Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z finansowaniem udziału pracownika w studiach podyplomowych Spółka może skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych określonej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), (dalej „Spółka”) w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, świadczy usługi polegające na zaopatrzeniu w wodę mieszkańców gminy, odprowadzaniu nieczystości oraz wykonuje inne świadczenia związane ze świadczeniami wodociągowo-kanalizacyjnymi.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, ciąży na niej w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w tym podatku. Spółka nie stosuje opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek.

Spółka jako pracodawca zatrudnia w ramach stosunku pracy pracowników. Spółka, zgodnie z zasadami prawa pracy, ułatwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji, zapewniając im szkolenia, finansując udział w szkoleniach i konferencjach, finansując i współfinansując pracownikom udział w studiach.

W 2024 r. pracownik Spółki zatrudniony na stanowisku głównego księgowego zwrócił się do jej zarządu z wnioskiem o sfinansowanie jego udziału w studiach podyplomowych (...) (dalej „Studia”) organizowanych przez Politechnikę (...). Studia są prowadzone przez Politechnikę (...) na podstawie art. 163 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym – dalej „u.p.s.w.”.

Na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy wskazanej w poprzednim zdaniu Politechnika (...) pobiera wynagrodzenie. Studia trwają dwa semestry, a ich program wypracowany w ciągu wieloletniej współpracy Politechniki (...) z (...), jest programem typu (...) i obejmuje 11 obowiązkowych modułów tematycznych oraz 1 moduł opcjonalny.

Program został tak skonstruowany, by studenci mogli przyswoić sobie wiedzę niezbędną do zarządzania organizacją gospodarczą, na poziomie pozwalającym przeprowadzać podstawowe analizy pomocne przy podejmowaniu decyzji zarządczych. Zakres tematyczny poszczególnych modułów obejmuje zarówno wiedzę podstawową, jak i wybrane fragmenty wiedzy zaawansowanej.

Słuchacz studiów uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydawane przez Politechnikę (...) oraz certyfikat wystawiony przez amerykański uniwersytet stanowy w (...).

Zarząd Spółki wyraził zgodę na finansowanie udziału pracownika w Studiach. Została podpisana umowa trójstronna pomiędzy Politechniką (...), pracownikiem Spółki oraz Spółką. Na podstawie takiej umowy:

- Politechnika (...) zobowiązała się wobec pracownika Spółki i Spółki do realizacji planu studiów i programu kształcenia na studiach podyplomowych (...), Program (...);

- pracownik Spółki zobowiązał się do przestrzegania postanowień Statutu Politechniki (...) oraz innych zarządzeń i decyzji wydanych przez władze Politechniki (...), obowiązujących w trakcie trwania studiów;

- Spółka oraz pracownik zobowiązali się do terminowego uiszczenia opłaty za Studia – opłata została uregulowana przez Spółkę jednorazowo.

Politechnika (...) wystawiła na Spółkę fakturę potwierdzającą otrzymanie od Spółki wynagrodzenia za udział pracownika w Studiach. W treści faktury zostało przywołane nazwisko pracownika Spółki biorącego udział w Studiach.

Spółka nie jest założycielem uczelni niepublicznej.

Koszty poniesione na udział pracownika w Studiach nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Biorąc pod uwagę kierunek i cel Studiów, funkcję i obowiązki realizowane przez pracownika w ramach umowy o pracę zawartą ze Spółką, a także prawa i obowiązki pracownika oraz Spółki wynikające z stosunku pracy łączącego strony, Spółka uznała, iż wydatek poniesiony w związku z finansowaniem udziału pracownika w Studiach spełnia warunki celowości zapisane w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej „ustawa o CIT”, i jako taki może być uwzględniony w rachunku podatkowym po stronie kosztów.

Pytanie

Czy w związku z finansowaniem udziału pracownika w studiach podyplomowych Spółka może skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych zapisanej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z finansowaniem udziału pracownika w studiach podyplomowych Spółka może skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych zapisanej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą w ramach tzw. ulgi sponsoringowej, w rocznym zeznaniu podatkowym, pomniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę (przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej).

