Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.589.2024.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września do 31 grudnia 2024 roku;
  • czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przychody, które będzie osiągała Spółka z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym, nie stanowią przychodów z praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • czy od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w 2025 roku będącym pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka będzie posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka A sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka powstała w wyniku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - dnia 2 września 2024 roku nastąpiło przekształcenie spółki spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wpis spółki przekształconej w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego został dokonany na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego (…).

W związku z przekształceniem, na dzień 1 września 2024 roku Spółka zobowiązana jest (była- przypis organu) zamknąć księgi rachunkowe zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości, natomiast na dzień 2 września 2024 r. Spółka zobowiązana jest (była -  przypis organu) otworzyć księgi rachunkowe zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie od 1 stycznia do 1 września 2024 roku nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 października 2023 roku, tj. kwoty 9.218.000 zł.

Spółka prowadziła przed przekształceniem i w dalszym ciągu prowadzić będzie działalność związaną z:

1.doradztwem w zakresie informatyki,

2.zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

3.sprzedażą sprzętu telekomunikacyjnego,

4.usługami w zakresie telekomunikacji przewodowej i bezprzewodowej,

5.naprawą i konserwacją sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego,

6.sprzedażą subskrypcji na używanie (dostęp do) oprogramowania komputerowego dostawców takich jak np. Microsoft, Cisco, Adobe, ESET, Veritas.

W zakresie sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego (punkt 6 powyżej), Spółka, na podstawie umowy dealerskiej, działała jako partner podmiotu będącego oficjalnym dystrybutorem tego oprogramowania w Polsce.

Właściciel oprogramowania komputerowego, nie sprzedaje bezpośrednio subskrypcji partnerom. Proces sprzedaży subskrypcji na używanie (dostęp do) programu na rynku polskim do użytkowników końcowych odbywa się według schematu: właściciel -> sprzedaż do oficjalnego dystrybutora -> sprzedaż do partnera (m.in. Wnioskodawca) -> sprzedaż do użytkowników końcowych (klientów ostatecznych). Oficjalny dystrybutor współpracuje zatem z partnerami, m.in. z Wnioskodawcą, którzy sprzedają subskrypcję na używanie oprogramowania do klientów - użytkowników końcowych oprogramowania. Wobec powyższego Spółka, jako partner dystrybutora, będzie nabywała subskrypcję na używanie oprogramowania za np. 35 000 zł od dystrybutora i następnie będzie ją sprzedawała klientom (użytkownikom końcowym) za np. 37 500 zł.

Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie jest twórcą ani właścicielem tego oprogramowania komputerowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego. Ponadto, Spółka nie posiada i nigdy nie będzie posiadała (nie nabędzie) od dystrybutora i/lub właściciela oprogramowania praw autorskich majątkowych do przedmiotowego oprogramowania.

Spółka będzie jedynie dystrybutorem subskrypcji na używanie (dostęp do) oprogramowania, którą to subskrypcję nabywać będzie od oficjalnego dystrybutora subskrypcji w Polsce.

Przychody Spółki z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie (dostęp do) oprogramowania komputerowego mogą przekraczać 50% wszystkich przychodów Spółki z działalności.

Od 1 stycznia 2025 roku, Spółka chciałaby korzystać z opodatkowana podatkiem CIT w formie ryczałtu od dochodów spółek (dalej: „Estoński CIT”), o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”).

Wspólnikami spółki są aktualnie i w dalszym ciągu będą wyłącznie dwie osoby fizyczne. Obaj wspólnicy nie posiadają i nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie posiada i nie będzie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu lub stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie będzie sporządzała za okres opodatkowani Estońskim CIT sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Spółka złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania Estońskim CIT (na formularzu ZAW-RD) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym rozpocznie korzystanie z Estońskiego CIT.

Spółka zatrudnia aktualnie i będzie zatrudniała więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami Spółki.

Mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (tzn. w okresie od 1 września (winno być od 2 września – przypis Organu) do 31 grudnia 2024 r.), liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodzić:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw (nie uwzględniając przychodów z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania użytkownikom końcowym, które w ocenie Spółki nie stanowią przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw),

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie od 2 września 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 października 2023 roku, tj. kwoty 9.218.000 zł.

Ponadto, przychody Spółki osiągnięte w okresie od 2 września do 31 grudnia 2024 roku nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego (tj. 2 września 2024 r.) w zaokrągleniu do 1.000 zł czyli kwoty 8.562.000 zł.

Spółka nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wymienionych w art. 28k Ustawy CIT.

Pytania

1.  Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września do 31 grudnia 2024 roku?

2.  Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przychody, które będzie osiągała Spółka z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym, nie stanowią przychodów z praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy CIT?

3.  Czy od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b Ustawy CIT?

4.  Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w 2025 roku będącym pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka będzie posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Spółka będzie uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”) w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września do 31 grudnia 2024 grudnia, ponieważ w tym okresie:

1)  Spółka posiada status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, ponieważ wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w poprzednim roku podatkowym, czyli w okresie od 1 stycznia do 1 września 2024 roku nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 października 2023 roku, tj. kwoty 9.218.000 zł. Spełniony jest więc warunek o którym mowa w art. 19 ust. 1d Ustawy CIT.

Potwierdzeniem, że poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 stycznia do 1 września 2024 roku, w którym przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie mogą przekroczyć limitu określonego w art. 4a pkt 10 ustawy CIT jest interpretacja Znak: 0111-KDIB2-1.4010.323.2022.1.MK z 18 sierpnia 2022 r., zgodnie z którą:

„W analizowanej sprawie, co do zasady, rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Jednak w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 1 marca 2022 r., rok podatkowy Wnioskodawcy wyglądał następująco: - od 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r. (pierwszy rok podatkowy), - kolejnym rokiem Spółki będzie okres od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i w tym okresie Spółka rozpoczyna opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r., zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2 000 000 euro. Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy”.

2)  przychody Spółki osiągnięte w okresie od 2 września do 31 grudnia 2024 roku nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego (tj. 2 września 2024 r.) w zaokrągleniu do 1.000 zł czyli kwoty 8.562.000 zł;

3)  Spółka powstała w wyniku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z o.o., w związku z czym jest to przekształcenie spółki w spółkę w rozumieniu art. 4a pkt 21 Ustawy ClT, co potwierdza interpretacja nr DOP4.8221.60.2023.CPXJ z dnia 13 lutego 2024 r. Dlatego w przedmiotowej sprawie planowane przekształcenie spółki z o.o. sp. komandytowej w Sp. z o.o. będzie stanowiło przekształcenie spółki w spółkę. Wobec tego nie stosuje się w odniesieniu do wskazanego przekształcenia wyłączenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1a pkt 1 Ustawy CIT.

W celu zastosowania obniżonej stawki podatku konieczne jest spełnienie pozostałych ustawowych warunków. Jak już wcześniej wskazano z 9% stawki opodatkowania mogą korzystać podatnicy posiadający status małego podatnika, lub podatnicy rozpoczynający działalność, którzy jednocześnie nie przekroczą ustawowego limitu przychodów osiągniętych w roku podatkowym.

Ad 2.

W ocenie Spółki, przychody, które będzie osiągała Spółka z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym, nie stanowią przychodów z praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w tym przepisie, m. in. gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw.

Jak wynika z objaśnień Ministerstwa Finansów z 23 grudnia 2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, celem wprowadzenia tego warunku było ograniczenie możliwości korzystania z opodatkowania ryczałtem przez podmioty nieprowadzące aktywnej działalności gospodarczej, nakierowane na czerpanie przychodów głównie z pasywnych źródeł przychodów.

Powyższe pasywne źródła przychodów ustawodawca wymienił w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, wśród których znajdują się m.in. przychody z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw.

