Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.506.2024.2.KW
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych podziału Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 i Departamentu 3.
Uzupełnili go Państwo pismem z 24 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Opis Wnioskodawcy
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.
Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy obejmuje:
- sprzedaż napojów bezalkoholowych, w szczególności napojów (...) (dalej: „Produkty 1”),
- produkcję i sprzedaż wody mineralnej marki 3 (dalej: „Produkty 3”).
W odniesieniu do Produktów (…) wskazać należy, że Wnioskodawca nie posiada własnych zakładów produkcyjnych, lecz Produkty (…) są wytwarzane przez zewnętrzne podmioty na zlecenie Spółki Dzielonej. Natomiast w odniesieniu do Produktów (…), Wnioskodawca jest właścicielem rozlewni, jak i zajmuje się sprzedażą tych produktów. Produkty przedstawione w ofercie Wnioskodawcy zaspokajają podstawowe potrzeby związane z codzienną dietą, a także odpowiadają na zapotrzebowanie związane z aktywnym i zdrowym trybem życia.
Wraz z rozwojem Spółki Dzielonej, wspólnicy Wnioskodawcy (dalej: „Wspólnicy”) dostrzegli, iż obecna struktura organizacyjna Spółki Dzielonej nie odpowiada wyzwaniom współczesnego rynku. Wzorując się na strukturach organizacyjnych innych przedsiębiorstw z branży spożywczej zauważono, iż w ramach grup kapitałowych powoływane są podmioty specjalizujące się w obszarze danej działalności, co pozwala w lepszy sposób kumulować zadania i funkcje gospodarcze oraz w pełniejszy sposób wykorzystywać dostępne aktywa.
Z tego też powodu, w ocenie Wspólników, Spółka Dzielona powinna pełnić przede wszystkim rolę spółki holdingowej, a działalność związana z dystrybucją Produktów (…) oraz działalność związana z produkcją i dystrybucją Produktów (…) powinna zostać przeniesiona do odrębnych podmiotów.
Obecnie trwają prace nad wyodrębnieniem w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej następujących jednostek organizacyjnych (dalej łącznie jako „Departamenty”):
- departament 1 (dalej: „Departament 1”) zajmujący się dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski;
- departament 2 (dalej: „Departament 2”) zajmujący się dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski;
- departament 3 (dalej: „Departament 3”) zajmujący się produkcją i dystrybucją Produktów (…).
Zamierzona struktura organizacyjna oraz planowane działania
Jak zostało wskazane, Spółka Dzielona powinna wykonywać funkcje holdingowe. Natomiast Departament 1, Departament 2 oraz Departament 3 powinny zostać przeniesione do odrębnych spółek kapitałowych. Dodatkowo w ramach struktury kapitałowej (…) powołana została spółka kapitałowa A. zajmująca się opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów, innych niż Produkty (…) oraz Produkty (…). Przy czym planowane działania reorganizacyjne, o których mowa poniżej, nie będą obejmowały spółki A. Działalność związana z opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów jest bowiem rozpoczynana w spółce A.
W tym stanie rzeczy Wspólnicy Wnioskodawcy planują dokonać podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.; dalej: „KSH”), tj. w drodze podziału przez wyodrębnienie. Planowane jest, aby każdy z Departamentów został wyodrębniony do odrębnej spółki kapitałowej (dalej: „Spółki Przejmujące”). W konsekwencji planowane jest, aby:
- Departament 1 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 1 (dalej: „Spółka 1”);
- Departament 2 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 2 (dalej: „Spółka 2”);
- Departament 3 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 3 (dalej: „Spółka 3”).
Z przyczyn biznesowych oraz z uwagi na określone komplikacje prawne, planowany podział przez wyodrębnienie odbędzie się w ramach dwóch procesów podziału, to znaczy w pierwszej kolejności Departament 1 zostanie wyodrębniony do Spółki 1 oraz Departament 2 zostanie wyodrębniony do Spółki 2, natomiast w ramach drugiego procesu podziału, Departament 3 zostanie wyodrębniony do Spółki 3.
W tym miejscu wskazać należy, że obecnie Spółka Dzielona dzierżawi od Spółki 3 część nieruchomości gruntowych wykorzystywanych w działalności Departamentu 3. Pozostała część nieruchomości wykorzystywanych w działalności Departamentu 3 jest natomiast własnością Spółki Dzielonej.
