Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informa... - Interpretacja - null

ShutterStock

Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informa... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej i art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przypadku, w którym Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji o cenach transferowych w związku z realizacją w danym roku podatkowym transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej i art. 11t ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przypadku, w którym Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji o cenach transferowych w związku z realizacją w danym roku podatkowym transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 25 października 2024 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającą nieorganicznemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w przeważającym zakresie na terenie Polski.

Wnioskodawca zawiera i realizuje w szczególności poniżej wymienione transakcje z podmiotami powiązanymi:

1)Sprzedaż (…);

2)Sprzedaż (…);

3)(…);

4)Sprzedaż (…);

5)Sprzedaż (…);

6)Sprzedaż (…);

7)Zakup (…);

8)Zakup (…);

9)Zakup (…);

10)Sprzedaż (…);

11)Sprzedaż (…);

12)Udzielenie (…);

13)Sprzedaż (…);

14)Sprzedaż (…);

15)Sprzedaż (…);

16)(…);

17)Sprzedaż (…);

18)Udzielenie (…);

19)Sprzedaż (…);

20)Sprzedaż (…);

21)Zakup (…);

22)Zawieranie (…);

23)Zakup (…);

24)Zakup (…);

25)Zakup (…);

26)Realizacja (…);

27)Zakup (…).

Spółka wywiązuje się z obowiązków w zakresie cen transferowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Spółka dokonuje weryfikacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacji za poprzedni rok podatkowy oraz przygotowuje lokalną dokumentację cen transferowych.

Spółka składa w terminie informacje o cenach transferowych (TPR-C) wraz z oświadczeniem o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych za poprzedni rok podatkowy.

Spółka nie realizuje transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT, tj. z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Spółka nie wyklucza jednak tego przypadku.

W uzupełnieniu wniosku z 25 października 2024 r. odpowiadając na pytanie wskazali Państwo:

Wniosek o wydanie interpretacji nie był składany w odniesieniu do roku poprzedniego, nie było tam odniesienia do żadnego okresu. Niemniej jednak w roku (…) spółka X S.A. zawierała umowy z nierezydentami objęte obowiązkiem raportowania ORD-U.

Pytanie

Czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej i art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przypadku, w którym Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji o cenach transferowych w związku z realizacją w danym roku podatkowym transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, z obowiązku złożenia informacji ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że podatnik korzysta ze zwolnienia z obowiązku informacyjnego w zakresie informacji ORD-U, jeśli obowiązany jest sporządzić informację o cenach transferowych. Zwolnienie to nie dotyczy podatników obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, którzy dokonywali transakcji z podmiotami rajowymi - ci muszą złożyć obydwie informacje. Skoro więc Spółka nie dokonywała transakcji z podmiotami rajowymi to wystarczy, że sporządzi informację o cenach transferowych.

Zgodnie z art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji bez wezwania przez organ podatkowy o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Stosownie do art. 82 § 1c tej ustawy, przepisu § 1 pkt 2 nie stosuje się do podmiotów, o których mowa w § 1, obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, na podstawie przepisów art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23 w ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11k ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 82 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 422, dalej: „Rozporządzenie”). Zgodnie z § 3 Rozporządzenia, informacje o umowach wskazanych w art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej sporządza się i przekazuje, jeżeli:

1)  jedna ze stron tej umowy, bezpośrednio lub pośrednio, bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub

2)  inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające, w każdym z nich, do co najmniej 5% wszystkich praw głosu, lub

3)  nierezydent, będący stroną umowy, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu odrębnych przepisów

- i jeżeli podmiot obowiązany do sporządzenia i przekazania informacji wiedział lub mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o fakcie posiadania takich udziałów lub o fakcie posiadania przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi ust. 2 tego paragrafu, w przypadkach, o których mowa w ust. 1:

1)  pkt 1 i 2 - w informacjach uwzględnia się umowy, które zostały zawarte w roku podatkowym z tym samym nierezydentem, a suma należności albo suma zobowiązań wynikająca z tych umów przekroczyła równowartość 300.000 euro;

2)  pkt 3 - w informacjach uwzględnia się umowy, w których jednorazowa wartość należności albo zobowiązań przekroczyła równowartość 5.000 euro.

Informacje, o których mowa w ust. 1, sporządza się za rok podatkowy i przesyła się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na adres siedziby albo miejsce zamieszkania podmiotu sporządzającego informację, w terminie jedenastu miesięcy, licząc od zakończenia tego roku podatkowego (§ 3 ust. 3 Rozporządzenia).

Zgodnie z art. 11t ust. 1 ustawy o CIT, podmioty powiązane:

1)obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2)realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 11k ust. 2a ustawy o CIT stanowi, że w przypadku transakcji kontrolowanych z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, próg dokumentacyjny wynosi:

1)2 500 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

2)500 000 zł - w przypadku transakcji innej niż transakcja finansowa.

