Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca będzie mógł ujmować w kosztach uzyskania przychodu wypłacane na rzecz pracowników premie w roku, w którym zostaną one wypłacone?

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 25 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawca planuje wprowadzić system premiowy dla pracowników. Programem objęci zostaną wszyscy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (niezależnie od szczebla organizacji lub pełnionej funkcji), którzy będą zatrudnieni na dzień 1 stycznia 2025 roku, jak również pracownicy, którzy zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę po tej dacie.

Proces przyznawania premii będzie wyglądać w następujący sposób:

Naliczenie i wypłata premii uzależnione będą od osiągnięcia zysku netto przez Wnioskodawcę (warunek podstawowy) i nastąpią po zakończeniu roku obrotowego, nie wcześniej niż w trzecim kwartale następnego roku obrotowego, po sporządzeniu sprawozdania finansowego za rok obrotowy, jego zbadaniu przez biegłego rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Wspólników. Wnioskodawca zakłada, że pierwsze premie w ramach opisywanego programu zostaną naliczone i wypłacone w trzecim kwartale 2026 roku (w oparciu o zysk netto za 2025 rok).

Premie będą wypłacane z uwzględnieniem „wkładu” pracownika w zysk netto danego roku obrotowego (uwzględniając także okres zatrudnienia oraz absencje w ciągu roku). W przypadku zakończenia współpracy przez pracownika w ciągu roku, premia będzie naliczana proporcjonalnie do przepracowanego w danym roku okresu. Wypłata premii będzie następować niezależnie od tego, czy pracownik będzie zatrudniony w Spółce w momencie jej przyznania lub wypłaty. Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku wypłacenia premii byłemu pracownikowi, będzie ona dotyczyć okresu, w którym był on pracownikiem Spółki.

Wnioskodawca opracował algorytm obliczania premii, na który składają się:

1)Weryfikacja wyniku finansowego Wnioskodawcy - premia będzie przyznawana wyłącznie w przypadku osiągnięcia zysku netto.

2)Obliczenie podstawy kalkulacji premii, która będzie stanowić różnicę między zyskiem operacyjnym Spółki przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań, podatków i amortyzacji (EBITDA), a progiem rentowności ustalonym jako procent przychodów ze sprzedaży (wyjściowo 5%, wartość ta może ulec zmianie).

3)Ustalenie funduszu premiowego stanowiącego określony procent podstawy kalkulacji premii z pkt 2 (wyjściowo 4,5%, wartość ta może ulec zmianie).

4)Przypisanie pracownikom indywidualnych współczynników premii zależnych m.in. od ich grupy zaszeregowania (stanowiska, szczebla organizacji).

5)Ustalenie sumy współczynników z pkt 4 wszystkich pracowników uprawnionych do premii i obliczenie kwoty premii przypadającej na jedną jednostkę współczynnika.

6)Przypisanie kwot premii poszczególnym pracownikom, przy czym premia zostanie wypłacona, gdy wartość jednej jednostki, o której mowa w pkt 5, nie będzie niższa niż 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w chwili naliczania premii (wskaźnik ten może ulec zmianie w przyszłości).

7)Skorygowanie przypisanych premii poprzez uwzględnienie okresu zatrudnienia pracownika w danym roku, jego absencji chorobowych, zasiłków i urlopów bezpłatnych.

Tak wyliczone premie Wnioskodawca będzie traktować jako przychód pracowników ze stosunku pracy i będzie realizować w tym zakresie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Kwoty premii wyliczone zgodnie z algorytmem przyjętym przez Spółkę będą kwotami brutto, tj. obejmującymi należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz obowiązkowe składki finansowane przez pracownika.

Ponadto Wnioskodawca, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości - dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów, utworzy rezerwę na premie pracownicze w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego dotyczy premia.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca planuje ujmować wypłacone premie w kosztach uzyskania przychodów w momencie wypłaty (tj. w III kwartale roku następującego po roku, którego dotyczy).

Premie nie będą stanowić elementu podziału zysku za dany rok obrotowy tj. nie pomniejszą kwot należnych udziałowcom z tytułu udziału w zyskach. Zysk netto za dany rok obrotowy będzie jedynie elementem kalkulacyjnym premii.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że podstawą wypłaty premii będą odpowiednie zapisy w Regulaminie Wynagradzania, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. W Regulaminie zostaną uwzględnione zasady zarówno naliczania, jak i wypłaty premii.

