Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.577.2024.1.KW
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- prowadzony w roku 2024 przez Wnioskodawcę Projekt opisany we wniosku spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT - jest prawidłowe;
- Spółka jest uprawniona do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania 200% Kosztów zatrudnienia od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za rok 2024, w którym przedmiotowe Wydatki ujmowane są jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 8 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo - rozwojowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
I.Wnioskodawca
(...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca") jest (i) spółką kapitałową, (ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.
II.Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę
Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Przedmiotem pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych.
Aby sprostać oczekiwaniom klientów, Wnioskodawca sukcesywnie prowadzi prace pozwalające na poszerzanie bazy produkcyjnej (m.in. wprowadzenie nowych produktów i usług - oprogramowania) i stały rozwój / udoskonalanie oprogramowania obecnych w ofercie Wnioskodawcy.
Wnioskodawca świadczy również usługi związane z zaprojektowaniem dedykowanego, wyspecjalizowanego oprogramowania dla firm oraz budowy infrastruktury IT. Dodatkowo, Spółka zapewnia przedsiębiorcom dostęp do profesjonalnego wsparcia IT, którego zadaniem jest utrzymywanie i rozwój istniejących systemów.
Usługi projektowania oprogramowania zapewniają komfort wyboru i gwarancję wysokiej jakości dostarczanego oprogramowania przez m.in.:
- indywidualny dobór optymalnego rozwiązania, uwzględniający oczekiwania klienta;
- testy typu Proof of Concept;
- projekt architektury;
- dostawę i konfigurację sprzętu i oprogramowania;
- parametryzację i strojenie systemu;
- dokumentację powykonawczą;
- utrzymanie systemu: aktualizację polityk, konsultacje techniczne, opiekę serwisową;
- opieka powdrożeniowa, doradztwo przy rozbudowie, aktualizacja systemu;
- audyty;
- szkolenia;
- outsourcing kompetencji i monitorowanie pracy systemów.
III.Projekt Wnioskodawcy obejmujący działalność badawczo-rozwojową
Ze względu na charakter działalności prowadzonej przez Spółkę (tj. indywidualny dobór optymalnego rozwiązania, uwzględniający oczekiwania klienta, zaprojektowanie tego rozwiązania i stworzenie oprogramowania) zdecydowana większość zespołu pracowników Wnioskodawcy zajmuje się opracowywaniem nowych produktów w zależności od konkretnego zlecenia / projektu. Pracownicy Wnioskodawcy mogą być zaangażowani w cały proces wytworzenia oprogramowania w ramach Projektu bądź tylko w poszczególne jego etapy. Prowadzone przez Wnioskodawcę prace w związku z Projektem spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 w związku z art. 4a pkt 26 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) (dalej ustawy o CIT).
Stosownie do treści art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe. Wobec tak sformułowanej definicji należy stwierdzić, że chcąc zakwalifikować daną działalność jako działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić dwuetapową kwalifikację:
1)w pierwszym etapie należy sprawdzić, czy dana działalność ma cechy działalności twórczej;
2)w drugim etapie należy sprawdzić, czy działalność twórcza jest badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi w rozumieniu ustawy o CIT.
Wobec powyższego Wnioskodawca wskazuje, co następuje:
W kwestii działalności twórczej (1 etap kwalifikacji)
Szukając definicji działalności twórczej, do której nawiązuje zawarta w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT definicja działalności badawczo-rozwojowej, mając na względzie wykładnie autentyczną dokonaną w 2019 r. przez Ministerstwa Finansów w objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. DOTYCZĄCE PREFERENCYJNEGO OPODATKOWANIA DOCHODÓW WYTWARZANYCH PRZEZ PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ - IP BOX, należy sięgnąć do doktryny prawa autorskiego zgodnie z którą działalność twórcza człowieka o charakterze kreacyjnym jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu.
Przez wzgląd na powyższe należy wskazać, że w ramach działalności badawczo - rozwojowej prowadzonej w ramach Projektu opisanego poniżej we wniosku Spółka buduje wysokowydajny i skalowalny system gromadzenia, przechowywania, przeszukiwania oraz analizy danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych przetwarzanych przez Klienta i inne podmioty z nim współpracujące oraz treści dostępnych w sieci Internet.
W kwestii badań naukowych (2 etap kwalifikacji)
Działalność rozpoczęta w 2022 r. i kontynuowana w 2023 r oraz 2024 r., a opisana we wniosku nie była badaniami naukowymi w rozumieniu art. 4 §2 Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.).
W kwestii prac badawczo-rozwojowych (2 etap kwalifikacji)
W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z ujętą tam definicją prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności między innymi w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do tworzenia nowych zastosowań. Celem Projektu prowadzonego przez Wnioskodawcę jest wytworzenie nowatorskiego, unikalnego w skali kraju środowiska do automatyzacji złożonych aspektów budowania wysoce skalowalnego i dostępnego wielowęzłowego klastra, co w efekcie odciąży pracowników działu IT Klienta. W konsekwencji, ta działalność Wnioskodawcy stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 §3 Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.).
Co istotne, działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach usług związanych z zaprojektowaniem dedykowanego, wyspecjalizowanego oprogramowania dla firm oraz budowy infrastruktury IT w ramach działalności badawczo-rozwojowej nie mają charakteru rutynowych i okresowych, ale są to działania obejmujące nabywanie, łączenie wiedzy merytorycznej personelu Klienta z wiedzą techniczną personelu Spółki najpierw do planowania produkcji, a następnie do wytworzenia na tej podstawie oprogramowania stanowiącego odpowiedź na potrzeby Klienta służące mu do realizacji jego wyspecjalizowanych zadań, co spełnia warunek ustawowej definicji o działalności badawczo-rozwojowej. Działania są również podejmowane w sposób systematyczny i regularny, wobec czego Wnioskodawca wskazuje, że Projekt realizowany jest etapowo, co potwierdzane jest Protokołami Odbioru kolejnych etapów oraz stopniową realizacją harmonogramu ustalanego z Klientem.