Założenia przyjętych interpretacji przepisów:

1.  Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa ale także zakreśla jego granice. Odejście od rezultatów wykładni językowej staje się możliwe a niekiedy nawet niezbędne w dwóch przypadkach: gdy nie dostarcza ona rezultatów jednoznacznych bądź jej rezultaty są jednoznaczne, ale sprzeczne z przestrzeganą przez interpretatora hierarchią wartości. Jeżeli wykładnia językowa prowadzi do rezultatów wieloznacznych to należy stosować wykładnię pozajęzykową.

2.  W procesie wykładni prawa należy przejść kolejno etap wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej w celu wzmocnienia uzyskanego wyniku interpretacyjnego lub skorygowania rozumienia, jakie wynika z literalnego brzmienia przepisu. (L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010, s. 74-83; M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2010, s. 291). O poprawności interpretacji najlepiej świadczy okoliczność, że wykładnia językowa, systemowa i celowościowa dają zgodny wynik. W każdej więc sytuacji, gdy nasuwa się podejrzenie, że wynik wykładni językowej może się okazać nieadekwatny, należy go skonfrontować z wykładnią systemową i celowościową (por. także: postanowienie SN z dnia 26 kwietnia 2007 r. sygn. akt I KZP 6/07, OSNKW 2007/5/37; postanowienie NSA z dnia 9 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 1885/07, LEX nr 531916; wyroki NSA: z dnia 19 listopada 2008 r. sygn. akt II FSK 976/08, LEX nr 550122, z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt II FSK 1319/08, LEX nr 595749, z dnia 2 marca 2010 r. sygn. akt. II FSK 1553/08, LEX nr 595821).

3.  W procesie wykładni prawa interpretatorowi nie wolno całkowicie ignorować wykładni systemowej lub funkcjonalnej poprzez ograniczenie się wyłącznie do wykładni językowej pojedynczego przepisu.

Nie jest bowiem wykluczone, że sens przepisu, który wydaje się językowo jasny, okaże się wątpliwy po skonfrontowaniu go z innymi przepisami lub uwzględnieniu celu regulacji prawnej (uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2011 r. sygn. akt II FPS 8/10).

Z uzasadnienia do projektu nowelizacji art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2022 r. poz. 2180) wynika, że: „Projekt wprowadza uproszczenie w wywiązywaniu się z ww. obowiązków przez podatników obowiązanych do składania informacji o cenach transferowych. Wprowadzenie proponowanych rozwiązań polega na dodaniu § 1c do art. 82 Ordynacji podatkowej. Proponowany przepis art. 82 § 1c stanowi, że w przypadku podmiotu obowiązanego do sporządzenia informacji o cenach transferowych, podmiot ten będzie zwolniony z obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego (formularz ORD-U). Obowiązek sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami (ORD-U) wynika z art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Proponowany przepis w zdaniu drugim wskazuje, że zwolnienie z obowiązku sporządzania i przedkładania ORD-U nie dotyczy podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, dokonujących transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotem z tzw. rajów podatkowych (tj. transakcji, o których mowa w art. 23za ust. 1)”.

Wykładnia autentyczna tego przepisu – w oparciu o powyższe uzasadnienie – nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, w analizie przywołanych przepisów wystarczającą jest jednak wykładnia literalna. Odejście od rezultatów wykładni językowej nie jest niezbędne, ponieważ wykładnia językowa dostarcza rezultatów jednoznacznych; jej rezultaty są jednoznaczne niesprzeczne z przestrzeganą przez interpretatora hierarchią wartości. Jeżeli wykładnia językowa nie prowadzi do rezultatów wieloznacznych; nie ma potrzeby stosowania wykładni pozajęzykowych.

Wprowadzona ustawą z dnia 7 października 2022 r. zmiana art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej określa zasady przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami (informacja ORD-U), w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (informacja TPR).

Obowiązek sporządzenia informacji ORD-U nie występuje w przypadku podmiotów, które są obowiązane do sporządzenia informacji TPR na podstawie art. 23zf ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 11t ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie na podstawie art. 82 § 1c zmienionego przez art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. zmieniającej Ordynację podatkową z dniem 1 stycznia 2023 r. podmioty realizujące transakcje rajowe, po spełnieniu określonych ustawowo warunków na podstawie Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw podatkowych, są obowiązane zarówno do złożenia informacji ORD-U, jak i informacji TPR. Dotyczy to podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23 w ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11k ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, z obowiązku, złożenia informacji ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

Jeśli Wnioskodawca nie dokonuje transakcji kontrolowanych z podmiotami rajowymi to nie musi składać informacji ORD-U.

Zbieżny z powyższym pogląd wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4017.5.2024.1.RK: „Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej z obowiązku złożenia ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 82 § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”),

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji bez wezwania przez organ podatkowy - o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Na podstawie art. 82 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1452, dalej: „Rozporządzenie”).

