Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania projektów współfinansowanych ze środków europejskich, w tym także nadwyżki powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) - (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (…) prowadzi działalność (…) na terenie całego kraju. Spółka realizuje projekty współfinansowane ze środków europejskich, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (dalej: „EFS+”) w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2021-2027 oraz Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (dalej: „FERS”) na lata 2021-2027 (każdy z osobna zwany dalej „Projektem” lub łącznie „Projektami”).

Spółka realizuje Projekty w zakresie (…) związanego z między innymi z (…). Projekty realizowane są zgodnie z umową o dofinansowanie na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet Projektu. Oprócz kosztów bezpośrednich Spółka ponosi kwalifikowane koszty pośrednie. W efekcie, budżet Projektu podzielony jest na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie stanowiące określony procent kosztów bezpośrednich. W związku z realizacją Projektu, Spółce przysługują koszty pośrednie na pokrycie m.in. kosztów administracyjnych związanych z techniczną obsługą realizacji Projektu, a ich udział procentowy w wydatkach bezpośrednich zależy od konkretnego Projektu, a także od wysokości kosztów bezpośrednich.

Koszty pośrednie Projektów finansowanych z EFS+ są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych:

a)25% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do (…) PLN włącznie,

b)20% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej (…) PLN do (…) tys. PLN włącznie,

c)15% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej (…) PLN do (…) PLN włącznie,

d)10% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej (…) PLN.

Instytucja zarządzająca może obniżyć stawkę ryczałtową kosztów pośrednich w przypadkach rażącego naruszenia przez beneficjenta postanowień umowy w zakresie zarządzania Projektem. W szczególności, zgodnie z §7 ust. 1 przykładowej umowy o dofinansowanie Projektu w ramach FERS (finansowanego z EFS+), koszty pośrednie rozliczane są stawką ryczałtową w wysokości 10% wydatków bezpośrednich, zatwierdzonych jako wydatki kwalifikowalne w ramach wniosków o płatność.

Zgodnie z podrozdziałem 1.6 Zasad finansowania Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego zatwierdzonych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej („Zasady FERS”), katalog kosztów pośrednich Projektu FERS obejmuje koszty pośrednie rozumiane jako następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu:

a)koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby,

b)koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki),

c)koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym ta dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki,

d)koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym zlecenia prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),

e)koszty utrzymania powierzchni biurowych (np. czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu,

f)wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego,

g)działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.), z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 50 ust. 1 lit. e rozporządzenia ogólnego,

h)amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a-d,

i)opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za sprzątanie, ochronę, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu,

j)koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu,

k)koszty biurowe związane z obsługą administracyjną projektu (np. zakup materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych, koszty usług powielania dokumentów),

l)koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy,

m)koszty ubezpieczeń majątkowych.

Zgodnie z Podrozdziałem 3.12 pkt 3) Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: „Wytyczne”) wydanych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu:

a)koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby,

b)koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki),

c)koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym ta dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki,

d)koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym zlecenia prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),

e)koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu,

f)wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego,

g)działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.), z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 50 ust. 1 lit. e rozporządzenia ogólnego,

h)amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a-d,

i)opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za sprzątanie, ochronę, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu,

j)koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu,

k)koszty biurowe związane z obsługą administracyjną projektu (np. zakup materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych, koszty usług powielania dokumentów),

l)koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy,

m)koszty ubezpieczeń majątkowych.

Na podstawie przykładowego wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach programu FERS, Spółka ponosi między innymi następujące koszty pośrednie:

1)obsługa administracyjna projektu (koszty utrzymania systemu IT wykorzystywanego w projekcie);

2)zarządzanie projektu, w tym bieżąca kontrola, monitoring i sprawozdawczość projektu;

3)obsługa księgowa projektu;

4)rekrutacja UP: m.in. opracowanie dokumentacji rekrutacyjnej, informowanie o założeniach projektu, zasadach udziału i korzyściach; zbieranie i weryfikacja formularzy zgłoszeniowych, opracowanie list UP i list rezerwowych, informowanie o wynikach rekrutacji;

5)działania informacyjno-promocyjne projektu, w tym m.in.:

  • odpowiednie oznakowanie projektu;
  • mailing do potencjalnych Ośrodków Wsparcia (dalej: „OW”);
  • przygotowanie i dystrybucja materiałów informacyjno-promocyjnych m. in. w instytucjach, z usług których korzystają potencjalne OW, np. urzędy, banki, JST, regionalne agencje rozwoju, klastry przedsiębiorców, instytucje płatnicze, punkty obsługi przedsiębiorców, lokalne/regionalne IOB (instytucje otoczenia biznesu), parki naukowo-technologiczne, instytucje szkoleniowe itp.;
  • organizowanie spotkań informacyjnych dla potencjalnych OW - spotkania grupowe na terenie każdego województwa; spotkania indywidualne z przedsiębiorstwami (PDB) w biurze projektowym, siedzibach PDB itp. ponadto spotkania on-line z wykorzystaniem komunikatorów i platform komunikacyjnych;
  • przygotowanie i prowadzenie stron internetowych projektów zawierających informacje o projektach; ponadto informacji o projektach na stronie internetowej partnerów i PARP;
  • prowadzenie konta w social mediach (...);
  • udzielanie informacji o projektach przez kadrę projektu m.in. osobiście w biurze projektu, telefonicznie, mailowo, przez komunikatory itp.;
  • ogłoszenia o projektach na dedykowanych grupach dyskusyjnych w social mediach;
  • wykorzystanie marketingu szeptanego opartego o dotychczasową współpracę Partnerów z partnerami biznesowymi i instytucjonalnymi, z MŚP z całego kraju i zrekrutowanych już do projektów OW;
  • przekazanie informacji o realizacji projektów do branżowych stowarzyszeń przedsiębiorców i za ich pośrednictwem informowanie o projektach;
  • ogłoszenia o projektach na portalach społecznościowych/biznesowych/edukacyjnych kierujących treści do PDB;