W oparciu o przedstawiony powyżej proces w okresie od stycznia do grudnia 2024 Wnioskodawca wykorzystuje / będzie wykorzystywał narzędzia do budowy rozwiązania Big Data istniejące na rynku do zbudowania dedykowanego rozwiązania do prowadzenia analizy danych dla Klienta - Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (Klient z sektora publicznego) (dalej Projekt). Projekt był realizowany od grudnia 2022 roku. W wyniku realizacji projektu powstaje rozwiązanie zindywidualizowane, nowoczesne i innowacyjne, dzięki któremu Klient zyska możliwość obsługi wielu plików o znaczącej objętości, pochodzących z rynku finansowego, które do tej pory nie mogły być przez niego obsłużone. Wobec powyższego, nie jest możliwe skorzystanie z żadnych gotowych rozwiązań, gdyż dopiero szerokie poznanie rodzaju danych posiadanych przez Klienta oraz potrzeb ich przetwarzania pozwoli przygotować rozwiązanie dedykowane do określonych w toku realizacji Projektu potrzeb.
Projekt realizowany był/jest etapowo, systematycznie w wyżej wskazanym okresie, w ramach poszczególnych etapów oddawane są ustalone z Klientem funkcjonalności środowiska. Natomiast, wszelkie prace, które związane są z tworzeniem systemu, odbywają/odbywały się systematycznie w następujących po sobie etapach:
1)Budowa koncepcji i prototypów
2)Projektowanie systemów informatycznych
3)Tworzenie i konfiguracja oprogramowania - wymiana technologii bazodanowej, wdrażanie standardów raportowania, eliminacja aplikacji silosowych i zastępowanie ich otwartą architekturą zintegrowaną
4)Tworzenie dokumentacji
5)Instalacja oprogramowania i systemów
6)Administrowanie systemami
Możliwe jest również przenikanie się ze sobą wymienionych powyżej etapów w zależności od przebiegu procesu twórczego.
Budowa narzędzia oparta jest na koncepcji big data zmieniając sposób w jaki postrzegamy dane. Zamiast racjonować przestrzeń dyskową i usuwać dane, które mogą się kiedyś okazać wartościowe, zachowujemy wszystko i staramy się znaleźć dla nich zastosowanie. Przechowując surowe dane w jeziorach danych, zapewniamy możliwość dowolnego odpytywania i wykorzystywania ich w przyszłości.
Pracownicy Wnioskodawcy stoją przed wyzwaniem opracowania, a następnie wdrożenia architektury gwarantującej redundancję i spójność danych realizowanych z użyciem funkcji umożliwiającej przechowywanie dowolnej informacji na co najmniej 3 węzłach obliczeniowych jednocześnie, w sposób wspierający brak konieczności tworzenia zapasowych kopii danych. W ramach realizacji Projektu zostaną również opracowane i zaimplementowane przykładowe procesy w tym zasilania i sterowania przepływami danych dla trzech rodzajów danych (danych ustrukturyzowanych, nieustrukturyzowanych i semiustrukturyzowanych) pochodzących ze wskazanych przez Klienta systemów.
W obszarze gromadzenia danych rozwiązanie oferować będzie szereg narzędzi zapewniających efektywne i bezpieczne składowanie danych w ramach możliwego do zdefiniowania Data Lakę. Dane nieustrukturyzowane składowane będą głównie w systemie plików HDFS. Pliki będą dzielone i zapisywane na trzech różnych węzłach DataNode w postaci bloków danych o domyślnym rozmiarze 128 MB każdy. Obsługa danych częściowo ustrukturyzowanych oraz ustrukturyzowanych będzie możliwa z użyciem systemów bazodanowych Hive, HBase oraz Impala zdolnych pełnić funkcje operacyjnych baz danych NoSQL, zaprojektowanych do obsługi niestandardowych aplikacji OLTP, potrzebujących realizować przetwarzanie Big Data.
Możliwości przetwarzania danych oferowane przez dostarczone rozwiązanie są szczególnie złożonym zagadnieniem chociażby z uwagi na niedeterministyczne różnorodności potencjalnych zastosowań narzędzi.
1)W obszarze przetwarzania danych rozwiązanie zapewnia dostępność narzędzia (...) stanowiącego zintegrowane graficzne środowisko programowania klasy Low-Code. Pakiety aplikacyjne możliwe do wytworzenia z użyciem (...) mogą:
a.realizować podstawowe funkcje przetwarzania danych, takie jak ETL/ELT;
b.pełnić funkcję zaawansowanych, dedykowanych narzędzi klasy middleware;
c.stanowić autonomiczne aplikacje zaprojektowane z użyciem architektury mikro usługowej.
2)Jednym z podstawowym mechanizmów zapewnienia kontroli i spójności danych jest struktura NameNode HA systemu plików HDFS dla danych przechowywanych w HDFS. NameNode przechowuje i zarządza informacją o blokach danych i ich replikach umieszczonych na węzłach DataNode. Bloki danych tworzą strukturę plików lub same mogą być plikiem, jeśli plik mieści się w ramach zdefiniowanego rozmiaru bloku.
3)Jednym z mechanizmów kontroli jakości mogą być konstrukcje przepływów w NiFi, przykładowo konfiguracja procesorów umożliwia weryfikację danych ze względu na specyficzne kryteria.
4)Dodatkowo o spójność danych będzie dbać komponent (...). Zamodelowane procesy ETL gwarantują spójność danych przy pomocy narzędzi badania strumieni przesyłanych danych, kontroli zakresu przesyłanych danych przy pomocy wbudowanych procesorów. Kontrola danych odbywać się będzie również przy pomocy procesorów kryptograficznych, np. MD5.