W następstwie przeprowadzonych podziałów przez wyodrębnienie Wnioskodawca otrzyma udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących.
Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak zostało wskazane, celem Wspólników Wnioskodawcy jest alokacja konkretnych segmentów działalności Spółki Dzielonej w odrębnych podmiotach. Jednocześnie analiza opcji strategicznych pokazuje, że podział przez wyodrębnienie pozwoli na zachowanie pełnej sukcesji prawnej w odniesieniu do obecnie obowiązujących umów przypisanych do każdego z Departamentów z jednoczesnym zachowaniem struktury pionowej, to znaczy Spółki Przejmujące będą podmiotami w pełni zależnymi od Spółki Dzielonej. W zakresie działalności spółki A. nie jest konieczna realizacja czynności podziałowych, albowiem działalność, którą ma prowadzić ten podmiot nie jest obecnie prowadzona przez Spółkę Dzieloną, a tym samym zagadnienie zachowania pełnej sukcesji prawnej nie jest adekwatne w stosunku do tego podmiotu.
W przypadku Spółki 2 planowane jest także w przyszłości powołanie/ nabycie zagranicznych podmiotów, które odpowiedzialne będą za dystrybucje m. in. Produktów (…) (oraz także innych produktów, które będą oferowane przez grupę kapitałową (…)) na lokalnych rynkach. Takie spółki mogą być powołane/ nabyte - zgodnie z przyjętymi założeniami - m. in. w (…) lub (…), w (…) czy (…). Dodatkowo, planowana jest zmiana nazwy Spółki Dzielonej na nazwę bardziej świadczącą o międzynarodowym charakterze.
Departament 1 na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie
Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 1 do Spółki 1. Departament 1 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:
A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:
1.Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2.Departament będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;
3.na czele Departamentu 1 będzie stał dyrektor zarządzający;
4.Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, komputer, tablety, telefony, oprogramowane Microsoft Office, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi), umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 1;
5.w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 1, do Spółki 1 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 1;
B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:
1.w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 1. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 1;
2.Departament 1 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3.do Departamentu 1 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 1 zostaną przejęte przez Spółkę 1.
C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:
1.składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 1 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 1 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 1 Spółka 1 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym zakresie, w jakim Departament 1 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 1 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 1.
Departament 2l na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie
Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 2 do Spółki 2, Departament 2 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:
A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:
1)Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;
3)na czele Departamentu 2 będzie stał dyrektor zarządzający;
4)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane (...), umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów (…) poza granicami Polski, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 2, urządzenia chłodnicze udostępnione kontrahentom;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 2, do Spółki 2 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 2;
B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 2. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 2;
2)Departament 2 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu 2 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 2 zostaną przejęte przez Spółkę 2.
C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:
1)składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 2 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 2 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 2 Spółka 2 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym zakresie, w jakim Departament 2 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 2 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 2.
Departament 3 na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie
Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3, Departament 3 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:
A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:
1)Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;
3)na czele Departamentu 3 będzie stał dyrektor zarządzający;
4)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: zakład produkcyjny (rozlewnię wody mineralnej), urządzenia przemysłowe i przesyłowe niezbędne do wydobycia wody oraz jej transportu do zakładu produkcyjnego, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów 3, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 3, znaki towarowe związane z marką 3, samochody. Wnioskodawca w tym miejscu wskazuje, że do zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Departament 3 wchodzić będą także umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych zawartych przez Spółkę Dzieloną ze Spółką 3 a wykorzystywanych w działalności Departamentu 3. Na skutek podziału przez wyodrębnienie Działu 3 do Spółki 3 umowy te wygasną, gdyż ten sam podmiot stanie się w ramach tego samego stosunku zobowiązaniowego jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 3;
B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 3. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 3;
2)Departament 3 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu 3 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 3 zostaną przejęte przez Spółkę 3.
C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:
1)składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 3 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z produkcją i dystrybucją Produktów 3. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 3 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 3 Spółka 3 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym za kresie, w jakim Departament 3 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 3 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 3.
Składniki majątkowe pozostające własnością Wnioskodawcy
W związku z przeprowadzonym podziałem przez wyodrębnienie Departamentów do Spółek Przejmujących w Spółce Dzielonej pozostanie majątek służący do obsługi działalności holdingowej w ramach grupy kapitałowej Wnioskodawcy.
