Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.458.2024.1.ASK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w sytuacji, gdy spółką posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziału odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy jest A. - jest prawidłowe;
  • uwzględnienia w dochodach wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce wchodzących w skład grupy oraz oddziału przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek z o.o. z siedzibą w Polsce w ich łącznych przychodach na potrzeby art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe;
  • ustalenia czy planowane reorganizacje Grupy B. w trakcie 2024 r. oraz 2025 r. są przeszkodą do zastosowania zwolnienia w związku z treścią art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a ustawy o CIT, w roku 2024 oraz 2025 - jest nieprawidłowe;
  • możliwości zastosowania przez oddział zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w latach podatkowych po dokonaniu reorganizacji - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku minimalnego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. A.S. z siedzibą w (…), (dalej: „A”) jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej B. (dalej: Grupa B.). A. prowadzi działalność na terytorium Polski poprzez A. A.S. spółka akcyjna oddział w Polsce (dalej: Oddział, Wnioskodawca).

W skład działającej na terytorium polski grupy B. wchodzi:

  • oddział,
  • C. Sp. z o.o. (Dalej: „C.”), w której A. posiada 100% udziałów,
  • D. Sp. z o.o. (Dalej: „D”), w której A. posiada 100% udziałów,
  • Grupa E. Sp. z o.o. (Dalej: Grupa E.), w której A. posiada 100% udziałów.

Grupa E. jest natomiast Spółką Dominującą dla trzech innych spółek:

  • F. Sp. z o.o. (Dalej: „F”), w której Grupa E. posiada 100% udziałów,
  • G. Sp. z o.o. (Dalej: „G”), w której Grupa E. posiada 100% udziałów,
  • H. Sp. z o.o. (Dalej: „H”), w której Grupa E. posiada 88,6% udziałów.

Jednostki polskie (oddział, jak również wyżej wymienione spółki z o.o. z grupy z siedzibą w Polsce) planują skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT.

Wnioskodawca zakłada, że w skład grupy opisanej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT będą wchodzić:

  • oddział,
  • C.,
  • D. (do momentu połączenia z G.),
  • Grupa E. (do momentu połączenia z G.),
  • F. (do momentu połączenia z G.),
  • G.,
  • H.

Rok podatkowy dla spółek A., C., D., Grupy E., F., G., H. oraz dla oddziału pokrywa się z rokiem kalendarzowym tj. pokrywa okres 1 stycznia - 31 grudnia.

Na moment złożenia przedmiotowego wniosku, Grupa E. oraz G. tworzą Podatkową Grupę Kapitałową w myśl art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805) (dalej: ustawa o CIT).

Na moment złożenia przedmiotowego wniosku, A. posiada bezpośrednio 100% udziałów w C., D. oraz Grupie E., oraz pośrednio 100% udziałów w F., G. i 88,6% udziałów w H.

Plany reorganizacji Grupy B.

Grupa E. zmieniła formę prawną ze spółki akcyjnej, na spółkę z o.o. uchwałą nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy z dnia 31 grudnia 2023 r. Zmiana formy prawnej została zarejestrowana w KRS w dniu 29 lutego 2024 r.

Z dniem 31.08.2024 Podatkowa Grupa Kapitałowa pomiędzy Grupą E. oraz G. zostanie rozwiązana. We wrześniu lub październiku 2024 planowane jest na podstawie 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18) (dalej: KSH) połączenie poprzez przejęcie Grupy E. przez G. Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z powyższym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U.2023.120, dalej: UOR) oraz przepisów ustawy o CIT na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w Grupie E., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy Grupy E. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy o CIT.

W listopadzie 2024 roku planowane jest połączenie poprzez przejęcie na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH F. przez G. Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z powyższym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów UOR oraz przepisów ustawy o CIT na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w F., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy F. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy o CIT.

W styczniu lub lutym 2025 roku planowane jest połączenie poprzez przejęcie na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH D. przez G. Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z powyższym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów UOR oraz przepisów ustawy o CIT na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w D., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy D. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy o CIT.

