Czy Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawców do prowadzenia działalności rolniczej, ob... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.415.2024.2.AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.415.2024.2.AJ

Temat interpretacji

Czy Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawców do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawców do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Z uwagi na braki formalne, wezwaliśmy Państwa, pismem z 1 października 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 14 października 2024 r., a uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 21 października 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki, który ujawniony został w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców (dalej: KRS) jest magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów [PKD 52.10.B]. Wśród pozostałej działalności Spółki wymienionej w KRS ujęto:

-uprawa zbóż, roślin strączkowych i roślin oleistych na nasiona, z wyłączeniem ryżu;

-uprawa ryżu;

-uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych;

-uprawa trzciny cukrowej;

-uprawa tytoniu;

-uprawa roślin włóknistych;

-pozostałe uprawy rolne inne niż wieloletnie;

-uprawa winogron;

-uprawa drzew i krzewów owocowych tropikalnych i podzwrotnikowych;

-uprawa drzew i krzewów owocowych cytrusowych;

-uprawa drzew i krzewów owocowych ziarnkowych i pestkowych;

-uprawa pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów;

-uprawa drzew oleistych;

-uprawa roślin wykorzystywanych do produkcji napojów;

-uprawa roślin przyprawowych i aromatycznych oraz roślin wykorzystywanych do produkcji leków i wyrobów farmaceutycznych;

-uprawa pozostałych roślin wieloletnich;

-rozmnażanie roślin;

-chów i hodowla bydła mlecznego;

-chów i hodowla pozostałego bydła i bawołów;

-chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych;

-chów i hodowla wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych;

-chów i hodowla owiec i kóz;

-chów i hodowla świń;

-chów i hodowla drobiu;

-chów i hodowla pozostałych zwierząt;

-uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana);

-działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną;

-działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;

-działalność usługowa następująca po zbiorach;

-obróbka nasion dla celów rozmnażania roślin;

-łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową;

-realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;

-roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

-działalność banku centralnego;

-pozostałe pośrednictwo pieniężne;

-działalność holdingów finansowych;

-działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych;

-leasing finansowy;

-pozostałe formy udzielania kredytów;

-pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;

-kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;

-wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

-pośrednictwo w obrocie nieruchomościami;

-zarządzanie nieruchomościami wykonywane na         zlecenie;

-działalność prawnicza;

-działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe;

-działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;

-stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;

-pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

-wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek;

-wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli;

-wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;

-wypożyczanie kaset wideo, płyt cd, dvd itp.;

-wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego;

-wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych;

-wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych;

-wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery;

-wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego;

-wynajem i dzierżawa środków transportu lotniczego;

-wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane;

-dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim;

-działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach;

-niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych;

-specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych;

-pozostałe sprzątanie;

-działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni;

-działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;

-wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;

-działalność centrów telefonicznych (call center);

-działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;

-działalność świadczona przez agencje inkasa i biura kredytowe;

-działalność związana z pakowaniem;

-pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Spółka jest właścicielem m.in.:

-nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu nr (…), tj. o łącznej powierzchni (…) ha, położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (…), województwie (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: Nieruchomość 1),

-nieruchomości gruntowej składającej się z działki gruntu nr (…) o powierzchni (…) ha położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (...), województwie (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: Nieruchomość 2),

-nieruchomości gruntowej składającej się z działki gruntu nr (…) o powierzchni (…) ha położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (…), województwie (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: Nieruchomość 3),

-nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu (…), tj. o łącznej powierzchni (…) ha, położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (...), województwie (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: Nieruchomość 4),

-nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu nr (…), tj. o łącznej powierzchni (…) ha, położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (…), województwie (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: Nieruchomość 5).

- dalej łącznie jako Nieruchomość lub Działki.

