Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.514.2024.1.KW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych podziału przez wyodrębnienie spółki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uwagi ogólne

Spółka dzielona jest polską spółką akcyjną, której działalność gospodarcza obejmie trzy segmenty:

1.sprzedaż detaliczna (dalej „ A.”);

2.usługi kurierskie i logistyczne (z wyłączeniem logistyki kontraktowej) oraz sprzedaż usług „(...)” (dalej „B.”);

3.usługi logistyki kontraktowej oraz zarządzanie i wynajem nieruchomości (dalej „Działalność pozostała”).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności przedmiotem jej działalności jest m.in. (…)

Przy czym Spółka informuje że w związku z prowadzonymi działaniami restrukturyzacyjnymi sprzedaż detaliczna („ A.”) jest przedmiotem planowanego wygaszenia oraz Spółka zamierza uzyskać odpowiednie zgody jej organów celem odpowiedniej aktualizacji PKD.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) zarejestrowanym w Polsce.

Obecnie planowane są przez Spółkę (oraz podmioty z nią powiązane) określone działania reorganizacyjne. Wśród planowanych działań jest podział Spółki przez wyodrębnienie, tj. podział w ramach procedury przewidzianej art. 529 ust. 1 pkt 5 k.s.h.

W ramach planowanego podziału przez wyodrębnienie, nastąpi przeniesienie części majątku Wnioskodawcy (tj. B.) na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka nowo zawiązana”) w zamian za udziały ww. spółki (tj. Spółki nowo zawiązanej), które obejmie spółka dzielona (tj. Wnioskodawca).

Wnioskodawca w dniu zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie posiadać stosowny regulamin organizacyjny, odzwierciedlający wewnętrzną strukturę Spółki (dalej: „Regulamin organizacyjny”) i określający m.in. organizacje zarządzania w Spółce, elementy struktury organizacyjnej oraz zakresy odpowiedzialności poszczególnych jednostek organizacyjnych. Regulamin organizacyjny zostanie przyjęty w formie uchwały zarządu Spółki.

W strukturze Spółki będzie można wyróżnić trzy osobne działalności:

1.Segment sprzedaży detalicznej (dalej: „ A.”) prowadzony poprzez Biuro (...);

2.Segment działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki kontraktowej) i sprzedaży usług kurierskich „(...)” (dalej „B.”) prowadzony poprzez (…)

3.Usługi logistyki kontraktowej, zarządzanie i wynajem nieruchomości oraz funkcje wsparcia operacyjnego Spółki (dalej: „Działalność pozostała”) prowadzone przez: Biuro (...) oraz Biuro (...), zapewniające funkcje: kontroli i bezpieczeństwa, administracji, zakupów, finansów, obsługi prawnej i korporacyjnej, wsparcia IT, jak również obsługi kadrowo-płacowej.

Mając na uwadze powyższe, w ramach Wniosku, Spółka zmierza do potwierdzenia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że działalność wyodrębniana (tj. B.) oraz działalność która pozostanie w Spółce (tj. Działalność pozostała) wraz z A. będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W tym celu Wnioskodawca przedstawia poniżej opis poszczególnych działalności funkcjonujących w Spółce (A., B. oraz Działalności pozostałej), wyodrębnienie wraz z założeniami biznesowymi stojącymi u podstaw ww. działań reorganizacyjnych.

Ilekroć w niniejszym Wniosku mowa jest o stanie przyszłym (w tym o zdarzeniach, które mają nastąpić), należy przez to rozumieć stan istniejący na dzień poprzedzający dzień podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie (dalej: „Dzień wyodrębnienia”).

Tytułem przykładu, jeśli we Wniosku mowa jest o strukturze Spółki, należy rozumieć przez to strukturę Spółki funkcjonującą najpóźniej na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia.

Struktura organizacyjna Spółki dzielonej na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia

(...)

Pierwotnie, Spółka rozważała przeprowadzenie procesu restrukturyzacyjnego w formie wyodrębnienia ze struktur Spółki działów A. oraz B. W dniu 28 września 2023 r. Spółka złożyła do Dyrektora KIS wniosek o interpretację indywidualną i otrzymała pozytywną interpretację w dniu 19 grudnia 2023 r. (znak pisma: 0114-KDIP2-2.4010.537.2023.2.IN) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie. W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących A., B. i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 28 września 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Wnioskodawca w toku wcześniejszych prac koncepcyjnych, rozważał kontynuowanie działalności sprzedaży (...), w ramach pozostającego w Spółce po podziale przez wydzielenie A. i B., segmentu Działalności pozostałej. Spółka w zakresie uwzględniającym powyższe okoliczności uzyskała interpretację indywidualną z dnia 30 stycznia 2024 r. (znak pisma: 0114-KDIP2-2.4010.696.2023.1.ASK) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie (odstąpiono od uzasadnienia na podstawie art. 14c ust. 1 w zw. z art. 14r ust. 5 Ordynacji podatkowej). W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Zainteresowanych w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących A., B. i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 27 grudnia 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Z uwagi jednak na względy natury biznesowej Wnioskodawca zdecydował się na wygaszenie dotychczasowej działalności sprzedaży (...) prowadzonej w ramach Biura (…), która pierwotnie miała być kontynuowana poprzez segment Działalności pozostałej, jednocześnie dalej prowadząc działalność w zakresie usług wsparcia. W związku z powyższą zmianą okoliczności dot. zdarzenia przyszłego, Spółka, wraz ze spółką zainteresowaną, złożyła odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, odzwierciedlający zmiany w działalności Wnioskodawcy. Spółka w zakresie uwzględniającym powyższe okoliczności uzyskała interpretację indywidualną z dnia 2 kwietnia 2024 r. (znak pisma: 0111-KDIB1-1.4010.118.2024.1.AND) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie (odstąpiono od uzasadnienia na podstawie art. 14c ust. 1 w zw. z art. 14r ust. 5 Ordynacji podatkowej). W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Zainteresowanych w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących A., B. i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 27 grudnia 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Obecnie Spółka zdecydowała o wygaszaniu kolejnej działalności tj. w zakresie sprzedaży detalicznej, która pierwotnie miała być kontynuowana przez nowo wydzieloną spółkę. Na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia działalność operacyjna w zakresie sprzedaży detalicznej zostanie zakończona.

W konsekwencji powyższych działań, na dzień poprzedzający dzień wyodrębnienia działalności B., działalność Spółki będzie prowadzona w zakresie finalnych rozliczeń związanych z zakończoną działalnością hurtową sprzedaży prasy, w zakresie działalności dotyczącej rozliczania wygaszanej sprzedaży detalicznej ( A.), działalności w zakresie logistyki kontraktowej, jak również w zakresie zapewnienia usług wsparcia dotyczących zakończenia realizacji dotychczasowych projektów Spółki i archiwizacji dokumentów z powyższego zakresu oraz bieżącej obsługi pracowników Spółki, które będą prowadzone w ramach segmentu działalności pozostałej, t. j. przez Wnioskodawcę.

Opis A. w Spółce na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia

Pierwszym z obszarów działalności Wnioskodawcy jest A., prowadzony i zarządzany w ramach Biura (...) (dalej: „Biuro A.”). Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, do Biura A. przyporządkowane zostaną następujące zadania:

1)Prowadzenie wyprzedaży pozostałych zapasów towarów.

2)Rozliczanie współpracy z agentami prowadzącymi punkty sprzedaży detalicznej.

3)Kompleksowe zarządzanie procesami operacyjnymi.

4)Nadzór i decyzje nad prowadzeniem działalności.

5)Optymalizacja kosztów funkcjonowania.

6)Zarządzanie regulacjami wewnętrznymi dotyczącymi zarządzanego obszaru wynikającymi z potrzeb Spółki.

Na dzień wyodrębnienia Biuro A. kierowane jest przez Dyrektora Biura. Jednostce zostaną przydzielone w Regulaminie organizacyjnym określone zadania.

Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, Dyrektor Biura A. będzie bezpośrednio podlegał Członkowi Zarządu.

A. stanowić będzie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, obejmujący m.in.:

1.środki trwałe i wyposażenie, w tym m.in.:

a.prawa własności lokali niemieszkalnych;

b.komputery kasowe;

c.(…);

d.pozostały sprzęt elektroniczny, w tym laptopy, komputery, monitory, modemy;

e.samochody osobowe;

f.   urządzenia chłodnicze i klimatyzatory;

g.pawilony handlowe;

h.nośniki reklamowe;

i.   grunty zabudowane;

j.   inwestycje w obcym środku trwałym;

2.zapasy;

3.składniki niematerialne, w tym m.in.:

a.umowy najmu lokalu oraz dzierżawy terenu;

b.umowy na dostawę mediów;

c.umowy agencji sprzedaży (UAS);

d.umowy handlowe, marketingowe, na sprzedaż usług, serwisowe;

e.umowa na świadczenie usług monitoringu punktów sprzedaży detalicznej;

f.   umowa z X. Sp. z o.o., w tym umowa współpracy (dzierżawy urządzeń płatniczych), umowa o przyjmowaniu zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych;

g.zabezpieczenia w postaci weksli oraz kaucji;

h.decyzje administracyjne na zajęcie pasa drogi, na których posadowione są punkty sprzedaży detalicznej;

i.   prawa wieczystego użytkowania gruntu, na których posadowione są punkty sprzedaży detalicznej;

j.   spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu;

k.  prawa autorskie i licencje;

l.   oprogramowania, aplikacje, system IT (w tym m.in.: systemy kasowe);

m.domeny internetowe;

n.znaki towarowe oraz umowa na licencję znaku „(...)” prawa do baz danych.

Ponadto do A. przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych. W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych A. zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Każdy z pracowników Biura A. będzie wykonywał przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji właściwych dla A.

Do A. odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. A. będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. MPK) i wszystkie zestawienia finansowe dla A. zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Z. w ramach rachunku zysków i strat (tzw. (...)). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.

Opis B. w Spółce na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia

Drugim z obszarów działalności Wnioskodawcy jest B. Jest on prowadzony przez: (…)

Do każdej z ww. komórek, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, przypisane zostaną określone zadania:

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Przygotowywanie celów handlowych, systemów motywacyjnych dla handlowców i nadzór nad nimi.

2)Prowadzenie projektów i wdrażanie nowych usług zgodnie ze strategią Spółki.

3)Prowadzenie negocjacji handlowych z kontrahentami w obszarze kompetencji Biura.

4)Nadzór nad wdrażaniem i rozwojem usług w zakresie oferty usługi logistyczno -kurierskiej zgodnie ze strategią Spółki.

5)Nadzór i prowadzenie negocjacji handlowych z kontrahentami.

6)Nadzór nad zapewnieniem jakości procesów obsługi paczek i Klientów w punktach z paczką.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Wsparcie (...) w realizacji strategii poprzez dostarczanie narzędzi zwiększających efektywność i jakość procesów.

2)Tworzenie i wdrażanie standardów obsługi Klientów i Partnerów.

3)Nadzór nad procesem rejestracji umów z Partnerami w systemach informatycznych oraz nadzór nad jakością danych.

4)Obsługa klientów kluczowych w zakresie realizacji usług logistyczno-kurierskich „(...)”.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Marketing i komunikacja (…).

2)Zarządzanie nośnikami i powierzchniami reklamowymi.

3)Komunikacja zewnętrzna, media i PR Spółki.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Zarządzanie procesami zakupowymi zgodnie z obowiązującymi zasadami.

2)Zarządzanie procesami administracyjnymi.

3)Przygotowanie informacji zarządczej, komunikacji wyników finansowych Spółki oraz budżetów i okresowych prognoz.

4)Zarządzanie źródłami finansowania, środkami finansowymi, ryzykiem finansowym i walutowym.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Świadczenie pomocy prawnej, w tym w szczególności: wydawanie opinii prawnych, udzielanie porad i konsultacji prawnych, reprezentowanie Spółki w toczących się sprawach sądowych i postępowaniach administracyjnych,

2)Wykonywanie nadzoru prawnego nad działalnością Spółki.

3)Przygotowywanie projektów regulacji wewnętrznych we współpracy z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Spółki.

4)Nadzór nad zapewnieniem zgodności Spółki z wymaganiami Zobowiązań dotyczących Zgodności w rozumieniu Standardu Organizacyjnego Spółki w sprawie Polityki Compliance Grupy Kapitałowej (…).

5)Prowadzenie kontroli wewnętrznych oraz raportowanie do Zarządu i Rady Nadzorczej w zakresie zgodności Spółki z wymaganiami Zobowiązań dotyczących Zgodności.

6)Prowadzenie i inicjowanie szkoleń oraz komunikacji wewnętrznej w Spółce w zakresie Compliance.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Realizacja usług dostaw paczek.

2)Zarządzanie procesami logistycznymi w usługach kurierskich (z wyłączeniem logistyki kontraktowej).

3)Pełnienie funkcji wykonawczych w ramach zawartych umów handlowych przez Biuro (...).

4)Zarządzanie rozwojem sieci magazynów, kurierów, transportami międzymagazynowymi i kurierskimi.

5)Tworzenie i wdrażanie zasad i reguł postępowania w zakresie bezpieczeństwa fizycznego, pozwalających na realizację założonych celów biznesowych Spółki.

  • do Biura (…), w szczególności:

1)Zapewnienie efektywnego utrzymania, spójności i rozwoju infrastruktury oraz systemów informatycznych niezbędnych do realizacji celów Spółki z uwzględnieniem ciągłości działania środowiska informatycznego.

2)Przygotowanie, we współpracy z poszczególnymi obszarami Spółki harmonogramów działań niezbędnych do wdrożenia i utrzymania rozwiązań informatycznych wspierających realizację celów biznesowych.

  • Do Biura (…), w szczególności:

1.  Tworzenie wytycznych oraz odpowiedzialność za projektowanie usług i systemów informatycznych zgodnie z wymaganiami biznesowymi i ustalonym poziomem świadczenia usług informatycznych, dbając o wysoką efektywność i jakość rozwiązań oraz zgodność z wytycznymi dla środowiska informatycznego Spółki.

2.  Budowanie i zarządzanie portfolio projektów strategicznych.

3.  Zarządzanie zmianą i analizą biznesowo-systemową dla projektów technologicznych.

4.  Wytwarzanie i rozwój oprogramowania.

  • Do Biura (…), w szczególności:

1.   Nadzór nad wykonywaniem obowiązków wynikających z Ustawy o Rachunkowości, Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR).

2.   Prowadzenie rozliczeń podatkowych, kontakty z urzędami skarbowymi, współpraca z doradcą podatkowym.

  • Do samodzielnego stanowiska ds. (…), w szczególności:

1. Profilaktyka ogólna bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Kontrola stanu bhp i przestrzegania przepisów oraz zasad bhp w Spółce.

3. Odpowiedzialność w Spółce za kwestie PPOŻ oraz dostosowanie Spółki do przepisów prawa i standardów w tym zakresie.

  • Do Biura (…), w szczególności:

1)Opracowanie i realizacja strategii personalnej wynikającej ze strategii Spółki.

2)Zarządzanie budżetem personalnym Spółki.

3)Zapewnienie właściwych zasobów ludzkich koniecznych do realizacji celów biznesowych Spółki, w tym nadzór nad procesem rekrutacji, rozwoju oraz ocen pracowniczych.

  • Do Zespołu (…), w szczególności:

1)Przygotowywanie celów handlowych, systemów motywacyjnych dla handlowców w związku z rozwojem sieci (...) i nadzór nad nimi.

2)Nadzór nad wdrażaniem i rozwojem usług w zakresie oferty (...).

