Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.472.2024.2.JMS
Temat interpretacji
CIT - dotyczy uznania za koszty kwalifikowane wydatków na nabycie usług badawczych, wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i równorzędnych, nabywanych od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisów do KRS lub CEIDG, nie będących jednostkami naukowymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w związku z posiadanym przez Wnioskodawcę statusem centrum badawczo-rozwojowego, w sytuacji gdy może on według swojego wyboru korzystać z usług badawczych, wykonywanych na podstawie umów oraz wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, nabywanych od podmiotów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanymi do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS) bądź Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do ich odliczenia, jako kosztów, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP, od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy PDOP.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 października 2024 r. (data wpływu do Organu 31 października 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) (zwana dalej: „Wnioskodawcą”) podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich uzyskania.
Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.
W roku podatkowym 2022, 2023 i 2024 Wnioskodawca płacił i dalej płaci uproszczone zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.
Wnioskodawca jest (…) oprogramowania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (…) oprogramowanie. W tym celu Wnioskodawca realizuje projekty, w których prowadzone są prace badawczo‑rozwojowe.
W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy nie ma odrębnego działu badawczo-rozwojowego. Prace badawczo-rozwojowe są wykonywane zarówno przez pracowników Wnioskodawcy, jak i przez osoby wykonujące usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów zlecenia oraz umów o dzieło, osoby realizujące prace B+R w ramach umów podwykonawstwa z podmiotami zewnętrznymi w trybie dzieło oraz w trybie czas (…) oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu.
Przy czym tryb dzieło oznacza rozliczanie kosztów podwykonawstwa na podstawie określonej w umowie kwoty wynagrodzenia za określony zakres prac B+R. Tryb czas (…) oznacza natomiast formę rozliczeń kosztów podwykonawstwa świadczonego przez ww. podmioty na podstawie stawki godzinowej, określonej w umowie oraz liczby godzin świadczonych usług.
Wnioskodawca posiada status centrum badawczo-rozwojowego.
Działalność badawczo-rozwojowa Wnioskodawcy prowadzi do (…) oprogramowania, które jest autorskim prawem do programu komputerowego, podlegającym ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, (…) w konsekwencji w/w oprogramowanie jest „kwalifikowanym prawem własności intelektualnej” w rozumieniu art. 24d ust. 2 pkt 8 Ustawy PDOP.
Okolicznością specyficzną dla działalności Wnioskodawcy jest to, że w odniesieniu do wytwarzanych albo już wytworzonych kwalifikowanych praw własności intelektualnej (programów komputerowych), Wnioskodawca ciągle prowadzi i ponosi koszty działalności badawczo-rozwojowej w celu wytworzenia albo ulepszenia i zmodyfikowania tych programów (kolejne wersje oprogramowania), bądź zastąpienia ich nowymi programami.
Wnioskodawca jest (…), co oznacza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (…) oprogramowanie. W tym celu Wnioskodawca realizuje projekty, w ramach których prowadzone są prace badawczo-rozwojowe.
Działalność badawczo-rozwojowa prowadząca do (…) oprogramowania oraz uzyskiwanie przychodów z tego oprogramowania stanowi istotną część działalności gospodarczej Wnioskodawcy, ale nie obejmuje 100% tej działalności. Oprócz przychodów z oprogramowania własnego Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwać przychody ze (…). Dochody z tego tytułu są opodatkowane na zasadach ogólnych. Ponadto Wnioskodawca uzyskuje przychody z zysków kapitałowych.
W odniesieniu do (…) oprogramowania komputerowego Wnioskodawca stale prowadzi i ponosi koszty działalności badawczo-rozwojowej. Koszty te są ponoszone w celu opracowania (…) oprogramowania albo ulepszenia i zmodyfikowania istniejącego oprogramowania (tworzenie kolejnych wersji oprogramowania), albo w celu zastąpienia istniejącego oprogramowania nowymi programami.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca (…) oprogramowanie komputerowe dedykowane do (…), w oparciu o autorskie rozwiązania charakteryzujące się znacznie (…), w stosunku do standardowych (powtarzalnych) programów komputerowych.
Kolejne modyfikacje programów komputerowych tworzone przez Wnioskodawcę (…) mają co do zasady charakter przyrostowy. Oznacza to, że każdy kolejny program komputerowy, powstały czy to w wyniku opracowania jego kolejnej wersji, czy w wyniku modyfikacji jego elementów skutkuje - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231, z 2020 r. poz. 288, zwanej dalej: „Prawem autorskim”) - powstaniem nowego programu komputerowego.
