Interpretacja indywidualna – stanowisko jest nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy:

-    nabyty przez Wnioskodawcę Robot spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w związku z czym Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 w zw. z ust. 1 updop,

-    jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, to czy Spółka - w stosunku do nabytego Robota - jest uprawniona do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, o których mowa w art. 38eb updop, jednorazowo w rozliczeniu za rok 2024, w którym doszło do fizycznego wydatkowania (zapłaty) kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorstwem posiadającym siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż szerokiej gamy produktów, w tym (…). Ponadto, Wnioskodawca specjalizuje się w kompleksowych remontach zestawów (…), zgodnie z normami krajowymi i międzynarodowymi, a także specyfikacjami technicznymi i rysunkami dostarczonymi bezpośrednio przez kontrahentów. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest (…).

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

W celu rozwoju i automatyzacji przedsiębiorstwa Spółka zakupiła Zestaw (…) do zrobotyzowanej obróbki (…) (dalej: „Robot”). W ramach zawiązanej umowy sprzedaży Robota dostawca zobowiązał się do dostarczenia Wnioskodawcy Robota, dokonania jego montażu i pierwszego rozruchu, a także przeszkolenia i instruktażu pracowników Spółki. Robot jest urządzeniem fabrycznie nowym i został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy w lipcu 2024 r. Począwszy od tego okresu Robot jest wykorzystywany przez Spółkę w procesie produkcyjnym zestawów (…).

Zakupiony przez Wnioskodawcę Robot posiada następujące funkcje/właściwości:

-    Robot samodzielnie wykonuje czynności nad produktem (zestawem (…)).

-    Zarządzanie zadaniami Robota następuje za pośrednictwem sterownika i programu CNC, który pozwala na zaprogramowanie Robota do automatycznego wykonywania określonych czynności. Robot wykonuje czynności, które zostały mu wcześniej zaprogramowane poprzez program CNC (program pobiera z wewnętrznej bazy/systemu informatycznego informacje, jakie czynności należy wykonać nad przekazanym do obróbki zestawem (…)). Programowanie Robota może nastąpić za pośrednictwem zewnętrznego panelu sterowniczego/kontrolera.

-    Robot posiada tryb automatyczny i kontrolę procesu w trybie automatycznym.

-    Robot jest programowany do wykonywania kilku zadań, nawet pozornie podobnych do siebie, w tym: obróbka strumieniowo-ścierna według różnych programowalnych parametrów, np. ze względu na średnicę i szerokość zestawu. Robot nie jest dedykowany do realizacji wyłącznie jednego projektu. Robot posiada funkcjonalności umożliwiające nauczenie kilku programów działania.

-    Robot realizuje szereg procesów i zadań (np. śrutowanie zestawów (…), odmuchiwanie sprężonym powietrzem, monitoring i kontrola jakości produktu, monitoring wydajności i zużycia mediów). Przykładowo:

-System (…) dla procesu zrobotyzowanego umożliwia prowadzenie procesu śrutowania, a następnie odmuchiwania sprężonym powietrzem za pomocą tej samej lancy.

-Dla celów bezpieczeństwa i kontroli jakości system monitoringu procesu śrutowana pełni ciągłą kontrolę ubytku masowego śrutu oraz przepływu sprężonego powietrza dla procesu zrobotyzowanego.

-    Robot jest urządzeniem o 6 stopniach swobody.

-    Robot działa na zasadzie manipulatora, którego ramię porusza się wraz z dyszą śrutującą zestawy (…) (wykonywanie precyzyjnych czynności za pomocą ramienia według zaprogramowanej ścieżki). Robot realizuje ustaloną procedurę sterowanych ruchów według instrukcji programowych specyfikujących żądane pozycje oraz żądaną prędkość ruchu.

-    Robot komunikuje się z szafą sterowniczą z systemem sterowania PLC i Siemens HMI z wbudowanymi funkcjami ułatwiającymi obsługę, serwis i kontrolę jakości oraz monitorowanie wydajności i zużycia mediów.

-    Robot wymienia dane w formie cyfrowej głównie pomiędzy urządzeniami, które są w nim zabudowane, między innymi: panelem sterującym (sterownikiem) i ramieniem Robota, układem bezpieczeństwa czy układem monitoringu. Wszystkie te urządzenia przesyłają do sterownika dane, gdzie są zbierane i przetwarzane. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń wchodzących w skład Robota.