5)W zakresie gromadzenia danych rozwiązanie będzie pełnić funkcję Data Lake oferującego dostęp do danych składowanych w różnorodnej postaci (pliki nieustrukturyzowane w systemie plików HDFS, bazy danych NoSQL - Hive, HBase, Impala).
6)Rozwiązanie oferuje funkcje tworzenia raportów analitycznych stanowiących wynik działania zapytań do źródeł danych oraz algorytmów opracowanych w językach Python, R lub Scala.
Jedną z kluczowych innowacyjnych funkcji rozwiązania będzie zapewnianie możliwości opracowywania, trenowania i eksploracji modeli analitycznych wykorzystujących rozwiązania uczenia maszynowego. Funkcje te zrealizowane zostaną z użyciem specjalistycznego oprogramowania wchodzącego w skład rozproszonej platformy analitycznej.
Inną bardzo ważną funkcją rozwiązania będzie zapewnianie zdolności do eksploracji zbiorów danych utrzymywanych w rozproszonym systemie Big Data. Realizacja tych funkcji w zależności od stopnia złożoności zadania oraz funkcji celu możliwa będzie z użyciem dedykowanej, zintegrowanej z rozwiązaniem aplikacji lub zintegrowanego środowiska analitycznego.
Powyższe wskazuje na to, że Pracownicy Spółki w ramach działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej w ramach Projektu zarówno zwiększyli / zwiększają i wykorzystali / wykorzystują zasoby swojej wiedzy celem wytworzenia systemu, który będzie miał unikalne w skali kraju zastosowania.
Finalnie, dostarczane w ramach Projektu oprogramowanie umożliwia / umożliwi Klientowi:
1)gromadzenie dowolnej ustrukturyzowanej oraz nieustrukturyzowanej informacji w architekturze gwarantującej redundancję i spójność danych realizowanych z użyciem funkcji umożliwiającej przechowywanie dowolnej informacji na co najmniej 3 węzłach obliczeniowych jednocześnie, w sposób wspierający brak konieczności tworzenia zapasowych kopii danych;
2)eksploatację przez nielimitowaną liczbę użytkowników, w co najmniej trzech rozdzielnych środowiskach w ramach licencji;
3)swobodne podejmowanie decyzji w stosunku do konkretnego źródła danych w zakresie sposobu jego przetwarzania;
4)podejmowanie arbitralnej decyzji, czy dane z konkretnego źródła będą gromadzone przed ich analizą, czy poddawane analizie w czasie rzeczywistym;
5)implementację mechanizmów kontroli jakości i spójności danych;
6)zarządzanie dostępem do danych na poziomie atomowym (row level security, column level security);
7)anonimizację i maskowanie danych w locie;
8)zapewnienie możliwości harmonogramowania zadań cyklicznych w zakresie przetwarzania, analizy oraz wyszukiwania danych; obsługę co najmniej takich typów danych jak ustandaryzowane pliki płaskie PDF, HTML, JSON, AVRO, ORC, Parquet, Office Open XML, XBRL/iXBRL, plików multimedialnych (obrazy, audio oraz audio/wideo);
9)raportowanie z wykorzystaniem oprogramowania (...) oraz (...);
10)integrację z różnorodnymi źródłami danych, usługami, bazami i magazynami danych;
11)przydzielanie wykorzystania zasobów (minimum procesora i pamięci) dla użytkowników statycznie i dynamicznie.
Klient otrzyma wysokowydajny i skalowalny system gromadzenia, przechowywania, przeszukiwania oraz analizy danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych przetwarzanych przez Klienta i inne podmioty z nim współpracujące oraz treści dostępnych w sieci Internet. W wyniku realizacji Projektu będzie możliwy pełniejszy i sprawniejszy nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce, ponieważ Klient zyska możliwość obsługi plików o znaczącej objętości, które do tej pory nie mogły być obsłużone.
Dodatkowo, w wyniku prowadzonego przez Spółkę Projektu dokonuje się postęp technologiczny - powstaje unikalne w skali kraju rozwiązanie, wykorzystujące jednocześnie nowoczesne podejście do danych poprzez wykorzystanie niedrogich rozwiązań infrastrukturalnych do gromadzenia, przechowywania, przeszukiwania oraz analizy danych różnych typów (ustrukturyzowanych, częściowo ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych). Powyższe doprowadza do nieuniknionej konkluzji, że działalność prowadzona w ramach Projektu ma charakter innowacyjny i twórczy.
Ze względu na innowacyjność Projektu, unikalne i wysokie wymagania Klienta, nie jest możliwe zastosowanie żadnych gotowych schematów i rozwiązań. W konsekwencji, w Projekcie, wykorzystywane są jedynie graficzne środowisko programowania klasy Low-Code (...), czy rozproszona platforma analityczna, bazy danych NoSQL - Hive, HBase, Impala do tworzenia zupełnie nowych zastosowań. Nie są wykorzystywane gotowe systemy, schematy, wobec czego konieczne jest wykorzystanie znanych języków programowania jak Python, R lub Scala. W toku prowadzonych prac w ramach Projektów powstają wyniki w postaci unikalnych kodów źródłowych, kodów wynikowych, skryptów, struktur baz danych, a także dokumentacji projektowych i technicznych.
Opisana we Wniosku działalność niewątpliwie nosi znamiona działalności badawczo - rozwojowej, gdyż w ramach usług świadczonych dla Klienta końcowego związanych z zaprojektowaniem dedykowanego oprogramowania do nadzoru nad rynkiem finansowym nie ma charakteru rutynowych i okresowych prac, ale są to działania obejmujące nabywanie, łączenie wiedzy merytorycznej personelu Klienta z wiedzą techniczną personelu Spółki najpierw do planowania produkcji, a następnie do wytworzenia na tej podstawie oprogramowania stanowiącego odpowiedź na potrzeby Klienta służące mu do realizacji jego wyspecjalizowanych zadań. Natomiast, wytworzone w ramach prowadzonej przez Spółkę opisanej we wniosku działalności badawczo-rozwojowej oprogramowanie jest unikalne zarówno ze względu na skalę jego zastosowania jak i dostępne funkcjonalności.