Wytworzone w wyniku działalności B+R specjalistyczne oprogramowanie Wnioskodawca kieruje do (…). Wnioskodawca posiada w swojej ofercie zaawansowane rozwiązania w następujących obszarach: (…).
Struktura i metodyka prowadzenia projektów B+R (…), podobnie jak w pozostałych (…) opartych na zdobywaniu wiedzy jest odmienna od struktury i metodyki prowadzenia projektów B+R w centrach badawczo-rozwojowych i przedsiębiorstwach typowych dla tradycyjnych gałęzi przemysłu (opartych na przetwarzaniu materiałów i surowców). Zespoły projektowe nie realizują bowiem prac B+R w wyodrębnionych w strukturze działach, biurach itp. (nazywanych najczęściej działami B+R, działami rozwoju produktów lub produkcji), ale nawet jeżeli takie występują, to realizują prace B+R skupione w ramach przyjętych celów badawczych, związanych z opracowaniem nowych technologii, produktów i usług informatycznych, w postaci sformułowanych projektów, które są wyodrębniane w strukturze organizacyjnej, skupiając zarówno zasoby kadrowe w ich ramach, jak i na tej podstawie koszty związane z ich prowadzeniem.
Do realizacji tak wyodrębnionych projektów B+R, na różnych etapach/poziomach gotowości technologicznej (dojrzałości technologii, koncepcji prototypowanych produktów lub usług) konieczne jest angażowanie poza zespołami badawczymi, których członkowie zatrudnieni są w ramach stosunku pracy, również równorzędnie realizujących prace B+R zespołów wysokokwalifikowanych specjalistów, świadczących usługi badawcze przez inne, dedykowane do tego podmioty. Przy czym forma prawna działania tych podmiotów może obejmować zarówno jednostki badawcze (jak uczelnie, państwowe ośrodki badawcze), jak i przedsiębiorstwa powołane przez te instytucje oraz prywatne ośrodki badawcze oraz pozostałe wyspecjalizowane do tego przedsiębiorstwa. Podwykonawstwo to ma jedną z dwóch form. Pierwsza obejmuje swym charakterem zlecane prace badawcze, w postaci opracowania całych rozwiązań technologicznych/technicznych, architektury systemów informatycznych bądź jej elementów oraz ich prototypowanie, z określonymi wymaganiami technologicznymi i funkcjonalnymi przyjmowanymi na kolejnych poziomach gotowości technologicznej. Druga forma zlecanych prac badawczych i usług eksperckich ma charakter analogiczny, ale realizowany w formie zleceń tzw. (…). Forma ta różni się sposobem rozliczenia z wykonawcami badań i usług eksperckich. Z uwagi na wysoki stopień niepewności rezultatów procesu badawczego, powodujący trudny do oszacowania okres czasu ich realizacji, zależny od wielu czynników ujawniających się w trakcie procesu badawczego, a będący jednocześnie podstawowym nośnikiem ich kosztów, wynagrodzenie przysługujące wykonawcy naliczane jest na podstawie rzeczywistego czasu prowadzenia badań bądź świadczenia usług eksperckich oraz w niektórych przypadkach kosztów zaangażowania infrastruktury koniecznej do prowadzenia takich badań.
Niezależnie od rodzaju umów zawieranych z pracownikami i wykonawcami oraz formy rozliczeń, w ramach przysługującego wykonawcy wynagrodzenia, na Wnioskodawcę przenoszone są autorskie prawa majątkowe do ich wyników.
