Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.546.2024.2.SG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.      

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy kwoty wyrównania, dopłaty otrzymywane od Miasta (…) zgodnie z § 6 pkt 5 z zawartą umową powierzenia stanowić będą przychód za rok, którego dotyczą poniesione koszty i świadczone usługi odbioru i wywozu odpadów, czy w momencie otrzymania środków przez Spółkę.

Ww. wniosek uzupełnili Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 12 listopada 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. w (…) spółka z o.o. powstało w (…) 2020 r. Jest spółką prawa handlowego, w której całość udziałów posiada Miasto (…). Spółka z momentem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskała osobowość prawną i pozostaje odrębnym od Miasta (…) podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Działalność Spółki obejmuje realizację zamówienia udzielonego przez Zamawiającego - Miasto (…) na podstawie art. 214 ust.1 pkt 11, w związku z art. 214 ust. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 poz. 1605 ze zm.)

Przedmiotem zamówienia jest:

- odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,

odbieranie odpadów komunalnych wytworzonych przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy zebranych w punktach wyposażonych w pojemniki na przeterminowane leki oraz w punktach wyposażonych w pojemniki na odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowaniem produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi w szczególności igieł i strzykawek,

- odbiór odpadów pochodzących z PSZOK prowadzonego przez Miasto (…),

- transport wskazanych wyżej odpadów komunalnych odebranych z terenu Miasta (…) do miejsc zagospodarowania odpadów wskazanych i zapewnianych przez Zamawiającego,

- zapewnienie właścicielom nieruchomości worków przeznaczonych do deponowania odpadów oraz zapewnienie w aptekach pojemników na odpady,

- edukacja ekologiczna dla mieszkańców Miasta (…).

Realizacja wskazanego zamówienia jest wykonaniem zadania własnego Miasta (…). Wskazanego zamówienia dotyczy umowa nr (…) z dnia (…) 2023 r. z Miastem (…) ( dalej umowa powierzenia). Spółka wykonuje powierzone zadania zatrudniając pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, użytkuje specjalistyczne samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego, posiada odpowiednie wyposażenie i ponosi pozostałe koszty związane z realizacją powierzonego zadania.

Przychody Spółki z tytułu powyższej umowy wyniosły 92,58% ogółu przychodów osiągniętych przez Spółkę w 2023 r.

Pozostałe przychody Spółki wynikają z umowy z dnia (…) 2023 r., zawartej z Miastem (…) w przedmiocie utrzymania porządku i czystości na cmentarzu miejskim, wykonanie zadania własnego Miasta (…), z umów zawieranych sporadyczne z innymi podmiotami, działalności dodatkowej. Łącznie wysokość przychodów osiągniętych przez Spółkę w 2023 r. z tytułu zadań realizowanych dla Miasta (…) wyniosła ponad 97%.

Spółka w zamian za wykonanie przedmiotu umowy nr (…) otrzymuje wynagrodzenie stanowiące rekompensatę umowną obliczane jako iloczyn stawki za odbiór i transport 1 tony (Mg) odpadów komunalnych i ilości (Mg) odpadów do odbioru i transportu do właściwego miejsca. Rekompensata umowna wypłacana jest comiesięcznie, jest to okres rozliczeniowy, w oparciu o fakturę wystawioną przez Spółkę, w kwocie równej iloczynowi ustalonej stawki za odbiór i transport 1 Mg odpadów komunalnych obowiązujących w danym roku obowiązywania umowy i ilości (MG) odpadów odebranych i przetransportowanych w miesiącu. Faktura wystawiana jest na początku kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Przychód z tytułu rekompensaty wynikający z wystawionych comiesięcznych faktur nie jest ujmowany z datą wystawienia faktury lecz z datą zakończenia wykonania usługi w danym miesiącu, czyli ostatni dzień danego miesiąca. Podstawę do tego stanowi art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego bądź wykonania usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury bądź uregulowania należności.

Rekompensata umowna stanowi część Rekompensaty całkowitej z tytułu świadczenia usług publicznych w rozumieniu art. 5 Decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. W sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczonych usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (dalej Decyzja UOIG ). Na rekompensatę całkowitą składają się oprócz rekompensaty umownej także wszelkie publiczne środki pieniężne i niepieniężne spełniające przesłanki pomocy państwa wskazane w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej pozyskane przez wykonawcę w okresie obowiązywania umowy w zakresie związanych z realizacją usług. Wysokość rekompensaty całkowitej nie może przekroczyć wartości otrzymanej w wyniku pomniejszenia kosztów świadczenia usług o przychód generowany w ramach realizacji usług publicznych oraz o zysk z działalności dodatkowej powiększonej o rozsądny zysk.

