Opodatkowanie Fundacji rodzinnej z tytułu udziału w zyskach spółki SCSp w przypadku posiadania przez nią statusu alternatywnego funduszu inwestycyjneg... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie Fundacji rodzinnej z tytułu udziału w zyskach spółki SCSp w przypadku posiadania przez nią statusu alternatywnego funduszu inwestycyjnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody Fundacji z tytułu udziału w zyskach Spółki SCSp będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej i zastosowania zwolnienia podatkowego.
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
1. Informacje o Fundacji
Fundacja Rodzinna A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej. Fundatorami są osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, będące polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (dalej: „Fundatorzy”).
Wnioskodawca będzie działał na podstawie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej. Fundacja została już zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych, a więc zgłoszenie zostało dokonane w terminie wskazanym w art. 6 ust. 9 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Aktualnie trwa procedura związana z wpisem Fundacji do rejestru fundacji rodzinnych. Zgodnie z treścią art. 23 ustawy o fundacji rodzinnej, Wnioskodawca działa więc jako fundacja rodzinna w organizacji. Jednocześnie - co wynika wprost z treści art. 23 ust. 3 ww. ustawy - Wnioskodawca, działając jako fundacja rodzinna w organizacji może zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w szczególności nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywanym.
Fundacja została utworzona w celu m.in. ochrony, akumulacji i pomnażania jej mienia, prowadzenia działalności gospodarczej w granicach dopuszczalnych przez przepisy prawa, spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów oraz zapewnienia sprawnej sukcesji w zakresie majątku fundatorów wniesionego do Fundacji przy jej ustanowieniu.
W ramach zarządzania mieniem Fundacja może zbywać określone aktywa oraz nabywać inne.
2. Mienie Fundacji
Fundatorzy wnieśli do Fundacji tytułem pokrycia jej funduszu założycielskiego środki pieniężne. W najbliższym czasie Fundacja otrzyma także od Fundatorów inne mienie nieodpłatnie. Mienie otrzymane przez Fundację będzie obejmowało składniki majątku, których właścicielami są Fundatorzy. Mogą to być m.in. udziały lub akcje w spółkach (i innych podmiotach) zagranicznych.
M.in. Fundacja otrzyma prawa związane z uczestnictwem w spółce zagranicznej z siedzibą w Luksemburgu typu Societe en commandite speciale (dalej: „SCSp”).
3. Charakterystyka SCSp jako spółki handlowej
Spółka SCSp jest spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej o charakterystyce zbliżonej do polskiej spółki komandytowo-akcyjnej, jednak posiadającą tzw. transparentność podatkową, zgodnie z prawem Luksemburga.
Spółka nie jest więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT, a jest spółką niebędącą osobą prawną, o której mowa w art. 4a pkt 14 ustawy.
W SCSp występują dwie kategorie wspólników:
- associe gerant commandite jest wspólnikiem, który ponosi nieograniczoną i solidarną odpowiedzial-ność za wszelkie zobowiązania spółki oraz może reprezentować i prowadzić sprawy spółki;
- associe commanditaire jest wspólnikiem, który ponosi ograniczoną (do wysokości wniesionego wkładu) odpowiedzialność za zobowiązania spółki i nie może jej reprezentować wobec osób trzecich.
4. Charakterystyka SCSp – polityka inwestycyjna
Aktualnie jeden z Fundatorów jest wspólnikiem typu associe commanditaire, tytułem czego wniósł wkład i otrzymał prawa udziałowe (interest). Fundator nie zarządza samą SCSp, ani nie jest powiązany z jej wspólnikiem (associe gerant commandite). Inwestycja Fundatora ma więc charakter mniejszościowy, czyli poniżej 1% (w SCSp występują inni, niepowiązani, inwestorzy).
Przedmiotem działalności gospodarczej SCSp jest inwestowanie w udziały oraz akcje spółek, w tym posiadające siedzibę na terytorium państw Unii Europejskiej, zgodnie z polityką inwestycyjną SCSp.
Co do zasady, SCSp będzie osiągała przychody m.in. z tytułu dywidend (podziału zysku) wypłacanych przez spółki, w których posiada status wspólnika (udziałowca bądź akcjonariusza), bądź też z tytułu zbycia tych praw (udziałów lub akcji).
Tym samym przedmiot działalności SCSp nie będzie faktycznie wykraczał poza zakres wskazany w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 Ustawy o fundacji rodzinnej, tj. działalność ta będzie polegała na przystępowaniu do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach oraz nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
5. Charakterystyka SCSp – status jako Funduszu inwestycyjnego
Co także kluczowe, SCSp z uwagi na profil swojej działalności jest funduszem inwestycyjnym typu AFI (alternatywny fundusz inwestycyjny) zgodnie z przepisami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej: „Dyrektywa ZAFI”).