W związku z powyższym, do kosztów uzyskania przychodów, które Wnioskodawca ponosi na realizowane prace badawczo-rozwojowe, Wnioskodawca zalicza m.in.:
1) koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę wraz z dodatkowymi składnikami tych wynagrodzeń (tj. przychody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm., dalej jako: „Ustawa o PDOF”) oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika (określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm., dalej jako: „Ustawa o Sys. Ubezp. Społ.”);
2) koszty wynagrodzeń osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu tych umów w części finansowanej przez płatnika;
3) koszty usług badawczych wykonywanych na podstawie umowy, w ramach badań aplikacyjnych i prac rozwojowych, stanowiących działalność badawczo-rozwojową (działalność naukową), zgodnie z zapisami Ustawy o PDOP art. 4a ust. 26 do 28 i wskazanymi w niej przepisami Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce art. 4. ust. 1 do 3, obejmujących:
badania dziedzinowe w zakresie odpowiadającym wspierającym je systemom informatycznym, badania analityczne i empiryczne w zakresie określenia stosowalności technologii, narzędzi informatycznych, metodologii produkcji i wdrażania systemów informatycznych, doświadczalnego opracowania koncepcji budowy architektury systemów informatycznych oraz projektowania systemów informatycznych, programowania prototypów systemów informatycznych oraz ich testowania na kolejnych poziomach gotowości technologicznej, w zakresie testów jednostkowych, testów użyteczności (testów funkcjonalnych), testów wydajności, testów bezpieczeństwa (podatności - odporności na ataki zewnętrzne w symulowanych warunkach) oraz testów integracyjnych w celu wykrycia błędów w interakcjach pomiędzy modułami tego samego systemu informatycznego oraz innymi programami komputerowymi, w zakresie demonstracji technologii i prototypów tworzonego oprogramowania w warunkach laboratoryjnych i operacyjnych odwzorowujących warunki rzeczywiste, nabywanych od podmiotów będących jednostkami naukowymi, w tym uczelni wyższych oraz od podmiotów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanymi do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS), bądź Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
4) koszty wiedzy technicznej, koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, obejmujących wyznaczanie kierunków prowadzonych prac badawczo-rozwojowych oraz ocenę ich wyników, doradztwo naukowe i techniczne w zakresie opracowania i wydawania rekomendacji dotyczących określania zakresu stosowalności i wydajności rozwiązań technologicznych, narzędzi informatycznych i oprogramowania oraz koniecznej do jego działania infrastruktury teleinformatycznej, oceny technicznej i ekonomicznej ich racjonalności, w kontekście zastosowania w realizowanych procesach badawczych, w tym wykorzystania ich wyników, a także identyfikacji błędów funkcjonalnych w działaniu prototypów i ich usuwania, nabywanych od podmiotów będących jednostkami naukowymi, w tym uczelni wyższych oraz od podmiotów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanymi do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS), bądź Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wnioskodawca posiada status centrum badawczo-rozwojowego nadany decyzją administracyjną Ministerstwa Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. o numerze (…), podtrzymany decyzją z dnia 15 września 2023 r. (Znak pisma: (…)).
Wnioskodawca składa corocznie sprawozdanie o działalności badawczo-rozwojowej na formularzu PNT-01 do Głównego Urzędu Statystycznego.
Pismem uzupełniającym, wskazali Państwo, co następuje:
1. Wnioskodawca wyjaśnia, że nabywa usługi badawcze, ekspertyzy, opinie, usługi doradcze oraz usługi równorzędne w celu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Z treści wniosku wynika, że usługi te mają na celu merytoryczne wsparcie działalności B+R Wnioskodawcy poprzez dostarczanie wiedzy specjalistycznej, wykonanie badań oraz przeprowadzanie analiz i testów.
Usługi badawcze, wykonywane na podstawie umowy, w ramach badań aplikacyjnych i prac rozwojowych, stanowiących działalność badawczo-rozwojową (działalność naukową), zgodnie z zapisami Ustawy o PDOP art. 4a ust. 26 do 28 i wskazanymi w niej przepisami Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce art. 4 ust. 1 do 3, obejmują:
a) usługi badawczo-rozwojowe w zakresie badań dziedzinowych polegających na zdobywaniu nowej wiedzy i jej definiowaniu w ramach mierzalnych czynników, a także badaniu ich wpływu na procesy implementowane w zakresie funkcjonalnym wspierających je systemów informatycznych, obejmujące m. in.:
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…).