Jak już zostało wskazane przez Wnioskodawcę, w przypadku nabycia i następnie sprzedaży przez Spółkę subskrypcji na oprogramowanie w żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych na Spółkę. Nie ma też miejsca przeniesienie tych praw przez Spółkę na klienta (użytkownika końcowego).

Warto wskazać, iż w piśmiennictwie wskazuje się, iż do przeniesienia autorskich praw majątkowych dochodzi wówczas, gdy wynika to wyraźnie z postanowień umowy zawartej w formie pisemnej. Oznacza to, iż dla zaistnienia skutku kwalifikacji umowy jako umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe wymagane jest wyraźne postanowienie o przeniesieniu prawa, co powoduje, że w przypadku braku takiego wyraźnego postanowienia nie można dokonać interpretacji oświadczeń woli na rzecz umowy przenoszącej.

Zdaniem Spółki, jako że będzie ona osiągała przychody z dostarczenia (dystrybucji) oprogramowania użytkownikom końcowym bez przeniesienia praw autorskich do nich, to nie sposób stwierdzić, iż będą to przychody z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, a tym bardziej z tytułu zbycia tych praw. O powyższym świadczy również wykładnia celowościowa przepisu art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.

Jak już zostało wspomniane, celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie możliwości korzystania z opodatkowania Estońskim CIT przez podmioty nieprowadzące aktywnej działalności gospodarczej, nakierowane na czerpanie przychodów głównie z pasywnych źródeł przychodów. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy, jego działalność polegać będzie na prowadzeniu aktywnej działalności gospodarczej, a co za tym idzie Spółka będzie uzyskiwała przychody z aktywnych źródeł przychodów, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego.

W celu określenia zakresu praw autorskich według polskich przepisów, należy odnieść się do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509; dalej: „upapp”) w myśl którego, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl art. 74 ust. 1 upapp, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Ponadto, zgodnie z art. 74 ust. 2 zdanie pierwsze ww. ustawy ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Jak wskazuje powołany przepis, program  komputerowy podlega ochronie niezależnie od formy (sposobu) wyrażenia, a więc w postaci „programu źródłowego” i „programu maszynowego”, „programu wpisanego do pamięci stałej komputera”, itd. Podlega on ochronie również wówczas, gdy jest utrwalony w odręcznie sporządzonych notatkach, w dokumentacji projektowej, wytwórczej i użytkowej.

Stosownie do treści art. 74 ust. 4 upapp, autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

1)  trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

2)  tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

3)  rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Reasumując, należy stwierdzić, że w rozumieniu polskich przepisów o prawie autorskim, przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie.

Program komputerowy został wymieniony przez ustawodawcę jako przedmiot prawa autorskiego. Jednocześnie możliwe jest przeniesienie praw czy też udzielenie prawa do korzystania z autorskich praw majątkowych w stosunku do programu komputerowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 upapp, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Jak wskazuje natomiast art. 53 ww. ustawy, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Oznacza to, że niezachowanie formy pisemnej powoduje bezwzględną nieważność takiej umowy, wobec czego nie wystąpi skutek w postaci zamierzonego przeniesienia praw.

W tym miejscu wskazać należy, że Subskrypcja to abonamentowa (czasowa) forma licencjonowania. Umożliwia ona użytkownikowi dostęp do określonego pakietu licencji przez określony czas, oczywiście z możliwością stałego ich odnawiania. Istotą licencji prawa autorskiego jest udzielenie prawa do korzystania z utworu (a właściwie praw do utworu, a nie utworu jako „egzemplarza”) oraz określenie pól eksploatacji tego utworu.