W Spółce Dzielonej pozostanie dział zakupowy, dział operacyjny (odpowiedzialny m.in. za logistykę oraz obsługę klienta), dział marketingu korporacyjnego, dział HR, dział prawny, dział finansowy (odpowiedzialny za kontroling i księgowość), które będą świadczyły usługi na rzecz tych podmiotów.
W ramach Spółki Dzielonej pozostaną także umowy z kontrahentami produkującymi Produkty (…), a także znaki towarowe związane z marką (…). Planowane jest, aby to Spółka Dzielona nabywała od kontrahentów (producentów) Produkty (…), które następnie będą na zasadach rynkowych sprzedawane na rzecz Spółki OP oraz Spółki 2 , czyli na rzecz podmiotów zajmujących się ich dystrybucją na określonych rynkach.
Nie oznacza to jednak, że Dział 1 oraz Dział 2 nie będą zdolne do kontynuacji działalności w ramach właściwych Spółek Przejmujących. Spółka 1 oraz Spółka 2 , w oparciu o nabyte składniki majątkowe będą zdolne funkcjonalnie do kontynuacji działalności odpowiednio Działu 1 oraz Działu 2 w takim samym zakresie, w jakim obecnie działalność dystrybucyjna prowadzi Spółka Dzielona.
W Spółce Dzielonej pozostanie także umowa kredytowa zawarta z konsorcjum banków. Środki finansowe pozyskane na skutek zawarcia tej umowy kredytowej były i są wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną na potrzeby całokształtu jej działalności gospodarczej. Z tej racji przypisanie tej umowy do konkretnego Departamentu i przeniesienie tej umowy w ramach podziału przez wyodrębnienie do jednej ze Spółek Przejmujących jest nieadekwatne i niezasadne.
Pozostający w Spółce Dzielonej majątek będzie niewątpliwie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55[1] ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej: „KC”). Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy uznanie, że majątek pozostający na dzień podziału przez wyodrębnienie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa byłoby płytkim spojrzeniem na strukturę organizacyjną Spółki Dzielonej.
Wszystkie składniki majątku wchodzące w skład wydzielanych Działów zostaną przyjęte przez właściwe Spółki Przejmujące dla celów podatkowych w wartościach wynikających z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej i zostaną przypisane do działalności prowadzonej przez właściwe Spółki Przejmujące.
Świadczenie usług/dostawy towarów pomiędzy Spółką Dzieloną i Spółkami Przejmującymi
W toku przeprowadzonej inwentaryzacji umów dystrybucyjnych ustalono, że część tych umów dotyczy dystrybucji Produktów (…) oraz Produktów (…) na rzecz sieci handlowych zarówno na rynek krajowy, jak i rynek zagraniczny.
Spółka Dzielona prowadzi zintensyfikowane prace, które pozwolą na takie rozdzielenie tych umów, aby na potrzeby planowanego podziału przez wyodrębnienie, umowy dystrybucyjne Produktów (…) na terytorium Polski były przypisane do Departamentu 1, umowy dystrybucyjne Produktów (…) poza terytorium Polski były przypisane do Departamentu 2, a umowy dystrybucyjne Produktów 3 były przypisane do Departamentu 3.
Z uwagi na konieczność wieloetapowych negocjacji z sieciami handlowymi, w szczególności z zagranicznymi zarządami spółek matek, nie jest wykluczone, że na potrzeby planowanego podziału przez wyodrębnienie część umów nie zostanie rozdzielona.
Z tego też powodu, umowy te zostaną w ramach podziału przez wyodrębnienie przeniesione do Spółki 1, która jako strona tych umów będzie je realizowała. Jednocześnie w zakresie w jakim realizacja tych umów będzie dotyczyła działalności Spółki 2 lub Spółki 3, Spółka 1 zawrze z tymi podmiotami odrębne umowy na podstawie których będzie realizowała dostawy związane z działalnością Spółki 2 lub Spółki 3.
Wskazać należy, że niezależnie od zawarcia tych umów pomiędzy Spółkami Przejmującymi, zarówno Spółka Dzielona jak i Spółki Przejmujące będą zdolne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki majątkowego przypisane do właściwego Departamentu. Jednocześnie będzie to wyłącznie tzw. okres przejściowy, gdyż docelowo, lecz już po przeprowadzonym podziale przez wyodrębnienie, każda ze Spółek Przejmujących stanie się stroną umowy z siecią handlową w zakresie przypisanym do własnych zadań.