Termin wypłaty będzie wynikał z odpowiednich zapisów w nowym Regulaminie Wynagradzania (który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku). Będzie on określony jako koniec III kwartału następującego po roku rozliczeniowym, którego premia będzie dotyczyć. Zatem zgodnie z Regulaminem premia będzie naliczana i wypłacana do końca września roku następującego po roku, za który premia będzie należna. W praktyce moment wypłaty premii będzie mógł nastąpić wcześniej (np. w lipcu/sierpniu) - będzie to zależne m.in. od tego kiedy zostanie zatwierdzone sprawozdanie finansowe za rok poprzedni oraz od czasu potrzebnego na kalkulację premii. Wnioskodawca nie przewiduje natomiast, by wypłata następowała po terminie wynikającym z Regulaminu Wynagradzania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie mógł ujmować w kosztach uzyskania przychodu wypłacane na rzecz pracowników premie w roku, w którym zostaną one wypłacone?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł on ujmować wypłacane na rzecz pracowników premie w roku, w którym zostaną one wypłacone.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.

Katalog wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu jest zatem otwarty, przy czym ujęcie danego wydatku w kosztach wymaga spełnienia kilku warunków. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz utrwaloną od wielu lat linię interpretacyjną, aby dany wydatek stanowił koszt dla celów podatkowych, muszą być spełnione następujące warunki:

1)wydatek ten został poniesiony przez podatnika, tj. pokryty z jego zasobów majątkowych,

2)wydatek jest definitywny, tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3)wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4)wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub

5)zachowania/zabezpieczenia źródła przychodów,

6)wydatek został właściwie udokumentowany,

7)wydatek nie znajduje się w katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane wydatki z tytułu premii spełniają wszystkie ww. przesłanki i mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Po pierwsze, koszt ten zostanie poniesiony przez Wnioskodawcę z jego majątku. To Wnioskodawca poniesie ciężar ekonomiczny wypłacanych premii. Spełniony zatem jest warunek nr 1.

Po drugie, wydatki z tytułu premii nie będą w żaden sposób zwracane Wnioskodawcy. Przyznanie i wypłacenie premii będzie bowiem definitywne i wynikać będzie z zasad programu premiowego. Zatem spełniony jest warunek nr 2.

Po trzecie, celem wypłacanych premii będzie wynagrodzenie pracowników, których umiejętności i zaangażowanie są niezbędne do utrzymania dalszego rozwoju Spółki. Premie będą mieć także wymiar motywacyjny - pracownicy będą wiedzieć, że ich działania prowadzące do sukcesu Wnioskodawcy zostaną odpowiednio nagrodzone, co może przekładać się także na ich większą motywację w przyszłości, a to z kolei może doprowadzić do generowania jeszcze większych zysków. W związku z tym, premie będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą oraz będą wydatkami ponoszonymi w celu uzyskania przychodów. Zatem warunki nr 3 i 4 również zostaną spełnione.

Po czwarte, kwoty premii będą ustalane pośrednio na podstawie wyniku finansowego Wnioskodawcy (wynikającego ze sprawozdania finansowego, poddawanego, w oparciu o odrębne przepisy ustawy o rachunkowości, badaniu przez biegłego rewidenta, w związku z czym wysokość zysku netto będzie potwierdzona w sprawozdaniu z badania) za rok, za który premie będą miały zostać wypłacone. Wnioskodawca będzie w posiadaniu kalkulacji wysokości premii. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że premie będą dodatkiem do wynagrodzeń wypłacanych z tytułu umowy o pracę, będą one również uwzględniane na liście płac Wnioskodawcy. Spełniony jest zatem warunek nr 5.

Ponadto, premie dla pracowników nie są wydatkiem wyłączonym z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności premie nie będą wypłacane tytułem dywidendy - zysk netto Wnioskodawcy (podobnie jak inne dane finansowe) będzie jedynie elementem służącym wyliczeniu wysokości premii, a celem wypłaty premii nie będzie podział zysku. Zatem warunek nr 6 również należy uznać za spełniony.

Wnioskodawca będzie traktować premię jako przychód pracowników ze stosunku pracy i będzie realizować w tym zakresie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226), do przychodów ze stosunku pracy zalicza się także wszelkiego rodzaju dodatki i nagrody (w tym również premie). Kwoty premii wyliczone zgodnie z algorytmem przyjętym przez Spółkę będą kwotami brutto tj. obejmującymi należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz obowiązkowe składki finansowane przez pracownika.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kwoty premii wypłacanych przez Wnioskodawcę będą spełniać warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ujęcie premii w kosztach uzyskania przychodu powinno następować w roku, w którym zostaną one wypłacone (tj. zostanie poniesiony wydatek z tego tytułu).

W przypadku premii wypłacanych pracownikom, zastosowanie znajdzie bowiem przepis art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, zgodnie z którym należności ze stosunku pracy są kosztem w miesiącu, za który są należne pod warunkiem, że zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przeciwnym wypadku, zastosowanie znajdzie ogólny przepis dotyczący ujmowania kosztów niezwiązanych bezpośrednio z przychodami (art. 15 ust. 4d ustawy o CIT), zgodnie z którym koszty takie są potrącalne w dacie poniesienia.