3)Nadzór nad zapewnieniem jakości procesów w punktach (...).

Biuro (…) stanowiące trzon B., wspólnie realizują kluczowe dla tej działalności funkcje. W ramach Biura (...) skupione zostaną wszystkie niezbędne funkcje związane z:

1)pozyskiwaniem nowych klientów usługi kuriersko-logistycznej w ramach wszystkich segmentów klientów, z wyłączeniem logistyki kontraktowej (w formule dostaw do maszyn paczkowych oraz punktów (...)).

2)  zawieraniem z klientami umów oraz obsługi tych umów.

3)rozwojem w ramach B. oferowanych usług na rynku.

Z kolei Biuro (…) będzie:

1) realizować usługę dostaw paczek.

2) pełnić funkcje wykonawcze w ramach zawartych umów handlowych przez Biuro (...).

3)  zarządzać rozwojem sieci magazynów, kurierów, transportami międzymagazynowymi i kurierskimi.

4)  zarządzać realizacją usługi transportowej, operacji magazynowych.

5)  koordynować pracę kurierów.

6)  nadzorować prace sieci Centrów/Oddziałów Logistycznych, poprzez które dystrybuowane są paczki.

7)  zarządzać nieruchomościami logistycznymi.

8)  Biuro będzie realizować usługi z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich oraz nabywanych w formie usług zewnętrznych. Funkcjonowanie Biura (...) jest niezbędne dla należytej realizacji zawartych umów na dostawy paczek.

Indywidualna współpraca Biura (…) z Biurem (…) wynika z:

1. zapewnienia klientowi dedykowanych podjazdów po paczki - w zakresie ustalenia możliwości i celowości takiego rozwiązania,

2. określenia planów sprzedażowych w celu zapewnienia przepustowości operacji.

Z kolei funkcje wsparcia obsługi klientów dla usługi logistyczno-kurierskiej (w tym rozpatrywania reklamacji oraz bieżących zapytań dot. realizowanej usługi) realizować będzie Biuro (…)  między innymi poprzez dedykowany zespół Contact Center.

Jak zostało wcześniej wskazane, B. będą tworzyć (...). Wymienione powyżej komórki będą funkcjonować w ramach dwóch zintegrowanych pionów podległych członkowi zarządu oraz prezesowi zarządu.

W ramach poszczególnych biur zadania realizować będą wyodrębnione komórki organizacyjne. Na Biuro (...) składać się będzie: (…). W obręb Biura (...) wejdą (…). Do Biura (…) przynależeć będą (…). Biuro (…) obejmie: (…). Biuro (…) obejmie: (…). Z kolei Biuro (…) obejmie (...) oraz Samodzielne Stanowisko (…) będą stanowić samoistne jednostki organizacyjne. Powyższe komórki będą odpowiedzialne za realizację wyodrębnionych dla nich zadań.

B. obejmował będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, takich jak m.in.:

1) środki trwałe i wyposażenie, w tym. m.in.:

a)  wózki paletowe, platformowe, widłowe i podnośnikowe;

b)  zestawy komputerowe, laptopy, monitory;

c)  terminale mobilne, drukarki laserowe i termiczne;

d)  telefony komórkowe;

e)  samochody osobowe;

f)  elektryczne wózki widłowe;

g)  regały magazynowe;

h)  kontenery;

i)  inwestycje w obcym środku trwałym;

j)  infrastruktura IT współdzielona do tej pory a także niezbędna do dalszego funkcjonowania spółki dzielonej i spółki nowo zawiązanej;

2) składniki niematerialne, w tym m.in.:

a) umowy z klientami (w tym na usługi logistyczne);

b) umowy najmu centrów logistycznych i magazynów;

c) umowy transportowe oraz kurierskie;

d) umowy na operacje magazynowe;

e) umowy na dostawę mediów;

f)  leasing i najem samochodów osobowych;

g) umowy z zakresu marketingu;

h) umowy dzierżawy terenu;

i)  prawa autorskie, licencje, znaki towarowe;

j)  domeny internetowe;

k)  oprogramowania, aplikacje, systemy IT (w tym system (…) oraz systemy związane z usługą logistyczno-kurierską i systemy współdzielone do tej pory, niezbędne do dalszego funkcjonowania spółki nowo zawiązanej oraz częściowo także dla spółki dzielonej);

l)  decyzje administracyjne (w tym wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem (...));

m)prawa do bazy danych.

Ponadto do B. przypisane zostaną zarządzenia i instrukcję dot. procesów biznesowych. W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych B. zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Podział pracowników pomiędzy poszczególne komórki B. określą właściwe dokumenty korporacyjne. Każdy z pracowników wykonuje przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji przydzielonych do określonych Biur lub Zespołów stanowiących segment. Dodatkowo do B. zostaną przypisane osoby współpracujące ze Spółką w formie stałej umowy o współpracę (B2B) lub umowy zlecenia.

Do B. odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. B. będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. MPK) i wszystkie zestawienia finansowe dla B. zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Z. w ramach rachunku zysków i strat (tzw. (…)). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.

Opis Działalności pozostałej Spółki na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia

Kolejnym obszarem działalności Wnioskodawcy będzie Działalność pozostała. Do ww. obszaru, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, przypisane zostaną określone zadania. W szczególności:

1) Usługi logistyki kontraktowej, obejmującej zarządzanie obiektem Magazynu (...) (z wykorzystaniem posiadanej przez Spółkę infrastruktury logistycznej) oraz świadczenia usługi tzw. full-fillment’u, polegającej na magazynowaniu produktów na rzecz partnera, ich konfekcjonowaniu oraz dystrybucji do kontrahentów wskazanych przez partnera korzystającego z usługi logistycznej. Biuro (...) będzie odpowiedzialne również za operacje magazynowe;

2) Obsługa administracyjno-zakupowa, w szczególności związana z usługami wynajmu nieruchomości;

3) Obsługa kadrowo-płacowa ;

4) Obsługa IT;

5) Obsługa prawna i korporacyjna;

6) Obsługa finansowa;

7) Nadzór nad kontrolą i bezpieczeństwem.

Obszar będzie prowadzony przez: Biuro (...) oraz Biuro (...). Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, Dyrektor Biura (...) oraz Dyrektor Biura (...) będzie bezpośrednio podlegał Członkowi Zarządu.

Ponadto do Działalności pozostałej przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych i administracyjnych. W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych Działalności pozostałej zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Podział pracowników pomiędzy poszczególne komórki określą właściwe dokumenty korporacyjne. Każdy z pracowników obszaru będzie wykonywał przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji właściwych dla obszaru Działalności pozostałej.

Do obszaru Działalności pozostałej odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. Obszar będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. MPK) i wszystkie zestawienia finansowe dla obszaru zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Z. w ramach rachunku zysków i strat (tzw. (...)). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.

Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, na czele Działalności pozostałej stanie Członek Zarządu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca pragnie także wskazać, że będąc motywowany względami natury biznesowej zdecydował się na wygaszenie dotychczasowej działalności sprzedaży (...) oraz działalności detalicznej co zostanie dokonane przed podjęciem działań reorganizacyjnych (tj. przed Dniem wyodrębnienia). Mimo tego, na Dzień wyodrębnienia, w ramach działalności pozostałej, będzie funkcjonować Biuro (...), które dotychczas prowadziło w ramach Spółki dzielonej ww. sprzedaż detaliczną. W związku z zaprzestaniem sprzedaży detalicznej przez Spółkę dzieloną, Biuro (...) na Dzień wyodrębnienia będzie realizowało wyłącznie funkcje związane z rozliczaniem wygaszanej działalności detalicznej. Po wyodrębnieniu, planowane jest zakończenie działalności Biura (...).

