Ustalenie czy zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT Spółka jest wyłączona z obowiązku, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Ustalenie czy zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT Spółka jest wyłączona z obowiązku, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT Spółka jest wyłączona z obowiązku, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (zwana dalej: Spółką, Zarządcą, Wnioskodawcą jest (...). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym. (...) Wnioskodawcy jest Skarb Państwa.
Podstawowa działalność Wnioskodawcy opiera się głównie na (...).
Struktura przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży usług przedstawia się następującą:
1)sprzedaż usług udostępniania (...);
2)dotacje;
3)przychody z tytułu usług o charakterze dodatkowym związane z udostępnianiem (...);
4)dzierżawa i najem;
5)pozostałe.
Większość uzyskiwanych przez Spółkę przychodów z działalności operacyjnej (tj. innych niż z zysków kapitałowych) jest osiągana z działalności Wnioskodawcy polegającej na sprzedaży usług udostępniania (...) oraz z otrzymanych dotacji.
Transakcja nr 1: sprzedaż usług udostępniania (...)
Udostępnianie (...) odbywa się według zasad określonych w ustawie (...)
W art. 33 ustawy o (...) postanowiono, że:
(...)
Transakcja nr 2: dotacje
Otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje stanowią element przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży usług. Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy (...)
W zakresie dotacji Spółka zawiera z właściwym Ministrem działającym w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa, umowy o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania (...). Przedmiotem umowy jest dofinansowanie kosztów zarządzania i ochrony ponoszonych przez Zarządcę, z wyłączeniem tych kosztów, które mogą być sfinansowane z przychodów, tj.: przychodów podstawowych − przychody uzyskiwane przez Zarządcę z tytułu (...) ewidencjonowane metodą memoriału, tj. zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości Zarządcy oraz przychodów pozostałych − przychody uzyskiwane przez Zarządcę z innych tytułów niż udostępnianie (...) z wyłączeniem środków publicznych, w tym ze sprzedaży materiałów, dzierżawy (...) oraz maszyn i sprzętu (...) ewidencjonowane metodą memoriału, tj. zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości Zarządcy.
Spółka powzięła wątpliwość, czy zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT jest ona wyłączona z obowiązku, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Pytanie
Czy w przypadku, gdy w roku podatkowym Wnioskodawcy, w którym większość jego przychodów innych niż z zysków kapitałowych będzie osiągniętych w związku z powyżej wymienionymi transakcjami, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, tj. Spółka nie będzie podatnikiem minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, gdy w jego roku podatkowym, w którym większość jego przychodów innych niż z zysków kapitałowych będzie osiągniętych w związku z powyżej wymienionymi transakcjami, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, tj. Spółka nie będzie podatnikiem minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
− wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Jak wynika z powyższego przepisu, obowiązek podatkowy powstaje w przypadku, gdy w roku podatkowym podatnik:
1) poniósł stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnął udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.
W takim przypadku podatek wynosi 10% podstawy opodatkowania.
Stosownie do ust. 14 pkt 5 lit. d tego artykułu, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, jeżeli w roku podatkowym większość uzyskanych przez nich przychodów innych niż z zysków kapitałowych zostało osiągniętych w związku z transakcjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
W art. 24ca ust. 2 pkt 2 tej ustawy mowa jest o transakcjach, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.
Z uzasadniania do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw wynika, że:
„(...) Konstrukcja minimalnego podatku dochodowego u podstaw miała (i nadal ma) na celu zminimalizowanie zjawiska praktyk optymalizacyjnych, w tym m.in. w sytuacjach skutkujących wykazywaniem straty w sposób ciągły. Wprawdzie naturalnym elementem rzeczywistości gospodarczej jest ponoszenie straty z działalności, jednak w przypadku gdy zjawisko to ma charakter powtarzalny a wręcz permanentny regulacja o podatku minimalnym powinna znaleźć zastosowanie. Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy − ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki komunalne - ze względu na strukturę własnościową z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia - o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym”.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z Wnioskodawcą, który uzyskuje przychody przede wszystkim ze świadczeń o charakterze regulowanym.
