Prawidłowe wskazanie w zawiadomieniu ZAW-RD okresu opodatkowania ryczałtem. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawidłowe wskazanie w zawiadomieniu ZAW-RD okresu opodatkowania ryczałtem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawidłowego wskazania w zawiadomieniu ZAW-RD okresu opodatkowania ryczałtem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka posiada status rezydenta podatkowego w Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców z dniem 6 października 2023 r. Zgodnie z umową spółki pierwszy rok obrotowy trwa do dnia 31 grudnia 2024 r. (spółka skorzystała z możliwości przedłużenia pierwszego roku obrotowego).
Z dniem 29 listopada 2023 r. Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze ryczałt od dochodów spółek - zawiadamiając o rozpoczęciu korzystania z tej formy opodatkowania od 1 listopada 2023 r. Jako okres opodatkowania ryczałem w zawiadomieniu ZAW-RD wskazano okres opodatkowania ryczałtem trwających od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2027 r. - tj. okres czterech lat:
1.od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. (tj. okres do końca pierwszego roku obrotowego wynikającego z umowy spółki)
2.od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.,
3.od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.,
4.od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.
Pytanie
Czy w złożonym zawiadomieniu Spółka prawidłowo wskazała okres opodatkowania Ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
Wskazany w opisie stanu faktycznego okres opodatkowania ryczałtem został wskazany prawidłowo.
Art. 28e ust. 1 ustawy CIT wskazuje, iż rokiem podatkowym jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.
Art. 28e ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że jeśli przed upływem pierwszego roku podatkowego podatnik wybrał opodatkowanie ryczałtem - za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
W tym zakresie przepisy dotyczące CIT estońskiego ustanawiają szczególne zasady ustalania roku podatkowego dla podatnika opodatkowanego ryczałtem. Wobec takiego podatnika nie mają zastosowania ogólne reguły ustalania roku podatkowego wynikające z art. 8 ustawy CIT.
Przepisy te (tj. art. 8 ust. 1, 3 i 6) regulują kwestie związane z ustalaniem roku podatkowego w przypadku podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, wobec czego nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie. Przepisem, który odnosi się do sytuacji skarżącej jest natomiast powołany wcześniej art. 28e ustawy CIT., który w zakresie zasad ustalania roku podatkowego przez podatników opodatkowanych ryczałtem wprost odwołuje się do pojęcia roku obrotowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości (por. wyrok WSA w Poznaniu z 23 kwietnia 2024 r. I SA/Po 16/24).
Tym samym w ocenie Spółki - mając na względzie szczególne reguły ustalania roku podatkowego - należy przyjąć, że pierwszy rok opodatkowania ryczałtem obejmuje okres od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. - tj. koniec miesiąca przyjętego przez Spółkę pierwszego roku obrotowego.
Złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem nie wpływa na zmianę roku obrotowego.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości - Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny.
Innymi słowy - bez zmiany umowy spółki nie ma możliwości zmiany roku obrotowego.
Opisane wyżej wnioski pozostają zgodne także z orzecznictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (por. interpretacja z dn. 0111-KDWB.4010.102.2023.1.BB z 15 listopada 2023 r.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Stosownie do art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli m.in. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Stosownie natomiast do art. 28f ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oznacza koniec obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji podatkowej. Spółka, jak wskazano powyżej, podejmując decyzję o przejściu na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych powinna zamknąć bieżący rok podatkowy, uzgodnić ewidencję podatkową z ewidencją rachunkową i zacząć nowy rok już na zasadach ryczałtu.
W przypadku podatników opodatkowanych ryczałtem (estoński CIT) obowiązują zasady ustalania roku podatkowego określone w art. 28e ustawy o CIT.
W myśl art. 28e ust. 1 ustawy o CIT,
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Zgodnie z art. 28e ust. 2 ustawy o CIT,
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „UoR”) stanowi, że
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek, powinna zadeklarować wybór opodatkowania ryczałtem do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia na ryczałt jest wiec zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego.
Decyzja o przejściu na ryczałt w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie.
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na początek każdego następnego roku obrotowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 UoR:
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:
1) na dzień kończący rok obrotowy,
2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami
- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Z opisu sprawy wynika, że 6 października 2023 r. Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców. Zgodnie z umową spółki pierwszy rok obrotowy trwa do 31 grudnia 2024 r. − spółka skorzystała z możliwości przedłużenia pierwszego roku obrotowego. 29 listopada 2023 r. Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze ryczałt od dochodów spółek, zawiadamiając o rozpoczęciu korzystania z tej formy opodatkowania od 1 listopada 2023 r.
Jako okres opodatkowania ryczałem w zawiadomieniu ZAW-RD wskazali Państwo okres opodatkowania ryczałtem trwających od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2027 r. - tj. okres czterech lat:
1.od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. (tj. okres do końca pierwszego roku obrotowego wynikającego z umowy spółki)
2.od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.,
3.od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.,
4.od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.
Państwa wątpliwości dotyczą prawidłowości wskazania w zawiadomieniu ZAW-RD 4-letniego okresu opodatkowania ryczałtem.
W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że skoro zgodnie z postanowieniami umowy spółki pierwszy rok obrotowy trwa do 31 grudnia 2024 r., bo Spółka skorzystała z możliwości przedłużenia pierwszego roku obrotowego, to zasadnie przyjęli Państwo, że w przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek, Państwa pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek trwa od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. W analizowanej sprawie 4-letni okres opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje zatem okres:
1.od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
2.od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.,
3.od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.,
4.od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.
Państwa pierwszy rok podatkowy (obrotowy) w ramach opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek trwa zatem od otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego roku podatkowego, tj. od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024, a kolejne lata będą obejmowały 12-miesięczne okresy od 1 stycznia do 31 grudnia w latach 2025-2027. W złożonym zawiadomieniu ZAW-RD prawidłowo wskazali zatem Państwo okres opodatkowania Ryczałtem.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie prawidłowego wskazania w zawiadomieniu ZAW-RD okresu opodatkowania ryczałtem, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).