzielnie decyduje czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania swoich dochodów. Ten sposób opodatkowania został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w Ryczałcie.

W myśl art. 28j ust. 1 Ustawy CIT, opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zatem formę opodatkowania Ryczałtem może wybrać podatnik, który spełnia powyższe warunki określone w Ustawie CIT.

Mając na uwadze powyższe przepisy, jeżeli spółka posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki, tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. Ustawy CIT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozważa skorzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe. W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwości czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, wyłącza możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 708) obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji, zwanego dalej „obligatariuszem”, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Przepis ten znajduje zastosowanie do obligacji korporacyjnych.

Z kolei zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.) obligacja skarbowa jest papierem wartościowym oferowanym do sprzedaży w kraju lub za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, posiadania obligacji nie można utożsamiać z posiadaniem udziałów w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, które zostały wymienione w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT. Również lokaty nie stanowią tytułów wymienionych w powołanym przepisie.

Z kolei samo korzystanie z usług zarządzania ww. aktywami, skoro nie wiąże się posiadaniem tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, również nie spowoduje to wykluczenia Spółki z możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu, przy spełnieniu pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem wymienionych w art. 28j ust. 1 Ustawy CIT.

Mając na uwadze treść art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, w ocenie Wnioskodawcy, korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, które będą inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych oraz w inwestowanie środków na lokatach bankowych nie stanowi naruszenia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, korzystanie z usług asset management w wyżej opisanym zakresie nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 28 sierpnia 2024 r. o Znaku: 0111-KDIB1-2.4010.354.2024.2.MK, w której wskazano, że:

Zatem, mając na uwadze treść art. 28j ust 1 pkt 5 ustawy o CIT, Spółka może dokonywać zakupu Obligacji Skarbu Państwa, Obligacji Korporacyjnych, dokonywać transakcje buy-sell back na obligacjach Skarbu Państwa i obligacjach spółek z udziałem Skarbu Państwa, a także korzystać z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, które będą inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych, a transakcje te nie stanowią naruszenia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki m.in.:

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe wyłącza,  w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka rozważa skorzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez TFI. Usługa asset management to zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych. Usługa, polega na podejmowaniu i realizacji przez TFI decyzji inwestycyjnych w imieniu i na wyłączny rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji TFI środków pieniężnych. Spółka planuje inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych. Możliwe dodatkowe instrumenty finansowe, działania w ramach usługi asset management to lokaty bankowe. Jednocześnie usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, a jedynie zlecenie świadczenia usług typu asset management wybranemu TFI przez pojedynczego klienta.

Zatem, skoro wskazują Państwo w opisie sprawy, że usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, to korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe nie wyłącza możliwość korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Zatem, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, nie wyłącza, w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).