b) usługi badawczo-rozwojowe polegające na badaniach analitycznych i empirycznych w zakresie określenia stosowalności technologii (możliwości i skuteczności zastosowania z pomiarem i oceną efektywności) poprzez badania na kolejnych poziomach gotowości technologicznej, począwszy od warunków laboratoryjnych (w warunkach wysublimowanych, czyli pozbawionych wpływu zewnętrznego innych technologii oraz wpływu źródeł danych z innych systemów), poprzez badania w warunkach operacyjnych (uwzględniających symulowane warunki kontrolowanego wpływu innych technologii oraz kontrolowanego zasilania z symulowanych źródeł danych), aż do poziomu odwzorowującego warunki rzeczywiste (w środowisku testowym odzwierciedlającym warunki rzeczywiste) oraz warunkach rzeczywistych,
c) usługi badawczo-rozwojowe polegające na badaniach analitycznych i empirycznych narzędzi informatycznych w zakresie ich zastosowania do opracowania nowych rozwiązań i systemów (…) lub istotnie zmienionych (będących ich następnikami, skutkujących zastosowaniem nowych technologii lub/i charakteryzującymi się nowym lub istotnie zmienionym zakresem funkcjonalnym) oraz w zakresie zastosowania do opracowania nowych lub istotnie zmienionych procesów/metodologii produkcji bądź metod wdrażania systemów informatycznych,
d) usługi badawczo-rozwojowe polegające na doświadczalnym opracowaniu koncepcji budowy architektury systemów informatycznych oraz projektowania prototypów systemów informatycznych, programowania prototypów systemów informatycznych,
e) usługi badawczo-rozwojowe polegające na przeprowadzeniu testów jednostkowych, testów użyteczności (testów funkcjonalnych), testów wydajności, testów bezpieczeństwa (podatności - odporności na ataki zewnętrzne w symulowanych warunkach) oraz testów integracyjnych, w celu wykrycia błędów w interakcjach pomiędzy modułami tego samego systemu informatycznego oraz innymi programami komputerowymi, w zakresie demonstracji technologii i prototypów tworzonego oprogramowania na kolejnych poziomach gotowości technologicznej, począwszy od warunków laboratoryjnych (w warunkach wysublimowanych, czyli pozbawionych wpływu zewnętrznego innych technologii oraz wpływu źródeł danych z innych systemów), poprzez badania w warunkach operacyjnych (uwzględniających symulowane warunki kontrolowanego wpływu innych technologii oraz kontrolowanego zasilania z symulowanych źródeł danych, aż do poziomu odwzorowującego warunki rzeczywiste (w środowisku testowym odzwierciedlającym warunki rzeczywiste) oraz warunkach rzeczywistych zakończonych testami na IX poziomie gotowości technologicznej (TRL), potwierdzające możliwość zastosowania technologii i opracowanych rozwiązań w warunkach docelowych.
Usługi doradcze i równorzędne oraz nabywana wiedza techniczna oraz ekspertyzy i opinie polegają na:
a) wyznaczaniu kierunków prowadzonych prac badawczo-rozwojowych obejmujących m.in. definiowanie problemów badawczych, formułowanie hipotez badawczych oraz rekomendacji metod ich weryfikacji w procesie badawczym,
b) ocenie wyników prowadzonych prac badawczo-rozwojowych według przyjętych metod i wskaźników rezultatów,
c) doradztwie naukowym i technicznym w zakresie opracowania i wydawania rekomendacji dotyczących określania zakresu stosowalności i wydajności rozwiązań technologicznych, narzędzi informatycznych i oprogramowania oraz koniecznej do jego działania infrastruktury teleinformatycznej,
d) doradztwie w zakresie oceny technicznej i ekonomicznej racjonalności, stosowania rozwiązań technologicznych, narzędzi informatycznych i oprogramowania oraz koniecznej do jego działania infrastruktury teleinformatycznej w realizowanych procesach badawczych, w tym wykorzystania ich wyników,
e) identyfikacji błędów funkcjonalnych w działaniu prototypów oraz usługi w zakresie sposobów ich usuwania.
Opisane powyżej usługi są/będą nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów będących jednostkami naukowymi, w tym uczelni wyższych oraz od podmiotów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanymi do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS), bądź Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
2. Usługi są/będą nabywane na warunkach rynkowych. Wnioskodawca zapewnia, że każda z nabywanych usług badawczych, ekspertyz, opinii, usług doradczych oraz usług równorzędnych jest / będzie świadczona na podstawie umowy zawieranej na zasadach rynkowych, z poszanowaniem zasad wyceny odpowiadających bieżącej sytuacji rynkowej.
W powyższym zakresie Wnioskodawca wskazuje to, co wcześniej opisał w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym): „podwykonawstwo to ma jedną z dwóch form (...) Forma ta różni się sposobem rozliczenia z wykonawcami badań i usług eksperckich. Z uwagi na wysoki stopień niepewności rezultatów procesu badawczego, (...) wynagrodzenie przysługujące wykonawcy naliczane jest na podstawie rzeczywistego czasu prowadzenia badań bądź świadczenia usług eksperckich oraz w niektórych przypadkach kosztów zaangażowania infrastruktury koniecznej do prowadzenia takich badań.”
3. Usługi są/będą nabywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Wszystkie usługi, w tym badawcze, techniczne, ekspertyzy, opinie oraz usługi doradcze i równorzędne, są związane bezpośrednio z prowadzonymi projektami badawczo-rozwojowymi Wnioskodawcy, co jest zgodne z definicją działalności B+R zawartą w art. 4a pkt 26-28 Ustawy PDOP.