Planowana reorganizacja Wnioskodawcy (dalszy opis dotyczy zdarzeń oraz stanu mającego nastąpić z momentem podziału przez wyodrębnienie)

Jak zostało opisane na wstępie, obecnie planowane są przez Spółkę (oraz podmioty z nią powiązane) określone działania reorganizacyjne. Wśród planowanych działań planowany jest podział Spółki przez wyodrębnienie.

W ramach planowanego podziału przez wyodrębnienie, nastąpi przeniesienie części składników Wnioskodawcy (tj. B.) na Spółkę nowo zawiązaną w zamian za udziały ww. spółki (tj. Spółki nowo zawiązanej), które obejmie spółka dzielona (tj. Wnioskodawca).

Przeniesienie B. do Spółki nowo zawiązanej poprzez „podział przez wyodrębnienie” służy realizacji zdefiniowanych przez Spółkę celów biznesowych. Wnioskodawca motywowany względami organizacyjnymi, funkcjonalnymi oraz ekonomicznymi podjął decyzję o przeniesieniu do odrębnej spółki działalności związanej z działalnością kuriersko -logistyczną (tj. B.). Spośród dostępnych form reorganizacji (sposobów na przeniesienie B. do Spółki nowo zawiązanej) zdecydowano się na wybór nowo wprowadzonej w 2023 r. instytucji jaką jest „podział przez wyodrębnienie”. Zaletami powyższego rozwiązania są przede wszystkim sukcesja uniwersalna praw i obowiązków, w tym wynikających z umów (zob. art. 531 KSH w znowelizowanym brzmieniu) oraz brak zaangażowania w podziale wspólników spółki dzielonej (udziały w Spółce nowo zawiązanej otrzyma bowiem Wnioskodawca, a nie jego wspólnicy). Można zatem powiedzieć, że podział przez wyodrębnienie łączy w sobie zalety podziału przez wydzielenie (sukcesja uniwersalna) oraz wkładu niepieniężnego (przeniesienie składników nie angażuje wspólnika spółki dzielonej). Powyższe w znaczącym stopniu ułatwia proces kontynuacji działalności (w tym przenoszenia składników majątkowych i niemajątkowych), jednocześnie nie komplikując struktury kapitałowej grupy.

W ramach strategii reorganizacyjnej wyodrębnienie B. ma na celu m.in. skoncentrowanie B. w jednej spółce. Skoncentrowanie B. w jednej spółce (tj. Spółce nowo zawiązanej) umożliwi szybsze skalowanie biznesu, integrację, koncentrację zasobów i optymalizację procesów, kształtowanie się nowej kultury organizacyjnej budowanej w otoczeniu branżowym, utworzenie przejrzystej formy organizacyjnej opartej o jasny podział zadań i obowiązków umożliwiający łatwiejsze ustalanie celów MBO (ang. Management by Objectives) czy umożliwienie łatwiejszego wyjścia z działalności lub wprowadzenie nowego inwestora.

Na mocy podziału przez wyodrębnienie, na Spółkę nowo zawiązaną przejdą wszystkie prawa i obowiązki przypisane w planie podziału Spółki - zarówno o charakterze cywilnoprawnym, jak i publicznoprawnym.

Jak opisano powyżej, w ramach Spółki w momencie dokonania podziału przez wyodrębnienie będą prowadzone 3 (trzy) odrębne działalności: A., B. oraz Działalność pozostała. Na moment podziału przez wyodrębnienie, ww. działalności będą posiadały:

1)szczegółowo określone funkcje,

2)środki trwałe,

3)należności oraz zobowiązania,

4)umowy związane z prowadzoną działalnością,

5)własną strukturę organizacyjną.

W związku z powyższym, w skład segmentu B. (wyodrębnianego do Spółki nowo zawiązanej w ramach podziału) wejdą w szczególności następujące składniki:

1)Wszystkie środki trwałe związane z B., w tym m.in. magazyn, centra logistyczne, sprzęt IT, samochody czy wózki widłowe;

2)Umowy związane z B.;

3)Prawa autorskie, licencje, oprogramowania, aplikacje, znaki towarowe;

4)Należności i zobowiązania związane z B.;

5)Pracownicy i współpracownicy dotychczas związani z B.;

6)Prawa do baz danych;

7)Decyzje administracyjne, zarządzenia i instrukcje wewnętrzne;

Z kolei w skład A. (pozostającej w Spółce dzielonej) wejdą w szczególności następujące składniki:

1)Środki trwałe związane z A., w tym m.in. kioski, sprzęty IT, samochody, grunty;

2)Zapasy towarów;

3)Umowy związane z A.;

4)Prawa autorskie, licencje, oprogramowanie, aplikacje, znaki towarowe oraz umowy na licencje znaku związane z A.;

5)Środki pieniężne na rachunkach bankowych związane z A.;

6)Należności i zobowiązania związane z A.;

7)Prawa do baz danych;

8)Pracownicy dotychczas związani z A.

Z kolei w skład Działalności pozostałej (pozostającej w Spółce dzielonej) mają wejść następujące składniki:

1) Środki trwałe związane z Działalnością pozostałą, w tym m.in. samochody osobowe, telefony komórkowe, urządzenia komputerowe,

2) Umowy związane z Działalnością pozostałą,

3) Umowa najmu budynku przy M. w N. (Spółka nowo zawiązana będzie miała zapewnioną powierzchnię biurową na zasadzie podnajmu od Wnioskodawcy lub w innej lokalizacji),

4) Środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych związane z Działalnością pozostałą,

5) Należności i zobowiązania związane z Działalnością pozostałą,

6) Pracownicy związani z Działalnością pozostałą,

7) Logistyka kontraktowa i pracownicy związani z logistyka kontraktową.

Należy przy tym podkreślić, że wymienione powyżej składniki mają charakter przykładowy, a transferem mogą być objęte także inne składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (mowa tutaj o składnikach o charakterze pobocznym, suplementarnym wobec głównych składników majątkowych i niemajątkowych niezbędnych do kontynuowania działalności gospodarczej przez Spółkę nowo zawiązaną, związanych z działalnością kuriersko-logistyczną).

Dla B. oraz Działalności pozostałej i A. (prowadzonymi po podziale odpowiednio przez Spółkę nowo zawiązaną oraz Spółkę dzieloną) możliwe będzie odrębne przyporządkowanie kosztów i przychodów związanych z ich funkcjonowaniem. Działalności te będą miały dedykowane miejsca powstawania kosztów (tzw. MPK) oraz dla każdej z nich będzie sporządzany odrębny rachunek zysków i strat (tzw. (...)).

Wskutek podziału przez wyodrębnienie, w oparciu o otrzymane zespoły składników materialnych i niematerialnych należących dotychczas do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, Spółka nowo zawiązana będzie kontynuowała działalność w obszarze działalności kuriersko -logistycznej. Ponadto Spółka nowo zawiązana jako spółka powstała w wyniku podziału, stosownie do znowelizowanego (tj. w brzmieniu nadanym Nowelizacją KSH) art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.) wstąpi z dniem podziału przez wyodrębnienie, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Tym samym, w następstwie podziału Spółka dzielona kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze Działalności pozostałej i A. (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych do ww. działalności), a Spółka nowo zawiązana kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze B. (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych B., przejętych od Spółki dzielonej).

Wnioskodawca wyjaśnia, że zarówno przenoszony B. jak również pozostająca w Spółce Działalność pozostała oraz A. będą stanowić kompletne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych, będących w stanie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przypisanych im funkcji i zadań. Ponadto, w celu prowadzenia działalności bezpośrednio w okresie następującym po podziale, Spółka nowo zawiązana będzie mieć zapewnione finansowanie w ramach grupy Y. Podstawą tego finansowania będą przyjęte biznes plany.

Ponadto po podziale, Wnioskodawca będzie nabywał od Spółki nowo zawiązanej określone usługi wsparcia. Realizacja powierzenia usług nastąpi w oparciu o umowę o współpracy zawartą przed podziałem pomiędzy Spółką dzieloną a Spółką nowo zawiązaną w organizacji. Umowa będzie obejmowała m.in.: obsługę IT dla A. i Działalności pozostałej.