Planowany skład grupy na gruncie art. 24ca ust. 14 pkt 6 po dokonaniu wszystkich planowanych reorganizacji

Wnioskodawca zakłada, że po dokonaniu wszystkich planowanych reorganizacji, w skład grupy opisanej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT będą wchodzić:

1)oddział,

2)C.,

3)G.,

4)H.

Pytania

1)Czy zwolnienie z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy spółką, o której mowa w treści przepisu, posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziału odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy, jest A.?

2)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek z o.o. z siedzibą w Polsce w ich łącznych przychodach na potrzeby art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT mogą być uwzględnione dochody wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce wchodzących w skład grupy oraz oddziału?

3)Czy opisane w zdarzeniu przyszłym planowane reorganizacje Grupy B. w trakcie 2024 r. oraz 2025 r. są przeszkodą do zastosowania zwolnienia w związku z treścią art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a ustawy o CIT, w roku 2024 oraz 2025?

4)Czy zakładając, że stanowisko Wnioskodawcy z pytania nr 1 i nr 2 będzie prawidłowe, a prawidłowo obliczony łączny udział dochodów spółek w ich łącznych przychodach będzie większy niż 2%, to oddział będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w latach podatkowych po dokonaniu planowanych reorganizacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy spółką, o której mowa w treści przepisu, posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziałów odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy jest A. - spółka prawa (…).

Zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. a ustawy o CIT, mianem spółki określa się spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (We) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. W sprawie statutu spółki europejskiej (Se) (Dz. Urz. We L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. Ue polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251).

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 4a pkt 21 lit. a ustawy o CIT, definicja spółki na gruncie ustawy nie jest zawężona wyłącznie do spółek prawa polskiego, ale obejmuje również spółki zagraniczne posiadające osobowość prawną, takie, jak spółka A.S.

Stanowisko to zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 września 2022 roku (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.380.2022.2.AR), w której Dyrektor KIS wskazał, że spółka A.S. - Akciova Spolećnost jest odpowiednikiem polskiej spółki akcyjnej w (…).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek w ich łącznych przychodach na potrzeby art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT mogą być uwzględnione dochody wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce, wchodzących w skład grupy oraz oddziału.

Wyłączenie z podatku minimalnego następuje dla podatników wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2%, przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej.

Art. 24ca ust. 17 wprowadził nową kategorię podmiotów objętą regulacją przepisów art. 24ca ust. 1-16. Zgodnie z tą normą, oprócz podatników z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, zakres regulacji o podatku minimalnym będzie obejmował również podatnika z siedzibą lub zarządem położonym poza polską, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium rzeczypospolitej polskiej zagraniczny zakład.

Ze sposobu sformułowania konstrukcji art. 24ca ust. 17 wybrzmiewa jasna intencja ustawodawcy, aby zakłady zagraniczne były objęte obowiązkiem odprowadzenia podatku minimalnego w przypadku zaistnienia odpowiednich przesłanek, ale aby mogły one też skorzystać ze zwolnienia odpowiednio, jak podatnicy z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Definicja zagranicznego zakładu zawarta jest w art. 4a ust. 11 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem uważa się za niego:

1)zakład, za pośrednictwem którego podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje w całości lub w części swoją działalność na terytorium innego państwa, w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabryka, warsztat lub miejsce eksploatacji zasobów naturalnych,

2)plac budowy, budowę, montaż lub instalację prowadzoną na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

3)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego swoją siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w jej imieniu i faktycznie wykonuje to pełnomocnictwo

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, stanowi inaczej.

Oddział jako podmiot, przez który zagraniczny przedsiębiorca A. sprawuje swoją działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej wpisuje się w ramę punktu 1, zatem jest zagranicznym zakładem.

Zgodnie z powyższym należy stwierdzić, że zagraniczny zakład będzie objęty dyspozycją przepisów art. 24ca ust. 1-16, a co za tym idzie, przy ustalaniu udziału łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach powinny być zatem uwzględnione również dochody oddziału.

