Spółka zajmująca się handlem energią elektryczną planuje rozszerzyć działalność o sprzedaż energii klientom indywidualnym (B2C). W ramach nowego produ... - Interpretacja - null

ShutterStock
Spółka zajmująca się handlem energią elektryczną planuje rozszerzyć działalność o sprzedaż energii klientom indywidualnym (B2C). W ramach nowego produ... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Mechanizm kompensaty w sprzedaży energii

Spółka zajmująca się handlem energią elektryczną planuje rozszerzyć działalność o sprzedaż energii klientom indywidualnym (B2C). W ramach nowego produktu klienci z umowami na czas nieokreślony będą mieli gwarancję najniższej ceny rynkowej, dostosowywanej dynamicznie na podstawie ofert konkurencji. W przypadku obniżki cen nowa stawka zacznie obowiązywać po jednomiesięcznym okresie karencji. Aby zrekompensować klientom brak możliwości korzystania z niższej ceny w tym czasie, firma wprowadzi mechanizm kompensaty, polegający na obniżeniu kwoty brutto na fakturze, bez wpływu na podstawę opodatkowania.

W związku z tym spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy wartość kompensaty udzielanej klientom zgodnie z regulaminem produktu może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu. W swoim stanowisku argumentowała, że kompensata, choć nie wpływa na podstawę opodatkowania, stanowi wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, mający na celu intensyfikację sprzedaży energii elektrycznej i zachęcenie klientów do wyboru jej oferty, co tworzy bezpośredni związek z generowaniem przychodów. W konsekwencji zdaniem spółki, wartość kompensaty powinna zostać zaliczona do kosztów podatkowych.

Kompensata jako koszt uzyskania przychodu

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził, że wartość kompensaty udzielanej klientom przez spółkę może być uznana za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Organ podatkowy uzasadnił swoją interpretację, odwołując się do przepisów ustawy o CIT, wskazując, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, o ile nie zostały wyłączone w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Kluczowe znaczenie ma związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym kosztem a możliwością uzyskania przychodu. Koszty muszą być racjonalne, uzasadnione gospodarczo oraz odpowiednio udokumentowane.

KIS wskazała, że kompensata pełni rolę promocji i stanowi element strategii mającej na celu intensyfikację sprzedaży oraz przyciągnięcie klientów. Jest to wydatek, który pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą spółki, a jego poniesienie wspiera generowanie przychodów. Organ stwierdził, że choć kompensata nie wpływa na podstawę opodatkowania, jej mechanizm przynosi efekty analogiczne do rabatu, który w praktyce jest traktowany jako koszt uzyskania przychodu.

„Zatem, wartość udzielonej Kompensaty, na wskazanych we wniosku warunkach, stanowi niewątpliwie wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej” - podsumował dyrektor KIS.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.574.2024.1.AW