Projekt realizowany był/jest etapowo, systematycznie w wyżej wskazanym okresie. Spółka rozpoczęła prace nad Oprogramowaniem opisanym we wniosku w 2022 roku, kontynuowała pracę w 2023 roku i planuje jego dalszy rozwój w roku bieżącym (2024), co również wskazuje na systematyczność prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej również w większej perspektywie czasu.
Spółka na podstawie prowadzonej ewidencji prac jest również w stanie wyraźnie wyodrębnić część twórczą pracy nad oprogramowaniem od części wdrożeniowej i serwisowej, jeżeli takie występują w ramach realizacji Projektu. Wobec czego do prac badawczo - rozwojowych nie są zaliczane te części pracy nad projektem, które obejmują:
1)rutynowe i okresowe zmiany
2)czynności wdrożeniowe w zakresie opracowywanych już produktów i usług,
3)produkcji seryjnej /produkcji komercyjnej/,
4)4 bieżącej operacyjnej działalności gospodarczej,
5)działalności wspomagającej/pomocniczej, wykraczającej poza zakres prac B+R,
6)testowania, badania i oceniania gotowego produktu
7)czynności serwisowych, utrzymaniowych systemów,
8)promowania ulepszeń
Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że Oprogramowanie wytwarzane w ramach Projektu nie znajduje się w fazie serwisowej / utrzymania, a jest ciągle w fazie rozwoju, w związku z czym wszelkie działania prowadzone w ramach Projektu zmierzają do rozwoju użyteczności i funkcjonowania Systemu. Wytworzenie każdego komponentu systemu poprzedzone jest koncepcją i Proof of Concept.
W żadnej instytucji w Polsce dotychczas nie prowadzono na taką skalę budowy systemu do zbierana i analizy danych mogących mieć wpływ na rynek finansowy. W konsekwencji, wytwarzane wskutek prowadzenia Projektu Oprogramowania ma cechę nowości w skali kraju, a tym bardziej w skali przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
IV.Wydatki na działalność badawczo-rozwojowa prowadzoną przez Wnioskodawcę
W związku z prowadzonymi pracami w ramach Projektu, Wnioskodawca w roku 2024 ponosi:
Koszty zatrudnienia Pracowników wykonujących w ramach umowy o pracę prace badawczo-rozwojowe w ramach Projektów (informatyków, architektów systemu, specjalistów ds. hurtowni danych, programistów, testerów). W szczególności, w latach 2024 r. Wnioskodawca poniósł koszty pracownicze obejmujące:
1)wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), („ustawa o PIT");
2)składki z tytułu należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. Poz. 266 ze zm.) („ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych");
3)premie, bonusy i nagrody, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT;
4)wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych;
5)wynagrodzenie chorobowe i inne wynagrodzenie wypłacane na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy;
6)ekwiwalent za niewykorzystany urlop;
7)diety i inne należności za czas podróży służbowej;
8)wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
9)wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony i karty podarunkowe, itp.).
W stosunku do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, a więc Pracowników zaangażowanych w projekt nie jest prowadzona ewidencja czasu pracy ze względu na to, że w Wnioskodawca stosuje wobec Pracowników zadaniowy czas pracy (art. 140 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.). Wszystkie opisane powyżej wydatki pracownicze stanowią po stronie Pracowników przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, aczkolwiek niektóre z nich mogą w całości lub w części podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Na potrzeby Projektu Wnioskodawca prowadzi rejestr alokowanych do Projektu Pracowników zaangażowanych w pełnym wymiarze czasu pracy oraz powiązany z nim szczegółowy rejestr nieobecności Pracowników.
Wnioskodawca ponosi też koszty związane z opłacaniem składek, których podstawą wymiaru są przychody podatkowe pracowników (za wyjątkiem tych przychodów, w przypadku których regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych przewidują zwolnienie z oskładkowania). Koszty związane z opłacaniem składek oraz koszty pracownicze określone w pkt od a do i powyżej zwane są dalej również Kosztami Zatrudnienia.
Zarówno wydatki pracownicze, jak i składki, zaliczone zostały przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 15 ust. 4g, art. 15 ust. 4h, art. 16 ust. 1 pkt 57 i art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT oraz w przypadku zaliczenia tych wydatków w poczet kosztów kwalifikowanych są one wpisywane do odpowiedniego rejestru proporcjonalnie do zaangażowania danego pracownika w działalność badawczo- rozwojową.
V.Ewidencja rachunkowa kosztów kwalifikowanych] Wnioskodawca alokuje koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na kontach rodzajowych, takich jak: wynagrodzenia pracowników, świadczenia na rzecz pracowników, czy też koszty sprzedaży.
Pozwala to na wyodrębnienie wydatków związanych z pracami rozwojowymi wykonywanymi w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Tym samym, możliwe jest wyodrębnienie kontrolingowo kosztów Wynagrodzeń, środków trwałych oraz kosztów sprzedaży w ramach prowadzonej ewidencji.
W ewidencji rachunkowej Wnioskodawcy, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, Wnioskodawca wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej, tj. wynagrodzenia Pracowników w zakresie wynagrodzenia za faktyczny czas pracy przy Projektach z przypadającymi składkami ZUS w zakresie tego wynagrodzenia (bez uwzględnienia wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy i czas urlopów oraz przypadających na tę część wynagrodzenia składek ZUS).