Pytania

1) Czy wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące B., które w ramach podziału przez wyodrębnienie zostaną przeniesione do Spółki nowo zawiązanej, będą stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT

2) Czy wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność pozostałą i A., które po podziale przez wyodrębnienie będą kontynuowane przez Wnioskodawcę, będą stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?

3) Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i nr 2 jest prawidłowe, a więc jeżeli składniki materialne i niematerialne tworzące B. oraz składniki materialnei niematerialne tworzące Działalność pozostałą iA. stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, to czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CITw związku z przeniesieniem składników materialnych i niematerialnych tworzących B. do Spółki nowo zawiązanej w ramach planowanego podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie przeprowadzonego w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne tworzące B. w ramach podziału przez wyodrębnienie zostaną przeniesione do Spółki nowo zawiązanej będą stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z analizy powyższej definicji wynika więc, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych spełniający łącznie następujące przesłanki:

  • stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających
  • w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • posiadający określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
  • będący finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);
  • zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Należy wskazać, że B. obejmie szeroki zakres aktywów (najem i dzierżawa nieruchomości, pojazdy, urządzenia itd.) oraz składników niematerialnych (tym licznych umów, decyzji administracyjnej itd.) zorganizowanych w ramach Wnioskodawcy w formie odrębnego segmentu, które to aktywa posłużą do pełnienia działalności w zakresie kuriersko -logistycznym (której zadania szczegółowo opisano w zdarzeniu przyszłym).

Aktywa, jakimi będzie dysponować B. to m.in.: magazyn oraz centra logistyczne zlokalizowane w poszczególnych miastach, umożliwiające prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług.

B. obejmie również wózki paletowe, widłowe, platformowe i podnośnikowe, samochody osobowe, sprzęt elektroniczny, drukarki laserowe i termiczne, regały magazynowe czy kontenery oraz składniki niematerialne w tym przede wszystkim decyzję administracyjną (obejmującą wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem operatora pocztowego, będącą kluczowym elementem umożliwiającym prowadzenie działalności kurierskiej) czy umowy bezpośrednio powiązane z działalnością segmentu, których stroną jest Wnioskodawca. Wśród umów należy wymienić przede wszystkim umowy transportowe oraz kurierskie, umowy z klientami (w tym logistyczne), umowy na najem wózków, umowy dzierżawy terenu, leasing i najem samochodów osobowych, umowy na dostawę mediów i wiele innych umów będących, niezbędnym i niezastępowalnym elementem prowadzonej działalności. B. obejmie także należności i zobowiązania, których podmiotem jest Wnioskodawca, a które bezpośrednio związane są z jego działalnością. Ponadto do B. przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych. Dysponowanie powyższymi aktywami oraz składnikami niematerialnymi pozwoli na kontynuowanie działalności B. w strukturze organizacyjnej Spółki nowo zawiązanej, do której przeniesiony zostanie segment w ramach procedury podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie.

Co istotne, B. obejmie również szeroką kadrę pracowników, do tej pory pełniących swoje obowiązki służbowe na rzecz Wnioskodawcy. Pracownicy są związani z działalnością B. i są kluczowi do jej kontynuowania. Dodatkowo do B. zostaną przypisane również osoby dotychczas współpracujące ze Spółką w formie stałej umowy o współpracę (umów zlecenia oraz B2B).

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Przyjmuje się, że konkretny zespół składników powinien być pewną całością, będącą przy tym organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa.

W dotychczasowych interpretacjach zwraca się uwagę, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako przykładowo: dział, wydział czy oddział (zob. interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2018 r, znak 0112 -KDIL2-3.4012.516.2017.2.WB). Przy czym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej akceptuje pogląd zgodnie, z którym wyodrębnienie takie nie musi koniecznie wynikać z formalnych procedur korporacyjnych, a może jedynie mieć faktyczny charakter (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 9 sierpnia 2019 r., znak 0114-KDIP 2-2.4010.243.2019.3.RK).

Podobne stanowisko można także odnaleźć we wcześniejszym orzecznictwie sądów administracyjnych (zob. Wyrok WSA w Warszawie z 10 marca 2016 r., III SA/Wa 455/15 - prawomocne): „[...] nawet w przypadku, gdy fakt wyodrębnienia składników nie wynika z żadnych zapisów zawartych w dokumentach konstytuujących dany podmiot lub też regulujących jego funkcjonowanie, a takie wyodrębnienie w praktyce jest dostrzegalne i ono, chociaż nie ma oparcia w dokumentach podatnika, faktycznie istnieje - możemy mieć do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa”.

Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza składa się z kilku niezależnych od siebie rodzajów działalności - w szczególności segmentu działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług kurierskich (B.), pozostałej działalności Z. S.A. (Działalność pozostała) oraz A. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

O wyodrębnieniu organizacyjnym może również świadczyć obowiązująca struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2017 r., sygn. 1462 IPPB5.4510.1047. 2016.1.AK).

Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne B. zostanie potwierdzone regulaminem organizacyjnym przyjętym w formie uchwały zarządu Wnioskodawcy. Regulamin organizacyjny będzie statuować odrębność B. od innych komórek/ jednostek w ramach organizacji Wnioskodawcy i szczegółowo określać zadania mu przynależne, wskazując również obszary współpracy wewnętrznej i zewnętrznej. Jak wskazano powyżej, praca B. nadzorowana i kontrolowana będzie przez wyznaczonego członka zarządu, a kadra zarządzająca B. zostanie uprawniona do podejmowania decyzji dotyczących działań i operacji gospodarczych związanych z powyższym działem.

Wyodrębnienie organizacyjne B. będzie potwierdzać także obowiązująca w jednostce stabilna struktura organizacyjna obejmująca opisane powyżej komórki (…) ze stojącymi na ich czele członkami zarządu. Poszczególne komórki będą realizować określone zadania przynależne B., dzięki czemu możliwe będzie efektywne i samodzielne prowadzenie działalności w powyższym zakresie. Wewnętrzna struktura B. będzie odpowiadać strukturze, jaką posiadałby niezależny podmiot działający na rynku kurierskim, logistycznym i sprzedaży usług, co tym bardziej dowodzi jego wyodrębnienia w ramach Wnioskodawcy.

Dodatkowo powyższe wnioski potwierdza również odmienny charakter działalności prowadzonej przez B. od pozostałych części przedsiębiorstwa.

W interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.231.2023.2.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał następujące stanowisko w całości za prawidłowego (odstępując od uzasadnienia): „Wyodrębnienie organizacyjne sprowadza się do odmiennego przedmiotu działalności obu zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach jednej działalności gospodarczej. Na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje odmienny charakter prowadzonych działalności, w szczególności zupełnie różne, niezwiązane ze sobą rodzaje przychodów z obu rodzajów działalności uzyskiwanych obecnie w ramach prowadzonego jednego przedsiębiorstwa”.

Jak wskazano powyżej działalności Wnioskodawcy, w postaci Działalności pozostałej i A. będą realizować odmienne od B. cele. Zgodnie z powyższym opisem zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności B. będzie prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki kontraktowej) oraz sprzedaż usług logistyczno-kurierskich.

