Zastosowanie 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia jednoosobowej działalności gospod... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.495.2024.1.IN
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zastosowanie 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
- możliwości skorzystania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu jako mały podatnik – jest prawidłowe ;
- uznania Spółki powstałej w wyniku przekształcenia jednoosbowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności i możliwości skorzystania z tego tytułu na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie zastosowania 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, działającą jako osoba zainteresowana w sprawie dotyczącej zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 14b § 1 oraz 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej [tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383]. Wnioskodawczyni aktualnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „A”, której przeważającym przedmiotem działalności jest prowadzenie szkoły nauki pływania. Wnioskodawczyni rozważa przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. oraz wybór ryczałtu od dochodów spółek (estoński CIT) jako formy opodatkowania spółki z o.o. powstałej z przekształcenia już od pierwszego dnia po przekształceniu, co uzasadnia złożenie niniejszego wniosku jeszcze przed przekształceniem.
Przekształcona spółka z o.o. będzie spełniać wymogi opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wynikające z art. 28j ustawy CIT, zgodnie z którym opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik mający siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegający obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie warunki dotyczące: osiągania mniej niż 50% przychodów pasywnych z działalności, limitu zatrudnienia lub wydatków na wynagrodzenia, prowadzenia działalności w odpowiedniej formie prawnej (tu: sp. z o.o.), braku posiadania udziałów kapitałowych w innych podmiotach, odpowiedniej struktury właścicielskiej (na moment przekształcenia Wnioskodawczyni będzie jedynym udziałowcem sp. z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia), nie sporządzania za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych w oparciu o MSR oraz prawidłowego złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem.
Ponadto, spółka z o.o. nie będzie podmiotem, o którym mowa w art. 28k ustawy CIT, a więc w szczególności, spółka z o.o. nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy CIT. Spółka z o.o. nie będzie również instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim [tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1028].
Spółka z o.o. nie będzie osiągała dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy CIT. Ponadto, spółka z o.o. nie zostanie postawiona w stan upadłości lub likwidacji, ani nie będzie przedmiotem działań restrukturyzacyjnych wymienionych w art. 28k ust. 1 pkt 5) i 6) ustawy CIT.
Wnioskodawczyni oświadcza, że przychody ze sprzedaży, uzyskane w roku podatkowym poprzedzającym przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Przekształcenie w sp. z o.o. planowane jest na IV kwartał 2024 r. (ewentualnie na 1 kwartał 2025 r., w zależności od czasu trwania procedury prawnej związanej z przeprowadzeniem i rejestracją przekształcenia).
Pytania
1.Czy spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia może, jako tzw. mały podatnik CIT, zastosować preferencyjną stawkę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT), wynoszącą 10% podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT)?
2. Czy spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia może zostać uznana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, i na tej podstawie zastosować stawkę preferencyjną 10% ryczałtu od dochodów spółek w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia, może, jako tzw. mały podatnik CIT, zastosować preferencyjną stawkę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT), wynoszącą 10% podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT).
Alternatywnie, spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia, może zostać uznana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT i na tej podstawie zastosować preferencyjną 10% stawkę ryczałtu od dochodów spółek w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT).
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Wnioskodawczyni jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą zgodnie z ustawą Prawo Przedsiębiorców [Dz. U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm., dalej: Prawo Przedsiębiorców], świadczącym usługi w zakresie nauki pływania na basenie przez trenera. Wnioskodawczyni podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Wnioskodawczyni planuje dokonać przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z przepisami rozdziału 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych[ Dz. U. z 2024 r. poz. 18, z póżn. zm., dalej: KSH], Wnioskodawczyni oświadcza, że na dzień sporządzania wniosku przekształcenie nie zostało jeszcze dokonane.
Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, ryczałt od dochodów spółek wynosi 10% podstawy opodatkowania w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.
Według art. 4a pkt 10 ustawy CIT, za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
W zakresie pytania nr 1, to czy spółce z o.o. będzie przysługiwał status małego podatnika, zależeć będzie od tego czy wartość przychodu ze sprzedaży uzyskanego w poprzednim roku podatkowym przekroczy kwotę 2 000 000 euro w przeliczeniu na złote. Zdaniem Wnioskodawczyni, okres „poprzedniego roku podatkowego” będzie trwał od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia (a gdyby przekształcenie nie zostało zarejestrowane w KRS w 2024 r., wówczas odpowiednio: od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia). Wynika to wprost z art. z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości [Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm., dalej: ustawa o rachunkowości], zgodnie z którym, księgi rachunkowe należy zamknąć na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej. Z kolei, według art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe należy następnie otworzyć na dzień zmiany formy prawnej.
Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że spółce z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia będzie przysługiwał status małego podatnika CIT, ponieważ wartość przychodu Wnioskodawczyni ze sprzedaży w „poprzednim roku podatkowym” (czyli w okresie od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia w spółkę z o.o.; a gdyby przekształcenie nie zostało zarejestrowane w KRS w 2024 r., wówczas odpowiednio: od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia) nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro w przeliczeniu na kwotę wyrażoną w złotych. W związku ze statusem małego podatnika, spółka z o.o. (po przekształceniu z działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną) będzie zatem uprawniona do stosowania preferencyjnej 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT.