Jednocześnie, Wnioskodawca prowadzi rejestr zaangażowania pracowników w poszczególnych projektach (w tym tego w ramach, którego prowadzone są prace rozwojowe). Tak prowadzony rejestr pozwala na określenie wymiaru zaangażowania w działalność badawczo-rozwojową na podstawie którego kalkulowana jest w jakiej proporcji Koszty Zatrudnienia mogą zostać uznane za koszty kwalifikowanych.
VI.Pozostałe warunki skorzystania z ulgi B+R w latach 2022-2024
Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w roku podatkowym 2024:
1)rok podatkowy / rok obrotowy jest / będzie równy rokowi kalendarzowemu;
2)nie prowadził / nie będzie prowadził działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, jak również nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego;
3)koszty kwalifikowane poniesione przez Wnioskodawcę nie zostały / nie będą Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;
4)koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły / będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT;
5)w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, Wnioskodawca wyodrębnił / wyodrębni koszty działalności badawczo-rozwojowej;
6)Wnioskodawca wykaże w zeznaniach podatkowych za lata 2022 -2024 koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu;
7)kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczy limitów określonych w ustawy o CIT;
8)Wnioskodawca nie uzyskał i nie planuje w 2024 roku uzyskania przychodów ze źródła „zyski kapitałowe";
9)Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
10)Wnioskodawca zgodnie z prognozami nie poniesie starty podatkowej w bieżącym roku podatkowym.
11)Wnioskodawca nie został utworzony:
a.w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, albo
b.w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
c.przez osoby prawne, osoby fizyczne lub jednostki niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa lub składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio art. 14, albo
d.przez osoby prawne, osoby fizyczne lub jednostki niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby lub jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby lub jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.
VII.Otrzymane stanowisko wyrażone w interpretacji podatkowej wydanej na skutek niniejszego wniosku, Wnioskodawca uwzględni w deklaracji CIT-8 za rok 2024.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym oraz zdarzeniach przyszłych przedstawionych we Wniosku, prowadzony w roku 2024 przez Wnioskodawcę Projekt opisany powyżej spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym oraz zdarzeniach przyszłych, przedstawionych we Wniosku, w roku 2024 Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania 200% Kosztów zatrudnienia od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za rok 2024, w którym przedmiotowe Wydatki ujmowane są jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania nr 1 i nr 2 z wyłączeniem części dotyczącej kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę, obejmujących należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za czas choroby, urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności oraz sfinansowanych przez płatnika składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, do których ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 13 lutego 2024 r. nr DD8.8203.1.2021 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2024 r. poz.16). W tej części odnośnie do pytania nr 2 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, prowadzone przez Wnioskodawcę prace w związku z Projektem spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CII w związku z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.
Stosownie do treści art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą m.in. prace rozwojowe. W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z ujętą tam definicją prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do tworzenia nowych zastosowań. Celem Projektu prowadzonego przez Wnioskodawcę jest wytworzenie nowatorskiego, unikalnego w skali kraju środowiska do prowadzenia analizy nadzorczej. Ponieważ jak wskazano w stanie faktycznym, takie środowisko nie zostało jeszcze wytworzone, sprostanie oczekiwaniom Klienta możliwe jest jedynie w wyniku połączenia i wykorzystania wiedzy i umiejętności kilkuosobowego personelu Wykonawcy celem wytworzenia zupełnie nowego produktu jakim jest opisane środowisko informatyczne służące do przetwarzania w nowoczesny sposób dużych zbiorów rozmaitych danych z rynku finansowego. Podkreślić należy, że przed implementacją Środowiska dane nie mogły być przetworzone lub przetwarzanie to wiązało się z daleko idącą pracochłonnością ze strony personelu Klienta.
W zakresie warunku dot. tego, że prowadzona działalność badawczo-rozwojowa musi mieć znamiona działalności twórczej należy się odwołać do Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 z późn. zm.). Ustawa definiuje pojęcie utworu Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W przypadku prac prowadzonych przez pracowników Wnioskodawcy te warunki są w oczywisty sposób spełnione, ponieważ efekty prac są rezultatem działań pracowników, w wyniku których powstają subiektywnie nowe wytwory intelektu. Wytworem tym jest unikalne w skali kraju środowisko do analizy danych. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z objaśnieniami Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX, prace badawczo-rozwojowe muszą się cechować twórczością w stopniu minimalnym (działanie twórcze na skale przedsiębiorstwa). W opinii Wnioskodawcy działalność opisana w stanie faktycznym charakteryzują stopniem twórczości co najmniej na skalę kraju.
Zdaniem Wnioskodawcy działalność podejmowana celem wytworzenia opisanego we wniosku Oprogramowania ma charakter innowacyjny i twórczy. Pracownicy Wnioskodawcy w ramach działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej w ramach Projektu zarówno zwiększyli jak i wykorzystali zasoby swojej wiedzy celem wytworzenia systemu, który będzie miała unikalne w skali kraju zastosowania wskazane w opisie stanu faktycznego.
Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku prowadzonego przez Spółkę Projektu dokonuje się postęp technologiczny - powstaje nowoczesne rozwiązanie Big Data, dzięki któremu będzie miał możliwość obsługi wielu dużych plików pochodzących z rynku finansowego, które do tej pory nie mogły być obsłużone. W toku prowadzonych prac, w wyniku łączenia wiedzy programistycznej i tej dotyczącej technologii bazodanowych powstają wyniki w postaci unikalnych kodów źródłowych, kodów wynikowych, skryptów, struktur baz danych, a także dokumentacji projektowej i technicznej.
Zgodnie z ustawową definicją prace rozwojowe nie obejmują działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do środowisk, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, wobec czego Wnioskodawca wskazuje, że prowadzony przez niego Projekt nie polega na utrzymaniu istniejącego środowiska informatycznego opierającym się na regularnym wgrywaniu aktualizacji systemowych, a na budowie nowego środowiska od podstaw.