W powyższym zakresie Wnioskodawca wskazuje to, co wcześniej opisał w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) : „Wnioskodawca (...) stale prowadzi i ponosi koszty działalności badawczo-rozwojowej. Koszty te są ponoszone w celu opracowania nowego oprogramowania albo ulepszenia i zmodyfikowania istniejącego oprogramowania (tworzenie kolejnych wersji oprogramowania), albo w celu zastąpienia istniejącego oprogramowania nowymi programami.” (...) „Wnioskodawca do kosztów działalności badawczo-rozwojowej zalicza tylko te koszty, które związane są bezpośrednio z prowadzeniem niezwykle skomplikowanych technicznie projektów o rozbudowanej strukturze oraz wysokim poziomie złożoności, a do ich realizacji wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności wielu osób i podmiotów.”
4. Koszty nabywanych usług będą ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W zakresie, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca wyklucza możliwość uzyskania zwrotu poniesionych wydatków na usługi badawcze, ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i równorzędne, które finansowane są wyłącznie z jego własnych zasobów finansowych. W przypadku zwrotu wydatków (np. w formie dotacji) wnioskodawca wyłącza i będzie wyłączał takie wydatki nie tylko z kosztów kwalifikowanych odliczanych od podstawy opodatkowania, ale również z kosztów uzyskania przychodów.
W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca wskazuje to, co wcześniej opisał w uzasadnieniu swojego stanowiska: „Wskazane powyżej koszty kwalifikowane, co do zasady, nie będą zwracane Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie ani nie będą podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku zwrotu części wydatków związanych z realizacją projektu badawczo-rozwojowego (przykładowo w formie dotacji), zwrócona część zostanie wyłączona z sumy kosztów kwalifikowanych.”
5. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ani art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy PDOP. Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, a także nie realizuje nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy PDOP, zwolnieniu podlegają:
- „dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (...)” (pkt 34);
- „dochody podatników (...) z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie (…) o wspieraniu nowych inwestycji (…) i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu (...)” (pkt 34a).
W związku z tym, Wnioskodawca wskazuje, że nie prowadzi działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej ani nie realizuje inwestycji objętej decyzją o wsparciu, o której mowa powyżej, dlatego przepisy te go nie dotyczą.
6. Wnioskodawca wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej, zgodnie z art. 9 ust. 1b Ustawy PDOP. Ewidencja ta pozwala na precyzyjne monitorowanie kosztów ponoszonych w związku z działalnością badawczo-rozwojową, co umożliwia prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania oraz identyfikację kosztów kwalifikowanych do odliczenia.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca jest uprawniony do uznania za koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP, podlagające odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy PDOP, wydatków na nabycie usług badawczych, wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i równorzędnych, nabywanych przez Wnioskodawcę od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisów do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie będących jednostkami naukowymi?
Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i w uzupełnieniu wniosku)
W okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca jest uprawniony do uznania za koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP, podlagające odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy PDOP, wydatków na nabycie usług badawczych, wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i równorzędnych, nabywanych przez Wnioskodawcę od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisów do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie będących jednostkami naukowymi.
Z uwagi na fakt, że zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP kosztem kwalifikowanym mogą być koszty usług badawczych wykonywanych na podstawie umowy oraz wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych nabywane od innych podmiotów, niż wskazane w tej ustawie w art. 18d ust. 2 pkt 3 (odnoszącym się do podmiotów wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) Wnioskodawca ma prawo wyboru podmiotu, który świadczy usługi badawcze oraz dysponuje wiedzą techniczną oraz jest w stanie wykonać ekspertyzę, opinię lub jest w stanie świadczyć usługi doradcze bądź równorzędne do nich, od dowolnego podmiotu, gdyż jedynym kryterium w tym zakresie jest przedmiot umowy, niezależnie od formy prawnej prowadzonej przez niego działalności.
Przy czym Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, w artykule 4a pkt 26 wskazuje jednocześnie, że działalność badawczo-rozwojowa oznacza „działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań”.
Z powyższego wynika, że prowadzenie prac rozwojowych również uznaje się za działalność badawczo-rozwojową. Należy przy tym zaznaczyć, że definicja prac rozwojowych, w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nakazuje w art. 4a pkt 28 stosować wprost zapisy Ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce: „Art. 4a Ilekroć w ustawie jest mowa o: 28) pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”.
Zgodnie z przepisami ww. Ustaw prace rozwojowe obejmują „nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.”
W związku z powyższym koszty usług badawczych wykonywanych na podstawie umów oraz koszty nabywanej wiedzy technicznej, koszty usług dotyczących ekspertyz, opracowania opinii oraz koszty nabycia usług doradczych i równorzędnych związane z ich nabyciem od podmiotów innych, niż wskazane w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, w art. 18d ust. 2 pkt 3 (odnoszącym się do podmiotów wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4‑8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) w ramach prac rozwojowych w takim samym stopniu stanowią koszt kwalifikowany, jak na etapie badań podstawowych oraz badań aplikacyjnych.
