Czy wymienione wydatki poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od pomiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifi... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy wymienione wydatki poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od pomiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifi... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy wymienione wydatki poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od pomiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane i wpłyną na kalkulację pomocy publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 21 października 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy publicznej i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) (zwana dalej „Wnioskodawcą”) jest spółką prawa polskiego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług („VAT”) oraz jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).

Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży (…). Zajmuje się handlem oraz produkcją (…). Udziałowcami w (…) są małżonkowie (…) (wspólność majątkowa).

Wnioskodawca, ubiega się o decyzję o wsparciu na nową inwestycję od (…), na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie wskazanym we wniosku o decyzję. Terenem tym ma być nowo zakupiona nieruchomość gruntowa, która będzie stanowić koszty kwalifikowalne nowej inwestycji. W wyżej wymienionym wniosku o wsparciu, (…) deklaruje zamiar nabycia prawa własności nieruchomości gruntowej od podmiotu powiązanego tj. (…). Działka, o której mowa jest usytuowana w pobliżu terenu na którym swoją działalność prowadzi firma (…), Wnioskodawca przez wiele lat zabiegał o możliwość zakupu działki w bezpośrednim sąsiedztwie lub w pobliżu prowadzenia działalności gospodarczej. W marcu tego roku w końcu pojawiła się taka możliwość. Działka została zakupiona przez Państwa (…), w celu przyszłej odsprzedaży Wnioskodawcy w cenie nabycia. Nie mogła być zakupiona bezpośrednio przez (…), ponieważ w momencie możliwości zakupu gruntu w tak korzystnej dla inwestycji lokalizacji, Wnioskodawca nie miał jeszcze decyzji o wsparciu. W konsekwencji, nie stanowiłoby to kosztów kwalifikowalnych, a co za tym idzie zwolnienia z CIT. Zgodnie z wnioskiem o wydanie Decyzji o wsparciu (dalej: „DoW”), Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji nowej inwestycji.

Planowana inwestycja będzie realizowana w (…) gminie (…), w województwie (…), powiat (…), na działkach gruntowych nr (…). Planowane przedsięwzięcie polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych Wnioskodawcy, poprzez nabycie nieruchomości gruntowej oraz środków trwałych takich jak: maszyny i urządzenia oraz budowę hali magazynowej o powierzchni ok. 700 m2. Konieczność realizacji inwestycji wynika z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy rynku, jej potrzeb i uwarunkowań. Długofalowym celem inwestycji jest zwiększenie konkurencyjności Wnioskodawcy zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Przedsiębiorstwo na bieżąco monitoruje przepływ pracy oraz identyfikuje poszczególne obszary procesu produkcyjnego i technologii, dzięki czemu procesy te mogą zostać poddawane aktualizacji lub zmianom wpływającym na korzyść firmy. Konieczność realizacji przedsięwzięcia wynika z naturalnego wzrostu skali działalności firmy, jak również jest odpowiedzią na założone cele, polegające na dalszym rozwoju oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych istniejącego zakładu. Wnioskodawca posiada wieloletnie doświadczenie w branży, stąd też bardzo dobrze orientuje się na rynku dotyczącym (…). Wnioskodawca planuje zakup nieruchomości gruntowej (…) zlokalizowanej w (…) obręb (…). Działka ta będzie wykorzystywana w ramach działalności strefowej, na której planowane jest wybudowanie hali magazynowej jako magazyn produkowanych przez (…) produktów. Planowane wydatki inwestycyjne zostaną poniesione po dniu uzyskania DoW oraz do dnia zakończenia inwestycji określonej w DoW. Wnioskodawca podkreśla, że nabycie gruntów jest częścią biznesplanu będącego jednym z elementów wniosku aplikacyjnego o DoW, tj. nabycie gruntów i budowa hali na tej działce zostało tam wprost wymienione. Przedstawione wyżej przeznaczenie nakładów inwestycyjnych umożliwi właściwą realizację inwestycji. Wszystkie wspomniane elementy są istotne oraz mają znaczący wpływ na powodzenie całości przedsięwzięcia mającego na celu zwiększenia zdolności produkcyjnych spółki.

Pytanie

Czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy publicznej i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że wydatki na nabycie nieruchomości gruntowej zawierają się w katalogu określonym w § 8 ust. 1 Rozporządzenia (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm.), objęte są zakresem Decyzji i będą stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu Rozporządzenia i wpływają na wysokość kwoty pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego przysługującego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, koszty kwalifikowane nowej inwestycji to,

poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm., dalej: „rozporządzenie o WNI”).

Jak wynika z tego przepisu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące,

a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;

Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że określają one następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z nabyciem gruntów zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek ten musi:

-stanowić koszt nowej inwestycji,

-zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,

-być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu.

Jak wynika z opisu sprawy, podmiot powiązany nabył działkę w celu odsprzedaży Spółce po uzyskaniu decyzji o wsparciu. Przedmiotowa działka będzie wykorzystywana w ramach działalności wymienionej w otrzymanej decyzji o wsparciu. Na działce zostanie wybudowana hala magazynowa, w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa. Umożliwi to właściwą realizację inwestycji, wybudowanie hali magazynowej jest istotne oraz ma znaczący wpływ na powodzenie całości przedsięwzięcia mającego na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych Spółki. Wydatki inwestycyjne zostaną poniesione po dniu uzyskania decyzji o wsparciu.

Zatem, stwierdzić należy, że zostaną spełnione warunki pozwalające na zaliczenie wydatków na nabycie nieruchomości gruntowej do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Tym samym, Państwa stanowisko dotyczące ustalenia, czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy publicznej i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).