Działalność pozostała oraz A. będzie z kolei odpowiadać m.in. za świadczenie usług logistyki kontraktowej, wynajem i administrowanie nieruchomościami, działalność w zakresie wygaszania działalności (…), wygaszania działalności sprzedaży detalicznej, a także świadczeniem usług wsparcia (tzw. back-office) dla segmentu Działalności pozostałej oraz A. Szczegółowe opisy zakresu zadań przydzielonych ww. jednostkom precyzyjnie przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego. Wskazać należy, iż samo wyodrębnienie tych działalności na podstawie regulaminu organizacyjnego, stanowić będzie o odmiennym charakterze podejmowanych zadań, gdyż gdyby ich działalność się pokrywała, bezprzedmiotowym i przeciw skutecznym z ekonomicznego punktu widzenia byłoby wyodrębnianie powyższych oddziałów, co wiąże się z kosztami w postaci m.in. rozrostu biurokracji korporacyjnej. Odmienny charakter działalności, prowadzony przez ww. segmenty znajduje również odzwierciedlenie w różnych, niezwiązanych ze sobą źródłach przychodów. Tytułem przykładu; dla segmentu B. są to m.in. wpływy z działalność kurierskiej.

Należy zatem stwierdzić, że intencją Spółki będzie prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług logistyczno-kurierskich w ramach B. na zasadzie organizacyjnego wyodrębnienia i samodzielności. Znajdzie to wyraz w działaniach formalnych oraz faktycznych podejmowanych przez Spółkę, polegających w szczególności na przyjęciu regulaminu organizacyjnego czy alokowaniu niezbędnych zasobów do B.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do B.

Wyodrębnienie finansowe

Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. W orzecznictwie podkreśla się przy tym, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF). W szczególności nie musi się, więc to zatem wiązać z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Istotne jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto, zdaniem organów podatkowych, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki lub też sprawozdawczość finansowa.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2017 r., znak: 1462-IPPB5.4510.1109.2016.1.PW: „w doktrynie prawniczej stawia się tezę, że minimalny poziom wydzielenia finansowego powinien polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z ZCP. W tym kontekście istotne jest zastrzeżenie, że wyodrębnienie finansowe jednostki nie musi jednak oznaczać jej samodzielności finansowej. Przyjmuje się bowiem, że wyodrębnienie finansowe nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości i sporządzania bilansu”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że będzie w stanie przypisać odpowiednie przychody oraz koszty do B. w oparciu o dedykowane dla jednostki MPK. Dodatkowo Wnioskodawca przyporządkuje do B. wszelkie koszty i przychody związane z jego obsługą, na podstawie (...), w którym wyszczególniane są wszelkie zestawienia dotyczące Segmentu. Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych zostanie zaimplementowany proces weryfikacji i przypisywania kosztów. Dodatkowo do B. przyporządkowane zostaną należności i zobowiązania związane z funkcjonowaniem segmentu. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie w stanie dokonywać ewidencji zdarzeń gospodarczych dla powyższej działalności. W konsekwencji czego Spółka będzie posiadać wszelkie dane konieczne do obliczenia rentowności B. dla celów wewnętrznych i kontrolnych. To z kolei pozwala na stosowanie planowania finansowego dla Segmentu, uwzględniającego jego wyniki finansowe.

W związku z planowanym przydzieleniem określonych funkcji do opisywanej działalności oraz w związku możliwością alokacji zdarzeń gospodarczych do B., działalność ta będzie posiadała źródła przychodów (generowane przez działalność kurierską, logistyczną i sprzedaży usług) niezależne od wszelkiej pozostałej działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie również w stanie przypisać poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe wykorzystywane w działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki kontraktowej) i sprzedaży usług logistyczno-kurierskich, będących podstawą uzyskiwanych w B. przychodów.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia finansowego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do B.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Uznaje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych musi zatem być zdolny do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Podkreśla się, iż zespół tychże składników powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Zdolność ta oznacza możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych, tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj, jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Co więcej, składniki majątkowe tworzące zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, pozwalając na stwierdzenie, iż jest to coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Składniki te powinny zatem tworzyć pewną całość, których punktem odniesienia jest rola, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

W opinii Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne, które zostaną przypisane do B. pozwolą na samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich transfer w ramach podziału przez wyodrębnienie umożliwi kontynuację działalności już w ramach struktury Spółki nowo zawiązanej. Należy zwrócić uwagę, że B. obejmie wszystkie kluczowe funkcje do wykonywania działalności w logistyczno-kurierskiej, w stopniu podobnym jak gdyby działalność ta była prowadzona przez niezależnego przedsiębiorcę. Znajdzie to wyraźnie odzwierciedlenie w wewnętrznej strukturze B., która przypomina strukturę odrębnego przedsiębiorstwa. Również fakt posiadania przez B. niezbędnych składników materialnych i niematerialnych opisanych powyżej (takich jak np. centra logistyczne czy liczne umowy) oraz pracowników dowodził będzie samodzielnej zdolności wykonywania funkcji w obszarze sprzedaży detalicznej. Kluczowym elementem z perspektywy działalności Spółki nowo zawiązanej, będzie przeniesienie decyzji administracyjnej obejmującej wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem operatora pocztowego i umożliwiających prowadzenie działalności kurierskiej w dotychczasowej formie.

Na marginesie powyższych rozważań, warto również zwrócić uwagę, iż zgodnie z orzecznictwem nie jest konieczne, aby składniki wymienione w art. 4a pkt 4 w pełni realizowały wszystkie elementy obsługi przedsiębiorstwa: „Zawarta w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów (np. obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe) nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto trzeba wskazać, że istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing)” (Wyrok NSA z 23 marca 2012 r., sygn. II FSK 1643/10; por. Wyrok WSA w Gliwicach z 11 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Gl 1066/17).

W związku z powyższym wskazać należy, że orzecznictwo jest zgodne w kwestii, iż brak którejś z jednostek / komórek zajmujących się obsługą administracyjną przedsiębiorstwa, a nawet brak dedykowanych pracowników (zob. Wyrok NSA z 22 marca 2018 r., II FSK 808/16, por. Wyrok WSA w Rzeszowie z 9 października 2014 r., I SA/Rz 594/14) nie wyklucza uznania statusu jednostki za ZCP.

W opinii Wnioskodawcy wyodrębnione składniki majątkowe i niemajątkowe, w połączeniu z przejęciem pracowników związanych z działalnością B., pozwolą Spółce nowo zawiązanej na kontynuowanie działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług logistyczno -kurierskich w analogicznym zakresie jak przed podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie.

Nie ulega zatem wątpliwości, że po stronie Spółki nowo zawiązanej będzie istniał zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę przy pomocy składników majątkowych alokowanych do B., a faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności Spółka nowo zawiązana uzyska w oparciu o te właśnie składniki. Ewentualne wyłączenie określonych składników nie będzie istotne dla możliwości kontynuacji działalności, którą prowadzić będzie B.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy spełniony zostanie także warunek wyodrębnienia funkcjonalnego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do B.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie przypisany do B. będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Wyżej wskazany B. będzie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo. Ponadto całość składników służy wykonywaniu określonej działalności gospodarczej, tj. działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług logistyczno-kurierskich, co świadczy o wyodrębnieniu funkcjonalnym. Nie powinno być zatem wątpliwości, że tak zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby i będzie stanowić przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te same zadania gospodarcze, co w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przed podziałem przez wyodrębnienie.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność pozostałą i A., które po podziale przez wyodrębnienie będą kontynuowane przez Wnioskodawcę, będzie stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z analizy powyższej definicji wynika więc, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych spełniający łącznie następujące przesłanki:

  • stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • posiadający określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
  • będący finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);
  • zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Należy wskazać, że Działalność pozostała oraz A. obejmie szeroki zakres aktywów (pojazdów, urządzeń), a także składników niematerialnych (w tym licznych umów itd.) zorganizowanych w ramach Wnioskodawcy w formie odrębnego segmentu, które to aktywa posłużą do realizacji zadań w zakresie pozostałej działalności Z. S.A. (której zadania szczegółowo opisano w zdarzeniu przyszłym).