Działalność badawczo - rozwojowa powinna być również podejmowana w sposób systematyczny i regularny, wobec czego Wnioskodawca wskazuje, że Projekt realizowany jest / będzie etapowo od grudnia 2022 roku do grudnia 2024 roku, co jest / będzie potwierdzane Protokołami Odbioru kolejnych etapów.
Jednocześnie należy wskazać, że działalność badawczo-rozwojowa podejmowana przez Spółkę, zdaniem Wnioskodawcy ma znamiona prac rozwojowych, a nie badań naukowych.
W związku z powyższym, w odniesieniu do pytania pierwszego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Ad.2
Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym / zdarzeniach przyszłych przedstawionych we Wniosku, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 § 1 ustawy o PIT oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności dotyczące Pracowników zaangażowanych w Projekt ponoszone w 2024 roku stanowią tzw. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, w związku z czym Wnioskodawca jest uprawniony do uwzględniania w podstawie obliczania ulgi tych wydatków.
Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.
1/ Dookreślenie Kosztów Zatrudnienia zaliczanych przez Wnioskodawcę do kosztów kwalifikowanych.
W związku z zatrudnianiem pracowników na potrzeby prowadzonej działalności związanej z działalnością badawczo-rozwojową Wnioskodawca w 2024 r. ponosi koszty pracownicze obejmujące m.in.:
- wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT;
- składki z tytułu należności określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych;
- premie, bonusy i nagrody, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT;
- wynagrodzenie chorobowe i inne wynagrodzenie wypłacane na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy;
- ekwiwalent za niewykorzystany urlop;
- premie, bonusy i nagrody;
- diety i inne należności za czas podróży służbowej;
- wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony i karty podarunkowe, itp.).
Wszystkie opisane powyżej wydatki pracownicze stanowią po stronie Pracowników przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, aczkolwiek niektóre z nich mogą w całości lub w części podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem PIT.
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca ponosi również koszty związane z opłacaniem składek, których podstawą wymiaru są przychody podatkowe pracowników (za wyjątkiem tych przychodów, w przypadku których regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych przewidują zwolnienie z oskładkowania).
Zarówno wydatki pracownicze, jak i składki, zaliczone zostały przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 15 ust. 4g, art. 15 ust. 4h, art. 16 ust. 1 pkt 57 i art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT.
2/ Możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym oraz zdarzeniach przyszłych przedstawionych we Wniosku, w roku podatkowym 2024 Wnioskodawca jest będzie uprawniony do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania 200% Kosztów zatrudnienia od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za 2024 rok, w którym przedmiotowe Wydatki ujmowane są jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią obowiązującego na dzień składania Wniosku art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 ustawy o CIT).
Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Stosownie do treści art. 18d ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć w przypadku Wnioskodawcy 200% Kosztów zatrudnienia.
Natomiast, w myśl art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
W myśl art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku CIT przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1)podatnik prowadził działalność badawczo-rozwojową;
2)podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową;
3)koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT;
4)koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT;
5)ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły dla podatnika koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów;
6)jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu;
7)w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej;
8)podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu;
9)kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawy o CIT;
10)koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Spełnienie wszystkich powyższych warunków Wnioskodawca wykazał w stanie faktycznym opisanym we wniosku, wobec czego należy uznać, że Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za rok podatkowy 2024 r.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej w rozliczeniu za rok podatkowy 2024 w przypadku spełnienia wszystkich warunków na dzień składania deklaracji CIT-8 odpowiednio za rok podatkowy 2024.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za poprawne w treści interpretacji indywidualnej znak 0114-KDIP2-1.4010.323.2023.2.MR1 z dnia 18 sierpnia 2023 roku. Minister Finansów postanowił o wygaśnięciu w całości z urzędu wspomnianej interpretacji indywidualnej w związku z niezgodnością jej części, która nie jest przedmiotem niniejszego wniosku, z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2024 roku nr DD8.8203.1.2021 opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 21 lutego 2024 r. poz. 16, wydaną w takim samym stanie prawnym. Ze względu na to, że wspomina a interpretacja ogólna zawiera stanowisko korzystniejsze dla Wnioskodawcy w zakresie rozliczania ulgi, a przepisy ordynacji podatkowej nie przewidują wygaśnięcia interpretacji indywidualnej w części, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie dnia 30 września 2024 r. (znak pisma 0111-KDIB1-3.4017.3.2024.1.MBD) wskazał Wnioskodawcy możliwość ponownego zawnioskowania o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tych zagadnień, które nie są przedmiotem interpretacji ogólnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie ustalenia czy:
- prowadzony w roku 2024 przez Wnioskodawcę Projekt opisany powyżej spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT- jest prawidłowe;
- Spółka jest uprawniona do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania 200% Kosztów zatrudnienia od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za rok 2024, w którym przedmiotowe Wydatki ujmowane są jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT- jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”),
przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742),
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a.badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b.badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop,
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego nr 1 wskazać należy, że w celu stwierdzenia czy Państwa działalność spełniała przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano), przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania naukowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a ust. 3 ww. ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki. Przedmiotem pozostałej Państwa działalności gospodarczej jest m.in. działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, sukcesywnie prowadzą Państwo prace pozwalające na poszerzenie bazy produkcyjnej (m.in. wprowadzenie nowych produktów i usług – oprogramowania) i stały rozwój / udoskonalanie oprogramowania obecnego w Państwa ofercie. Wskazali Państwo, że w ramach Projektu opisanego we wniosku Spółka buduje wysokowydajny i skalowalny system gromadzenia, przechowywania, przeszukiwania oraz analizy danych ustrukturyzowanych przetwarzanych przez Klienta i inne podmioty z nim współpracujące oraz treści dostępnych przez Internet, który jest nowatorki oraz unikalny w skali kraju stanowiący przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Jak Państwo podkreślili we wniosku, w żadnej instytucji w Polsce dotychczas nie prowadzono na taką skalę budowy systemu do zbierania i analizy danych mogących mieć wpływ na rynek finansowy.