6)utrzymanie powierzchni biurowych wykorzystywanych do obsługi administracyjnej projektu;

7)prowadzenie rachunku bankowego projektu.

Co do zasady, dofinansowanie w ramach Projektu stanowi kwotę nie mniejszą niż 80% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (w tym płatność ze środków europejskich i dotacja celowa z budżetu państwa). Przykładowo, w ostatnim okresie Spółka realizuje projekty, gdzie dofinansowanie wynosi 100% albo 90% albo 85%.

Spółka realizuje kilka Projektów współfinansowanych m.in. ze środków EFS+ (w ramach programu FERS i Regionalnych Programów Operacyjnych) i w ramach każdego Projektu otrzymuje środki na pokrycie kosztów pośrednich. Środki te, w określonej w umowie o dofinansowanie, ryczałtowej wysokości przelewane są z wyodrębnionego na cele realizacji Projektu rachunku bankowego na rachunek główny Spółki. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, tj. określonym procentem kosztów bezpośrednich Projektu są metodą uproszczoną rozliczania wydatków Projektu. Nie ma bowiem obowiązku gromadzenia, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach Projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą. Środki przyznane na pokrycie kosztów pośrednich we wszystkich Projektach mogą przewyższać koszty związane z administracyjną obsługą Projektu.

Spółka prowadzi księgi rachunkowe w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Finansowanie Projektów realizowanych przez Wnioskodawcę odbywa się ze środków wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i dotacji celowej z budżetu państwa.

Pytanie

Czy otrzymane dofinansowanie, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania, będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania, będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”).

UZASADNIENIE:

Zdaniem Wnioskodawcy, cała otrzymana kwota dofinansowania Projektów, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikająca np. z niższych cen usług) niż kwota otrzymanego dofinansowania (% kosztów bezpośrednich przedstawionych do rozliczenia), będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 Ustawy o CIT.

Dotyczy to zarówno środków na pokrycie kosztów bezpośrednich, jak i pośrednich wykorzystanych w okresie realizacji Projektów oraz po tym okresie.

W ocenie Wnioskodawcy, w Ustawie o CIT brak jest regulacji, które ograniczałyby możliwość zwolnienia dotacji w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na okres wykorzystania środków.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 Ustawy o CIT, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Finansowanie projektów realizowanych przez Wnioskodawcę odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i dotacji celowej z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm., dalej: „Ustawa o FP”) „środkami publicznymi” są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu (EFTA).

Natomiast art. 5 ust. 3 pkt 1 Ustawy o FP dookreśla, co zalicza się do środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o FP - m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W myśl art. 2 pkt 5 Ustawy o FP, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d Ustawy o FP, czyli m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 Ustawy o FP, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

W myśl art. 124 ust. 1 Ustawy o FP, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Zgodnie zaś z art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 Ustawy o FP, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

1.realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

2.realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

3.współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z art. 126 Ustawy o FP, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Z kolei, w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 Ustawy o FP, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 187 Ustawy o FP, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 Ustawy o FP, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

W myśl natomiast art. 192 ust. 1 Ustawy o FP, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”. Dodatkowo, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wskazuje Wnioskodawca, koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, tj. określonym procentem kosztów bezpośrednich Projektu są metodą uproszczoną rozliczania wydatków Projektu i wskazane są w Wytycznych bądź w umowie o dofinansowanie. Wnioskodawca wyjaśnia, że nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach Projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą. Zdaniem Spółki, wobec tego nie ma znaczenia wysokość wydatków poniesionych w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem, ponieważ koszty pośrednie rozliczone ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. W związku z tym, nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków w ramach kosztów pośrednich niż kwota otrzymanego dofinansowania będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 Ustawy o CIT.

Wskazane wyżej stanowisko, znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych, m.in. w interpretacji indywidualnej:

  • z dnia 2 lutego 2017 r., 1462-IPPB6.4510.630.2016.1.AG;
  • z dnia 19 grudnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.292.2017.1.JP;
  • z dnia 28 stycznia 2020 r., 0114-KDIP2-2.4010.490.2019.2.AG.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że cała otrzymana kwota dofinansowania Projektów, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikająca np. z niższych cen usług) niż kwota otrzymanego dofinansowania (% kosztów bezpośrednich przedstawionych do rozliczenia), będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.