W ocenie Wnioskodawcy, sformułowanie „większość uzyskanych przychodów”, w braku określenia przez ustawodawcę innych, liczbowych kryteriów, należy rozumieć dosłownie, zgodnie z normami matematyki. W nowelizacji ustawy o CIT ustawodawca zaniechał wskazania progu liczbowo, a użył słowa „większość”. Zgodnie z potocznym rozumieniem tego słowa – „większa liczebnie część danej grupy rzeczy, zjawisk lub osób” (www.sjp.pwn.pl) a także stosując reguły matematyki, większość oznaczać musi w kontekście analizowanego przepisu więcej niż połowę. Słowo „większość” według internetowego słownika PWN oznacza z kolei: «większa liczebnie część danej grupy lub rzeczy, zjawisk lub osób»; «większa rozmiarami część czegoś».
Należy więc zauważyć, że w przypadku kiedy większość (tj. ponad połowa, przynajmniej 50% + 1 grosz) przychodów osiąganych przez Spółkę pochodzi w danym roku podatkowym z transakcji, których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, to Wnioskodawca spełnia hipotezę normy prawnej wyrażonej w art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, a w konsekwencji nie ma do niego zastosowania przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, nakładający na podatników obowiązek zapłaty tzw. podatku minimalnego.
Jak wskazano w stanie faktycznym, struktura przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży usług przedstawia się następującą:
1)sprzedaż usług udostępniania (...);
2)dotacje;
3)przychody z tytułu usług o charakterze dodatkowym związane z udostępnianiem (...);
4)dzierżawa i najem;
5)pozostałe.
Większość uzyskiwanych przez Spółkę przychodów z działalności operacyjnej (tj. innych niż z zysków kapitałowych) jest osiągana z działalności Wnioskodawcy polegającej na (...) oraz z otrzymanych dotacji.
Transakcja: sprzedaż usług (...)
Udostępnianie (...) odbywa się według zasad określonych w ustawie(...) i rozporządzeniu ministra (...).
Ceny dostępu do (....) określone są w Regulaminie (...) i ustalane są na podstawie przepisów ustawy (...) oraz na podstawie powołanego rozporządzenia (...). Dodatkowo zasady ustalania opłat podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa (...) (potwierdzone wydaniem Decyzji). Zgodnie z Regulaminem (...) przyjętym do stosowania Uchwałą Zarządu Wnioskodawcy, Spółka stosuje jednakowe zasady pobierania opłat w odniesieniu do wszystkich (...). Zgodnie z nim, zasady ustalania opłat opracowano na podstawie zapisów art. (...) ustawy (...) oraz rozdziału (...).
W art. (...) ustawy(...) postanowiono, że:
(...)
Transakcja: dotacje
Otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje stanowią element przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży usług.
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy (...), zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony (...) oraz zarządzania nią finansowane są ze środków (...).
Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być finansowane lub dofinansowane przez ministra właściwego do spraw transportu ze środków, o których mowa w art. 5, pod warunkiem, że (...) na zasadach określonych w ustawie (...).
W zakresie dotacji Spółka zawiera z właściwym Ministrem działającym w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa, umowy o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania (...) i jej ochrony. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie kosztów zarządzania i ochrony ponoszonych przez Zarządcę, z wyłączeniem tych kosztów, które mogą być sfinansowane z przychodów, tj.: przychodów podstawowych − przychody uzyskiwane przez Zarządcę z tytułu (...) ewidencjonowane metodą memoriału, tj. zgodnie z przyjętą Polityką rachunkowości Zarządcy oraz przychodów pozostałych − przychody uzyskiwane przez Zarządcę z innych tytułów niż udostępnianie (...), z wyłączeniem środków publicznych, w tym ze sprzedaży materiałów, (...) oraz (...) ewidencjonowane metodą memoriału, tj. zgodnie z przyjętą Polityką rachunkowości Zarządcy.
Z powyżej przytoczonych zapisów wprost wynika, że cena lub sposób określenia ceny sprzedaży usług udostępniania (...) oraz wysokość otrzymanej dotacji wynika z przepisów ustawy o (...), rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2017 r. oraz ustawy (...).
Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, gdy w jego roku podatkowym, w którym większość jego przychodów innych niż z zysków kapitałowych będzie osiągniętych w związku z powyżej wymienionymi transakcjami, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, tj. Spółka nie będzie podatnikiem minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) :
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.
W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:
Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są:
47) dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT :
Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2 %
− wynosi 10 % podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10 % podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2 % (2 % lub niższej).
Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy CIT dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 2 % udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).
Oznacza to, że dla określenia kwoty dochodów oraz przychodów, których zestawienie pozwoli na określenie udziału dochodów w przychodach, o których mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, należy zastosować reguły wynikające z art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT.
