Czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 września 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji (dalej: „Fundacja Rodzinna”) utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, t.j. z dnia 21 lutego 2023 r. ze zm., dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”).

Wnioskodawca w zakresie swoich dochodów podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (CIT) oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe.

Fundatorami Fundacji Rodzinnej są: Pan A, (…) (Fundator 1) oraz jego żona Pani B,(…) (Fundator 2; dalej określani łącznie także jako Fundatorzy). Beneficjentami Fundacji Rodzinnej są Fundatorzy, ich (…) syn oraz (…) (wnuki Fundatorów).

Podstawowym celem założenia Fundacji Rodzinnej była ochrona zgromadzonego mienia (także przed rozdrobnieniem), gromadzenie mienia, zarządzania nim, zapewnienie kontynuacji działalności rodzinnego przedsiębiorstwa oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów.

Z chwilą ustanowienia Fundacji Rodzinnej Fundatorzy wnieśli środki pieniężne w kwocie 100 000 zł na pokrycie funduszu założycielskiego (50 000,00 zł każdy z Fundatorów). Środki pieniężne zostały przekazane na rachunek bankowy otwarty dla Fundacji Rodzinnej.

Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości. Działalność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości będzie realizowane w oparciu o majątek wchodzący obecnie w skład przedsiębiorstwa prowadzonego przez Fundatora 1 w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Fundator 1 planuje wnieść swoje przedsiębiorstwo do Fundacji Rodzinnej w formie darowizny po zarejestrowaniu Fundacji Rodzinnej przez sąd rejestrowy.

Do składników materialnych i niematerialnych, które zostaną darowane przez Fundatora 1 do Fundacji Rodzinnej (dalej: „Zespół składników”) należą w szczególności:

-nieruchomość położona w Polsce, przy (…), składająca się z prawa wieczystego użytkowania dwóch działek:

- nr (…) o powierzchni (…) m2 (dalej: „Działka 1”) oraz

- nr (…) o powierzchni (…) m2 (dalej: „Działka 2”)

zabudowanych budynkami produkcyjno-magazynowymi oraz budynkiem socjalnym o łącznej powierzchni użytkowej wynoszącej (…) m2, dalej określana jako „Nieruchomość”;

-środki trwałe inne niż Nieruchomość;

-prawa i obowiązki wynikające z umów najmu Nieruchomości oraz innych umów;

-wierzytelności i zobowiązania, które wynikają z umów najmu Nieruchomości oraz innych umów;

-księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym dokumenty związane z umowami najmu nieruchomościami, dokumentacja podatkowo-księgowa itp.;

-środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych.

Fundator 1 nie zatrudnia pracowników.

Fundator 1 szacuje, że wartość rynkowa Zespołu składników wynosi obecnie ok. (…) zł. Wartość ta zostanie ostatecznie ustalona przez rzeczoznawcę specjalizującego się w wycenach majątkowych. Zespół składników będzie obejmował wszystkie składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład działalności gospodarczej Fundatora 1 na dzień wniesienia ich do Fundacji Rodzinnej.

Wniesienie Zespołu składników do Fundacji Rodzinnej nastąpi w formie darowizny. Prawa i obowiązki oraz wierzytelności i zobowiązania związane z Zespołem składników zostaną przeniesione na Fundację Rodzinną na podstawie trójstronnych porozumień zawartych przez Fundatora 1, Fundację Rodzinną oraz kontrahenta (z uwzględnieniem postanowień art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego w zakresie umów najmu). Fundator 1 przekaże Fundacji Rodzinnej wszystkie księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym dokumenty związane z umowami najmu nieruchomościami, dokumentację podatkowo-księgową itp., środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych.

W ocenie Fundatora 1 składniki materialne i niematerialne, które mają zostać wniesione do Fundacji Rodzinnej stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Fundatora 1 przy pomocy Zespołu składników, tj. działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości. Działalność w zakresie wynajmu nieruchomości zostanie wskazana w statucie Fundacji Rodzinnej jako jeden z przedmiotów jej działalności. Fundacja Rodzinna może również prowadzić działalność w obszarach wskazanych w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Po wniesieniu Zespołu składników do Fundacji rodzinnej Fundator 1 planuje zaprzestanie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Wynika to z tego, że wszystkie aktywa związane z tą działalnością zostaną przeniesione do Fundacji rodzinnej. W rezultacie Fundator 1 nie będzie posiadać aktywów umożliwiających mu kontynuowanie dotychczasowej działalności.

Celem przeniesienia Zespołu składników do Fundacji Rodzinnej jest m.in. ochrona rodzinnego majątku przed rozdrobnieniem, umożliwienie sukcesji międzypokoleniowej i bezproblemowa, zgodna z wolą fundatorów, realizacja świadczeń na rzecz członków rodziny (…).

Wnioskodawca zdecydował się wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, aby przeprowadzić transakcję wniesienia majątku do Fundacji Rodzinnej w sposób zgodny z przepisami podatkowymi, bezpieczny i nienarażający go w przyszłości na ryzyko sporu z organami podatkowymi. Wniesienie Zespołu składników do Fundacji Rodzinnej w formie darowizny nastąpi nie wcześniej niż po uzyskaniu od tut. Organu interpretacji podatkowej, na podstawie której Wnioskodawca będzie mógł zapoznać się ze skutkami podatkowymi działań opisanych we wniosku i zastosować się do interpretacji przedstawionej przez tut. Organ.

Pytanie

Czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP fundacje rodzinne są zwolnione podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, poza wyjątkami wymienionymi w dalszych przepisach tej ustawy.

I tak, zgodnie z art. 6 ust. 6-9 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże istnieją wskazane powyżej wyjątki od tego zwolnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy planowana darowizna Zespołu składników dokonana przez Fundatora 1 na rzecz Fundacji Rodzinnej będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny.

Jak wskazano powyżej, fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 ustawy PDOP. Wyjątki, o których mowa w art. 6 ust. 6-8 ustawy PDOP nie obejmują zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny. Wyjątek, o którym mowa w art. 6 ust. 9 ustawy PDOP również nie będzie miał zastosowania, gdyż darowizna Zespołu składników do Fundacji rodzinnej zostanie zrealizowana dopiero po zarejestrowaniu tej fundacji przez sąd rejestrowy. W związku z tym przypadek wskazany w tym przepisie nie będzie mógł zaistnieć.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez Fundację Rodzinną darowizny w postaci Zespołu składników, po stronie Fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy PDOP po stronie Fundacji Rodzinnej, i w związku z tym, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 6 ust. 6-10 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,

2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,

3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

‒ zwany dalej "podatkiem od przychodów z budynków", wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

W myśl art. 24r ust. 1 udpop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Z kolei w myśl art. 24q ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z wniosku, Fundator 1 planuje wnieść swoje przedsiębiorstwo do Fundacji Rodzinnej w formie darowizny po zarejestrowaniu Fundacji Rodzinnej przez sąd rejestrowy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji Rodzinnej.

Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną darowizny Zespołu składników w postaci przedsiębiorstwa Fundatora 1, po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny opisanego we wniosku Zespołu składników będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji Rodzinnej i Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem tej darowizny.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).