Działalność rozpoczęta w 2022 r. i kontynuowana w 2023 r oraz 2024 r., a opisana we wniosku nie była badaniami naukowymi w rozumieniu art. 4 §2 Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.).
Działalność Spółki stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 §3 Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.).
Dodatkowo, w wyniku prowadzonego przez Spółkę Projektu dokonuje się postęp technologiczny - powstaje unikalne w skali kraju rozwiązanie, wykorzystujące jednocześnie nowoczesne podejście do danych poprzez wykorzystanie niedrogich rozwiązań infrastrukturalnych do gromadzenia, przechowywania, przeszukiwania oraz analizy danych różnych typów (ustrukturyzowanych, częściowo ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych). Nie jest możliwe zastosowanie żadnych gotowych schematów i rozwiązań. Projekt realizowany był/jest etapowo, systematycznie.
Spółka rozpoczęła prace nad Oprogramowaniem opisanym we wniosku w 2022 roku i kontynuowała w 2023 r. oraz 2024 r., co również wskazuje na systematyczność prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej również w większej perspektywie czasu.
Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że Oprogramowanie wytwarzane w ramach Projektu nie znajduje się w fazie serwisowej / utrzymania, a jest ciągle w fazie rozwoju, w związku z czym wszelkie działania prowadzone w ramach Projektu zmierzają do rozwoju użyteczności i funkcjonowania Systemu.
Działania podejmowane przez Spółkę w ramach usług związanych z zaprojektowaniem dedykowanego, wyspecjalizowanego oprogramowania dla firm oraz budowy infrastruktury IT w ramach działalności badawczo-rozwojowej nie mają charakteru rutynowych i okresowych, ale są to działania obejmujące nabywanie, łączenie wiedzy merytorycznej personelu klienta z wiedzą techniczną personelu Spółki najpierw do planowania produkcji, a następnie do wytworzenia na tej podstawie oprogramowania stanowiącego odpowiedź na potrzeby klienta służące mu do realizacji jego wyspecjalizowanych zadań co spełnia warunek ustawowej definicji o działalności badawczo-rozwojowej.
Pracownicy Spółki w ramach działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej w ramach Projektu zarówno zwiększyli/zwiększają jak i wykorzystali/wykorzystują zasoby swojej wiedzy celem wytworzenia systemu, który będzie miał zastosowanie unikalne w skali kraju.
W toku prowadzonych prac w ramach Projektów powstają wyniki w postaci unikalnych kodów źródłowych, kodów wynikowych, skryptów, struktur baz danych, a także dokumentacji projektowych i technicznych. Opracowywane w ramach prac objętych wnioskiem oprogramowanie będzie się odznaczać oryginalnym twórczym charakterem oraz ma cechę nowości w skali kraju, a tym bardziej w skali Państwa przedsiębiorstwa.
Jak już wcześniej wskazano, prace rozwojowe obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W objaśnieniach dotyczących ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zawartych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów wskazano, że każda ulga w podatku dochodowym ma charakter wyjątkowy i stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania. Ulgi podatkowe z jednej strony zmniejszają obciążenia fiskalne podatnika, z drugiej zaś dochody sektora finansów publicznych. W konsekwencji, wszelkie przepisy prawa podatkowego, które dotyczą szeroko rozumianych preferencji podatkowych, należy wykładać ściśle.
Tym samym, tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.
W ocenie Organu opisane w stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym prace twórcze prowadzone w ramach Projektu opisanego we wniosku zmierzające do wytworzenia wskazanego we wniosku systemu, wypełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 4a pkt 26 updop.
Zatem, stanowisko Państwa w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia czy są Państwo uprawnieni do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, to znaczy do odliczania 200% Kosztów zatrudnienia od podstawy opodatkowania CIT, w rozliczeniu za rok 2024, w którym przedmiotowe Wydatki ujmowane są jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop,
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2 updop.
Na podstawie art. 18d ust. 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje:
1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
Stosownie do treści art. 18d ust. 5 updop,
koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 18d ust. 6 updop,
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z art. 18d ust. 7 updop wynika, że kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Według brzmienia art. 18d ust. 8 updop,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Natomiast, stosownie do art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym,
podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą, przyjętą w orzecznictwie jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1)podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
2)koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT,
3)koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 u.p.d.o.p.,
4)ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy u.p.d.o.p., przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
5)jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
6)w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
7)podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
8)kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o CIT,
9)koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Wskazują Państwo, że w związku z prowadzonymi pracami w ramach Projektu, Wnioskodawca w roku 2024 ponosi:
Koszty zatrudnienia Pracowników wykonujących w ramach umowy o pracę prace badawczo-rozwojowe w ramach Projektów (informatyków, architektów systemu, specjalistów ds. hurtowni danych, programistów, testerów). W szczególności, w latach 2024 r. Wnioskodawca poniósł koszty pracownicze obejmujące:
- wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), („ustawa o PIT");
- składki z tytułu należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. Poz. 266 ze zm.) („ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych");
- premie, bonusy i nagrody, które Wnioskodawca jako płatnik zalicza do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT;
- wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych;
- wynagrodzenie chorobowe i inne wynagrodzenie wypłacane na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy;
- ekwiwalent za niewykorzystany urlop;
- diety i inne należności za czas podróży służbowej;
- wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony i karty podarunkowe, itp.).