W kolejnych przepisach art. 18ee ust. 5 ustawy o CIT prawodawca doprecyzował jakie koszty uznaje się za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę legitymujące zastosowane ulgi ukonstytuowanej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. W pkt 2 takiej specyfikacji zostało wskazane, iż do takiej kategorii zaliczane są m.in. koszty poniesione na finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 u.p.s.w., określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie.

Dalej ustawodawca zastrzegł, że prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi będącemu założycielem uczelni niepublicznej, a także iż koszty podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przy założeniu, iż wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z finansowaniem udziału pracownika w Studiach (co nie jest tutaj przedmiotem analizy), w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku jest kosztem podatkowym Spółki należy stwierdzić, iż spełnione są wszystkie warunki normatywne zapisane w art. 18ee ustawy o CIT i w zeznaniu podatkowym za 2024 r. Spółka będzie mogła dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych w 2024 r. w związku z finansowaniem udziału pracownika w Studiach.

Bez znaczenia przy tym jest i nie niweczy prawa Spółki do skorzystania z ulgi fakt, iż Spółka, oprócz pracownika i Politechniki (...) jest sygnatariuszem umowy o udział w Studiach. Ustawodawca wymaga bowiem jedynie, aby opłaty za udział w studiach, o których mowa w art. 163 ust. 2 u.p.s.w. określone były w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie. Tak też jest w analizowanej sytuacji.

Jednocześnie ustawodawca nie zastrzegł, iż warunkiem sine qua non zastosowania ulgi jest to, by pracodawca nie był stroną umowy. Skoro więc w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku spełnione są łącznie warunki:

- Spółka zaliczyła do kosztów wydatek na podnoszenie kwalifikacji pracownika w trakcie studiów podyplomowych,

- wydatek nie został zwrócony Spółce i nie odliczyła go od dochodu,

- wydatek stanowi opłatę, o której mowa w art. 163 ust. 2 u.p.s.w.,

- opłata została określona w umowie zawartej przez Politechnikę (...) z pracownikiem, której stroną jest również Spółka,

- Spółka nie jest założycielem uczelni niepublicznej

 – to w związku z finansowaniem udziału pracownika w Studiach (studiach podyplomowych) Spółka może skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych zapisanej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zauważyć należy, że stosownie do Państwa stanowiska oraz zadanego pytania wyznaczających granice rozpatrywanego wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena możliwości skorzystania przez Państwa z ulgi określonej w art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

- został właściwie udokumentowany;

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.

Zgodnie z art. 18ee ust. 1, 5-11 ustawy o CIT:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1) sportową,

2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na:

1) stypendia, o których mowa w:

a) art. 97 i art. 213 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b) art. 283 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1669, z późn. zm.);

2) finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;

3) finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów;

4) sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk;

5) wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię.

Odliczenie kosztów, o których mowa w ust. 5 pkt 3-5, przysługuje pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.

Prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi będącemu założycielem uczelni niepublicznej.

Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy mogą Państwo skorzystać z ulgi podatkowej, o której mowa w przepisie art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ww. ustawy, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na dofinansowanie studiów podyplomowych Państwa pracownika.

Jak już wskazano, zgodnie z art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;

W myśl art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1571; dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym”),

Za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach można pobierać opłaty.

Jak wynika z opisu sprawy, w związku z udziałem Państwa pracownika w studiach podyplomowych, została zawarta umowa pomiędzy Państwa pracownikiem, Politechniką (…) oraz Państwem, jako płatnikiem zobowiązującym się do terminowego uiszczania opłaty za studia. Politechnika (…) wystawiła na Spółkę fakturę potwierdzającą otrzymanie od Spółki wynagrodzenia za udział pracownika w Studiach – opłata została uregulowana przez Spółkę jednorazowo.

Koszty te, jak wskazano we wniosku nie zostały Państwu w jakiejkolwiek formie zwrócone, ani nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Koszty te, zaliczyli Państwo do kosztów podatkowych.

Zatem koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej Umowy, przeznaczone zgodnie z art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT na finansowanie Państwa pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, będą stanowić koszty poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, o których mowa w art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT.

W konsekwencji Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Podkreślić jednak należy, że kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).