Jak stanowi natomiast art. 75 ust. 2 i 3 upapp, nie wymaga zezwolenia uprawnionego:

1)  sporządzenie kopii zapasowej, jeżeli jest to niezbędne do korzystania z programu komputerowego. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, kopia ta nie może być używana równocześnie z programem komputerowym;

2)  obserwowanie, badanie i testowanie funkcjonowania programu komputerowego w celu poznania jego idei i zasad przez osobę posiadającą prawo korzystania z egzemplarza programu komputerowego, jeżeli, będąc do tych czynności upoważniona, dokonuje ona tego w trakcie wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania lub przechowywania programu komputerowego;

3)  zwielokrotnianie kodu lub tłumaczenie jego formy w rozumieniu art. 74 ust. 4 pkt 1 i 2, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania informacji koniecznych do osiągnięcia współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego z innymi programami komputerowymi, o ile zostaną spełnione następujące warunki:

a)czynności te dokonywane są przez licencjobiorcę lub inną osobę uprawnioną do korzystania z egzemplarza programu komputerowego bądź przez inną osobę działającą na ich rzecz,

b)informacje niezbędne do osiągnięcia współdziałania nie były uprzednio łatwo dostępne dla osób, o których mowa pod lit. a,

c)czynności te odnoszą się do tych części oryginalnego programu komputerowego, które są niezbędne do osiągnięcia współdziałania.

3.Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie mogą być:

1)wykorzystane do innych celów niż osiągnięcie współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego;

2)przekazane innym osobom, chyba że jest to niezbędne do osiągnięcia współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego;

3)wykorzystane do rozwijania, wytwarzania lub wprowadzania do obrotu programu komputerowego o istotnie podobnej formie wyrażenia lub do innych czynności naruszających prawa autorskie.

Powyższe przepisy wskazują na zakres działania, który nie narusza autorskich praw majątkowych do programu komputerowego i nie wymaga zezwolenia uprawnionego.

Istotna jest także regulacja zawarta w art. 52 ust. 1 upapp, zgodnie, z którą: jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu.

Zauważyć należy, że w przypadku licencji użytkownika końcowego nie dochodzi do udzielenia prawa do korzystania z autorskich praw majątkowych w stosunku do programu komputerowego w rozumieniu ww. przepisu, a jedynie do udzielenia prawa do używania określonego egzemplarza utworu (np. poprzez dostęp do korzystania z oprogramowania dla określonej ilości użytkowników).

W szczególności, w przypadku licencji użytkownika końcowego, użytkownik ten nie uzyskuje praw do czerpania korzyści z autorskich praw majątkowych na zasadach przewidzianych w art. 74 ust. 4 upapp, tj. do:

-    trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

-    tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

-    rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

W kontekście powyższych rozważań, należy stwierdzić, że należność z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym, która nie obejmuje uprawnień wynikających z art. 74 ust. 4 upapp nie będzie stanowiło przychodu z praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw.