W stosunku do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, a więc Pracowników zaangażowanych w projekt nie jest prowadzona ewidencja czasu pracy ze względu na to, że Spółka stosuje wobec Pracowników zadaniowy czas pracy (art. 140 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.). Wszystkie opisane powyżej wydatki pracownicze stanowią po stronie Pracowników przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, aczkolwiek niektóre z nich mogą w całości lub w części podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Na potrzeby Projektu Spółka prowadzi rejestr alokowanych do Projektu Pracowników zaangażowanych w pełnym wymiarze czasu pracy oraz powiązany z nim szczegółowy rejestr nieobecności Pracowników.
Spółka ponosi też koszty związane z opłacaniem składek, których podstawą wymiaru są przychody podatkowe pracowników (za wyjątkiem tych przychodów, w przypadku których regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych przewidują zwolnienie z oskładkowania).
Zarówno wydatki pracownicze, jak i składki, zaliczone zostały przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 15 ust. 4g, art. 15 ust. 4h, art. 16 ust. 1 pkt 57 i art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT oraz w przypadku zaliczenia tych wydatków w poczet kosztów kwalifikowanych są one wpisywane do odpowiedniego rejestru proporcjonalnie do zaangażowania danego pracownika w działalność badawczo- rozwojową.
W ewidencji rachunkowej Spółki, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, Wnioskodawca wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej, tj. wynagrodzenia Pracowników w zakresie wynagrodzenia za faktyczny czas pracy przy Projektach z przypadającymi składkami ZUS w zakresie tego wynagrodzenia (bez uwzględnienia wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy i czas urlopów oraz przypadających na tę część wynagrodzenia składek ZUS).
Jednocześnie, Spółka prowadzi rejestr zaangażowania pracowników w poszczególnych projektach (w tym tego w ramach, którego prowadzone są prace rozwojowe). Tak prowadzony rejestr pozwala na określenie wymiaru zaangażowania w działalność badawczo-rozwojową na podstawie którego kalkulowana jest w jakiej proporcji Koszty Zatrudnienia mogą zostać uznane za koszty kwalifikowanych.
Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane m.in. należności z tytułu wynagrodzeń pracownika, który realizuje wskazany cel, tj. wykonuje prace badawczo-rozwojowe. Istotne jest aby pracownik faktycznie wykonywał zadania będące realizacją prac badawczo-rozwojowych, wówczas wynagrodzenie takiego pracownika oraz koszty świadczeń poniesionych na jego rzecz będą mogły stanowić dla Spółki koszt kwalifikowany w całości.
Zatem, w przypadku gdy pracownik w ramach świadczonej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością badawczo-rozwojową, zasadnym jest wyodrębnienie (wyłączenie z ulgi badawczo-rozwojowej) tej części wynagrodzenia oraz świadczeń wypłaconych pracownikom zajmującym się działalnością badawczo-rozwojową, a także składek od tych przychodów, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, która nie jest związana z realizacją działalności badawczo-rozwojowej.
Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawodawca w treści art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, odnosi się do czasu pracy przeznaczonego na realizację działalności badawczo-rozwojowej, a zatem do czasu faktycznie poświęconego na ten cel.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226, dalej: „updof”),
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W tym miejscu zauważyć należy, że wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki i nagrody zostały wymienione wprost w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody ze stosunku pracy, a zatem mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 updop.
Natomiast, użyty w art. 12 ust. 1 updof, zwrot „w szczególności” oznacza, że poszczególne kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Zatem, ww. katalog jest katalogiem otwartym. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Należy podnieść, że ustawodawca nie narzucił przedsiębiorcom formy podziału/wyodrębnienia. Wybór sposobu udokumentowania tych wydatków pozostawiony został podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Dlatego, wskazane jest, aby dla celów dowodowych, ewidencja czasu pracy, poświęconego przez pracowników na działalność badawczo-rozwojową, była prowadzona przez podatnika korzystającego z ulgi.
Dodatkowo wskazać należy, że w komunikacie Ministerstwa Finansów z dnia 18 maja 2017 r. o Uldze B+R zostało wyraźnie wskazane, że (...) prowadzenie tego rodzaju ewidencji przewidziane jest wprost w propozycji legislacyjnej przedstawionej w „projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej”. Ustawodawca proponuje tam, aby wynagrodzenia i składki stanowiły koszty kwalifikowane (stanowiące bazę do wyliczenia ulgi B+R) - w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracownika (...).
W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że kosztami kwalifikowanymi w ramach ulgi B+R mogą być poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.
Z kolei, składkami na ubezpieczenia społeczne, określonymi w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.), o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, należnymi z tytułów wymienionych w art. 12 ust. 1 updop i finansowanymi (w całości lub w części) przez płatnika, są składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że mogą Państwo zaliczyć do kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, a tym samym odliczyć w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ust. 1 updop wskazane we wniosku ponoszone przez Państwa koszty pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę, stanowiące po stronie ww. pracowników należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust.1 ustawy o PIT oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności, o których mowa w ustawie z 13 października 1998 r. o Systemie Ubezpieczeń Społecznych oraz sfinansowane przez Państwa jako płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.
W związku z powyższym mogą Państwo zaliczyć do kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych poniesione w roku 2024 koszty pracownicze, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym dotyczące pracowników zaangażowanych w Projekt stanowiące po stronie ww. pracowników należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust.1 ustawy o PIT oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności, o których mowa w ustawie z 13 października 1998 r. o Systemie Ubezpieczeń Społecznych za wyjątkiem części dotyczącej kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę, obejmujących należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za czas choroby, urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności oraz sfinansowanych przez płatnika składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, do których ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 13 lutego 2024 r. nr DD8.8203.1.2021 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2024 r. poz.16).
Ponadto, w opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 18d ust. 3a. W związku z powyższym obejmuje ją dyspozycja przytoczonego art. 18d ust. 7 pkt 3 dotycząca pozostałych podatników i Spółce przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania o 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej - rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).