-    Robot jest wyposażony w funkcję połączenia (…) i udostępniania danych za pomocą protokołu (…). Posiadana przez Robota funkcja daje możliwość na zarządzania pracą maszyny, a także dostęp do historii jej pracy, informacji o poprawności działania i wydajności pracy Robota. Aktualnie Spółka nie korzysta z tej funkcji Robota (obecnie Robot nie jest na stałe podłączony do innych urządzeń Spółki), niemniej nie jest wykluczone użytkowanie przez Spółkę tej funkcji w przyszłości.

-    Robot jest również wyposażony w (…) do zdalnego połączenia z maszyną. Funkcja ta umożliwia m.in. wsparcie techniczne działu automatyki oraz zapewnienie obsługi serwisowej. Modem ten pozwala na zdalne połączenie z maszyną w celu przekazywania informacji, co umożliwia szybką diagnostykę, a także pozyskanie szybkiego wsparcia technicznego. Dzięki posiadanej funkcji przykładowo w przypadku wystąpienia awarii lub błędów zatrzymujących pracę Robota, Spółka ma możliwość w szybki oraz - jeśli to możliwe - w zdalny sposób, pozyskania wsparcia technicznego dostawcy Robota, co w ocenie Wnioskodawcy pozwoli na skrócenie możliwych do wystąpienia przestojów produkcyjnych.

-    Robot jest zintegrowany z systemem sterowania komory śrutowniczej - program Robota (detal) wybierany z poziomu HMI, wymiana sygnałów bezpieczeństwa oraz baza danych przedmiotów obrabianych (numer i nazwa obrabianego przedmiotu). Robot monitoruje i pokazuje kluczowe parametry, takie jak czas obróbki, ciśnienie robocze i przepływ ścierniwa. Robot wyposażony jest także w funkcję przeprowadzenia symulacji obróbki strumieniowo-ściernej bez użycia ścierniwa. Ww. informacje o przeprowadzonym procesie (w tym także symulacji procesu) można odczytać na panelu kontrolnym. Dane te mogą być także pobierane za pomocą pamięci USB. Pobranie danych dotyczących parametru przebytego procesu (lub symulacji) może natomiast pozwolić na ocenę efektywności pracy Robota, usprawnienie procesów wykorzystywanych do śrutowania określonego typu zestawu (…) oraz identyfikację obszarów wymagających optymalizacji. Funkcja ta daje również możliwość sporządzania przez pracowników Spółki analiz wydajnościowych (liczba wykonanych zestawów na: miesiąc, rok, zmianę) oraz identyfikacji przestojów na podstawie uzyskanych danych (m.in. poprzez zgranie danych z Robota na USB i ich przetworzenie poza Robotem, np. z wykorzystaniem programów komputerowych).

-    Robot jest wyposażony w Smartstart energy saving - system automatycznej redukcji zużycia energii elektrycznej podczas przerw w procesie śrutowania. Pełna integracja oświetlenia z systemem sterowania daje możliwość dezaktywowania oświetlenia w trakcie procesu zrobotyzowanego w celu oszczędności energii.

-    Robot jest wyposażony w system czujników i monitoringu procesu śrutowana poprzez ciągłą kontrolę ubytku masowego śrutu oraz przepływu sprężonego powietrza dla procesu zrobotyzowanego dla celów bezpieczeństwa oraz kontroli jakości.

Robot jest posadowiony w jednym miejscu, tj. w hali przemysłowej Wnioskodawcy. Teoretycznie istnieje możliwość przeniesienia Robota w inne miejsce, niemiej takie działanie wiązałoby się z istotnym zaangażowaniem pracy i zasobów. Nie jest możliwe „zwykłe” przeniesienie Robota w inne miejsce. Aktualnie nie jest planowana zmiana umiejscowienia przez Spółkę Robota.