W celu zapewnienia zgodności rekompensaty całkowitej w tym rekompensaty umownej z Decyzją UOIG w załączniku numer 6 do umowy powierzenia zwarto zasady wyliczania Maksymalnej Rekompensaty umownej.

Całkowita wartość udzielonej pomocy publicznej w formie Rekompensaty całkowitej dla Wykonawcy jest sumą przekazanej mu Rekompensaty umownej oraz innych środków spełniających definicję Rekompensaty całkowitej według Umowy.

Istotą otrzymanej rekompensaty całkowitej w tym umownej jest dofinansowanie działalności poprzez pokrycie nadwyżki kosztów nad przychodami związanymi z usługami odbioru i transportu odpadów w ramach realizacji umowy powierzenia.

Opisane zasady oznaczają, że Spółka w ramach Rekompensaty umownej oprócz kwoty składającej się w danym roku na Rekompensaty miesięczne może uzyskać wyrównanie lub dopłatę do otrzymanych Rekompensat miesięcznych pod warunkiem, że suma Rekompensat miesięcznych, wyrównania, dopłat za dany rok kalendarzowy nie przekroczy Maksymalnej Rekompensaty umownej tak aby nie przekroczyć Rekompensaty całkowitej i w konsekwencji nie naruszyć postanowień Decyzji UOIG.

Wyrównanie nastąpi w sytuacji gdy Rekompensaty miesięczne nie pokrywają kosztów wykonania przedmiotu zamówienia z umowy powierzenia.

Kwestię dopłaty reguluje § 6 ust. 5 umowy powierzenia, zgodnie z którym w sytuacji gdy audyt Rekompensaty wykaże, że wypłacone Rekompensaty umowne za dany rok kalendarzowy nie pokryły kosztów wykonania usługi - przedmiotu umowy powierzenia lub nie zapewniły uzyskania rozsądnego zysku przez Spółkę miasto może dokonać dopłaty mając na względzie, że jej brak może prowadzić do zakłócenia płynności finansowej Spółki, w konsekwencji do pogorszenia jakości świadczonych usług.

Dopłata następuje wtedy do 30 czerwca roku kalendarzowego, w którym jest przeprowadzany audyt. Audyt jest przeprowadzany za dany roku do 31 marca kolejnego roku kalendarzowego, wynika tak z § 6 ust. 2 umowy powierzenia. Dopłata jest dokonywana na podstawie wystawionej faktury do Urzędu Miasta w roku następnym, w którym była świadczona usługa wywozu i odbioru odpadów zgodnie z zawarta umową powierzenia jako rozliczenie rekompensaty całkowitej za dany rok. Spółka rozpoznaje z tego tytułu przychód w roku w którym zostały poniesione koszty z tytułu świadczonych usług odbioru i wywozu odpadów, a nie w momencie otrzymania środków pieniężnych.

Mieszkańcy Miasta (…) uiszczają opłaty za wywóz odpadów bezpośrednio do Miasta (…), nie do Spółki. Opłata jest ustalona w stałej miesięcznej wysokości i uzależniona jest od liczby mieszkańców na danej posesji, a nie od ilości odpadów. Opłaty za wywóz śmieci od mieszkańców ustalane są przez Miasto (…), nie przez Spółkę. Zatem nie zachodzi bezpośredni związek między cenami usług świadczonych przez Spółkę, a otrzymywaną od Miasta rekompensatą umowną, która ma na celu pokrycie nadwyżki kosztów nad przychodami i zapewnienie jej dalszego funkcjonowania.

Spółka w przyszłości będzie nadal wykonywać działalność gospodarczą na terenie Miasta (…) na zasadach obecnie funkcjonujących.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że termin wyrównanie stosowane jest do rozliczenia okresu półrocznego, w sytuacji gdy po zakończonym półroczu Rekompensata umowna została zafakturowana w niewystarczającej wysokości do sfinansowania kosztów świadczenia Usług. Spółka przedstawia wniosek o wyrównanie rekompensaty za okres półroczny do wartości niepokrytych kosztów. Po akceptacji wniosku przez zamawiającego w terminie 30 dni Spółka wystawia fakturę VAT z terminem płatności 30 dni.