W myśl art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:
5) jeżeli w roku podatkowym większość uzyskanych przez nich przychodów innych niż z zysków kapitałowych zostało osiągniętych w związku z:
d) transakcjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
Zgodnie z art. 24ca ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT:
Dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się:
2) przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z tymi przychodami odpowiednio osiągniętych albo poniesionych w związku z transakcją, jeżeli:
a) cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych oraz
b) podatnik w roku podatkowym poniósł stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych z transakcji, o której mowa w lit. a, albo osiągnął udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych wynikający z takiej transakcji w wysokości nie większej niż 2%, przy czym obliczenia straty i udziału dochodów w przychodach dokonuje się odrębnie dla transakcji tego samego rodzaju.
Celem wprowadzenia tych przepisów było uwolnienie od obowiązku obciążenia minimalnym podatkiem dochodowym podmiotów, które nie mają możliwości swobodnego kształtowania cen sprzedawanych towarów czy też świadczonych usług.
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego są Państwo (...). Państwa (...) jest Skarb Państwa. Podstawowa działalność Spółki opiera się głównie na udostępnianiu l(...).
Uzyskują Państwo przychody:
1)ze sprzedaży usług (...);
2)z dotacji;
3)z tytułu usług o charakterze dodatkowym związanych z (...);
4)z dzierżawy i najmu;
5)„pozostałe”.
Zaznaczyli Państwo, że większość uzyskiwanych przez Spółkę przychodów z działalności operacyjnej (tj. innych niż z zysków kapitałowych) jest osiągana z Państwa działalności polegającej na sprzedaży usług (...) oraz z otrzymanych dotacji.
Co istotne, (...) odbywa się według zasad określonych w ustawie (...) i rozporządzeniu ministra (...). Ceny dostępu do (...) określone są w Regulaminie (...) i ustalane są na podstawie przepisów ustawy (...) oraz na podstawie rozporządzenia (...). Dodatkowo zasady ustalania opłat podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa (...) (potwierdzone wydaniem decyzji administracyjnej).
Wyjaśnili także Państwo, że otrzymane przez Spółkę dotacje stanowią element Państwa przychodów ze sprzedaży usług. Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy (...), zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony (...) oraz zarządzania nią finansowane są ze środków (...). Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być finansowane lub dofinansowane przez ministra (...) ze środków, o których mowa w art. 5, pod warunkiem, że (...) jest udostępniana przez zarządców na zasadach określonych w ustawie (...).
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w przypadku, gdy w roku podatkowym, w którym większość Państwa przychodów innych niż z zysków kapitałowych będzie osiągniętych w związku z ww. transakcjami, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, tj. Spółka nie będzie podatnikiem minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Przytoczony przepis art. 24 ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT należy rozumieć w ten sposób, że podatnik, który osiągnie w danym roku podatkowym więcej niż 50 % przychodów innych niż z zysków kapitałowych w związku z transakcjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2, tj. ze sprzedaży towarów, w odniesieniu do których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, to będzie on wyłączony z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 Ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę opisany przez Państwa stan faktyczny i przywołane przepisy prawa w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że cena lub sposób określenia ceny sprzedaży usług (...) oraz wysokość otrzymanej dotacji wynikają z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, tj.:
- ustawy (...),
- rozporządzeniu ministra (...) oraz
- ustawy (...)
Przy czym, stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT, przychodów z dotacji, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów sfinansowanych z tych dotacji nie należy uwzględniać przy obliczaniu udziału dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Jeżeli zatem Państwa przychody ze sprzedaży usług (...) stanowią więcej niż 50 % przychodów innych niż z zysków kapitałowych, będą Państwo wyłączeni z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego i nie będą Państwo mieli obowiązku weryfikacji, czy zgodnie z art. 24ca ust. 1 Ustawy o CIT ponieśli Państwo stratę lub też współczynnik, o którym mowa w tym przepisie będzie niższy niż 2 %.
Podsumowując, w przypadku, gdy w roku podatkowym, w którym większość Państwa przychodów innych niż z zysków kapitałowych będzie osiągniętych w związku z ww. transakcjami, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 5 lit. d ustawy o CIT, tj. Spółka nie będzie podatnikiem minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie możliwości wyłączenia z obowiązku stosowania przepisów dotyczących minimalnego podatku dochodowego z uwagi na , należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).