Przedstawione powyżej stanowisko poparł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 18 lipca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.14.2022.2.MK).

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym reorganizacje Grupy B. nie stanowią przeszkody do zastosowania zwolnienia w myśl art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a ustawy o CIT w 2024 r. oraz 2025 r.

Zgodnie z art. 492 §1 pkt 1 KSH, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Zgodnie z art. 494 § 1 KSH, spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. W myśl art. 494 §2 KSH, na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Zgodnie z treścią art. 551 §1 KSH spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Przepisy jasno określają, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej co wynika z art. 552 KSH. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2023 r. poz. 2383, dalej: OP) w art. 93 §1 wskazuje, że osoba prawna lub spółka komandytowo-akcyjna zawiązane (powstałe) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Dodatkowo art. 93a §1 OP wskazuje, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 8 maja 2024 r. sygn. II SA/Gd 44/24 w wyniku połączenia się spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH jednym ze skutków tej czynności jest zakończenie bytu spółki przejmowanej, co nie oznacza unicestwienia sytuacji prawnej przejmowanego podmiotu, bowiem w wyniku połączenia z mocy prawa następuje „scalenie się” obu podmiotów i podmiot przejmujący „wstępuje” w całą sytuację prawną podmiotu przejętego. Spółka przejmująca jest kontynuatorką - następczynią prawną spółki przejętej, bowiem z art. 494 KSH wynika wstąpienie z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Zgodnie z art. 12 UOR księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia. Jednakże można nie zamykać ksiąg w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową a w przypadku połączenia jednostek, gdy w myśl ustawy rozliczenie połączenia następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje powstania nowej jednostki. Art. 8 ust. 6 ustawy o CIT mówi o tym, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT reguluje:

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,

-   wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy). Natomiast zgodnie z treścią art. 24ca ust. 14 pkt 6 przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli:

A.rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz

B.obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2%

-    przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej.

Jak przedstawiono wyżej, w treści przepisu dotyczącego zwolnienia wynika, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest to, aby rok podatkowy spółek wchodzących w skład grupy obejmował ten sam okres.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, w ramach restrukturyzacji Grupy B. planowane jest rozwiązanie Podatkowej Grupy Kapitałowej i opisane w zdarzeniu przyszłym połączenia spółek. Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia, a w konsekwencji nie wiadomo, czy na dzień połączenia nastąpi zamknięcie ksiąg podatkowych czy też nie. Dodatkowo należy zaznaczyć, że Grupa E. zmieniła formę prawną ze spółki akcyjnej, na spółkę z o.o. i w efekcie tego Grupa E. jako spółka przekształcona została sukcesorem uniwersalnym wszelkich praw i obowiązków spółki przekształcanej.

W ocenie Wnioskodawcy fakt połączenia, przekształcenia spółki kapitałowej w kapitałową oraz potencjalny fakt wcześniejszego zakończenia roku podatkowego w spółkach przejmowanych lub w spółkach przekształcanych nie może wpływać na skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia. Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami KSH oraz wyroku WSA spółka przejmująca oraz spółka przekształcona - staje się sukcesorem uniwersalnym wszelkich praw i obowiązków spółek przejmowanych lub przekształcanych.