Termin dopłata ma zastosowanie do Rekompensaty całkowitej, która jest rozliczana po zakończeniu roku kalendarzowego w sytuacji, gdy wypłacone Rekompensaty umowne za dany rok nie pokryły kosztów wykonania usługi odbioru i transportu odpadów oraz nie zapewniły rozsądnego zysku. Dopłata następuje w terminie do 30 czerwca następnego roku kalendarzowego po wykonaniu usługi na podstawie wystawionej faktury VAT zgodnie z zaakceptowanym przez Miasto (…) raportem z Audytu rekompensaty.

Podstawą wypłaty dopłaty, rekompensaty całkowitej w sytuacji gdy Rekompensaty umowne nie pokryły kosztów wykonania umowy za dany rok kalendarzowy jest wystawiona faktura VAT z tytułu rozliczenia rekompensaty całkowitej na podstawie dokonanego raportu z Audytu rekompensaty przez firmą zewnętrzną niezależną od spółki zwanej dalej Audytorem.

Audytor dokonuje rozliczenia rekompensaty całkowitej na podstawie ewidencji księgowej prowadzonej przez spółkę w sposób umożliwiający właściwe przypisanie kosztów i przychodów do umowy powierzenia, działalności dodatkowej i pozostałej działalności. Po akceptacji raportu z audytu rekompensaty przez Miasto (…) zostaje wystawiona faktura VAT w tytule Rozliczenie rekompensaty całkowitej za dany rok. Rozliczenie następuję najpóźniej do 30 czerwca roku kalendarzowego, w którym przeprowadzony jest Audyt rekompensaty za rok poprzedni.

Wyrównania oraz dopłaty są przekazywane na podstawie wystawionych faktur VAT po akceptacji Raportu z Audytu Rekompensaty przez Miasto (…) w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury VAT. Płatność następuje na rachunek bieżący Spółki z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności.

Wyrównanie może wystąpić w sytuacji gdy po zakończonym półroczu Rekompensata umowna została zafakturowana w niewystarczającej wysokości do sfinansowania kosztów świadczenia Usług. Spółka przedstawia wniosek o wyrównanie rekompensaty za okres półroczny do wartości niepokrytych kosztów. Po akceptacji wniosku przez zamawiającego w terminie 30 dni Spółka wystawia fakturę zgodnie z § 5 pkt 18 umowy powierzenia.

Dopłata, rekompensata całkowita następuje na podstawie raportu z Audytu Rekompensaty zaakceptowanej przez Miasta (…) w sytuacji, gdy rekompensata wypłacona w poprzednim roku nie pozwoliła na pokrycie kosztów wykonania usługi, czy też niezapewnienia rozsądnego zysku. Dopłata następuje na podstawie wystawionej faktury VAT najpóźniej do 30 czerwca roku następnego.

Jeżeli raport z Audytu Rekompensaty wykaże, że Rekompensata całkowita wypłacona spółce w poprzednim roku kalendarzowym przekroczyła kwotę wyznaczona na podstawie Decyzji UOIG wówczas kwota nadpłaty zostaje zwrócona Miastu (…) na następujących zasadach:

- jeżeli audyt rekompensaty wykaże, że napłata Rekompensaty całkowitej wypłaconej Wykonawcy w poprzednim roku kalendarzowym przekroczyła 10% średniorocznej wartości Rekompensaty całkowitej w okresie obowiązywania Umowy, wyznaczonej na podstawie Decyzji UOIG i zasad wskazanych w załączniku nr 6 do niniejszej umowy, kwota nadpłaty zostanie zwrócona Zamawiającemu w terminie do 30 września roku kalendarzowego, w którym przeprowadzany jest Audyt Rekompensaty, chyba że Audyt Rekompensaty wykaże, że w całym okresie obowiązywania umowy którego dotyczy przeprowadzony Audyt Rekompensaty nadpłata nie wystąpi. W przypadku uchybienia terminowi zapłaty naliczone zostaną odsetki ustawowe za opóźnienie;

- jeżeli Audyt Rekompensaty wykaże, że nadpłata Rekompensaty całkowitej wypłaconej Wykonawcy w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyła 10% średniorocznej wartości Rekompensaty całkowitej w okresie obowiązywania Umowy, wyznaczonej na podstawie Decyzji UOIG i zasad wskazanych w załączniku nr 6 do niniejszej umowy, rozliczenie nadpłaconej Rekompensaty całkowitej nastąpi w ratach poprzez obniżenie płatności transz Rekompensaty umownej na kolejne Okresy Rozliczeniowe następujące po dacie wykonania Audytu Rekompensaty, przy czym ostateczne rozliczenie nadpłaty powinno nastąpić do 30 września roku kalendarzowego, w którym wykonywany był Audyt Rekompensaty, chyba że Audyt Rekompensaty wykaże, że w całym okresie obowiązywania umowy którego dotyczy przeprowadzony Audyt Rekompensaty nadpłata nie wystąpi.