W doktrynie przyjmuje się, że „Przedmiotem LUK [licencji użytkownika końcowego] nie są prawa autorskie. Jest to umowa uprawniająca do używania egzemplarza utworu. Pojęcie egzemplarza należy rozumieć szeroko, obejmując nim również „egzemplarze” niematerialne (np. plik cyfrowy). Zastosowane w nazwie „licencja użytkownika końcowego” słowo „użytkownik” (user) odpowiada, zatem treści umowy. Jej istotą jest korzystanie z egzemplarza dzieła - stosując określenie upraszczające - dla własnych potrzeb użytkownika. Użytkownik końcowy nie korzysta z praw do utworu, a zatem nie przysługują mu uprawnienia przynależne właścicielowi praw autorskich oraz delegowane na mocy stricte licencji licencjobiorcy. Zagadnienie, czy LUK jest licencją w rozumieniu prawa autorskiego, pozostaje poza zakresem omawianej tematyki. Porównując zakres uprawnień licencjobiorcy i użytkownika końcowego, można wskazać jednoznaczną granicę pomiędzy tymi pojęciami - brak korzystania z utworu na tzw. polach eksploatacji w przypadku LUK. Uzasadnia to tezę, że słowo „licencja” ma w przypadku LUK charakter potoczny, a nie prawny. Korzystanie z „egzemplarza” dzieła autorskiego przez użytkownika końcowego może bazować na umowie licencji końcowej lub nabycia określonego dobra. Nabywanie dóbr (materialnych i niematerialnych) dotyczyć może rzeczy (praw) wytworzonych dzięki prawom autorskim (zawierających „w sobie” dzieła autorskie). W wielu przypadkach stwierdzenie, że nie mamy do czynienia z żadną formą użytkowania praw autorskich jest bezsporne i zgodne z powszechną intuicją prawną. Na przykład zakup książki (zawierającej prawa autorskie autora tekstu, autora ilustracji, tłumacza i in.), filmu (zawierającego prawa autorskie twórców filmu), gry komputerowej (zawierającej prawa autorskie do programu komputerowego, muzyki, grafiki, głosów aktorów i in.), samochodu lub komputera (zawierających liczne zamontowane programy komputerowe) w sposób oczywisty oznacza jedynie zakup rzeczy, z której korzystać może nabywca, bez uzyskania jakichkolwiek uprawnień prawnoautorskich. Są to przykłady oczywiste.” (tak: J. Sekita, Rozliczanie podatku u źródła, Wolters Kluwer 2017).

Zatem sprzedaż subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikowi końcowemu, nie stanowi licencji w rozumieniu upapp, gdyż nie obejmuje ona takich pól eksploatacji, jak choćby prawo do: modyfikowania, kopiowania, powielania, trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu.

W przypadku nabycia licencji typu end-user nie dochodzi ponadto do przeniesienia na nabywcę oprogramowania praw do używania praw autorskich (i praw pokrewnych).

Nabywca tego typu oprogramowania nabywa bardzo wąski zakres uprawnień, które sprowadzają się do użytkowania nabytego egzemplarza oprogramowania zgodnie z jego przeznaczeniem. W konsekwencji zapłata za możliwość korzystania z programu komputerowego na własny użytek nie stanowi należności licencyjnej w myśl powołanych wyżej przepisów upapp.

Z powyższych rozważań wynika, że w przypadku wskazanej we wniosku sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym nie będzie dochodziło do przejścia praw majątkowych.

Zatem uzyskiwane przez Spółkę należności z tytułu sprzedaży ww. subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego, mającej charakter tzw. licencji typu end-user (tj. użytkownika końcowego), nie będą stanowić przychodów z praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza interpretacja z dnia 31 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.738.2022.1.AR.

Ad 3.

W ocenie Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b Ustawy CIT, z uwagi na spełnienie wszystkich warunków z art. 28j ust. 1 i 2 Ustawy CIT oraz brak spełnienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 28k Ustawy CIT.

Ad 4.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT Ilekroć w ustawie jest mowa o: małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W związku z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością konieczne było zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający wpis przekształcenia do KRS (tzn. na dzień 1 września 2024 r.) - obowiązek zamknięcia ksiąg wynika z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

W związku z tym, że doszło do przekształcenia spółki osobowej (spółki komandytowej) w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) nie było możliwości niezamykania ksiąg, przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych spowodowało zakończenie roku podatkowego spółki komandytowej - zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy CIT: jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

W analizowanej sprawie, co do zasady, rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

Jednak w związku z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 2 września 2024 r., rok podatkowy Wnioskodawcy wygląda następująco: - od 2 września do 31 grudnia 2024 r. - kolejnym rokiem podatkowym Spółki będzie okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 i w tym okresie Spółka rozpoczyna opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 2 września do 31 grudnia 2024 roku, zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2.000.000 euro. Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie od 2 września 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 października 2023 roku, tj. kwoty 9.218.000 zł.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 Ustawy CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, Nr 3 oraz Nr 4

Ad 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą ustalenia czy Spółka jest uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września do 31 grudnia 2024 roku.

Wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)  19% podstawy opodatkowania;

2)  9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT:

podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Według art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy o CIT:

warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:

podatnik, który został utworzony:

1)  w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2)  w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)  przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4)  przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5)  przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

W świetle art. 19 ust. 1c ustawy CIT:

przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1)spółki dzielonej,

2)podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy CIT:

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy zgodzić się z Państwem, że w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września 2024 do 31 grudnia 2024 roku Spółka jest uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca powstał z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej. Na dzień 1 września 2024 zamknął księgi rachunkowe, a otworzył je na dzień 2 września 2024 r. Pierwszy rok podatkowy Spółki po przekształceniu trwa od 2 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Natomiast rok poprzedzający ten rok podatkowy obejmuje okres od 1 stycznia 2024 r. do 1 września 2024 r.

W roku poprzedzającym rok podatkowy trwający od 2 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. posiadają Państwo status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, gdyż  wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w tym okresie wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 października 2023 roku.

Ponadto, przychody Spółki osiągnięte w okresie od 2 września do 31 grudnia 2024 roku nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego (tj. 2 września 2024 r.) w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Dodatkowo, z wniosku nie wynikają negatywne przesłanki określone w art. 19 ustawy o CIT wyłączające możliwość zastosowania 9% stawki podatku.

Wobec powyższego, w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 roku Spółka jest uprawniona do stosowania 9% stawki CIT na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 dotyczą ustalenia czy od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 3-5 ustawy o CIT:

3. W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1)  lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2)  lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

4. (uchylony)

5. Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-    uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-    składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Przy czym warunki te podatnik musi spełniać przez cały okres korzystania z tej formy opodatkowania, w przeciwnym razie może liczyć się z możliwością utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, na podstawie art. 28l ust. 1 ustawy o CIT.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że od 1 stycznia 2025 roku, Spółka chciałaby korzystać z opodatkowana podatkiem CIT w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT.

Wspólnikami spółki są aktualnie i w dalszym ciągu będą wyłącznie dwie osoby fizyczne. Obaj wspólnicy nie posiadają i nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie posiada i nie będzie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu lub stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie będzie sporządzała za okres opodatkowani Estońskim CIT sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Spółka złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania Estońskim CIT (na formularzu ZAW-RD) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym rozpocznie korzystanie z Estońskiego CIT.

Spółka zatrudnia aktualnie i będzie zatrudniała więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami Spółki.

Mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (tzn. w okresie od 2 września do 31 grudnia 2024 r.), liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodzić:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw (nie uwzględniając przychodów z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania użytkownikom końcowym, które w ocenie Spółki nie stanowią przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw),

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Spółka nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wymienionych w art. 28k Ustawy CIT.

Zatem, z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w art. 28j  ustawy o CIT  i jednocześnie nie mają do niego zastosowania wyłączenia z art. 28k ww. ustawy.

Wobec powyższego od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad 3.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 dotyczą ustalenia w 2025 roku będącym pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka będzie posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,

ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem będzie posiadała status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, gdyż w poprzednim roku podatkowym Spółki (trwającym od 2 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.) wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca będąc małym podatnikiem będzie miał prawo w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem do zastosowania 10% stawki ryczałtu.

W świetle powyższego Spółka będzie w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania 10% stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem, Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:

-    Spółka jest uprawniona do stosowania stawki CIT 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w roku podatkowym obejmującym okres od 2 września do 31 grudnia 2024 roku – jest prawidłowe;

-    przychody, które będzie osiągała Spółka z tytułu sprzedaży subskrypcji na używanie oprogramowania komputerowego użytkownikom końcowym, nie stanowią przychodów  praw autorskich, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT – jest prawidłowe;

-    od 1 stycznia 2025 roku Spółka z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy o CIT– jest prawidłowe;

-    w 2025 roku będącym pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka będzie posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o jej wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w kwestii określonej pytaniem nr 2 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.