Stanowisko powyższe zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.180.2024.1.END, w której wskazano, że: „Skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka z o. o., która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Zgadzam się z Państwa stanowiskiem, że Spółka z o. o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT jest właściwa, ponieważ Spółka z o. o. posiadała status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.”
Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.165.2024.1.END, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zakończonym w dniu 31 grudnia 2023 r., była uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT była właściwa, ponieważ Spółka z o.o. posiadała status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 min euro.”
Alternatywnie, w zakresie uzasadnienia stanowiska Wnioskodawczyni do pytania 2, w związku z faktem, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i nie jest podatnikiem na podstawie ustawy CIT, to po dokonaniu przekształcenia, spółkę z o.o. należałoby uznać za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej. W świetle art. 17 Prawa Przedsiębiorców, podjęcie działalności gospodarczej następuje w chwili dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Dniem przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest więc dzień, w którym spółka z o.o. zostaje wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
W oparciu o powyższe należy więc stwierdzić, że byłoby również możliwe zastosowanie alternatywnej podstawy do stosowania preferencyjnej 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek, ze względu na spełnienie przesłanki dotyczącej podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni, stanowiska przedstawione przez Wnioskodawczynię we wniosku należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie:
- możliwości skorzystania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu jako mały podatnik – jest prawidłowe;
- uznania Spółki powstałej w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności i możliwości skorzystania z tego tytułu na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością może jako tzw. mały podatnik skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą zamierza przekształcić w spółkę z o.o. Bezpośrednio po przekształceniu Spółka wybierze jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. Przekształcona spółka z o.o. będzie spełniać wymogi wynikające z art. 28j ustawy o CIT, a także nie będzie podmiotem wskazanym w art. 28k ustawy o CIT. Wnioskodawczyni wskazała, że przychody ze sprzedaży, uzyskane w roku podatkowym poprzedzającym przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółę z o.o. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Przekształcenie w spółkę z o.o. planowane jest na IV kwartał 2024 r. (ewentualnie na 1 kwartał 2025 r., w zależności od czasu trwania procedury prawnej związanej z przeprowadzeniem i rejestracją przekształcenia).
Odnosząc się do powyższej Pani wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 i art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą „mali podatnicy”.
Wskazać należy, na treść art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.
Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, tj. rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.
Jak wynika z wniosku, przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. planowane jest na IV kwartał 2024 r. (ewentualnie na 1 kwartał 2025 r.). W opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że przychody ze sprzedaży, uzyskane w roku podatkowym poprzedzającym przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek będzie uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka ta będzie posiadała status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i na tej podstawie będzie uprawniona do stosowania 10% stawki ryczałtu w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstanie w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej będzie uprawniona jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności do zastosowania preferencyjnej 10% stawki podatku, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Odnosząc się do kwestii ustalenia możliwości korzystania przez spółkę z o.o., która powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, po dokonaniu przekształcenia wskazać należy, że zgodnie z art. 551 § 5 Kodeksu spółek handlowych z 15 września 2000 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”):
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.
W związku z brakiem legalnej definicji pojęcia „podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności” na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek, należy odwołać się do znaczenia jakie nadają temu pojęciu przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 5841 KSH:
Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).
W myśl art. 5842 § 1-3 KSH:
§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
§ 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.
W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.
Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa cywilnego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności.” (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).
Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).
W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301- 633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).
Tożsame skutki związane będą z przekształceniem działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę z o.o. W obu sytuacjach dochodzi bowiem do zmiany formy w jakiej prowadzona jest działalność gospodarcza.
W myśl art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm. dalej: „Op”):
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 Op:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej;
Natomiast zgodnie z art. 93a § 4 Op:
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Stąd, na mocy powyższych przepisów, spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Natomiast jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstępuje tylko w prawa i tylko takie, które mogą być realizowane w formie spółki kapitałowej.
W świetle powyższego, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu, a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.
Zatem regułą jest kontynuowanie działalności przez spółkę przekształconą. Natomiast w konkretnych przypadkach ustawy o CIT można (co potwierdza też treść art. 553 KSH) traktować podatnika przekształconego jako rozpoczynającego nową działalność – tak stanowią przepisy art. 18da ust. 4 pkt 1, art. 16k ust. 11 i art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT.
Jednakże na gruncie przepisów o ryczałcie od odchodów spółek nie ma takiego odniesienia, co do traktowania spółki przekształconej jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji, np. obniżonej stawki ryczałtu, dla podatników powstałych na skutek restrukturyzacji, w tym przekształcenia, lecz wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Brak opodatkowania podatników prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą podatkiem dochodowym od osób prawnych przed przekształceniem w spółkę z o.o., pozostaje bez znaczenia, ponieważ w tym przypadku również ma miejsce restrukturyzacja (przekształcenie), więc Wnioskodawcy nie należy traktować jako „nowego” podatnika.
W konsekwencji, spółka z o.o., która powstanie w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie uznawana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą. Wobec tego, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, ani art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przewidujący możliwość zastosowania 10% stawki ryczałtu.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1
Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).