Zakładając zatem, że przyznanie i wypłata premii będą następować w obrębie tego samego roku, będącego rokiem następującym po roku, w którym osiągnięty został zysk netto będący pośrednio podstawą obliczenia premii, to premie te będą kosztem uzyskania przychodu w roku ich przyznania i wypłaty. 

Przykładowo, jeżeli Wnioskodawca w 2026 r. przyzna i wypłaci pracownikom premie w oparciu o wysokość zysku netto za 2025 r., będą one stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT w roku 2026.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością nastawioną na osiąganie przychodów. Z oceny związku z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do uzyskania przychodu z danego źródła lub do zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

-wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

-musi być definitywny, a więc bezzwrotny,

-musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

-musi zostać właściwie udokumentowany,

-nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Oznacza to, że każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanymi przez podatnika przychodami oraz racjonalności działania podatnika dla osiągnięcia tego przychodu. W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.

Ustawodawca do katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadził art. 16 ust. 1 pkt 15a, zgodnie z którym:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kwot wypłacanych tytułem podziału (rozliczenia) wyniku finansowego jednostki (zysku netto).

Literalna wykładnia art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT, prowadzi do wniosku, że wyłączeniu z kosztów podatkowych zawartym w tym przepisie podlega kwota wypłacona tytułem podziału zysku netto, a nie dowolny wydatek.

Słowo „wypłacanie” stanowi rzeczownikową formę czasownika „wypłacać”, który zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN oznacza:

1.wydać komuś należne mu pieniądze,

2.odwzajemnić się komuś jakimś czynem.

W świetle powyższego, o „wypłacie” czegoś można mówić wówczas, gdy przedmiot wypłaty jest komuś należny, lub gdy wypłata jest czynnością odwzajemniającą. Opisane w zdarzeniu przyszłym wydatki nie spełniają takich przesłanek.

Posługując się w art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT, sformułowaniem „kwot wypłacanych tytułem podziału zysku netto”, Ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów jedynie te kwoty z zysku netto, które wypłacane są tytułem jego bezpośredniego podziału, np. w formie nagród, premii lub innych postaci wynagrodzenia.

Powyższy przepis nie obejmuje zatem sytuacji, gdy wynagrodzenia itp., są jedynie wyliczane w oparciu o osiągnięty zysk.

Premia – w tym również i premia uznaniowa – spełnia wszystkie powyższe kryteria, ponieważ jej wypłata jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą (występuje zatem związek przyczynowo-skutkowy) i jednocześnie wydatek ten nie został ujęty w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy, że premie pracownicze mieszczą się w katalogu przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.). W myśl tego przepisu:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Odnosząc się do określenia momentu, w którym należności ze stosunku pracy stanowią koszty uzyskania przychodów, wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT:

Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.

Oznacza to, że pracodawcy, którzy terminowo wypłacają ww. należności zaliczają je do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne. Dopiero w przypadku niedotrzymania terminu wypłaty wynagrodzenia regulacja prawna odsyła do art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g;

Z treści cytowanych przepisów wynika, że wynagrodzenia pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, jednak pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy. Natomiast w przypadku niedochowania wyżej wymienionych terminów zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, co trzeba rozumieć pod pojęciem „w miesiącu, za który są należne”. Ustawa nie określiła tego terminu, więc posiłkując się wykładnią językową, można stwierdzić, że dla celów podatkowych dana należność (np. premia) staje się należna, gdy wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Z uwagi na brak definicji „należnego wynagrodzenia” w ustawie podatkowej w oparciu o wykładnię literalną należy przyjąć, że o „należnym” wynagrodzeniu można mówić wówczas, gdy należności te zostały ustalone (przesądzone) lub są niesporne (również co do wysokości).

Ponadto warto zauważyć, że premie nie mogą być uznane za „należne” przed ich przyznaniem przez pracodawcę. Świadczenia te stają się takie dopiero wówczas, gdy zostały przyznane pracownikom, gdyż dopiero wtedy pracownicy stają się uprawnieni do dochodzenia wypłaty z tytułu ich przyznania (por. wyrok WSA w Warszawie z 13 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 2822/15).

Zatem premie, o których mowa w opisie sprawy będą mogły być uznane za należne, gdy Spółka przyzna je pracownikom i nadejdzie termin do wypłaty ww. świadczeń, który w przypadku Państwa Spółki, będzie wynikał, z Regulaminu Wynagradzania. Od tego bowiem momentu pracodawca będzie zobowiązany do wypłaty świadczeń lub postawienia ich do dyspozycji pracownika.

Reasumując, premie przyznane i wypłacone przez Państwa Spółkę w 2026 r. w oparciu o wysokość zysku netto za 2025 r., będą stanowić koszt uzyskania przychodu w 2026 roku.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 -  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).