W Ustawie PDOP art. 4a pkt 26 działalność badawczo-rozwojowa jest definiowana jako „[...] działalność twórcza obejmująca badania naukowe (pkt 39 ww. ustawy) lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań [...]”. Twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej skutkuje zwiększeniem wiedzy w danej dziedzinie, co może przełożyć się na stworzenie nowych procesów, produktów lub usług. W ramach działalności badawczo-rozwojowej prowadzone są badania naukowe (podstawowe, aplikacyjne, wcześniej stosowane i przemysłowe) oraz prace rozwojowe. Prace rozwojowe koncentrują się na wykorzystaniu dostępnej wiedzy celem kreowania nowych lub ulepszonych usług, procesów czy produktów, działania te nie mają charakteru działań rutynowych.
Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczącymi preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX Rozdz. 3.2.1.1 „Twórczość” pkt 33, za wystarczające na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej należy uznać działania twórcze na skalę przedsiębiorstwa. Czyli innowatorski charakter nowego utworu nie musi być odkrywczy na skalę światową, lecz nowy/innowacyjny dla samego przedsiębiorstwa.
W oparciu o powyższą definicję, należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nie uznaje za koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową kosztów nabywania usług w zakresie czynności rutynowych i okresowych zmian w programach komputerowych, które w przypadku tworzenia programów komputerowych określane są mianem produkcji oprogramowania, i realizowane są przez Wnioskodawcę w ramach odrębnych projektów związanych z wdrożeniem, serwisem i utrzymaniem opracowanych wcześniej w wyniku prac B+R prototypowanych systemów oraz rozwiązań technologicznych i technicznych.
W związku z powyższym Wnioskodawca do kosztów działalności badawczo-rozwojowej zalicza tylko te koszty, które związane są bezpośrednio z prowadzeniem niezwykle skomplikowanych technicznie projektów o rozbudowanej strukturze oraz wysokim poziomie złożoności, a do ich realizacji wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności wielu osób i podmiotów. Dlatego też Wnioskodawca korzysta z usług podmiotów wyspecjalizowanych w danych dziedzinach techniki. Usługi i efekty prac składających się na koszty B+R obejmują elementy takie jak: tworzenie nowych rozwiązań, testowanie rozwiązań, prace projektowe i programistyczne w zakresie opracowania całych lub elementów prototypów programów komputerowych oraz budowy w oparciu o nie docelowych systemów informatycznych, ale także ocena i przygotowanie rekomendacji, co do kierunków prowadzonych prac B+R i stawianie w związku z tym hipotez badawczych oraz ich weryfikację. W celu obiektywizacji procesów badawczych wskazane powyżej etapy prac muszą być realizowane nie tylko przez stałe zespoły badawcze, ale również w konkretnych obszarach dziedzinowych przez wyspecjalizowane do tego celu jednostki.
Również właściwa ocena podatności tworzonych systemów informatycznych, zgodnie z powszechnie obowiązującymi standardami, musi być dokonywana przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne, które co do zasady nie mogą wcześniej uczestniczyć w procesie tworzenia koncepcji oraz budowy poszczególnych rozwiązań i całego systemu informatycznego, aby móc w stanie wykryć luki w ich zabezpieczeniach.
Podmioty świadczące wymienione wyżej usługi muszą w związku z tym posiadać specjalistyczną wiedzę techniczną w zakresie opracowywanych rozwiązań programistycznych. Wiedza dostarczana w ramach usług przez te podmioty pozwala Wnioskodawcy stworzyć w ramach iteracyjnego procesu rozwoju oprogramowania nowe koncepcje lub rozwinąć istniejące, a także pozwala na weryfikację tych koncepcji na kolejnych poziomach gotowości technologicznej. Podmioty te dokonują oceny stosowalności konkretnych rozwiązań i/lub implementując przyjęte koncepcje i rozwiązania w kolejnych iteracjach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych, aż do potwierdzenia zdolności ich działania w warunkach rzeczywistych.
W ocenie Wnioskodawcy nabywane usługi dotyczące prowadzonej działalności B+R, polegające m.in. na definiowaniu wymagań technologicznych oraz rekomendowaniu adekwatnych rozwiązań technologicznych, opracowaniu harmonogramu i określeniu sposobu prowadzenia prac oraz odpowiedniej metodyki i sposobu oceny jej postępów mają dodatkowo cechy usług doradczych lub im równorzędnych.
