W zakresie ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen trans... - Interpretacja - null

Shutterstock

W zakresie ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen trans... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.607.2024.2.MBD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 listopada 2024 r. (data wpływu do Organu 21 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z o.o. z siedzibą w X (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przede wszystkim sprzedaży detalicznej (…). Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Rok podatkowy Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu.

Spółka w roku 2023 dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których siedziba i zarząd położone są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (są to także polscy rezydenci podatkowi). Transakcje te pozostają w związku prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i stanowią dla niej przychody z innych źródeł przychodów (art. 7 ust. 1 ustawy CIT). Wartość jednej z tych transakcji jednorodnych, dokonanej z jednym z podmiotów powiązanych, tj. ze spółką Sp. z o.o. Sp. komandytowa (dalej: „Spółką komandytową”) przekroczyła w roku 2023 próg (limit) wskazany w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT.

Spółka i Spółka komandytowa wykazały za 2023 r. dochód podatkowy z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. nie poniosły straty podatkowej w żadnym ze źródeł przychodów. Zarówno Spółka, jak i Spółka komandytowa nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 oraz nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT.

Pytanie

Czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy CIT, podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Lokalna dokumentacja cen transferowych, w myśl art. 11k ust. 2 ww. ustawy jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1)10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W art. 11n pkt 1 ustawy CIT, wskazano przesłanki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z tym przepisem, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki;

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)nie poniósł straty podatkowej.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka z o.o. z siedzibą w X (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przede wszystkim sprzedaży detalicznej (…). Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Rok podatkowy Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu.

Spółka w roku 2023 dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, których siedziba i zarząd położone są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (są to także polscy rezydenci podatkowi). Transakcje te pozostają w związku prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i stanowią dla niej przychody z innych źródeł przychodów (art. 7 ust. 1 ustawy CIT). Wartość jednej z tych transakcji jednorodnych, dokonanej z jednym z podmiotów powiązanych, tj. ze spółką Sp. z o.o. Sp. komandytowa (dalej: „Spółką komandytową”) przekroczyła w roku 2023 próg (limit) wskazany w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT.

Spółka i Spółka komandytowa wykazały za 2023 r. dochód podatkowy z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. nie poniosły straty podatkowej w żadnym ze źródeł przychodów. Zarówno Spółka, jak i Spółka komandytowa nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 oraz nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT.

Reasumując, w ocenie Spółki jest ona zwolniona z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok 2023 na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy CIT.

Pogląd zbieżny z powyższym wyrażony został m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

1)z 31 lipca 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.249.2023.2.ANK;

2)z 6 czerwca 2022 r. 0111-KDIB1-1.4010.178.2022.2.MF;

3)z 11 lutego 2022 r. 0111-KDIB1-3.4010.720.2021.1.BM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 11k ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 ww. ustawy:

lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o  charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Transakcja kontrolowana zdefiniowana została w art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy CIT. W myśl wskazanego przepisu:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

W powołanym wyżej art. 11k ust. 2  ustawy o CIT, ustalone zostały progi dokumentacyjne.

Dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie, niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji oraz do strony kosztowej i przychodowej.

Określając wartość transakcji, dokonuje się oceny, czy transakcja jednorodna podlega obowiązkowi dokumentacyjnemu, bądź taki obowiązek nie powstaje, gdyż nie zostaną przekroczone progi kwotowe określone w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, weryfikowane oddzielnie dla strony przychodowej i kosztowej.

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, w myśl art. 11k ust. 3 ustawy o CIT, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana. Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że transakcje kontrolowane o  charakterze jednorodnym mogą być realizowane z jednym lub z wieloma podmiotami powiązanymi. O jednorodności transakcji kontrolowanych nie decyduje bowiem fakt dokonywania tej transakcji z jednym podmiotem powiązanym, a przesłanki określone w  art.  11k ust. 4 ustawy o CIT. Dodatkowo, ustawodawca wyraźnie zaznaczył ten fakt w art. 11k ust. 4 ustawy o CIT, wskazując, że wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym jest ustalana m.in. bez względu na liczbę podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.

Jednocześnie jak wynika z art. 11I ust. 3 ustawy o CIT:

określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w  ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n.

W art. 11n ustawy o CIT, wskazano natomiast przesłanki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

W myśl art. 11n pkt 1 ww. ustawy:

obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

1) zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c) nie poniósł straty podatkowej;

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych obejmuje transakcje kontrolowane zawierane wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c.nie poniósł straty podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w roku 2023 dokonywaliście Państwo transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których siedziba i zarząd położone są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (są to także polscy rezydenci podatkowi). Wartość jednej z tych transakcji jednorodnych, dokonanej z jednym z podmiotów powiązanych (Spółka komandytowa) przekroczyła w roku 2023 próg (limit) wskazany w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT. Państwo i Spółka komandytowa wykazaliście za 2023 r. dochód podatkowy z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. nie ponieśliście straty podatkowej w żadnym ze źródeł przychodów. Zarówno Państwo, jak i Spółka komandytowa nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 oraz nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT.

Mając na uwadze brzmienie art. 11I ust. 3 ustawy o CIT, określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, które objęte są obowiązkiem dokumentacyjnym cen transferowych nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, tj. transakcji zrealizowanych z podmiotami dla których zastosowanie znajduje zwolnienie dla transakcji krajowych. Określając wartość transakcji Wnioskodawca nie powinien uwzględnić tej części transakcji jednorodnej, która zrealizowana została z podmiotami powiązanymi spełniającymi przesłanki zwolnienia dla transakcji krajowych określonymi w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem, w sytuacji opisanej we wniosku, w odniesieniu do transakcji zawartych przez Państwa w 2023 r. z  podmiotem powiązanym, nie jesteście Państwo zobowiązani do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ze względu na spełnienie przesłanek zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, w zakresie jednorodnych transakcji kontrolowanych zrealizowanych z polskim podmiotem powiązanym, skoro zarówno Państwo jak i ten podmiot spełnili łącznie wszystkie warunki ww. zwolnienia.

Uwzględniając powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych Spółka zwolniona jest z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej danej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).