Nabyty Robot jest jednym ze stanowisk w cyklu produkcyjnym zestawów (…), po którym następuje malowanie. Bez tego stanowiska Spółka nie mogłaby ukończyć procesu produkcyjnego produktu (a dokładnie etapu obróbki strumieniowo-ściernej), co pozwala na uzyskanie odpowiedniej chropowatości zestawów (…). Proces produkcji zestawu (…) przez Wnioskodawcę można podzielić na następujące etapy: (1) równoczesna produkcja (…); (2) badania wizualne, mające na celu wykrycie ewentualnych wad powierzchniowych; (3) pomiary w celu zapewnienia zgodności z wymaganymi/specyfikacjami technicznymi; (4) badania magnetyczno-proszkowe oraz badania ultradźwiękowe; (5) montaż kół na osi oraz wytwarzanie całego zestawu (…); (6) mycie zestawu (…); (7) obróbka strumieniowo-ścierna gotowego lub zmontowanego zestawu (…); (8) malowanie i maźnicowanie; (9) pakowanie oraz przygotowanie do wysyłki.

Koszty na nabycie Robota nie zostały i nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (np. w ramach zastosowania innej ulgi podatkowej).

Pytania

1.  Czy nabyty przez Wnioskodawcę Robot spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, w związku z czym Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT?

2.  Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, to czy Spółka - w stosunku do nabytego Robota - jest uprawniona do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ustawy o CIT, jednorazowo w rozliczeniu za rok 2024, w którym doszło do fizycznego wydatkowania (zapłaty) kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację?

Państwa stanowisko w sprawie

1.  Zdaniem Wnioskodawcy nabyty Robot jest robotem przemysłowym, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, w związku z czym Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT.

2.  Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka - w stosunku do nabytego Robota - jest uprawniona do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ustawy o CIT, jednorazowo w rozliczeniu za rok 2024, w którym doszło do fizycznego wydatkowania (zapłaty) kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację”, która została uregulowana w art. 38eb ustawy o CIT, mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Mechanizm ten ma zastosowanie wyłącznie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT).

Stosownie do art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1.  koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)  robotów przemysłowych,

b)  maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)  maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)  maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)  urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2.  koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3.  koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4.  opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Aby jednak podatnik mógł skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację nie jest wystarczające nabycie jakiegokolwiek urządzenia, będącego robotem. Ustawa o CIT przewiduje bowiem własną definicję robota przemysłowego, której spełnienie warunkuje możliwość skorzystania z ulgi.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W kontekście powyższych przepisów należy więc zwrócić uwagę, że ulga na robotyzację dotyczy zasadniczo zakupu wyłącznie:

i.nowych robotów,

ii.mających zastosowanie przemysłowe,

iii.posiadających określone funkcje.

Jednocześnie, organy podatkowe wskazują, że poprzez „robota dla zastosowań przemysłowych” należy w szczególności rozumieć maszynę przeznaczoną do bezpośredniej produkcji, rozumianej jako wąski etap wytwarzania produktu (tak przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.83.2024.1.MK).

Będący przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji Robot został przez Spółkę nabyty bezpośrednio od producenta jako urządzenie w stanie fabrycznie nowym i jest stosowany przez Spółkę do zrobotyzowanej obróbki strumieniowo-ściernej zestawów (…), która natomiast jest jednym z etapów całego procesu produkcyjnego tego produktu. Przed etapem śrutowania zachodzą bowiem etapy produkcyjne w postaci jego wytworzenia (produkcja (…)  wraz z ich badaniem i montażem) oraz przygotowania do procesu śrutowania, natomiast po śrutowaniu zachodzi jeszcze etap malowania oraz etap pakowania produktu i jego wysyłka. Jednocześnie, etap w postaci obróbki strumieniowo-ściernej produktu jest etapem obligatoryjnym do rozpoczęcia etapu malowania, tj. bez odpowiedniego przygotowania powierzchni produktu (w tym jego chropowatości) nie byłoby możliwe jego efektywne i skuteczne pomalowanie.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowym jest twierdzenie, że nabyty przez Spółkę robot jest (i) urządzeniem nowym oraz (ii) mającym zastosowanie przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 2 i 3 ustawy o CIT.

Przechodząc natomiast do (iii) posiadanych przez Robota funkcji w kontekście definicji robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

-    Robot jako urządzenie automatycznie sterowalne, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych:

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN przez słowo „automatyczny” rozumie się (1) «działający samoczynnie, za pomocą odpowiedniego urządzenia» lub (2) «wykonywany lub regulowany za pomocą automatu». W ocenie Wnioskodawcy, Robot jest urządzeniem automatycznie sterowalnym, gdyż samodzielnie wykonuje czynności nad produktem (zestawem (…)). Zarządzanie jego zadaniami następuje za pośrednictwem sterownika i programu CNC, który pozwala na zaprogramowanie Robota do automatycznego wykonywania określonych czynności. Robot posiada tryb automatyczny i kontrolę procesu w trybie automatycznym.