Wszystkie wskazane powyżej nabywane usługi wymagają wykorzystania przez Wykonawców wiedzy technicznej i mają charakter wykonania badań i/lub prac rozwojowych oraz dzięki nauce i praktyce, a także wykorzystaniu ich wyników stanowią usługi specjalistyczne, a tym samym z uwagi na ich zaawansowany technologicznie charakter, zdaniem Wnioskodawcy wprost kwalifikują się do usług wymienionych w art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP.
Podmioty nieposiadające odpowiedniej do tego wiedzy technicznej, nie byłby w stanie świadczyć tego rodzaju usług.
Za orzeczeniem III SA/Wa 1287/22 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, potwierdzonym ostatecznie przez Naczelny Są Administracyjny orzeczeniem II FSK 877/23 Wyrok NSA z 7 grudnia 2023 r. należy przytoczyć, że przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do wykluczenia możliwość zastosowania przepisu art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP do jakiegokolwiek kosztu kwalifikowanego, co w praktyce spowodowałoby, że przepis ten stałby się pusty i pozbawiony normatywnego znaczenia, bowiem zakres zastosowania tego przepisu byłby w tak istotnym stopniu ograniczony, że zidentyfikowanie usług podlegających odliczeniu w świetle art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP byłoby praktycznie niemożliwe, zwłaszcza że centra badawczo-rozwojowe częstokroć korzystają z usług zewnętrznych w celu transferu nowych, innowacyjnych technologii i wykorzystywania ich w realizowanych przez podatników projektach badawczo-rozwojowych. Konstrukcja art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP odnosi się do szeregu usług nabywanych przez centra badawczo-rozwojowe od podmiotów zewnętrznych, a katalog ten nie jest zamknięty.
Odnosząc się do pojęcia usług równorzędnych należy wskazać, że powinno ono być rozumiane jako nabycie usług o takiej samej wartości, pozycji, poziomie, funkcji czy ważności jak ekspertyzy, opinie i usługi doradcze. W celu wzmocnienia wykładnią systemową rezultatów wykładni językowej zasadne wydaje się sięgnięcie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 Ustawy PDOP, w którym racjonalny ustawodawca zapisał, że podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów.
Podnieść również należy, że linia orzecznicza sądów administracyjnych dotycząca wykładni uchylonego art. 15e Ustawy PDOP wskazuje, że świadczenia podobne (w odniesieniu do przepisu art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP- usługi równorzędne) posiadają zarówno komponenty świadczeń wymienionych w tym przepisie, jak i świadczeń nim wprost nieobjętych - zaś elementem decydującym o tym podobieństwie (równorzędności) i objęciu danego świadczenia zakresem normy prawnej, jest przede wszystkim cel gospodarczy i natura danego świadczenia.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 Ustawy PDOP dla podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2019r. poz. 1402 oraz z 2020 r. poz. 568) może uznać za koszty kwalifikowane, oprócz kosztów wymienionych w ust. 2-3, także koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Wskazane powyżej koszty kwalifikowane, co do zasady, nie będą zwracane Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie ani nie będą podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W przypadku zwrotu części wydatków związanych z realizacją projektu badawczo- rozwojowego (przykładowo w formie dotacji), zwrócona część zostanie wyłączona z sumy kosztów kwalifikowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 updop:
w przypadku podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2474), za koszty kwalifikowane, oprócz kosztów wymienionych w ust. 2-3, uznaje się także: koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
W myśl art. 18d ust. 3c updop:
wysokość kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 3a, nie może przekroczyć 10% przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych podatnika, o którym mowa w ust. 3a, osiągniętych w roku podatkowym.
Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 3d updop:
w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, będących mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, odliczenie kosztów kwalifikowanych wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, natomiast w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a, odliczenie kosztów kwalifikowanych wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 1–4a, ust. 2a i 3:
1) jest dokonywane zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”, w formie i na warunkach, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 651/2014;
2) stanowi pomoc, o której mowa w art. 25 lub art. 28 rozporządzenia nr 651/2014;
3) podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
Art. 18d ust. 3e updop, w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, odliczenie:
1) kosztów wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2–4a, ust. 2a i 3 w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. i rozporządzenia nr 651/2014,
2) 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 5, dokonane przez podatnika będącego mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. l rozporządzenia nr 651/2014
- stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej, która może być udzielona po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 3f updop:
w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, kwota, o którą został pomniejszony w roku podatkowym podatek dochodowy z tytułu odliczenia:
1)kosztów wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2–4a, ust. 2a i 3, nie może przekroczyć dwukrotności kwot wymienionych w art. 4 ust. 1 lit. i rozporządzenia nr 651/2014;
2)100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 5, nie może przekroczyć dwukrotności kwoty wymienionej w art. 4 ust. 1 lit. l rozporządzenia nr 651/2014.