Pytanie
Czy przychody Fundacji z tytułu udziału w zyskach Spółki SCSp będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Ogólne przepisy ustawy o FR i ustawy o CIT
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT jej przepisy mają zastosowanie także do fundacji rodzinnej w organizacji. Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej.
Dalej, należy wskazać, że fundacja rodzinna (a tym samym także fundacja rodzinna w organizacji) jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 9 ustawy o CIT, fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku, gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych przed upływem terminu 6-miesięcy od dnia powstania. Nie zostało także wydane postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania. Należy zatem zbadać, czy w odniesieniu do przychodów Fundacji nie zaistnieją przesłanki wprost wyłączające możliwość zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej wskazane w art. 6 ust. 7 oraz art. 6 ust. 8 ustawy o CIT. Zgodnie z tymi przepisami zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 tej ustawy nie ma zastosowania do:
- podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT - podatek od budynków oraz podatek od wypłat na rzecz beneficjentów);
- działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 8 ustawy o CIT).
2. Zakres tzw. dozwolonej działalności Fundacji
Jak wyżej wskazano, na mocy art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT, zwolnienie dla fundacji „nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
W myśl art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (podkreślenia autora wniosku);
5) udzielania pożyczek:
a. spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b. spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c. beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
3. Sytuacja Fundacji
W opisanym zdarzeniu przyszłym Fundacja otrzyma prawa w SCSp, która to spółka jest podmiotem transparentnym podatkowo. Spółka SCSp spełnia bowiem definicję spółki niebędącej osobą prawną z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT.
Przychody osiągane przez podatnika podatku CIT z tytułu udziału w zyskach SCSp należałoby zatem uwzględnić w rozliczeniu jej wspólników stosownie do treści art. 5 ustawy o CIT. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ww. ustawy „Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe”.
W opisanym zdarzeniu przyszłym SCSp, której wspólnikiem zostanie Fundacja, jest podmiotem transparentnym podatkowo i prowadzi faktycznie działalność gospodarczą oraz osiąga przychody tylko w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Działalność Spółki SCSp ogranicza się bowiem tylko do posiadania udziałów i akcji w swoich inwestycjach. W związku z tym należy uznać, że przychody Fundacji z tytułu udziału w zysku takiej Spółki SCSp także mają charakter przychodów z działalności gospodarczej w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej. Tym samym przychody Fundacji osiągane z tego tytułu - jako przychody z tytułu udziału w zysku spółki transparentnej podatkowo, nieprowadzącej działalności poza zakresem wskazanym w ustawie o fundacji rodzinnej - także będą podlegały zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem CIT stosownie do treści art. 6 ust. 7 ustawy o CIT. Przystąpienie przez Fundację do Spółki SCSp nie może być więc, na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT, uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
4. Kwalifikacja SCSp
Jednocześnie, należy się odnieść do samego faktu zainwestowania przez Fundację w Spółkę SCSp. W szczególności należy wskazać, że:
- SCSp jest spółką o charakterze spółki osobowej prawa handlowego, regulowaną przez przepisy prawa luksemburskiego; jednocześnie
- SCSp jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym (AFI) zgodnie z prawem UE i odpowiednio implementowanymi regulacjami Dyrektywy ZAFI w prawie Luksemburga.
A zatem, z samej perspektywy treści art. 5 ustawy o FR, Fundacja jest uprawiona do bycia wspólnikiem SCSp, gdyż podmiot ten spełnia co najmniej dwa, z wymogów wskazanych w przepisie. Jest bowiem:
- podmiotem o podobnym charakterze do spółki handlowej, z siedzibą za granicą;
- a także funduszem inwestycyjnym.
W zakresie kwalifikacji SCSp, jako funduszu inwestycyjnego, należy wskazać że ustawa o FR odnosi się jedynie do tego pojęcia w sposób ogólny, bez odrębnego definiowania zakresu znaczeniowego (brak definicji legalnej w akcie prawnym). W tym kontekście należy uznać, że desygnatem wskazanego pojęcia będą na pewno podmioty, które działają jako fundusze inwestycyjne zgodnie z przepisami prawa polskiego lub unijnego (z uwagi na harmonizację tych regulacji w prawie UE).
Jeden z rodzajów funduszy wprowadza właśnie Dyrektywa ZAFI i jest to tzw. alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI).
Art. 4 Dyrektywy ZAFI stanowi, że „>>AFI<< oznacza przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które: (i) pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów; oraz (ii) nie potrzebują zezwolenia na mocy art. 5 dyrektywy 2009/65/WE”.