Wnioskodawca nabył Działki na podstawie:

-Umowy przeniesienia własności sporządzonej w formie aktu notarialnego nr rep (…) z (…) 2011 r. przed notariuszem (…) prowadzącym kancelarię notarialną (…) - dot. Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 (Umowa zawarta wskutek realizacji warunków umowy sprzedaży warunkowej zawartej w formie aktu notarialnego nr rep (…);

-Umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego nr rep (…) z (…) 2012 r. przed notariuszem (…) prowadzącym kancelarię notarialną w (…) - dot. Nieruchomości 3;

-Umowy przeniesienia własności sporządzonej w formie aktu notarialnego nr rep (…) z (…) 2012 r. przed notariuszem (…) prowadzącym kancelarię notarialną w (…) - dot. Nieruchomości 4 i Nieruchomości 5 (Umowa zawarta wskutek realizacji warunków umowy sprzedaży warunkowej zawartej w formie aktu notarialnego nr rep (…).

Nieruchomość jest nieruchomością rolną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 423, dalej: Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego).

Ponadto, z ksiąg wieczystych prowadzonych odpowiednio - jak wskazane wyżej - wynika, iż:

-składające się na Nieruchomość 1 działki gruntu nr (…) o łącznej powierzchni (…) ha oznaczone są symbolem R - grunty orne;

-składająca się na Nieruchomość 2 działka gruntu nr (…) o powierzchni (…) ha oznaczona jest jako - drogi;

-składająca się na Nieruchomość 3 działka gruntu nr (…) o powierzchni (…) ha oznaczona jest symbolem R - grunty orne;

-składające się na Nieruchomość 4 działki gruntu nr (…) o łącznej powierzchni (…) ha oznaczone są symbolem R - grunty orne;

-składające się na Nieruchomość 5 działki gruntu nr (…) o łącznej powierzchni (…) ha oznaczone są symbolem R - grunty orne.

Tereny Nieruchomości 1, 2 (winno być 1, 3), 4 i 5 zostały oznaczone w rejestrze gruntów Symbolem R - jako grunty orne, będą dalej zwane: Tereny Rolne.

Na jednej z działek gruntu wchodzących w skład Nieruchomości znajdują się budynki, oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako budynki produkcyjne i gospodarcze. Budynki te nie są w żaden sposób wykorzystywane, a ich stan techniczny sprawia, że nadają się do rozbiórki.

W części w jakiej Nieruchomość nie jest zabudowana, jej teren w zdecydowanej większości porośnięty jest zbożami (między zabudowaniami porośnięty jest trawą). Dodatkowo przez Nieruchomość 5 jest poprowadzone przyłącze gazowe. Przyłącze należy do (…) sp. z o.o. i jest poprowadzone przez Nieruchomość 5 w oparciu o służebność przesyłu.

Wykorzystanie Nieruchomości

Wnioskodawca wydzierżawia Nieruchomości na rzecz trzech podmiotów:

1)(…) sp. z o.o., która prowadzi działalność rolniczą zarejestrowaną pod nr identyfikacyjnym (…), na podstawie zaświadczenia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z (…)

2)(…) sp. z o.o., która prowadzi działalność rolniczą zarejestrowaną pod nr identyfikacyjnym (…), na podstawie decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o nr (…) z (…);

3)(…), który prowadzi działalność rolniczą zarejestrowaną pod nr identyfikacyjnym (…), na podstawie zaświadczenia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z (…) (łącznie dalej: Dzierżawcy).

Nieruchomość, w tym w szczególności Tereny Rolne są wykorzystywane przez Dzierżawców wyłącznie do prowadzenia działalności polegającej na uprawie zbóż.

Transakcja sprzedaży Nieruchomości

Wnioskodawca zamierza sprzedać Nieruchomość na rzecz Fundacji Rodzinnej (…) (dalej: Fundacja Rodzinna). Przy czym do dnia sprzedaży, Fundacja Rodzinna może zostać zarejestrowana w Rejestrze Fundacji Rodzinnych, w takim wypadku nabywcą będzie Fundacja Rodzinna (…) (dalej: Transakcja).

Cena sprzedaży Nieruchomości określona zostanie łącznie dla wszystkich działek określonych wyżej jako Tereny Rolne oraz oddzielnie dla Nieruchomości 2 lub zostanie określona jako iloczyn ceny za ha oraz powierzchni Nieruchomości.

Warunkiem dokonania Transakcji jest uzyskanie zgody na jej wykonanie od Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (dalej: Dyrektor Generalny KOWR). W tym celu Wnioskodawca zamierza wystąpić do Dyrektora Generalnego KOWR ze stosownym wnioskiem o wyrażenie zgody na nabycie Nieruchomości przez Fundację Rodzinną.