Zgodnie z treścią § 3 Rozporządzenia,

1. Informacje o umowach, o których mowa w art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, sporządza się i przekazuje, jeżeli:

1) jedna ze stron tej umowy, bezpośrednio lub pośrednio, bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub

2) inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające, w każdym z nich, do co najmniej 5% wszystkich praw głosu, lub

3) nierezydent, będący stroną umowy, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu odrębnych przepisów

- i jeżeli podmiot obowiązany do sporządzenia i przekazania informacji wiedział lub mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o fakcie posiadania takich udziałów lub o fakcie posiadania przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1:

1) pkt 1 i 2 - w informacjach uwzględnia się umowy, które zostały zawarte w roku podatkowym z tym samym nierezydentem, a suma należności albo suma zobowiązań wynikająca z tych umów przekroczyła równowartość 300 000 euro;

2) pkt 3 - w informacjach uwzględnia się umowy, w których jednorazowa wartość należności albo zobowiązań przekroczyła równowartość 5 000 euro.

3. Informacje, o których mowa w ust. 1, sporządza się za rok podatkowy i przesyła się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na adres siedziby albo miejsce zamieszkania podmiotu sporządzającego informację, w terminie jedenastu miesięcy, licząc od zakończenia tego roku podatkowego.

4. Wzór informacji, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Jak wskazuje art. 82 § 1c ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

przepisu § 1 pkt 2 nie stosuje się do podmiotów, o których mowa w § 1, obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, na podstawie przepisów art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23w ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11k ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 11t ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 11k ust. 2a ustawy o CIT wskazuje, że:

W przypadku transakcji kontrolowanych z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, próg dokumentacyjny wynosi:

1) 2 500 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

2) 500 000 zł - w przypadku transakcji innej niż transakcja finansowa.

Zmiana w art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej określa zasady przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami (informacja ORD-U), w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (informacja TPR). Obowiązek sporządzenia informacji ORD-U nie będzie występował w przypadku podmiotów, które są obowiązane do sporządzenia informacji TPR na podstawie m.in. art. 11t ust. 1 ustawy o CIT. Zatem, zmiana ta dotyczy podmiotów, które realizują transakcje z podmiotami z tzw. rajów podatkowych. W takich przypadkach podmioty realizujące transakcje rajowe, po spełnieniu określonych ustawowo warunków na podstawie Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw podatkowych, będą zobowiązane zarówno do złożenia informacji ORD-U oraz informacji TPR.

Zatem art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej stanowi, że podatnicy zobowiązani do złożenia informacji o cenach transferowych TPR-C, mogą zostać zwolnieni z obowiązku sporządzania i przekazywania formularza ORD-U we wskazanych w tym przepisie przypadkach, m.in. dotyczących obowiązku raportowania informacji o cenach transferowych wynikającego z ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonuje weryfikacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacji za poprzedni rok podatkowy oraz przygotowuje lokalną dokumentację cen transferowych. Ponadto, Spółka składa w terminie informacje o cenach transferowych (TPR-C) wraz z oświadczeniem o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych za poprzedni rok podatkowy. Spółka nie realizuje transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, tj. z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Spółka nie wyklucza jednak tego przypadku.

W roku (…) spółka X S.A. zawierała umowy z nierezydentami objęte obowiązkiem raportowania ORD-U.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej i art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przypadku, w którym Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji o cenach transferowych w związku z realizacją w danym roku podatkowym transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

Jak wskazano powyżej, analizowany przepis wyraźnie wskazuje, że zwolnienie ze składania formularza ORD-U dotyczy m.in. podatników, którzy są zobowiązani do sporządzenia informacji TPR-C (o cenach transferowych) na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT. Przy czym spośród tych podmiotów wyłączone zostały podmioty realizujące w danym roku podatkowym transakcje, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym podmioty te (realizujące tzw. transakcje rajowe) zobowiązane są do złożenia informacji ORD-U oraz informacji TPR, jeżeli taki obowiązek wynika z ustawy o CIT.

Zatem skoro, jak wynika z opisu sprawy,

  • zawierają Państwo w roku podatkowym umowy z nierezydentami, które są objęte obowiązkiem raportowania ORD-U;
  • dokonują Państwo w analogicznym okresie transakcji kontrolowanych objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (informacja TPR-C) na podstawie art. 11k ust. 1 ustawy o CIT;
  • nie dokonują Państwo w analogicznym okresie tzw. transakcji rajowych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT, objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (informacja TPR-C)

- to nie są Państwo zobowiązani do złożenia informacji podatkowej ORD-U.

Zwolnienie z obowiązku informacyjnego ORD-U zawarte w art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej dotyczy podmiotu obowiązanego do złożenia informacji o cenach transferowych TPR-C (za wyjątkiem informacji o transakcjach z podmiotami rajowymi), nie dotyczy ono jednak realizowanych transakcji lecz poszczególne podmioty, na co wyraźnie wskazuje charakter podmiotowy zwolnienia. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym nie mają Państwo obowiązku złożenia informacji ORD-U.

Natomiast w nawiązaniu do Państwa stwierdzenia w opisie stanu faktycznego, że nie wykluczają Państwo jednak przypadku, w którym Spółka będzie realizowała transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT, wskazać należy, że wówczas będziecie Państwo zobowiązani do złożenia formularza ORD-U oraz informacji o cenach transferowych TPR-C.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że z obowiązku złożenia informacji ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

W konsekwencji, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego,  obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku oraz w jego uzupełnieniu opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnej oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).