Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatk... - Interpretacja - null

shutterstock

Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatk... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z  tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest inna spółka kapitałowa, będąca podatnikiem podatku CIT, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (dalej: „Spółka Dzielona”). Wnioskodawca nie posiada udziałów w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Spółki Dzielonej obejmuje:

(…).

Wraz z rozwojem Spółki Dzielonej, wspólnicy Spółki Dzielonej (dalej: „Wspólnicy”) dostrzegli, iż obecna struktura organizacyjna tej spółki nie odpowiada wyzwaniom współczesnego rynku. Wzorując się na strukturach organizacyjnych innych przedsiębiorstw z branży (…) zauważono, iż w ramach grup kapitałowych powoływane są podmioty specjalizujące się w obszarze danej działalności, co pozwala w lepszy sposób akumulować zadania i funkcje gospodarcze oraz w pełniejszy sposób wykorzystywać dostępne aktywa. Z tego też powodu, w ocenie Wspólników, Spółka Dzielona powinna pełnić przede wszystkim rolę spółki holdingowej, a działalność związana z dystrybucją Produktów (…) oraz działalność związana z produkcją i dystrybucją Produktów (…) powinna zostać przeniesiona do odrębnych podmiotów.

Obecnie trwają prace nad wyodrębnieniem w ramach prowadzonej przez Spółkę Dzieloną działalności gospodarczej następujących jednostek organizacyjnych (dalej łącznie jako „Departamenty”):

-departament O (dalej: „Departament O”), zajmujący się dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski;

-departament I (dalej: „Departament I”), zajmujący się dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski;

-departament K (dalej: „Departament K”) zajmujący się produkcją i dystrybucją Produktów (…).

Jak zostało wskazane, Spółka Dzielona powinna wykonywać funkcje holdingowe. Natomiast Departament O, Departament I oraz Departament K powinny zostać przeniesione do odrębnych spółek kapitałowych. Dodatkowo, w ramach struktury kapitałowej (…) powołana została spółka kapitałowa F, zajmująca się opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów, innych niż Produkty O oraz Produkty K. Przy czym planowane działania reorganizacyjne, o których mowa poniżej, nie będą obejmowały spółki F. Działalność związana z opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów jest bowiem rozpoczynana w spółce F.

W tym stanie rzeczy Wspólnicy planują dokonać podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.; dalej: „KSH”), tj. w drodze podziału przez wyodrębnienie. Planowane jest, aby każdy z Departamentów został wyodrębniony do odrębnej spółki kapitałowej, w tym jeden z Departamentów ma zostać wyodrębniony do Wnioskodawcy (dalej łącznie : „Spółki Przejmujące”).

W konsekwencji planowane jest, aby:

-Departament K został wyodrębniony do Wnioskodawcy;

-Departament O został wyodrębniony do spółki przejmującej Departament O (dalej: „Spółka O”);

-Departament I został wyodrębniony do spółki przejmującej Departament l (dalej: „Spółka I”);

Z przyczyn biznesowych oraz z uwagi na określone komplikacje prawne, planowany podział przez wyodrębnienie odbędzie się w ramach dwóch procesów podziału, to znaczy w pierwszej kolejności Departament O zostanie wyodrębniony do Spółki O oraz Departament I zostanie wyodrębniony do Spółki I, natomiast w ramach drugiego procesu podziału, Departament K  zostanie wyodrębniony do Spółki K. W następstwie przeprowadzonych podziałów przez wyodrębnienie Spółka Dzielona otrzyma udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących.

Podział Spółki Dzielonej zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak zostało wskazane, celem Wspólników jest alokacja konkretnych segmentów działalności tej spółki w odrębnych podmiotach. Jednocześnie analiza opcji strategicznych pokazuje, że podział przez wyodrębnienie pozwoli na zachowanie pełnej sukcesji prawnej w odniesieniu do obecnie obowiązujących umów przypisanych do każdego z Departamentów z jednoczesnym zachowaniem struktury pionowej, to znaczy Spółki Przejmujące będą podmiotami w pełni zależnymi od Spółki Dzielonej. W zakresie działalności spółki F nie jest konieczna realizacja czynności podziałowych, albowiem działalność, którą ma prowadzić ten podmiot nie jest obecnie prowadzona przez Spółkę Dzieloną, a tym samym zagadnienie zachowania pełnej sukcesji prawnej nie jest adekwatne w stosunku do tego podmiotu.

Departament K na moment podziału przez wyodrębnienie będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Natomiast, majątek pozostający w Spółce Dzielonej będzie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT oraz art. 55 [1] ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.  j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału przez wyodrębnienie wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę K, tj. wartość Departamentu K, może przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, tj. składników wchodzących w skład Departamentu K, przy czym wartość ta nie będzie przewyższała wartości rynkowej tych składników.

