Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 22 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany ze sprzedaży wybudowanych przez X lokali mieszkalnych w ramach programu „Y” jego obecnemu najemcy może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku, gdy zostanie przeznaczony na remonty, modernizacje i eksploatację istniejących lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych oraz na wybudowanie nowych zasobów mieszkaniowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „X”) zostało założone w (…) roku. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2024 r. poz. 1440, z późn. zm., dalej: „USFRM”). Prowadzona przez X działalność jest ściśle związana z realizowaniem celów określonych w rozdziale 4 USFRM. Przedmiotem działalności Spółki na podstawie art. 27 USFRM jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Odzwierciedleniem powyższego przepisu jest również §6 ust. 1 umowy spółki. Ponadto zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 USFRM oraz §6 ust. 2 umowy Spółki, X może również:
1) nabywać lokale mieszkalne i budynki mieszkalne oraz niemieszkalne, w celu rozbudowy, nadbudowy i przebudowy, w wyniku której powstaną lokale mieszkalne;
2) przeprowadzać remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu;
3) wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki;
4) sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności;
5) sprawować zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi w ułamkowej części jego współwłasność;
6) prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, w tym budować lub nabywać budynki w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;
7) dzierżawić Społecznym Agencjom Najmu lokale mieszkalne w celu wynajmowania tych lokali osobom fizycznym wskazanym przez gminę, na zasadach określonych w USFRM;
8) promować działalność, o której mowa w art. 24 ust. 1 USFRM.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 USFRM dochody X nie mogą być przeznaczone do podziału wspólników lub członków. Przeznacza się je w całości na działalność statutową.
Jednym z rodzajów prowadzonej działalności Spółki jest model „Y” („najem z opcją zakupu”). Rozwiązanie to polega na budowaniu przez X budynków w celu wynajmowania znajdujących się w nich lokali mieszkalnych (dalej: „Nieruchomości”). Program „Y” to oferta opierająca się na możliwości stopniowego wykupu mieszkania przez najemców, którzy partycypowali w kosztach budowy Nieruchomości. Najemca partycypujący w kosztach budowy nabywa prawo wykupu najmowanego lokalu mieszkalnego po upływie 5 lat licząc od dnia zawarcia umowy najmu. W celu nabycia lokalu mieszkalnego po upływie ww. terminu (tj. 5 lat) najemca uprawniony jest do złożenia oświadczenia woli o nabyciu wynajmowanego lokalu mieszkalnego. Oświadczenie to nie może być złożone później niż na 12 miesięcy przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa najmu lokalu. Następnie najemca, który otrzymał od Spółki informację na temat wstępnych kosztów nabycia lokalu mieszkalnego, zobowiązany jest do potwierdzenia woli nabycia lokalu mieszkalnego w terminie 30 dni, licząc od dnia otrzymania informacji. Potwierdzenie woli nabycia przez najemcę lokalu mieszkalnego następuje na podstawie zawartego ze Spółką porozumienia w sprawie ustalenia warunków wykupu lokalu mieszkalnego.
W przypadku złożenia przez najemcę oświadczenia o woli zakupu nieruchomości - strony zawrą dodatkową przedwstępną umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego. Po zapłacie uzgodnionej ceny - X przeniesie prawo własności ww. nieruchomości na rzecz ich najemców.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości wybudowanych w ramach programu „Y” na rzecz dotychczasowych najemców Spółka planuje przeznaczyć na remonty, modernizacje i eksploatację lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych oraz na wybudowanie nowych zasobów mieszkaniowych.
Pytanie
Czy dochód uzyskany ze sprzedaży wybudowanych przez X lokali mieszkalnych w ramach programu „Y” jego obecnemu najemcy może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku, gdy zostanie przeznaczony na remonty, modernizacje i eksploatację istniejących lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych oraz na wybudowanie nowych zasobów mieszkaniowych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochód uzyskany przez X ze sprzedaży nieruchomości wybudowanych w ramach programu „Y” obecnemu najemcy, będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w z art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP, zarówno w przypadku, gdy zostanie przeznaczony na remonty, modernizacje i eksploatację istniejących lokali mieszkalnych, jak i wybudowanie nowych zasobów mieszkaniowych.
Uzasadnienie stanowiska
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 UPDOP: „Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów”.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP wolne od podatku są: „dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi”.
Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP będzie możliwe, jeżeli łącznie będą spełnione następujące warunki:
• podatnik musi być podmiotem wymienionym w tym przepisie t.j. spółdzielnią mieszkaniową, wspólnotą mieszkaniową, społeczną inicjatywą mieszkaniową, towarzystwem budownictwa społecznego lub samorządową jednostką organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej lub społeczną agencją najmu;
• dochody ww. podatnika muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
• dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów. Ze zwolnienia nie będą również korzystały dochody towarzystw budownictwa społecznego otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż w takich sytuacjach nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP.
Ponadto należy również wskazać, iż art. 17 ust. 1b UPDOP stanowi, iż: „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a”.
Zatem warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie - bez względu na termin tego wydatkowania - na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.
W celu dokonania prawidłowej wykładni przytoczonego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych. Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, stąd konieczne jest odwołanie się do reguł wykładni językowej. Pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś.
Z definicji zawartej w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Zatem przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
Warto również wskazać, iż w orzeczeniu z dnia 12 stycznia 2021 r. o sygn. akt II FSK 1035/19 Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) wskazał, iż „z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi”. Zdaniem NSA „zasoby mieszkaniowe, to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie”.
Z kolei w kwestii rozumienia pojęcia „zasoby mieszkaniowe” Minister Finansów w wyjaśnieniach z dnia 22 grudnia 2006 r. o sygn. DD6-8213-438/WK/06/339/391, wskazał, że: „przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej, należy rozumieć:
a)budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- garaże,
b)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
- kotłownie i hydrofornie wolnostojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
c)urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
-zbiorniki-doły gnilne, szamba,
-rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
-sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
-budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia”.
Natomiast w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że: „gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem oraz że jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym”. Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w orzeczeniu WSA we Wrocławiu z dnia 5 marca 2024 r. o sygn. I SA/Wr 299/23 (prawomocne).
Należy również wskazać, iż w orzeczeniu WSA w Krakowie z dnia 2 lutego 2010 roku o sygn. akt I SA/Kr 1706/09 wskazano, że: „Zauważyć przy tym należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP posługuje się zwrotem dochodów uzyskanych z "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zgodnie ze słownikowym rozumieniem, „gospodarka” to „całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związana z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług, system gospodarczy” zaś „gospodarować” to „decydować o sposobie wykorzystania tego, co się ma” (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN Warszawa 2003, s. 1053). Dlatego też, wbrew stanowisku organu, wykładnia językowa wskazuje, że nie chodzi wyłącznie o istniejące zasoby mieszkaniowe w sensie wybudowanych już budynków lub lokali mieszkalnych, lecz skoro „gospodarka” zakłada m.in. wytwarzanie dóbr, to także o sytuacje, gdzie dopiero dany budynek lub lokal ma zostać wybudowany”.
Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się, zgodnie z wyżej wymienionymi wyjaśnieniami, budynki mieszkalne, lokale mieszkalne oraz garaże, w ocenie Wnioskodawcy uzasadnione jest stwierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość podejmowanych działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi, polegających zarówno na wytwarzaniu, dysponowaniu, jak i zarządzaniu tymi zasobami. W związku z tym sprzedaż nieruchomości mieszkalnych uprzednio wybudowanych przez x będzie mieściła się w definicji „gospodarki zasobami mieszkalnymi”.
Natomiast odnośnie przeznaczenia i wydatkowania tego dochodu (uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz cele określone w art. 17 ust. 1b UPDOP, w tym na budowę nowych zasobów należy wskazać, że na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP, dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi mogą być wolne od podatku, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Biorąc pod uwagę definicje i znaczenie pojęć „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” oraz „utrzymanie istniejących zasobów mieszkaniowych” należy uznać, że w analizowanym przypadku zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP będzie miało zastosowanie zarówno w przypadku przeznaczenia dochodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych na remonty, modernizację i eksploatację istniejących budynków lub lokali mieszkalnych, jak i wybudowanie nowych budynków lub lokali mieszkalnych w celu odtworzenia istniejących zasobów mieszkaniowych.