Skoro więc przepisy prawa UE (a lokalnie także przepisy luksemburskie czy polskie) uznają daną konstrukcję prawną za „fundusz inwestycyjny” (typu alternatywnego) to nie sposób zaprzeczyć takiej wykładni, która prowadziłaby do konkluzji, że AFI działający na terenie UE – będzie funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 5 ustawy o FR. Fundacja rodzinna jest zatem uprawiona do inwestowania (bycia wspólnikiem) w taki podmiot, niezależnie od jego formy prawnej w prawie lokalnym i statusu podatkowego.
5. Orzecznictwo sądów
Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie także w orzecznictwie sądów administracyjnych.
1) Wyrok WSA we Wrocławiu z 12.06.2024 r., I SA/Wr 153/24, LEX nr 3730369.
W świetle powyższego, prawa udziałowe w spółce SCSp są papierami wartościowymi zarówno zgodnie z językowym rozumieniem tego pojęcia jak i definicji z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Słusznie strona skarżąca odwołuje się do wskazanych we wniosku okoliczności dotyczących ww. praw udziałowych (akcji), mianowicie: są zbywalne, inkorporują w sobie prawa majątkowe oraz zostały wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa obcego (luksemburskiego). Skoro więc prawa udziałowe są papierami wartościowymi, a stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 uFR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, to nabywanie i zbywanie ww. praw udziałowych (akcji) mieści się w granicach zakreślonych art. 5 ust. 1 pkt 4 uFR, a zatem nie została spełniona wyłączająca przesłanka zapisana w art. art. 6 ust. 7 uCIT, w konsekwencji ww. działalność objęta jest zwolnieniem wynikającym z art. 6 ust. 1 pkt 25 uCIT.
2) Wyrok WSA w Łodzi z 9.04.2024 r., I SA/Łd 114/24, LEX nr 3716079.
Z literalnej wykładni art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR wynika bowiem wprost, że fundacje rodzinne mogą przystępować m.in. do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze z siedzibą w Polsce oraz za granicą, czyli tak do podmiotów uregulowanych w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.; dalej także: "k.s.h.") oraz przepisów prawa spółek obowiązujących w zagranicznych systemach prawnych. Wystarczy zatem aby spółka z siedzibą zagranicą była regulowana przez prawo spółek państwa obcego, aby spółkę taką zaliczyć do "podmiotów o podobnym charakterze". Prawo obce musi zatem zawierać regulacje analogiczne jak k.s.h., w szczególności musi nazywać umowę wspólników jako spółkę a niejako zwykłą umowę. Prawo obce regulujące prawo spółek określa zasady reprezentacji takiej obcej spółki, prawa i obowiązków wspólników w tym odpowiedzialność za zobowiązania a także określa czy spółka jest tak jak polska spółka osobowa podmiotem praw i obowiązków odrębnym od wspólników, ale bez osobowości prawnej czy też jak polskie spółki kapitałowe spółka ta posiada osobowość prawną. Nie mniej podstawowym i wystarczającym kryterium podobieństwa spółki zagranicznej to polskiej spółki jest to aby obce prawo określało że dana umowa pomiędzy podmiotami kreuje spółkę.
Prawo Luksemburga spełnia wszystkie te kryteria, gdyż Spółka (S) jest uregulowana kompleksowo w prawie spółek Luksemburga. Gdyby istniały inne kryteria podobieństwa, to ustawodawca by te kryteria wyraźnie wskazał w UFR lub zawęził zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w ustawie CIT.
Sądy w ww. wyrokach potwierdzając więc konkluzję, że przystąpienie fundacji rodzinnej do spółki osobowej (typu SCSp) jest dozwolone przez ustawę o fundacji rodzinnej, a dochód następnie osiągnięty – korzysta ze zwolnienia CIT, jeżeli SCSp prowadzi kwalifikowaną (w rozumieniu art. 5 ustawy o FR) działalność gospodarczą.
6. Podsumowanie
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy przychody Fundacji z udziału w Spółce SCSp będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT).
Opodatkowaniu będzie bowiem podlegać dopiero dystrybucja zysków Fundacji na rzecz jej beneficjentów oraz świadczenia dokonywane na ich rzecz przez Fundację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu udziału w zyskach Spółki SCSp będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja Rodzinna otrzyma prawa związane z uczestnictwem w spółce zagranicznej z siedzibą w Luksemburgu typu Societe en commandite speciale (dalej: „SCSp”). Spółka SCSp jest spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej o charakterystyce zbliżonej do polskiej spółki komandytowo- akcyjnej, jednak posiadającą tzw. transparentność podatkową, zgodnie z prawem Luksemburga. Spółka nie jest więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkkt 2 ustawy o CIT, a jest spółką niebędącą osobą prawną, o której mowa w art. 4a pkt 14 ustawy. Co także kluczowe, SCSp z uwagi na profil swojej działalności jest funduszem inwestycyjnym typu AFI (alternatywny fundusz inwestycyjny) zgodnie z przepisami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej: „Dyrektywa ZAFI”).