Programowalność można natomiast określić jako możliwość ustawienia, najczęściej automatycznie, parametrów pracy danego urządzenia. W ocenie Wnioskodawcy, Robot jest także urządzeniem programowalnym, bowiem wykonuje on czynności, które zostały mu wcześniej zaprogramowane poprzez program CNC (program pobiera z wewnętrznej bazy/systemu informatycznego informacje, jakie czynności należy wykonać nad przekazanym do obróbki produktem). Programowanie Robota może nastąpić za pośrednictwem zewnętrznego panelu sterowniczego/kontrolera.

Wielozadaniowość, może być definiowana jako umiejętność jednoczesnego wykonywania wielu zadań lub realizacji różnych, nawet z pozoru podobnych zadań. W ocenie Wnioskodawcy, Robot jest urządzeniem wielozadaniowym, gdyż:

-jest programowany do wykonywania kilku zadań, nawet pozornie podobnych do siebie (przykładowo obróbka strumieniowo-ścierna według różnych programowalnych parametrów, np. ze względu na średnicę i szerokość zestawu; Robot nie jest dedykowany do realizacji wyłącznie jednego projektu);

-posiada funkcjonalności umożliwiające nauczenie kilku programów działania;

-realizuje szereg procesów i zadań (np. śrutowanie zestawów (…), odmuchiwanie sprężonym powietrzem, monitoring i kontrola jakości produktu, monitoring wydajności i zużycia mediów). Przykładowo:

-System (…) dla procesu zrobotyzowanego umożliwia prowadzenie procesu śrutowania, a następnie odmuchiwania sprężonym powietrzem za pomocą tej samej lancy.

-Dla celów bezpieczeństwa i kontroli jakości system monitoringu procesu śrutowana pełni ciągłą kontrolę ubytku masowego śrutu oraz przepływu sprężonego powietrza dla procesu zrobotyzowanego.

Robot jest urządzeniem stacjonarnym posadowionym w jednym miejscu, tj. w hali przemysłowej.

Robot jest urządzeniem o 6 stopniach swobody.

Przez właściwości manipulacyjne rozumie się zdolność do przemieszczania, kontrolowania lub przetwarzania produktów. W ocenie Wnioskodawcy, Robot posiada właściwości manipulacyjne, gdyż działa na zasadzie manipulatora, którego ramię porusza się wraz z dyszą śrutującą zestawy (…) (wykonywanie precyzyjnych czynności za pomocą ramienia według zaprogramowanej ścieżki). Robot realizuje ustaloną procedurę sterowanych ruchów według instrukcji programowych specyfikujących żądane pozycje oraz żądaną prędkość ruchu.

Ponadto, jak to już zostało podniesione przez Spółkę powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, działanie maszyny ma zastosowanie w przemyśle, ponieważ jest jednym z etapów produkcji zastawów (…).

-    Robot wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania

W ocenie Wnioskodawcy, Robot wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi, gdyż komunikuje się z szafą sterowniczą z systemem sterowania PLC i Siemens HMI, a także z wbudowanymi funkcjami ułatwiającymi obsługę, serwis i kontrolę jakości oraz monitorowanie wydajności i zużycia mediów.

W ocenie Wnioskodawcy, Robot wymienia dane w formie cyfrowej głównie pomiędzy urządzeniami, które są w nim zabudowane, między innymi: panelem sterującym (sterownikiem) i ramieniem Robota, układem bezpieczeństwa czy układem monitoringu. Wszystkie te urządzenia przesyłają do sterownika dane, gdzie są zbierane i przetwarzane. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie, diagnozowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń wchodzących w skład Robota.

-    Robot połączony jest z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów

Robot jest wyposażony w funkcję połączenia Ethernet i udostępniania danych za pomocą protokołu OPC UA. Posiadana przez Robota funkcja daje możliwość zarządzania pracą maszyny, a także dostęp do historii jej pracy, informacji o poprawności działania i wydajności pracy Robota. Aktualnie Spółka nie korzysta z tej funkcji Robota (Robot nie jest na stałe podłączony do innych urządzeń Spółki), niemniej nie jest wykluczone wykorzystywanie przez Spółkę tej funkcji w przyszłości.