W ramach Transakcji nastąpi wyłącznie sprzedaż Nieruchomości wraz ze znajdującymi się na gruncie naniesieniami.

W ramach Transakcji nie jest planowany:

- transfer pracowników Spółki;

- transfer należności Spółki;

- transfer zobowiązań Spółki;

- transfer jakichkolwiek praw Spółki (oprócz prawa własności do Nieruchomości - tj. poszczególnych działek składających się na nią).

Sprzedający w związku z Transakcją nie poniósł i nie poniesie jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania Nieruchomości do sprzedaży (np.: ogrodzenie, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości, bądź atrakcyjności działki, zamieszczenie ogłoszeń o sprzedaży w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu lub telewizji itp.).

Status stron Transakcji

Wnioskodawca i Fundacja są podmiotami powiązanymi, posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

Biorąc pod uwagę całość zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca występując z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, chce upewnić się co do poprawności mających nastąpić w związku z realizowaną Transakcją rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy na gruncie ustawy o CIT.

W piśmie z 21 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:

-Spółka wyjaśnia, że budynki, oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako budynki produkcyjne i gospodarcze znajdują się na nieruchomości oznaczonej w złożonym wniosku o interpretację jako Nieruchomość 1 tj. dokładnie znajdują się na działce o nr (…).

-Budynki produkcyjne i gospodarcze od początku ich posiadania przez Spółkę nie były wykorzystywane przez Spółkę. Budynki nie były również przedmiotem najmu/dzierżawy. Z uwagi na ich zły stan techniczny nie nadają się do użytku, nie posiadają nawet przyłącza do mediów. Budynki nie są również ubezpieczone - z uwagi na ich stan, firmy ubezpieczeniowe nie zgadzają się na ich ubezpieczenie. W związku z powyższym, Spółka planuje dokonanie rozbiórki tych budynków. Niewykluczone, że do czasu Transakcji budynki te zostaną wyburzone.

-Spółka wyjaśnia, że część nieruchomości oznaczonej we wniosku o interpretację jako Nieruchomość 5, przez którą poprowadzone jest przyłącze gazowe, stanowi użytek rolny, który został oddany w dzierżawę dzierżawcy. Dzierżawcą jest (…). Jednocześnie, użytek rolny jest wykorzystywany na cele rolnicze tj. uprawiane jest tam zboże (pszenica) i rzepak.

Pytanie

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawców do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności rolniczej jest objęta zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przy czym zgodnie z ustępem drugim powyższego artykułu, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy uzyskanego ze sprzedaży dochodu, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 4 Ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333 ze zm., dalej: Ustawa o podatku rolnym), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy oraz stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku rolnym, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, że podatnik sprzedający nieruchomość może zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1.sprzedaż odbywa się po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości,

2.grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu np. osoby prawnej,

3.łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

4.grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

5.grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną Transakcją w zakresie Terenów Rolnych, spełnione zostaną wszystkie ze wskazanych powyżej przesłanek, co zostało szczegółowo opisane poniżej.

Sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat

Zdaniem Spółki warunek do skorzystania ze zwolnienia odnoszący się do pięcioletniego okresu posiadania nieruchomości, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości, został niewątpliwe spełniony. Spółka jest w posiadaniu wszystkich działek wchodzących w skład Nieruchomości nie krócej niż od 30 października 2012 r. Tym samym planowana sprzedaż nastąpi po upływie co najmniej 5 lat od końca roku nabycia Nieruchomości.

Własność nieruchomości

Jak zostało wskazane powyżej, Nieruchomość została przeniesiona na Spółkę na podstawie umów sporządzonych w formie aktów notarialnych, a więc niewątpliwie stanowi własność osoby prawnej.

Powierzchnia nieruchomości przekraczająca 1 ha

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, łączna powierzchnia Nieruchomości wynosi (…) ha, przy czym powierzchnia Terenów Rolnych wynosi (…) ha. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy ten warunek również należy uznać za spełniony.

Klasyfikacja gruntów jako użytków rolnych

Jak zostało wskazane powyżej, jednym z warunków dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest sklasyfikowanie gruntów jako użytków rolnych w ewidencji gruntów i budynków.