Aktywa jakimi będzie dysponować Działalność pozostała to przede wszystkim: zestawy komputerowe, pozostały sprzęt IT oraz samochody osobowe, umożliwiające prowadzenie działalności przez jednostkę. Działalność pozostała obejmie również środki pieniężne w kasie i na rachunkach oraz składniki niematerialne w tym umowy bezpośrednio powiązane z działalnością działu, których stroną jest Wnioskodawca, a także należności i zobowiązania, których podmiotem jest Wnioskodawca, a które bezpośrednio związane są z działalnością jednostki. Wśród umów należy wymienić przede wszystkim umowę najmu budynku biurowego i magazynowego, umowy na korzystanie z systemów informatycznych, umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy na świadczenie usług prawnych i wiele innych umów będących, niezbędnym i niezastępowalnym elementem prowadzonej działalności. Dysponowanie powyższymi aktywami oraz umowami pozwoli na kontynuowanie Działalności pozostałej oraz A. w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy (tj. Spółki Dzielonej). Co istotne, Działalność Pozostała obejmie również wymaganą kadrę pracowników. Pracownicy są związani z Działalnością pozostałą oraz A. i są kluczowi do jej kontynuowania.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Przyjmuje się, że konkretny zespół składników powinien być pewną całością, będącą przy tym organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa.

W dotychczasowych interpretacjach zwraca się uwagę, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako przykładowo: dział, wydział czy oddział (zob. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2018 r, znak 0112 -KDIL2- 3.4012.516.2017.2.WB). Przy czym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej akceptuje pogląd, zgodnie z którym wyodrębnienie takie nie musi koniecznie wynikać z formalnych procedur korporacyjnych, a może jedynie mieć faktyczny charakter (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 9 sierpnia 2019 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.243.2019.3.RK).

Podobne stanowisko można także odnaleźć we wcześniejszym orzecznictwie sądów administracyjnych (zob. Wyrok WSA w Warszawie z 10 marca 2016 r., III SA/Wa 455/15 - prawomocne): „[...] nawet w przypadku, gdy fakt wyodrębnienia składników nie wynika z żadnych zapisów zawartych w dokumentach konstytuujących dany podmiot lub też regulujących jego funkcjonowanie, a takie wyodrębnienie w praktyce jest dostrzegalne i ono, chociaż nie ma oparcia w dokumentach podatnika, faktycznie istnieje - możemy mieć do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa”.

Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza składać się będzie z kilku niezależnych od siebie rodzajów działalności - wygaszanego segmentu sprzedaży detalicznej (A.), działalności związanej z logistyką kontraktową (Działalność pozostała). A. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

O wyodrębnieniu organizacyjnym może również świadczyć obowiązująca struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1047. 2016.1.AK).

Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Działalności pozostałej zostanie potwierdzone regulaminem organizacyjnym przyjętym w formie uchwały zarządu Wnioskodawcy. Regulamin organizacyjny będzie statuował odrębność Działalności pozostałej od innych komórek/jednostek w ramach organizacji Wnioskodawcy i szczegółowo określał zadania jej przynależne, wskazując również obszary współpracy wewnętrznej i zewnętrznej. Jak wskazano powyżej, praca Działalności pozostałej oraz A. nadzorowana i kontrolowana będzie przez Członka Zarządu, a kadra zarządzająca komórki zostanie uprawniona do podejmowania decyzji dotyczących działań i operacji gospodarczych związanych z powyższym działem.

Wyodrębnienie organizacyjne Działalności pozostałej oraz A. będzie potwierdzać także obowiązująca stabilna struktura organizacyjna obejmująca opisane powyżej zespoły: Biuro (...), Biuro (...), Biuro (...) ze stojącym na czele Członkiem Zarządu.

Poszczególne zespoły będą realizować określone zadania przynależne Działalności pozostałej oraz A., dzięki czemu będzie możliwe efektywne i samodzielne prowadzenie działalności. Wewnętrzna struktura Działalności pozostałej oraz A. będzie odpowiadać strukturze, jaką posiadałby niezależny podmiot, co tym bardziej dowodzi jej wyodrębnienia w ramach Wnioskodawcy. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w ramach Działalności pozostałej oraz A. na Dzień wyodrębnienia będzie jeszcze funkcjonowało Biuro (...), które dotychczas prowadziło w ramach Spółki dzielonej działalność sprzedaży detalicznej. W związku jednak z zaprzestaniem ww. działalności przez Spółkę dzieloną, Biuro (...) na Dzień wyodrębnienia będzie realizowało funkcje związane z rozliczaniem zakończonych umów oraz majątku do dnia jego całkowitej likwidacji.

Dodatkowo powyższe wnioski potwierdzać będzie również odmienny charakter działalności prowadzonej przez Działalność pozostałą od pozostałych części przedsiębiorstwa.

W interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.231.2023.2.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał następujące stanowisko w całości za prawidłowego (odstępując od uzasadnienia): „Wyodrębnienie organizacyjne sprowadza się do odmiennego przedmiotu działalności obu zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach jednej działalności gospodarczej. Na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje odmienny charakter prowadzonych działalności, w szczególności zupełnie różne, nie związane ze sobą rodzaje przychodów z obu rodzajów działalności uzyskiwanych obecnie w ramach prowadzonego jednego przedsiębiorstwa”.

Jak wskazano powyżej działalność Wnioskodawcy w postaci B. będzie realizować odmienne od Działalności pozostałej i A. cele. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedmiotem Działalności pozostałej będzie w szczególności świadczenie usług logistyki kontraktowej oraz wynajmu nieruchomości. Natomiast przedmiotem B. będzie prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki kontraktowej) oraz sprzedaż usług logistyczno-kurierskich. Z kolei do zadań A. będzie należeć zarządzenie procesem likwidacji punktów sprzedaży detalicznej. Szczegółowe opisy zakresu zadań przydzielonych ww. jednostkom przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego.

Wskazać należy, iż samo wyodrębnienie działalności B. na podstawie regulaminu organizacyjnego, stanowić będzie o odmiennym charakterze podejmowanych zadań, gdyż gdyby ich działalność się pokrywała, bezprzedmiotowym i przeciwskutecznym z ekonomicznego punktu widzenia byłoby wyodrębnianie powyższego oddziału, co wiąże się z kosztami w postaci m.in. rozrostu biurokracji korporacyjnej. Odmienny charakter działalności, prowadzony przez ww. segmenty znajduje również odzwierciedlenie w różnych, niezwiązanych ze sobą źródłach przychodów.

Tytułem przykładu, dla Działalności pozostałej są to ze świadczenia usług logistyki kontraktowej oraz wynajmu nieruchomości, podczas gdy dla B. m.in. z usług kurierskich i logistycznych związanych z usługą „(...)”.

Należy zatem stwierdzić, że intencją Spółki będzie kontynuowanie powyżej opisanej działalności w ramach Działalności pozostałej na zasadzie organizacyjnego wyodrębnienia i samodzielności. Znajdzie to wyraz w działaniach formalnych oraz faktycznych podejmowanych przez Spółkę, polegających w szczególności na przyjęciu regulaminu organizacyjnego czy alokowaniu niezbędnych zasobów do Działalności pozostałej.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działalności pozostałej.

Wyodrębnienie finansowe

Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. W orzecznictwie podkreśla się przy tym, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF). W szczególności nie musi się więc to zatem wiązać z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Istotne jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto, zdaniem organów podatkowych, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki lub też sprawozdawczość finansowa.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2017 r., znak: 1462-IPPB5.4510.1109.2016.1.PW: „w doktrynie prawniczej stawia się tezę, że minimalny poziom wydzielenia finansowego powinien polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z ZCP. W tym kontekście istotne jest zastrzeżenie, że wyodrębnienie finansowe jednostki nie musi jednak oznaczać jej samodzielności finansowej. Przyjmuje się bowiem, że wyodrębnienie finansowe nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości i sporządzania bilansu”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca będzie w stanie przypisać odpowiednie przychody oraz koszty do Działalności pozostałej oraz A. w oparciu o dedykowane dla jednostki MPK. Dodatkowo Wnioskodawca przyporządkuje do Działalności pozostałej oraz A. wszelkie koszty i przychody związane z jej obsługą, na podstawie (...), w którym wyszczególniane będą wszelkie zestawienia dotyczące jednostki. Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych zostanie zaimplementowany proces weryfikacji i przypisywania kosztów.