Robot jest również wyposażony w (…) do zdalnego połączenia z maszyną. Funkcja ta umożliwia m.in. wsparcie techniczne działu automatyki oraz zapewnienie obsługi serwisowej. Modem ten pozwala na zdalne połączenie z maszyną w celu przekazywania informacji, co umożliwia szybką diagnostykę, a także pozyskanie szybkiego wsparcia technicznego. Dzięki posiadanej funkcji, przykładowo w przypadku wystąpienia awarii lub błędów zatrzymujących pracę maszyny, Spółka ma możliwość w szybki oraz - jeśli to możliwe - w zdalny sposób pozyskania wsparcia technicznego dostawcy Robota, co w ocenie Wnioskodawcy pozwoli na skrócenie możliwych do wystąpienia przestojów produkcyjnych, co z kolei wpłynie na usprawnienie procesów produkcyjnych Spółki.

Robot jest zintegrowany z systemem sterowania komory śrutowniczej - program robota (detal) wybierany z poziomu HMI, wymiana sygnałów bezpieczeństwa oraz baza danych przedmiotów obrabianych (numer i nazwa obrabianego przedmiotu). Robot monitoruje i pokazuje kluczowe parametry, takie jak czas obróbki, ciśnienie robocze i przepływ ścierniwa. Robot wyposażony jest także w funkcję przeprowadzenia symulacji obróbki strumieniowo-ściernej bez użycia ścierniwa. Ww. informacje o przeprowadzonym procesie (w tym także symulacji procesu) można odczytać na panelu kontrolnym. Dane te mogą być także pobierane za pomocą pamięci USB. Podłączenie pamięci USB do panelu kontrolnego Robota pozwala w ocenie Wnioskodawcy, na jego połączenie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki. Pobranie bowiem danych dotyczących parametru przebytego procesu (lub symulacji) może bowiem pozwolić na ocenę efektywności pracy Robota, usprawnienie procesów wykorzystywanych do śrutowania określonego typu zestawu (…) oraz identyfikację obszarów wymagających optymalizacji. Wyżej wymienione funkcjonalności przyczyniają się do usprawniania procesów produkcyjnych także ze względu na możliwość sporządzania analiz przez pracownika Spółki na podstawie uzyskanych danych.

-    Robot jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń Robot jest wyposażony w system czujników i monitoringu procesu śrutowana poprzez ciągłą kontrolę ubytku masowego śrutu oraz przepływu sprężonego powietrza dla procesu zrobotyzowanego dla celów bezpieczeństwa oraz kontroli jakości.

-    Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika

Robot jest jednym ze stanowisk w cyklu produkcyjnym zestawów (…), po którym następuje malowanie. Bez tego stanowiska Spółka nie mogłaby ukończyć procesu produkcyjnego produktu (a dokładnie etapu obróbki strumieniowo-ściernej, co z kolei pozwala na uzyskanie odpowiedniej chropowatości zestawów (…)).

W ocenie Wnioskodawcy, Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym. Każda bowiem z maszyn/urządzeń Spółki wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna). Niemniej jednak, aby rozpocząć jej wykonywanie wymagane jest wykonanie odpowiednich czynności przez pracowników Spółki, którzy m.in. odpowiadają za fizyczne przemieszczanie danego wyrobu pomiędzy poszczególnymi maszynami wykonującymi określone czynności, a także za uruchomienie Robota, tj. rozpoczęcie wykonywania przez niego określonej czynności.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowym jest twierdzenie, że nabyty przez Spółkę Robot posiada wszystkie funkcje do uznania go za robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Jednocześnie, Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT, koszty na nabycie Robota nie zostały i nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (np. w ramach zastosowania innej ulgi podatkowej).

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, nabyty przez Spółkę Robot spełnia wszystkie warunki do uznania go za robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Zgodnie z art. 38eb ust. 8 updop:

w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest kwestia ustalenia, czy nabyty przez Wnioskodawcę Robot spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w związku z czym Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 w zw. z ust. 1 updop.