Dodatkowo w Spółce Dzielonej mogą pozostać nieruchomości rolne związane z działalnością Departamentu 3. Będą to niewielkie powierzchniowo grunty, na których zlokalizowane są odwierty lub/i urządzenia przesyłowe (przy czym własność urządzeń przesyłowych, w zakresie w jakim umożliwiają to przepisy powszechnie obowiązujące - w szczególności art. 49 KC - zostanie przeniesiona do Spółki 3) związane z wydobyciem wody mineralnej. Pozostawienie części nieruchomości rolnych w Spółce Dzielonej wynika z ograniczeń w zakresie ich zbywania na podstawie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Przeniesienie wszystkich nieruchomości rolnych wymagałoby zgody Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, przy czym w ocenie Wnioskodawcy, uzyskanie tej zgody może być znacznie utrudnione bądź wręcz niemożliwe.
Pytania
1)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
3)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
4)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?
5)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?
6)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?
7)Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?
8)Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3 po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 4, 5, 6, i 8 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytań nr 1,2,3,4 i 7 dotyczących podatku od towarów i usług, wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 4
Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Ad 5
Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Ad 6
Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Ad 8
Podział Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3 nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT, gdyż u Wnioskodawcy pozostanie majątek stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55[1] KC oraz art. 4a pkt 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie wspólne stanowiska do pytań 1-6 w zakresie VAT i CIT dotyczące ZCP
Definicje legalne zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej także: „ZCP”) zostały zawarte w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT a także w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Z przepisów tych wynika, że ZCP to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jednocześnie, z ugruntowanego stanowiska wskazanego w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wynika, że aby mówić o istnieniu ZCP niezbędne jest wykazanie:
1)istnienia zespołu składników niematerialnych i materialnych, w tym zobowiązań;
2)wyodrębnienia organizacyjnego;
3)wyodrębnienia finansowego;
4)wyodrębnienia funkcjonalnego;
Na zasadność powyższego twierdzenia wskazuje stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji wyrażone w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 8 marca 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.457.2023.4.MW. W interpretacji tej wskazano, że:
„(...) status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
- stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
- jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze”.
Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków wyodrębnionego zespołu składników materialnych i nie materialnych.
Istnienie zespołu składników materialnych i nie materialnych
Uznanie masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.
Jak zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2023 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.173.2023.4.MS:
„Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza”.
Warunek wyodrębnienia organizacyjnego
Wskazać należy, że zgodnie z praktyką organów podatkowych wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu (dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu, uchwały zarządu itp.
W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2024 roku o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.61.2024.4.EK wskazano, iż: „samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności "widocznym z zewnątrz". Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne”.
Ponadto, należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 kwietnia 2019 roku o sygn. akt II FSK 79/17, w którym - w stosunku do warunku wyodrębnienia organizacyjnego - wskazano, że: „Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze”.
Warunek wyodrębnienia finansowego
W odniesieniu do wyodrębnienia finansowego w interpretacjach indywidualnych wskazuje się, że warunek ten jest spełniony, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Podkreśla się jednak, że pojęcia tego nie należy utożsamiać z pełną samodzielnością finansową (zob. np. interpretację indywidualną z dnia 22 kwietnia 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.77.2024.3.PJ).
Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego
Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Wskazuje się ponadto, że aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektyw nie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania ja ko samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (zob. np. interpretację indywidualną z dnia 22 kwietnia 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.78.2024.3.MS).
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za ZCP w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz w rozumieniu przepisów ustawy o CIT powinny być spełnione następujące przesłanki:
- istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
- organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
- finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, a by możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;
- funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Należy bowiem uznać, iż:
A.Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:
1)Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2)Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny;
3)na czele Departamentu 1 będzie stał dyrektor zarządzający;
4)Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane Microsoft Office, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi), umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 1;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 1, do Spółki 1 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 1.
B.Departament 1 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 1. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 1;
2)Departament 1 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu 1 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 1 zostaną przejęte przez Spółkę 1.
C.Departament 1 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 1 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Również wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT Należy bowiem uznać, iż:
A.Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:
1)Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;
3)na czele Departamentu 2 będzie stał dyrektor zarządzający;
4)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i nie materialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane Microsoft Office, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów (…) poza granicami Polski, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 2, urządzenia chłodnicze udostępnione kontrahentom;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 2, do Spółki 2 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 2.