W myśl art. 18d ust. 3h updop:
podatnik, o którym mowa w ust. 3a, nie może dokonywać odliczeń, o których mowa w ust. 3d, w przypadku gdy:
1)znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014,
2)ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i ze wspólnym rynkiem.
Stosownie do art. 18d ust. 5 updop:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Stosownie do treści art. 18d ust. 7 updop:
kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców – 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników – 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym
podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop,
3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 - 3 updop,
4. ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
5. jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
6. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
7. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
8. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
9. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności, realizują Państwo projekty, w których prowadzone są prace badawczo-rozwojowe, obejmujące wytwarzanie, rozwijanie i ulepszanie różnego rodzaju oprogramowania.
Wskazali Państwo, że na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, ponoszą Państwo koszty usług badawczych, a także koszty wiedzy technicznej, koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, nabywanych przez Wnioskodawcę od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisów do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie będących jednostkami naukowymi.
Zgodnie z cytowanym art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy, za koszty kwalifikowane podlegające odpowiedniemu odliczeniu w ramach ulgi B+R, w przypadku podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, mogą zostać również uznane: koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 (tj. innych niż uczelnie, instytuty i centra badawcze, itp.) na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisy wykonawcze nie zawierają definicji pojęć ekspertyza, opinia, usługi doradcze, usługi równorzędne czy wiedza techniczna, w związku z tym w celu ustalenia znaczenia tych pojęć należy odwołać się do ich znaczenia na gruncie językowym.
Zatem, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „doradztwo” oznacza „udzielanie fachowych porad”. Usługi doradcze to pomoc okazana komuś, działalność służącą do zaspokajania potrzeb ludzi w zakresie udzielania fachowych porad.
„Opinia” oznacza „orzeczenie specjalisty na jakiś temat”, „ekspertyza” to „specjalistyczne badanie przeprowadzane przez ekspertów; też: wynik tego badania”, natomiast słowo „równorzędne” zostało zdefiniowane jako „mający taką samą wartość jak ktoś inny lub coś innego”. Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, wskazać należy, że usługami równorzędnymi będą usługi, które z perspektywy prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej mają taką samą wartość, jak ekspertyzy, opinie i usługi doradcze.
W odniesieniu natomiast do definicji wiedzy technicznej należy wskazać, że zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „wiedza” oznacza ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; też zasób informacji z jakiejś dziedziny, natomiast „techniczny” oznacza odnoszący się do techniki jako dziedziny wiedzy, używany przy kreśleniu projektów maszyn, urządzeń, rozwiązań architektonicznych, planów, map itp., a także dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś.
Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, wskazać należy, że usługami równorzędnymi będą usługi, które z perspektywy prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej mają taką samą wartość jak ekspertyzy, opinie i usługi doradcze.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, że nabywane usługi polegające na wyznaczaniu kierunków prowadzonych prac badawczo-rozwojowych obejmujących m.in. definiowanie problemów badawczych, formułowanie hipotez badawczych oraz rekomendacji metod ich weryfikacji w procesie badawczym, nie stanowią usług wskazanych w art. 18d ust. 3a pkt 2 updop.
Aby usługi wskazane w art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, mogły stanowić koszty kwalifikowane prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, muszą być wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Natomiast, w przypadku ww. usług nie można uznać, że wykorzystywane są w toku prowadzonej już przez Państwo działalności badawczo-rozwojowej nad konkretnym projektem. Z opisu wynika bowiem, że obejmują one wyznaczanie kierunków prowadzonych prac badawczo-rozwojowych, a więc są nabywane przed rozpoczęciem prac nad danym projektem.
Zatem, Państwa stanowisko w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Natomiast, pozostałe z nabywanych usług spełniają warunki do uznania ich za koszty kwalifikowane na podstawie art. 18d ust. 3a pkt 2 updop.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w związku z posiadanym przez Wnioskodawcę statusem centrum badawczo-rozwojowego, w sytuacji gdy może on według swojego wyboru korzystać z usług badawczych, wykonywanych na podstawie umów oraz wiedzy technicznej, ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, nabywanych od podmiotów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanymi do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (KRS) bądź Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do ich odliczenia, jako kosztów, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, w części dotyczącej:
- usług polegających na wyznaczaniu kierunków prowadzonych prac badawczo-rozwojowych obejmujących m.in. definiowanie problemów badawczych, formułowanie hipotez badawczych oraz rekomendacji metod ich weryfikacji w procesie badawczym - jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Nadmienić należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).