Aby skorzystać z ulgi na robotyzację, konieczne jest aby nabyty Robot przemysłowy spełniał łącznie następujące warunki, tj. był maszyną:

-automatycznie sterowaną,

-programowalną,

-wielozadaniową,

-stacjonarną lub mobilną,

-o co najmniej 3 stopniach swobody,

-posiadającą właściwości manipulacyjne lub lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,

-wymieniającą dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

-połączoną z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

-monitorowaną za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

-zintegrowaną z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Jak zostało zawarte we wniosku:

(…) Robot wymienia dane w formie cyfrowej głównie pomiędzy urządzeniami, które są w nim zabudowane, między innymi: panelem sterującym (sterownikiem) i ramieniem Robota, układem bezpieczeństwa czy układem monitoringu. Wszystkie te urządzenia przesyłają do sterownika dane, gdzie są zbierane i przetwarzane. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń wchodzących w skład Robota.

Robot jest wyposażony w funkcję połączenia (…) i udostępniania danych za pomocą protokołu (…). Posiadana przez Robota funkcja daje możliwość na zarządzania pracą maszyny, a także dostęp do historii jej pracy, informacji o poprawności działania i wydajności pracy Robota. Aktualnie Spółka nie korzysta z tej funkcji Robota (obecnie Robot nie jest na stałe podłączony do innych urządzeń Spółki), niemniej nie jest wykluczone użytkowanie przez Spółkę tej funkcji w przyszłości. (…)

(…) Każda bowiem z maszyn/urządzeń Spółki wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna). Niemniej jednak, aby rozpocząć jej wykonywanie wymagane jest wykonanie odpowiednich czynności przez pracowników Spółki, którzy m.in. odpowiadają za fizyczne przemieszczanie danego wyrobu pomiędzy poszczególnymi maszynami wykonującymi określone czynności, a także za uruchomienie Robota, tj. rozpoczęcie wykonywania przez niego określonej czynności. (…)

Skoro Robot nie jest na stałe podłączony do innych urządzeń Spółki, a wymiana danych w formie cyfrowej następuje głównie między urządzeniami, które są w nim zabudowane (między innymi: panelem sterującym (sterownikiem) i ramieniem Robota, układem bezpieczeństwa czy układem monitoringu), Robot nie wymienia danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Dodatkowo, w związku z tym, że aby rozpocząć przez maszynę określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu, wymagane jest wykonanie odpowiednich czynności przez pracowników Spółki, którzy m.in. odpowiadają za fizyczne przemieszczanie danego wyrobu pomiędzy poszczególnymi maszynami wykonującymi określone czynności, a także za uruchomienie Robota, tj. rozpoczęcie wykonywania przez niego określonej czynności, należy uznać, że robot ten nie jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z wniosku wynika, że nabyty Robot jest połączony w cyklu produkcyjnym, tj. stanowi jedno z urządzeń, które wykonuje określone czynności w cyklu produkcyjnym, natomiast nie jest zintegrowany z innymi maszynami.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Robot który nabyliście Państwo, nie wpisuje się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w zw. z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop, a w konsekwencji, jego zakup nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację uprawniającego Państwa do odliczenia od podstawy podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop, kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 38eb ust. 3 updop, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie. W Państwa przypadku, nie zostały spełnione dwa z czterech warunków wymienionych ww. przepisie. We wniosku wskazali Państwo jednoznacznie, że Robot, który Państwo nabyliście nie jest na stałe podłączony do innych urządzeń Spółki, a wymiana danych w formie cyfrowej następuje głównie między urządzeniami, które są w nim zabudowane.

Tym samym, skoro Robot, który Państwo nabyli nie spełnia przesłanek o których mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w zw. z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop, to wydatek poniesiony na nabycie Robota, który nie wpisuje się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w zw. z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a, nie stanowi kwalifikowanego kosztu uzyskania przychodów poniesionego na robotyzację.

Tym samym, nie będziecie Państwo mogli skorzystać z ulgi na robotyzację.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy nabyty przez Państwa Robot spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w związku z czym Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 w zw. z ust. 1 updop, uznałem za nieprawidłowe.

W związku z uznaniem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za nieprawidłowe, które jest pytaniem warunkowym, pytanie oznaczone we wniosku nr 2 uznaję za bezzasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanej interpretacji indywidualnej należy wskazać, że dotyczy ona konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej danej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).