B.Departament 2 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 2. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 2;
2)Departament 2 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu 2 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 2 zostaną przejęte przez Spółkę 2.
C.Departament 2 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 2 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstw o samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Także wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Należy bowiem uznać, iż:
A.Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:
1)Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;
2)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;
3)na czele Departamentu 3 będzie stał dyrektor zarządzający;
4)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i nie materialne, a więc w szczególności: zakład produkcyjny (rozlewnię wody mineralnej), urządzenia przemysłowe i przesyłowe niezbędne do wydobycia wody oraz jej transportu do zakładu produkcyjnego, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów 3, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 3, znaki towarowe związane z marką 3, samochody osobowe;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 3.
B.Departament 3 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 3. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 3;
2)Departament 3 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu 3 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 3 zostaną przejęte przez Spółkę 3.
C.Departament 3 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z produkcją i dystrybucją Produktów 3. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 3 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca:
- w odniesieniu do pytania 1 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;
- w odniesieniu do pytania 2 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;
- w odniesieniu do pytania 3 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;
- w odniesieniu do pytania 4 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT;
- w odniesieniu do pytania 5 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT;
- w odniesieniu do pytania 6 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 8
W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) tiret trzecie ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uznaje się m. in. przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody spółki dzielonej. W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi przychodem podatkowym jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązanej ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia (przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio), jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z treści art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT wynika, iż do przychodów spółki podlegającej podziałowi nie zalicza się wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skute k podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Biorąc zatem pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że powołane przepisy ustawy o CIT odnoszą się do trzech sytuacji, tj. (1) podziału spółki, (2) podziału przez wydzielenie oraz (3) podziału przez wyodrębnienie.
W pierwszym przypadku ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim i trzecim przypadku prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, brak powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależniony jest od posiadania przez każdą z części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wyodrębnienie (wyodrębnianej części oraz części pozostającej w dzielonym przedsiębiorstwie) atrybutu ZCP, o którym mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zauważyć przy tym należy, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, majątek pozostający u Wnioskodawcy stanowić będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT. Nie oznacza to jednak, że w takim stanie rzeczy art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT rozumiany a contrario oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT nie znajdą zastosowania.
Stosownie do art. 4a pkt 3 ustawy o CIT, przez przedsiębiorstwo należy rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów KC.
W myśl art. 55[1] zdanie pierwsze KC, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w myśl powołanego już art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, przez ZCP należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który za razem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Z zestawienia powyższych przepisów wprost wynika, że definicja przedsiębiorstwa jest definicją szerszą niż definicja ZCP. Na jedno przedsiębiorstwo może się składać kilka ZCP (co w stanie faktycznym niniejszej sprawy może mieć miejsce, z uwagi na rozmiary działalności Wnioskodawcy). W takim stanie rzeczy, skoro majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie stanowił przedsiębiorstwo, to tym samym będzie z natury rzeczy spełniać wymogi uznania go za ZCP.
W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 14 ustawy o CIT).
W konsekwencji, w przypadku:
1)przyjęcia, że Departament 1, Departament 2 oraz Departament 3 będą stanowiły (każdy z osobna) ZCP (o czym świadczy argumentacja wskazana do pytań o numerach 3-6), oraz
2)przyjęcia, że majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT, - podział Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3 nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego, pod warunkiem, że głównym lub jednym z głównych celów podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 2, Departamentu 2 oraz Departamentu 3 nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, planowany podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie opodatkowania.
Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:
- interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.248.2024.3.AW, w której wskazał on, że: „jeżeli zarówno Pion Uruchomienia Produkcji (Część Wyodrębniana), jak i Pion Rozwoju Biznesu i Produktu oraz Działów Wspierających (Część Pozostająca) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, to na skutek planowanej Reorganizacji (o ile spełnione będą pozostałe warunki określone przepisami), nie dojdzie do powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT lub art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT i art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe”,
- interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.291.2024.3.SH, w której stwierdził on, że: „skoro zarówno wyodrębniany majątek stanowiący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, jak i majątek stanowiący Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu (...) pozostający w Spółce, na dzień podziału przez wyodrębnienie będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa, po spełnieniu dodatkowych warunków (które nie są przedmiotem niniejszego zapytania), to po stronie Państwa jako spółki dzielonej nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych oraz wyrokami sądów administracyjnych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.