Dodatkowo zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników. Powyższe oznacza, że podatnik może mieć albo rok podatkowy zgodny z kalendarzowym, albo rok podatkowy inny niż kalendarzowy, o ile takie założenie wynika ze statutu albo z umowy spółki, albo z innego dokumentu odpowiednio regulującego zasady ustrojowe. W przypadku Wnioskodawcy nie dochodzi do zmiany roku podatkowego przewidzianego w ww. dokumentach. Rok podatkowy każdego z podmiotów wchodzących w skład grupy, pokrywa się w momencie reorganizacji z rokiem kalendarzowym. Co więcej, kolejny rok podatkowy, po przeprowadzeniu restrukturyzacji, pozostanie dla wszystkich podmiotów z Grupy rokiem kalendarzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, warunek z art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a dotyczący tego, że rok podatkowy spółek wchodzących w skład Grupy obejmuje ten sam okres na gruncie planowanych reorganizacji w Grupie B. jest spełniony niezależnie od tego, czy przy połączeniach dojdzie do zamknięcia ksiąg rachunkowych czy też nie. Ponadto, przekształcenie spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową, jak również rozwiązanie podatkowej grupy kapitałowej w danym roku podatkowym nie wyklucza możliwości skorzystania z wyżej wskazanego zwolnienia.

Ad 4

Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 i nr 2 będzie prawidłowe, a prawidłowo obliczony łączny udział dochodów spółek w ich łącznych przychodach będzie większy niż 2%, to oddział będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w latach podatkowych po dokonaniu planowanych reorganizacji.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy:

  • spółką, o której mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT, posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziałów odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy może być spółka prawa republiki czeskiej - A. A.S. - argumentacja w tym zakresie została przedstawiona w odpowiedzi na pytanie 1.
  • przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek w ich łącznych przychodach mogą być uwzględnione dochody wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce, wchodzących w skład grupy oraz oddziału (łączny udział dochodów spółek w ich łącznych przychodach będzie większy niż 2%) - argumentacja w tym zakresie została przedstawiona w odpowiedzi na pytanie 2.
  • rok podatkowy będzie obejmował ten sam okres dla wszystkich spółek w grupie tj. Rok kalendarzowy

W związku z powyższym, oddział będzie miał prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w kolejnych latach podatkowych, zgodnie z opisanym planem reorganizacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w sytuacji, gdy spółką posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziału odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy jest A. - jest prawidłowe;
  • uwzględnienia w dochodach wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce wchodzących w skład grupy oraz oddziału przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek z o.o. z siedzibą w Polsce w ich łącznych przychodach na potrzeby art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe;
  • ustalenia czy planowane reorganizacje Grupy B. w trakcie 2024 r. oraz 2025 r. są przeszkodą do zastosowania zwolnienia w związku z treścią art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a ustawy o CIT, w roku 2024 oraz 2025 - jest nieprawidłowe;
  • możliwości zastosowania przez oddział zwolnienia z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT w latach podatkowych po dokonaniu reorganizacji - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Od 1 stycznia 2022 r. art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105) do ustawy o CIT wprowadzono przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych tj. art. 24ca.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Z uzasadniania do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 1532, str. 73-74) wynika, że „ponieważ celem wprowadzanego rozwiązania jest ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszaniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego, niektóre kategorie podmiotów zostały wyłączone spod jurysdykcji tego opodatkowania. Należą do nich: podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności (start-up’y w pierwszych 3 latach), przedsiębiorstwa finansowe (enumeratywny katalog podmiotów określony w art. 15c ust. 16), podatnicy, którzy wykazali określony (30%) spadek przychodów w stosunku do przychodów roku poprzedniego, a także podmioty funkcjonujące w prostej strukturze organizacyjnej, bez powiązań mogących skutkować działaniami optymalizacyjnymi (np. w przypadku, gdy osoba fizyczna jest jedynym udziałowcem/akcjonariuszem/wspólnikiem spółki).

Przewidziane wyłączenia z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, poza instytucjami finansowymi podlegającymi tzw. podatkowi bankowemu, oznaczają swego rodzaju wsparcie dla tych podatników, którzy podejmują decyzję o prowadzeniu działalności gospodarczej, nie mając na celu unikania opodatkowania. Zgodnie z realiami gospodarczymi można przewidywać, że szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania w obrocie (pierwsze 3 lata) podmioty gospodarcze będą ponosić stratę lub osiągać dochody na tyle niskie, że nie wygenerują dochodu do opodatkowania. Uwzględniono ponadto sytuację podatników, którzy w kolejnych latach (począwszy od 4 roku podatkowego prowadzenia działalności) będą wykazywać określony spadek przychodów w porównaniu do poprzedzającego roku podatkowego (co najmniej o 30%), a także podmiotów funkcjonujących w prostej strukturze organizacyjnoprawnej, bez skomplikowanych powiązań (w których w szczególności udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne). Wydaje się, że w odniesieniu do wymienionych przypadków prawdopodobieństwo wystąpienia straty na działalności, czy niskiej rentowności jest możliwe i nie powinno świadczyć o działaniach ukierunkowanych na unikanie opodatkowania”.