Wnioskodawca wskazuje także, że wartość składników majątkowych przyjętych przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych będzie wynikać z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej oraz Spółka K przypisze te składniki majątku do działalności prowadzonej na terytorium R.P.

Pytanie

Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Jak wynika z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) tiret pierwsze ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów , w tym przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Wskazać, jednakże należy, że ustawodawca w art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT przewidział, że w przypadkach objętych hipotezą art. 12 ust. 1 pkt 8c, na zasadzie wyjątku, do przychodów nie zalicza się wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:

a)spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego, oraz

b)spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Z powyższych regulacji wynika, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K, jeżeli przyjmie w księgach podatkowych majątek składający się na Departament K w tej samej wartości podatkowej, jaka wynika z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej, a majątek ten zostanie przypisany do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (warunek ten zostanie spełniony co wynika z opisu zdarzenia przyszłego).

Zdaniem Wnioskodawcy, warunek przyjęcia dla celów podatkowych składników majątku w wartości majątku wynikającego z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej zostanie spełniony. Stosownie do treści art. 16g ust. 9 ustawy o CIT, w razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi, w tym również powstałych z przekształcenia spółki.

W myśl art. 16g ust. 18 ustawy o CIT, przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia albo wyodrębnienia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów , jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio (art. 16g ust. 19 ustawy o CIT).

Niewątpliwie odrębnymi przepisami, z których mowa w 16g ust. 18 ustawy o CIT, jest art. 93c Ordynacji podatkowej. W myśl § 1 tego przepisu, osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne przejmujące albo osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Jednocześnie przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie także majątek osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).

Z powyższych regulacji Ordynacji podatkowej oraz z art. 16g ust. 9, 18 i 19 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że Spółka K będzie zobowiązana przyjąć w księgach podatkowych wartość majątku składającego się na przejmowany Departament K w tej samej wartości podatkowej, jaka wynika z ksiąg Spółki Dzielonej.

Natomiast, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

W ocenie Wnioskodawcy, przytoczony art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie. Wskazać bowiem należy, że przepis ten odnosi się do wartości rynkowej majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom spółki dzielonej. Natomiast przy podziale przez wyodrębnienie, to spółka dzielona otrzymuje udziały w spółce przejmującej.

Prawidłowość zaprezentowanego poglądu potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 lipca 2024 r., o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.295.2024.3.RH, w której stwierdził on, że: „(...) w Państwa przypadku również art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się do wartości rynkowej majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki dzielonej, co nie będzie miało miejsca w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie”.

Do powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie również na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, zgodnie z którym przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym, ustalona w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie posiada udziałów w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

Końcowo należy wskazać, że w myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 14 ustawy o CIT).

W konsekwencji, podział Spółki Dzielonej poprzez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego, pod warunkiem, że głównym lub jednym z głównych celów podziału Spółki Dzielonej poprzez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, podział Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu K do Spółki K zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Powyższe potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w następujących interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego:

-interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2024 roku o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.288.2024.4.AND, w której wskazał on, że: „(...) w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie, nie powstanie przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, bowiem zostaną spełnione przez Państwa Spółkę przesłanki wynikające z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, wykluczające ewentualną nadwyżkę z przychodów. Wskazać także należy, że w Państwa przypadku również art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się do wartości rynkowej majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki dzielonej, co nie będzie miało miejsca w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie. Przy podziale przez wyodrębnienie przenoszona jest część majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona. Jak wskazano w opisie sprawy, jedynym udziałowcem Państwa Spółki będzie Spółka dzielona. Zatem należy się zgodzić z Państwem, że w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, po stronie Państwa Spółki nie dojdzie do powstania przychodu na gruncie ustawy o CIT”;

-interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2024 roku o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.261.2024.3.DK, w której wskazał on, że: „w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie, nie powstanie przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, bowiem zostaną spełnione przez Państwa Spółkę przesłanki wynikające z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, wykluczające ewentualną nadwyżkę z przychodów. Wskazać także należy, że w Państwa przypadku również art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się do wartości rynkowej majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki dzielonej, co nie będzie miało miejsca w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie. Przy podziale przez wyodrębnienie przenoszona jest część majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona. Jak wskazano w opisie sprawy, jedynym udziałowcem Państwa Spółki będzie Spółka dzielona. Zatem należy się zgodzić z Państwem, że w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, po stronie Państwa Spółki nie dojdzie do powstania przychodu na gruncie ustawy o CIT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). 

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.