W świetle wskazanej wyżej regulacji dot. dozwolonej działalności fundacji rodzinnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr), istotne znaczenie ma nie tylko podobieństwo podmiotów pod względem ich struktury i prawnych podstaw funkcjonowania, ale także podobieństwo w kwestiach podatkowych.
Należy zauważyć, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT. Również spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 updop, dodany ustawą o fundacji rodzinnej.
Powyższe pozwala na stwierdzenie, że fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z przepisami prawa luksemburskiego SCSp nie posiada osobowości prawnej. Nie jest również traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego i jest transparentna podatkowo. Przychody spółki są przypisywane proporcjonalnie jej wspólnikom i mogą być opodatkowane na poziomie tych wspólników. SCSp nie jest więc podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu.
W świetle powyższego brak jest podstaw do uznania, że spółka SCSp jest podmiotem o podobnym charakterze względem wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej tj. do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych czy też spółdzielni.
Wskazać także należy, że ustawodawca w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr nie użył ogólnego sformułowania „spółka”, którym mogłaby zostać objęta ewentualnie także spółka transparentna podatkowo, ale użył bardziej szczegółowego określenia „spółka handlowa”, dokonując tym samym zawężenia, co do kręgu podmiotów objętych tym przepisem.
Ponadto okoliczność, że spółka SCSp ma status alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AFI) a jej działalność ogranicza się tylko do inwestowania w udziały oraz akcje spółek, w tym posiadające siedzibę na terytorium państw Unii Europejskiej, zgodnie z polityką inwestycyjną SCSp, nie zmienia powyżej dokonanej oceny.
W zakresie prawidłowej kwalifikacji przystąpienia do transparentnej podatkowo spółki typu SCSp dla celów podatkowych na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr niezbędne jest zachowanie „systematyki” ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż zaliczenie przystąpienia do takiego typu spółki (transparentnej podatkowo) do zakresu dozwolonej działalności określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr wpływa w opisanej sytuacji na skutki podatkowe w świetle art. 6 ust. 7 updop.
Jak już wskazano dozwolony zakres działalności fundacji rodzinnej z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr obejmuje podmioty, które są podatnikami podatku dochodowego, a posiadanie przez spółkę typu SCSp statusu alternatywnego funduszu inwestycyjnego nie oznacza, że jest podatnikiem, bowiem nadal nim są wspólnicy takiej spółki.
Przywołać także należy pogląd judykatury odnośnie spółki SCSp. W wyroku z 25 sierpnia 2020 r. sygn. akt II FSK 964/18 sąd wskazał m.in.:
Nie ulega wątpliwości, że SCSp jest spółką osobową, która nie posiada osobowości prawnej. Jest ona także transparentna podatkowo tak w świetle regulacji obowiązujących w Luksemburgu, jak i w Polsce. Posiadanie imiennych papierów wartościowych reprezentujących udział wspólnika ponoszącego ograniczoną odpowiedzialność, określone zostało w przepisach luksemburskich jako fakultatywne. Pomimo tego że mogą one być zgodnie z zapisami umowy spółki SCSp przedmiotem obrotu, w tym publicznego na giełdzie papierów wartościowych, nie zmienia to charakteru spółki jako osobowej, a tym samym statusu jej wspólnika. Nadal bowiem uzyskuje on proporcjonalny udział w przychodzie, ponosi proporcjonalny udział w kosztach oraz osiąga z tego tytułu dochód albo stratę.
W konsekwencji przystąpienie do spółki luksemburskiej SCSp, która nie posiada osobowości prawnej i na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego traktowana jest jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, że nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Wielkim Księstwie Luksemburga, będzie wykraczało poza zakres dozwolonej działalności fundacji rodzinnej. Okoliczność posiadania statusu alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AIF) i prowadzenia działalności ograniczającej się tylko do inwestowania w udziały oraz akcje spółek, w tym posiadające siedzibę na terytorium państw Unii Europejskiej, zgodnie z polityką inwestycyjną SCSp, nie ma wpływu na tą ocenę. Spółka taka nadal jest transparentną podatkową i tym samym przystąpienie do takiej spółki nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej.
Tym samym dochód uzyskany przez fundację rodzinną z tytułu przystąpienia i uczestnictwa w spółce SCSp powinien być objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 24r updop. Zgodnie bowiem z ust. 1 powyższego przepisu, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Nie można zatem zgodzić się z Państwem że przychody Fundacji z tytułu udziału w zyskach Spółki SCSp będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT.
Państwa stanowisko należało uznać zatem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.
Powołane orzeczenia sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).