W myśl art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT,

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:

6) wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli:

a) rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz

b) obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2%

- przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej;

W myśl art. 24ca ust. 15 ustawy o CIT,

Podatnicy, o których mowa w ust. 14 pkt 6, przekazują do urzędu skarbowego informację o spółkach wchodzących w roku podatkowym w skład grupy spełniającej warunki określone w tym przepisie, w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT,

Przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.

Z kolei stosownie do art. 24ca ust. 17 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 1-16 stosuje się odpowiednio do podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o CIT,

1.Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

2.Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z wniosku  A. A.S. z siedzibą w (…) (dalej: „A”) jest podmiotem dominującym w grupie kapitałowej B. (dalej: Grupa B.). A. prowadzi działalność na terytorium Polski poprzez A. A.S. spółka akcyjna oddział w Polsce (dalej: Oddział, Wnioskodawca).

W skład działającej na terytorium polski grupy B. wchodzi:

  • oddział,
  • C. Sp. z o.o. (Dalej: „C”), w której A. posiada 100% udziałów,
  • D. Sp. z o.o. (Dalej: „D”), w której A. posiada 100% udziałów,
  • Grupa E. Sp. z o.o. (Dalej: Grupa E.), w której A. posiada 100% udziałów.

Grupa E. jest natomiast Spółką Dominującą dla trzech innych spółek:

  • F. Sp. z o.o. (Dalej: F.), w której Grupa E. posiada 100% udziałów,
  • G. Sp. z o.o. (Dalej: G.), w której Grupa E. posiada 100% udziałów,
  • H. Sp. z o.o. (Dalej: H), w której Grupa E. posiada 88,6% udziałów.

Jednostki polskie (oddział, jak również wyżej wymienione spółki z o.o. z grupy z siedzibą w Polsce) planują skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT.

Wnioskodawca zakłada, że w skład grupy opisanej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT będą wchodzić:

  • oddział,
  • C.,
  • D. (do momentu połączenia z G.),
  • Grupa E. (do momentu połączenia z G.),
  • F. (do momentu połączenia z G.),
  • G.,
  • H.

Rok podatkowy dla spółek A., C., D., Grupy E., F., G., H. oraz dla oddziału pokrywa się z rokiem kalendarzowym tj. pokrywa okres 1 stycznia - 31 grudnia. Grupa E. oraz G. tworzą Podatkową Grupę Kapitałową w myśl art. 1a ustawy o CIT. A. posiada bezpośrednio 100% udziałów w C., D. oraz Grupie E., oraz pośrednio 100% udziałów w F., G. i 88,6% udziałów w H.

Plany reorganizacji Grupy B.

Grupa E. zmieniła formę prawną ze spółki akcyjnej na sp. z o.o. uchwałą nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy z 31 grudnia 2023 roku. Zmiana formy prawnej została zarejestrowana w KRS 29 lutego 2024 roku. Z dniem 31 sierpnia 2024 roku podatkowa grupa kapitałowa, w skład której wchodzą Grupa E. oraz G. zostanie rozwiązana.

We wrześniu lub październiku 2024 roku planowane jest, na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ksh, połączenie przez przejęcie Grupy E. przez G. Na dzień złożenia wniosku nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z powyższym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów ustawy CIT na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w Grupie E., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy Grupy E. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy CIT.

