Utrata statusu małego podatnika w kolejnym lub bieżącym roku podatkowych na skutek dokonania aportu nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.445.2024.2.ASK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Utrata statusu małego podatnika w kolejnym lub bieżącym roku podatkowych na skutek dokonania aportu nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie utraty statusu małego podatnika w kolejnym lub bieżącym roku podatkowych na skutek dokonania aportu nieruchomości.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 listopada 2024 r. (data wpływu 4 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która była opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek. Obecnie Wnioskodawca nie korzysta już z tej formy opodatkowania pozostając opodatkowany na zasadach ogólnych.
Przychody ze sprzedaży Wnioskodawcy za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły 2 mln EUR w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT w konsekwencji czego Wnioskodawca utrzymywał status małego podatnika. W bieżącym roku również obroty Wnioskodawcy do tej pory nie przekraczają tego progu.
W bieżącym roku Wnioskodawca ze względów organizacyjnych planuje wnieść posiadane przez siebie nieruchomości znajdujące się za granicą do zagranicznej spółki kraju położenia nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego (aportu). Zarządzanie nieruchomości przez lokalną spółkę kraju ich położenia będzie znacznie bardziej efektywne — Wnioskodawca przekonał się już przez ostatnie lata jak dużo trudności formalnych wywołuje posiadanie nieruchomości za granicą oraz ich wynajem i sprzedaż przez polski lub szerzej nie-lokalny podmiot.
Wartość nieruchomości przekracza kwotę 2 mln EUR o której mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
Nieruchomości te są w części wynajmowane, a w części dopiero remontowane pod wynajem i/lub sprzedaż.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Dane identyfikujące zagraniczną spółkę kraju położenia nieruchomości:
- pełna nazwa zagranicznego podmiotu – A.; spółka (…);
- numer indentyfikacyjny zagranicznego podmiotu, wydany przez jego kraj jurysdykcji podatkowej — (…);
- nazwa kraju, który wydał ten numer — (…)
Pytanie
Czy na skutek dokonania aportu nieruchomości opisanego powyżej Wnioskodawca utraci status małego podatnika w kolejnym lub bieżącym roku podatkowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy fakt dokonania aportu nieruchomości nie wpłynie na status małego podatnika ani w bieżącym ani w kolejnym roku podatkowym Wnioskodawcy.
UZASADNIENIE STANOWISKA
Zgodnie z treścią art. 4a pkt 10 Ustawy CIT „Ilekroć w ustawie jest mowa o: małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;”
Zgodnie ze wskazaną definicją dla posiadania statusu małego podatnika istotne jest nieprzekraczanie określonego progu „przychodów ze sprzedaży”. Zgodnie z literalnym brzmieniem tego pojęcia w jego zakres znaczeniowy nie wchodzą ewentualne przychody związane z czynnościami generującymi przychody innymi niż dokonaniem wkładu niepieniężnego do innej spółki jako że nie są one związane z czynnością sprzedaży.
Stanowisko o konieczności literalnego odczytania pojęcia sprzedaży znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych jak np.
„Biorąc pod uwagę powyższe, do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikających z czynności sprzedaży), w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.” INTERPRETACJA INDYWIDUALNA DYREKTOR KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ Z DNIA 26/10/2022 SYGNATURA: 0111-KDIB1-2.4010.605.2022.1.EJ
„Biorąc pod uwagę powyższe, przychody uzyskane z tytułu otrzymanych odsetek od lokat pieniężnych w banku — nie powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu limitu małego podatnika wynikającego z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, gdyż wartości te nie stanowią przychodów ze sprzedaży. (...) Z powyższym zastrzeżeniem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe. Na marginesie wskazać należy, że odsetki od lokat pieniężnych w banku otrzymywane przez Spółkę nie podlegają zaliczeniu do przychodów ze sprzedaży, od których wysokości uzależniony jest status małego podatnika.” INTERPRETACJA INDYWIDUALNA DYREKTOR KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ Z DNIA 09/11/2023 SYGNATURA: 0111-KDIB1-1.4010.516.2023.1.RH
„Odnosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz przedstawione wyjaśnienia do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Spółdzielnia mieszkaniowa uzyska przychód z opłat wnoszonych przez osoby posiadające tytuł prawny do lokali w Spółdzielni, w myśl art. 4 ust. 1, 2, 3, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, który nie stanowi przychodu ze sprzedaży, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, decydującym o statusie „małego podatnika”.” INTERPRETACJA INDYWIDUALNA DYREKTOR KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ Z DNIA 28/07/2023 SYGNATURA: 0111-KDIB1-3.4010.350.2023.1.JMS
W konsekwencji powyższego, skoro w opisanym przypadku nie nastąpi sprzedaż nieruchomości lecz będzie to wkład niepieniężny do zagranicznej spółki, wartości przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, nie zmieni fakt dokonania aportu. W konsekwencji, jeśli bez udziału tej transakcji wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 2 mln EUR w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, nie przekroczy jej ona również po aporcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania, tj. zachowania statusu małego podatnika.
Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), zgodnie z którą:
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.
Zatem, przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży osiągnięty przez danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego oraz przychody ze sprzedaży zaliczane do zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż.
Przepisy ustawy o CIT, nie zawierają definicji pojęcia przychodów i dla wyjaśnienia znaczenia tego pojęcia posługują się otwartym katalogiem kategorii stanowiących przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, (…).
Z powołanych przepisów wynika, że do przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe.
Stanowisko to znajduje jednoznaczne potwierdzenie w doktrynie, stanowisku organów podatkowych oraz orzecznictwie. W opracowaniu „Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz.” (Wydawnictwo CH. Beck, wyd. 9, Warszawa 2021, str. 229) W. Dmoch wskazał, że: „Otrzymane pieniądze i wartości pieniężne są pierwszą kategorią wymienioną w katalogu przychodów. Istotne jest to, że aby pieniądze czy też wartości pieniężne zostały uznane za przychód dla potrzeb PDOPrU, muszą spełniać jedną podstawową przesłankę, mianowicie muszą być otrzymane, co oznacza, że stają się definitywnie własnością podatnika, który je otrzymał. Wszelkie wpłaty pieniężne uzyskane przez podatnika tytułem kaucji, gwarancji itp., których otrzymanie ma charakter nieostateczny i warunkowy, nie stanowią przychodu dla podmiotu, który je uzyskał. Pieniądze te staną się przychodem dla podatnika dopiero w tym momencie, kiedy nastąpi zdarzenie skutkujące definitywnym otrzymaniem ich przez podatnika”.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która była opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek. Obecnie Spółka nie korzysta już z tej formy opodatkowania pozostając opodatkowany na zasadach ogólnych. Państwa przychody ze sprzedaży za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły 2 mln EUR w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, w konsekwencji czego Spółka utrzymywała status małego podatnika. W bieżącym roku również Państwa obroty do tej pory nie przekraczają tego progu. W bieżącym roku ze względów organizacyjnych Spółka planuje wnieść posiadane przez siebie nieruchomości znajdujące się za granicą do zagranicznej spółki kraju położenia nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego (aportu). Zarządzanie nieruchomości przez lokalną spółkę kraju ich położenia będzie znacznie bardziej efektywne. Wartość nieruchomości przekracza kwotę 2 mln EUR, o której mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT. Nieruchomości te są w części wynajmowane, a w części dopiero remontowane pod wynajem i/lub sprzedaż.
Państwa wątpliwości budzi kwestia czy Spółka utraci status małego podatnika w kolejnym lub bieżącym roku podatkowym na skutek dokonania aportu nieruchomości.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT dla posiadania statusu małego podatnika istotne jest nieprzekroczenie określonego progu „przychodów ze sprzedaży”. Jak wynika z wniosku nie nastąpi sprzedaż nieruchomości, lecz będzie to wkład niepieniężny (aport) do spółki zagranicznej. Tym samym wartości przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT nie zmieni fakt dokonania aportu. Jeśli bez udziału tej transakcji wartość Państwa przychodów ze sprzedaży nie przekroczy 2 mln euro zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, to zachowają Państwo status „małego podatnika” w bieżącym lub kolejnym roku podatkowym.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Powołane przez Państwa we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).