Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowizny pieniężne przyznane i przekazane na sfinansowanie zadań/wydatków związanych z usuwaniem skutków powodzi i pomocą ofiarom powodzi, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.; dalej: u.f.). Od 2006 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571 ze zm., dalej: u.d.p.p.w.). Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne.
Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w Statucie Fundacji.
W myśl §5 ust. 1 Statutu Fundacji prowadzi ona działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych obejmujących m.in.:
- pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób (...),
- działalność charytatywną,
- porządek i bezpieczeństwo publiczne,
- ratownictwo i ochronę ludności,
- pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.
Działalność w obszarach określonych powyżej dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną (§5 ust. 2 Statutu Fundacji).
Fundacja realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących cele statutowe. Zadania Fundacji realizowane są w głównej mierze na podstawie kierowanych do niej przez zainteresowane podmioty wniosków o udzielenie darowizny.
W związku z zaistniałą we wrześniu 2024 r. w Polsce sytuacją powodziową Fundacja przyznaje i przekazuje podmiotom dotkniętym powodzią darowizny pieniężne na sfinansowanie (dofinansowanie) zadań/wydatków związanych z usuwaniem skutków powodzi takich jak:
- remonty obiektów użyteczności publicznej zniszczonych w trakcie powodzi (w tym placówek oświatowych, placówek leczniczych, szpitali, obiektów służb mundurowych, urzędów itp.),
- zakup wyposażenia obiektów użyteczności publicznej zniszczonych w trakcie powodzi, np. ławek, krzesełek, mebli w szkołach, łóżek w szpitalach, pieców i urządzeń grzewczych, osuszaczy i innego wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania tych jednostek,
- prace związane z odbudową infrastruktury miejscowości zniszczonych w wyniku powodzi (np. odbudowa dróg, mostów).
A zatem, w zależności od zgłaszanych do Fundacji potrzeb podmiotów poszkodowanych w wyniku powodzi, przekazywane darowizny mogą służyć zarówno sfinansowaniu nabycia towarów (w tym składników kwalifikujących się do środków trwałych), jak też usług.
Bezpośredni beneficjenci przekazywanych darowizn to dotknięte powodzią podmioty realizujące zadania publiczne na rzecz ogółu społeczności, m. in. placówki oświatowe (szkoły, przedszkola, biblioteki itp.), placówki opiekuńczo-wychowawcze (domy dziecka, świetlice środowiskowe itp.), placówki opiekuńczo-lecznicze (przychodnie, szpitale itp.), jednostki zapewniające ochronę i bezpieczeństwo publiczne (policja, straż miejska, straż pożarna itp.), placówki kulturalne (domy kultury, teatry, muzea itp.), jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty), kluby sportowe. Natomiast ostatecznymi beneficjentami darowizn są mieszkańcy regionów dotkniętych powodzią, którym przywrócone zostaną warunki niezbędne do życia (powrót dzieci do szkół/przedszkoli, możliwość korzystania z opieki zdrowotnej w przychodniach i szpitalach, możliwość dojazdu do pracy itd.).
Darowizny przyznawane są beneficjentom na podstawie zawartych z Fundacją umów, które zobowiązują beneficjentów do wykorzystania przyznanego wsparcia finansowego wyłącznie na cele określone w umowach.
Pytanie
Czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowizny pieniężne przyznane i przekazane na sfinansowanie zadań/wydatków związanych z usuwaniem skutków powodzi i pomocą ofiarom powodzi, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowizny pieniężne przyznane i przekazane na sfinansowanie zadań/wydatków związanych z usuwaniem skutków powodzi i pomocą ofiarom powodzi, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. W konsekwencji, na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm., dalej: „u.d.p.p.w.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie (do organizacji tych, na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy zaliczane są fundacje).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.d.p.p.w., sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, obejmuje m. in. zadania w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- działalności charytatywnej,
- porządku i bezpieczeństwa publicznego,
- ratownictwa i ochrony ludności,
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.
Ponadto, jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 1 u.d.p.p.w., organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.
Odrębnym przepisem, regulującym prawo do zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych jest art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), w myśl którego wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:F
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1,2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
- dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Stosownie zaś do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
A zatem, dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT konieczne jest spełnienie poniższych przesłanek:
- podmiotowej - posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach u.d.p.p.w.,
- przedmiotowej - przeznaczenie - i bez względu na termin - wydatkowanie uzyskanego dochodu (pochodzącego ze źródeł innych niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT) na cele działalności statutowej.
Odnosząc powyższe do okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego zawartego we wniosku Fundacja zauważa, że spełnione zostały wszystkie wymienione warunki, tj.:
- Fundacja jest organizacją pożytku publicznego,
- wynikająca z § 5 ust. 1 Statutu Fundacji sfera działań Fundacji jest zbieżna swym zakresem z art. 4 ust. 1 u.d.p.p.w. i obejmuje m.in. zadania w zakresie:
-pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą (§ 5 ust. 1 pkt 26 Statutu Fundacji i art. 4 ust. 1 pkt 24 u.d.p.p.w.),
-ratownictwa i ochrony ludności (§ 5 ust. 1 pkt 25 Statutu Fundacji i art. 4 ust. 1 pkt 23 u.d.p.p.w.),
-porządku i bezpieczeństwa publicznego (§ 5 ust. 1 pkt 21 Statutu Fundacji i art. 4 ust. 1 pkt 20 u.d.p.p.w.),
-działalności charytatywnej (§ 5 ust. 1 pkt 3 Statutu Fundacji i art. 4 ust. 1 pkt 3 u.d.p.p.w.),
-pomocy społecznej (§ 5 ust. 1 pkt 1 Statutu Fundacji i art. 4 ust. 1 pkt 1 u.d.p.p.w.),
- dochody Fundacji, w części przeznaczonej na darowizny mające na celu usuwanie skutków powodzi i pomoc ofiarom powodzi nie są objęte dyspozycją art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.
Wnioskodawca zauważa, że praktycznym sposobem pomocy ofiarom powodzi jest udzielanie wsparcia finansowego podmiotom zlokalizowanym na terenach objętych powodzią, przeznaczonego na sfinansowanie (dofinansowanie) wydatków/zadań służących usuwaniu skutków powodzi m.in. w formach opisanych w stanie faktycznym wniosku. W opinii Wnioskodawcy, udzielanie przez Fundację darowizn na rzecz podmiotów ubiegających się o wsparcie na zakup towarów/usług służących usuwaniu skutków powodzi jest przeznaczeniem i wydatkowaniem środków na cele działalności statutowej Fundacji. Zakupy towarów i usług realizowane z przekazanych przez Fundację darowizn pomagają bowiem ofiarom powodzi w przywróceniu warunków niezbędnych do życia (powrót dzieci do szkół/przedszkoli, możliwość korzystania z opieki zdrowotnej w przychodniach i szpitalach). Zarówno opieka medyczna jak i edukacja nie byłyby możliwe bez odbudowania dróg, mostów, budynków zniszczonych przez powódź i zapewnienia ich wyposażenia.
Reasumując, skoro wydatki na nabycie towarów i usług służących usuwaniu skutków powodzi stanowią pomoc ofiarom powodzi i realizują cele statutowe Fundacji, to tym samym uznać należy, że dochód Fundacji, w części wydatkowanej w tym zakresie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.