W listopadzie 2024 roku planowane jest połączenie przez przejęcie na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ksh F. przez G. Na dzień złożenia wniosku nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z powyższym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości oraz ustawy CIT, na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w F., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy F. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy CIT.

W styczniu lub lutym 2025 roku planowane jest również połączenie przez przejęcie na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ksh D. przez G. Na dzień złożenia wniosku nie jest jeszcze wiadome, czy połączenie odbędzie się metodą łączenia udziałów, czy metodą nabycia. W związku z tym, nie jest możliwe na ten moment wskazanie, czy na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości oraz ustawy CIT na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe w D., a zarazem czy zostanie zakończony rok podatkowy D. w myśl art. 8 ust. 6 ustawy CIT.

Wnioskodawca zakłada, że po dokonaniu wszystkich planowanych reorganizacji, w skład grupy opisanej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT będą wchodzić:

1)oddział,

2)C.,

3)G.,

4)H.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy zwolnienie z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy spółką, o której mowa w treści tego przepisu jest A. - spółka prawa (…).

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że warunkiem wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego w odniesieniu do podatników wchodzących w skład grupy jest spełnienie łącznie przesłanek wymienionych w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT.

Artykuł 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT, wskazuje, że przepisu art. 24ca ust. 1 nie stosuje się do podatników wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy (…)

Ustawodawca jednocześnie nie sprecyzował w tym zakresie czy posiadanie udziału bezpośredniego lub pośredniego co najmniej 75% ma się odbywać wyłącznie za pośrednictwem spółek polskich (rezydentów), czy też spółek zagranicznych (nierezydentów).

Jeżeli zamiarem ustawodawcy byłoby wyłączenie z grupy spółek posiadających bezpośredni lub pośredni udział przez spółki zagraniczne, to dałby temu wyraz bezpośrednio w przepisie, tak jak uczynił to w dalszej części tego przepisu odnoście ustalenia warunków, o których mowa w lit. a) i b) - gdzie wprost wskazał, że do ustalenia tego warunku uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Z wniosku wynika, że A. (spółka prawa (…)) posiada bezpośrednio 100% udziałów w C., D. oraz Grupie E., oraz pośrednio 100% udziałów w F., G. i 88,6% udziałów w H.

Państwa zdaniem:

zwolnienie z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy spółką, o której mowa w treści przepisu, posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziałów odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy jest A. - spółka prawa (…).

Zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. a ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to: spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251)

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 4a pkt 21 lit. a ustawy o CIT, definicja spółki na gruncie ustawy nie jest zawężona wyłącznie do spółek prawa polskiego, ale obejmuje również spółki zagraniczne posiadające osobowość prawną.

W przedstawionym przez Państwa opisie sprawy, na okoliczność wyłączenia, o którym, mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT, dla potrzeb określenia grupy spółek uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 spełniające warunki, o których mowa w lit. a i b, w których spółka (…) A. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym.

W powyższym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że spółką posiadającą 75% udział w innych spółkach może być jedynie spółka z siedzibą w Polsce. Zatem, art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy spółką posiadającą przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy, jest (…) spółka A. A.S. z siedzibą w (…), będąca odpowiednikiem polskiej spółki akcyjnej.

Gdyby ustawodawca na potrzeby stosowania art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT miał zamiar wykluczyć w powyższym zakresie spółki zagraniczne, dałby temu jednoznaczny wyraz w przepisie, tak jak to uczynił w dalszej jego części, gdzie w odniesieniu do warunków z lit. a i b wskazał, że przy ich ustalaniu uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy lub należące do podatkowej grupy kapitałowej.

Mając powyższe na uwadze zwolnienie z art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy spółką, o której mowa w treści przepisu, posiadającą cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udziału odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład grupy jest spółka prawa (…) A.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto powzięli Państwo wątpliwość:

  • czy przy obliczaniu łącznego udziału dochodów spółek z.o.o. z siedzibą w Polsce w ich łącznych przychodach na potrzeby art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy o CIT mogą być uwzględnione dochody wszystkich spółek z o.o. z siedzibą w Polsce wchodzących w skład grupy oraz oddziału oraz
  • czy planowane reorganizacje Grupy B. w trakcie 2024 r. oraz 2025 r. są przeszkodą do zastosowania zwolnienia w związku z treścią art. 24ca ust. 14 pkt 6 lit. a ustawy o CIT, w roku 2024 oraz 2025.