Niezwłocznie po wykonaniu Audytu Rekompensaty, z którego wynika konieczność rozliczenia nadpłaty, Strony określają liczbę rat oraz ich wysokość. 

Otrzymane przez spółkę środki w ramach wyrównania oraz dopłaty mają na celu pokrycie kosztów wykonania usług. Brak wyrównania czy dopłat mogę prowadzić do zakłócenia płynności finansowej spółki, a w konsekwencji do pogorszenia jakości świadczonych przez spółkę usług w ramach umowy powierzenia. Spółka nie ma żadnych ograniczeń w dysponowaniu środkami otrzymanymi w ramach wyrównania czy dopłaty.

Wypłacona kwota dopłaty nie stanowi dopłaty wspólnika, którym jest Miasto (…) w myśl art. 177-179 Kodeksu Spółek Handlowych, gdyż stanowi wyrównanie poniesionych kosztów w związku ze świadczonymi usługami odbioru i transportu odpadów na podstawie zawartej umowa powierzenia.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż wyrównanie, dopłatę ujmuje w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychód z działalności gospodarczej w roku kiedy została wykonana usługa zgodnie z przedmiotem umowy powierzenia i poniesione koszty. Wyrównanie oraz dopłata jako rozliczenie rekompensaty całkowitej za 2023 zostały ujęte do przychodów w roku 2023, mimo wystawienia faktury i wpływu środków pieniężnych w 2024 r.

Pytanie

Czy wobec powyższego kwoty wyrównania, dopłaty otrzymywane od Miasta (…) zgodnie z § 6 pkt 5 z zawartą umową powierzenia stanowić będą przychód:

a)za rok, którego dotyczą poniesione koszty i świadczone usługi odbioru i wywozu odpadów,

b)czy w momencie otrzymania środków przez Spółkę?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wyrównania, dopłaty otrzymanych przez Spółkę od Miasta (…) na podstawie zawartej umowy powierzenia:

a)stanowić będzie przychód za rok, którego dotyczą, poniesione koszty i świadczone usługi odbioru i wywozu odpadów,

b)nie stanowić będzie przychodu w momencie otrzymania środków przez spółkę.

Podstawowa zasada określenia daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy tego przepisu za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Opodatkowany jest przychód należny co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków.

Spółka rozpoznaje przychód z tytułu Rekompensaty miesięcznej ostatniego dnia każdego miesiąca, jako koniec okresu związanego ze świadczonymi usługami.

W przypadku spełnienia warunków do wypłaty: wyrównania, dopłaty również wystawiana jest faktura dotycząca danego okresu sprawozdawczego. Bilansowo spółka ujmuje dany przychód w roku, którego dotyczy rozliczenie kosztów z tytułu świadczonych usług, w celu zachowania podstawowej zasady rachunkowości określonej w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Spółka w związku z realizacją umowy powierzenia otrzymuje od Miasta (…) wynagrodzenie w postaci Rekompensat miesięcznych po zakończeniu każdego miesiąca na podstawie zestawienia ilości i rodzaju rzeczywiście odebranych odpadów w danym miesiącu oraz ceny określonej w umowie powierzenia za daną frakcję. Wynagrodzenie objęte Rekompensatą miesięczną stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT i ujmowane jest zgodnie z podstawową zasadą zwartą w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie wykonania usługi, czyli ostatniego dnia danego miesiąca.

Oprócz Rekompensat miesięcznych wypłacane może być: wyrównanie, dopłata.  Jest tak gdy Rekompensaty miesięczne są niewystarczające do:

a)pokrycia kosztów świadczenia usług - wykonania przedmiotu umowy powierzenia - wyrównanie, dopłata,

b)uzyskania rozsądnego zysku - dopłata.

Dotyczy to sytuacji gdy w Spółce z tytułu realizacji umowy powierzenia powstała strata finansowa i aby zachować płynność finansową i należytą jakoś świadczonych usług Miasto (…) w ramach Rekompensaty umownej uzupełnia Rekompensaty miesięczne o wyrównanie, dopłaty.

Spółka ujmuje: wyrównanie, dopłatę zgodnie z podstawową zasadą ujęta w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychód z działalności gospodarczej w momencie kiedy została wykonana usługa i poniesione koszty. Czyli: wyrównanie, dopłata, rozliczenie rekompensaty całkowitej za 2023 rok zostały ujęte do przychodów w 2023 r., mimo wpływu środków pieniężnych w 2024 r.