W przypadku X należy mieć na uwadze, że „gospodarowanie” oraz „utrzymanie zasobów mieszkaniowych” należy rozpatrywać w perspektywie długoterminowej. Co do zasady bowiem nieruchomości mieszkalne są środkami trwałymi, których celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i które zużywają się na przestrzeni lat. Po upływie znacznego okresu czasu może się okazać, iż w celu utrzymania dotychczasowych zasobów z uwagi na zły stan techniczny konieczne będzie wyburzenie istniejących budynków i wytworzenie nowych budynków celem odtworzenia dotychczasowych zasobów. W takim przypadku same czynności polegające na remoncie i modernizacji mogą okazać się niewystarczające.
Dodatkowo należy również wskazać, iż w przypadku sprzedaży istniejących lokali mieszkalnych na rzecz dotychczasowych najemców w celu utrzymania zasobów mieszkaniowych w dotychczasowej ilości konieczne jest nabycie lub wybudowanie nowych zasobów. Podkreślenia wymaga również fakt, iż jednym z głównych celów działalności X jest realizacja celów społecznych polegających na zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych ludności, realizacja polityki socjalnej oraz wsparcie obywateli w dążeniach do uzyskania własnego mieszkania. Zatem w celu realizacji na przestrzeni lat programu „Y” konieczne jest wybudowanie nowych lokali mieszkalnych. W przypadku działalności Spółki nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej bez dysponowania zasobami nieruchomościowymi, które stanowią środki trwałe Spółki. W związku z tym wybudowanie nowych nieruchomości jest konieczne do utrzymania aktualnego stanu środków trwałych niezbędnych do realizacji celów statutowych Spółki i prowadzenia podstawowej działalności.
Jako kolejny argument można wskazać, iż pojęcie zasobów mieszkaniowych obejmuje nie tylko istniejące zasoby mieszkaniowe, ale również obiekty, które mogą powstać w przyszłości. Potwierdzają to także interpretacje indywidualne. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2016 roku o sygn. IPPB3/4510-417/16-4/EŻ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy będącego Spółdzielnią Mieszkaniową, że przeznaczenie uzyskanych dochodów z gospodarki mieszkaniowych będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP, jeżeli dochód ten zostanie przeznaczony na wybudowanie lokali mieszkalnych dla członków spółdzielni mieszkaniowych. W przytoczonej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, który w uzasadnieniu swojego stanowiska wskazał, iż: „Ostatnią kwestią wymagającą interpretacji jest, czy część dochodu uzyskana przez Wnioskodawcę będzie stanowiła „cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych” jeżeli zostanie przeznaczona na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy. Z uwagi na powyższe wywody, zasadne wydaje się być stanowisko, że przeznaczenie części tych dochodów na realizację inwestycji mającej na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb członków Wnioskodawcy, będący jednocześnie jego podstawową działalnością, jest zarazem celem związanym z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy. Jak już była mowa o tym wyżej, zasobami mieszkaniowymi nie są bowiem jedynie istniejące już obiekty, tj. np. lokale mieszkalne, ale również takie obiekty, które mają powstać w przyszłości. Warunkiem uznania tego typu przeznaczenia uzyskanych środków jako cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkalnych wydaje się być to, że środki te powinny zostać przeznaczone na „zasoby mieszkaniowe” we wskazanym powyżej rozumieniu, a zatem nie np. na cele budowy lokali użytkowych”.
Analogiczne stanowisko w odniesieniu do Spółdzielni Mieszkaniowych zostało również zaprezentowane przez DKIS w analogicznej interpretacji z dnia 7 lutego 2019 r. o sygn. 0114-KDIP2-3.4010.267.2018.2.MC oraz z dnia 28 lutego 2024 roku o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.584.2023.2.DD.
W ocenie Wnioskodawcy tożsame stanowisko powinno również znaleźć zastosowanie w odniesieniu do X. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego celem funkcjonowania X jest m.in. prowadzenie działalności związanej z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, w tym budowanie lub nabywanie budynków mieszkalnych w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
W związku z powyższym, w efekcie przychód osiągnięty ze sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz dotychczasowych najemców zostanie wydatkowany de facto na wytworzenie nowych środków trwałych tj. zasobów mieszkaniowych, umożliwiających realizację celów statutowych spółki.
W konsekwencji, dochód uzyskany z całokształtu działalności prowadzonej w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi (a więc także ze sprzedaży przez towarzystwo budownictwa społecznego składników tych zasobów) wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na utrzymanie tych zasobów (np. remont lub modernizacja budynku mieszkalnego), w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (np. budowę nowych zasobów mieszkaniowych).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.