Ze wspomnianych wyżej warunków z lit. a i b przepisu art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT wynika, że regulacja ta znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy rok podatkowy spółek wchodzących w skład grupy obejmuje ten sam okres, a także gdy obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2% - przy czym przy ustalaniu tych warunków uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej.

Należy zatem uznać, że wskazane warunki dotyczą wszystkich polskich spółek z grupy (będących polskimi rezydentami podatkowymi lub należących do podatkowej grupy kapitałowej). Przy czym, zgodnie z art. 24ca ust. 17 ustawy CIT, przepisy ust. 1-16 stosuje się odpowiednio do podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że rok podatkowy wymienionych we wniosku spółek z grupy oraz oddziału zagranicznej spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, tj. obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia. Z przedstawionych informacji wynika jednocześnie, że 31 sierpnia 2024 roku miało dojść do rozwiązania podatkowej grupy kapitałowej, która była do tej pory tworzona przez Grupę E. oraz G. Ponadto, w wyniku planowanych działań restrukturyzacyjnych, polegających na połączeniach przez przejęcie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ksh, na podstawie których spółki D., Grupa E. oraz F. (spółki przejmowane) zostaną przejęte przez G. (spółkę przejmującą), może się okazać, że na dzień wpisu do rejestru połączenia zostaną zamknięte księgi rachunkowe przejmowanych spółek i tym samym, w myśl art. 8 ust. 6 ustawy CIT, zostanie zakończony ich rok podatkowy.

Przedstawiając swoje stanowisko co do spełnienia przesłanki tożsamości roku podatkowego spółek wchodzących w skład grupy w związku z planowanymi czynnościami reorganizacyjnymi, pomijają Państwo bardzo istotną okoliczność, którą jest tworzenie w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2024 roku podatkowej grupy kapitałowej przez Grupę E. i G. Podatkowa grupa kapitałowa jako podatnik podatku CIT (art. 1a ustawy) kończąc swój byt prawny zakończyła także rok podatkowy 31 sierpnia 2024 roku. Spółki wchodzące w jej skład nie miały „swojego” roku podatkowego, w szczególności roku trwającego od 1 stycznia do 31 grudnia 2024. Ich rok podatkowy rozpoczął się 1 września 2024 roku, a tym samym nie można uznać, że pokrywa się on z rokiem pozostałych spółek oraz oddziału wchodzących w skład grupy opisanej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT. Mając na uwadze powyższe okoliczności, warunek wymieniony w lit. a tego przepisu nie będzie spełniony.

Powyższy warunek nie będzie także spełniony w przypadku opisanych we wniosku połączeń w wariancie, który zakłada zamknięcie ksiąg rachunkowych spółek przejmowanych i zakończenie ich roku podatkowego. W tej sytuacji rok podatkowy tych spółek również nie będzie się pokrywał z rokiem pozostałych spółek i oddziału, o których mowa we wniosku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 3 jest nieprawidłowe.

W konsekwencji uznania stanowiska Wnioskodawcy w powyższym zakresie za nieprawidłowe, nie zgadzamy się również ze stanowiskiem w zakresie pytania 4.

W odniesieniu do wymienionych we wniosku spółek nie zostaną bowiem spełnione wszystkie przesłanki wynikające z lit. a i b przepisu art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT. Oddział, na potrzeby stosowania zwolnienia wynikającego z przywołanej regulacji, nie będzie mógł brać pod uwagę spółek, które nie spełniły wskazanego wyżej warunku dotyczącego tożsamości roku podatkowego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Powołane przez Państwa we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w  indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w  określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).