Należy podkreślić, że ani ustawa o CIT, ani ustawa o podatku rolnym nie regulują kwestii ewidencjonowania gruntów i budynków. Kwestię tę reguluje jednak art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 ze zm.) i rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j., Dz. U. z 2024 r. poz. 219, dalej: Rozporządzenie).

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone Symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem L,

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Natomiast jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Tereny Rolne zostały oznaczone w rejestrze gruntów symbolem R - grunty orne.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Tereny Rolne stanowią w całości tereny sklasyfikowane jako użytki rolne, tak więc również i ten warunek należy uznać za spełniony.

Przeznaczenie gruntów

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Tereny Rolne są zajęte na prowadzenie działalności polegającej na uprawie zbóż. Zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku rolnym, za działalność rolniczą uważa się m.in. produkcję roślinną. Uprawa zbóż stanowi rodzaj produkcji roślinnej, wobec czego należy uznać, że Tereny Rolne są zajęte na prowadzenie działalności rolniczej.

Zatem z uwagi na fakt, że wchodzące w skład Terenów Rolnych działki gruntu nie są i w dniu dokonania Transakcji nie będą zajęte na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza, przesłankę przeznaczenia gruntów również należy uznać za spełnioną.

Wobec czego w przypadku sprzedaży Terenów Rolnych zostaną spełnione wszystkie przesłanki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży Terenów Rolnych.

Powyższe stanowisko jest spójne ze stanowiskiem prezentowanym m.in. w:

- prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Sz 55/21,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2023.2.KM,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.782.2022.2.KM,- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.878.2022.1.JG

- które dotyczyły podobnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

- grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,

- łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

- grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

- grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1990) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.

Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 219, dalej „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 8 ww. Rozporządzenia:

Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1) grunty rolne;

2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3) grunty zabudowane i zurbanizowane;

4) grunty pod wodami;

5) tereny różne.

Stosownie do treści § 9 Rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

a) grunty orne, oznaczone symbolem R,

b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d) sady, oznaczone symbolem S,

e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2) nieużytki, oznaczone symbolem N.

Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży wskazanej przez Spółkę nieruchomości podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawców do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT.

W związku z powyższym zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu wynika m.in., że są Państwo właścicielem gruntów nabytych w 2011 r. i 2012 r, które zamierzają Państwo sprzedać. Nieruchomości, o których mowa we wniosku są nieruchomością rolną w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Łączna powierzchnia sprzedawanych nieruchomości wynosi (…) ha, przy czym powierzchnia terenów rolnych wynosi (…). Cztery z pięciu wskazanych Nieruchomości, nazwane przez Państwa „Terenami Rolnymi” (Nieruchomości 1,3,4,5) w księgach wieczystych oznaczone są symbolem R – grunty orne.

Na Nieruchomości 1 znajdują się budynki, oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako budynki produkcyjne i gospodarcze. Budynki te nie są i od początku ich posiadania przez Spółkę nie były w żaden sposób wykorzystywane, a ich stan techniczny sprawia, że nadają się do rozbiórki.

Część nieruchomości oznaczonej we wniosku o interpretację jako Nieruchomość 5, przez którą poprowadzone jest przyłącze gazowe, stanowi również użytek rolny, który został oddany w dzierżawę dzierżawcy. Jednocześnie, użytek rolny jest wykorzystywany na cele rolnicze tj. uprawiane jest tam zboże (pszenica) i rzepak.

W części w jakiej Nieruchomość nie jest zabudowana, jej teren w zdecydowanej większości porośnięty jest zbożami (między zabudowaniami porośnięty jest trawą). Nieruchomości, w tym w szczególności tereny rolne są wykorzystywane przez dzierżawców wyłącznie do prowadzenia działalności polegającej na uprawie zbóż. Planowana sprzedaż nastąpi po upływie 5 lat od końca roku nabycia Nieruchomości.

Wobec powyższego, spełnione zostają warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT, tj. sprzedawane grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego oraz ich sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zatem Państwa stanowisko stwierdzające, że , Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów Rolnych, wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Jednocześnie dodać należy, że zwolnieniem nie są objęte dochody ze sprzedaży wskazanej we wniosku Nieruchomości 2 oznaczonej jako droga.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).