Wątpliwości spółki dotyczą tego czy: wyrównanie, dopłata nie powinny zostać ujęte do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w momencie otrzymania środków pieniężnych przez Spółkę. W ocenie Spółki, uwzględniając uregulowania takie stanowisko jest nieprawidłowe. Prawidłowe jest ujmowanie przychodów z: wyrównania, dopłaty w roku, w którym została wykonana usługa i poniesione koszty, zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej zwyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o CIT nie określają ścisłej definicji przychodów, zawierają jedynie wykaz zdarzeń, które zostały uznane przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy o CIT, przy czym wymienione  w  ww.  przepisie  rodzaje przychodów poprzedzone zostały wyrazem „w szczególności”, co oznacza, że katalog tam zawarty nie jest katalogiem zamkniętym. Należy zaznaczyć, że przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o CIT, przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);

- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

I tak w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, wiąże więc przychody z działalnością gospodarczą, co oznacza, że przychody objęte tym przepisem muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ww. ustawy. Na mocy tego przepisu:

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Regułą jest więc, że przychód powstaje w dacie następujących zdarzeń:

- wydania rzeczy,

- zbycia prawa majątkowego lub

- wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi,

nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Tak więc, regułą jest, że przychód powstaje w dacie następujących zdarzeń: wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zasadą jest, że opodatkowany jest przychód należny co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków pieniężnych.

Opodatkowany jest przychód należny co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków pieniężnych.

W myśl art. 12 ust. 3c ustawy o CIT:

Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 3d ustawy o CIT:

Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.

 Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3e ustawy o CIT:

W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy kwoty wyrównania, dopłaty otrzymywane od Miasta (…) zgodnie z § 6 pkt 5 z zawartą umową powierzenia stanowić będą przychód za rok, którego dotyczą poniesione koszty i świadczone usługi odbioru i wywozu odpadów, czy w momencie otrzymania środków przez Spółkę.

Z opisu sprawy wynika, że wyrównania oraz dopłaty są przekazywane na podstawie wystawionych faktur VAT po akceptacji Raportu z Audytu Rekompensaty przez Miasto (…) w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury VAT. Płatność następuje na rachunek bieżący Spółki z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności. Wyrównanie może wystąpić w sytuacji gdy po zakończonym półroczu Rekompensata umowna została zafakturowana w niewystarczającej wysokości do sfinansowania kosztów świadczenia Usług. Spółka przedstawia wniosek o wyrównanie rekompensaty za okres półroczny do wartości niepokrytych kosztów. Po akceptacji wniosku przez zamawiającego w terminie 30 dni Spółka wystawia fakturę zgodnie z § 5 pkt 18 umowy powierzenia. Dopłata, rekompensata całkowita następuje na podstawie raportu z Audytu Rekompensaty zaakceptowanej przez Miasta (…) w sytuacji, gdy rekompensata wypłacona w poprzednim roku nie pozwoliła na pokrycie kosztów wykonania usługi, czy też niezapewnienia rozsądnego zysku. Dopłata następuje na podstawie wystawionej faktury VAT najpóźniej do 30 czerwca roku następnego. Otrzymane przez spółkę środki w ramach wyrównania oraz dopłaty mają na celu pokrycie kosztów wykonania usług. Brak wyrównania czy dopłat mogę prowadzić do zakłócenia płynności finansowej spółki, a w konsekwencji do pogorszenia jakości świadczonych przez spółkę usług w ramach umowy powierzenia. Spółka nie ma żadnych ograniczeń w dysponowaniu środkami otrzymanymi w ramach wyrównania czy dopłaty.

O tym, czy otrzymywane w ramach wyrównania oraz dopłaty środki pieniężne są zaliczane do przychodów na podstawie ww. przepisów decyduje fakt, czy zwiększają one aktywa majątkowe Spółki, a tym samym czy Spółka dysponuje tymi środkami jak własnymi. Zatem w przedstawionych we wniosku okolicznościach do przychodów otrzymanych przez Państwa z tytułu wyrównania, dopłaty zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wyrównania, dopłaty nie są wynagrodzeniem za usługę odbioru i wywozu odpadów, lecz są kwotami, które rekompensują wartość niepokrytych kosztów. Tym samym przychód powstanie w momencie otrzymania środków pieniężnych przez Spółkę, jednak podstawą określenia momentu jego powstania nie będzie art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, tylko art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Reasumując, w niniejszej sprawie momentem powstania przychodu z tytułu otrzymania wyrównania, dopłaty będzie dzień otrzymania środków pieniężnych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje                    

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).