Oznacza to, że Wnioskodawca będzie w stanie dokonywać ewidencji zdarzeń gospodarczych dla powyższej działalności. W konsekwencji czego Spółka będzie posiadać wszelkie dane konieczne do obliczenia rentowności Działalności pozostałej oraz A. dla celów wewnętrznych i kontrolnych. To z kolei pozwala na stosowanie planowania finansowego dla jednostki, uwzględniającego jej wyniki finansowe. Do Działalności pozostałej oraz A. przyporządkowane będą również rachunki bankowe.

W związku z przydzieleniem określonych funkcji do opisywanej działalności oraz w związku z możliwością alokacji zdarzeń gospodarczych do Działalności pozostałej oraz A., będzie ona posiadać źródła przychodów (generowane przez prowadzoną przez jednostkę działalność) niezależne od wszelkiej odrębnej działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie również w stanie przypisać poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe wykorzystywane w działalności jednostki, będące podstawą uzyskiwanych przez Działalność pozostałą oraz A. przychodów.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia finansowego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działalności pozostałej.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Uznaje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych musi zatem być zdolny do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Podkreśla się, iż zespół tychże składników powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Zdolność ta oznacza możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych, tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj, jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Co więcej, składniki majątkowe tworzące zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, pozwalając na stwierdzenie, iż jest to coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Składniki te powinny zatem tworzyć pewną całość, których punktem odniesienia jest rola, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

W opinii Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne, które zostaną przypisane do Działalności pozostałej oraz A. pozwolą na samodzielną realizację prowadzonej działalności. Wskazać bowiem należy, że co do zasady składniki majątkowe mające wejść w skład Działalności pozostałej oraz A. powinny pozwalać na prowadzenie takiej samej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, jak przed podziałem - z wyjątkiem działalności kurierskiej, logistycznej oraz sprzedaży usług logistyczno-kurierskich (realizowanej przez B.).

Należy zwrócić uwagę, że Działalność pozostała oraz A. obejmie wszystkie kluczowe funkcje do wykonywania działalności w powyższym zakresie, w stopniu podobnym jak gdyby działalność ta była prowadzona przez niezależnego przedsiębiorcę. Znajduje to wyraźnie odzwierciedlenie w wewnętrznej strukturze Działalności pozostałej oraz A., która przypomina strukturę odrębnego przedsiębiorstwa. Również fakt posiadania przez Działalność pozostałą oraz A. niezbędnych składników materialnych i niematerialnych (urządzeń czy umów) oraz przede wszystkim dedykowanych pracowników będzie dowodził samodzielnej zdolności wykonywania funkcji w obszarze Działalności pozostałej oraz A..

W przedmiocie wyodrębnienia funkcjonalnego warto także przytoczyć poglądy judykatury: „Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona -obiektywnie oceniając- posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa” (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2018 r., II FSK 2288/16).

Z powyższego wynika, że oceniając spełnienie kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego, koniecznym jest wzięcie pod uwagę specyfiki branży w jakiej działa przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym, pozostałe w Spółce składniki majątkowe, w połączeniu z pracownikami Działalności pozostałej - w ocenie Wnioskodawcy - pozwolą Spółce dzielonej na kontynuowanie działalności w zakresie co do istoty tożsamym jak przed podziałami przez wyodrębnienie. Nie ulega zatem wątpliwości, że po stronie Spółki będzie istniał zamiar kontynuowania dotychczasowej działalności w ramach Działalności pozostałej przy pomocy składników majątkowych alokowanych do tego segmentu. Końcowo, Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że tymczasowy charakter działalności Biura Detalu oraz jego planowane wygaszanie nie wpływają na zamiar kontynuowania dotychczasowej działalności przez Spółkę w ramach Działalności pozostałej. Należy bowiem wskazać, że na Dzień wyodrębnienia w ramach Działalności pozostałej realizowana będzie funkcja wsparcia (kontynuowana również po podziale), a działalność detaliczna będzie już wygaszona.

Zatem czynności Biura Detalu nie będą stanowić osobnej działalności, ale będą miały jedynie na celu zakończenie dotychczasowych relacji gospodarczych związanych z wygaszoną już działalnością detaliczną. Tym samym można zasadnie twierdzić, że (tymczasowe) istnienie Biura Detalu na Dzień wyodrębnienia pozostaje bez wpływu na ocenę wyodrębnienia funkcjonalnego Działalności pozostałej.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy spełniony zostanie także warunek wyodrębnienia funkcjonalnego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działalności pozostałej.

Ad 3

Mając na uwadze, że zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębniane przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące B., jak i składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność pozostałą i A. będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy w związku z przeniesieniem składników materialnych i niematerialnych tworzących B. do Spółki nowo zawiązanej w ramach planowanego podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie przeprowadzonego w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH.

W szczególności ustalona na Dzień wyodrębnienia wartość rynkowa składników materialnych i niematerialnych tworzących B., wyodrębnionych do Spółki nowo zawiązanej w związku z podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie, nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, przychodem w spółce podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółkę nowo zawiązaną lub nowo zawiązaną ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Do ustalenia wartości przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy CIT, należy stosować odpowiednio art. 14 ust. 2 i ust. 3 ustawy o CIT.

Tym samym, jeśli składniki majątkowe przejmowane na skutek podziału oraz składniki majątkowe pozostające w spółce stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, to spółka dzielona nie uzyskuje przychodu, zaś podział przez wyodrębnienie jest dla tej spółki neutralny podatkowo na gruncie CIT.

W świetle powyższego, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu CIT, jeżeli składniki majątkowe przejmowane na skutek podziału oraz składniki majątkowe pozostające u Wnioskodawcy stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, planowane jest dokonanie podziału przez wyodrębnienie w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 5 KSH, w wyniku którego dojdzie do wyodrębnienia działalności Wnioskodawcy (tj. B.) do Spółki nowo zawiązanej.

Na skutek podziału, Spółka nowo zawiązana przejmie składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład B., zaś u Wnioskodawcy, jako spółki dzielonej, pozostaną składniki materialne i niematerialne składające się na Działalność pozostałą oraz A.

Szczegółowy opis składników majątkowych składających się na Działalność pozostałą wraz z A. oraz B. został przytoczony w opisie zdarzenia przyszłego.

Stosownie do argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowisk do pytań nr 1 i nr 2 niniejszego wniosku, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno B. jak i Działalność pozostała wraz z A. spełniać będą wszystkie przesłanki niezbędne do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Ponieważ żaden inny przepis nie przewiduje powstania po stronie spółki dzielonej przychodu, zdaniem Zainteresowanych, podział spółki pozostanie dla Wnioskodawcy zdarzeniem neutralnym podatkowo.

Mając na uwadze, że zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębniane przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące B., jak i składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność pozostałą wraz z A. będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy w związku z przeniesieniem składników materialnych i niematerialnych tworzących B. do Spółki nowo zawiązanej w ramach planowanego podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie przeprowadzonego w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH.

W szczególności, ustalona na Dzień wyodrębnienia wartość rynkowa składników materialnych i niematerialnych tworzących B. wyodrębnionych do Spółki nowo zawiązanej, w związku z podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT. 

Motywowany przepisami art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie, jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych oraz wyrokami sądów administracyjnych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 12 ust. 13-14 ustawy CIT, m.in. przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3h, nie stosuje się w przypadku, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jeżeli m.in. podział spółki nie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału przez wyodrębnienie jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, czy przedstawiony przez Państwa w zdarzeniu przyszłym podział przez wyodrębnienie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.